Рішення
від 07.02.2024 по справі 911/3111/23
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул. Симона Петлюри, 16/108, м. Київ, 01032, тел. (044) 235-95-51, е-mail: inbox@ko.arbitr.gov.ua

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"07" лютого 2024 р. м. Київ Справа № 911/3111/23

Господарський суд Київської області у складі судді Мальованої Л.Я. за участю секретаря судового засідання Суткової Д.С. розглянувши справу

За позовом Обухівської міської ради Київської області, Київська обл., м. Обухів

до Обухівської районної ради Київської області, Київська обл., м. Обухів

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача Комунальне підприємство "Обухіврайтепломережа", Київська обл., м. Обухів

про визнання права власності на об`єкти нерухомого майна

Представники сторін:

позивача Пушенко Н.В.;

відповідача не з`явився;

третьої особи Сушко О.О.

Обставини справи:

Обухівська міська рада Київської області звернулась до суду з позовом до Обухівської районної ради Київської області за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача Комунального підприємства Обухіврайтепломережа про визнання права власності на об`єкти нерухомого майна: будівлю котельні по вулиці Чаплінського, 3, площею 593,7 кв.м., будівлю насосної по вул. Чаплінського, 3 площею 50,2 кв.м. та будівлю котельні по вул. Малишка, 5-Г площею 458,3 кв.м.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що спірне майно використовується третьою особою виключно для надання житлово-комунальних послуг мешканцям міста Обухова та підприємствам, установам і організаціям державної та комунальної форми власності, що розташовані у центральній частині міста, однак відповідачем не було передано у власність позивача майно, посилаючись на п. 10 розділу V ЗУ "Про місцеве самоврядування в Україні".

06.11.2023 р. третьою особою подані письмові пояснення на позов, в яких зазначає про те, що у зв`язку з тим, що у рішенні Обухівської районної ради № 197.9 (позачергова) VIII відсутні ключові слова «про передачу майна», Обухівська міська рада не має можливості зареєструвати право власності на об`єкти нерухомого майна, які є основою майнового комплексу об`єкта теплопостачання центральної частини міста Обухова, а тому перехід прав власності на нерухоме майно та державна реєстрація його у державному реєстрі речових прав на нерухоме майно за позивачем неможливі. Таким чином третя особа підтримує позовні вимоги та просить суд позов задовольнити.

10.11.2023 р. відповідачем поданий відзив на позов, в якому проти позовних вимог заперечує в повному обсязі, оскільки вважає, що дане питання відноситься до компетенції органів місцевого самоврядування, а не суду.

Відповідно до ч. 5 ст. 60 ЗУ «Про місцеве самоврядування в Україні» органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об`єктами права комунальної власності, в тому числі виконують усі майнові операції, можуть передавати об`єкти права комунальної власності у постійне або тимчасове користування юридичним та фізичним особам, укладати договори в рамках державно-приватного партнерства, у тому числі концесійні договори, здавати їх в оренду, продавати і купувати, використовувати як заставу, вирішувати питання їхнього відчуження, визначати в договорах умови використання та фінансування об`єктів, що приватизуються та передаються у користування і оренду.

Передача комунального майна Обухівського району до комунальної власності територіальних громад можлива лише рішенням більшості від загальної кількості депутатського корпусу.

Що стосується оспорюваних об`єктів, нерухомого майна, то відповідач зазначає, що у нього немає правовстановлюючих документів, тобто дані об`єкти не зареєстровані, а отже прийняття рішення про передачу об`єктів на які відсутні документи щодо права власності буде нікчемним та таким, що не відповідає нормам чинного законодавства.

28.11.2023 р. через систему «Електронний суд» позивачем подана відповідь на відзив, а якому позивач зазначає, що відзив відповідача не має жодного обґрунтування підстав невиконання вимог закону щодо передачі об`єкта нерухомого майна, який розташований на території Обухівської міської територіальної громади та використовується для обслуговування мешканців цієї громади.

Дії відповідача при прийнятті рішення від 23.11.2023 р. № 197.9 (позачергова) VIII суперечать закону, у зв`язку з тим, що рішенням відповідач передає юридичну особу публічного права, і при цьому не передає спірні об`єкти, які мають бути зареєстровані за новим влаником - позивачем на підставі п. 13 ч. 1 ст. 27 ЗУ "Про державну реєстрацію речових прав на майно та їх обтяжень".

В судовому засіданні представники позивача та третьої особи позовні вимоги підтримали, просили суд задовольнити позов в повному обсязі.

Представник відповідача в засідання суду не з`явився, про час та місце судового засідання був повідомлений належним чином.

Дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши надані суду докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд

УСТАНОВИВ:

Обухівська міська рада Київської області звернулась до суду з позовом про визнання права власності на нерухоме майно, а саме: будівлю котельні площею 593,7 кв.м., яка розташована за адресою: Київська обл., м. Обухів, вул. Чаплінського, 3; будівлю насосної площею 50,2 кв.м., яка розташована за адресою: Київська обл., м. Обухів, вул. Чаплінського, 3; будівлю котельні площею 458,3 кв.м., яка розташована за адресою: Київська обл., м. Обухів, вул. Малишка, 5-Г.

Зазначені об`єкти використовуються Комунальним підприємством "Обухіврайтепломережа" для забезпечення послугами теплопостачання мешканців багатоквартирних будинків та установ і організацій державної і комунальної форми власності, що розташовані у центральній частині міста Обухова.

Обухівська міська рада Київської області, як орган місцевого самоврядування, неодноразово зверталась до Обухівської районної ради Київської області з листами про передачу підприємства, а також майна та обладнання до власності Обухівської міської територіальної громади, у тому числі і після початку реформи децентралізації. З матеріалів справи вбачається, що останнє звернення було ухвалене рішенням Обухівської міської ради Київської області від 28.01.2021 № 96-4-УІІІ.

Під час продовження реформи децентралізації, 17.11.2020 Верховною радою було прийнято Закон України «Про внесення змін до деяких законів України щодо впорядкування окремих питань організації та діяльності органів місцевого самоврядування і районних державних адміністрацій», яким у розділі V «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», пункт 10 після абзацу третього був доповнений новим абзацом такого змісту: «Правонаступник районної ради району, ліквідованого Верховною Радою України, після припинення відповідних районних рад як юридичних осіб, але не пізніше 1 липня 2021 року, зобов`язаний передати у комунальну власність територіальних громад усі об`єкти спільної власності територіальних громад району, які знаходяться на території цих територіальних громад, відповідно до розмежування видатків між бюджетами, встановлених Бюджетним кодексом України».

Як вбачається із матеріалів справи Обухівською районною радою спірне майно не було передано у власність Обухівської міської територіальної громади.

Передача відповідачем юридичної особи публічного права - Комунального підприємства «Обухіврайтепломережа» позивачу, згідно з рішенням Обухівської районної ради Київської області від 23.11.2023 № 197.9 (позачергова)VIII, не були діями, які спрямовані на виконання Закону і не мали тих юридичних наслідків, які необхідні позивачу для належного виконання повноважень із забезпечення жителів громади теплопостачанням та виконання інших функцій органу місцевого самоврядування - забезпечення населення житлово-комунальними послугами та погодження тарифів, енергозбереження, модернізація сфери газопостачання та теплопостачання, довгострокове планування витрат бюджетних коштів на організацію надання послуг та інших.

Позивач зазначає, що у зв`язку з прийняттям такого рішення, він не має можливості зареєструвати право власності на об`єкти нерухомого майна, які є основою майнового комплексу об`єкта теплопостачання центральної частини міста Обухова - будівлі котельні по вулиці Чаплінського, 3, будівлі насосної по вул. Чаплінського, 3 та будівлі котельні по вул. Малишка (якій присвоєно адресу: вул. Малишка, 5Г), у зв`язку з тим, що у рішенні відповідача відсутні ключові слова про передачу майна. Тому, згідно з цим рішенням перехід прав власності на нерухоме майно та державна реєстрація його у державному реєстрі речових прав на нерухоме майно неможливі.

Крім вимог Закону, ще однією підставою для визнання прав власності Обухівської міської територіальної громади на вищезазначені об`єкти є законне фактичне перебування майна, що зазначене вище, у господарському віданні - на балансі, у володінні та користуванні підприємства, що підтверджується Актом передачі майна спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Обухівського району на баланс Комунального підприємства Обухіврайтепломережа» від 31.12.2003 та довідкою Підприємства від 16.06.2023 № 117-01.

Крім того, згідно з листом Департаменту комунальних послуг та комунального обслуговування Міністерства розвитку громад та територій України від 08.09.2022 № 8/11/3033-22 підприємство віднесене до об`єктів критичної інфраструктури, як надавач послуг постачання теплової енергії, постачання гарячої води.

На звернення позивача передати майно (викладене у рішенні міської ради від 30.03.2023 № 832-39-УШ), яке необхідне для забезпечення життєдіяльності Обухівської міської територіальної громади з метою виконання повноважень органів місцевого самоврядування, у тому числі майна Комунального підприємства «Обухіврайтепломережа», питання не було вирішене, інформація про майно підприємства у відповіді відповідача відсутня (лист від 02.06.2023 року № 100/02-03/124).

Відповідно до висновків, викладених у Постанові КГС ВС від 07.06.2023 р. у справі № 917/183/21 зазначено наступне:

З системного аналізу приписів пункту 10 розділу V названого Закону вбачається два випадки передачі об`єктів спільної власності територіальних громад району у комунальну власність територіальних громад: 1) за заявницьким принципом, тобто, за пропозицією сільських, селищних, міських рад рішенням, зокрема, районної ради (абзац третій пункта 10 розділу V Закону); 2) на виконання зобов`язання, встановленого Законом, правонаступником районної ради району, ліквідованого Верховною Радою України, після припинення відповідних районних рад як юридичних осіб, але не пізніше 1 липня 2021 року (абз. 4 п. 11 розділу V Закону).

За своїм змістом приписи абзаців 3 та 4 пункту 10 розділу V "Прикінцеві та перехідні положення" ЗУ "Про місцеве самоврядування в Україні" мають імперативний характер, позаяк співвідношенні з ч. 8 статті 60 цього Закону встановлюють два випадки обов`язкової передачі районною чи обласною радою об`єктів спільної власності територіальних громад на користь конкретної територіальної громади району чи області незалежно від наявності згоди інших територіальних громад району чи області на передачу вказаних об`єктів.

Передача до комунальної власності відповідних територіальних громад майна (що є спільною власністю територіальних громад сіл, селищ, міст), яке знаходиться на території цих громад та задовольняє виключно їх потреби.

Тобто, за заявницьким принципом (перший випадок) районна рада у прийнятті рішення про передачу об`єкта спільної власності району повинна керуватися наявністю двох обов`язкових критеріїв: 1) об`єкт спільної власності територіальних громад знаходиться на території територіальної громади (сільської, селищної, міської, об`єднаної); 2) відповідний об`єкт задовольняє колективні потреби виключно тієї територіальної громади, на території якої він знаходиться.

На виконання зобов`язання (другий випадок), покладеного законом на правонаступника районної ради району, ліквідованого Верховною Радою України, об`єкти спільної власності району передаються за такими двома обов`язковими критеріями: 1) об`єкти спільної власності територіальних громад знаходяться на території громади (сільської, селищної, міської, об`єднаної); 2) відповідно до розмежування видатків між бюджетами, встановлених Бюджетним кодексом України».

Враховуючи те, що об`єкти нерухомого майна, що розташовані на території Обухівської міської ради Київської області і задовольняють колективні потреби виключно Обухівської міської територіальної громади і відповідно до закону повинні були бути передані у власність позивача, тому заперечення відповідача до уваги не приймаються, оскільки не відповідають нормам чинного законодавства.

У зв`язку тим, що спір виник в результаті неправильних дій відповідача, що призвело до необхідності позивачу звертатися з позовом до суду та здійснювати додаткові витрати на сплату судового збору, суд, відповідно до свого права, передбаченого ч. 9 ст. 129 ГПК України, покладає на відповідача відшкодування позивачу судового збору.

Керуючись ст. ст. 4, 12, 13 73-92, 129, 207, 236, 238 ГПК України, суд

ВИРІШИВ:

1. Позовні вимоги задовольнити повністю.

2. Визнати право власності Обухівської міської територіальної громади Обухівського району Київської області в особі Обухівської міської ради Київської області (08700, Київська обл., м. Обухів, вул. Київська, 10, код 35161650) на об`єкти нерухомого майна, що фактично перебувають у господарському віданні, володінні, користуванні та на балансі Комунального підприємства "Обухіврайтепломережа": будівлю котельні площею 593,7 кв.м. по вул. Чаплінського, 3; будівлю насосної площею 50,2 кв.м. по вул. Чаплінського, 3; будівлю котельні площею 458,3 кв.м. по вул. Малишка, 5-Г.

3. Стягнути з Обухівської районної ради Київської області (08700, Київська обл., м. Обухів, вул. Малишка, 10, код 04362705) на користь Обухівської міської ради Київської області (08700, Київська обл., м. Обухів, вул. Київська, 10, код 35161650) 25 164 (двадцять п`ять тисяч сто шістдесят чотири) грн. 80 коп. судового збору.

Дане рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. Апеляційна скарга може бути подана протягом двадцяти днів з дня складення повного тексту рішення відповідно до ст. ст. 240-241 Господарського процесуального кодексу України.

Повний текст рішення підписано 26.03.2024 року.

Суддя Л.Я. Мальована

СудГосподарський суд Київської області
Дата ухвалення рішення07.02.2024
Оприлюднено28.03.2024
Номер документу117910495
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах щодо права власності чи іншого речового права на нерухоме майно (крім землі) про комунальну власність щодо визнання права власності

Судовий реєстр по справі —911/3111/23

Постанова від 13.11.2024

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Кропивна Л.В.

Ухвала від 02.09.2024

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Кропивна Л.В.

Ухвала від 01.07.2024

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Кропивна Л.В.

Ухвала від 10.06.2024

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Кропивна Л.В.

Рішення від 07.02.2024

Господарське

Господарський суд Київської області

Мальована Л.Я.

Ухвала від 17.01.2024

Господарське

Господарський суд Київської області

Мальована Л.Я.

Ухвала від 13.12.2023

Господарське

Господарський суд Київської області

Мальована Л.Я.

Ухвала від 08.11.2023

Господарське

Господарський суд Київської області

Мальована Л.Я.

Ухвала від 13.10.2023

Господарське

Господарський суд Київської області

Мальована Л.Я.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні