Постанова
від 22.03.2024 по справі 560/13989/23
СЬОМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 560/13989/23

Головуючий у 1-й інстанції: Козачок І.С.

Суддя-доповідач: Полотнянко Ю.П.

22 березня 2024 року

м. Вінниця

Сьомий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

головуючого судді: Полотнянка Ю.П.

суддів: Смілянця Е. С. Драчук Т. О.

розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Кам`янець-Подільської районної військової адміністрації (Кам`янець-Подільська районна державна адміністрація Хмельницької області) на рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 12 грудня 2023 року у справі за адміністративним позовом Кам`янець-Подільської районної військової адміністрації (Кам`янець-Подільська районна державна адміністрація Хмельницької області) до Західного офісу Держаудитслужби про визнання протиправним та скасування вимоги,

В С Т А Н О В И В :

Кам`янець-Подільська районна військова адміністрація (Кам`янець-Подільська районна державна адміністрація Хмельницької області) звернулась до суду з позовом до Західного офісу Держаудитслужби в особі Управління Західного офісу Держаудитслужби в Хмельницькій області про визнання протиправною та скасування письмової вимоги № 132208-13/1616-2023 від 05.06.2023 "Про усунення порушень виявлених ревізією."

Рішенням Хмельницького окружного адміністративного суду від 12.12.2023 у задоволенні позову відмовлено.

Позивачем на вказане рішення суду подано апеляційну скаргу, в якій зазначає на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, просить скасувати рішення суду та прийняти нове, яким позов задовольнити.

Апеляційна скарга обґрунтована тим, що суд першої інстанції при вирішення даного публічно-правового спору не в повному обсязі дослідив обставини справи та не надав їм належної правової оцінки.

Апеляційний розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження, у відповідності до вимог п. 3 ч. 1 ст. 311 КАС України.

Заслухавши суддю-доповідача, дослідивши доводи апеляційної скарги, перевіривши матеріали справи, колегія суддів дійшла наступних висновків.

Судом встановлено, що відповідно до Плану проведення заходів державного фінансового контролю Західного офісу Держаудитслужби на І квартал 2023 року і на підставі направлень на проведення ревізії від 24.01.2023 №25,№26, та від 24.03.2023 № 69, № 70 фахівцями Управління Західного офісу Держаудитслужби в Хмельницькій області проведено ревізію окремих питань фінансово-господарської діяльності Кам`янець-Подільської районної військової адміністрації за період з 01.01.2022 по 31.12.2022 року.

Ревізію проведено за зверненням Кам`янець-Подільської районної ради до Львівського територіального управління Національного антикорупційного бюро України (лист від 12.07.2022 № 247/01-27), листом Генеральної прокуратури України від 12.07.2022 № 248/01-27 щодо перевірки Кам`янець-Подільської районної військової адміністрації в частині розподілу та використання коштів районного бюджету Кам`янець-Подільського району за 2022 рік.

Під час ревізії встановлено ряд фінансових порушень, які зафіксовано в акті від 01.05.2023 №08-08/9. За результатами ревізії встановлені порушення законодавства, які не було усунуто в ході проведення заходу державного фінансового контролю, а саме:

1. В порушення вимог п. 5 ст. 9 Закону України "Про бухгалтерський облік і фінансову звітність в Україні" від 16.07.1999 №996-XIV, ст. 11 Закону України "Про гуманітарну допомогу" від 22.10.1999 №1192-XIV майно, що було отримане відповідно до міжнародних товарно-транспортних накладних №0065270 - 41 палета та 256 місць вагою 16585 кг; № 120380 - 30 піддонів, 16 штук, 147 мішків вагою 7445 кг; № 0066712 - 20 піддонів і 347 коробок вагою 10061 кг, та зберігалось на складах, не було оцінене та не було відображене в облікових регістрах бухгалтерського обліку, у зв`язку з чим зобов`язано забезпечити проведення оцінки гуманітарної допомоги та відображення її в облікових регістрах бухгалтерського обліку.

2. В порушення абзацу 3 пункту 1 статті 119 Бюджетного кодексу України видано 100 комплектів одягу та взуття на суму 310 000 грн. не за цільовим призначенням, передбачених Програмою "Територіальна оборона на 2022-2024 роки" добровольчому формуванню територіальної громади "Авангард" Хмельницької області, так як програмою "Територіальна оборона на 2022-2024 роки" передбачено здійснення низки заходів, спрямованих на підтримання готовності та ефективне виконання завдань підрозділом територіальної оборони Кам`янець-Подільського району, у зв`язку з чим зобов`язано забезпечити повернення використаних не за цільовим призначенням коштів або зменшення бюджетних асигнувань на зазначену суму.

3. В порушення п.2.3 Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 24.05.1995 №88, реєстрація накладних, складених від імені оперативного штабу логістичного та гуманітарного забезпечення Кам`янець-Подільського району не велася, підписи в накладних не розшифровані, тому ідентифікувати осіб, які видавали та отримували гуманітарну допомогу неможливо, в зв`язку із чим зобов`язано забезпечити відображення в первинних документах відповідно до п.2.3 Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 24.05.1995 №°88, такі обов`язкові реквізити: найменування підприємства, установи, від імені яких складений документ, назва документа, дата складання, зміст та обсяг господарської операції, одиниця виміру господарської операції, посади і прізвища, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення, особистий підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції.

Не погодившись зі змістом акту ревізії Кам`янець-Подільська районна військова адміністрація надала заперечення від 11.05.2023 за № 650/01-21 на означений акт, з врахуванням яких відповідач надав Висновок на заперечення до акту ревізії та надіслав вимогу про усунення виявлених порушень, встановлених ревізією від 05.06.2023 № 132208-13/1616-2023.

Вимога направлена на адресу Кам`янець-Подільської районної військової адміністрації листом за №132208-13/1616-2023 від 05.06.2023, зобов`язано у встановлений термін усунути виявлені порушення закону.

Не погоджуючись зі змістом вимоги, позивач звернувся до суду.

Приймаючи оскаржуване рішення суд першої інстанції виходив з того, що відповідач правомірно і обґрунтовано зобов`язав позивача забезпечити проведення оцінки гуманітарної допомоги та відображення її в облікових регістрах бухгалтерського обліку, в первинних документах відповідно до вимог Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку обов`язкових реквізитів, що дають змогу ідентифікувати осіб, які брали участь у здійсненні господарської операції. Також не спростовано належними доказами те, що на дату завершення ревізії звернення фізичних та юридичних осіб щодо надання їм гуманітарної допомоги РВА перевіряючим надані не були, що зафіксовано актом ревізії.

Що стосується ( п. 2) пункту Вимоги, суд зазначив про встановлення ревізією того, що Кам`янець-Подільська РВА в порушення абзацу 3 пункту 1 статті 119 Бюджетного кодексу України видала 100 комплектів одягу та взуття на суму 310 000 грн. не за цільовим призначенням, передбачених Програмою Територіальна оборона на 2022 - 2024 роки Добровольчому формуванню Хмельницької територіальної громади Авангард, тоді як Програмою Територіальна оборона на 2022 - 2024 роки було передбачено здійснення заходів, спрямованих на підтримання готовності та ефективне виконання завдань підрозділом територіальної оборони Кам`янець-Подільського району. Враховуючи виявлене порушення бюджетного законодавства, пунктом 2 Вимоги зобов`язано позивача забезпечити повернення використаних не за цільовим призначенням коштів або зменшення бюджетних асигнувань на суму 310 000 грн. Надані позивачем під час ревізії документи не спростовували виявлене порушення бюджетного законодавства.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, що виникли між сторонами та висновкам суду першої інстанції, колегія суддів враховує наступне.

Відповідно до ч.1 ст.308 Кодексу адміністративного судочинства України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

Відповідно до ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод від 04 листопада 1950 року кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом.

Правові та організаційні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні визначено Законом України Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні від 26.01.1993 № 2939-XII, в редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин, (далі - Закон № 2939-XII) відповідно до статті 2 якого головними завданнями органу державного фінансового контролю є: здійснення державного фінансового контролю за використанням і збереженням державних фінансових ресурсів, необоротних та інших активів, правильністю визначення потреби в бюджетних коштах та взяттям зобов`язань, ефективним використанням коштів і майна, станом і достовірністю бухгалтерського обліку і фінансової звітності у міністерствах та інших органах виконавчої влади, державних фондах, фондах загальнообов`язкового державного соціального страхування, бюджетних установах і суб`єктах господарювання державного сектору економіки, а також на підприємствах, в установах та організаціях, які отримують (отримували у періоді, який перевіряється) кошти з бюджетів усіх рівнів, державних фондів та фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування або використовують (використовували у періоді, який перевіряється) державне чи комунальне майно (далі - підконтрольні установи), за дотриманням бюджетного законодавства, дотриманням законодавства про закупівлі, діяльністю суб`єктів господарської діяльності незалежно від форми власності, які не віднесені законодавством до підконтрольних установ, за судовим рішенням, ухваленим у кримінальному провадженні.

Положенням про Державну аудиторську службу України, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 03 лютого 2016 року №43 (далі - Положення № 43) визначено, що Державна аудиторська служба України (Держаудитслужба) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра фінансів та який реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю. Серед основних завдань Держаудитслужби реалізація державної політики у сфері державного фінансового контролю, здійснення державного фінансового контролю, спрямованого на оцінку ефективного, законного, цільового, результативного використання та збереження державних фінансових ресурсів, необоротних та інших активів, досягнення економії бюджетних коштів.

Процедуру проведення інспектування в міністерствах та інших органах виконавчої влади, державних фондах, фондах загальнообов`язкового державного соціального страхування, бюджетних установах і у суб`єктів господарювання державного сектору економіки, а також на підприємствах, в установах та організаціях, які отримують (отримували в період, який перевіряється) кошти з бюджетів всіх рівнів, державних фондів або використовують (використовували у період, який перевіряється) державне чи комунальне майно, а на підставі рішення суду - в інших суб`єктів господарювання визначено Порядком проведення інспектування Державною аудиторською службою, її міжрегіональними територіальними органами, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 20 квітня 2006 № 550 в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин (далі - Порядок № 550).

Відповідно до пункту 2 Порядку №550 інспектування полягає у документальній і фактичній перевірці певного комплексу або окремих питань фінансово-господарської діяльності об`єкта контролю і проводиться у формі ревізії, яка повинна забезпечувати виявлення фактів порушення законодавства, встановлення винних у їх допущенні посадових і матеріально відповідальних осіб. Згідно з пунктом 30 Порядку №550 результати ревізії оформляються актом, який складається на паперовому носії державною мовою і повинен мати наскрізну нумерацію сторінок.

Виявлені допущені об`єктом контролю порушення законодавства, контроль за дотриманням якого віднесено до компетенції органу державного фінансового контролю, фіксуються в констатуючій частині акту ревізії з обов`язковим посиланням на норми законів чи інших нормативно-правових актів, які порушено, та зазначенням винних у їх допущенні осіб. Відповідно до пункту 42 Порядку №550 у разі підписання акту ревізії із запереченнями (зауваженнями) керівник об`єкта контролю у строк не пізніше ніж 5 робочих днів після повернення органу державного фінансового контролю акту ревізії повинен подати йому письмові заперечення (зауваження). Якщо протягом цього строку заперечення (зауваження) щодо акту не надійдуть, орган державного фінансового контролю має право вжити відповідних заходів для реалізації результатів ревізії. Рішення про розгляд заперечень (зауважень), що надійшли з порушенням встановленого строку, приймає керівник органу державного фінансового контролю. Орган державного фінансового контролю аналізує правильність обґрунтувань, викладених у запереченнях (зауваженнях), і в строк не пізніше ніж 15 робочих днів після отримання заперечень (зауважень) дає на них письмовий висновок, який затверджується керівником органу державного фінансового контролю або його заступником.

Згідно з п. 46 Порядку №550 якщо вжитими в період ревізії заходами не забезпечено повне усунення виявлених порушень, органом державного фінансового контролю у строк не пізніше ніж 10 робочих днів після реєстрації акту ревізії, а у разі надходження заперечень (зауважень) до нього - не пізніше ніж 3 робочих дні після надіслання висновків на такі заперечення (зауваження) надсилається об`єкту контролю письмова вимога щодо усунення виявлених ревізією порушень законодавства із зазначенням строку зворотного інформування.

Про усунення виявлених ревізією фактів порушення законодавства цей об`єкт контролю у строк, визначений вимогою про їх усунення, повинен інформувати відповідний орган державного фінансового контролю з поданням завірених копій первинних, розпорядчих та інших документів, що підтверджують усунення порушень.

Про результати ревізії, якою виявлено порушення законів та інших нормативно-правових актів, у визначені в пункті 46 цього Порядку строки інформуються органи управління об`єкта контролю та за необхідності відповідні органи державної влади та органи місцевого самоврядування. Про розгляд результатів ревізії та вжиті у зв`язку з цим заходи органи управління об`єкта контролю та органи виконавчої влади не пізніше ніж у місячний строк інформують відповідний орган державного фінансового контролю (пункт 47 Порядку №550).

Згідно з п. 50 Порядку №550 за результатами проведеної ревізії у межах наданих прав органи державного фінансового контролю вживають заходів для забезпечення: притягнення до адміністративної, дисциплінарної та матеріальної відповідальності винних у допущенні порушень працівників об`єктів контролю; порушення перед відповідними державними органами питання про визнання недійсними договорів, укладених із порушенням законодавства; звернення до суду в інтересах держави щодо усунення виявлених ревізією порушень законодавства з питань збереження і використання активів, а також стягнення у дохід держави коштів, одержаних за незаконними договорами, без встановлених законом підстав або з порушенням вимог законодавства; застосування заходів впливу за порушення бюджетного законодавства.

Відповідно до пункту 7 статті 10 Закону №2939-XII органу державного фінансового контролю надається право пред`являти керівникам та іншим особам підприємств, установ та організацій, що контролюються, обов`язкові до виконання вимоги щодо усунення виявлених порушень законодавства, вилучати в судовому порядку до бюджету виявлені ревізіями приховані і занижені валютні та інші платежі, ставити перед відповідними органами питання про припинення бюджетного фінансування і кредитування, якщо отримані підприємствами, установами та організаціями кошти і позички використовуються з порушенням чинного законодавства.

Отже, органу державного фінансового контролю надані повноваження здійснювати контроль за використанням коштів державного і місцевого бюджетів, а у разі виявлення порушень законодавства пред`являти обов`язкові до виконання вимоги щодо усунення таких правопорушень.

Вимога органу державного фінансового контролю спрямована на корегування роботи підконтрольної організації та приведення її у відповідність із вимогами законодавства, отже у цій частині вона є обов`язковою до виконання. При цьому, виявлені під час ревізії суми нецільового використання коштів державного або місцевих бюджетів, які підлягають поверненню до відповідного бюджету, є збитками, заподіяними такому бюджету. Що стосується відшкодування виявлених збитків, завданих державі чи об`єкту контролю, то про їх наявність може бути зазначено у вимозі, але вони не можуть бути примусово стягнуті шляхом пред`явлення вимоги. Такі збитки відшкодовуються у добровільному порядку або шляхом звернення до суду з відповідним позовом.

Бюджетним кодексом України регулюються відносини, що виникають у процесі складання, розгляду, затвердження, виконання бюджетів, звітування про їх виконання та контролю за дотриманням бюджетного законодавства, питання відповідальності за порушення бюджетного законодавства, а також визначаються правові засади утворення та погашення державного і місцевого боргу. Відповідно до п. 1 ч.1 ст. 113 Бюджетного кодексу України до повноважень органів державного фінансового контролю з контролю за дотриманням бюджетного законодавства належить здійснення контролю, зокрема, за цільовим та ефективним використанням коштів державного бюджету та місцевих бюджетів (включаючи проведення державного фінансового аудита). Згідно з п.1 ч.1 ст.117 Бюджетного кодексу України за порушення бюджетного законодавства до учасників бюджетного процесу можуть застосовуватися такі заходи впливу, зокрема, як попередження про неналежне виконання бюджетного законодавства з вимогою щодо усунення порушення бюджетного законодавства - застосовується в усіх випадках виявлення порушень бюджетного законодавства. Виявлені порушення бюджетного законодавства мають бути усунені в строк до 30 календарних днів.

Системний аналіз наведених норм дає підстави для висновку, що Держаудитслужба як учасник бюджетного процесу уповноважена Бюджетним кодексом України на здійснення контролю за дотриманням бюджетного законодавства (у частині цільового і ефективного використання бюджетних коштів), наділена повноваженнями вносити попередження про неналежне виконання бюджетного законодавства з вимогою щодо усунення порушень бюджетного законодавства.

Таким чином, відповідач володіє правом заявляти вимогу про усунення порушень, виявлених під час перевірки підконтрольних установ, яка обов`язкова до виконання в частині усунення допущених порушень законодавства, однак на підставі якої неможливо безпосередньо примусово стягнути встановлену ревізією суму збитків.

Так, вимога Західного офісу Держаудитслужби в Хмельницькій області №132208-13/1616-2023 від 05.06.2023 стосується усунення виявлених ревізією порушень, викладених в акті ревізії окремих питань фінансово-господарської діяльності Кам`янець-Подільської районної військової адміністрації за період з 01.01.2022 по 31.12.2022 року.

Щодо п.1 вимоги стосовно зобов`язання забезпечення проведення оцінки гуманітарної допомоги та відображення її в облікових регістрах бухгалтерського обліку, то колегія суддів, у даному випадку, вважає безпідставними посилання відповідача на порушення позивачем вимог ст.11 Закону України Про гуманітарну допомогу, так як операції з отримання та видачі таких ТМЦ були відображені в обліку та первинних документах. Окрім того, дія вказаної статті розповсюджується виключно на отримувачів та набувачів гуманітарної допомоги, якими Кам`янець Подільська районна військова адміністрація не являється.

Так, Законом України Про затвердження Указу Президента України Про введення воєнного стану в Україні від 24 лютого 2022 року №2102-IX, затверджено Указ Президента України від 24 лютого 2022 року №64/2022 Про введення воєнного стану в Україні, згідно якого у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини першої статті 106 Конституції України, Закону України Про правовий режим воєнного стану президент України ОСОБА_1 постановив ввести в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб.

Указом Президента України № 133/2022 Про продовження строку дії воєнного стану в Україні, у зв`язку з триваючою широкомасштабною збройною агресією Російської Федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини першої статті 106 Конституції України, Закону України Про правовий режим воєнного стану на часткову зміну статті 1 Указу Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 Про введення воєнного стану в Україні, затвердженого Законом України від 24 лютого 2022 року № 2102-ІХ, продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 26 березня 2022 року строком на 30 діб.

Вищезазначений Указ Президента України затверджено Законом України Про затвердження Указу Президента України Про продовження строку дії воєнного стану в Україні від 15 березня 2022 року № 2119-IX. Законом України Про затвердження Указу Президента України Про продовження строку дії воєнного стану в Україні від 21 квітня 2022 року № 2212-IX, затверджено Указ Президента України від 18 квітня 2022 року № 259/2022 Про продовження строку дії воєнного стану в Україні, яким на часткову зміну статті 1 Указу Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 Про введення воєнного стану в Україні, затвердженого Законом України від 24 лютого 2022 року № 2102-ІХ (зі змінами, внесеними Указом від 14 березня 2022 року № 133/2022, затвердженим Законом України від 15 березня 2022 року № 2119-ІХ), продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 25 квітня 2022 року строком на 30 діб. Законом України від 22 травня 2022 року № 2263-IX Про затвердження Указу Президента України Про продовження строку дії воєнного стану в Україні затверджено Указ Президента України від 17 травня 2022 року № 341/2022 Про продовження строку дії воєнного стану в Україні, яким продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 25 травня 2022 року строком на 90 діб. Законом України від 15 серпня 2022 року № 2500-IX Про затвердження Указу Президента України Про продовження строку дії воєнного стану в Україні затверджено Указ Президента України від 12 серпня 2022 року № 573/2022 Про продовження строку дії воєнного стану в Україні, яким продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 23 серпня 2022 року строком на 90 діб. Указом Президента України від 07.11.2022 Про продовження строку дії воєнного стану в Україні, продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 21 листопада 2022 року строком на 90 діб. На момент виникнення спірних правовідносин в Україні діяв воєнний стан, який продовжується до даного часу.

Зміст правового режиму воєнного стану, порядок його введення та скасування, правові засади діяльності органів державної влади, військового командування, військових адміністрацій, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій в умовах воєнного стану, гарантії прав і свобод людини і громадянина та прав і законних інтересів юридичних осіб визначає Закон України "Про правовий режим воєнного стану" від 12 травня 2015 року № 389-VIII (далі - Закон № 389-VIII).

Пунктом 4 частини 1 статті 8 Закону № 389-VIII визначено, що в Україні або в окремих її місцевостях, де введено воєнний стан, військове командування разом із військовими адміністраціями (у разі їх утворення) можуть самостійно або із залученням органів виконавчої влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування запроваджувати та здійснювати в межах тимчасових обмежень конституційних прав і свобод людини і громадянина, а також прав і законних інтересів юридичних осіб, передбачених указом Президента України про введення воєнного стану, заходи правового режиму воєнного стану, зокрема, примусово відчужувати майно, що перебуває у приватній або комунальній власності, вилучати майно державних підприємств, державних господарських об`єднань для потреб держави в умовах правового режиму воєнного стану в установленому законом порядку та видавати про це відповідні документи встановленого зразка.

Згідно ч.2 ст.15 вказаного Закону військові адміністрації населених пунктів на відповідній території здійснюють повноваження із забезпечення ефективного використання природних, трудових і фінансових ресурсів; управління об`єктами житлово-комунального господарства, побутового, торговельного обслуговування, транспорту і зв`язку, що перебувають у комунальній власності відповідних територіальних громад, забезпечення їх належного утримання та ефективної експлуатації, необхідного рівня та якості послуг населенню; сприяння організації виробництва і поставок у війська підприємствами та організаціями, що перебувають у комунальній власності, замовленої продукції, послуг, енергоресурсів; створення відповідно до законодавства комунальних аварійно-рятувальних служб, пожежно-рятувальних підрозділів для забезпечення місцевої та/або добровільної пожежної охорони, здійснення заходів щодо забезпечення їх діяльності та ін. Військові адміністрації населених пунктів здійснюють делеговані повноваження органів виконавчої влади, надані органам місцевого самоврядування законами України. Закон України "Про гуманітарну допомогу" від 22 жовтня 1999 року № 1192-XIV визначає правові, організаційні, соціальні засади отримання, надання, оформлення, розподілу і контролю за цільовим використанням гуманітарної допомоги та сприяє гласності і прозорості цього процесу (далі - Закон № 1192-XIV).

Статтею 1 Закону № 1192-XIV отримувачі гуманітарної допомоги - такі юридичні особи, яких зареєстровано в установленому Кабінетом Міністрів України порядку в Єдиному реєстрі отримувачів гуманітарної допомоги: а) підприємства громадських організацій осіб з інвалідністю, ветеранів війни та праці, а також підприємства, установи та організації, що утримуються за рахунок бюджетів, уповноважені ними державні установи та органи місцевого самоврядування; б) благодійні організації, створені у порядку, визначеному Законом України "Про благодійну діяльність та благодійні організації"; в) громадські організації осіб з інвалідністю, ветеранів війни та праці, Товариство Червоного Хреста України та його обласні організації, творчі спілки, а також громадські організації, створені для здійснення передбаченої їх статутними документами екологічної, оздоровчої, аматорської, спортивної, культурної, освітньої та наукової діяльності; г) релігійні організації, зареєстровані у порядку, передбаченому Законом України "Про свободу совісті та релігійні організації"; ґ) реабілітаційні установи для осіб з інвалідністю та дітей з інвалідністю, які мають відповідну ліцензію на здійснення реабілітаційних послуг, незалежно від відомчого підпорядкування, типу і форм власності; Набувачі гуманітарної допомоги-фізичні та юридичні особи, які її потребують і яким вона безпосередньо надається.

Набувачі гуманітарної допомоги з статусом юридичної особи визначаються відповідно до пунктів "а", "б", "в", "г", "ґ" абзацу п`ятого цієї статті.

Так, абз.4 п.п.1. п.1 постанови Кабінету Міністрів України від 27.03.2022 №379 "Про особливості здійснення гуманітарної допомоги, яка перевозиться залізничним транспортом в умовах воєнного стану" (далі - Постанова №379) отримувачами гуманітарної допомоги є обласні, Київська міська військові адміністрації чи інші визначені Кабінетом Міністрів України суб`єкти; вказані отримувачі гуманітарної допомоги звільняються від обов`язку реєструватися в Єдиному реєстрі отримувачів гуманітарної допомоги.

Статтею 4 вказаного Закону передбачено, що спеціально уповноваженими державними органами з питань гуманітарної допомоги є: -центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері соціального захисту населення; -Рада міністрів Автономної Республіки Крим; -обласні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації. Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації здійснюють визнання гуманітарною допомогою для отримувачів та набувачів, місцезнаходження яких визначено на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці: контроль за отриманням, збереженням, складуванням, розподілом, використанням за цільовим призначенням, підготовкою статистичної звітності, обліком гуманітарної допомоги, визнаної такою рішенням спеціально уповноважених державних органів з питань гуманітарної допомоги, стосовно отримувачів такої допомоги, місцезнаходження яких визначено на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці (стаття 5 Закон № 1192-XIV).

Кам`янець-Подільська районна військова адміністрація не зареєстрована в Єдиному реєстрі отримувачів гуманітарної допомоги отримувачем благодійної допомоги.

Колегія суддів приймає до уваги доводи апелянта про те, що протягом дії воєнного стану для координації надходження та розподілу гуманітарних вантажів Кам`янець Подільська районна військова адміністрація працювала як гуманітарний (транзитний) хаб з накопичення товарів отримуваних безоплатно від резидентів та нерезидентів України з метою подальшої передачі кінцевим набувачам.

Процедури ввезення на територію України, бухгалтерський облік отримувачами, розподіл між кінцевими набувачами та передача такої допомоги відбувалася у кризових умовах та потребувала швидкого і простого регулювання для економії ресурсів та з метою ефективної організації діяльності органів публічної влади.

Враховуючи критичну важливість цього напряму державної політики та інформацію про проблеми, які супроводжують логістичні процеси гуманітарної допомоги, Кабінет Міністрів України прийняв постанову від 05.03.2022 р № 202 Деякі питання отримання, використання, обліку та звітності благодійної допомоги (далі Постанова № 202), згідно з якою в умовах воєнного стану не поширюються встановлені законодавством вимоги щодо отримання, використання, обліку та звітності благодійної допомоги від юридичних та фізичних осіб - резидентів і нерезидентів.

Згідно абзацу 3 статті 1 Закону України від 22.10.1999 р. № 1192-XIV Про гуманітарну допомогу (далі Закон № 1192) гуманітарна допомога - цільова адресна безоплатна допомога в грошовій або натуральній формі, у вигляді безповоротної фінансової допомоги або добровільних пожертвувань, або допомога у вигляді виконання робіт, надання послуг, що надається іноземними та вітчизняними донорами із гуманних мотивів отримувачам гуманітарної допомоги в Україні або за кордоном, які потребують її у зв`язку з соціальною незахищеністю, матеріальною незабезпеченістю, важким фінансовим становищем, виникненням надзвичайного стану, зокрема внаслідок стихійного лиха, аварій, епідемій і епізоотій, екологічних, техногенних та інших катастроф, які створюють загрозу для життя і здоров`я населення, або тяжкою хворобою конкретних фізичних осіб, а також для підготовки до збройного захисту держави та її захисту у разі збройної агресії або збройного конфлікту.

Гуманітарна допомога є різновидом благодійництва і має спрямовуватися відповідно до обставин, об`єктивних потреб, згоди її отримувачів та за умови дотримання вимог статті 3 Закону України від 05.07.2012 р. № 5073-VI "Про благодійну діяльність та благодійні організації" (далі Закон № 5073).

Таким чином, гуманітарна допомога є специфічною формою благодійної діяльності, яка характеризується низкою особливостей, визначених Законом №1192.

Твердження Держаудитслужби про непоширення дії постанови Кабінету Міністрів України від 05.03.2022 року № 202 Деякі питання отримання, використання, обліку та звітності благодійної допомоги на діяльність Кам`янець Подільської районної військової адміністрації через те, що товарно матеріальні цінності, були отримані, як гуманітарна, а не благодійна допомога необґрунтоване з тих підстав, що представниками Управління Західного офісу Держаудитслужби не було взято до уваги вимоги статті 1 Закону України Про гуманітарну допомогу, відповідно до яких гуманітарна допомога і є різновидом благодійництва.

Також колегія суддів відхиляє доводи Держаудитслужби про неоприбуткування та не відображення товарно-матеріальних цінностей, отриманих як, гуманітарна допомога, в обліку та звітності на балансі Кам`янець Подільської районної військової адміністрації та зазначає, що станом на теперішній час відсутні правові підстави щодо постановки на баланс гуманітарних вантажів отримувачем яких є районна військова адміністрація.

Слід відзначити, що саме через особливий порядок митного оформлення товарів, які отримувалися Україною від іноземних партнерів усіх форм власності, з 24.02.2022 вся безоплатна допомога у натуральній формі, яка була направлена на подолання наслідків збройної агресії російської федерації проти України, перетинала кордон України виключно у вигляді гуманітарної, а не іншого виду благодійної допомоги.

Кам`янець Подільська районна військова адміністрація, як орган державної влади є бюджетною установою (пункт 12 статті 2 Бюджетного Кодексу України), а отже передбачений частиною 4 статті 11 та наказом Міністерства фінансів України від 14.12.1999 №298 порядок обліку гуманітарної допомоги на неї не поширюється.

Додатково колегія суддів наголошує, що відповідно до частини 3 статті 11 Закону України Про гуманітарну допомогу з 08.03.2022 облік та контроль за отриманою гуманітарною допомогою здійснюється виключно на підставі щомісячних звітів складених митними органами та філіями (територіальними управліннями) Національного банку України відповідно про митне оформлення вантажів з гуманітарною допомогою та про надходження на рахунки в іноземній валюті отримувачів гуманітарної допомоги коштів в іноземній валюті.

Зазначені звіти подаються до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері соціального захисту населення, яким є не Кам`янець Подільська районна військова адміністрація, а Міністерство соціальної політики України.

З огляду на викладене, твердження Відповідача щодо порушення Позивачем вимог п. 5 ст. 9 Закону України "Про бухгалтерський облік і фінансову звітність в Україні" від 16.07.1999 №996-XIV, ст. 11 Закону України "Про гуманітарну допомогу" від 22.10.1999 №1192-XIV є безпідставними.

Таким чином, враховуючи викладене, колегія суддів вважає, що приймаючи рішення, суд першої інстанції неправильно застосував норми матеріального права та неповно з`ясував обставини, що мають значення для справи.

Що стосується іншого (п. 2) пункту Вимоги, то ревізією встановлено, що Кам`янець-Подільська РВА в порушення абзацу 3 пункту 1 статті 119 Бюджетного кодексу України видала 100 комплектів одягу та взуття на суму 310 000 грн. не за цільовим призначенням, передбачених Програмою Територіальна оборона на 2022 - 2024 роки Добровольчому формуванню Хмельницької територіальної громади Авангард, тоді як Програмою Територіальна оборона на 2022 - 2024 роки було передбачено здійснення заходів, спрямованих на підтримання готовності та ефективне виконання завдань підрозділом територіальної оборони Кам`янець-Подільського району.

Однак, колегія суддів приймає до уваги доводи позивача про те, що вказане твердження відповідача є таким, що суперечить фінансово-господарській операції, яка була проведена 26 квітня 2022 року платіжним дорученням №2 (внутрішній номер 207898334) на суму 620000 гривень, із призначенням платежу Оплата за комплекти одягу та взуття для забезпечення потреб територіальної оборони з рахунка НОМЕР_1 , який було відкрито на підставі заяви про відкриття рахунка від 28.02.2022 року, поданої до Кам`янець-Подільського управління Державної казначейської служби України та відкритої мережі розпорядників і одержувачів коштів місцевого бюджету КПКВК 0218240 Заходи та роботи з територіальної оборони, коду класифікації доходів бюджету 25020200 (Кошти, що отримують бюджетні установи від підприємств, організацій, фізичних осіб та від інших бюджетних установ для виконання цільових заходів, у тому числі заходів з відчуження для суспільних потреб земельних ділянок та розміщених на них інших об`єктів нерухомого майна, що перебувають у приватній власності фізичних або юридичних осіб) Спеціального Фонду Інші джерела власних надходжень, з якого й було проведено розрахунок за комплекти одягу та взуття з фізичною особою підприємцем ОСОБА_2 , а не за кошти Загального фонду районного бюджету в межах якого проводилося фінансування заходів передбачених Програмою Територіальна оборона на 2022-2024 роки.

При цьому, апеляційний суд зазначає, що заходами Програми Територіальна оборона на 2022-2024 роки не було передбачено придбання та передача комплектів одягу та взуття, зокрема і на суму 620000 грн.

Тому, проведення передачі комплектів одягу та взуття не порушує норми абзацу 3 п.1 статті 119 Бюджетного кодексу України. Згідно п. 4 ст. 4 Закону України Про основи національного спротиву військово-цивільна складова територіальної оборони включає штаби зон (районів) територіальної оборони та добровольчі формування територіальних громад, які залучаються до територіальної оборони.

Враховуючи, що Кам`янець-Подільський район територіальної оборони входить до складу Хмельницької зони територіальної оборони, а добровольче формування Хмельницької територіальної громади Авангард є військово-цивільною складовою Хмельницької зони територіальної оборони, рішення щодо передачі комплектів одягу та взуття для забезпечення вказаного добровольчого формування було прийнято за погодженням керівника Хмельницької зони територіальної оборони (начальник Хмельницької обласної військової адміністрації), на основі оцінки обстановки та рівня важливості завдань, що виконувалися добровольчими формуваннями територіальних громад області на момент прийняття рішення.

Також, відповідно до п. 1 ст.23 Закону України Про основи національного спротиву фінансування та матеріально-технічне забезпечення національного спротиву здійснюються за рахунок і в межах коштів Державного бюджету України, місцевих бюджетів, а також з інших не заборонених законодавством України джерел. Відповідно рішення про передачу комплектів одягу та взуття у кількості 100 шт. на суму 310000 гривень до Добровольчого формування територіальної оборони Авангард було прийнято Протоколом засідання комісії по прийняттю-передачі матеріально-технічного забезпечення територіальної оборони від 21 квітня 2022 року, з метою забезпечення потреб Хмельницької зони територіальної оборони, що не суперечить призначенню відкритого 28.02.2022 рахунку по КПКВК 0218240 Заходи та роботи з територіальної оборони.

Що стосується іншого (п. 3) пункту Вимоги,то колегія суддів зазначає наступне.

Кам`янець-Подільською РВА у 2022 було отримано гуманітарну допомогу за міжнародними товарно-транспортними накладними №0065270, №120380, №0066712, відповідно до яких отримувачем гуманітарної допомоги визначено Кам`янець-Подільську РВА.

Встановлено, що з метою забезпечення належної координації дій із отримання, розподілу та видачі та обліку товаро матеріальних цінностей, отриманих, як гуманітарна допомога, наказом начальника Кам`янець Подільської районної військової адміністрації від 03.03.2022 року №17/2022-нв затверджено склад Оперативного штабу логістичного та гуманітарного забезпечення Кам`янець-Подільського району.

У зв`язку із відсутністю методичних рекомендацій центральних органів виконавчої влади та для ведення обліку надходження та використання гуманітарної допомоги членами Оперативного штабу логістичного та гуманітарного забезпечення Кам`янець-Подільського району використовувались системи 1С та Microsoft Excel,. Представникам Управління Західного офісу Держаудитслужби були надані усі затребувані документи з обліку находження та видачі товарно матеріальних цінностей, отриманих, як гуманітарна допомога.

Водночас, у оскаржуваній вимозі відповідач зазначив, що в порушення п.2.3 Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 24.05.1995 №88, реєстрація накладних, складених від імені оперативного штабу логістичного та гуманітарного забезпечення Кам`янець-Подільського району не велася, підписи в накладних не розшифровані, тому ідентифікувати осіб, які видавали та отримували гуманітарну допомогу неможливо, в зв`язку із чим зобов`язано забезпечити відображення в первинних документах відповідно до п.2.3 Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 24.05.1995 №88, такі обов`язкові реквізити: найменування підприємства, установи, від імені яких складений документ, назва документа, дата складання, зміст та обсяг господарської операції, одиниця виміру господарської операції, посади і прізвища, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення, особистий підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції.

Однак, колегія суддів вважає безпідставним твердження відповідача про порушення п. 2.3 Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженого наказом Мінфіну України від 24.05.95 р. № 88, оскільки документальне оформлення видачі товарно матеріальних цінностей, отриманих, як гуманітарна допомога Оперативним штабом логістичного та гуманітарного забезпечення Кам`янець-Подільського району здійснювалось з дотриманням усіх норм чинного законодавства, та з відображенням усіх необхідних реквізитів.

Так, видаткові накладні та акти приймання передачі ТМЦ містять вичерпну інформацію для ідентифікації господарських операцій, включаючи найменування підприємств, установ, від імені яких складений документ, назву документа, дату складання, зміст та обсяг господарської операції, одиниця виміру господарської операції, прізвища осіб, відповідальних за здійснення господарської операції, особистий підпис.

Колегія суддів погоджується із доводами апелянта про безпідставність доводів відповідача про відсутність будь-яких звернень фізичних та юридичних осіб про надання їм необхідної гуманітарної допомоги, а також будь яких документів про погодження такої видачі. Слід зазначити, що видача товарно матеріальних цінностей, отриманих, як гуманітарна допомога здійснювалась на підставі отриманих та належним чином зареєстрованих листів та звернень. Рішення про погодження видачі розглядалися на засіданні оперативного штабу та відображені у протоколах відповідних засідань.

Разом з тим, щодо вимоги про забезпечення відображення в первинних документах відповідно до п.2.3 Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 24.05.1995 №°88, обов`язкових реквізитів, то суд рахує, що дана вимога є похідною від попередніх, є загальною та незрозумілою, в яких саме документах і за який період слід забезпечити відображення інформації, тому прийняті за результатом ревізії акти індивідуальної дії не можуть бути визначені правомірними та підлягають скасуванню.

Отже, Позивач діяв на підставі та у спосіб, визначений чинним законодавством України. Зворотного Відповідачем не доведено, що свідчить про невмотивованість оскаржуваної вимоги.

Однак, приймаючи рішення, суд першої інстанції не надав належної оцінки наявним в матеріалах справи доказам та прийняв до уваги виключно заперечення Відповідача без належної оцінки доводів Позивача.

Таким чином, з`ясувавши та перевіривши всі фактичні обставини справи, об`єктивно оцінивши докази, що мають юридичне значення, враховуючи основні засади адміністративного судочинства, вимоги законодавства України, обираючи належний та ефективний спосіб захисту порушеного права позивача, суд приходить до висновку про наявність правових підстав для задоволення позовних вимог шляхом визнання протиправною та скасування письмової вимоги Західного офісу Держаудитслужби в особі Управління Західного офісу Держаудитслужби в Хмельницькій області № 132208-13/1616-2023 від 05.06.2023 "Про усунення порушень виявлених ревізією."

Підсумовуючи викладене, колегія суддів приходить до висновку, що суд першої інстанції при вирішенні даного публічно-правового спору не в повному обсязі встановив фактичні обставини справи та не надав їм належної правової оцінки, а доводи апеляційної скарги позивача спростовують висновки суду першої інстанції та дають правові підстави для скасування оскаржуваного судового рішення.

У силу п.2 ч.1 ст.315 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право скасувати судове рішення повністю або частково і ухвалити нове судове рішення у відповідній частині або змінити судове рішення.

Згідно зі ст.317 КАС України підставами для скасування судового рішення суду першої інстанції повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни рішення зокрема є, неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.

За таких обставин, колегія суддів вважає, що необхідно скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нову постанову про задоволення позову.

Керуючись ст.ст. 243, 250, 308, 310, 315, 317, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд

П О С Т А Н О В И В:

апеляційну скаргу Кам`янець-Подільської районної військової адміністрації (Кам`янець-Подільська районна державна адміністрація Хмельницької області) задовольнити повністю.

Рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 12 грудня 2023 року скасувати.

Прийняти нову постанову, якою позов Кам`янець-Подільської районної військової адміністрації (Кам`янець-Подільська районна державна адміністрація Хмельницької області) задовольнити.

Визнати протиправною та скасувати письмову вимогу Західного офісу Держаудитслужби в особі Управління Західного офісу Держаудитслужби в Хмельницькій області № 132208-13/1616-2023 від 05.06.2023 "Про усунення порушень виявлених ревізією.".

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Західного офісу Держаудитслужби в особі Управління Західного офісу Держаудитслужби в Хмельницькій області на користь Кам`янець-Подільської районної військової адміністрації (Кам`янець-Подільська районна державна адміністрація Хмельницької області) судовий збір в сумі 6710 (шість тисяч сімсот десять) гривень.

Постанова суду набирає законної сили відповідно до ст. 325 КАС України та оскарженню не підлягає, крім випадків передбачених п. 2 ч. 5 ст. 328 КАС України.

Головуючий Полотнянко Ю.П. Судді Смілянець Е. С. Драчук Т. О.

Дата ухвалення рішення22.03.2024
Оприлюднено25.03.2024
Номер документу117857920
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них дозвільної системи, нагляду (контролю), реалізації держ-ї регуляторної політики у сфері госп-ї д-ті; ліцензування видів господарської д-ті; розроблення і застосування національних стандар., технічних регламентів та процедур оцінки відповідності

Судовий реєстр по справі —560/13989/23

Постанова від 22.03.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Полотнянко Ю.П.

Ухвала від 01.02.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Полотнянко Ю.П.

Ухвала від 15.01.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Полотнянко Ю.П.

Рішення від 12.12.2023

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Козачок І.С.

Ухвала від 03.08.2023

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Козачок І.С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні