ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а ї н и
11 червня 2024 року м. Дніпросправа № 280/276/24Суддя І інстанції Семененко М.О.
Третій апеляційний адміністративний суд
у складі колегії суддів: головуючого - судді Чепурнова Д.В. (доповідач),
суддів: Коршуна А.О., Сафронової С.В.,
розглянувши в порядку письмового провадження у місті Дніпрі апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Запорізькій області
на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 22 березня 2024 року у справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «СК МАГІСТРАЛЬ ІНЖЕНЕРІНГ» до Головного управління ДПС у Запорізькій області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення та зобов`язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
ТОВ «СК МАГІСТРАЛЬ ІНЖЕНЕРІНГ» звернулося до суду з вищевказаним позовом, в якому, просило:
- визнати протиправним та скасувати рішення комісії ГУ ДПС у Запорізькій області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації №9520093/44449519 від 14.09.2023 року;
- зобов`язати ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю «СК «МАГІСТРАЛЬ ІНЖЕНЕРІНГ» № 1 від 30.06.2023 року, на суму 7 016 370,00 грн., у тому числі ПДВ 459 014,86 грн.
В обґрунтування позовних вимог вказує, що в рішеннях про відмову в реєстрації податкової накладної не зазначено підкреслень тих документів, які на думку контролюючого органу не надані, що робить це рішення формальним, та таким, що не гуртується на результатах аналізу пакету документів платника податків, які надавалися до перевірки і свідчать про реальний характер господарської операції.
Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 22 березня 2024 року позов було задоволено.
Не погодившись з прийнятим рішенням Головне управління ДПС у Запорізькій області подало апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судом норм матеріального та процесуального права, просило рішення суду скасувати та прийняти нове рішення яким відмовити у задоволенні позовних вимог в повному обсязі. Вказує, що суд першої інстанції не дослідив подані відповідачем до суду першої інстанції докази, порушив принцип обґрунтованості та законності судових рішень, оскільки винесено рішення у справі ґрунтується на неповному дослідженні долучених до матеріалів справи доказів та неповному встановленні всіх обставин справи. Мотиви неврахування рішення про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку 25.04.2023 року № 9095 судом також не було наведено. Вказує на нереальність господарських операцій по якій було виписане податку накладну, а також неналежний спосіб захисту порушеного права позивача
Дослідивши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, перевіривши правильність застосування судом норм матеріального права, правову оцінку досліджених судом доказів у справі, суд апеляційної інстанції приходить до висновку що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Судом першої інстанції встановлено та матеріалами справи підтверджено, що ТОВ «СК МАГІСТРАЛЬ ІНЖЕНЕРІНГ» зареєстровано як юридичну особу з 06.12.2021, видами діяльності підприємства є (за КВЕД): 41.10 Організація будівництва будівель (основний); 41.20 Будівництво житлових і нежитлових будівель; 42.22 Будівництво споруд електропостачання та телекомунікацій; 43.29 Інші будівельно-монтажні роботи; 45.20 Технічне обслуговування та ремонт автотранспортних засобів; 45.31 Оптова торгівля деталями та приладдям для автотранспортних засобів; 46.12 Діяльність посередників у торгівлі паливом, рудами, металами та промисловими хімічними речовинами; 46.66 Оптова торгівля іншими офісними машинами й устаткованням; 46.71 Оптова торгівля твердим, рідким, газоподібним паливом і подібними продуктами; 46.75 Оптова торгівля хімічними продуктами. Позивач є платником податку на додану вартість з 01.01.2022 (витяг №2208294500121 від 22.11.2022), перебуває на податковому обліку в ГУ ДПС у Запорізькій області.
Між позивачем (Продавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю «ТОРГОВИЙ ДІМ «ЕВЕРЕДЖ ТРЕЙД», код ЄДРПОУ 42726537, (Покупець), укладено Договір №М-08/02/23-001 постачання пального та його передачі за бланками-дозволами внутрішнього обігу від 08.02.2023, за умовами якого Продавець зобов`язується передати кількість пального шляхом передачі бланків-дозволів (талонів, скретч-картків) встановленого зразка (далі Товар) у власність Покупця, а Покупець зобов`язується прийняти пальне і сплатити за нього грошову суму, на умовах, передбачених цим Договором.
Позивачем складено та направлено для реєстрації в ЄРПН податкову накладну № 1 від 30.06.2023 на суму 7 016 370,00 грн., у тому числі ПДВ 459 014,86 грн. з операції продажу товару бензин А-95, дизпаливо, бензин А-92 за вказаним Договором.
Позивачем отримано квитанцію №9177152569 від 18.07.2023 до податкової накладної № 1 від 30.06.2023, в якій містилась інформація про те, що відповідно до п.201.16 ст.201 ПК України, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165 (далі - Порядок №1165), реєстрація податкової від 30.06.2023 № 1 в ЄРПН зупинена. Податкова накладна складена та подана платником податку, який відповідає пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку. Запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН.
Позивач скористався своїм правом та направив до комісії регіонального рівня пояснення для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної № 1 від 30.06.2023, вих. №ПМ/2/31/08 від 31.08.2023, та копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній, а саме: Договір суборенди нежитлового приміщення № 1810\22Д\В05 від 14.10.2022; Акт приймання-передачі нежитлового приміщення від 14 жовтня 2022 року; Платіжне інструкція № 3 від 28 грудня 2022 року; Рахунок на оплату № 2022/2669 від 18.10.2022; Форма 20-ОПП від 05.12.2022 та Квитанція №2; зупинена податкова накладна, яка була направлена на реєстрацію Постачальником 11.04.2023; Ліцензія на право оптової торгівлі пальним, за відсутності місць оптової торгівлі № 990614202300139; Платіжна інструкція № 4 від 29.12.2022; Зразки талонів; Сертифікати відповідності та паспорт якості Газ; Виписка з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань; Витяг № 2208294500121 з Реєстру платників податку на додану вартість; Рішення учасника №12/10; Статут; Опис; Наказ та штатний розпис; Наказ № БО/1 від 17.10.2022; Оборотно-сальдові відомості за рахунками 281, 631, 361,6851, Картка рахунку 361 за червень 2023 року, Інвентаризаційний опис наявного палива по талонам (літри) №6 на 30.6.2023; Картка складського обліку Бензин А-95 по талонам Укрнафта за червень 2023 року; Картка складського обліку Бензин А-95 по талонам Інтекс Інвест за червень 2023 року, Картка складського обліку Бензин А-92 по талонам за червень 2023 року, Картка складського обліку Газ по талонам за червень 2023 року, Картка складського обліку Дизельне паливо по талонам за червень 2023 року, Квитанція №9177152569, Податкова накладна № 1 від 30.06.2023; Договір поставки № М-08/02/23-001 від 08.02.2023, Платіжна інструкція № 349641872 від 02.06.2023; Платіжна інструкція № 154 від 13.06.2023; Платіжна інструкція № 349641884 від 05.06.2023; Платіжна інструкція №349641895 від 08.06.2023; Платіжна інструкція № 349641936 від 23.06.2023; Платіжна інструкція № 349641952 від 29.06.2023; Платіжна інструкція № 349641954 від 30.06.2023; Платіжна інструкція № 349641971 від 10.07.2023; Платіжна інструкція № 349641972 від 11.07.2023; Платіжна інструкція № 349641997 від 17.07.2023; Платіжна інструкція №349642009 від 19.07.2023; Платіжна інструкція № 349642016 від 21.07.2023; Платіжна інструкція № 349642029 від 26.07.2023; Оборотно-сальдова відомість по рахунку 361 за липень 2023; Картка рахунку 361 за липень 2023; Рахунок на оплату № 103 від 13.06.2023; Видаткова накладна №112 від 13.06.2023 про поставку талонів на Дизельне паливо в кількості 10000 л; Акт прийому-передачі талонів № 112 від 13.06.2023; Договір №СК-140/26 від 04.01.2023; Видаткова накладна № 0026/0000349 від 18 травня 2023 року; Специфікація №0026/0000349-С до видаткової накладної №0026/0000349 від 18 травня 2023 року; Рахунок-фактура №0026/0000362 від 18.05.2023; Платіжна інструкція № 77 від 18.05.2023; Видаткова накладна № 0026/0000357 від 22 травня 2023 року; Специфікація № 0026/0000357-С до видаткової накладної № 0026/0000357 від 22 травня 2023 року, Рахунок-фактура №0026/0000370 від 22.05.2023; Платіжна інструкція № 78 від 22.05.2023; Видаткова накладна № 0026/0000369 від 29 травня 2023 року, Специфікація № 0026/0000369-С до видаткової накладної № 0026/0000369 від 29 травня 2023 року, Рахунок-фактура №0026/0000388 від 29.05.2023; Платіжна інструкція № 83 від 29.05.2023; Податкова накладна №152 від 09.03.2023; Рахунок на оплату №109 від 20.06.2023; Видаткова накладна № 129 від 20.06.2023 про поставку талонів на Бензин А-92 в кількості 5000 л та Бензин А-95 в кількості 25000 л; Акт прийому-передачі талонів № 129 від 20.06.2023; Договір № Т-016/23 від 28.02.2023; Видаткова накладна № ОТКЦ-00000578 від 03 травня 2023 року, Рахунок на оплату № СФКЦ-00000644 від 03 травня 2023 р, Платіжна інструкція № 63 від 03.05.2023; Податкова накладна № 1280 від 03.05.2023; Видаткова накладна № ОТКЦ-00000390 від 18 квітня 2023 року, Рахунок на оплату № СФКЦ-00000440 від 18 квітня 2023 р, Платіжна інструкція № 49 від 18.04.2023; Податкова накладна № 918 від 18.04.2023; Видаткова накладна № ОТКЦ-00000428 від 20 квітня 2023 року, Рахунок на оплату № СФКЦ-00000465 від 20.04.2023 р., Платіжна інструкція № 54 від 20.04.2023; Податкова накладна № 938 від 20.04.2023; Видаткова накладна № ОТКЦ-00000511 від 27 квітня 2023 року, Рахунок на оплату № СФКЦ-00000573 від 27.04.2023 p., Платіжна інструкція № 58 від 27.04.2023; Податкова накладна № 1001 від 27.04.2023; Видаткова накладна № ОТКЦ-00000531 від 28 квітня 2023 року, Рахунок на оплату № СФКЦ-00000588 від 28.04.2023; Платіжна інструкція №61 від 28.04.2023; Податкова накладна № 1029 від 28.04.2023; Рахунок на оплату № 108 від 30.06.2023; Видаткова накладна № 128 від 30.06.2023 про поставку талонів на Бензин А-95 в кількості 83000 літрів та талонів на Дизельне паливо в кількості 35600 літрів; Акт прийому-передачі талонів № 128 від 30.06.2023; Видаткова накладна № 0026/0000357 від 22 травня 2023 року, Специфікація №0026/0000357-С до видаткової накладної № 0026/0000357 від 22 травня 2023 року, Рахунок-фактура №0026/00003 70 від 22.05.2023; Платіжна інструкція № 78 від 22.05.2023; Видаткова накладна № 0026/0000315 від 04 травня 2023 року, Специфікація № 0026/0000357-С до видаткової накладної № 0026/0000315 від 04 травня 2023 року, Рахунок-фактура №0026/0000324 від 04.05.2023; Платіжна інструкція № 64 від 04.05.2023; Платіжна інструкція № 65 від 04.05.2023; Видаткова накладна № 0026/0000368 від 29 травня 2023 року, Специфікація № 0026/0000368-С до видаткової накладної № 0026/0000368 від 29 травня 2023 року, Рахунок-фактура №0026/0000387 від 29.05.2023; Платіжна інструкція № 84 від 29.05.2023; Видаткова накладна № 0026/0000368 від 29 травня 2023 року, Специфікація №0026/0000368-С до видаткової накладної № 0026/0000368 від 29 травня 2023 року, Рахунок-фактура №0026/0000387 від 29.05.2023; Платіжна інструкція № 84 від 29.05.2023; Видаткова накладна № 0026/0000376 від 30 травня 2023 року, Специфікація № 0026/0000376-С до видаткової накладної № 0026/0000376 від 30 травня 2023 року; .Рахунок-фактура №0026/0000391 від 30.05.2023; Платіжна інструкція № 85 від 30.05.2023; Видаткова накладна № 0026/0000369 від 29 травня 2023 року, Специфікація № 0026/0000369-С до видаткової накладної № 0026/0000369 від 29 травня 2023 року, Рахунок-фактура №0026/0000388 від 29.05.2023; Платіжна інструкція № 83 від 29.05.2023; податкова накладна № 46 від 31.05.2023; Видаткова накладна № 0026/0000389 від 02.06.2023; специфікація № 0026/0000389-С до видаткової накладної № 0026/0000389 від 02 червня 2023 року, рахунок-фактура №0026/0000403 від 02.06.2023; Платіжна інструкція № 92 від 02.06.2023; Видаткова накладна № 0026/0000403 від 09.06.2023; специфікація № 0026/0000403-С до видаткової накладної №0026/0000403 від 08 червня 2023 року; Рахунок-фактура № 0026/0000421 від 08.06.2023; Платіжна інструкція № 95 від 08.06.2023; Видаткова накладна № 0026/0000417 від 14.06.2023; Специфікація №0026/0000417-С до видаткової накладної № 0026/0000417 від 14 червня 2023 року, Рахунок-фактура №0026/0000437 від 14.06.2023; Платіжна інструкція № 97 від 14.06.2023; Видаткова накладна № 0026/0000430 від 20.06.2023; Специфікація №0026/0000430-С до видаткової накладної № 0026/0000430 від 20 червня 2023 року, Рахунок-фактура №0026/0000450 від 20.06.2023; Платіжна інструкція № 103 від 20.06.2023; Видаткова накладна № 0026/0000464 від 30.06.2023; Специфікація № 0026/0000464-С до видаткової накладної № 0026/0000464 від 30 червня 2023 року, Рахунок-фактура №0026/0000487 від 30.06.2023; Платіжна інструкція № 114 від 30.06.2023; Податкова накладна № 55 від 30.06.2023; Договір № СК-16-060 від 01.03.2023; Видаткова накладна № 0016/0000058 від 05 квітня 2023 року; Специфікація № 0016/0000058-С до видаткової накладної № 0016/0000058 від 05.04.2023; Рахунок-фактура №0016/0000070 від 05.04.2023; Платіжна інструкція № 44 від 05.04.2023; Податкова накладна № 5 від 05.04.2023; Видаткова накладна № 0016/0000087 від 27 квітня 2023 року, Специфікація №0016/0000087-С до видаткової накладної № 0016/0000087 від 27.04.2023; Рахунок-фактура №0016/0000110 від 27.04.2023; Платіжна інструкція № 59 від 27.04.2023; Податкова накладна № 34 від 27.04.2023; Видаткова накладна № 0016/0000096 від 08 травня 2023 року, Специфікація № 0016/0000096-С до видаткової накладної №0016/0000096 від 08.05.2023; Рахунок-фактура№0016/0000121 від 08.05.2023; Платіжна інструкція № 70 від 08.05.2023; Податкова накладна № 5 від 08.05.2023; Видаткова накладна № 0016/0000122 від 05 червня 2023 року, Специфікація №0016/0000122-С до видаткової накладної № 0016/0000122 від 05.06.2023; Рахунок-фактура №0016/0000151 від 05.06.2023; Платіжна інструкція № 93 від 05.06.2023; Податкова накладна № 5 від 05.06.2023; Видаткова накладна № 0016/0000135 від 23 червня 2023 року, Специфікація № 0016/0000135-С до видаткової накладної № 0016/0000135 від 23.06.2023; Рахунок-фактура №0016/0000172 від 23.06.2023; Платіжна інструкція № 105 від 23.06.2023; Податкова накладна № 13 від 23.06.2023; Видаткова накладна № ОТКЦ-00000062 від 09 березня 2023 року, Рахунок на оплату № СФКЦ-00000069 від 09.03.2023 р, Платіжна інструкція № 23 від 09.03.2023; Податкова накладна № 152 від 09.03.2023; Видаткова накладна № ОТКЦ-00000144 від 21 березня 2023 року, Рахунок на оплату № СФКЦ-00000167 від 21.03.2023; Платіжна інструкція № 29 від 21.03.2023; Податкова накладна № 352 від 21.03.2023 та квитанція, Видаткова накладна № ОТКЦ-00000193 від 27 березня 2023 року, Рахунок на оплату № СФКЦ-00000218 від 27.03.2023; Платіжна інструкція № 35 від 27.03.2023; Податкова накладна № 554 від 27.03.2023.
Комісія регіонального рівня направила платнику повідомлення від 06.09.2023 №9472971/44449519, в якому запропоновано позивачу надати копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів, а саме: первинних документів щодо постачання/придбання товарів, зберігання продукції, складських документів, інвентаризаційних описів, в тому числі рахунків-фактури, інвойсів, документів щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством - декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності.
Позивач направив на адресу контролюючого органу повідомлення вих.№ПНМ/1/40/09 від 12.09.2023, до яких повторно долучив первинні документи згідно переліку, наведеного у пропозиції контролюючого органу.
Комісією ГУ ДПС у Запорізькій області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, прийнято рішення № 9520093/44449519 від 14.09.2023 про відмову в реєстрації податкової накладної № 1 від 30.06.2023, за змістом якого підставою для відмови в реєстрації податкової накладної вказано ненадання/ часткове надання додаткових письмових пояснень та копій первинних документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в ЄРПН при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН, платником податку. Розділ «Додаткова інформація» не заповнений.
За результатами адміністративного оскарження вказані рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних залишено без змін.
Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що рішення комісії про відмову у реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної не відповідає критеріям чіткості та зрозумілості акта індивідуальної дії, та породжують неоднозначне трактування, що в свою чергу впливає на можливість реалізації права або виконання обов`язку позивача виконати юридичне волевиявлення суб`єкта владних повноважень.
Колегія суддів погоджується з такими висновками суду першої інстанції виходячи з наступного.
Згідно з п.201.10 ст.201 Податкового кодексу України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту. Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.
Відповідно до п.187.1 ст.187 Податкового кодексу України датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку. За операціями з виконання підрядних будівельних робіт суб`єкти підприємницької діяльності можуть застосовувати касовий метод податкового обліку відповідно до підпункту 14.1.266 пункту 14.1 статті 14 цього Кодексу.
Як зазначено у п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
У Додатку №1 до «Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 за №1165, наведені «Критерії ризиковості платника податку на додану вартість»: 1. Платника податку на додану вартість (далі - платник податку) зареєстровано (перереєстровано) на підставі недійсних (втрачених, загублених) та підроблених документів згідно з інформацією, наявною в контролюючих органах. 2. Платника податку зареєстровано (перереєстровано) в органах державної реєстрації фізичними особами з подальшою передачею (оформленням) у володіння чи управління неіснуючим, померлим, безвісти зниклим особам згідно з інформацією, наявною в контролюючих органах. 3. Платника податку зареєстровано (перереєстровано) в органах державної реєстрації фізичними особами, що не мали наміру провадити фінансово-господарської діяльності або здійснювати повноваження, згідно з інформацією, наданою такими особами. 4. Платника податку зареєстровано (перереєстровано) та ним проваджено фінансово-господарську діяльність без відома і згоди його засновників і призначених у законному порядку керівників згідно з інформацією, наданою такими засновниками та/або керівниками. 5. Платник податку - юридична особа не має відкритих рахунків у банківських установах, крім рахунків в органах Казначейства (крім бюджетних установ). 6. Платником податку не подано контролюючому органу податкової звітності з податку на додану вартість за два останніх звітних (податкових) періоди всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та абзацу першого пункту 49.2 і пункту 49.18 статті 49 Податкового кодексу України. 7. Платником податку на прибуток підприємств не подано контролюючому органу фінансової звітності за останній звітний період всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та пункту 46.2 статті 46 Податкового кодексу України. 8. У контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.
У Додатку №3 до «Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 за №1165, наведені «Критерії ризиковості здійснення операцій»: 1. Відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 рази, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017р. у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС. 2. Відсутність (анулювання, зупинення) ліцензій, виданих органами ліцензування, які засвідчують право платника податку на виробництво, експорт, імпорт і оптову торгівлю підакцизними товарами (продукцією), визначеними підпунктами 215.3.1 і 215.3.2 пункту 215.3 статті 215 Податкового кодексу України (далі - Кодекс), стосовно товарів, зазначених платником податку в податковій накладній/розрахунку коригування, поданих для реєстрації в Реєстрі на дату їх складення. 3. Відсутність на дату складення податкової накладної/розрахунку коригування відомостей (актуального запису) в Реєстрі платників акцизного податку з реалізації пального щодо суб`єкта господарювання, який подав для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, у яких зазначено товар (пальне) за кодами згідно з УКТЗЕД відповідно до підпункту 215.3.4 пункту 215.3 статті 215 Кодексу. 4. Складення розрахунку коригування постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, якщо передбачається зміна номенклатури товару/послуги (для товарів за кодами згідно з УКТЗЕД - зміна перших чотирьох цифр кодів, а для послуг за кодами відповідно до Державного класифікатора продукції та послуг - перших двох цифр кодів), за умови відсутності такого/такої товару/послуги, зазначеного/зазначеної в розрахунку коригування, поданому для реєстрації в Реєстрі, у таблиці даних платника податку як товару/послуги, що на постійній основі постачається (надається). 5. Перевищення суми компенсації вартості товару/послуги, зазначеного/зазначеної в розрахунку коригування на зменшення суми податкових зобов`язань, поданому отримувачем такого товару/послуги для реєстрації в Реєстрі, величини залишку, що визначається як різниця обсягу придбання на митній території України з 1 січня 2017р., зазначеного постачальником у зареєстрованих у Реєстрі податкових накладних/розрахунках коригування, складених на отримувача такого/такої товару/послуги, та обсягу постачання з 1 січня 2017р., зазначеного отримувачем у зареєстрованих у Реєстрі податкових накладних/розрахунках коригування на постачання такого/такої товару/послуги. 6. Складення розрахунку коригування на зменшення податкових зобов`язань до податкової накладної, складеної та зареєстрованої постачальником товарів/послуг на неплатника податку на додану вартість, та подання для реєстрації в Реєстрі у строк, що перевищує 14 календарних днів з дня складення податкової накладної, зареєстрованої в Реєстрі без порушення граничних строків реєстрації, встановлених Кодексом.
Відповідно до п.25 «Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 за №1165, комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Згідно з п.30 «Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 за №1165, комісія контролюючого органу складається з голови, заступника голови, секретаря та не менше семи членів.
У п.40, п.42-п.46 «Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 за №1165, зазначено, що Голова, заступник голови, секретар та члени комісії контролюючого органу беруть участь у засіданні особисто та не мають права делегувати своїх представників для участі в її засіданні. Засідання комісії контролюючого органу є правоможним за умови присутності на ньому не менше двох третин її затвердженого персонального складу. Засідання комісії контролюючого органу проводиться у разі наявності матеріалів для розгляду. У разі потреби член комісії контролюючого органу подає голові комісії пропозиції щодо проведення додаткового засідання. Рішення комісії контролюючого органу приймається шляхом відкритого голосування. Рішення комісії контролюючого органу приймається більшістю голосів присутніх на засіданні членів такої комісії. У разі рівного розподілу голосів вирішальним є голос головуючого на засіданні. Під час засідання секретарем комісії контролюючого органу ведеться протокол, в якому фіксуються прийняті рішення та надані доручення. Протокол підписується головою комісії контролюючого органу (у разі його відсутності - заступником), заступником голови, секретарем та членами комісії, які брали участь у засіданні. Ведення обліку матеріалів щодо роботи комісії контролюючого органу здійснюється секретарем такої комісії. Присутній на засіданні комісії контролюючого органу член комісії, який не згоден з рішенням комісії або утримався від голосування, повинен викласти у письмовій формі свою окрему думку, яка додається до матеріалів засідання такої комісії. … 42. Рішення, прийняті комісіями контролюючих органів, підлягають реєстрації засобами інформаційних систем ДПС. 43. Матеріали засідання комісії контролюючого органу зберігаються десять років. 44. Комісія контролюючого органу перевіряє подані платником податку копії документів щодо їх достовірності шляхом звірки даних, які містяться в таких копіях документів, з даними, що надходять або можуть бути отримані з інших джерел інформації (реєстри, що ведуться державними органами, документи, зокрема електронні). 45. Розгляд питання на засіданні комісії контролюючого органу включає такі етапи: доповідь секретаря комісії; доповідь члена комісії, співдоповідь (у разі потреби); внесення членами комісії пропозицій, їх обговорення; оголошення головою комісії рішення про припинення обговорення питання; голосування; оголошення головою комісії результатів голосування; оформлення протоколу. 46. У протоколі засідання комісії контролюючого органу зазначається перелік осіб, присутніх на засіданні, порядок денний засідання, питання, що розглядалися на засіданні, перелік осіб, які виступали під час засідання, результати голосування, прийняті такою комісією рішення.
В той же час контролюючим органом не надано результатів проведених перевірок поданих платником податку копій документів щодо їх достовірності шляхом звірки даних, які містяться в таких копіях документів, з даними, що надходять або можуть бути отримані з інших джерел інформації (реєстри, що ведуться державними органами, документи, зокрема електронні), а також протоколів засідання Комісії під час прийняття Рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, матеріалів щодо роботи комісії, тощо, що свідчить про порушення процедури розгляду матеріалів.
Відповідно до п.19 «Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних», затвердженого 29.12.2010 постановою Кабінету Міністрів України №1246 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України №341 від 26.04.2017) (надалі «Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних»), податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструються у день: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення); неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
Згідно з п.20 «Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних» у разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.
Наказом Міністерства фінансів України № 520 від 12 грудня 2019 року затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Порядок №520), яким визначено механізм прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до п.2. Порядку №520 прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).
Пунктом 3 Порядку №520 визначено, що комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.
Згідно п.4 Порядку №520 у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі
Відповідно до п.5 Порядку №520 перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:
договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;
розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Згідно п.6 Порядку №520 письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування. Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних / розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні / розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних / розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).
Пунктом 7 Порядку №520 письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «Про електронні довірчі послуги» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Відповідно до п.п. 9-13 Порядку №520 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.
Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком до цього Порядку.
Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:
ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;
та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;
та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі набирає чинності в день прийняття відповідного рішення.
Рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку.
Підставою для відмови податковим органом позивачу у реєстрації податкової накладної стало ненадання/ часткове надання додаткових письмових пояснень та копій первинних документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в ЄРПН при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН, платником податку. Розділ «Додаткова інформація» не заповнений.
Зі змісту квитанції від 27.04.2023 р. №9094388199 вбачається, що зупинення реєстрації податкової накладної №8 від 18.04.2023 р. зумовлено тим, що обсяг постачання товару/послуги 1001 дорівнює або перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/ послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 «Критеріїв ризиковості здійснення операцій». При цьому у квитанції міститься пропозиція щодо надання пояснень та копій документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
В той же час судом першої інстанції вірно звернута увага на те, що у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної відсутні будь-які відомості щодо наявної податкової інформації, що визначає ризиковість здійснення відповідної господарської операції, щодо якої здійснювалась реєстрація податкової накладної № 1 від 30.06.2023.
Тобто матеріалами справи не підтверджується наявність підстав для зупинення реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної № 1 від 30.06.2023, складеної ТОВ «СК МАГІСТРАЛЬ ІНЖЕНЕРІНГ».
При цьому колегія суддів зазначає, що контролюючим органом у квитанції про зупинення реєстрації податкових накладних не було вказано які саме документи слід надати платнику податків та чого мають стосуватися пояснення такого платника податків для того, аби реєстрація цих податкових накладних стала можливою, що також свідчить про невідповідність сформованих квитанцій вимогам до таких, що визначені пунктом 11 Порядку №1165.
В той же час, контролюючий орган має конкретизувати перелік документів, необхідних для виконання покладених на нього функцій, для того, щоб платник податку чітко розумів адресовану йому вимогу. Пред`явлення контролюючим органом до платника податків загальної вимоги про надання документів без їх конкретизації та без посилання на відповідну норму права виключає можливість такого органу в подальшому застосовувати до такого платника податків негативні наслідки, пов`язані із ненаданням певного документу.
У зв`язку з цим, позивач надав контролюючому органу саме ті документи, які вважав достатніми для підтвердження реальності господарських операцій за вказаними податковими накладними, а відтак, достатніми для їх реєстрації в ЄРПН.
У випадку неконкретизації переліку документів у квитанції про зупинення реєстрації розрахунку коригування до податкової накладної платник податків перебуває у стані правової невизначеності, що позбавляє його можливості надати контролюючому органу необхідний в розумінні суб`єкта владних повноважень пакет документів, а для контролюючого органу, відповідно, створюються передумови для можливого прояву негативної дискреції - прийняття рішення про відмову у реєстрації розрахунку коригування до податкової накладної.
Колегія суддів зазначає, здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту з операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства; здійснення моніторингу не повинно підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу; приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарської операцій позивача на предмет їх реальності; змістовна оцінка господарської операції може бути проведена лише за результатами здійснення податкової перевірки, підстави та порядок проведення якої визначений нормами Податкового кодексу України; при реєстрації податкової накладної фактично проводиться моніторинг операції платника податків лише за зовнішніми (формальними) критеріями.
Крім того суд першої інстанції вірно звернув увагу на ту обставину, що рішення про зупинення реєстрації податкової накладної не містить в собі обґрунтувань підстав та причин віднесення позивача до п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку.
При цьому, в силу положень пункту 11 Порядку №1165 у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної в обов`язковому порядку зазначається не лише сам критерій(ї) ризиковості платника податку та/або критерій(ї) ризиковості здійснення операцій, а й вказується розрахований показник за кожним критерієм, якому відповідає платник податку.
Судом першої інстанції вірно надано оцінку документам первинної податкової та бухгалтерської звітності по взаємовідносинах позивача з ТОВ «Торговицй Дім «ЕВЕРЕДЖ ТРЕЙД» наявність у позивача ділової мети і вчинення господарських операцій з метою отримання економічного ефекту.
Визнаючи протиправними та скасовуючи рішення відповідача про відмову реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних суд першої інстанції вірно виходив з тих обставин, що останнє прийнято без додержання процедури розгляду матеріалів, не наведено мотивації віднесення платника до ризикових.
Відтак, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.
Дійшовши обґрунтованого висновку про протиправність оскарженого рішення відповідача, суд першої інстанції вірно виходив із того, що належним способом захисту порушеного права є не лише скасування такого рішення відповідача, а й зобов`язання останнього зареєструвати податкову накладну в ЄРПН, оскільки саме такий спосіб захисту порушеного права є свідченням того, що спір між сторонами буде остаточно вирішений.
Колегія суддів апеляційного суду вважає, що в межах апеляційної скарги порушень судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права при вирішенні цієї справи не допущено. Правова оцінка обставин у справі дана вірно, а тому апеляційну скаргу слід відхилити, а оскаржуване судове рішення залишити без змін.
Керуючись п.1 ч.1 ст. 315, ст.ст. 316, 321, 322 КАС України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Запорізькій області - залишити без задоволення.
Рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 22 березня 2024 року - залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дати прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня набрання законної сили.
В повному обсязі постанова складена 11 червня 2024 року.
Головуючий - суддяД.В. Чепурнов
суддяА.О. Коршун
суддяС.В. Сафронова
Суд | Третій апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 11.06.2024 |
Оприлюднено | 17.06.2024 |
Номер документу | 119750042 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Третій апеляційний адміністративний суд
Чепурнов Д.В.
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Семененко Марина Олександрівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Семененко Марина Олександрівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Семененко Марина Олександрівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Семененко Марина Олександрівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні