Постанова
від 20.03.2024 по справі 160/22272/23
ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

20 березня 2024 року м. Дніпросправа № 160/22272/23

Третій апеляційний адміністративний суд

у складі колегії суддів: головуючого - судді Кругового О.О. (доповідач),

суддів: Шлай А.В., Щербака А.А.,

розглянувши в порядку письмового провадження в місті Дніпрі апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Дніпропетровській області

на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 01.12.2023, (суддя суду першої інстанції Букіна Л.Є.), прийняте в порядку письмового провадження в м. Дніпрі, в адміністративній справі №160/22272/23 за позовом товариства з обмеженою відповідальністю «Українська компанія «Овочевий світ» до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення - рішення,

УСТАНОВИВ:

28.08.2023 ТОВ Українська компанія «Овочевий світ» звернулось до суду з адміністративним позовом, в якому просило визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 19.05.2023 року №00/1135604-07 в частині 45 019,38 грн.

Позовні вимоги обґрунтовані частковою протиправністю оскарженого рішення, у частині застосування до Підприємства штрафних санкцій у розмірі 45 019,38 грн. за порушення граничних строків реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних. У заявах по суті позивач звертає увагу, що відповідно до даних програми M.E.DOC податкові накладні, вказані в акті перевірки, направлені до реєстрації у ЄРПН 15.11.2022 року з 15:19 по 15:29, тобто в останній день, передбачений ПК України (в редакцій, що діяла на той час) та в часовому проміжку, який встановлено пунктом 69.18 підрозділу 10 розділу XX ПК України. Однак, через некоректну роботу сервера ДПС України такі накладні того ж дня в ЄРПН зареєстровані не були, а були отримані контролюючим органом із затримкою на 1 день, що і слугувало підставою для застосування штрафних санкцій в межах сум оскарження.

Дніпропетровський окружний адміністративний суд рішенням суду від 01.12.2023 задовольнив адміністративний позов товариства з обмеженою відповідальністю «Українська компанія «Овочевий світ». Визнав протиправним та скасував податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Дніпропетровській області від 19.05.2023 року №00/1135604-07 в частині визначення Товариству з обмеженою відповідальністю "Українська компанія "Овочевий світ" суму штрафних санкцій у розмірі 45 019,38 грн.

Не погодившись з рішенням суду першої інстанції відповідач звернувся з апеляційною скаргою, в якій посилаючись на порушення судом вимог норм матеріального та процесуального права просить рішення суду скасувати та прийняти нову постанову про відмову в задоволенні позову.

Апеляційна скарга обґрунтована тим, що позивачем допущено порушення строку реєстрації ПН в ЄРПН. При цьому, на думку відповідача, Підприємством не надано беззаперечних доказів на підтвердження того, що надіслані ним до ЄРПН податкові накладні були у день їх направлення доставлені до поштової скриньки ДПС України. Відповідач вважає, що податкове повідомлення рішення є законним та обґрунтованим, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду, а тому підстави для зміни чи скасування рішення суду відсутні.

Судом першої інстанції встановлено та матеріалами справи підтверджено, що ТОВ «Українська компанія «Овочевий світ» є юридичною особою приватного права, перебуває на обліку у відповідача та є платником, у тому числі, податку на додану вартість.

Співробітниками відповідача проведено камеральну перевірку позивача щодо дотримання термінів реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - ЄРПН), за результатами якої складено акт від 01.05.2023 року №15772/04-36-04-07/37073996.

Відповідно до висновків цього акту, позивачем допущено порушення п. 201.10 ст. 201 Податкового кодексу України, що полягало у несвоєчасній реєстрації 130 податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН, з датою складання серпень, жовтень 2022 року, дата реєстрації 16 вересеня та 16 листопада 2022 року відповідно, затримка реєстрації 1 день.

На підставі акта перевірки та встановлених порушень, відповідачем прийнято податкове повідомлення-рішення від 19.05.2023 року №00/1135604-07 про нарахування штрафних санкцій на загальну суму 47 086, 21 грн., застосованих відповідно до ст. 120-1 ПК України за порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних/розрахунків коригувань до податкових накладних.

За результатами адміністративного оскарження це рішення залишено без змін, у зв`язку з чим, позивач звернувся до суду із цим позовом.

Позивачем оскаржується означене рішення в межах застосування штрафних санкцій за порушення термінів реєстрації ПН складених жовтень 2022 року із реєстрацією 16 листопада 2022 року.

Вирішуючи спір між сторонами та задовольняючи позовні вимоги суд першої інстанції виходив з того, що у спірних правовідносинах встановлено некоректну роботу таких серверів у день надсилання позивачем до реєстрації ПН, відтак несвоєчасне доставлення цих накладних до ДПС України виключає вину позивача в інкримінованому податковому правопорушенні та як наслідок притягнення його до юридичної відповідальності.

Суд апеляційної інстанції погоджується з висновками суду першої інстанції з огляду на наступне.

Згідно з п.75.1 ст.75 ПК України, податкові органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки. Камеральні та документальні перевірки проводяться органами державної податкової служби в межах їх повноважень виключно у випадках та у порядку, встановлених цим Кодексом, а фактичні перевірки - цим Кодексом та іншими законами України, контроль за дотриманням яких покладено на органи державної податкової служби.

Законом України № 1797-VIII від 21.12.2016 підпункт 75.1.1 пункту 75.1 статті 75 доповнено абзацом другим, відповідно до якого предметом камеральної перевірки також може бути своєчасність подання податкових декларацій (розрахунків) та/або своєчасність реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних, акцизних накладних та/або розрахунків коригування до акцизних накладних у Єдиному реєстрі акцизних накладних, виправлення помилок у податкових накладних та/або своєчасність сплати узгодженої суми податкового (грошового) зобов`язання виключно на підставі даних, що зберігаються (опрацьовуються) у відповідних інформаційних базах.

Відповідно до пункту 76.1 статті 76 Податкового кодексу України камеральна перевірка проводиться посадовими особами контролюючого органу без будь-якого спеціального рішення керівника (його заступника або уповноваженої особи) такого органу або направлення на її проведення. Камеральній перевірці підлягає вся податкова звітність суцільним порядком. Згода платника податків на перевірку та його присутність під час проведення камеральної перевірки не обов`язкова.

З наведеного правового регулювання слідує, що камеральна перевірка з питань реєстрації податкових накладних проводиться без попередження платника податків, без його згоди та не потребує присутності під час її проведення, тому твердження позивача про порушення відповідачем порядку призначення та проведення перевірки не заслуговують на увагу.

Відповідно до пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені строки скласти податкову накладну, зареєструвати її в ЄРПН та надати покупцю за його вимогою.

Податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в ЄРПН.

Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у ЄРПН повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків:

для ПН/РК до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені;

для ПН/РК до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;

для зведених ПН та/або РК коригування до таких зведених податкових накладних, складених за операціями, визначеними пунктом 198.5 статті 198 та пунктом 199.1 статті 199 ПКУ, - протягом 20 календарних днів, що настають за останнім календарним днем місяця, в якому вони складені;

для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, - протягом 15 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем).

Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до пункту 2 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246 (далі Порядок №1246), визначено, що податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі - платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України (далі - Кодекс) в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.

Пунктом 3 Порядку №1246 визначено, що операційний день триває в робочі дні з 8-ї до 20-ї години. Технічне обслуговування та регламентні роботи, що потребують зупинки Реєстру, не проводяться протягом операційного дня, крім аварійних випадків. Якщо 15 число або останній день місяця припадають на вихідний, святковий або неробочий день, такий день вважається операційним днем.

У разі порушення таких строків застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом.

За правилами пункту 120-1.1 статті 120 Податкового кодексу України порушення платниками податку на додану вартість граничних термінів реєстрації податкових накладних, що підлягають наданню покупцям - платникам податку на додану вартість, та розрахунків коригування до таких податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлених статтею 201 цього Кодексу, тягнуть за собою накладення на платників податку на додану вартість, на яких відповідно до вимог статей 192 та 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі: 10 відсотків від суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення терміну реєстрації до 15 календарних днів; 20 відсотків від суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення терміну реєстрації від 16 до 30 календарних днів; 30 відсотків від суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення терміну реєстрації від 31 до 60 календарних днів; 40 відсотків від суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення терміну реєстрації на 61 і більше календарних днів; 50 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних / розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.

З наведених норм Податкового кодексу України слідує висновок, що порушення строків реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування до податкових накладних є підставою для застосування відповідальності у вигляді штрафу в залежності від пропущеного строку реєстрації.

3 січня 2023 року набрав чинності Закон України від 13 грудня 2022 року № 2836-ІХ Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо сприяння відновленню енергетичної інфраструктури України (далі - Закон № 2836-ІХ), яким внесено зміни у п. 69 підрозділу 10 розділу XX Перехідних положень ПКУ.

Відповідно до п.п. 69.1 п. 69 підрозділу 10 розділу XX Перехідних положень ПКУ (в редакції, що діє з 03.01.2023) визначено, що у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності та/або документів (повідомлень), у тому числі передбачених статтями 39 і 39-2, пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.

Платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати обов`язки, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, зокрема, щодо:

реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування, дата складання яких припадає на період з 1 лютого по 31 травня 2022 року, за умови забезпечення їх реєстрації не пізніше 15 липня 2022 року;

реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних зведених податкових накладних та/або розрахунків коригування до таких зведених податкових накладних, дата складання яких припадає на період з 1 лютого по 31 травня 2022 року, складених за операціями, визначеними пунктом 198.5 статті 198 та пунктом 199.1 статті 199 цього Кодексу, за умови забезпечення їх реєстрації не пізніше 20 липня 2022 року.

Згідно з пунктом 69.18 підрозділу 10 розділу XX ПК України, (в редакції, на момент виникнення спірних правовідносин) встановлено, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану на території України, з метою захисту прав платників, збереження та захисту даних надання електронних сервісів та приймання електронних документів від платників податків здійснюються у робочі дні з 8:00 години до 18:00 годин.

Встановлено, що Підприємством 15.11.2022 року, у період з 15:19 по 15:29, через програму M.E.DOC направлялись до ДПС України податкові накладні із датою складання 17-31 жовтня 2022 року.

Із долучених до матеріалів справи витягів програми М.Е.DOC видно, що відповідно до автоматично сформованих повідомлень накладні були доставлені на поштову скриньку ДПС України у дати їх підписання - 15.11.2022 року.

Підтвердженням формування та відправки кожної податкової накладної є наявність вкладки очікується доставка та інформації, збереженій у ній.

При цьому, зміст вкладок свідчить про те, що надсилання накладних здійснювалося у робочий день до 18:00.

За таких обставин, саме час й дата, зазначені у графі очікується доставка, є часом та датою формування і направлення електронного документу, а зазанчені обставини свідчать, що платником податку здійсненні всі залежні від нього дії в частині своєчасного направлення відповідної звітності. В свою чергу, платник не може нести відповідальність за неналежну роботу серверів ДПС України.

Враховуючи вищевикладене, колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції про те, що у спірних правовідносинах встановлено некоректну роботу таких серверів у день надсилання Підприємством до реєстрації ПН, суд доходить висновку, що несвоєчасне доставлення цих накладних до ДПС України виключає вину позивача в інкримінованому податковому правопорушенні та як наслідок притягнення його до юридичної відповідальності.

З урахуванням вищевикладеного, колегія суддів вважає, що рішення суду першої інстанції є законним та обґрунтованим, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду, а тому підстави для зміни чи скасування рішення суду відсутні.

Керуючись ст. 243, ст. 308, ст. 311, ст. 315, ст. 316, ст. 321, ст. 325 КАС України, суд,

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Дніпропетровській області залишити без задоволення.

Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 01.12.2023 в адміністративній справі № 160/22272/23 залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з моменту прийняття та оскарженню в касаційному порядку не підлягає.

Головуючий - суддяО.О. Круговий

суддяА.В. Шлай

суддяА.А. Щербак

СудТретій апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення20.03.2024
Оприлюднено27.03.2024
Номер документу117887764
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них

Судовий реєстр по справі —160/22272/23

Постанова від 20.03.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Круговий О.О.

Ухвала від 12.01.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Круговий О.О.

Ухвала від 27.12.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Круговий О.О.

Рішення від 01.12.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Букіна Лілія Євгенівна

Ухвала від 01.12.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Букіна Лілія Євгенівна

Ухвала від 01.11.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Букіна Лілія Євгенівна

Ухвала від 04.09.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Букіна Лілія Євгенівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні