ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а ї н и
19 березня 2024 року м. Дніпросправа № 160/19894/23
Третій апеляційний адміністративний суд
у складі колегії суддів: головуючого - судді Добродняк І.Ю. (доповідач),
суддів: Бишевської Н.А., Семененка Я.В.,
за участю секретаря судового засідання Поспєлової А.С.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Дніпрі апеляційні скарги Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, Державної податкової служби України
на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 25 грудня 2023 року (головуючий суддя Бондар М.В.)
у справі №160/19894/23
за позовом Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, Державної податкової служби України
про визнання протиправним, скасування рішення та зобов`язання вчинити певні дії,-
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю «УКРВУГЛЕПРОХІДКА» звернулось до суду з позовом до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, Державної податкової служби України, в якій просило:
- визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДПС у Дніпропетровській області №12672 від 15.02.2023 про анулювання реєстрації платника податку на додану вартість ТОВ «УКРВУГЛЕПРОХІДКА»;
- зобов`язати Державну податкову службу України поновити реєстрацію платника податку на додану вартість ТОВ «УКРВУГЛЕПРОХІДКА» з 01.07.2017, шляхом внесення відповідного запису до Реєстру платників податку на додану вартість із збереженням індивідуального податкового номеру 412939404661;
- зобов`язати Державну податкову службу України поновити облікові дані, записи та стан рахунків інтегрованої картки ТОВ «УКРВУГЛЕПРОХІДКА» в системі електронного адміністрування ПДВ (СЕА) щодо суми податку, на яку платник податку має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, які були наявні до прийняття рішення №12672 від 15.02.2023 про анулювання реєстрації платника податку на додану вартість.
Позовні вимоги обґрунтовані відсутністю підстав для анулювання реєстрації позивача як платника податку на додану вартість, оскільки 18.03.2022 директор ТОВ «УКРВУГЛЕПРОХІДКА» ОСОБА_1 , який є військовозобов`язаним, у зв`язку з оголошенням мобілізації призваний до військової частини і по день подання позову перебуває на військовій службі. За таких обставин та у зв`язку з тим, що штатним розкладом посада головного бухгалтера не передбачена, у підприємства немає можливості своєчасно надавати звіти, реєструвати податкові накладні та сплачувати податки. Про вказаний факт позивач повідомив ГУ ДПС у Дніпропетровській області листом від 16.08.2022 №16/08-22, але не зважаючи на вищевказані обставини, 01.03.2023 ТОВ «УКРВУГЛЕПРОХІДКА» отримало від Павлоградського відділу податків і зборів юридичних осіб управління оподаткування юридичних осіб ГУ ДПС у Дніпропетровській області рішення про анулювання реєстрації платника податку на додану вартість №12672 від 15.02.2023. ТОВ«УКРВУГЛЕПРОХІДКА» вважає, що вищезазначене рішення прийняте ГУ ДПС у Дніпропетровській області упереджено, без врахування усіх обставин та з порушенням норм податкового законодавства України, грубо порушує права підприємства як платника податків.
Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 25.12.2023 адміністративний позов задоволено частково.
Визнано протиправним та скасовано рішення Головного управління ДПС у Дніпропетровській області №12672 від 15.02.2023 про анулювання реєстрації платника податку на додану вартість ТОВ «УКРВУГЛЕПРОХІДКА».
Зобов`язано Державну податкову службу України поновити реєстрацію платника податку на додану вартість ТОВ «УКРВУГЛЕПРОХІДКА» з 01.07.2017, шляхом внесення відповідного запису до Реєстру платників податку на додану вартість із збереженням індивідуального податкового номеру 412939404661.
У задоволенні іншої частини позовних вимог відмовлено.
За встановлених у справі обставин та норм чинного законодавства суд дійшов висновку, що неподання позивачем декларацій з податку на додану вартість протягом 12 послідовних податкових місяців за період з січня 2022 року по грудень 2022 року відбулося не внаслідок пасивної поведінки платника податків щодо ведення господарської діяльності, а внаслідок неможливості її ведення через форс-мажорні обставини в країні, зокрема, запровадження воєнного стану та мобілізацію його керівника, тобто з незалежних від позивача обставин.
Також, суд виходив з того, що з урахуванням норм підпунктів 69.1, 69.9 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" ПК України, пункту 102.9 статті 102 ПК України, встановлений в підпунктом «г» пункту 184.1 статті 184 ПК України 12-місячний строк не може вважатись таким, що сплив, оскільки перебіг вказаного строку був зупинений, тому у відповідача-1 були відсутні визначені ПК України умови (фактичні підстави) для анулювання ТОВ «УКРВУГЛЕПРОХІДКА» реєстрації платника податку на додану вартість, передбачені пп. «г» п. 184.1 ст. 184 ПК України.
Суд дійшов висновку, що належним способом поновлення порушеного права позивача є зобов`язання ДПС України поновити реєстрацію платника податку на додану вартість ТОВ «УКРВУГЛЕПРОХІДКА» з 01.07.2017, шляхом внесення відповідного запису до Реєстру платників податку на додану вартість із збереженням індивідуального податкового номеру 412939404661.
Не погодившись з рішенням суду першої інстанції відповідачі подали апеляційні скарги, в яких, посилаючись на порушення судом норм матеріального та процесуального права, неповне з`ясування обставин справи, просять скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нове рішення, яким відмовити в задоволенні адміністративного позову.
Відповідач -1 зазначає, що оскільки в Україні з 24.02.2022 триває воєнний стан, законодавець передбачив для платників податку можливість уникнути відповідальності, у т.ч за неподання звітності, при дотриманні процедури звернення до контролюючого органу із заявою про неможливість виконання податкових зобов`язань. За результатом розгляду поданої позивачем заяви ГУ ДПС прийнято рішення від 01.11.2022 №60054/6 щодо можливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку. ГУ ДПС у Дніпропетровській області не погоджується з правовою позицією суду першої інстанції, що встановлений підпунктом «г» пункту 184.1 статті 184 ПК України 12-місячний строк не може вважатись таким, що сплив, оскільки перебіг вказаного строку був зупинений. Скаржник зазначає, що дійсно пп. 69.9 п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України передбачено, що для платників податків та контролюючих органів зупиняється перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи. Разом з цим, у цій нормі Кодексу зазначено, що вона не стосується, зокрема, подання звітності та/або документів (повідомлень), у тому числі передбачених статтями 39 та 39-2, пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, сплати податків та зборів платниками податків. Крім того, згідно змісту підпункту «г» пункту 184.1 статті 184 ПК України, 12 послідовних податкових місяців є критерієм для можливості/необхідності (обов`язку контролюючого органу) анулювання реєстрації особи, як платника ПДВ, а не строком давності, який визначається нормами пп. 69.1, 69.9 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України, статтею 102 ПК України та може сплинути.
Щодо форс-мажорних обставин, відповідач-1 вважає, що лист Торгово-промислової палати України №2024/02.0-7.1 від 28.02.2022, на який посилається позивач про посвідчення форс-мажорних обставин, не можна вважати сертифікатом в розумінні статті 14-1 Закону України «Про торгово-промислові палати в Україні», і такий лист не є документом, який був виданий за зверненням відповідного суб`єкта, для якого настали певні форс-мажорні обставини.
Відповідач-2 зазначає, що у відповідності до вимог ст. 184 Кодексу обов`язковою умовою для прийняття контролюючим органом рішення щодо анулювання реєстрації платника податку є нездійснення платником податків господарської діяльності щодо укладання правочинів, які оподатковуються ПДВ, що тягне за собою не подання відповідних декларацій або їх подання з нульовими відомостями, що й має місце у даній справі. У даному випадку, на контролюючи орган не покладено дослідження господарської діяльності платника податку, а лише встановлення вищевикладених фактів.
Обов`язок платника податку з декларування податкових зобов`язань з ПДВ залишився незмінним і в воєнний час, та й не виконувався позивачем до його запровадження. Вплив введеного в Україні воєнного стану на спроможність позивача виконати податковий обов`язок як на підставу для скасування рішення про анулювання свідоцтва платника ПДВ позовними матеріалами не доведено. Вказана норма застосовується саме у разі неможливості у зв`язку з ведення воєнного стану платником податку виконувати свої обов`язки.
У контексті вимог ст. 184 Кодексу у підставі анулювання свідоцтва платника ПДВ саме на платника податку покладено обов`язок з декларування своїх податкових зобов`язань, визначення сутності і відповідності здійснюваних ним операцій. Оскільки Позивач здійснював господарську діяльність, навпаки повинен був виконати свої обов`язки як платник податків (пп. 16.1.2, 16.1.3, 16.1.4 п. 16.1 ст. 16 Кодексу). Також відповідач-2 вважає, що тільки Сертифікат про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) засвідчує такі обставини, зокрема, по кожному податковому обов`язку, виконання яких настало згідно з законодавчими актами і виконання яких стало неможливим через наявність зазначених обставин.
В судовому засіданні представники відповідачів підтримали доводи, викладені ними в апеляційних скаргах.
Представник позивача проти задоволення апеляційних скарг заперечує, відповідно до поданих відзивів на апеляційні скарги просить залишити рішення суду першої інстанції без змін як законне та обґрунтоване. Позивач звертає увагу суду на те, що він не отримував від ГУ ДПС у Дніпропетровській області рішень щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку та йому нічого не було відомо про їх прийняття. Отже, ГУ ДПС у Дніпропетровській області не доведено факт можливості платником податків ТОВ «Укрвуглепрохідка» виконувати свій податковий обов`язок щодо подання податкової звітності, як того вимагає Порядок №225. Торгово-промислова палата України враховуючи військову агресію рф проти нашої країни, ухвалила рішення спростити процедуру засвідчення форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили). З метою позбавлення обов`язкового звернення до ТПП України та уповноважених нею регіональних ТПП і підготовки пакету документів у період дії введеного воєнного стану, на сайті ТПП України розміщено 28.02.2022 загальний офіційний лист ТПП України №2024/02.0-7.1 щодо засвідчення форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили).
Також відповідно до п.69.9 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України для платників податків та контролюючих органів зупиняється перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи. Таким чином з 07.03.2022 згідно із Законом від 03.03.2022 №2118-12 платники податків були звільнені від передбаченої ПК України відповідальності за неподання звітності у випадку відсутності у них можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок. ТОВ «Укрвуглепрохідка» повідомило ГУ ДПС у Дніпропетровській області про відсутність у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо подання звітності.
Перевіривши законність та обґрунтованість рішення суду в межах доводів апеляційних скарг, дослідивши матеріали справи, суд апеляційної вважає, що апеляційні скарги не підлягають задоволенню.
Як встановлено судом та підтверджено матеріалами справи, позивач ТОВ «УКРВУГЛЕПРОХІДКА» (код ЄДРПОУ 41293949) зареєстровано 21.04.2017 в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань та перебуває на податковому обліку в Головному управлінні ДПС у Дніпропетровській області.
ТОВ «УКРВУГЛЕПРОХІДКА» зареєстровано платником ПДВ 01.07.2017, про що свідчить витяг №1704664500159.
Листом від 16.08.2022 №16/08-22 позивач поінформував відповідача-1 про проходження керівником ТОВ «УКРВУГЛЕПРОХІДКА» військової служби та неможливість своєчасно подавати звіти, реєструвати податкові накладні та сплачувати податки.
За результатом розгляду заяви платника від 16.08.2022 №16/08-22 та відповідних документів 04.10.2022 відповідачем-1 прийнято попереднє рішення щодо можливості чи неможливості виконання платником податків свого податкового обов`язку №53245, яким встановлено можливість своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку. Підстава: не зазначені обставини непереборної сили (форс-мажорні обставини), які підтверджені документально, недостатність підтверджуючих документів.
Відповідно до рішення щодо можливості чи неможливості виконання платником податків свого податкового обов`язку №60054/6 від 01.11.2022 розглянуто заяву платника від 16.08.2022 №16/08-22 з урахуванням попереднього рішення №53245/6/04-36-04-04-12 від 04.10.2022 і прийнято рішення щодо можливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку.
15.02.2023 Головним управлінням ДПС у Дніпропетровській області прийнято рішення №12672 про анулювання реєстрації платника податку на додану вартість ТОВ «УКРВУГЛЕПРОХІДКА».
Підставою прийняття цього рішення є довідка про подання/неподання платником ПДВ контролюючому органу декларацій з ПДВ протягом 12 послідовних місяців від 02.02.2023 №2281/04-36-04-10, відповідно до якої перевіркою податкової звітності ТОВ «УКРВУГЛЕПРОХІДКА» встановлено не подання підприємством податкової звітності (декларацій) з ПДВ протягом 12 послідовних місяців (з січня по грудень 2022 року).
За висновком комісії: перелічені документи є підставою для анулювання реєстрації платника податку на додану вартість у зв`язку з тим, що підприємство, зареєстроване як платник податку, протягом 12 послідовних податкових місяців не подає органу державної податкової служби декларації з податку на додану вартість та/або подає таку декларацію, яка свідчить про відсутність постачання/придбання товарів, здійснених з метою формування податкового зобов`язання чи податкового кредиту підлягає виключенню з реєстру платників податку на додану вартість згідно з пп. «г» п.184.1 ст. 184 Податкового кодексу України.
Днем прийняття рішення про анулювання реєстрації є дата його підписання керівником податкового органу. Датою анулювання реєстрації є 15.02.2023.
З огляду на фактичні обставини справи, норми законодавства, що регулюють спірні правовідносини, суд апеляційної інстанції зазначає таке.
Відповідно до підпунктів 49.2, 49.4 статті 49 ПК України платник податків зобов`язаний за кожний встановлений цим Кодексом звітний період, в якому виникають об`єкти оподаткування, або у разі наявності показників, які підлягають декларуванню, відповідно до вимог цього Кодексу подавати податкові декларації щодо кожного окремого податку, платником якого він є.
Податкова звітність з податку на додану вартість подається в електронній формі до контролюючого органу всіма платниками цього податку з дотриманням умови щодо реєстрації електронного підпису підзвітних осіб у порядку, визначеному законодавством.
Згідно з п. 202.1 ст. 202 ПК України для платників податку на додану вартість звітним податковим періодом є один календарний місяць.
Відповідно до п. 203.1 ст. 203 ПК України податкова декларація з податку на додану вартість подається за базовий звітний (податковий) період, що дорівнює календарному місяцю, протягом 20 календарних днів, що настають за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця.
Відповідно до пп. «г» п.184.1 ст. 184 ПК України, застосованого контролюючим органом, реєстрація платника податку на додану вартість діє до дати анулювання реєстрації платника податку, яка проводиться шляхом виключення з реєстру платників податку і відбувається у разі якщо особа, зареєстрована як платник податку, протягом 12 послідовних податкових місяців не подає контролюючому органу декларації з податку на додану вартість та/або подає таку декларацію (податковий розрахунок), яка (який) свідчить про відсутність постачання/придбання товарів/послуг, здійснених з метою формування податкового зобов`язання чи податкового кредиту.
Згідно з пунктом 184.2 статті 184 ПК України анулювання реєстрації на підставі, визначеній у підпункті «а» пункту 184.1 цієї статті, здійснюється за заявою платника податку, а на підставах, визначених у підпунктах «б» - «з» пункту 184.1 цієї статті, може здійснюватися за заявою платника податку або за самостійним рішенням відповідного контролюючого органу.
Анулювання реєстрації здійснюється на дату: подання заяви платником податку або прийняття рішення контролюючим органом про анулювання реєстрації; зазначену в судовому рішенні; припинення дії договору про спільну діяльність, договору управління майном, угоди про розподіл продукції або закінчення строку, на який утворено особу, зареєстровану як платник податку; що передує дню втрати особою статусу платника податку на додану вартість.
При цьому датою анулювання реєстрації платника податку визначається дата, що настала раніше.
Пунктами 184.5-184.6 статті 184 ПК України встановлено, що з моменту анулювання реєстрації особи як платника податку така особа позбавляється права на віднесення сум податку до податкового кредиту, складання податкових накладних. У разі анулювання реєстрації особи як платника податку останнім звітним (податковим) періодом є період, який розпочинається від дня, що настає за останнім днем попереднього податкового періоду, та закінчується днем анулювання реєстрації.
Аналогічні за змістом приписи викладені у Положенні про реєстрацію платників податку на додану вартість, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України №1130 від 14.11.2014.
Пунктом 5.2 Положення № 1130 встановлено, шо при розгляді питання анулювання реєстрації згідно з підпунктом «г» пункту 184.1 статті 184 розділу V Податкового кодексу України (підпункту «г» пункту 5.1 цього розділу) 12 місяців визначаються із урахуванням того, що:
не враховується місяць, в якому проведено реєстрацію особи платником ПДВ, якщо особа зареєстрована платником ПДВ з дня іншого ніж перший день календарного місяця;
включаються останні 12 послідовних податкових місяців, за які подані податкові декларації (у разі подання декларацій) або сплив строк подання податкових декларацій (у разі неподання декларацій) до отримання чи складання контролюючим органом документа, який є підставою для анулювання реєстрації.
Анулювання реєстрації здійснюється шляхом виключення платника ПДВ з Реєстру.
Згідно з пунктом 5.5 Положення №1130 анулювання реєстрації за самостійним рішенням контролюючого органу може бути здійснене на підставах, визначених у підпунктах «б» - «з» пункту 184.1 статті 184 розділу V Кодексу (підпункти «б» - «з» пункту 5.1 цього розділу).
Контролюючі органи здійснюють постійний моніторинг платників ПДВ, включених до Реєстру, та приймають рішення про анулювання реєстрації платників ПДВ у разі існування відповідних підстав.
Рішення про анулювання реєстрації за самостійним рішенням контролюючого органу приймаються за наявності відповідних підтвердних документів (відомостей). Такими документами, зокрема, є: довідка про подання/неподання платником ПДВ контролюючому органу декларації з податку на додану вартість протягом 12 послідовних податкових місяців та/або реєстр (перелік) податкових декларацій (податкових розрахунків) особи за 12 послідовних податкових місяців, які свідчать про відсутність постачання/придбання товарів, здійснених з метою формування податкового зобов`язання чи податкового кредиту у таких деклараціях (податкових розрахунках) протягом 12 послідовних податкових місяців (підстава - підпункт "г" пункту 184.1 статті 184 розділу V Кодексу). У реєстрі (переліку) зазначаються дані про реєстрацію особи платником ПДВ та по кожній декларації (податковому розрахунку) - податковий період, дата надходження декларації (податкового розрахунку) до контролюючого органу, загальні обсяги постачання/придбання товарів, здійснених з метою формування податкового зобов`язання чи податкового кредиту звітного періоду, вказані у відповідних рядках та колонках податкової декларації (податкового розрахунку).
В спірному випадку, як встановлено судом вище, підставою анулювання реєстрації на додану вартість ТОВ «УКРВУГЛЕПРОХІДКА» є неподання контролюючому органу декларацій з ПДВ протягом 12 послідовних місяців - з січня по грудень 2022 року, що засвідчено довідкою про подання/неподання платником ПДВ контролюючому органу декларацій з ПДВ протягом 12 послідовних місяців від 02.02.2023 №2281/04-36-04-10.
Проти вказаного факту позивач не заперечує, втім посилається на неможливість виконання такого обов`язку у зв`язку з мобілізацією до лав ЗСУ 18.03.2022 директора товариства та відсутності посади головного бухгалтера.
Вирішуючи спір, суд першої інстанції правильно звернув увагу на прийняті правові норми у зв`язку із запровадженим на території України з 24.02.2022 особливим правовим режимом воєнного стану у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України (Указ Президента України № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні»), який діє по теперішній час.
Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо особливостей оподаткування та подання звітності у період дії воєнного стану» від 03.03.2022 №2118-IX, який набрав чинності 07.03.2022, у зв`язку з Указом Президента України від 24.02.2022 №64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», затвердженим Законом України від 24.02.2022 № 2102-IX, підрозділ 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України доповнено пунктом 69, яким установлено, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у цьому пункті.
Відповідно до п.69.1 п.69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України, у випадку відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок, зокрема щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом трьох місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.
Підпунктом 69.9 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України передбачено, що для платників податків та контролюючих органів зупиняється перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.
Законом України № 2142-IX від 24.03.2022 у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 слова «трьох місяців» замінено словами «шести місяців».
В такій редакції підпункт 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Податкового кодексу України діяв до 27.05.2022.
Законом України № 2260-IX від 12.05.2022, який набрав чинності 27.05.2022, крім змін до абзаців другого, п`ятого - восьмого підпункту 69.2 та підпункту 69.11 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Податкового кодексу України в частині камеральних перевірок декларацій та уточнюючих розрахунків (у разі їх подання), до яких подано заяву про повернення суми бюджетного відшкодування, які набирають чинності з 2 червня 2022 року, підпункт 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Податкового кодексу України викладено в новій редакці, яка передбачає, що:
У разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні (абз.1).
У разі відсутності можливості у платника податків щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, такий платник податків звільняється від відповідальності, визначеної цим Кодексом, у межах діяльності, що провадиться через такі філії, представництва, відокремлені чи інші структурні підрозділи, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України (абз.2).
Платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» (№ 2260-ІХ) за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15 липня 2022 року, подання податкової звітності до 20 липня 2022 року та сплати податків та зборів у строк не пізніше 31 липня 2022 року (абз.3).
Платники податків, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, у яких відновилася можливість виконувати свої податкові обов`язки, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня відновлення можливості платника податків, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, передбачених цим Кодексом, за умови виконання ними таких податкових обов`язків, щодо реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, подання звітності, сплати податків і зборів, протягом 60 календарних днів з першого дня місяця, наступного за місяцем відновлення таких можливостей платників податків (абз.4).
Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у цьому підпункті, та перелік документів на підтвердження затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику (абз.8).
Цим же Законом № 2260-IX підпункт 69.9 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Податкового кодексу України викладено в такій редакції:
« 69.9. Для платників податків та контролюючих органів зупиняється перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, крім:
дотримання строків реєстрації податкових накладних, розрахунків коригування до них в Єдиному реєстрі податкових накладних, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, сплати податків та зборів платниками податків;
строків проведення камеральних перевірок, складення актів, подання та розгляду заперечень, визначення грошових зобов`язань, прийняття, надсилання та оскарження податкового повідомлення-рішення за результатами камеральних перевірок, нарахування пені;
строків проведення фактичних та документальних позапланових перевірок, складення актів, подання та розгляду заперечень, додаткових документів та пояснень, визначення грошових зобов`язань, прийняття, надсилання та оскарження податкового повідомлення-рішення, адміністративного арешту майна за результатами фактичних перевірок».
В подальшому, Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо сприяння відновленню енергетичної інфраструктури України» від 13.12.2022 №2836-IX (набрав чинності 03.01.2023) внесені зміни до підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України, які застосовуються починаючи з 27 травня 2022 року.
Відповідно до підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України в редакції Закону № 2836-ІХ у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності та/або документів (повідомлень), у тому числі передбачених статтями 39 і 39-2, пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.
Платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати обов`язки, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, зокрема, щодо: подання звітності, у тому числі передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, за звітні (податкові) періоди - 2021 рік (для звітності, що подається за річний звітний (податковий) період), граничний термін подання якої припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до 1 червня 2022 року, I квартал 2022 року (для звітності, що подається за квартальний звітний (податковий) період) та звітності за лютий - травень 2022 року (для звітності, що подається за місячний звітний (податковий) період), за умови подання такої звітності до контролюючого органу не пізніше 20 липня 2022 року.
Таким чином, виходячи з приписів підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України, які застосовуються з 27.05.2022, враховуючи внесені Законом № 2836-ІХ зміни, для платників податків, які мають можливість своєчасно виконувати обов`язки, 20 липня 2022 року вважається останнім (граничним) днем подання звітності, що подається за місячний звітний (податковий) період, за звітні (податкові) періоди лютий травень 2022 року (в тому числі з податку на додану вартість).
Аналіз наведених правових норм в їх сукупності дає також підстави для висновку, що з набуттям чинності Законом від 12 травня 2022 року № 2260-IX встановлене пп. 69.1 п.69 підрозділу 10 розділу XX ПК України звільнення від відповідальності стало залежним від доведення, у визначеному законодавством порядку, можливості або неможливості платником виконання свого обов`язку, зокрема, щодо подання звітності.
Відповідний Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України, затверджений Наказом Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року № 225, який набрав чинності 06.09.2022.
До набрання чинності Законом № 2260-IX законодавство не визначало конкретних критеріїв, за якими платники податків визнавалися такими, що не мали можливості виконати передбачені ПК обов`язки, зокрема щодо дотримання термінів подання звітності.
В спірному випадку докази, які б свідчили про підтверджену в установленому порядку (після набрання чинності Порядком № 225) неможливість своєчасного виконання позивачем свого податкового обов`язку щодо дотримання термінів подання звітності, сторонами не подані.
Щодо незгоди позивача з прийнятими відповідачем-1 попереднім рішенням щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку №53245 (реєстраційний №53245/6/04-36-04-04-12 від 04.10.2022) та рішенням щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку №60054/6 (реєстраційний №60054/6/04-36-04-04-12 від 01.11.2022), суд апеляційної інстанції зазначає, що, з огляду на визначений позивачем спір, вказане питання виходить за межі обставин, що підлягають з`ясуванню у цій справі, можуть бути предметом окремого оскарження. Втім, на час вирішення спору між сторонами, розгляду апеляційних скарг означені рішення контролюючого органу не оскаржені.
В частині застосування правових норм, що регулюють спірні правовідносини, суд апеляційної інстанції не погоджується з висновками суду першої інстанції, що встановлений підпунктом «г» пункту 184.1 статті 184 ПК України 12-місячний строк не може вважатись таким, що сплив, оскільки перебіг вказаного строку був зупинений пп. 69.9 п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України.
Діюча на час виникнення спірних відносин редакція пп. 69.9 п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України містить пряму вказівку, що норма про зупинення строків не стосується подання звітності, сплати податків, реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування тощо.
Крім того, суд погоджується з твердженням контролюючого органу, що згідно змісту підпункту «г» пункту 184.1 статті 184 ПК України, 12 послідовних податкових місяців є критерієм для можливості/необхідності анулювання реєстрації особи, як платника ПДВ, а не строком, який визначається нормами пп. 69.1, 69.9 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України, статтею 102 ПК України та може сплинути.
В той же час, суд апеляційної інстанції вважає, що за наведеного правового регулювання, відповідач-1, застосовуючи до позивача наслідки, передбачені статтею 184 ПК України, за неподання контролюючому органу декларацій з податку на додану вартість за період січень-грудень 2022 року, мав враховувати особливості здійснення справляння податків і зборів, визначені пунктом 69 підрозділу 10 розділу XX Податкового кодексу України на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022.
В спірному випадку, відповідач-1, приймаючи рішення №12672 від 15.02.2023 про анулювання реєстрації платника податку на додану вартість ТОВ «УКРВУГЛЕПРОХІДКА» обмежився лише встановленим і засвідченим в довідці від 02.02.2023 № 2281/04-36-04-10 фактом неподання позивачем декларацій з податку на додану вартість протягом 12 послідовних місяців без з`ясування причин такого неподання та надання діям позивача відповідної оцінки через призму норм податкового законодавства, діючого на період до припинення або скасування воєнного стану на території України.
Наведені відповідачем-1 в апеляційній скарзі обставини в основу спірного рішення не покладались, внаслідок чого, суд апеляційної інстанції погоджується з судом першої інстанції, що оскаржуване рішення суб`єкта владних повноважень не можливо визнати обґрунтованим, а отже воно не відповідає критеріям, які пред`являються до рішень суб`єктів владних повноважень (ч.2 ст.2 КАС України), у зв`язку з чим є протиправним і підлягає скасуванню.
Щодо висновку суду першої інстанції про зобов`язання відповідача-2 поновити реєстрацію платника податку на додану вартість ТОВ «УКРВУГЛЕПРОХІДКА» з 01.07.2017, шляхом внесення відповідного запису до Реєстру платників податку на додану вартість із збереженням індивідуального податкового номеру 412939404661, суд апеляційної інстанції вважає, що суд першої інстанції правильно виходив з того, що відповідно до пункту 5.10 Положення про реєстрацію платників податку на додану вартість, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 14.11.2014 №1130, підставою для внесення до Реєстру змін щодо скасування анулювання реєстрації, що відбулось за самостійним рішенням контролюючого органу, є рішення суду, яке набрало законної сили, або рішення контролюючого органу про скасування рішення про анулювання реєстрації платника ПДВ. У разі скасування рішення про анулювання реєстрації, якщо інше не визначено судовим рішенням, контролюючий орган вносить до Реєстру запис про реєстрацію платника ПДВ із урахуванням особливостей, визначених Положенням.
Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 30.05.2019 у справі № 826/11485/15.
У разі скасування рішення про анулювання реєстрації, якщо інше не визначено судовим рішенням, контролюючий орган вносить до Реєстру запис про реєстрацію платника ПДВ із урахуванням таких особливостей: 1) якщо на дату скасування рішення про анулювання реєстрації в особи відсутня наступна (повторна) реєстрація, дата реєстрації платником ПДВ не змінюється; 2) якщо на дату скасування рішення про анулювання реєстрації особа зареєстрована платником ПДВ повторно, дата реєстрації платником ПДВ відповідає даті попередньої реєстрації платником ПДВ; 3) якщо на дату скасування рішення про анулювання реєстрації особа зареєстрована як платник єдиного податку, умова сплати якого не передбачає сплати податку на додану вартість, дата реєстрації платником ПДВ не змінюється, дата анулювання реєстрації відповідає даті, що передує дню переходу особи до застосування відповідної ставки єдиного податку, а причина анулювання - підпункту "в" пункту 184.1 статті 184 розділу V Кодексу. Анулювання реєстрації проводиться за заявою про анулювання реєстрації платника ПДВ або за рішенням контролюючого органу; 4) якщо на дату скасування рішення про анулювання реєстрації в особи є анульованою наступна (повторна) реєстрація, дата реєстрації платником ПДВ відповідає даті попередньої реєстрації платником ПДВ, а дата та причина анулювання реєстрації - даті та причині анулювання повторної реєстрації.
З урахуванням викладеного, суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що суд першої інстанції під час розгляду даної справи ухвалив правильне рішення про часткове задоволення позову.
Передбачені ст.317 КАС України підстави для скасування рішення суду першої інстанції та ухвалення нового рішення відсутні.
Керуючись ст.ст. 310, 315, 316, 321, 322 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційні скарги Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, Державної податкової служби України залишити без задоволення.
Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 25 грудня 2023 року у справі №160/19894/23 залишити без змін.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття, може бути оскаржена до касаційного суду у випадках та строки, встановлені ст.ст.328, 329 Кодексу адміністративного судочинства України.
Головуючий - суддяІ.Ю. Добродняк
суддяН.А. Бишевська
суддяЯ.В. Семененко
Суд | Третій апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 19.03.2024 |
Оприлюднено | 27.03.2024 |
Номер документу | 117887949 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них |
Адміністративне
Третій апеляційний адміністративний суд
Добродняк І.Ю.
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Бондар Марина Володимирівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні