Рішення
від 21.03.2024 по справі 380/29191/23
ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

21 березня 2024 рокусправа № 380/29191/23

Львівський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Кравціва О.Р. розглянув у порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до голови Шевченківського районного суду м. Львова Білінської Галини Богданівни, заступника керівника апарату Шевченківського районного суду м. Львова Репецької Ганни Богданівни, про визнання протиправними дій, зобов`язання вчинити дії.

Суть справи.

До Львівського окружного адміністративного суду звернувся ОСОБА_1 (далі - позивач) з позовом до голови Шевченківського районного суду м. Львова Білінської Галини Богданівни (далі - відповідач 1), заступника керівника апарату Шевченківського районного суду м. Львова Репецької Ганни Богданівни ( далі - відповідач 2), в якому просить:

- визнати неправомірними дії та бездіяльність заступника керівника апарату Шевченківського районного суду м. Львова Репецької Ганни Богданівни;

- визнати неправомірними дії та бездіяльність голови Шевченківського районного суду м. Львова Білінської Галини Богданівни;

- зобов`язати заступника керівника апарату Шевченківського районного суду м. Львова Репецьку Ганну Богданівну невідкладно надіслати скаржнику письмову компетентно-обґрунтовану відповідь, щодо піднятого питання заявником 02.10.2023, яка не порушуватиме його права, свободи та інтереси, з детальним роз`ясненням усіх обставин з посиланням на законодавство України, яке дотичне до усіх питань у заяві, та фактами вчинених дій щодо налагодження технічних можливостей з перезапису судових засідань із сховища Львівського апеляційного суду;

- зобов`язати голову Шевченківського районного суду м. Львова Білінську Галину Богданівну невідкладно надіслати скаржнику письмову компетентно-обґрунтовану відповідь, щодо піднятого питання заявником 31.10.2023, з прийняття мір до зазначених у цій скарзі та інших осіб, та про вжиття заходів щодо налагодження технічних можливостей для безперешкодної та якісної видачі усіх документів матеріалів справи у подібних ситуаціях.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що відповідачі не надали обґрунтованих відповідей на заяву та скаргу позивача.

Ухвалою суду від 18.12.2023 позовну заяву залишено без руху. Позивач у встановлений строк усунув недоліки належним чином.

Ухвалою суду від 07.02.2024 відкрито спрощене позовне провадження у справі без виклику сторін.

Відповідачі відзивів на позов у встановлений строк не подали. У разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами (частина 6 статті 162 КАС України).

Розгляд справи по суті за правилами спрощеного позовного провадження починається з відкриття першого судового засідання. Якщо судове засідання не проводиться, розгляд справи по суті розпочинається через тридцять днів, а у випадках, визначених статтею 263 цього Кодексу, - через п`ятнадцять днів з дня відкриття провадження у справі (частина 2 статті 262 КАС України).

Суд на підставі позовної заяви, а також долучених письмових доказів,-

в с т а н о в и в :

ОСОБА_1 звернувся до Шевченківського районного суду м. Львова із електронним зверненням від 02.10.2023, в якому просив усунути недоліки щодо відсутності диску із записами судових засідань апеляційної інстанції та повторно просив надати диск із записами судових засідань, у тому числі в апеляційній інстанції.

У відповіді Шевченківський районний суд м. Львова повідомив позивача, що Державна судова адміністрація України наказом №156 від 06.06.2022 затвердила Інструкцію щодо роботи з технічними засобами фіксування судового засідання. Відповідно до інструкції записи судових засідань зберігаються в централізованому файловому сховищі, а диски для збереження запису судового засідання не використовуються. Вказано, що з метою отримання копії записів судових засідань апеляційної інстанції позивачу слід звернутися до Львівського апеляційного суду.

ОСОБА_1 31.10.2023 подав до Шевченківського районного суду м. Львова скаргу на ім`я голови суду. У скарзі позивач виклав свої доводи щодо протиправності дій заступника керівника апарату суду Репецької Г.Б . Також, позивач просив усунути недоліки щодо диску з записами судових засідань апеляційної інстанції.

Листом від 09.11.2023 Шевченківський районний суд м. Львова повідомив позивача, що диск із записами судових засідань Шевченківського районного суду м. Львова та Львівського апеляційного суду можна отримати в приміщенні суду. У листі також вказано, що заступник керівника апарату суду повідомив позивача про відсутність технічної можливості здійснення запису судових засідань апеляційної інстанції, тому рекомендував звернутися до Львівського апеляційного суду.

Позивач вважає, що відповідачі надали йому необґрунтовані відповіді, тому звернувся до суду з цим позовом.

Вирішуючи справу суд керується таким.

Завданням адміністративного судочинства України відповідно до частини 1 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Статтею 40 Конституції України передбачено, усі мають право направляти індивідуальні чи колективні письмові звернення або особисто звертатися до органів державної влади, органів місцевого самоврядування та посадових і службових осіб цих органів, що зобов`язані розглянути звернення і дати обґрунтовану відповідь у встановлений законом строк.

Спірні правовідносини врегульовано Законом України «Про звернення громадян» від 02.10.1996 №393/96-ВР (далі - Закон №393/96), Цивільним процесуальним кодексом України (далі - ЦПК України), Положенням про порядок функціонування окремих підсистем (модулів) Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи затвердженим рішенням Вищої ради правосуддя від 17.08.2021 №1845/0/15-21 ( далі - Положення №1845/0/15-21), Інструкцією з діловодства в місцевих та апеляційних судах України затвердженою наказом Державної судової адміністрації України 20.08.2019 №814 (далі - Інструкція №814), Інструкцією щодо роботи з технічними засобами фіксування судового засідання затвердженою наказом Державної судової адміністрації України 06.06.2022 №156 (далі - Інструкція №156).

Відповідно до статті 1 Закону №393/96 громадяни України мають право звернутися до органів державної влади, місцевого самоврядування, об`єднань громадян, підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності, медіа, посадових осіб відповідно до їх функціональних обов`язків із зауваженнями, скаргами та пропозиціями, що стосуються їх статутної діяльності, заявою або клопотанням щодо реалізації своїх соціально-економічних, політичних та особистих прав і законних інтересів та скаргою про їх порушення.

Статтею 3 Закону №393/96 передбачено, що заява (клопотання) - звернення громадян із проханням про сприяння реалізації закріплених Конституцією та чинним законодавством їх прав та інтересів або повідомлення про порушення чинного законодавства чи недоліки в діяльності підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності, народних депутатів України, депутатів місцевих рад, посадових осіб, а також висловлення думки щодо поліпшення їх діяльності.

Клопотання - письмове звернення з проханням про визнання за особою відповідного статусу, прав чи свобод тощо.

Скарга - звернення з вимогою про поновлення прав і захист законних інтересів громадян, порушених діями (бездіяльністю), рішеннями державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій, об`єднань громадян, посадових осіб.

Відповідно до статті 5 Закону №393/96 письмове звернення надсилається поштою або передається громадянином до відповідного органу, установи особисто чи через уповноважену ним особу, повноваження якої оформлені відповідно до законодавства. Письмове звернення також може бути надіслане з використанням мережі Інтернет, засобів електронного зв`язку (електронне звернення).

Згідно з статтею 7 Закону №393/96 звернення, оформлені належним чином і подані у встановленому порядку, підлягають обов`язковому прийняттю та розгляду.

Статтею 15 Закону №393/96 встановлено, що органи державної влади, місцевого самоврядування та їх посадові особи, керівники та посадові особи підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності, об`єднань громадян, до повноважень яких належить розгляд заяв (клопотань), зобов`язані об`єктивно і вчасно розглядати їх, перевіряти викладені в них факти, приймати рішення відповідно до чинного законодавства і забезпечувати їх виконання, повідомляти громадян про наслідки розгляду заяв (клопотань).

Відповідно до статті 16 Закону №393/96 скарга на дії чи рішення органу державної влади, органу місцевого самоврядування, підприємства, установи, організації, об`єднання громадян, медіа, посадової особи подається у порядку підлеглості вищому органу або посадовій особі, що не позбавляє громадянина права звернутися до суду відповідно до чинного законодавства, а в разі відсутності такого органу або незгоди громадянина з прийнятим за скаргою рішенням - безпосередньо до суду.

Згідно з статтею 19 Закону №393/96 органи державної влади і місцевого самоврядування, підприємства, установи, організації незалежно від форм власності, об`єднання громадян, медіа, їх керівники та інші посадові особи в межах своїх повноважень зобов`язані, зокрема, об`єктивно, всебічно і вчасно перевіряти заяви чи скарги.

Статтею 20 Закону №393/96 встановлено, що звернення розглядаються і вирішуються у термін не більше одного місяця від дня їх надходження, а ті, які не потребують додаткового вивчення, - невідкладно, але не пізніше п`ятнадцяти днів від дня їх отримання. Якщо в місячний термін вирішити порушені у зверненні питання неможливо, керівник відповідного органу, підприємства, установи, організації або його заступник встановлюють необхідний термін для його розгляду, про що повідомляється особі, яка подала звернення. Загальний термін вирішення питань, порушених у зверненні, не може перевищувати сорока п`яти днів.

Відповідно до частини 1 та 4 статті 247 ЦПК України суд під час судового розгляду справи здійснює повне фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу в порядку, передбаченому Положенням про Єдину судову інформаційно-комунікаційну систему та/або положеннями, що визначають порядок функціонування її окремих підсистем (модулів). За заявою будь-кого з учасників справи або за ініціативою суду повне фіксування судового засідання здійснюється за допомогою відеозаписувального технічного засобу (за наявності в суді технічної можливості та за відсутності заперечень з боку будь-кого з учасників судового процесу).

Технічний запис судового засідання та протокол судового засідання після закінчення судового засідання долучаються до матеріалів справи. Порядок зберігання технічного запису судового засідання та долучення його до матеріалів справи визначається Положенням про Єдину судову інформаційно-комунікаційну систему та/або положеннями, що визначають порядок функціонування її окремих підсистем (модулів).

Пунктом 2 розділу І Положення №1845/0/15-21 передбачено, що положення визначає порядок функціонування в судах та органах системи правосуддя окремих підсистем (модулів) Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи, зокрема, підсистем "Електронний кабінет", "Електронний суд" та підсистеми відеоконференцзв`язку; порядок вчинення процесуальних дій в електронній формі з використанням таких підсистем; особливості використання в судах та органах системи правосуддя іншого програмного забезпечення в перехідний період до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи у складі всіх підсистем (модулів).

Згідно з пунктом 6 розділу І Інструкції №156 фіксування судового засідання здійснюється за допомогою наявних в судах технічних засобів відео- та (або) звукозапису з використанням підсистеми відеоконференцзв`язку Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи (далі - підсистема відеоконференцзв`язку).

Пункт 50 розділу ІІІ передбачає, що суд ухвалює рішення про можливість проведення засідання в режимі відеоконференції за умови наявності в суді відповідної технічної можливості (наявність обладнання та можливість його використання у визначені день і час).

Абзацом 2 пункту 2 розділу ІІ Інструкції №156 встановлено, що із застосуванням засобів підсистеми відеоконференцзв`язку здійснюється фіксування судових засідань, які проводяться як в режимі відеоконференції, так і тих судових засідань, що проводяться без застосування режиму відеоконференції (коли всі учасники судового процесу знаходяться в залі судового засідання).

Відповідно до пунктів 51-56 розділу III Положення №1845/0/15-21 у випадку використання підсистеми відеоконференцзв`язку для здійснення фіксування судових засідань, що проводяться без застосування режиму відеоконференції, секретар судового засідання засобами підсистеми ЄСІТС забезпечує ведення протоколу (журналу) судового засідання в електронній формі та технічний запис судового засідання (абзац 2 пункту 51).

До матеріалів справи в паперовій формі за необхідності приєднується роздрукований паперовий примірник протоколу (журналу) судового засідання з посиланням на технічний запис судового засідання (абзац 3 пункту 51).

Технічний запис судового засідання засобами підсистеми ЄСІТС автоматично зберігається у централізованому файловому сховищі (пункт 53).

Підписаний протокол (журнал) судового засідання, який містить вебпосилання на технічний запис судового засідання в централізованому файловому сховищі, переноситься (передається, імпортується) до АСДС.

У випадку фіксування судового засідання засобами підсистеми відеоконференцзв`язку технічний запис судового засідання та технічний носій, на якому зберігається цей запис, приєднуються до матеріалів справи (зберігаються в матеріалах справи) у вигляді протоколу (журналу) судового засідання, в якому вказано посилання на цей запис у централізованому файловому сховищі.

У цьому випадку технічним носієм інформації є частина централізованого файлового сховища, на якому зберігається запис судового засідання та на яке є посилання в протоколі (журналі) судового засідання.

Зберігання резервних копій протоколу та відеозапису судового засідання забезпечується засобами ЄСІТС (пункт 54).

За заявою учасника справи та після сплати відповідного судового збору такий учасник може отримати копію технічного запису судового засідання на власний вибір шляхом:

1) отримання засобами підсистеми відеоконференцзв`язку доступу до технічного запису судового засідання в Електронному кабінеті користувача;

2) отримання запису на оптичному диску у виді файлу.

У разі сплати судового збору безпосередньо в Електронному кабінеті учаснику справи автоматично надається доступ для скачування технічного запису судового засідання в Електронному кабінеті. Водночас до АСДС автоматично надсилаються відповідне повідомлення про видачу копії технічного запису судового засідання та квитанція про сплату судового збору (пункт 56).

Пунктом 2 розділу V Інструкції №156 передбачено, що в разі подання учасником справи заяви про видачу копії запису судового засідання та пред`явлення підтвердження сплати судового збору, відповідальна особа суду може обрати один з наступних способів видачі копії технічного запису судового засідання:

- надати засобами підсистеми відеоконференцзв`язку доступ до запису судового засідання в Електронному кабінеті користувача Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи (ЄСІТС). Цей спосіб можливий за умови реєстрації відповідного учасника справи в ЄСІТС;

- надати запис на оптичному диску у вигляді файлу, попередньо скопіювавши його із підсистеми відеоконференцзв`язку, автоматизованої системи діловодства суду чи з іншого цифрового носія, на якому в суді зберігається відповідний запис судового засідання.

Відповідно до пункту 14 розділу ХІ Інструкції №814 після повернення судових справ із судів апеляційної чи касаційної інстанції копії судових рішень цих судів, а також інші матеріали справи видаються судом першої інстанції.

Пункт 16 розділу ХІ передбачає, що в суді можуть засвідчуватися копії документів, що створюються в ньому, за винятком копій документів, які відповідно до законодавства потребують засвідчення в нотаріальному порядку.

Згідно з пунктом 6 розділу І Інструкції №156 фіксування судового засідання здійснюється за допомогою наявних в судах технічних засобів відео- та (або) звукозапису з використанням підсистеми відеоконференцзв`язку Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи (далі - підсистема відеоконференцзв`язку).

З огляду на викладене слід виснувати, що суд здійснює фіксацію судового засідання за допомогою наявних в суді технічних засобів відео- та (або) звукозапису з використанням підсистеми відеоконференцзв`язку Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи. У разі здіснення фіксування судового засідання за допомогою підсистеми відеоконференцзв`язку ЄСІТС не передбачено зберігання запису на оптичному диску, такий запис зберігається автоматично у централізованому файловому сховищі.

Згідно з вимогами частини 1 та 2 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Судом з доказів у справі встановлено, що ОСОБА_1 надіслав на електронну адресу Шевченківського районного суду 02.10.2023 електронне звернення та 31.10.2023 скаргу.

У позовній заяві позивач вказав, що отримав відповідь на електронне звернення 28.10.2023 та лист за результатами розгляду скарги 02.12.2023.

Відповідно до змісту відповіді від 06.10.2023 відповідач з посиланням на Інструкцію щодо роботи з технічними засобами фіксування судового засідання повідомив позивача про те, що апеляційною інстанцією під час здійснення фіксації судових засідань не використовувалися оптичні диски. До матеріалів справи долучено тільки паперові примірники протоколів судових засідань із посиланням на запис. Записи судових засідань автоматично збережено в централізованому сховищі даних. Також відповідач вказав, що з метою отримання запитуваних копій технічних записів судових засідань позивачу слід звернутися до Львівського апеляційного суду з відповідною заявою та квитанцією про сплату судового збору.

Із змісту відповіді суд встановив, що відповідач надав відповідь щодо відсутності диску із записами судових засідань апеляційної інстанції з посиланням на нормативно-правовий акт - Інструкцію щодо роботи з технічними засобами фіксування судового засідання.

Листом за результатами розгляду скарги відповідач повідомив, що позивач може отримати диск із технічними записами судових засідань Шевченківського районного суду м. Львова та Львівського апеляційного суду. Також, відповідач вказав, що диск із записом судових засідань Львівського апеляційного суду позивачу не міг бути наданий, оскільки відсутня технічна можливість перезаписати судові засідання із сховища апеляційної інстанції. Тому, позивачу було рекомендовано звернутися до Львівського апеляційного суду для отримання копії відповідних записів.

Таким чином, відповідачі надали позивачу обгрунтовану відповідь, з посиланням на законодавство, а отже не порушили його права, свободи та інтереси. Тому, покликання позивача є необгрунтованими.

Згідно з положеннями частини 2 статті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Суд зобов`язаний перевірити дотримання вказаних критеріїв суб`єктом владних повноважень при прийнятті оскарженого рішення, вчиненні дій чи допущенні бездіяльності.

За встановлених обставин суд не знайшов підстав вважати, що відповідачами порушено передбачені частиною 2 статті 2 КАС України критерії під час надання відповідей позивачу. Відповідачі діяли на підставі та у спосіб передбачений чинним законодавством та в межах своїх повноважень.

Згідно з статтею 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Враховуючи викладене, суд дійшов висновку про безпідставність позовних вимог, законність та обгрунтованість дій відповідачів. Тому, у задоволенні позову слід відмовити повністю.

Оскільки позивач звільнений від сплати судового збору за подання цього позову, судові витрати зі сторін стягувати не слід.

Керуючись статтями 2, 8-10, 72-77, 90, 139, 241-246, 255, 257, 293, 295 КАС України, суд, -

в и р і ш и в :

1. У задоволенні позову відмовити повністю.

2. Судовий витрати між сторонами не розподіляти.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

СуддяКравців Олег Романович

СудЛьвівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення21.03.2024
Оприлюднено26.03.2024
Номер документу117855492
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу забезпечення функціонування органів прокуратури, адвокатури, нотаріату та юстиції (крім категорій 107000000), зокрема у сфері

Судовий реєстр по справі —380/29191/23

Рішення від 21.03.2024

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Кравців Олег Романович

Ухвала від 07.02.2024

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Кравців Олег Романович

Ухвала від 18.12.2023

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Кравців Олег Романович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні