ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
22 березня 2024 рокуСправа №160/1234/24
Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді: Букіної Л.Є., розглянувши у спрощеному позовному провадженні без повідомлення (виклику) учасників справи (у письмовому провадженні) адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Сурсько-Литовської сільської ради Дніпровського району Дніпропетровської області про визнання протиправною відмови та зобов`язання вчинити певні дії,-
У С Т А Н О В И В:
До Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшов позов ОСОБА_1 до Сурсько-Литовської сільської ради Дніпровського району Дніпропетровської області про визнання протиправною відмови відповідача у наданні позивачеві та членам сім`ї статусу батьків багатодітної сім`ї та дитини з багатодітної сім`ї та зобов`язання відповідача повторно розглянути заяву позивача від 10.05.2022 року про оформлення посвідчення батьків багатодітної сім`ї та дитини з багатодітної сім`ї.
Позовні вимоги обгрунтовані протиправною відмовою відповідача від 12.07.2023 року №702/01-19 у наданні статусу батьків багатодітної сім`ї та дитини з багатодітної сім`ї із посиланням на відсутність положень, якими передбачалося надання посвідчення особі, яка проживає за межами України. На думку позивача, вказана відмова суперечить приписам спеціального законодавства, яке свідчить про протилежне.
Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 16.01.2024 р. відкрито спрощене позовне провадження без повідомлення учасників процесу. Тією ж ухвалою суду запропоновано відповідачам надати відзиви на позовну заяву.
Відповідач надіслав на адресу відзив на позовну заяву, в якому зазначив, що не заперечує право позивача на отримання спірного статуту, однак при зверненні останнім не дотримано встановленої законодавством України форми заяви в частині зазначення усіх необхідних відомостей. Також заперечив проти заявленої до стягнення суми витрат на правничу допомогу.
Дослідивши письмові докази, долучені до матеріалів справи, проаналізувавши відповідні норми чинного законодавства, суд виходить із такого.
Судом встановлено, що позивач перебуває у зареєстрованому шлюбі, разом проживає та виховує трьох і більше дітей, які не досягнули 23 років. Через представника 10.05.2022 року звернувся до відповідача із заявою про оформлення посвідчення батьків багатодітної сім`ї та дитини з багатодітної сім`ї із переліком документів, зазначених в ній.
Листом відповідача від 12.07.2023 року №702/01-19 повідомлено про відсутність положень, якими передбачалося надання посвідчення особі, яка проживає за межами України
Указані обставини й слугували підставою для звернення до суду із цим позовом.
При вирішені спору суд виходить із того, що у відповідності до частини 1 статті 1 Закону України "Про охорону дитинства" від 26.04.2001 № 2402-III багатодітна сім`я - сім`я, в якій подружжя (чоловік та жінка) перебуває у зареєстрованому шлюбі, разом проживає та виховує трьох і більше дітей, у тому числі кожного з подружжя, або один батько (одна мати), який (яка) проживає разом з трьома і більше дітьми та самостійно їх виховує. До складу багатодітної сім`ї включаються також діти, які навчаються за денною або дуальною формою здобуття освіти у закладах загальної середньої, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти, - до закінчення закладів освіти, але не довше ніж до досягнення ними 23 років.
Наведене визначення багатодітної сім`ї дає підстави суду для висновку, що позивач разом із сім`єю є багатодітною сім`єю у розумінні вимог чинного законодавства, що фактично й не заперечується відповідачем.
Відповідно до частини 7 статті 13 Закону України "Про охорону дитинства" батькам і дітям з багатодітних сімей видаються відповідні посвідчення. Зразок посвідчення, порядок виготовлення і видачі посвідчень встановлюються Кабінетом Міністрів України.
Постановою Кабінету Міністрів України "Деякі питання виготовлення і видачі посвідчень батьків багатодітної сім`ї та дитини з багатодітної сім`ї" від 02.03.2010 №209 затверджено Порядок виготовлення і видачі посвідчень батьків багатодітної сім`ї та дитини з багатодітної сім`ї, який визначає механізм виготовлення і видачі посвідчень батьків багатодітної сім`ї та дитини з багатодітної сім`ї багатодітної сім`ї (далі - посвідчення) (далі - Порядок №209).
Так, у відповідності до пункту 2 Порядку №209 посвідчення є документами, що підтверджують статус багатодітної сім`ї і дітей з такої сім`ї та їх право на отримання пільг згідно із Законом України "Про охорону дитинства" та іншими актами законодавства.
Згідно з пунктом 3 Порядку №209 посвідчення видаються структурними підрозділами районних, районних у мм. Києві та Севастополі держадміністрацій, виконавчими органами міських (міст обласного значення), районних у містах (у разі утворення) рад, сільських, селищних, міських рад об`єднаних територіальних громад (далі - структурний підрозділ/виконавчий орган) і центрами надання адміністративних послуг одному з батьків незалежно від місця проживання протягом десяти робочих днів з дати подання заяви.
Пунктом 3.1. Порядку 209 встановлено, що заява для оформлення посвідчення батьків багатодітної сім`ї та посвідчення дитини з багатодітної сім`ї подається одним із батьків структурному підрозділу/виконавчому органу, що видає посвідчення, або центру надання адміністративних послуг за формою, затвердженою Мінсоцполітики, одним із таких способів:
1) у паперовій формі - у разі особистого відвідування структурного підрозділу/виконавчого органу, центру надання адміністративних послуг (для посвідчення особи пред`являється паспорт громадянина України або документ, що посвідчує особу та підтверджує її громадянство або спеціальний статус) або надсилання поштою (реєстрованим поштовим відправленням);
2) в електронній формі - через Єдиний державний веб-портал електронних послуг, у тому числі через інтегровані з ним інформаційні системи державних органів та органів місцевого самоврядування (ідентифікація особи при цьому здійснюється з використанням кваліфікованих електронних довірчих послуг);
3) в усній формі - у разі особистого відвідування структурного підрозділу/виконавчого органу або центру надання адміністративних послуг (для посвідчення особи пред`являється паспорт громадянина України або документ, що посвідчує особу та підтверджує її громадянство або спеціальний статус).
При цьому посадова особа структурного підрозділу/виконавчого органу або адміністратор центру надання адміністративних послуг заповнює електронну форму заяви на підставі усної заяви та роздруковує її паперовий примірник, який повинен бути прочитаний і підписаний заявником.
Посадова особа структурного підрозділу/виконавчого органу або адміністратор центру надання адміністративних послуг надає заявнику вичерпну інформацію та консультацію щодо порядку подання заяви.
За приписами п. 3-2 Порядку 209, У заяві зазначаються відомості про осіб, яким видаватимуться посвідчення:
прізвища, імена та по батькові батьків, місце і дата народження, серія та номер паспорта громадянина України, а також унікальні номери запису особи (за наявності) в Єдиному державному демографічному реєстрі, відомості про реєстраційний номер облікової картки платника податків (крім фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовилися від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків, повідомили про це відповідному контролюючому органу і мають про це відмітку в паспорті або які не є громадянами України);
прізвища, імена, по батькові, місце і дата народження дітей, їх унікальні номери запису особи в Єдиному державному демографічному реєстрі та відомості про реєстраційний номер облікової картки платника податків (за наявності).
До заяви додаються:
-одна фотокартка (кольорова або чорно-біла) розміром 30 х 40 міліметрів;
-у разі народження дитини або навчання особи віком від 18 до 23 років за денною формою навчання за межами України - копія свідоцтва про народження дитини або довідки із закладу освіти. Такі документи подаються за умови їх легалізації, якщо інше не передбачено законом та міжнародним договором України, та з перекладом на українську мову. Вірність перекладу або справжність підпису перекладача засвідчується нотаріально;
-у разі реєстрації повторного шлюбу та проживання із дітьми від попереднього шлюбу - документи, що підтверджують факт виховання дитини одним із батьків (копія рішення суду із зазначенням місця проживання дитини з одним із батьків після розірвання шлюбу; копія рішення суду про позбавлення батька чи матері батьківських прав, визнання батька чи матері недієздатним (недієздатною), безвісти відсутнім (відсутньою); копія свідоцтва про смерть батька чи матері, копія свідоцтва про народження дитини у разі внесення змін у зв`язку з усиновленням);
у разі продовження строку дії посвідчення, якщо дитина навчається за денною формою навчання у закладі загальної середньої, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої, вищої освіти, - довідка про підтвердження зарахування до закладу освіти або про переведення на наступний курс навчання в межах відповідної програми підготовки (інформація підтверджується заявником кожного семестру, до закінчення закладу освіти, але не довше ніж до досягнення особою 23 років).
Згідно п. 3-7 Порядку 209 якщо особа бажає підтвердити відомості, зазначені у заяві, без використання певної інформаційної системи або не надає згоди на обробку її персональних даних, до заяви додаються документи, що підтверджують зазначені відомості.
До заяви, крім документів, визначених пунктом 3-2 цього Порядку, додаються копії: свідоцтв про народження дітей;
свідоцтва про шлюб (не стосується батьків, які не перебувають у шлюбі);
копії сторінок паспорта громадянина України кожного з батьків із даними про прізвище, ім`я, по батькові (за наявності), дату видачі паспорта;
посвідки на постійне проживання батьків, якщо вони є іноземцями або особами без громадянства, які перебувають в Україні на законних підставах.
У разі відсутності необхідної інформації у реєстрах та базах даних заявнику протягом двох робочих днів надсилається повідомлення (у тому числі в електронній формі - за його бажанням) з переліком документів, які необхідно подати у паперовій формі структурному підрозділу/виконавчому органу або центру надання адміністративних послуг для підтвердження відомостей, необхідних для оформлення посвідчень, та зазначенням причини неотримання такої інформації на запит.
Заявник протягом 10 календарних днів повинен подати документи структурному підрозділу/виконавчому органу або центру надання адміністративних послуг для підтвердження відомостей, необхідних для оформлення посвідчень.
Форма заяви у спірних правовідносинах затверджена Наказом Міністерства соціальної політики України від 18.05.2021 року.
Досліджуючи форму поданої позивачем заяви суд доходить висновку, що вона не відповідає встановленому зразку, у ній не зазначені всі необхідні відомості та/або не надано відповідних документів, як-от наприклад: відомості про реєстраційний номер облікової картки платника податків або відомості про їх відсутність.
При цьому, суд вважає, що наведені норми Порядку не визначають право відповідача відступати від його вимог та надавати посвідчення батьків багатодітної сім`ї за умови подання неповного пакету документів, перелік яких чітко визначений Порядком №209 та не передбачає множинного трактування щодо необхідних документів органом уповноваженим розглядати заяви про видачу посвідчення багатодітної сім`ї.
Між тим, як передбачено пунктом 3-7 Порядку №209, у разі відсутності необхідної інформації у реєстрах та базах даних заявнику протягом двох робочих днів надсилається повідомлення (у тому числі в електронній формі - за його бажанням) з переліком документів, які необхідно подати у паперовій формі структурному підрозділу/виконавчому органу або центру надання адміністративних послуг для підтвердження відомостей, необхідних для оформлення посвідчень, та зазначенням причини неотримання такої інформації на запит.
Судом встановлено, що цією правовою нормою відповідач не скористався та не повідомив представника позивача про необхідність подання додаткових документів, а замість цього склав акт про не проживання особи за місцем реєстрації та у листі від 12.07.2023 року №702/01-19 повідомив про відсутність положень, якими передбачено надання посвідчення особі, яка проживає за межами України, що прямо суперечить пункту 3 Порядку №209.
Наведене свідчить на користь висновку про те, що у спірних правовідносинах відповідачем допущено порушення вимог спеціального законодавства, у зв`язку з чим позовні вимоги підлягають задоволенню.
Розподіл судових витрат здійснюється за правилами статті 139 КАС України.
Разом з цим, відсутні підстав для стягнення на користь позивача витрат на правничу допомогу. Хоча й позивачем надавався договір про надання правової допомоги та додаткова угода до нього разом із платіжними дорученнями, однак ці документи за відсутності детального опису робіт не дають суду можливості визначити характер їх співмірності, зважаючи на предмет доказування, а тим паче на рівень заявленої до стягнення суми.
Керуючись ст. 241-246, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, -
У Х В А Л И В:
Позовні вимоги ОСОБА_1 - задовольнити повністю.
Визнати протиправною відмову Сурсько-Литовської сільської ради Дніпровського району Дніпропетровської області, викладе у листі від 12.07.2023 року №702/01-19 у наданні ОСОБА_2 та членам сім`ї статусу батьків багатодітної сім`ї та дитини з багатодітної сім`ї.
Зобов`язати Сурсько-Литовську сільську раду Дніпровського району Дніпропетровської області повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 10.05.2022 року про оформлення посвідчення батьків багатодітної сім`ї та дитини з багатодітної сім`ї відповідно до Порядку виготовлення і видачі посвідчень батьків багатодітної сім`ї та дитини з багатодітної сім`ї, який визначає механізм виготовлення і видачі посвідчень батьків багатодітної сім`ї та дитини з багатодітної сім`ї багатодітної сім`ї від 02.03.2010 року №209.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Сурсько-Литовської сільської ради Дніпровського району Дніпропетровської області на користь ОСОБА_1 понесені судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 1211 (одна тисяча двісті одинадцять), 20 грн.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, у разі якщо її не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного перегляду справи.
Рішення суду оскаржується до Третього апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його складення.
Учасник справи, якому повне рішення суду не вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Суддя Л.Є. Букіна
Суд | Дніпропетровський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 22.03.2024 |
Оприлюднено | 26.03.2024 |
Номер документу | 117859367 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них |
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Букіна Лілія Євгенівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Букіна Лілія Євгенівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Букіна Лілія Євгенівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні