Рішення
від 22.03.2024 по справі 460/1723/24
РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

і м е н е м У к р а ї н и

22 березня 2024 року м. Рівне№460/1723/24Рівненський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Комшелюк Т.О., розглянувши у спрощеному позовному провадженні позовну заяву ОСОБА_1 до Державної установи "Територіальне медичне об`єднання МВС України по Рівненській області" про зобов`язання вчинення певних дій,

В С Т А Н О В И В:

ОСОБА_1 (далі - позивач) звернувся до Рівненського окружного адміністративного суду з позовом до Державної установи "Територіальне медичне об`єднання МВС України по Рівненській області" (далі - відповідач), в якому просить суд: зобов`язати Державну установу "Територіальне медичне об`єднання МВС України по Рівненській області видати довідку про грошове забезпечення ОСОБА_1 відповідно до ст. ст. 43, 51, 63 Закону України №2262-ХІ від 09.04.1992 року Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб (зі змінами і доповненнями) у зв`язку з введенням, нового, щомісячного, додаткового виду грошового забезпечення, добовим нарядом чергової служби органів (підрозділів) Національної поліції - доплати за службу у нічний час передбачуваної постановою Кабінету Міністрів України №988 від 11.11.2015 Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції із обов`язковим врахуванням, збереженням основних і додаткових розмірів щомісячних видів грошового забезпечення, надбавок, доплат, премії у відсотках встановлених у попередньому перерахунку пенсії та доплати за службу в нічний час у розмірі 35 відсотків посадового окладу з розрахунку за кожну годину служби в нічний час відповідно до зазначеної вище постанови, виходячи із вислуги 28 років із розрахунку 74 % сум основних та додаткових видів грошового забезпечення. Позовні вимоги обґрунтовані тим, що доплата за службу в нічний час є складовою грошового забезпечення для поліцейських добових нарядів під час чергування, поліцейських, які виконують службові обов`язки в нічний час. Позивач звернувся до відповідача із заявою про видачу довідки із врахуванням доплати за службу в нічний час, на що отримав відмову. Таку відмову позивач уважає протиправною, в зв`язку із чим звернувся з цим позовом до суду. Просить позов задовольнити.

Відповідач подав відзив на позов, в якому заперечує проти позовних вимог. Такі заперечення обґрунтовує тим, що на виконання вимог пункту 3 Порядку № 45 оформлено та подано до Головного управління Пенсійного фонду України у Рівненській області довідку про розмір грошового забезпечення позивача за формою згідно із додатком 2 до Порядку № 45 для перерахунку його пенсії. Вказана довідка з видами грошового забезпечення, з яких розраховувалась пенсія позивача на підставі постанови Кабінету Міністрів України від 15.11.2015 № 988, від 21.02.2018 № 103. Окрім того, згідно грошового атестату позивача, з якого було призначено пенсію вбачається, що доплата за службу в нічний час на дату звільнення позивача зі служби, відсутня. Зважаючи на наведене, правових підстав для включення до довідки доплати за службу в нічний час немає. Просить у задоволенні позову відмовити повністю.

20.02.2024 ухвалою суду позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін.

Розглянувши матеріали та з`ясувавши всі обставини адміністративної справи, які мають юридичне значення для розгляду та вирішення спору по суті, дослідивши наявні у справі докази у їх сукупності, суд встановив наступне.

ОСОБА_1 02.06.2000 звільнений з органів внутрішніх справ на пенсію за віком з посади помічника начальника чергової частини оперативного чергового чергової частини штабу УМВС України в Рівненській області.

Позивач перебуває на обліку в ГУ ПФУ у Рівненській області та отримує пенсію за вислугою років відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб".

На підставі грошового атестату № 50 від 28.06.2000, позивачу призначена пенсія. Згідно змісту цього грошового атестата вбачається, що доплата за роботу в нічний час відсутня.

Отже, доплата за роботу в нічний час у розмірі 35 % посадового окладу при обчисленні пенсії позивачу не включена.

Надалі позивачу здійснювались перерахунки пенсії, зокрема, перерахунок пенсії на підставі довідки № 5/435 від 14.03.2018 до якої включено: посадовий оклад 2700грн, оклад за військове звання (підполковник міліції) 2200грн, надбавка за вислугу років 50 % 2450грн, надбавка за роботу в умовах режимних обмежень 10 % 270грн та премія 4 % 304,80 грн. Всього в сумі 7924грн. Доплата за роботу в нічний час у розмірі 35 % посадового окладу в довідку не включена.

29.06.2021 позивачу видана довідка № 831 за листопад 2019 року про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії в якій зазначено такі складові: посадовий оклад 2700грн, оклад за спеціальним званням (підполковник міліції) 2200грн, надбавка за вислугу років 50 % 2450грн, надбавка за специфічні умови проходження служби в поліції 53,38 % - 3923,43грн, надбавка за роботу в умовах режимних обмежень 10 % 270грн та премія 52,48 % 6057,99 грн. Всього в сумі 17601,42грн. Доплата за роботу в нічний час у розмірі 35 % посадового окладу в довідку не включена.

12.02.2023 позивач звернувся до відповідача із заявою підготовку та надання до ГУ ПФУ у Рівненській області нової довідки про розмір грошового забезпечення із зазначенням у ній доплати за роботу в нічний час, відповідно до Постанови КМУ № 988 від 11.05.2015.

Листом від 14.03.2023 № 33/38-446 відповідач повідомив позивачу про відсутність правових підстав для оформлення та надання довідки про грошове забезпечення, оскільки доплати за службу в нічний час не має постійного характеру та виплачується поліцейським, залучення яких до служби в нічний час підтверджене відповідними документами, за минулий час одночасно з виплатою грошового забезпечення за поточний місяць. Довідка від 29.06.2021 № 831 про розмір грошового забезпечення позивача, видана з урахуванням складових, передбачених постановою № 988 та які фактично були виплачені в листопаді 2019 за прирівняною посадою поліцейського старший оперуповноважений апарату ГУНП.

Вважаючи дії відповідача щодо відмови у видачі довідки із зазначенням у ній доплати за роботу в нічний час протиправними, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з такого.

Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно абз.2 п. 15 Розділу ХІ Прикінцевих та перехідних положень Закону України «Про національну поліцію», за колишніми працівниками міліції, у тому числі пенсіонерами, а також членами їхніх сімей, іншими особами зберігаються пільги, компенсації і гарантії, передбачені цим Законом для колишніх поліцейських, членів їхніх сімей, інших осіб.

Статтею 102 вказаного Закону передбачено, що пенсійне забезпечення поліцейських здійснюється в порядку та на умовах, визначених Законом України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб».

Згідно частин 3, 4 ст. 63 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» № 2262, перерахунок пенсій особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ України (міліції та податкової міліції), які мають право на пенсійне забезпечення або одержують пенсію на умовах цього Закону, здійснюється з урахуванням видів грошового забезпечення, щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством для поліцейських (ч. 3).

Усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, на умовах, у порядку та розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України. У разі якщо внаслідок перерахунку пенсій, передбаченого цією частиною, розміри пенсій звільненим із служби військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, є нижчими, зберігаються розміри раніше призначених пенсій(ч. 4).

Постановою Кабінету Міністрів України № 988 від 11.11.2015 «Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції» визначено розміри посадових окладів поліцейських та встановлено, що їх грошове забезпечення складається з посадового окладу, окладу за спеціальним званням, щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, які мають постійний характер), премії та одноразових додаткових видів грошового забезпечення. Також, затверджено схеми посадових окладів поліцейських та схему окладів за спеціальним званням поліцейських .

Відтак, позивач як колишній працівник міліції та пенсіонер органів внутрішніх справ, має право на здійснення перерахунку розміру пенсії з урахуванням видів грошового забезпечення, щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством саме для поліцейських.

Порядок проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», затверджений постановою КМ України № 45 від 13.02.2008 (далі Порядок №44).

Згідно з пунктом 1 Порядку № 45 Пенсії, призначені відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» (далі - Закон), у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію згідно із Законом, перераховуються на умовах та в розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України.

Пунктом 2 Порядку № 45 визначено, що Пенсійний фонд України після прийняття Кабінетом Міністрів України рішення щодо перерахунку пенсій та отримання відповідного повідомлення від Мінсоцполітики повідомляє своїм головним управлінням в Автономній Республіці Крим, областях, мм. Києві та Севастополі (далі - головні управління Пенсійного фонду України) про підстави для проведення перерахунку пенсій та про необхідність підготовки списків осіб, пенсії яких підлягають перерахунку (далі - списки), та надсилає відповідну інформацію Міноборони, МВС, Національній поліції, Мін`юсту, Мінінфраструктури, СБУ, Службі зовнішньої розвідки, ДФС, Управлінню державної охорони, Адміністрації Держспецзв`язку, Адміністрації Держприкордонслужби, ДСНС, Службі судової охорони (далі - державні органи).

Головні управління Пенсійного фонду України у десятиденний строк з моменту надходження зазначеного повідомлення складають списки за формою згідно з додатком 1 та подають їх органам, які уповноважені рішеннями керівників державних органів (далі - уповноважені органи) видавати довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії.

Відповідно до пункту 3 Порядку № 45 на підставі списків уповноважені органи готують довідки про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсій, для кожної особи, зазначеної в списку, за формою згідно з додатками 2 і 3 (далі - довідки) та у місячний строк подають їх головним управлінням Пенсійного фонду України. Довідки видаються державним органом, з якого особи були звільнені із служби, якщо інше не передбачено цим Порядком.

Аналіз зазначених правових норм дає підстави для висновку, що Порядком № 45 встановлюється певна послідовність дій при проведенні перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», яка включає видачу відповідним державним органом, з якого особа була звільнена зі служби довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії такої особи.

Відповідно до статті 63 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб» перерахунок пенсій проводиться у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України. Порядок проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб» передбачений постановою Кабінету Міністрів України від 13.02.2008 № 45.

Відповідно до пункту п`ятого Порядку № 45 (в редакції постанови КМУ № 103 від 21.02.2018), під час перерахунку пенсій використовуються такі види грошового забезпечення, як посадовий оклад, оклад за військовим (спеціальним) званням та відсоткова надбавка за вислугу років на момент виникнення права на перерахунок пенсії за відповідною або аналогічною посадою та військовим (спеціальним) званням.

Особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ (міліції) перерахунок пенсії з 1 січня 2016 р. проводиться з розміру грошового забезпечення за прирівняною посадою поліцейського, враховуючи оклади за посадою, спеціальним званням, відсоткову надбавку за вислугу років, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії в розмірах, установлених законодавством, з якого було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, за січень 2016 р. відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 11 листопада 2015 р. № 988 «Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції. Розмір премії визначається у середніх розмірах, що фактично виплачені за відповідною посадою (посадами) поліцейського за січень 2016 року. Подальші перерахунки здійснюються з урахуванням складових грошового забезпечення, передбачених абзацом першим цього пункту.

Рішенням Окружного адміністративного суду м. Києва у справі № 826/3858/18 від 12.12.2018, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 05.03.2019 та постановою Верховного Суду від 12.11.2019, визнано протиправними та нечинними пункти 1, 2 постанови Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 року № 103 "Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб" та зміни до пункту 5 і додатку 2 Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військ служби, та деяких інших осіб", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13 лютого 2008 року № 45 "Про затвердження Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб".

Таким чином, пункт п`ятий Порядку № 45 (в редакції станом на 01.01.2016) передбачає, що для перерахунку пенсій грошове забезпечення враховується у розмірі, встановленому за відповідною посадою, в межах визначеної законодавством максимальної величини бази нарахування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування з урахуванням таких його видів:

посадовий оклад, оклад за військовим (спеціальним) званням та відсоткова надбавка за вислугу років - у розмірах установлених Кабінетом Міністрів України або керівником державного органу у межах його повноважень на момент виникнення права на перерахунок за відповідною посадою та військовим (спеціальним) званням;

надбавки за знання та використання в роботі іноземної мови, почесне звання «заслужений» чи «народний», службу в умовах режимних обмежень, спортивні звання, доплата за науковий ступінь кандидата або доктора наук та вчене звання - у розмірах, установлених Кабінетом Міністрів України на момент виникнення права на перерахунок, якщо вони були фактично встановлені особі;

щомісячні надбавки, доплати та підвищення, конкретні розміри яких за відповідними посадами (категоріями) установлені Кабінетом Міністрів України - у розмірах на момент виникнення права на перерахунок;

інші щомісячні надбавки, доплати, підвищення та щомісячна премія - у середній розмірах, що фактично виплачені за місяць, у якому виникло право на перерахунок пенсії за відповідною посадою у тому державному органі, звідки особа звільнилася на пенсію.

Цим же Порядком зазначено, що додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії, скасовані чи такі, що не виплачуються на момент виникнення права на перерахунок пенсії за відповідною посадою для перерахунку пенсії не враховуються.

В подальшому, рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва у справі № 826/12704/18 від 14.05.2019, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 19.11.2019, визнано протиправним та скасовано п. 3 Постанови № 103.

Отже, з 19.11.2019 - з дня набрання законної сили судовим рішенням у справі № 826/12704/18 - п. 3 Постанови № 103 втратив чинність.

Як видно з матеріалів справи, грошовий атестат, з врахуванням якого позивачу призначена пенсія, не містить доплати за роботу у нічний час, отже для перерахунку пенсії позивача така доплата не враховувалась.

Додані позивачем розрахункові листки за 1998, 1999, 2000 роки підтверджують, що «нічні» виплачувались позивачу не щомісячно, отже не були системними.

Також, відповідачем сформовано та подано до Головного управління Пенсійного фонду України довідку про грошове забезпечення позивача за № 5/435 від 14.03.2018 для перерахунку пенсії позивача, відповідно, управління зобов`язане було здійснити перерахунок такої пенсії згідно із такою довідкою. До вказаної довідки включені види грошового забезпечення, які передбачені для поліцейських, тобто постановою Кабінету Міністрів України 11.11.2015 № 988 «Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції», в тому числі премія, а також надбавку за роботу в умовах режимних обмежень особам, яким вона була встановлена на день звільнення зі служби. При цьому, доплата за роботу у нічний час у довідці теж відсутня.

Крім того, 29.06.2021 позивачу видана довідка № 831 за листопад 2019 року про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії в якій зазначено такі складові: посадовий оклад, оклад за спеціальним званням (підполковник міліції), надбавка за вислугу років 50 %, надбавка за специфічні умови проходження служби в поліції 53,38 %, надбавка за роботу в умовах режимних обмежень 10 % та премія 52,48 %. І доплата за роботу у нічний час у довідці відсутня.

Суд уважає, що оскільки доплата за роботу у нічний час не була постійною та у грошовому атестаті та довідках не зазначена, то для перерахунку пенсії позивачу не враховувалась.

З огляду на викладене, відмова відповідача у підготовці і наданні до ГУПФ України у Рівненській області оновленої довідки про розмір грошового забезпечення позивача із зазначенням доплати за роботу у нічний час, є правомірною.

Щодо решти аргументів сторін, то суд враховує положення Висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів щодо якості судових рішень (пункти 32-41), в якому, серед іншого, звертається увага на те, що усі судові рішення повинні бути обґрунтованими, зрозумілими, викладеними чіткою і простою мовою і це є необхідною передумовою розуміння рішення сторонами та громадськістю; у викладі підстав для прийняття рішення необхідно дати відповідь на доречні аргументи та доводи сторін, здатні вплинути на вирішення спору; виклад підстав для прийняття рішення не повинен неодмінно бути довгим, оскільки необхідно знайти належний баланс між стислістю та правильним розумінням ухваленого рішення; обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент заявника на підтримку кожної підстави захисту; обсяг цього обов`язку суду може змінюватися залежно від характеру рішення. При цьому, зазначений Висновок, крім іншого, акцентує увагу на тому, що згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах.

Також згідно позиції Європейського суду з прав людини (в аспекті оцінки аргументів учасників справи у касаційному провадженні), сформованої, зокрема у справах «Салов проти України» (заява № 65518/01; пункт 89), «Проніна проти України» (заява № 63566/00; пункт 23) та «Серявін та інші проти України» (заява № 4909/04; пункт 58): принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, передбачає, що у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 ст. 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (див. рішення у справі «Руїс Торіха проти Іспанії» (Ruiz Torija v. Spain) серія A. 303-A; пункт 29).

Згідно з ч. ч. 1, 2 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідач довів правомірність своєї поведінки у спірних правовідносинах, натомість доводи позивача не відповідають обставинам справи та не ґрунтуються на нормах матеріального закону, тому позовні вимоги не підлягають до задоволення.

Правові підстави для відшкодування судового збору відповідно до положень ст. 139 КАС України, відсутні.

Керуючись статтями 241-246, 255, 257-262, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В :

Позовну заяву ОСОБА_1 до Державної установи "Територіальне медичне об`єднання МВС України по Рівненській області" про зобов`язання вчинення певних дій, залишити без задоволення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

Повний текст рішення складений 22 березня 2024 року

Учасники справи:

Позивач - ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , ЄДРПОУ/РНОКПП НОМЕР_1 )

Відповідач - Державна установа "Територіальне медичне об`єднання МВС України по Рівненській області" (вул. Миколи Хвильового, буд. 2А, м. Рівне, Рівненська обл., 33028, ЄДРПОУ/РНОКПП 08733995)

Суддя Т.О. Комшелюк

СудРівненський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення22.03.2024
Оприлюднено25.03.2024
Номер документу117856263
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них осіб, звільнених з публічної служби

Судовий реєстр по справі —460/1723/24

Постанова від 21.11.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Коваль Роман Йосипович

Ухвала від 21.11.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Коваль Роман Йосипович

Ухвала від 10.05.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Коваль Роман Йосипович

Ухвала від 10.05.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Коваль Роман Йосипович

Рішення від 22.03.2024

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Т.О. Комшелюк

Ухвала від 20.02.2024

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Т.О. Комшелюк

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні