Постанова
від 21.03.2024 по справі 280/4409/23
ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

21 березня 2024 року справа № 280/4409/23

Третій апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

головуючого - судді Баранник Н.П.,

суддів: Малиш Н.І., Щербака А.А.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 11 жовтня 2023 року у справі №280/4409/23 (суддя Мінаєва К.В., справа розглянута за правилами спрощеного позовного провадження) за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Ліквідаційної комісії управління соціального захисту населення Запорізької міської ради по Заводському району, Департаменту соціального захисту населення Запорізької міської ради, Управління соціального захисту населення Запорізької міської ради по Заводському району третя особа на стороні відповідача Запорізька міська рада про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії, визнання протиправними та скасування наказів,

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 (далі позивач) звернулася до суду з позовом до Ліквідаційної комісії управління соціального захисту населення Запорізької міської ради по Заводському району (далі відповідач 1), Департаменту соціального захисту населення Запорізької міської ради (далі відповідач 2), третя особа на стороні відповідача - Запорізька міська рада (далі третя особа), в якому, з урахуванням уточнених позовних вимог, просила:

1) визнати протиправними дії Ліквідаційної комісії управління соціального захисту населення Запорізької міської ради по Заводському району, що полягають у поєднанні функцій головного спеціаліста Відділу з функціями заступника начальника управління начальника Відділу;

2) визнати незаконним та скасувати наказ № 01-22/123к/тр Управління соціального захисту населення Запорізької міської ради по Заводському району від 20.10.2021 про позбавлення позивача премії за жовтень 2021 року;

3) визнати незаконним та скасувати наказ № 01-22/48к/тр Управління соціального захисту населення Запорізької міської ради по Заводському району від 19.05.2021 про позбавлення позивача премії за травень 2021 року;

4) визнати незаконним та скасувати наказ № 01-22/106к/тр Управління соціального захисту населення Запорізької міської ради по Заводському району від 17.08.2021 про позбавлення позивача премії за серпень 2021 року;

5) визнати незаконним та скасувати наказ № 01-22/2к/тр Управління соціального захисту населення Запорізької міської ради по Заводському району від 18.01.2023 про встановлення позивачу премії за січень розміру премії 0 відсотків;

6) визнати незаконним та скасувати наказ № 01-22/12к/тр Управління соціального захисту населення Запорізької міської ради по Заводському району від 20.03.2023 про встановлення позивачу премії за березень розміру премії 0 відсотків;

7) визнати незаконним та скасувати наказ № 01-22/31к/тр Управління соціального захисту населення Запорізької міської ради по Заводському району від 22.05.2023 про встановлення позивачу премії за травень розміру премії 0 відсотків;

8) визнати незаконним та скасувати наказ № 01-22/56к/тр Управління соціального захисту населення Запорізької міської ради по Заводському району від 17.06.2022 про позбавлення позивача премії за червень 2022 року;

9) визнати незаконним та скасувати наказ № 01-22/83к/тр Управління соціального захисту населення Запорізької міської ради по Заводському району від 16.07.2020 про позбавлення позивача премії за липень 2020 року;

10) визнати незаконним та скасувати наказ № 01-22/95к/тр Управління соціального захисту населення Запорізької міської ради по Заводському району від 14.08.2020 про позбавлення позивача премії за серпень 2020 року;

11) зобов`язати відповідача 2 нарахувати та виплатити позивачу преміальну складову заробітної плати за період з липня 2020 року по травень 2023 року включно.

Крім того, позивач просила стягнути на її користь судові витрати, пов`язані з наданням правової допомоги.

Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 11 жовтня 2023 позовні вимоги ОСОБА_1 були задоволені частково. Так, суд визнав протиправними та скасував:

- наказ начальника управління соціального захисту населення по Заводському району від 16.07.2020 № 01-22/83к/тр в частині позбавлення ОСОБА_1 премії за липень 2020 року;

- наказ заступника начальника управління соціального захисту населення по Заводському району від 14.08.2020 № 01-22/95к/тр в частині позбавлення ОСОБА_1 премії за серпень 2020 року;

- наказ начальника управління соціального захисту населення по Заводському району від 19.05.2021 № 01-22/48к/тр в частині позбавлення ОСОБА_1 премії за травень 2021 року;

- наказ заступника начальника управління соціального захисту населення по Заводському району від 17.08.2021 № 01-22/106к/тр в частині позбавлення ОСОБА_1 премії за серпень 2021 року;

- наказ начальника управління соціального захисту населення по Заводському району від 20.10.2021 № 01-22/123к/тр в частині позбавлення ОСОБА_1 премії за жовтень 2021 року;

- наказ начальника управління соціального захисту населення по Заводському району від 17.06.2022 № 01-22/56к/тр в частині позбавлення ОСОБА_1 премії за червень 2022 року;

- наказ голови ліквідаційної комісії управління соціального захисту населення по Заводському району від 18.01.2023 № 01-22/2к/тр, яким встановлено розмір премії ОСОБА_1 за січень 2023 року 0 відсотків;

- наказ голови ліквідаційної комісії управління соціального захисту населення по Заводському району від 20.03.2023 № 01-22/12к/тр, яким встановлено розмір премії ОСОБА_1 за березень 2023 року 0 відсотків;

- наказ голови ліквідаційної комісії управління соціального захисту населення по Заводському району від 22.05.2023 № 01-22/31к/тр, яким встановлено розмір премії ОСОБА_1 за травень 2023 року 0 відсотків.

У задоволенні решти позовних вимог суд відмовив.

Позивач не погодилася з рішенням суду першої інстанції в частині відмови у задоволенні позовних вимог, нею була подана апеляційна скарга.

В апеляційній скарзі, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, неповне встановлення обставин у справі, неналежну оцінку доказів, позивач просить скасувати рішення суду першої інстанції в оскарженій частині та ухвалити нове рішення про задоволення її позову в повному обсязі. До вимог, що були заявлені в суді першої інстанції, в апеляційній скарзі позивач додала також нові вимоги про скасування інших наказів відповідачів за період з 2020 по 2023 рік, якими позивача було позбавлено виплат премії. Крім того, позивача просить суд апеляційної інстанції стягнути з відповідачів на її користь понесені судові витрати на правову допомогу у сумі 10 000грн..

Обґрунтовуючи доводи апеляційної скарги, позивач зазначає, що часткове задоволення судом її позову не є ефективним захистом її порушених прав та інтересів. Наполягає, що позовні вимоги про визнання протиправними та скасування оскаржених наказів про позбавлення позивача премій за спірний період є пов`язаними з вимогами про зобов`язання нарахувати та виплатити позивачу премії за вказаний у позові період. На думку позивача, суд безпідставно відмовив у задоволенні цих вимог, посилаючись на дискреційні повноваження відповідачів. Позивач вважає, що оскільки спірні накази були скасовані, у неї виникло право на отримання не виплаченої преміальної складової заробітної плати. Щодо інших позовних вимог, позивач зазначає, що наказ з покладення на неї виконання функцій тимчасово відсутнього спеціаліста для ознайомлення під підпис позивачці не надавався. Однак, з посадової інструкції №01-33/50 заступника начальника управління - начальника відділу з організації соціально-побутового обслуговування та нагляду за призначенням і виплатою пенсій управління соціального захисту населення Запорізької міської ради по Заводському району від 22.12.2020 року вбачається неправомірне делегування обов`язків спеціаліста відділу саме позивачу ОСОБА_1 .. Вважає, що перенесення функцій спеціаліста до функцій (обов`язків) керівника шляхом їх об`єднання є суттєвим порушенням в проходженні служби в органах місцевого самоврядування, тобто, є погіршенням умов праці.

Департаментом соціального захисту населення Запорізької міської ради було подано письмовий відзив на апеляційну скаргу позивача. У відзиві стверджує, що рішення суду першої інстанції є законним і обґрунтованим, а доводи скаржника безпідставними. Просить залишити рішення суду першої інстанції без змін, а скаргу позивача без задоволення. У відзиві стверджує, що зменшення чи позбавлення премії в спірному випадку не є заходом дисциплінарної відповідальності, не потребує службового розслідування, доведення вини працівника, а є суто управлінським рішенням, яке переслідує виховні цілі, підвищує зацікавленість працівника у результатах своєї роботи. Така оцінка результатів роботи працівника є виключно дискреційним повноваженням роботодавця, яка проводиться в межах його власного розсуду. Суд першої інстанції обґрунтовано відмовив позивачу у задоволенні її вимог щодо зобов`язання нарахувати та виплатити премію за спірний період. Щодо заявленої до відшкодування суми витрат на правову допомогу, відповідач-2 вказав, що вважає її завищеною та не пропорційною зі складністю даної справи.

Інші відповідачі та третя особа своїм право подати письмовий відзив на апеляційну скаргу позивача не скористалися.

В судовому засіданні позивач та її представник підтримали доводи та обґрунтування вимог апеляційної скарги. Просили суд апеляційну скаргу позивача задовольнити, рішення суду першої інстанції скасувати, та ухвалити нове судове рішення про задоволення позовних вимог у повному обсязі, в тому числі і нових, заявлених в апеляційній скарзі.

Відповідачі та третя особа своїх представників для участі в судовому засіданні не направили, про дату, час та місце судового засідання були повідомлені. На адресу суду направлені заяви про розгляд справи у відсутність їх представників.

Відповідачі не оскаржують рішення суду першої інстанції в частині задоволених позовних вимог.

Заслухавши позивача та її представника, перевіривши матеріали справи, законність і обґрунтованість рішення суду в межах доводів апеляційної скарги і заявлених позовних вимог, колегія суддів приходить до висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з огляду на наступне.

З матеріалів справи встановлено, що згідно записів трудових книжок ОСОБА_1 (дата заповнення 01.03.1991; 01.02.2018), з 01.12.1995 вона прийнята спеціалістом з виплати пенсій на період заміщення в Управління соціального захисту населення Заводської районної адміністрації м. Запоріжжя; 22.09.1997 звільнена у зв`язку з переведенням до управління соціального захисту населення Заводської районної ради; 04.04.2011 звільнена у зв`язку з переведенням до управління праці та соціального захисту населення Запорізької міської ради по Заводському району, а 05.04.2011року призначена на посаду заступника начальника управління- начальника відділу з організації соціально-побутового обслуговування інвалідів та ветеранів та нагляду за призначенням та виплатою пенсій; 01.02.2018 управління праці та соціального захисту населення Запорізької міської ради по Заводському району перейменовано в управління соціального захисту населення Запорізької міської ради по Заводському району; 01.02.2018 відділ з організації соціально-побутового обслуговування інвалідів та ветеранів та нагляду за призначенням і виплатою пенсій перейменовано у відділ з організації соціально-побутового обслуговування та нагляду за призначенням і виплатою пенсій (а.с.21-27).

У зв`язку з неодноразовими порушеннями термінів надання звітності до ДСЗН ЗОДА по направленню забезпечення осіб з інвалідністю технічними засобами реабілітації, порушенням терміну надання відповіді до ДСЗН ЗОДА на звернення гр. ОСОБА_2 , порушенням терміну надання інформацію начальнику управління на скайп-нараду від 22.06.2020 з УСЗН ЗМР, ненадання відповіді на письмовий запит від 29.05.2020 гр. ОСОБА_3 , враховуючи пояснювальні записки ОСОБА_1 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , керуючись посадовими інструкціями, постановою Кабінету Міністрів України від 09.03.2006 № 268 Про упорядкування структури та умов оплати праці працівників апарату органів виконавчої влади, органів прокуратури, судів та інших органів та згідно з Положенням про преміювання працівників апарату Запорізької міської ради та її виконавчих органів, затвердженого рішенням Запорізької міської ради від 31.10.2014 № 33 начальником управління соціального захисту населення по Заводському району видано наказ від 16.07.2020 № 01-22/83к/тр, яким ОСОБА_1 позбавлена премії за несвоєчасне і неякісне виконання посадових обов`язків за липень 2020 (а.с.59).

У зв`язку з неналежною організацією та відсутністю контролю за діяльністю відділу з організації соціально-побутового обслуговування та нагляду за призначенням і виплатою пенсій; незадовільною підготовкою відповіді на звернення громадян; неякісним написанням листів до установ та організацій; згідно з пунктами 4.1, 4.2, 4.4, 4.5 розділу IV Посадової інструкції заступника начальника управління-начальника відділу з організації соціально-побутового обслуговування та нагляду за призначенням і виплатою пенсій, пунктом 2.3 розділу 2 Положення про преміювання працівників управління соціального захисту населення Запорізької міської ради по Заводському району; керуючись постановою Кабінету Міністрів України від 09.03.2006 № 268 Про упорядкування структури та умов оплати праці працівників апарату органів виконавчої влади, органів прокуратури, судів та інших органів та Положенням про преміювання працівників апарату Запорізької міської ради та її виконавчих органів, затвердженого рішенням Запорізької міської ради від 31.10.2014 № 33 заступником начальника управління соціального захисту населення по Заводському району видано наказ від 14.08.2020 № 01-22/95к/тр, яким позбавлено премії за несвоєчасне і неякісне виконання посадових обов`язків за серпень 2020 року заступника начальника управління-начальника відділу з організації соціально-побутового обслуговування та нагляду за призначенням і виплатою пенсій ОСОБА_1 (а.с.58, 123).

У зв`язку з відсутністю контролю за роботою відділу, неякісною підготовкою інформації, відсутністю пропорційного розподілу обов`язків серед підлеглих, невиконанням протокольних доручень начальника управління від 18.09.2020 № 01-10/13, від 10.11.2020 № 01-10/18, від 05.04.2021 № 01-10/9 та враховуючи систематичність порушень посадової інструкції, керуючись пунктом 2.3 розділу 2 Положення про преміювання працівників управління соціального захисту населення Запорізької міської ради по Заводському району; постановою Кабінету Міністрів України від 09.03.2006 № 268 Про упорядкування структури та умов оплати праці працівників апарату органів виконавчої влади, органів прокуратури, судів та інших органів та Положенням про преміювання працівників апарату Запорізької міської ради та її виконавчих органів, затвердженого рішенням Запорізької міської ради від 31.10.2014 № 33 начальником управління соціального захисту населення по Заводському району видано наказ від 19.05.2021 № 01-22/48к/тр, яким позбавлено премії за несвоєчасне і неякісне виконання посадових обов`язків за травень 2021 року заступника начальника управління-начальника відділу з організації соціально-побутового обслуговування та нагляду за призначенням і виплатою пенсій ОСОБА_1 (а.с.132).

У зв`язку з відсутністю контролю за роботою відділу, постійними скаргами працівників відділу, порушенням термінів підготовки інформації, невиконанням протокольних доручень начальника управління від 18.09.2020 № 01-10/13, від 10.11.2020 № 01-10/18, від 05.04.2021 № 01-10/9, від 31.05.2021 № 01-10/12 та враховуючи систематичність порушень посадової інструкції, керуючись пунктом 2.3 розділу 2 Положення про преміювання працівників управління соціального захисту населення Запорізької міської ради по Заводському району; постановою Кабінету Міністрів України від 09.03.2006 № 268 Про упорядкування структури та умов оплати праці працівників апарату органів виконавчої влади, органів прокуратури, судів та інших органів та Положенням про преміювання працівників апарату Запорізької міської ради та її виконавчих органів, затвердженого рішенням Запорізької міської ради від 31.10.2014 № 33 заступником начальника управління соціального захисту населення по Заводському району видано наказ від 17.08.2021 № 01-22/106к/тр, яким позбавлено премії за несвоєчасне і неякісне виконання посадових обов`язків за серпень 2021 року заступника начальника управління-начальника відділу з організації соціально-побутового обслуговування та нагляду за призначенням і виплатою пенсій ОСОБА_1 (а.с.134).

У зв`язку з відсутністю контролю за роботою відділу, невиконанням протокольних доручень начальника управління від 18.09.2020 № 01-10/13, від 05.04.2021 № 01-10/9, від 31.05.2021 № 01-10/12, від 06.09.2021 № 01-10/18, від 13.09.2021 № 01-10/20, від 20.09.2021 № 01-10/21, від 27.09.2021 № 01-10/22, від 04.10.2021 № 01-10/23, від 18.10.2021 № 01-10/24 та враховуючи систематичність порушень посадової інструкції, керуючись пунктом 2.3 розділу 2 Положення про преміювання працівників управління соціального захисту населення Запорізької міської ради по Заводському району; постановою Кабінету Міністрів України від 09.03.2006 № 268 Про упорядкування структури та умов оплати праці працівників апарату органів виконавчої влади, органів прокуратури, судів та інших органів та Положенням про преміювання працівників апарату Запорізької міської ради та її виконавчих органів, затвердженого рішенням Запорізької міської ради від 31.10.2014 № 33 начальником управління соціального захисту населення по Заводському району видано наказ від 20.10.2021 № 01-22/123к/тр, яким позбавлено премії за жовтень 2021 року заступника начальника управління-начальника відділу з організації соціально-побутового обслуговування та нагляду за призначенням і виплатою пенсій ОСОБА_1 за несвоєчасне і неякісне виконання посадових обов`язків (а.с.136).

Керуючись пунктом 2.3 розділу 2 Положення про преміювання працівників управління соціального захисту населення Запорізької міської ради по Заводському району; постановою Кабінету Міністрів України від 09.03.2006 № 268 Про упорядкування структури та умов оплати праці працівників апарату органів виконавчої влади, органів прокуратури, судів та інших органів та Положенням про преміювання працівників апарату Запорізької міської ради та її виконавчих органів, затвердженого рішенням Запорізької міської ради від 31.10.2014 № 33 за несвоєчасне і неякісне виконання посадових, службових обов`язків, доручень, яке має систематичний характер начальником управління соціального захисту населення по Заводському району видано наказ від 17.06.2022 № 01-22/56к/тр, яким позбавлено премії за червень 2022 року заступника начальника управління-начальника відділу з організації соціально-побутового обслуговування та нагляду за призначенням і виплатою пенсій ОСОБА_1 (а.с.60, 143).

Щодо можливих порушень її трудових прав з боку службових осіб управління соціального захисту населення Запорізької міської ради по Заводському району, а також з інших питань ОСОБА_1 зверталась до Вознесенівської окружної прокуратури міста Запоріжжя Запорізької області, на що керівником окружної прокуратури листом від 14.09.2022 № 50р повідомлено заявницю про направлення за належністю її звернення до Головного управління Держпраці у Запорізькій області (а.с.28).

Листом Управління соціального захисту населення Запорізької міської ради від 12.10.2022 № М-7527, крім іншого, роз`яснено, що керуючись Законами України Про службу в органах місцевого самоврядування, Про оплату праці, КЗпП України, постановою КМУ від 09.03.2006 № 268, наказом Мінпраці від 02.10.1996 № 77, Положенням про преміювання працівників апарату ЗМР та її виконавчих органів, затвердженого рішенням міської ради від 31.01.2014 № 33 та Положенням про преміювання працівників управління соціального захисту населення ЗМР по Заводському району, яке затверджене наказом управління від 26.12.2019 № 01-04/172р, у зв`язку з неякісним, несвоєчасним виконанням завдань, а також наявністю систематичних фактів самоусунення від виконання посадових обов`язків, ігнорування доручень керівника, розмір премії ОСОБА_1 з липня 2020 року складає 0% (а.с.29-30).

Головним управлінням Держпраці у Запорізькій області було розглянуто звернення ОСОБА_1 від 09.09.2022, яке надійшло від Вознесенівської окружної прокуратури та листом від 21.10.2022 № НДС-2/382-3В-22 повідомлено, серед іншого, що законодавством надано підприємствам право самостійно визначати умови і розміри преміювання. Однією зі складових частин оплати праці діючої на підприємстві системи оплати праці повинне бути Положення про преміювання. Вибір показників і умов преміювання повинен здійснюватися з урахуванням тих завдань, які стоять перед кожним структурним підрозділом (а.с.33-36).

Рішенням Запорізької міської ради від 07.12.2022 №71 Про реорганізацію управлінь соціального захисту населення Запорізької міської ради та перейменування управління соціального захисту населення Запорізької міської ради в Департамент соціального захисту населення Запорізької міської ради перейменовано управління соціального захисту населення Запорізької міської ради в Департамент соціального захисту населення Запорізької міської ради; припинено Управління соціального захисту населення Запорізької міської ради по Заводському району шляхом ліквідації (код ЄДРПОУ 37573859); затверджено персональний склад ліквідаційних комісій з припинення шляхом ліквідації, зокрема, управління соціального захисту населення Запорізької міської ради по Заводському району; доручено ліквідаційним комісіям вчинити відповідні дії, пов`язані з припиненням управлінь соціального захисту населення Запорізької міської ради шляхом ліквідації, згідно з вимогами чинного законодавства, в тому числі, але не виключно, щодо дотримання трудових прав та соціальних гарантій її працівників (а.с.43).

Керуючись пунктом 2.3 розділу 2 Положення про преміювання працівників управління соціального захисту населення Запорізької міської ради по Заводському району; постановою Кабінету Міністрів України від 09.03.2006 № 268 Про упорядкування структури та умов оплати праці працівників апарату органів виконавчої влади, органів прокуратури, судів та інших органів та Положенням про преміювання працівників апарату Запорізької міської ради та її виконавчих органів, затвердженого рішенням Запорізької міської ради від 31.10.2014 № 33 за несвоєчасне і неякісне виконання посадових, службових обов`язків, доручень, яке має систематичний характер, головою ліквідаційної комісії управління соціального захисту населення Запорізької міської ради по Заводському району видано наказ від 18.01.2023 № 01-22/2к/тр, яким встановлено розмір премії за січень 2023 року заступнику начальника управління-начальника відділу з організації соціально-побутового обслуговування та нагляду за призначенням і виплатою пенсій ОСОБА_1 0 відсотків (а.с.55,150).

Керуючись пунктом 2.3 розділу 2 Положення про преміювання працівників управління соціального захисту населення Запорізької міської ради по Заводському району; постановою Кабінету Міністрів України від 09.03.2006 № 268 Про упорядкування структури та умов оплати праці працівників апарату органів виконавчої влади, органів прокуратури, судів та інших органів та Положенням про преміювання працівників апарату Запорізької міської ради та її виконавчих органів, затвердженого рішенням Запорізької міської ради від 31.10.2014 № 33 за несвоєчасне і неякісне виконання посадових, службових обов`язків, доручень, яке має систематичний характер, головою ліквідаційної комісії управління соціального захисту населення Запорізької міської ради по Заводському району видано наказ від 20.03.2023 № 01-22/12к/тр, яким встановлено розмір премії за березень 2023 року заступнику начальника управління-начальника відділу з організації соціально-побутового обслуговування та нагляду за призначенням і виплатою пенсій ОСОБА_1 0 відсотків (а.с.56,152).

Керуючись пунктом 2.3 розділу 2 Положення про преміювання працівників управління соціального захисту населення Запорізької міської ради по Заводському району; постановою Кабінету Міністрів України від 09.03.2006 № 268 Про упорядкування структури та умов оплати праці працівників апарату органів виконавчої влади, органів прокуратури, судів та інших органів та Положенням про преміювання працівників апарату Запорізької міської ради та її виконавчих органів, затвердженого рішенням Запорізької міської ради від 31.10.2014 № 33 за несвоєчасне і неякісне виконання посадових, службових обов`язків, доручень, яке має систематичний характер, головою ліквідаційної комісії управління соціального захисту населення Запорізької міської ради по Заводському району видано наказ від 22.05.2023 № 01-22/31к/тр, яким встановлено розмір премії за травень 2023 року заступнику начальника управління-начальника відділу з організації соціально-побутового обслуговування та нагляду за призначенням і виплатою пенсій ОСОБА_1 0 відсотків (а.с.57,154).

Положення про преміювання працівників апарату Запорізької міської ради та її виконавчих органів, затверджене рішенням Запорізької міської ради від 31.01.2014 №33 як локальний нормативний акт розміщено у загальному доступі на офіційному вебсайті Запорізької міської ради, та є загальнодоступним.

Вважаючи вище зазначені накази про позбавлення преміювання та про встановлення розміру премії 0 відсотків протиправними та незаконними, позивач звернулася до суду з позовом про їх скасування, а також зобов`язання Департаменту соціального захисту населення Запорізької міської ради нарахувати та виплатити їй преміальну складову заробітної плати за спірний період. Крім того, позивач вважає, що мало місце незаконне поєднання функцій головного спеціаліста з функціями заступника начальника Відділу, які було покладено на неї.

Суд першої інстанції, частково задовольняючи позовні вимоги, прийшов до висновку, що спірні накази, всупереч передбаченому Положенням порядку преміювання видані заступником начальника УСЗН по Заводському району (від 14.08.2020 № 01-22/95к/тр; від 17.08.2021 № 01-22/106к/тр), начальником УСЗН по Заводському району (від 16.07.2020 № 01-22/83к/тр; від 19.05.2021 № 01-22/48к/тр; від 20.10.2021 № 01-22/123к/тр; від 17.06.2022 № 01-22/56к/тр), головою ліквідаційної комісії УСЗН по Заводському району (від 18.01.2023 № 01-22/2к/тр; від 20.03.2023 № 01-22/12к/тр; від 22.05.2023 № 01-22/31к/тр), тобто не уповноваженими на те особами, що свідчить про їх протиправність та є підставою для їх скасування.

Відмовляючи в задоволенні решти позовних вимог, суд вказав, що питання розміру премії віднесено до виключної компетенції адміністрації підприємства, установи, організації, функції, якої суд не вправі підміняти. Щодо позовних вимог про визнання протиправними дій з поєднання функцій головного спеціаліста Відділу з функціями заступника начальника управління начальника Відділу, суд встановив, що доказів того, що позивач виконувала одночасно посадові обов`язки заступника начальника управління-начальника відділу з організації соціально-побутового обслуговування та нагляду за призначенням і виплатою пенсій управління соціального захисту населення Запорізької міської ради по Заводському району та головного спеціаліста такого відділу матеріали справи не містять, як і відсутні докази вчинення будь-яких дій ОСОБА_1 щодо незгоди з виконанням обов`язків (поєднанням функцій) зазначених посад, якщо таке мало місце.

Колегія суддів, переглядаючи справу в межавх доводів апеляційної скарги позивача, погоджується з висновками суду першої інстанції, враховуючи наступне.

Згідно зі статтею 43 Конституції України, кожен має право на працю, що включає можливість заробляти собі на життя працею, яку він вільно обирає або на яку він вільно погоджується. Держава створює умови для повного здійснення громадянами права на працю. Кожен має право на належні, безпечні і здорові умови праці, на заробітну плату, не нижчу від визначеної законом. Право на своєчасне одержання винагороди захищається законом.

Згідно із частинами першою, третьою статті 94 Кодексу законів про працю України (далі КЗпП України) заробітна плата - це винагорода, обчислена, як правило, у грошовому виразі, яку роботодавець виплачує працівникові за виконану ним роботу. Питання державного і договірного регулювання оплати праці, прав працівників на оплату праці та їх захисту визначається цим Кодексом, Законом України Про оплату праці та іншими нормативно-правовими актами.

Згідно зі статтею 1 Закону України від 24.03.1995 № 108/95-ВР Про оплату праці (далі - Закон № 108/95-ВР) заробітна плата - це винагорода, обчислена, як правило, у грошовому виразі, яку за трудовим договором роботодавець виплачує працівникові за виконану ним роботу. Розмір заробітної плати залежить від складності та умов виконуваної роботи, професійно-ділових якостей працівника, результатів його праці та господарської діяльності підприємства.

За приписами статті 2 Закону №108/95-ВР структура заробітної плати включає:

- основну заробітну плату - це винагорода за виконану роботу відповідно до встановлених норм праці (норми часу, виробітку, обслуговування, посадові обов`язки). Вона встановлюється у вигляді тарифних ставок (окладів) і відрядних розцінок для робітників та посадових окладів для службовців.

- додаткову заробітну плату - це винагорода за працю понад установлені норми, за трудові успіхи та винахідливість і за особливі умови праці. Вона включає доплати, надбавки, гарантійні і компенсаційні виплати, передбачені чинним законодавством; премії, пов`язані з виконанням виробничих завдань і функцій;

- інші заохочувальні та компенсаційні виплати, до яких належать виплати у формі винагород за підсумками роботи за рік, премії за спеціальними системами і положеннями, виплати в рамках грантів, компенсаційні та інші грошові і матеріальні виплати, які не передбачені актами чинного законодавства або які провадяться понад встановлені зазначеними актами норми.

У відповідності до частин другої, третьої статті 97 КЗпП України форми і системи оплати праці, норми праці, розцінки, тарифні сітки, ставки, схеми посадових окладів, умови запровадження та розміри надбавок, доплат, премій, винагород та інших заохочувальних, компенсаційних і гарантійних виплат встановлюються підприємствами, установами, організаціями самостійно у колективному договорі з дотриманням норм і гарантій, передбачених законодавством, генеральною та галузевими (регіональними) угодами. Якщо колективний договір на підприємстві, в установі, організації не укладено, роботодавець зобов`язаний погодити ці питання з виборним органом первинної профспілкової організації (профспілковим представником), що представляє інтереси більшості працівників, а у разі його відсутності - з іншим уповноваженим на представництво трудовим колективом органом.

Конкретні розміри тарифних ставок (окладів), відрядних розцінок, посадових окладів працівникам, а також надбавок, доплат, премій і винагород встановлюються роботодавцем з урахуванням вимог, передбачених частиною другою цієї статті.

Аналогічні положення містить стаття 15 Закону № 108/95-ВР.

Оплата праці працівників установ і організацій, що фінансуються з бюджету, здійснюється на підставі законів та інших нормативно-правових актів України, генеральної, галузевих, регіональних угод, колективних договорів, у межах бюджетних асигнувань та позабюджетних доходів (стаття 98 КЗпП України).

У відповідності до положень посадової інструкції № 01-33/50 заступника начальника управління-начальника відділу з організації соціально-побутового обслуговування та нагляду за призначенням і виплатою пенсій управління соціального захисту населення Запорізької міської ради по Заводському району, затвердженої начальником управління соціального захисту населення Запорізької міської ради по Заводському району від 22.12.2020, посада позивача (заступник начальника управління начальник відділу) є посадовою особою місцевого самоврядування, яка забезпечує у межах свої повноважень виконання покладених на управління завдань.

Частиною першою статті 16 Закону України від 21.05.1997 № 280/97-ВР Про місцеве самоврядування в Україні (далі Закон № 280/97-ВР) органи місцевого самоврядування є юридичними особами і наділяються цим та іншими законами власними повноваженнями, в межах яких діють самостійно і несуть відповідальність за свою діяльність відповідно до закону.

Відповідно до статті 26 Закону № 280/97-ВР, виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради затверджується за пропозицією сільського, селищного, міського голови структура виконавчих органів ради, загальної чисельності апарату ради та її виконавчих органів, витрат на їх утримання.

Положенням про управління соціального захисту населення Запорізької міської ради по Заводському району, затвердженим рішенням Запорізької міської ради від 26.01.2022 № 41, передбачено, що УСЗН ЗМР по Заводському району утворюється Запорізькою міською радою і забезпечує в районі виконання покладених на Управління завдань. Управління підпорядковане Запорізькій міській раді, виконавчому комітету Запорізької міської ради, міському голові, заступнику міського голови з питань діяльності виконавчих органів ради згідно розподілу обов`язків, підзвітне управлінню соціального захисту населення Запорізької міської ради, а також Департаменту соціального захисту населення Запорізької обласної державної адміністрації з питань делегованих повноважень.

Правові, організаційні, матеріальні та соціальні умови реалізації громадянами України права на службу в органах місцевого самоврядування, загальні засади діяльності посадових осіб місцевого самоврядування, їх правовий статус, порядок та правові гарантії перебування на службі в органах місцевого самоврядування регулює Закон України від 07.06.2001 № 2493-III Про службу в органах місцевого самоврядування (далі Закон № 2493-III).

Згідно зі статтею 21 Закону № 2493-III, умови оплати праці посадових осіб місцевого самоврядування визначаються Кабінетом Міністрів України.

Постановою Кабінету Міністрів України від 09.03.2006 № 268 Про упорядкування структури та умов оплати праці працівників апарату органів виконавчої влади, органів прокуратури, судів та інших органів (далі - Постанова № 268) визначено умови оплати праці працівників органів місцевого самоврядування.

Підпунктом 2 пункту 2 Постанови № 268 надано право керівникам органів, зазначених у пункті 1 цієї постанови, у межах затвердженого фонду оплати праці здійснювати преміювання працівників відповідно до їх особистого вкладу в загальні результати роботи, а також до державних і професійних свят та ювілейних дат у 2006 році в межах коштів, передбачених на преміювання у кошторисі відповідного органу, та економії коштів на оплату праці, а починаючи з 1 січня 2007 р. - у межах фонду преміювання, утвореного у розмірі не менш як 10 відсотків посадових окладів та економії фонду оплати праці.

Конкретизація умов оплати праці посадових осіб місцевого самоврядування має бути врегульована затвердженим кожним органом місцевого самоврядування відповідним положенням.

Конкретні умови, порядок та розміри преміювання працівників визначаються у положенні про преміювання відповідного органу. Положення про преміювання розробляється органами самостійно із зазначенням умов, критеріїв преміювання, розмірів премій, періодичності виплати премій (щомісячні, квартальні, за результатами півріччя) та премій, які виплачуються за виконання окремих доручень (одноразового характеру), до святкових, ювілейних дат (є одноразовими преміями) тощо.

Отже, враховуючи вищезазначене, преміювання працівників органів місцевого самоврядування здійснюється керівником органу відповідно до положення про преміювання, затвердженого у відповідному органі та в межах фонду оплати праці.

Спірні накази були прийняті, зокрема, на підставі Положення про преміювання працівників апарату Запорізької міської ради та її виконавчих органів, затвердженого рішенням Запорізької міської ради від 31.01.2014 №33 (далі Положення № 33), та Положення про преміювання працівників управління соціального захисту населення Запорізької міської ради по Заводському району, затвердженим наказом Управлінням соціального захисту населення Запорізької міської ради по Заводському району від 26.12.2019 № 01-07/172/р.

Відповідно до пунктів 2.1, 2.3 Положення № 33, пункту 2.3 Положення про преміювання працівників управління соціального захисту населення Запорізької міської ради по Заводському району преміювання працівників здійснюється за рахунок коштів бюджету міста в межах фонду оплати праці з урахуванням помісячного розподілу асигнувань. Основними умовами преміювання є своєчасне і якісне виконання посадових, службових обов`язків, завдань керівника, дотримання трудової дисципліни.

Пунктом 2.3 Положення про преміювання працівників управління соціального захисту населення Запорізької міської ради по Заводському району також передбачено, що на розмір премії впливають: (1) своєчасність і якість виконання посадових, службових обов`язків; (2) своєчасність і якість виконання контрольних документів та завдань органів місцевого самоврядування, органів державної влади та керівництва управління; (3) виконання додаткових та окремих завдань та доручень, в тому числі виконання обов`язків відсутніх працівників; (4) додержання етики та загальних правил поведінки; (5) дотримання правил внутрішнього трудового розпорядку та графіку роботи управління; (6) наявність відгуків про дії чи бездіяльність посадових осіб управління.

Згідно з пунктом 2.5 Положення № 33 та пунктом 2.5 Положення про преміювання працівників управління соціального захисту населення Запорізької міської ради по Заводському району пропозиції щодо визначення розміру премії (або позбавлення премії) начальника управління соціального захисту населення Запорізької міської ради по Заводському району та його заступників подаються міському голові за погодженням заступника міського голови з питань діяльності виконавчих органів ради згідно з розподілом обов`язків.

Преміювання начальника управління, заступників начальника управління здійснюється згідно з розпорядженням міського голови.

Суд першої інстанції встановив, що спірні накази прийняті не уповноваженим на те суб`єктом владних повноважень, що свідчить про протиправність таких та є підставою для їх скасування. В цій частнині відповідачами висновки суду першої інстанції не оскаржуються.

В той же час, позивач вважає, що скасування спірних наказів пов`язане з обов`язком відповідачів нарахувати та виплатити їй премії за спірний період з 2020 по 2023 рік, і зобов`язання судом вчинити такі дії буде належним способом захисту її порушеного права.

Такі доводи колегія суддів вважає помилковими та відхиляє їх.

Суд першої інстанції вірно вказав, що питання нарахування чи позбавлення премії працівника віднесено до виключної компетенції адміністрації підприємства, установи, організації, функції якої суд не вправі підміняти.

У рішеннях Європейського суду з прав людини склалася практика, яка підтверджує, що дискреційні повноваження не повинні використовуватися свавільно, а суд повинен контролювати рішення, прийняті на підставі реалізації дискреційних повноважень, максимально ефективно (рішення у справі Hasan and Chaush v.Bulgaria № 30985/96).

Нарахування, зменшення чи позбавлення премії, пов`язане з оцінкою результатів роботи працівника і є виключно дискреційним повноваженням роботодавця. Такі дії вчиняються в межах власного розсуду роботодавця про ефективність роботи підлеглого, та не можуть бути всизначені судом, а відтак позовні вимоги, що полягають у зобов`язанні нарахувати та виплатити позивачу премію за спірний період задоволенню не підлягали.

Щодо позовних вимог про визнання протиправними дій, що полягають у поєднанні функцій головного спеціаліста Відділу з функціями заступника начальника управління начальника Відділу, слід зазначити наступне.

Позивач стверджує, що у зв`язку з виходом у відпустку по догляду за дитиною до 3-х років головного спеціаліста відділу УСЗН ЗМР по Заводському району, весь обсяг обов`язків перерозподілився тільки на позивача.

До матеріалів справи долучено посадову інструкцію головного спеціаліста відділу з організації соціально-побутового обслуговування та нагляду за призначенням і виплатою пенсій УСЗН ЗМР по Заводському району та посадову інструкцію заступника начальника управління - начальника відділу з організації соціально-побутового обслуговування інвалідів та ветеранів та нагляду за призначенням та виплатою пенсій (в редакції 2018 року та в редакції 2020 року). Позивач стверджує, що доповнення її посадової інструкції редакції 2020 року новими обов`язками та повноваженнями, є протиправне покладення на неї виконання функцій спеціаліста, і це є погіршенням умов її праці.

Такі доводи позивача є помилковими, а факт покладення на позивача виконання функцій спеціаліста, що не входить до її обов`язків як заступника, не підтверджено належними та допустимими доказами.

Суд першої інстанції вірно вказав, що жодних доказів того, що позивач виконувала одночасно обов`язки заступника начальника управління-начальника відділу з організації соціально-побутового обслуговування та нагляду за призначенням і виплатою пенсій управління соціального захисту населення Запорізької міської ради по Заводському району та головного спеціаліста такого відділу матеріали справи не містять. Відсутні і докази вчинення будь-яких дій ОСОБА_1 щодо висловлення незгоди з виконанням обов`язків (поєднанням функцій) зазначених посад, якщо таке мало місце. Три роки позивач працювала за посадовою інструкцією, викладеною у новій, зміненій редакції і не вчинила жодних дій, які б свідчили про її незгоду зі зміненими умовами праці. До того ж, не всі зміни посадової інструкції чи її доповнення визнаються суттєвим погіршенням умов праці. Існування таких обставин позивач суду не довела.

Щодо заявлених позивачем в апеляційній скарзі нових позовних вимог, які не були предметом розгляду судом першої інстанції.

Відповідно до ч.5 ст. 308 КАС України, суд апеляційної інстанції не може розглядати позовні вимоги та підстави позову, що не були заявлені в суді першої інстанції.

З урахуванням викладеного суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що судом першої інстанції правильно встановлені обставини справи, судове рішення в оскарженій частині ухвалено з дотриманням норм матеріального та процесуального права, доводи апеляційної скарги позивача не спростовують висновків суду першої інстанції, тому відсутні підстави для задоволення апеляційної скарги та скасування рішення.

Розподіл судових витрат, в тому числі і витрат позивача на правову допомогу, з урахуванням вимог ст.139 КАС України не здійснюється.

Керуючись п.1ч.1 ст.315, ст.316, ст.ст.322, 328, 329 КАС України, суд

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу ОСОБА_1 - залишити без задоволення.

Рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 11 жовтня 2023 року у справі № 280/4409/23 - залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена до Верховного Суду у випадках та в строки, визначені статтями 328,329 КАС України.

Вступну та резолютивну частини постанови проголошено 21.03.2024р..

Повний текст постанови виготовлено 22.03.2024р..

Головуючий - суддяН.П. Баранник

суддяН.І. Малиш

суддяА.А. Щербак

Дата ухвалення рішення21.03.2024
Оприлюднено25.03.2024
Номер документу117857604
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —280/4409/23

Постанова від 21.03.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Баранник Н.П.

Постанова від 21.03.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Баранник Н.П.

Ухвала від 17.01.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Баранник Н.П.

Ухвала від 18.12.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Баранник Н.П.

Ухвала від 24.11.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Баранник Н.П.

Ухвала від 27.10.2023

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Мінаєва Катерина Володимирівна

Ухвала від 23.10.2023

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Мінаєва Катерина Володимирівна

Рішення від 11.10.2023

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Мінаєва Катерина Володимирівна

Ухвала від 06.09.2023

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Мінаєва Катерина Володимирівна

Ухвала від 08.08.2023

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Мінаєва Катерина Володимирівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні