Постанова
від 20.03.2024 по справі 914/1737/23
КАСАЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВЕРХОВНОГО СУДУ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

20 березня 2024 року

м. Київ

cправа № 914/1737/23

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:

Огородніка К.М.- головуючого, Васьковського О.В., Картере В.І.,

за участю секретаря судового засідання Ксензової Г.Є.,

за участю представників:

ДСНС України - Журавльової О.О.,

ТОВ "Торговий дім "Егрітек" - Середи Р.С.,

розглянув у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Державної служби України з надзвичайних ситуацій

на ухвалу Господарського суду Львівської області від 13.06.2023

та на постанову Західного апеляційного господарського суду від 26.10.2023

у справі №914/1737/23

про затвердження плану досудової санації Товариства з обмеженою відповідальністю "Торговий дім "ЕГРІТЕК".

ВСТАНОВИВ:

01.06.2023 Товариство з обмеженою відповідальністю «Торговий дім «ЕГРІТЕК» (далі - ТОВ «ТД «"ЕГРІТЕК», боржник) подало до суду заяву про затвердження плану санації боржника до відкриття провадження у справі про банкрутство на підставі статті 5 Кодексу України з процедур банкрутства (далі - КУзПБ) з доказами на обґрунтування цієї заяви.

У заяві вказував, що 31.05.2023 проведені загальні збори кредиторів ТОВ «ТД «ЕГРІТЕК», рішення зборів оформлене протоколом №31-05/23, зборами кредиторів більшістю голосів (92,02%) прийнято рішення про схвалення плану санації до відкриття провадження у справі про банкрутство ТОВ «ТД «ЕГРІТЕК»; зобов`язано директора ТОВ «ТД «ЕГРІТЕК» протягом п`яти днів з дня схвалення кредиторами плану досудової санації подати до господарського суду за місцезнаходженням Товариства заяву про затвердження плану санації. До Протоколу № 31-05/23 додано письмові заяви присутніх на засіданні кредиторів про надання/ненадання згоди на проведення досудової санації боржника та схвалення/несхвалення плану досудової санації з копіями довіреностей, що засвідчують повноваження представників.

Ухвалою Господарського суду Львівської області від 05.06.2023 прийнято заяву ТОВ «ТД «ЕГРІТЕК» про затвердження плану санації боржника до відкриття провадження у справі про банкрутство та призначено до розгляду; введено мораторій на задоволення вимог кредиторів, що включені до плану санації, який передбачає зупинення виконання боржником грошових зобов`язань і зобов`язань щодо сплати податків і зборів (обов`язкових платежів), термін виконання яких настав до дня введення мораторію, і припинення заходів, спрямованих на забезпечення виконання цих зобов`язань та зобов`язань щодо сплати податків і зборів (обов`язкових платежів), застосованих до дня введення мораторію; здійснено оприлюднення на офіційному веб-порталі судової влади України про прийняття до розгляду заяви про затвердження плану санації до відкриття провадження у справі про банкрутство ТОВ «ТД «ЕГРІТЕК», вирішено інші процедурні питання.

ТОВ «ТД «ЕГРІТЕК» у письмових поясненнях до заяви про затвердження плату санації до відкриття провадження у справі про банкрутство щодо заперечень ДНСН звертає увагу суду на те, що виконання плану санації призведе до фінансового оздоровлення боржника (кількість працівників на якому становить 203 особи), який надалі зможе виконувати свою господарську діяльність, виробляти, ремонтувати продукцію оборонного замовлення, збільшити надходження до державного бюджету як за рахунок погашень заборгованості на користь ДСНС, так і за рахунок сплати боржником податків, на підтвердження чого надано довідку від 06.06.2023 № 1033.

Натомість дії ДСНС проти затвердження плану досудової санації можуть спричинити збитки державі, так як позбавить надходжень за рахунок коштів боржника, навіть при розстроченні платежів.

Встановлені судами обставини справи

14.02.2023 відбулись загальні збори учасників ТОВ «ТД «ЕГРІТЕК», на яких ухвалено наступні рішення:

- прийняти до відома аналіз фінансового становища ТОВ «Торговий дім «ЕГРІТЕК» з можливістю виконання грошових зобов`язань, строк виконання яких настав;

- схвалити рішення щодо вжиття заходів з метою відновлення платоспроможності ТОВ «Торговий дім «ЕГРІТЕК» шляхом ініціювання процедури санації до відкриття провадження у справі про банкрутство;

- надати повноваження директору ТОВ «Торговий дім «ЕГРІТЕК» на розробку плану санації, фінансового аналізу та ліквідаційного аналізу щодо ТОВ «Торговий дім «ЕГРІТЕК»;

- надати повноваження директору ТОВ «Торговий дім «ЕГРІТЕК» скликати збори кредиторів для схвалення плану санації;

- надати повноваження директору ТОВ «Торговий дім «ЕГРІТЕК» після схвалення кредиторами плану санації подати до господарського суду заяву про затвердження плану санації.

На виконання рішення зборів учасників розроблено план санації ТОВ «Торговий дім «ЕГРІТЕК» за участі кредиторів: ТОВ «Промислова компанія «Пожмашина», ТОВ «Інвестиційна компанія «А Груп», Державна служба України з надзвичайних ситуацій.

15.05.2023 оприлюднено оголошення про проведення 31.05.2023 загальних зборів кредиторів ТОВ «Торговий дім «ЕГРІТЕК» на офіційному веб-порталі судової влади України за № 70604. Про скликання загальних зборів кредиторів листом від 15.05.2023 додатково повідомлено кредиторам вимоги яких включено до плану санації: ТОВ «Промислова компанія «Пожмашина», ТОВ «Інвестиційна компанія «А Груп», Державну службу України з надзвичайних ситуацій.

31.05.2023 проведені загальні збори кредиторів ТОВ «ТД «ЕГРІТЕК», на яких були присутні ТОВ «Промислова компанія «Пожмашина» (13 708 голосів), ТОВ «Інвестиційна компанія «А Груп» (12 450 голосів), Державна служба України з надзвичайних ситуацій (2 269 голосів).

На загальних зборах кредиторів ТОВ «ТД «ЕГРІТЕК» більшістю голосів (92,02%) ухвалено прийнято рішення про зобов`язання директора ТОВ «Торговий дім «ЕГРІТЕК» протягом п`яти днів з дня схвалення кредиторами плану досудової санації подати до господарського суду за місцезнаходженням Товариства заяву про затвердження плану санації.

Рішення загальних зборів кредиторів ТОВ «ТД «ЕГРІТЕК» від 31.05.2023 оформлене протоколом № 31-05/23. До протоколу додано письмові заяви присутніх на засіданні кредиторів про надання/ненадання згоди на проведення досудової санації боржника та схвалення/несхвалення плану досудової санації з копіями довіреностей, що засвідчують повноваження представників.

Державна служба України з надзвичайних ситуацій голосувала проти схвалення плану санації до відкриття провадження у справі.

Напередодні, Державна служба України з надзвичайних ситуацій листом № 04-9692/081 від 30.05.2023 заперечила щодо схвалення плану санації до відкриття провадження у справі про банкрутство ТОВ «ТД «ЕГРІТЕК» з тих підстав, що запропоновані умови плану досудової санації є неприйнятними для ДСНС, реалізація плану санації призведе до нанесення збитків Державному бюджету України в частині недоотримання надходжень у вигляді процентів за користування коштами, 3% річних та інфляційних втрат у зв`язку із розстроченням наявної заборгованості. Зміст цього листа оголошено на зборах кредиторів 31.05.2023.

За умовами плану санації, до реєстру кредиторів ТОВ «ТД «ЕГРІТЕК» внесено вимоги кредиторів:

- ТОВ «Інвестиційна компанія «А ГРУП» з вимогами за основним зобов`язанням в розмірі 12450 000,00 грн;

- Державна служба України з надзвичайних ситуацій з вимогами на суму 11088380,06 грн, що складається з: процентів за користування коштами в сумі 2269776,24 грн, пені в сумі 4 387 399,84 грн, штрафу в сумі 4 158 053,80 грн, судовий збір в сумі 273 150,18 грн;

- ТОВ "Промислова компанія "ПОЖМАШИНА" з вимогами на суму 21 247 631,54 грн, що складається з суми заборгованості у розмірі 13 708 149,38 грн та штрафу у розмірі 7 539 482,16 грн.

Заборгованість ТОВ «ТД «ЕГРІТЕК» перед ТОВ «Інвестиційна компанія «А ГРУП» виникла на підставі договору відступлення права вимоги від 03.01.2023, укладеного між ТОВ «СІНЕГРІ» (Первісний кредитор) з однієї сторони і ТОВ «Інвестиційна компанія «А ГРУП» (Новий кредитор) з другої сторони і ТОВ «ТД «ЕГРІТЕК» (Боржник) з третьої сторони, відповідно до п. 1.1, якого Первісний кредитор відступає за оплату Новому кредитору право вимоги за договором № ФД-1/2022 про надання поворотної безвідсоткової фінансової допомоги від 04.02.2022, який укладений між Первісним кредитором та Боржником.

Відповідно до Акту звірки взаємних розрахунків по стану за період 01.01.2023 - 01.05.2023 між ТОВ «ТД «ЕГРІТЕК» та ТОВ «Інвестиційна компанія «А ГРУП» за Договором відступлення права вимоги, заборгованість ТОВ «ТД «ЕГРІТЕК» перед ТОВ «Інвестиційна компанія «А ГРУП» станом на 01.05.2023 становить 12 450 000,00 грн.

Заборгованість ТОВ «ТД «ЕГРІТЕК» перед Державною службою України з надзвичайних ситуацій підтверджується рішенням Господарського суду міста Києва від 29.06.2022 у справі № 910/17383/21 стягнуто з ТОВ «ТД «ЕГРІТЕК» на користь Державної служби України з надзвичайних ситуацій 1 545 554 грн 44 коп. процентів за користування коштами, 4 681 688 грн 94 коп. пені, 3 908 053 грн 80 коп. штрафу, а також 152 029 грн 46 коп. судового збору. Постановою Північного апеляційного господарського суду від 24.01.2023 рішення Господарського суду міста Києва від 29.06.2022 у справі №910/17383/21 залишено без змін. 23.07.2022 ТОВ «ТД «ЕГРІТЕК» сплатило частину заборгованості за рішенням Господарського суду міста Києва від 29.06.2022 у справі №910/17383/21 на користь Дніпровського ВДВЄ у м.Києві у сумі 544 289,10 грн.

Загальна сума заборгованості ТОВ «ТД «ЕГРІТЕК» перед Державною службою України з надзвичайних ситуацій за рішенням Господарського суду міста Києва від 29.06.2022 у справі № 910/17383/21 становить 9 743 037,54 грн, що складається з: процентів за користування коштами в сумі 1 545 554,44 грн.; пені в сумі 4 137 399,84 грн.; штрафу в сумі 3 908 053,80 грн.; судовий збір в сумі 152 029,46 грн.

Рішенням Господарського суду міста Києва від 06.10.2022 у справі № 910/4018/22 стягнуто з ТОВ «ТД «ЕГРІТЕК» на користь Державної служби України з надзвичайних ситуацій пеню у розмірі 3 788 419 грн 50 коп., штраф у розмірі 3 349 760 грн 40 коп., проценти за користування коштами у розмірі 936 534 грн 46 коп. та судовий збір у розмірі 121 120 грн 72 коп. Постановою Північного апеляційного господарського суду від 25.04.2023 у справі № 910/4018/22 змінено рішення Господарського суду міста Києва від 06 жовтня 2022 року, та стягнуто з ТОВ «ТД «ЕГРІТЕК» на користь Державної служби України з надзвичайних ситуацій пеню у розмірі 250 000 грн 00 коп., штраф у розмірі 250000 грн. 00 коп., проценти за користування коштами у розмірі 724 221 грн 80 коп. та судовий збір у розмірі 121 120 грн 72 коп.

Загальна сума заборгованості ТОВ «ТД «ЕГРІТЕК» перед Державною службою України з надзвичайних ситуацій присуджена судовими рішеннями, які набрали законної сили, становить 11 088 380,06 грн, яка складається з:

- процентів за користування коштами в сумі 2 269 776,24 грн;

- пені в сумі 4 387 399,84 грн;

- штрафу в сумі 4 158 053,80 грн;

- судовий збір в сумі 273 150,18 грн.

Заборгованість ТОВ «ТД «ЕГРІТЕК» перед ТОВ «Промислова компанія «ПОЖМАШИНА» виникла на підставі Договору поставки № 01/06/22, укладеного 01.06.2022 року між ТОВ «Промислова компанія «ПОЖМАШИНА» (далі - Постачальник) та ТОВ «ТД «ЕГРІТЕК» (далі - Покупець), підтверджується Актом звірки взаємних розрахунків за період 2022 рік між ТОВ «Промислова компанія «ПОЖМАШИНА» та ТОВ «ТД «ЕГРІТЕК» за Договором поставки № 01/06/22 від 01.06.2022, станом на 01.05.2023 заборгованість ТОВ «ТД «ЕГРІТЕК» складає 21247631,54 грн, що складається з: - суми заборгованості у розмірі 13708 149,38 грн; - штрафу у розмірі 7 539 482,16 грн.

Загальний розмір заборгованості, включеної до плану санації, становить 44786011,60 грн, з яких основний борг в сумі 28 701 075,80 грн, штраф в сумі 11697535,96 грн, пеня в сумі 4 387 399,84 грн.

Станом на кінець І кв. 2023 року балансова поточна кредиторська заборгованість ТОВ «ТД «ЕГРІТЕК» становила 122 933,8 тис. грн, яка складається на 24,1% з короткострокових кредитів банків в сумі 29 670,0 тис. грн., на 36,8 % з кредиторської заборгованості за товари, роботи, послуги в сумі 45 191,3 тис.грн., на 2,9 % з кредиторської заборгованості з бюджетом на суму 35 15,8 тис.грн., на 0,5 % з кредиторської заборгованості за страхуванням на суму 584,0 тис.грн., на 1,7 % з кредиторської заборгованості з оплати праці в сумі 2 133,6 тис.грн. та на 34,0 % з інших поточних зобов`язань - 41 839,1 тис. грн.

Відповідно до даних бухгалтерського обліку ТОВ «ТД «ЕГРІТЕК» станом 15.05.2023, інші поточні зобов`язання складали 43 131 672,48 грн.

Сума інших поточних зобов`язань кредиторів, які не включені в план санації ТОВ «ТД «ЕГРІТЕК» не перевищує 50% загальної кредиторської заборгованості, яку включено до плану санації. Крім того, зобов`язання інших кредиторів не є простроченими, а є поточними і будуть виконані (погашені) в процесі здійснення ТОВ «Торговий дім «Егрітек» своєї господарської діяльності.

У Плані санації усі кредитори віднесені до однієї категорії. Заставою майна боржника вимоги кредиторів не забезпечені. Участь забезпечених кредиторів у Плані санації відсутня. Внесені до плану санації вимоги не є такими, що задовольняються в першу та другу чергу задоволення вимог кредиторів, визначених Кодексом України з питань банкрутства.

Штраф в сумі 7 539 482,16 грн перед ТОВ «Промислова компанія «ПОЖМАШИНА» підлягає списанню. Інша заборгованість на загальну суму 37 246 529,44 грн підлягає розстроченню на період дії процедури санації боржника:

- кредиторська заборгованість перед ТОВ "Інвестиційна компанія "А ГРУП" в розмірі 12450 000,00 грн підлягає погашенню протягом 12 років з моменту затвердження господарським судом плану санації рівними частинами, щороку, відповідно до Графіку погашення кредиторської заборгованості;

- кредиторська заборгованість перед ТОВ "Промислова компанія "ПОЖМАШИНА" в розмірі 13 708 149,38 грн. підлягає погашенню протягом 12 років з моменту затвердження господарським судом плану санації рівними частинами, щороку, відповідно до Графіку погашення кредиторської заборгованості;

- кредиторська заборгованість перед Державною службою України з надзвичайних ситуацій в розмірі 10 815 229,88 грн (проценти за користування коштами, штраф та пеня) підлягає погашенню протягом 10 років з моменту затвердження господарським судом плану санації рівними частинами, щороку, відповідно до Графіку погашення кредиторської заборгованості. Судовий збір в сумі 273 150,18 грн підлягає погашенню протягом 30 днів з моменту затвердження господарським судом плану санації.

Відповідно до даних бухгалтерського обліку ТОВ «ТД «Егрітек» станом 15.05.2023 дебіторська заборгованість за товари, роботи, послуги складала 3 812 718,11 грн.

Відповідно до даних бухгалтерського обліку ТОВ «ТД «Егрітек» станом 15.05.2023 інша поточна дебіторська заборгованість складала 11 886 879,87 грн.

За планом санації, протягом процедури санації необхідним заходом відновлення платоспроможності є здійснення претензійно-позовної діяльності з метою стягнення дебіторської заборгованості та погашення заборгованості перед кредиторами.

Згідно форми № 1-м «Баланс» станом на кінець І кв. 2023 року, у ТОВ «ТД «Егрітек» обліковується готова продукція в загальному розмірі 1 859,6 тис. грн. Тому ще одним заходом відновлення платоспроможності є реалізація готової продукції з метою погашення частини кредиторської заборгованості.

Протягом процедури санації до порушення справи про банкрутство, ТОВ «ТД «Егрітек» продовжує вести господарську діяльність та отримувати доходи.

У 2020 році Товариство отримало чистий дохід від реалізації продукції в сумі 282181,7 тис. грн (чистий прибуток в розмірі 22,0 тис. грн).

У 2021 році ТОВ «ТД «Егрітек» отримало чистий дохід від реалізації продукції в сумі 338323,3 тис. грн (чистий прибуток в розмірі 4 103,1 тис. грн).

У 2022 році ТОВ «Торговий дім «Егрітек» отримало чистий дохід від реалізації продукції в сумі 39 587,1 тис. грн. (чистий збиток в розмірі 11 014,5 тис. грн). Зменшення чистого доходу від реалізації продукції в 2022 році зумовлено кризовим становищем в Україні. Військова агресія російської федерації проти України та введення військового стану значно вплинуло на неплатоспроможність ТОВ «ТД «Егрітек», призвело до збоїв у виробництві продукції та її реалізації.

Продовження господарської діяльності ТОВ «ТД «Егрітек» протягом дії процедури санації з метою відновлення платоспроможності та погашення кредиторської заборгованості теж названо одним із заходів відновлення платоспроможності.

Згідно Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо суб`єкта за №332244346 від 15.05.2023, за ТОВ «ТД «ЕГРІТЕК» жодного нерухомого майна не зареєстровано.

Необоротні активи товариства використовуються у його господарській діяльності.

Тому продаж частини майна боржника не може бути застосований як захід відновлення його платоспроможності.

Таким чином, за планом санації ефективними заходами відновлення платоспроможності боржника є: списання та розстрочення кредиторської заборгованості, ліквідація дебіторської заборгованості, ведення господарської діяльності та продаж готової продукції.

Планом санації передбачено, що вимоги ТОВ «Інвестиційна компанія «А Груп» на суму 12450 000,00 грн погашаються протягом 1-144 місяців з моменту затвердження плану санації; Державної служби України з надзвичайних ситуацій на суму 11 088 380,06 грн погашаються протягом 1-120 місяців з моменту затвердження плану санації; ТОВ «Промислова компанія «Пожмашина» на суму 13708 149,38 грн погашаються протягом 1-144 місяців з моменту затвердження плану санації.

Доданий до Плану санації Звіт за результатами проведення аналізу фінансово-господарської діяльності ТОВ «ТД «ЕГРІТЕК» містить аналіз усіх фінансових показників підприємства, за наслідком якого встановлено, що здійснення фінансового оздоровлення підприємства та погашення існуючої кредиторської заборгованості можливе шляхом проведення санаційних заходів до відкриття провадження у справі про банкрутство. У звіті зазначено, що під час проведення аналізу не встановлено наявності ознак дій з доведення, фіктивного або приховування банкрутства ТОВ «ТД «ЕГРІТЕК». Станом на 31.12.2022 коефіцієнт покриття становив 0,91, а коефіцієнт забезпечення власними засобами - 0,11, що нижче їх нормативних значень - 1,0 та 0,1 відповідно. При цьому, за результатами 2021 року коефіцієнт покриття становив 1,47, а коефіцієнт забезпечення власними засобами 0,32, що відповідає нормативному значенню, а також підприємство отримало чистий прибуток у розмірі 4103,1 тис. грн. Таким чином, має місце поточна неплатоспроможність, викликана введенням воєнного стану в Україні. Здійснення фінансового оздоровлення підприємства та погашення існуючої кредиторської заборгованості можливе шляхом проведення санаційних заходів до відкриття провадження у справі про банкрутство.

Короткий зміст ухвали та постанови судів першої та апеляційної інстанції

Господарський суд Львівської області ухвалою від 13.06.2023 у справі №914/1737/23 постановив:

1. Задовольнити заяву ТОВ «ТД «ЕГРІТЕК» про затвердження плану санації до відкриття провадження у справі про банкрутство.

2. Затвердити план санації ТОВ «ТД «ЕГРІТЕК» до відкриття провадження у справі про банкрутство, схвалений рішенням загальних зборів кредиторів, яке оформлено протоколом від 31.05.2023.

3. Ввести досудову санацію боржника на строк, передбачений планом санації ТОВ «ТД «ЕГРІТЕК».

4. Затверджений судом план санації ТОВ «ТД «ЕГРІТЕК» є обов`язковим для всіх кредиторів, вимоги яких включено до плану санації.

5. Зобов`язати керівника боржника раз на два квартали звітувати про хід виконання плану санації перед кредиторами, звіти разом з балансами боржника і іншою фінансовою звітністю надавати суду, а в результаті закінчення виконання плану санації надати кредиторам та суду звіт щодо послідовної виконання плану санації.

6. Скасувати мораторій, введений ухвалою від 05.06.2023.

7. Скасувати арешти, накладені на майно ТОВ «ТД «ЕГРІТЕК» та арешт коштів на його рахунках в банках, накладені Дніпровським відділом державної виконавчої служби у місті Києві Центрального міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Київ) в межах виконавчого провадження № 69596865.

Ухвала мотивована відсутністю підстав, передбачених абзацом 4 частини восьмої статті 5 КУзПБ для відмови у затвердженні плану санації боржника. Місцевий господарський суд зазначив, що Державною службою України з надзвичайних ситуацій чи іншими кредиторами не надано доказів для спростування висновків ліквідаційного аналізу щодо переваги застосування процедури санації боржника до відкриття провадження у справі про банкрутство над ліквідаційною процедурою банкрутства.

Рішення про скасування арештів, накладених на майно та грошові кошти боржника та арешт коштів на його рахунках в банках, накладені Дніпровським відділом державної виконавчої служби у місті Києві Центрального міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м.Київ) в межах виконавчого провадження №69596865, мотивоване тим, що арешти унеможливлюють належне виконання взятих на себе планом санації та поточних зобов`язань Товариства.

Постановою Західного апеляційного господарського суду від 26.10.2023 ухвалу Господарського суду Львівської області від 13.06.2023 залишено без змін.

Апеляційний господарський суд погодився з висновком суду першої інстанції, встановивши, що план санації ТОВ «Торговий дім «ЕГРІТЕК» відповідає вимогам чинного законодавства, порушень при його затвердженні, які б вплинули на результати голосування, не встановлено; жодним кредитором не доведено, що в разі ліквідації боржника у порядку, визначеному цим законом, його вимоги були б задоволені в розмірі, що перевищує розмір вимог, які будуть задоволені відповідно до умов плану санації, підстави для відмови у затвердженні плану санації до відкриття провадження у справі про банкрутство ТОВ «ТД «ЕГРІТЕК» відсутні.

Державна служба України з надзвичайних ситуацій не довела, що в разі ліквідації боржника у порядку, визначеному Кодексом України з процедур банкрутства, її вимоги були б задоволені в розмірі, що перевищує розмір вимог, які будуть задоволені відповідно до умов плану санації.

Короткий зміст вимог касаційної скарги та доводи особи, яка подала касаційну скаргу

Державна служба України з надзвичайних ситуацій (далі - ДСНС, скаржник) подала касаційну скаргу, в якій, з урахуванням додаткових пояснень, просить суд скасувати ухвалу Господарського суду Львівської області від 13.06.2023 та постанову Західного апеляційного господарського суду від 26.10.2023 у справі №914/1737/23, направити справу на новий розгляд до Господарського суду Львівської області.

В обґрунтування підстав подання касаційної скарги зазначає обставини, визначені пунктом 1 частини другої статті 287 ГПК України, а саме, неправильне застосування судами першої та апеляційної інстанції норм матеріального права, порушення норм процесуального права, застосування норм права без урахування висновків щодо застосування норми права у подібних правовідносинах, викладених у постановах Верховного Суду від 19.07.2023 у справі № 23/448-6, від 10.02.2022 у справі №908/1817/21, від 10.08.2023 у справі № 911/166/23, від 07.11.2023 у справі №908/2162/22.

ДСНС вважає, що на порушення статей 5, 7 КУзПБ та висновків Верховного Суду, викладених у наведених вище постановах, судами першої та апеляційної інстанції у цій справі не досліджено обґрунтованість та добросовісність вимог інших кредиторів, їх пов`язаність з Товариством, чи настав строк виконання зобов`язань Товариством перед іншими кредиторами, вимоги яких визнано планом санації, а також не перевірено підстави виникнення грошових вимог кредиторів до боржника, їх характеру, розміру та моменту виникнення, не досліджено чи настав строк виконання зобов`язань Товариством перед іншими кредиторами, а також те, що попередніми судами у цій справі не перевірено підстави виникнення грошових вимог інших кредиторів до Товариства, їх характеру, розміру та моменту виникнення.

Зазначаючи, що ДСНС є єдиним кредитором боржника, заборгованість якого підтверджена рішеннями суду та в якого виникло право на стягнення індексу інфляції час прострочення та трьох процентів річних від простроченої суми, скаржник доводить, що оскаржуваними ухвалою та постановою порушено право ДСНС на отримання індексу інфляції за весь час прострочення, а також трьох процентів річних від простроченої суми за несвоєчасне виконання рішень у справах №910/17383/21 та №910/4018/22, що порушує частини 1, 2 статті 18 ГПК України та частини 1, 2 статті 625 ЦК України. Відтак, реалізація плану досудової санації у цій справі може мати наслідком нанесення збитків інтересам держави в особі ДСНС.

Узагальнений виклад позиції інших учасників справи

ТОВ «ТД «ЕГРІТЕК» подало відзив на касаційну скаргу, в якому стверджує про безпідставність її доводів, вважає, що оскаржувані постанова та ухвала є законними та обґрунтованими, ухваленими з дотриманням норм матеріального та процесуального права.

Боржник зазначає, що в касаційній скарзі ДСНС не доведено належними та допустимими доказами невигідність виконання плану санації для ДСНС порівняно з ліквідацією боржника і не спростовані відомості ліквідаційного аналізу стосовно вигідності плану санації для кредиторів порівняно з ліквідацією.

За доводами боржника, затвердження плану досудової санації ТОВ «ТД «ЕГРІТЕК» на запропонованих умовах, порівняно з ініціюванням судової процедури банкрутства, не створює ризиків для ДСНС щодо: заявлення іншими кредиторами грошових вимог до ТОВ «ТД «Егрітек» у справі про банкрутство, що створює конкуренцію стосовно черговості задоволення вимог та збільшення загальної кредиторської заборгованості; неотримання будь-яких коштів, у зв`язку із відсутністю майна у ТОВ «ТД «Егрітек», за рахунок продажу якого можливо було б здійснити погашення вимог; формування збитків шляхом стягнення пропорційно з кредиторів грошової винагороди на користь арбітражного керуючого, який виконуватиме повноваження у справі про банкрутство ТОВ «ТД «ЕГРІТЕК».

Досудова санація порівняно з процедурою ліквідації боржника дозволяє Товариству продовжити здійснення господарської діяльності, виробляти деталі, вузли та агрегати для спеціалізованої техніки, зокрема й оборонного замовлення, виплачувати заробітну плату працівникам (за штатним розписом - 203 особи, з яких 50% є внутрішньо переміщені особи), здійснювати сплату податків.

Також ТОВ «ТД «ЕГРІТЕК» наголошує, що належним чином виконує план санації, перерахував кредиторську заборгованість на рахунок ДСНС у такому розмірі: у червні 2023 року - 51 071,92 гривень - кредиторська заборгованість та 273 150,18 гривень - судового збору; у липні 2023 року - 90 126,92 гривень - кредиторська заборгованість; у серпні 2023 року - 90 126,92 гривень - кредиторська заборгованість; у вересні 2023 року - 90 126,92 гривень - кредиторська заборгованість; у жовтні 2023 року - 90 126,92 гривень - кредиторська заборгованість; у листопаді 2023 року - 90 126,92 гривень - кредиторська заборгованість; у грудні 2023 року - 90 126,92 гривень - кредиторська заборгованість, про що надав господарському суду та кредиторам відповідний звіт №1793 від 12.12.2023 про хід виконання плану санації.

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

Щодо меж розгляду справи судом касаційної інстанції

Відповідно до вимог частини 1 статті 300 ГПК України, переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, суд касаційної інстанції в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.

Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.

У суді касаційної інстанції не приймаються і не розглядаються вимоги, що не були предметом розгляду в суді першої інстанції. Зміна предмета та підстав позову у суді касаційної інстанції не допускається.

Суд не обмежений доводами та вимогами касаційної скарги, якщо під час розгляду справи буде виявлено порушення норм процесуального права, передбачені пунктами 1, 3, 4, 8 частини 1 статті 310, частиною 2 статті 313 цього Кодексу, а також у разі необхідності врахування висновку щодо застосування норм права, викладеного у постанові Верховного Суду після подання касаційної скарги.

Оцінка аргументів учасників справи і висновків судів першої та апеляційної інстанцій

Згідно з преамбулою КУзПБ цей Кодекс встановлює умови та порядок відновлення платоспроможності боржника - юридичної особи або визнання його банкрутом з метою задоволення вимог кредиторів, а також відновлення платоспроможності фізичної особи.

Частиною 5 статті 4 КУзПБ визначено, що санація боржника до відкриття провадження у справі про банкрутство - це система заходів щодо відновлення платоспроможності боржника, які може здійснювати засновник (учасник, акціонер) боржника, власник майна (орган, уповноважений управляти майном) боржника, інші особи з метою запобігання банкрутству боржника шляхом вжиття організаційно-господарських, управлінських, інвестиційних, технічних, фінансово-економічних, правових заходів відповідно до законодавства до відкриття провадження у справі про банкрутство.

Положеннями статті 5 КУзПБ визначено порядок звернення, умови, яких повинен дотриматись боржник при такому зверненні, коло учасників, а також визначено перелік відомостей, які повинен містити план санації.

Згідно з частиною 1 статті 5 КузПБ ініціатива щодо застосування процедури санації до відкриття провадження у справі про банкрутство належить Боржнику, про що його засновниками (учасниками, акціонерами) приймається відповідне рішення, а санація здійснюється відповідно до плану санації боржника до відкриття провадження у справі про банкрутство (далі - план санації).

В частині 2 статті 5 КУзПБ законодавець визначив перелік умов та відомостей, що обов`язково має містити план санації, а саме, розміри, порядок і строки погашення вимог кредиторів, які беруть участь у санації; заходи щодо виконання плану санації та нагляду за виконанням плану санації; обсяг повноважень керуючого санацією (у разі його призначення).

Також в цій частині статті 5 КУзПБ наведено умови, що допускаються в плані санації, однак включаються до плану санації на умовах дискреції - за розсудом боржника: планом санації може бути передбачено: поділ кредиторів, які беруть участь у санації, на категорії залежно від виду вимог та наявності (відсутності) забезпечення вимог таких кредиторів; різні умови задоволення вимог для кредиторів різних категорій; заходи з отримання позик чи кредитів; умови, передбачені частиною 2 статті 51 цього Кодексу.

До плану санації додається ліквідаційний аналіз, який свідчить про вигідність для кредиторів виконання плану санації порівняно з ліквідацією боржника. До плану санації може додаватися фінансовий аналіз, який підтверджує здатність боржника виконувати умови плану санації.

Аналіз приписів частин другої - четвертої, шостої статті 5 КУзПБ свідчить, що при перевірці плану санації на суд покладається обов`язок надати оцінку, зокрема, відповідності плану санації вимогам цього Кодексу на предмет наявності в ньому обов`язкових умов визначених частиною другою цієї статті, вигідності виконання плану санації для кредиторів у порівнянні з ліквідацією, опираючись на відомості ліквідаційного аналізу; з`ясування розміру задоволених вимог кредиторів, у тому числі для кредиторів, які проголосували проти схвалення плану санації, зокрема через аналіз та співставлення розміру задоволених вимог кредиторів у разі введення процедури ліквідації порівняно із таким розміром, що передбачається планом санації, який не має бути меншим; дотримання порядку та умов схвалення плану санації, у тому числі участі у схвалені заінтересованих осіб стосовно боржника.

Разом з тим, недотримання процедури, визначеної положеннями статті 5 зазначеного Кодексу, може мати наслідком відмову суду у задоволенні плану санації.

Схвалення плану санації боржника визначено нормами частин третьої, четвертої статті 5 КУзПБ.

За абзацом першим частини четвертої статі 5 КУзПБ для схвалення плану санації боржник скликає збори кредиторів шляхом письмового повідомлення всіх кредиторів, які відповідно до плану санації беруть участь у санації.

Одночасно боржник надає цим кредиторам план санації та розміщує оголошення про проведення зборів кредиторів на офіційному вебпорталі судової влади України. Збори кредиторів скликаються не раніше ніж через 10 днів після розміщення такого оголошення.

Якщо план санації передбачає участь у санації забезпечених кредиторів, такий план санації має бути схвалений у кожній категорії забезпеченими кредиторами, які володіють двома третинами голосів кредиторів від загальної суми забезпечених вимог, включених до плану санації, у такій категорії. При цьому вимоги забезпечених кредиторів, які є заінтересованими особами стосовно боржника, не враховуються для цілей голосування при схваленні плану санації. Якщо планом санації передбачається зміна пріоритету вимог забезпечених кредиторів, план санації має бути схвалений кожним таким кредитором. За заявою забезпеченого кредитора до плану санації включається положення про відмову забезпеченого кредитора від забезпечення. Такий кредитор є незабезпеченим кредитором у частині тих вимог, щодо яких він відмовився від забезпечення (абзаци другий - четвертий частини четвертої статі 5 КУзПБ).

План санації має бути схвалений у кожній категорії незабезпеченими кредиторами, які володіють більше ніж 50 відсотками від загальної суми незабезпечених вимог, включених до плану санації, у такій категорії. При цьому вимоги незабезпечених кредиторів, які є заінтересованими особами стосовно боржника, не враховуються для цілей голосування при схваленні плану санації (абзац п`ятий частини четвертої статі 5 КУзПБ).

Відповідно до абзацу першого частини третьої статі 5 КУзПБ у разі якщо план санації передбачає розстрочення чи відстрочення або прощення (списання) боргів чи їх частини, план санації вважається схваленим органом стягнення в частині задоволення вимог з податків, зборів (обов`язкових платежів) на умовах плану санації без необхідності голосування органу стягнення. При цьому податковий борг, який виник у строк, що передував трьом рокам до дня проведення зборів кредиторів, визнається безнадійним та списується, а податковий борг, який виник пізніше, розстрочується (відстрочується) або списується на умовах плану санації, що мають бути не гіршими, ніж умови задоволення вимог кредиторів, які проголосували за схвалення плану санації.

Як було зазначено раніше, ТОВ «ТД «ЕГРІТЕК» надало план санації боржника до відкриття провадження у справі про банкрутство на підставі статті 5 КУзПБ. Разом з Планом санації боржником до суду подано Звіт за результатами проведення аналізу фінансового-господарської діяльності ТОВ «ТД «"ЕГРІТЕК» та аналізу ознак фіктивного банкрутства, доведення до банкрутства, приховування стійкої фінансової неспроможності, незаконних дій у справі про банкрутство; ліквідаційний аналіз до плану санації ТОВ «ТД «ЕГРІТЕК».

Здійснивши аналіз плану санації з додатками, суди встановили, що у плані санації ТОВ «ТД «ЕГРІТЕК» визначено розміри, порядок і строки погашення вимог кредиторів, які беруть участь у санації - ТОВ «Промислова компанія «Пожмашина», ТОВ «Інвестиційна компанія «А Груп», ДСНС; заходи щодо виконання плану санації та нагляду за виконанням плану санації; повноваження керівника боржника щодо нагляду за виконанням плану санації.

У плані санації усі кредитори віднесені до однієї категорії. Заставою майна боржника вимоги кредиторів не забезпечені. Участь забезпечених кредиторів у плані санації відсутня. Внесені до плану санації вимоги не є такими, що задовольняються в першу та другу чергу задоволення вимог кредиторів, визначених Кодексом України з питань банкрутства.

За планом санації ефективними заходами відновлення платоспроможності боржника є: списання та розстрочення кредиторської заборгованості, ліквідація дебіторської заборгованості, ведення господарської діяльності та продаж готової продукції.

Так, планом санації передбачено, що вимоги ТОВ «Інвестиційна компанія «А Груп» на суму 12 450 000,00 грн погашаються протягом 1-144 місяців з моменту затвердження плану санації; Державної служби України з надзвичайних ситуацій на суму 11 088 380,06 грн погашаються протягом 1-120 місяців з моменту затвердження плану санації; ТОВ «Промислова компанія «Пожмашина» на суму 13708 149,38 грн погашаються протягом 1-144 місяців з моменту затвердження плану санації.

Доданий до плану санації Звіт за результатами проведення аналізу фінансово- господарської діяльності ТОВ «ТД «ЕГРІТЕК» містить аналіз усіх фінансових показників підприємства, за наслідком якого встановлено, що здійснення фінансового оздоровлення підприємства та погашення існуючої кредиторської заборгованості можливе шляхом проведення санаційних заходів до відкриття провадження у справі про банкрутство. У звіті зазначено, що під час проведення аналізу не встановлено наявності ознак дій з доведення, фіктивного або приховування банкрутства ТОВ «ТД «ЕГРІТЕК»; поточна неплатоспроможність, викликана введенням воєнного стану в Україні, суттєвим погіршенням ринку реалізації сільськогосподарської техніки, яку виробляє боржник; здійснення фінансового оздоровлення підприємства та погашення існуючої кредиторської заборгованості можливе шляхом проведення санаційних заходів до відкриття провадження у справі про банкрутство.

Також судами досліджено ліквідаційний аналіз ТОВ «ТД «ЕГРІТЕК», який містить обґрунтування яким чином реалізація заходів плану санації створить для кредиторів більш сприятливі умови повернення заборгованості ніж процедура банкрутства ТОВ «ТД «ЕГРІТЕК», зокрема, але не виключно:

- санація забезпечує додаткові джерела погашення вимог кредиторів, зокрема, дохід від господарської діяльності боржника, при банкрутстві ж господарська діяльність підприємства завершується та виготовлення нової продукції припиняється;

- в процедурі санації до відкриття провадження у справі про банкрутство вдасться зберегти господарську діяльність боржника та робочі місця працівникам товариства, які змушені будуть стати на облік в Центр зайнятості, а на державу ляже тягар виплати звільненим особам допомоги по безробіттю;

- план санації боржника передбачає повне збереження необоротних активів підприємства та реалізацію запасів, а також погашення дебіторської заборгованості;

- санація передбачає повне погашення вимог кредиторів, а при банкрутстві коштів від продажу майна може не вистачити для задоволення вимог всіх кредиторів, оскільки реалізація майна боржника у процедурі банкрутства здійснюється у стислі строки, без врахування ринкової кон`юктури;

- під час процедур банкрутства з`являються додаткові затрати на виплату винагороди та відшкодування витрат арбітражного керуючого, витрат по збереженню майна боржника, та інші поточні витрати;

- вчинення заходів відновлення платоспроможності боржника призведе до отримання товариством прибутку та задоволення вимог кредиторів;

- виконання умов плану санації дозволить підвищити виробничий потенціал та рентабельність підприємства, що в часові перспективі матиме довготривалий позитивний фінансовий ефект.

За результатом проведеного аналізу умов поданого плану санації та ліквідаційного аналізу боржника суди констатували, що план санації ТОВ «Торговий дім «ЕГРІТЕК» відповідає вимогам чинного законодавства, порушень при його затвердженні, які б вплинули на результати голосування, не встановлено; докази надання боржником недостовірних відомостей, що є суттєвими для визначення успішності плану санації, відсутні; жодним кредитором не доведено, що в разі ліквідації боржника у порядку, визначеному цим законом, його вимоги були б задоволені в розмірі, що перевищує розмір вимог, які будуть задоволені відповідно до умов плану санації.

Окрім того, суди відхилили заперечення скаржника проти умов плану досудової санації у запропонованій редакції, обґрунтовані тим, що їх реалізація призведе до нанесення збитків Державному бюджету України, зокрема, в частині недоотримання ДСНС надходжень у вигляді процентів за користування коштами, 3% річних та інфляційних витрат у зв`язку з розстроченням наявної заборгованості, зазначивши, що ДСНС не враховує фінансового стану боржника (поточна неплатоспроможність), ліквідаційного аналізу до плану санації в контексті оцінки можливості (в разі ліквідації боржника в порядку, визначеному Кодексом України з процедур банкрутства, з урахуванням активів і пасивів боржника та черговості погашення вимог кредиторів).

Суди зауважили, що кредиторські вимоги ДСНС, які включені до плану санації, сформовані на підставі рішення Господарського суду міста Києва від 29.06.2022 по справі № 910/17383/21, яке залишене без змін постановою Північного апеляційного господарського суду від 24.01.2023; рішення Господарського суду міста Києва від 06.10.2022 по справі № 910/4018/22, змінене постановою Північного апеляційного господарського суду від 25.04.2023 по справі №910/4018/22. В судовому порядку у вказаних справах ДСНС порушувала питання про застосування відповідальності до боржника за несвоєчасне виконання умов договору, а також стягнення плати за користування коштами ДСНС. За результатами розгляду спорів судом задоволено вимоги ДСНС до боржника у загальній сумі 11 088 380,06 грн, а саме: 2 269 776,24 грн процентів за користування коштами; 4 387 399,84 грн пені; 4 158 053,80 грн штрафу, 273 150,18 грн судового збору. Під час судового розгляду у вказаних справах №914/1737/23 та №910/4018/22 ДСНС не заявляла позовні вимог щодо стягнення будь-яких збитків з ТОВ «ТД «ЕГРІТЕК».

Вказані суми включені до плану досудової санації боржника, за умовами якого штрафи, пеня та проценти за користування коштами будуть погашені на користь ДСНС в повному обсязі, і списанню не підлягають.

При проведенні зборів кредиторів, якими був затверджений план санації, ДСНС заявляла заперечення обґрунтовані збитками з посиланням на статтю 625 ЦК України, але не довела їх належними доказами та розрахунками. Також ДСНС не довела, що в разі ліквідації боржника у порядку, визначеному Кодексом України з процедур банкрутства, її вимоги були б задоволені в розмірі, що перевищує розмір вимог, які будуть задоволені відповідно до умов плану санації.

Верховний Суд звертає увагу, що законодавцем прямо передбачено підстави для відмови судом у затвердженні плану санації боржника до відкриття провадження (проваджень) у справі про банкрутство (частина восьма статті 5 КУзПБ), а саме:

- при схваленні плану санації були допущені порушення законодавства, що могли вплинути на результат голосування загальних зборів кредиторів;

- кредитор, який не брав участі в голосуванні або проголосував проти схвалення плану санації, доведе, що в разі ліквідації боржника у порядку, визначеному цим Кодексом, його вимоги були б задоволені в розмірі, що перевищує розмір вимог, які будуть задоволені відповідно до умов плану санації;

- боржником були надані недостовірні відомості, що є суттєвими для визначення успішності плану санації.

За наведених обставин справи відсутні підстави для відмови у затвердженні плану санації до відкриття провадження у справі про банкрутство ТОВ «ТД «ЕГРІТЕК», передбачені частиною 8 статті 5 КУзПБ.

Верховний Суд, враховуючи у сукупності встановлені судами попередніх інстанцій обставини справи і приписи закону, погоджується з висновком судів попередніх інстанцій про наявність правових підстав для затвердження плану санації боржника до відкриття провадження у справі про банкрутство.

Колегія суддів відхиляє доводи касаційної скарги про порушення статей 5, 7 КУзПБ та висновків Верховного Суду, викладених у постановах від 19.07.2023 у справі №23/448-6, від 10.02.2022 у справі № 908/1817/21, від 10.08.2023 у справі №911/166/23, від 07.07.2023 у справі № 908/2162/22, щодо не дослідження судами обґрунтованості та добросовісності вимог інших кредиторів, їх пов`язаність з Товариством, чи настав строк виконання зобов`язань Товариством перед іншими кредиторами, вимоги яких визнано планом санації, а також не перевірено підстави виникнення грошових вимог кредиторів до боржника, їх характеру, розміру та моменту виникнення.

Зроблені судами попередніх інстанцій висновки по суті спору не суперечать загальним правовим висновкам щодо застосування статті 5 КУзПБ при затвердження плану санації до відкриття провадження у справі про банкрутство, викладеним у від 10.02.2022 у справі № 908/1817/21, від 10.08.2023 у справі №911/166/23, від 07.07.2023 у справі №908/2162/22, оскільки зазначені висновки зроблені з урахуванням інших фактичних обставин, встановлених судами попередніх інстанцій у кожній конкретній справі, які формують зміст правовідносин і зумовили прийняття відповідного рішення.

Правові висновки у наведеній скаржником справі № 23/448-6 стосувалися питання затвердження плану санації боржника у справі про банкрутство з посиланням на приписи статей 3, 12 ГПК України, статей 3, 11 ЦК України, статей 1, 16, 18 Закону України «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом», а відтак не є подібними до справи, що розглядається.

Колегія суддів зауважує, що згідно правового висновку Верховного Суду викладеного у постановах Верховного Суду від 15.04.2021 у справі № 904/3325/20, від 18.05.2021 у справі № 922/2071/20, від 09.06.2021 у справі № 924/1083/20, від 27.10.2021 у справі №908/3411/20, законодавець, надавши суду згідно з положеннями частини другої статті 5 КУзПБ повноваження перевіряти і оцінювати план досудової санації, між тим не надає суду повноважень здійснювати деталізовану економічну оцінку кожного із запланованих боржником у плані санації заходів відновлення платоспроможності боржника.

Водночас у суду зберігається обов`язок враховувати вирішальний критерій - вигідність виконання плану санації для кредиторів порівняно з ліквідацією, спираючись на відомості ліквідаційного аналізу (абзац другий частини другої статті 5 КУзПБ).

Разом з тим твердження скаржника щодо не дослідження судами обґрунтованості та добросовісності вимог інших кредиторів не знаходили свого відображення, з відповідними доводами та доказами при розгляді і затвердженні плану санації кредиторами, а також скаржник не піднімав ці питання ні в суді першої, ні в суді апеляційної інстанції.

За наведеного судом касаційної інстанції не надається оцінка доводам скаржника щодо ненаданої судами першої та апеляційної інстанції оцінки доказів у справі, адже вказані доводи є такими, що виходять за межі повноважень суду касаційної інстанції, визначені у статті 300 ГПК України.

Верховний Суд зауважує, що єдиним обґрунтуванням ДСНС невідповідності плану санації та невигідності його умов, а також незаконності оскаржуваних рішень, якими затверджено план досудової санації боржника, є посиланням на можливе недоотримання ДСНС надходжень у вигляді процентів за користування коштами, 3% річних та інфляційних витрат у зв`язку з розстроченням планом санації наявної заборгованості, яке було розглянуте та відхилене судами, що не спростовано в касаційній скарзі.

В матеріалах справи, так і в касаційній скарзі не міститься доводів та доказів, що в разі ліквідації боржника у порядку, визначеному Кодексом України з процедур банкрутства, вимоги ДСНС були б задоволені в розмірі, що перевищує розмір вимог, які будуть задоволені відповідно до умов плану санації.

ДСНС не доведено належними та допустимими доказами невигідність виконання плану санації для ДСНС порівняно з ліквідацією боржника і не спростовані відомості ліквідаційного аналізу стосовно вигідності плану санації для кредиторів порівняно з ліквідацією.

Зважаючи на викладене, Верховний Суд погоджується з висновками судів про затвердження плану санації ТОВ «ТД «ЕГРІТЕК» до відкриття провадження у справі про банкрутство на запропонованих умовах, оскільки у даній конкретній ситуації (враховуючи фінансового-господарський стан боржника, обставинам щодо зміни місцезнаходження юридичної особи у зв`язку воєнною агресію російської федерації проти України) виконання плану санації призведе до фінансового оздоровлення боржника (кількість працівників на якому становить 203 особи, 50% з яких є внутрішньо переміщеними особами), який надалі продовжить здійснювати свою господарську діяльність, виробляти, ремонтувати продукцію, зокрема й оборонного замовлення, збільшить надходження до державного бюджету як за рахунок погашень заборгованості на користь ДСНС, так і за рахунок сплати боржником податків.

Вказане відповідає меті санації боржника до відкриття провадження у справі про банкрутство (частина п`ята статті 4 КУзПБ), якою є запобігання банкрутству боржника шляхом вжиття організаційно-господарських, управлінських, інвестиційних, технічних, фінансово-економічних, правових заходів відповідно до законодавства до відкриття провадження у справі про банкрутство.

При цьому Суд враховує добросовісне виконання боржником покладених на нього ухвалою Господарського суду Львівської області у справі № 914/1737/23 від 13.06.2023 зобов`язань раз на два квартали звітувати про хід виконання плану санації, підтвердженням чого є наявний в матеріалах справи звіт про хід виконання плану санації, зокрема про перерахування на рахунок ДСНС кредиторської заборгованості за червень - грудень 2023 року.

Звертаючись з касаційною скаргою, боржником не спростовано висновків судів попередніх інстанцій та не доведено неправильного застосування ними норм матеріального і процесуального права як необхідної передумови для скасування прийнятих ними судових рішень, а доводи касаційної скарги не знайшли свого підтвердження, відтак, підстави для скасування оскаржуваних судових рішень відсутні.

Висновки за результатами розгляду касаційної скарги

Згідно з пунктом 3 частини першої статті 308 ГПК України суд касаційної інстанції за результатами розгляду касаційної скарги має право скасувати судові рішення повністю або частково і ухвалити нове рішення у відповідній частині або змінити рішення, не передаючи справи на новий розгляд.

Суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що рішення ухвалено з додержанням норм матеріального і процесуального права. Не може бути скасоване правильне по суті і законне рішення з одних лише формальних міркувань (стаття 309 ГПК України).

Перевіривши правильність застосування судами попередніх інстанцій норм процесуального права, в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи, Верховний Суд дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення касаційної скарги ДСНС та залишення оскаржуваних судових рішень у справі № 914/1737/23 без змін.

Судові витрати

У зв`язку з відмовою у задоволенні касаційної скарги, витрати зі сплати судового збору за її подання, відповідно до положень статті 129 ГПК України, покладаються на скаржника.

Керуючись статтями 240, 300, 301, 304, 308, 309, 314, 315, 317 ГПК України, Верховний Суд

ПОСТАНОВИВ:

1. Касаційну скаргу Державної служби України з надзвичайних ситуацій залишити без задоволення.

2. Ухвалу Господарського суду Львівської області від 13.06.2023 та постанову Західного апеляційного господарського суду від 26.10.2023 у справі №914/1737/23 залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з моменту її прийняття, є остаточною та не підлягає оскарженню.

Головуючий суддя К.М. Огороднік

Судді О.В. Васьковський

В.І. Картере

СудКасаційний господарський суд Верховного Суду
Дата ухвалення рішення20.03.2024
Оприлюднено26.03.2024
Номер документу117879950
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —914/1737/23

Постанова від 20.03.2024

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Огороднік К.М.

Ухвала від 06.03.2024

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Огороднік К.М.

Ухвала від 24.01.2024

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Огороднік К.М.

Ухвала від 20.12.2023

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Огороднік К.М.

Постанова від 26.10.2023

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Гриців Віра Миколаївна

Ухвала від 14.09.2023

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Гриців Віра Миколаївна

Ухвала від 01.08.2023

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Гриців Віра Миколаївна

Ухвала від 18.07.2023

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Гриців Віра Миколаївна

Ухвала від 13.06.2023

Господарське

Господарський суд Львівської області

Чорній Л.З.

Ухвала від 05.06.2023

Господарське

Господарський суд Львівської області

Чорній Л.З.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні