Справа № 761/43036/23
Провадження № 3/761/269/2024
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
29 лютого 2024 року суддя Шевченківського районного суду м. Києва Мєлєшак О.В., розглянувши матеріали, що надійшли з Координаційно-моніторингової митниці Державної митної служби України про притягнення до адміністративної відповідальності:
ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , громадянина України, керівника ТОВ «Агромакс ЛТД» та ТОВ «Промінь Агролайт», раніше до адміністративної відповідальності не притягувався, проживає за адресою: АДРЕСА_1 ,
за ч. 1 ст. 485 Митного кодексу України,
ВСТАНОВИВ:
Відповідно до протоколу про порушення митних правил № 0144/126000/23 від 20.09.2023 у період з 15.05.2023 по 17.05.2023 ТОВ «АГРОМАКС ЛТД» з метою експорту до Румунії товару «насіння соняшнику», через особу уповноважену на роботу з митницею ОСОБА_2 , шляхом електронного декларування подано електронні митні декларації типу «ЕК 10 АА», які прийнято до митного оформлення та присвоєно реєстраційні номери: від 17.05.2023 №23UA209230051551U3, від 15.05.2023 № 23UA209230050704U9, від 15.05.2023 №23UA209230050698U9, від 15.05.2023 № 23UA209230050697U0, від 15.05.2023 №23UA209230050687U5, від 15.05.2023 № 23UA209230050636U3, від 15.05.2023 №23UA209230050635U4, від 15.05.2023 № 23UA209230050614U6, від 15.05.2023 №23UA209230050583U1, від 15.05.2023 № 23UA209230050581U3, від 15.05.2023 №23UA209230050580U4, від 15.05.2023 № 23UA209230050579U1, від 15.05.2023 №23UA209230050578U2, від 15.05.2023 № 23UA209230050575U5, від 15.05.2023 №23UA209230050574U6, від 15.05.2023 № 23UA209230050572U8, від 15.05.2023 №23UA209230050571U9, від 15.05.2023 № 23UA209230050569U7, від 15.05.2023 №23UA209230050560U5, від 15.05.2023 № 23UA209230050552U9, від 15.05.2023 №23UA209230050354U2 загальною вагою (нетто) 487 460 кг., вартістю 4 010 789,20 гривень. Згідно з відомостями, наведеними в електронних митних деклараціях, країною походження товару є Україна, ставка мита - пільгова.
Декларування товару здійснювалося особою уповноваженою на роботу з митницею ОСОБА_2 на підставі договору від 27.04.2023 № б/н, відповідно до ст. 417 Митного кодексу України.
До митних декларацій, як підставу для здійснення митного контролю та митного оформлення директором ТОВ «АГРОМАКС ЛТД» надано документи, зазначені в графі 44 електронних митних декларацій, зокрема контракт від 27.04.2023 № 27/04 укладений між ТОВ «АГРОМАКС ЛТД» в особі директора ОСОБА_1 та іноземною компанією SUNKHOLM COMMERCIAL CORP. (BRANCH) (DSO - IFZA, Dubai Silicon Oasis, Dubai -UAE).
Відповідно до графи 36 електронної митної декларації заявлено код митної преференції «410» (товари, що вивозяться з України відповідно до Угоди про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським Співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони (Угода про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським Співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони, стаття 31 Угоди, додаток I-C до глави 1 розділу IV «Торгівля та питання, пов`язані з торгівлею»), тобто застосовано тарифну пільгу по сплаті вивізного мита в 2022 році 3,6%, а в 2023 році 2,7%.
Повна ставка вивізного мита, яке підприємство ТОВ «АГРОМАКС ЛТД» мало б сплатити в ході проведення операцій з вивезення товару «насіння соняшнику» без застосування преференцій в рамках вільної торгівлі між Україною та ЄС складає 10%.
Керівником ТОВ «АГРОМАКС ЛТД» ОСОБА_1 , як підставу для застосування тарифної пільги, надано сертифікати походження (переміщення) товарів EUR.1: від 15.05.2023 № А209.128467, від 15.05.2023 № А209.128520, від 15.05.2023 № А209.128514, від 15.05.2023 №А209.128517, від 15.05.2023 № А209.128518, від 15.05.2023 № А209.128513, від 15.05.2023 № А209.128516, від 15.05.2023 № А209.128522, від 15.05.2023 №А209.128470, від 15.05.2023 № А209.128521, від 15.05.2023 № А209.128539, від 15.05.2023 № А209.128540, від 15.05.2023 № А209.128541, від 15.05.2023 №А209.128535, від 15.05.2023 № А209.128534, від 15.05.2023 № А209.128536, від 15.05.2023 № А209.128538, від 15.05.2023 № А209.128542, від 15.05.2023 №А209.128537, від 15.05.2023 № А209.128533, від 15.05.2023 № А209.128519.
Для застосування тарифної пільги (преференції) по сплаті вивізного (експортного мита) в рамках вільної торгівлі між Україною та ЄС, товар має бути походженням з України або ЄС та відповідати правилам походження відповідно до Регіональної конвенції про пан-євро-середземноморські преференційні правила походження.
Відповідно до пункту 1 розділу ІІІ Порядку заповнення та видачі митницею сертифіката з перевезення (походження) товару EUR.1, який затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 02.03.2021 № 139 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 22 березня 2021 р., за № 355/35977, сертифікат видається у разі, якщо його потрібно пред`явити як доказ, що товар(и) відповідає(ють) вимогам правил визначення преференційного походження, встановлених Угодами, при застосуванні преференційних ставок вивізного мита.
З метою отримання сертифікатів походження товарів EUR.1 ТОВ «АГРОМАКС ЛТД» до митного органу разом з декларацією експортера подавались наступні документи: Договір поставки сільськогосподарської продукції від 17.04.2023 № 17/0423, укладений між постачальником ТОВ «ЯРИЛО ДАР» та покупцем ТОВ «АГРОМАКС ЛТД» , видаткова накладна від 01.05.2023 № 6 в якій зазначено, що придбання товару здійснювалось у ТОВ «ЯРИЛО ДАР» , та звіти ТОВ «ЯРИЛО ДАР» за формами № 4-СГ «Про посівні площі сільськогосподарських культур під урожай 2022 року» та № 29-СГ «Про площі та валові збори сільськогосподарських культур, плодів, ягід і винограду за 2022 рік» та інші документи.
Відповідно до інформації, яка міститься у звітах за формами № 4-СГ «Про посівні площі сільськогосподарських культур під урожай 2022 року» та № 29-СГ «Про площі та валові збори сільськогосподарських культур, плодів, ягід і винограду за 2022 рік», адреса здійснення діяльності ТОВ «ЯРИЛО ДАР» - Одеська обл., Балтський р-н., с. Пасат, посівна площа соняшнику складала 1 396,93 га, обсяг виробництва 34 923,25 тон.
З метою підтвердження або спростування фінансово-господарських взаємовідносин ТОВ «ЯРИЛО ДАР» з ТОВ «АГРОМАКС ЛТД» Координаційно-моніторинговою митницею (далі - Митниця) направлено запит від 19.05.2023 № 7.9-2/24/13/1470 на адресу ТОВ «ЯРИЛО ДАР» . Вищевказаний лист повернувся до Митниці у зв`язку з закінченням терміну зберігання.
Митницею направлено запит від 22.06.2023 № 7.9-1/7.9-27-3/6/1871 на адресу Балтської територіальної громади з метою отримання інформації чи перебувають у користуванні ТОВ «ЯРИЛО ДАР» в період з 2022 року по теперішній час земельні ділянки розташовані на території даної територіальної громади.
Згідно з отриманою відповіддю від 05.07.2023 № 0425/1178 (вх. № 2439/6-15 від 05.07.2023) ТОВ «ЯРИЛО ДАР» на території Балтської територіальної громади не має у користуванні земельних ділянок. За запитуваними кадастровими номерами надано перелік реальних орендарів.
З метою отримання інформації чи подавало ТОВ «ЯРИЛО ДАР» звіт про площі та валові збори сільськогосподарських культур, плодів, ягід і винограду (форма № 29-СГ) за 2022 рік, Митницею направлено запит до Головного управління статистики в Одеській області від 28.06.2023 № 7.9-2/7.9-27-3/6/1920.
Головне управління статистики в Одеській області відповіддю від 31.07.2023 №03-09/290-23 повідомило, що ТОВ «ЯРИЛО ДАР» не зареєстровано на території Одеської області та не затверджено Держстатом у переліку респондентів державного статистичного спостереження за формою № 29-СГ по Одеській області за 2022 рік, тому зазначену звітність не повинно було подавати та не подало.
Під час аналізу ІТС Державної податкової служби України «Податковий блок» встановлено, що стосовно ТОВ «ЯРИЛО ДАР» наявне рішення Державної податкової служби України від 08.12.2021 № 27768 про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості.
Також встановлено, що стосовно ТОВ «АГРОМАКС ЛТД» наявне рішення Державної податкової служби України від 26.05.2023 № 18541 про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості.
Відповідно до частини 8 статті 264 Митного кодексу України, з моменту прийняття митним органом митної декларації вона є документом, що засвідчує факти, які мають юридичне значення, а декларант або уповноважена ним особа несе відповідальність за подання недостовірних відомостей, наведених у цій декларації.
З метою отримання копій документів, які стали підставою для митних оформлень ТОВ «АГРОМАКС ЛТД» товару «насіння соняшнику» в митному режимі експорт, митницею направлено запит до Львівської митниці від 09.08.2023 № 7.9-1/7.9-27-04/7/2458.
Листом-відповіддю від 23.08.2023 № 7.4-2-15/7/21729 Львівська митниці надала копії документів, які стали підставою для митних оформлень ТОВ «АГРОМАКС ЛТД» товару «насіння соняшнику» та розрахунок різниці митних платежів вивізного мита із застосуванням преференції «410» та без застосування такої преференції в розрізі кожної митної декларації.
За наданими розрахунками та за інформацією з АСМО «Інспектор», загальний розмір митних платежів (вивізне мито), які необхідно було б сплатити при вивезенні товару «насіння соняшнику» без застосування преференції за кодом «410» за електронними митними деклараціями: від 17.05.2023 №23UA209230051551U3, від 15.05.2023 № 23UA209230050704U9, від 15.05.2023 №23UA209230050698U9, від 15.05.2023 № 23UA209230050697U0, від 15.05.2023 №23UA209230050687U5, від 15.05.2023 № 23UA209230050636U3, від 15.05.2023 №23UA209230050635U4, від 15.05.2023 № 23UA209230050614U6, від 15.05.2023 №23UA209230050583U1, від 15.05.2023 № 23UA209230050581U3, від 15.05.2023 №23UA209230050580U4, від 15.05.2023 № 23UA209230050579U1, від 15.05.2023 №23UA209230050578U2, від 15.05.2023 № 23UA209230050575U5, від 15.05.2023 №23UA209230050574U6, від 15.05.2023 № 23UA209230050572U8, від 15.05.2023 №23UA209230050571U9, від 15.05.2023 № 23UA209230050569U7, від 15.05.2023 №23UA209230050560U5, від 15.05.2023 № 23UA209230050552U9, від 15.05.2023 №23UA209230050354U2, складає 401 078,94 грн, тобто з урахуванням часткової сплати в розмірі 108 291,31 грн, загальна сума, на яку було зменшено розмір митних платежів, становить 292 787,63 грн.
Відповідно до частини 2 статті 83 Митного кодексу України для поміщення товарів у митний режим експорту особа, на яку покладається дотримання вимог митного режиму, повинна: подати митному органу, що здійснює випуск товарів, документи на такі товари, виконати встановлені відповідно до закону вимоги щодо заходів нетарифного регулювання зовнішньоекономічної діяльності.
Згідно з частиною 1 статті 257 Митного кодексу України визначено, що декларування здійснюється шляхом заявлення за встановленою формою (письмовою, усною, шляхом вчинення дій) точних відомостей про товари, мету їх переміщення через митний кордон України, а також відомостей, необхідних для здійснення їх митного контролю та митного оформлення.
Відповідно до частини 8 статті 257 Митного кодексу України та наказу Міністерства фінансів України від 30.05.2012 № 651 (зі змінами) «Про затвердження Порядку заповнення митних декларацій на бланку єдиного адміністративного документа», декларант в гр. 31 має вносити відомості про товар, зокрема зазначає торгівельну марку, виробника товару та найменування країни походження товарів.
Таким чином, встановлено, що з метою митного оформлення товару «насіння соняшнику», загальною вагою 487 460 кг., вартістю 4 010 789,20 грн, країна призначення Румунія, митне оформлення якого здійснено за митними деклараціями: від 17.05.2023 №23UA209230051551U3, від 15.05.2023 № 23UA209230050704U9, від 15.05.2023 №23UA209230050698U9, від 15.05.2023 № 23UA209230050697U0, від 15.05.2023 №23UA209230050687U5, від 15.05.2023 № 23UA209230050636U3, від 15.05.2023 №23UA209230050635U4, від 15.05.2023 № 23UA209230050614U6, від 15.05.2023 №23UA209230050583U1, від 15.05.2023 № 23UA209230050581U3, від 15.05.2023 №23UA209230050580U4, від 15.05.2023 № 23UA209230050579U1, від 15.05.2023 №23UA209230050578U2, від 15.05.2023 № 23UA209230050575U5, від 15.05.2023 №23UA209230050574U6, від 15.05.2023 № 23UA209230050572U8, від 15.05.2023 №23UA209230050571U9, від 15.05.2023 № 23UA209230050569U7, від 15.05.2023 №23UA209230050560U5, від 15.05.2023 № 23UA209230050552U9, від 15.05.2023 №23UA209230050354U2, із зменшенням розміру митних платежів, митному органу подано, як підставу для застосування преференційної ставки вивізного мита, що складає в 2023 році 2,7% (повна ставка 10%), сертифікати з перевезення (походження) товарів EUR.1, які видані на основі документів, що містять неправдиві відомості щодо виробника товарів.
Відповідно до частини 2 статті 459 Митного кодексу України суб`єктами адміністративної відповідальності за порушення митних правил можуть бути громадяни, які на момент вчинення такого правопорушення досягли 16-річного віку, а при вчиненні порушень митних правил підприємствами - посадові особи цих підприємств.
Згідно з пунктом 43 частини 1 статті 4 Митного кодексу України посадові особи підприємств - керівники та інші працівники підприємств (резиденти та нерезиденти), які в силу постійно або тимчасово виконуваних ними трудових (службових) обов`язків відповідають за додержання вимог, встановлених цим Кодексом, законами та іншими нормативно-правовими актами України, а також міжнародними договорами України, укладеними у встановленому законом порядку.
Відповідно до частини 3 статті 65 Господарського кодексу України для керівництва господарською діяльністю підприємства власник (власники) безпосередньо або через уповноважені органи чи наглядова рада такого підприємства (у разі її утворення) призначає (обирає) керівника підприємства, який є підзвітним власнику, його уповноваженому органу чи наглядовій раді.
Керівник підприємства без доручення діє від імені підприємства, представляє його інтереси в органах державної влади і органах місцевого самоврядування, інших організаціях, у відносинах з юридичними особами та громадянами, формує адміністрацію підприємства і вирішує питання діяльності підприємства в межах та порядку, визначених установчими документами (частини 5 статті 65 Господарського кодексу України).
Відповідно до наявної у митного органу інформації, на момент митного оформлення вказаних товарів ОСОБА_1 обіймав посаду керівника ТОВ «АГРОМАКС ЛТД».
Таким чином, керівник ТОВ «АГРОМАКС ЛТД» ОСОБА_1 вчинив дії, спрямовані на неправомірне зменшення розміру митних платежів на суму 292 787,63 грн, шляхом надання митному органу документів, а саме сертифікатів з перевезення (походження) товару EUR.1, які не є доказом того, що товари відповідають вимогам правил визначення преференційного походження, при застосуванні преференційних ставок вивізного мита, оскільки видані на підставі документів, що містять неправдиві відомості щодо виробника товарів та країни виробництва товарів, в результаті чого застосовано тарифну пільгу вивізного мита за відсутності законних підстав.
Крім того, відповідно до протоколу про порушення митних правил № 0148/126000/23 від 20.09.2023 у період з 03.05.2023 по 10.05.2023 ТОВ «ПРОМІНЬ АГРОЛАЙТ» з метою експорту до Румунії товару «насіння соняшнику», через особу уповноважену на роботу з митницею ФОП ОСОБА_2 - ОСОБА_2 , шляхом електронного декларування подано електронні митні декларації типу «ЕК 10 АА», які прийнято до митного оформлення та присвоєно реєстраційні номери: від
10.05.2023 № 23UA408020030737U1, від 10.05.2023 № 23UA408020030736U2, від 10.05.2023 № 23UA408020030735U3, від 10.05.2023 № 23UA408020030726U8, від 10.05.2023 № 23UA408020030725U9, від 10.05.2023 № 23UA408020030723U0, від 10.05.2023 № 23UA408020030722U1, від 10.05.2023 № 23UA408020030720U3, від 10.05.2023 № 23UA408020030719U0, від 10.05.2023 № 23UA408020030718U1, від 10.05.2023 № 23UA408020030716U3, від 10.05.2023 № 23UA408020030715U4, від 10.05.2023 № 23UA408020030712U7, від 10.05.2023 № 23UA408020030709U6, від 10.05.2023 № 23UA408020030708U7, від 10.05.2023 № 23UA408020030704U0, від 10.05.2023 № 23UA408020030698U0, від 10.05.2023 № 23UA408020030695U3, від 10.05.2023 № 23UA408020030692U6, від 09.05.2023 № 23UA408020030455U0, від 09.05.2023 № 23UA408020030441U0, від 09.05.2023 № 23UA408020030438U9, від 09.05.2023 № 23UA408020030435U1, від 09.05.2023 № 23UA408020030433U3, від 09.05.2023 № 23UA408020030390U6, від 09.05.2023 № 23UA408020030387U5, від 09.05.2023 № 23UA408020030384U8, від 09.05.2023 № 23UA408020030378U0, від 09.05.2023 № 23UA408020030376U1, від 09.05.2023 № 23UA408020030375U2, від 09.05.2023 № 23UA408020030371U6, від 09.05.2023 № 23UA408020030369U4, від 09.05.2023 № 23UA408020030368U5, від 09.05.2023 № 23UA408020030364U9, від 09.05.2023 № 23UA408020030363U0, від 08.05.2023 № 23UA408020030218U5, від 08.05.2023 № 23UA408020030212U0, від 08.05.2023 № 23UA408020030210U2, від 08.05.2023 № 23UA408020030193U9, від 08.05.2023 № 23UA408020030191U0, від 08.05.2023 № 23UA408020030188U0, від 08.05.2023 № 23UA408020030186U1, від 08.05.2023 № 23UA408020030184U3, від 08.05.2023 № 23UA408020030183U4, від 08.05.2023 № 23UA408020030181U6, від 08.05.2023 № 23UA408020030180U7, від 08.05.2023 № 23UA408020030177U6, від 08.05.2023 № 23UA408020030176U7, від 08.05.2023 № 23UA408020030174U9, від 08.05.2023 № 23UA408020030170U2, від 08.05.2023 № 23UA408020030167U1, від 08.05.2023 № 23UA408020030160U8, від 08.05.2023 № 23UA408020030149U0, від 04.05.2023 № 23UA408020029334U6, від 04.05.2023 № 23UA408020029330U0, від 04.05.2023 № 23UA408020029327U9, від 03.05.2023 № 23UA408020029199U4, від 03.05.2023 № 23UA408020029198U5, від 03.05.2023 № 23UA408020029197U6, від 03.05.2023 № 23UA408020029196U7, від 03.05.2023 № 23UA408020029195U8, від 03.05.2023 № 23UA408020029194U9, від 03.05.2023 № 23UA408020029193U0, від 03.05.2023 № 23UA408020029189U0, від 03.05.2023 № 23UA408020029188U0, від 03.05.2023 № 23UA408020029170U3, від 03.05.2023 № 23UA408020029167U2 загальною вагою (нетто) 1 633 500 кг., вартістю 13 440 331,86 гривень. Згідно з відомостями, наведеними в електронних митних деклараціях, країною виробництва товару є Україна, виробник ФГ «МАРЕС», ставка мита - пільгова.
Декларування товару здійснювалося особою уповноваженою на роботу з митницею ОСОБА_2 (РНОКПП НОМЕР_1 ) на підставі договору від 28.04.2023 № б/н, відповідно до ст. 417 Митного кодексу України.
До митних декларацій, як підставу для здійснення митного контролю та митного оформлення директором ТОВ «ПРОМІНЬ АГРОЛАЙТ» надано документи, зазначені в графі 44 електронних митних декларацій, зокрема контракт від 28.04.2023 № 28/04 укладений між ТОВ «ПРОМІНЬ АГРОЛАЙТ» в особі директора ОСОБА_1 та іноземною компанією SUNKHOLM COMMERCIAL CORP. (BRANCH) ( DSO - IFZA, Dubai Silicon Oasis, Dubai -UAE).
Відповідно до графи 36 електронної митної декларації заявлено код митної преференції «410» (товари, що вивозяться з України відповідно до Угоди про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським Співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони (Угода про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським Співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони, стаття 31 Угоди, додаток I-C до глави 1 розділу IV «Торгівля та питання, пов`язані з торгівлею»), тобто застосовано тарифну пільгу по сплаті вивізного мита в 2022 році 3,6%, а в 2023 році 2,7%.
Повна ставка вивізного мита, яке підприємство ТОВ «ПРОМІНЬ АГРОЛАЙТ» (44982328) мало б сплатити в ході проведення операцій з вивезення товару «насіння соняшнику» без застосування преференцій в рамках вільної торгівлі між Україною та ЄС складає 10%.
Керівником ТОВ «ПРОМІНЬ АГРОЛАЙТ» ОСОБА_1 , як підставу для застосування тарифної пільги, надано сертифікати походження (переміщення) товарів EUR.1: від 03.05.2023 № A408.026851, від 03.05.2023 № A408.026852, від 03.05.2023 № A408.026856, від 03.05.2023 № A408.026854, від 03.05.2023 № A408.026855, від 03.05.2023 № A408.026853, від 03.05.2023 № A408.026863, від 03.05.2023 № A408.026865, від 03.05.2023
№ A408.026864, від 03.05.2023 № A408.026866, від 03.05.2023 № A408.026862, від 04.05.2023 № A408.026881, від 04.05.2023 № A408.026882, від 04.05.2023 № A408.026883, від 08.05.2023 № A408.026955, від 08.05.2023 № A408.026947, від 08.05.2023 № A408.026948, від 08.05.2023 № A408.026949, від 08.05.2023 № A408.026956, від 08.05.2023 № A408.026957, від 08.05.2023 № A408.026941, від 08.05.2023 № A408.026950, від 08.05.2023 № A408.026942, від 08.05.2023 № A408.026958, від 08.05.2023 № A408.026943, від 08.05.2023 № A408.026951, від 08.05.2023 № A408.026944, від 08.05.2023 № A408.026952, від 08.05.2023 № A408.026946, від 08.05.2023 № A408.026953, від 08.05.2023 №A408.026954, від 08.05.2023 № A408.026945, від 09.05.2023 № A408.026975, від 09.05.2023 № A408.026976, від 09.05.2023 № A408.026987, від 09.05.2023 № A408.026977, від 09.05.2023 № A408.026978, від 09.05.2023 № A408.026988, від 09.05.2023 № A408.026989, від 09.05.2023 № A408.026990, від 09.05.2023 № A408.026979, від 09.05.2023 № A408.026980, від 09.05.2023 № A408.026981, від 09.05.2023 № A408.026982, від 09.05.2023 № A408.026983, від 09.05.2023 № A408.026984, від 09.05.2023 № A408.026985, від 09.05.2023 № A408.026986, від 10.05.2023 № A408.027033, від 10.05.2023 № A408.027034, від 10.05.2023 № A408.027035, від 10.05.2023 № A408.027036, від 10.05.2023 № A408.027037, від 10.05.2023 № A408.027024, від 10.05.2023 № A408.027023, від 10.05.2023 № A408.027025, від 10.05.2023 № A408.027028, від 10.05.2023 № A408.027038, від 10.05.2023 № A408.027027, від 10.05.2023 № A408.027026, від 10.05.2023 № A408.027030, від 10.05.2023 № A408.027032, від 10.05.2023 № A408.027029, від 10.05.2023 № A408.027031, від 10.05.2023 № A408.027039, від 10.05.2023 № A408.027040, від 10.05.2023 № A408.027041.
Для застосування тарифної пільги (преференції) по сплаті вивізного (експортного мита) в рамках вільної торгівлі між Україною та ЄС, товар має бути походженням з України або ЄС та відповідати правилам походження відповідно до Регіональної конвенції про пан-євро-середземноморські преференційні правила походження.
Відповідно до пункту 1 розділу ІІІ Порядку заповнення та видачі митницею сертифіката з перевезення (походження) товару EUR.1, який затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 02.03.2021 № 139 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 22 березня 2021 р., за № 355/35977, сертифікат видається у разі, якщо його потрібно пред`явити як доказ, що товар(и) відповідає(ють) вимогам правил визначення преференційного походження, встановлених Угодами, при застосуванні преференційних ставок вивізного мита.
З метою отримання сертифікатів походження товарів EUR.1 ТОВ «ПРОМІНЬ АГРОЛАЙТ» до митного органу разом з декларацією експортера подавались наступні документи: Договір поставки від 24.04.2023 № 2404/23, укладений між постачальником ФГ «МАРЕС» в особі керівника ОСОБА_3 та покупцем ТОВ «ПРОМІНЬ АГРОЛАЙТ» в особі ОСОБА_1 , видаткові накладні в якій зазначено, що придбання товару здійснювалось у ФГ «МАРЕС», та звіти ФГ «МАРЕС» за формами № 4-СГ «Про посівні площі сільськогосподарських культур під урожай 2022 року» та № 29-СГ «Про площі та валові збори сільськогосподарських культур, плодів, ягід і винограду за 2022 рік» та інші документи.
Відповідно до інформації, яка міститься у звітах за формами № 4-СГ «Про посівні площі сільськогосподарських культур під урожай 2022 року» та № 29-СГ «Про площі та валові збори сільськогосподарських культур, плодів, ягід і винограду за 2022 рік», адреса здійснення діяльності ФГ «МАРЕС» - Черкаська обл., Христинівський р-н., с. Ягубець, посівна площа соняшнику складала 430,25 га, обсяг виробництва 36 545,16 тон.
З метою підтвердження або спростування фінансово-господарських взаємовідносин ФГ «МАРЕС» з ТОВ «ПРОМІНЬ АГРОЛАЙТ» Координаційно-моніторинговою митницею (далі - Митниця) на адресу ФГ «МАРЕС» направлено запит від 07.06.2023 № 7.9-2/27-3/13/1729 .
Вищевказаний лист повернувся до Митниці у зв`язку з закінченням терміну зберігання.
З метою отримання інформації чи перебувають у користуванні ФГ «МАРЕС» земельні ділянки розташовані на території Христинівської міської територіальної громади до даної територіальної громади Митницею направлено запит від 04.07.2023 № 7.9-2/27-3/6/2031.
Згідно з отриманою відповіддю від 12.07.2023 № 03-10-12-2541 ФГ «МАРЕС» на території Христинівської міської територіальної громади не має у користуванні земельних ділянок. За запитуваними кадастровими номерами повідомлено, що із 28 земельних ділянок наведених у додатку, 9 ділянок розміщені за межами Христинівської територіальної громади. Вісімнадцять ділянок на праві постійного користування КСП «ЯГУБЕЦЬ».
З метою отримання інформації чи передавались в суборенду ФГ «МАРЕС» земельні ділянки розташовані на території Христинівської міської територіальної громади Митницею на адресу КСП «ЯГУБЕЦЬ» направлено запит від 17.07.2023 № 7.9-2/27-3/13/2202.
Згідно з отриманими відповіддю від 20.07.2023 № 47 КСП «ЯГУБЕЦЬ» не має жодних фінансово-господарських відносин з ФГ «МАРЕС» та земельні ділянки в суборенду не передавав.
Під час аналізу ІТС Державної податкової служби України «Податковий блок» встановлено, що стосовно ТОВ «ПРОМІНЬ АГРОЛАЙТ» наявне рішення Державної податкової служби України від 04.05.2023 № 15971 про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості.
Відповідно до частини 8 статті 264 Митного кодексу України, з моменту прийняття митним органом митної декларації вона є документом, що засвідчує факти, які мають юридичне значення, а декларант або уповноважена ним особа несе відповідальність за подання недостовірних відомостей, наведених у цій декларації.
З метою отримання копій документів, які стали підставою для митних оформлень ТОВ «ПРОМІНЬ АГРОЛАЙТ» (44982328) товару «насіння соняшнику» в митному режимі експорт, Митницею направлено запити до Чернівецької митниці від від 24.05.2023 № 7.9-2/7.9-27-3/7/1512 та від 05.09.2023 № 7.9-2/7.9-27/7/2802.
Листами-відповідями від 29.05.2023 № 7.2-08-1/7.2-15-04/7.9/3988 та від 12.09.2023 № 7.2-1/7.2-15-04/7.9/7005 Чернівецька митниці надала копії документів, які стали підставою для митних оформлень ТОВ «ПРОМІНЬ АГРОЛАЙТ» товару «насіння соняшнику» та розрахунок різниці митних платежів вивізного мита із застосуванням преференції «410» та без застосування такої преференції в розрізі кожної митної декларації.
За наданими розрахунками та за інформацією з АСМО «Інспектор», загальний розмір митних платежів (вивізне мито), які необхідно було б сплатити при вивезенні товару «насіння соняшнику» без застосування преференції за кодом «410» за електронними митними деклараціями: від 10.05.2023 № 23UA408020030737U1, від 10.05.2023 № 23UA408020030736U2, від 10.05.2023 № 23UA408020030735U3, від 10.05.2023 № 23UA408020030726U8, від 10.05.2023 № 23UA408020030725U9, від 10.05.2023 № 23UA408020030723U0, від 10.05.2023 № 23UA408020030722U1, від 10.05.2023 № 23UA408020030720U3, від 10.05.2023 № 23UA408020030719U0, від 10.05.2023 № 23UA408020030718U1, від 10.05.2023 № 23UA408020030716U3, від 10.05.2023 № 23UA408020030715U4, від 10.05.2023 № 23UA408020030712U7, від 10.05.2023 № 23UA408020030709U6, від 10.05.2023 № 23UA408020030708U7, від 10.05.2023 № 23UA408020030704U0, від 10.05.2023 № 23UA408020030698U0, від 10.05.2023 № 23UA408020030695U3, від 10.05.2023 № 23UA408020030692U6, від 09.05.2023 № 23UA408020030455U0, від 09.05.2023 № 23UA408020030441U0, від 09.05.2023 № 23UA408020030438U9, від 09.05.2023 № 23UA408020030435U1, від 09.05.2023 № 23UA408020030433U3, від 09.05.2023 № 23UA408020030390U6, від 09.05.2023 № 23UA408020030387U5, від 09.05.2023 № 23UA408020030384U8, від 09.05.2023 № 23UA408020030378U0, від 09.05.2023 № 23UA408020030376U1, від 09.05.2023 № 23UA408020030375U2, від 09.05.2023 № 23UA408020030371U6, від 09.05.2023 № 23UA408020030369U4, від 09.05.2023 № 23UA408020030368U5, від 09.05.2023 № 23UA408020030364U9, від 09.05.2023 № 23UA408020030363U0, від 08.05.2023 № 23UA408020030218U5, від 08.05.2023 № 23UA408020030212U0, від 08.05.2023 № 23UA408020030210U2, від 08.05.2023 № 23UA408020030193U9, від 08.05.2023 № 23UA408020030191U0, від 08.05.2023 № 23UA408020030188U0, від 08.05.2023 № 23UA408020030186U1, від 08.05.2023 № 23UA408020030184U3, від 08.05.2023 № 23UA408020030183U4, від 08.05.2023 № 23UA408020030181U6, від 08.05.2023 № 23UA408020030180U7, від 08.05.2023 № 23UA408020030177U6, від 08.05.2023 № 23UA408020030176U7, від 08.05.2023 № 23UA408020030174U9, від 08.05.2023 № 23UA408020030170U2, від 08.05.2023 № 23UA408020030167U1, від 08.05.2023 № 23UA408020030160U8, від 08.05.2023 № 23UA408020030149U0, від 04.05.2023 № 23UA408020029334U6, від 04.05.2023 № 23UA408020029330U0, від 04.05.2023 № 23UA408020029327U9, від 03.05.2023 № 23UA408020029199U4, від 03.05.2023 № 23UA408020029198U5, від 03.05.2023 № 23UA408020029197U6, від 03.05.2023 № 23UA408020029196U7, від 03.05.2023 № 23UA408020029195U8, від 03.05.2023 № 23UA408020029194U9, від 03.05.2023 № 23UA408020029193U0, від 03.05.2023 № 23UA408020029189U0, від 03.05.2023 № 23UA408020029188U0, від 03.05.2023 № 23UA408020029170U3, від 03.05.2023 № 23UA408020029167U2, складає 1 344 033,22 грн, тобто з урахуванням часткової сплати в розмірі 362 888,99 грн, загальна сума, на яку було зменшено розмір митних платежів, становить 981 144,23 грн.
Відповідно до частини 2 статті 83 Митного кодексу України для поміщення товарів у митний режим експорту особа, на яку покладається дотримання вимог митного режиму, повинна: подати митному органу, що здійснює випуск товарів, документи на такі товари, виконати встановлені відповідно до закону вимоги щодо заходів нетарифного регулювання зовнішньоекономічної діяльності.
Згідно з частиною 1 статті 257 Митного кодексу України визначено, що декларування здійснюється шляхом заявлення за встановленою формою (письмовою, усною, шляхом вчинення дій) точних відомостей про товари, мету їх переміщення через митний кордон України, а також відомостей, необхідних для здійснення їх митного контролю та митного оформлення.
Відповідно до частини 8 статті 257 Митного кодексу України та наказу Міністерства фінансів України від 30.05.2012 № 651 (зі змінами) «Про затвердження Порядку заповнення митних декларацій на бланку єдиного адміністративного документа», декларант в гр. 31 має вносити відомості про товар, зокрема зазначає торгівельну марку, виробника товару та найменування країни походження товарів.
Таким чином, встановлено, що з метою митного оформлення товару «насіння соняшнику», загальною вагою (нетто) 1 633 500 кг., вартістю 13 440 331,86 грн, країна призначення Румунія, митне оформлення якого здійснено за митними деклараціями: від 10.05.2023 № 23UA408020030737U1, від 10.05.2023 № 23UA408020030736U2, від 10.05.2023 № 23UA408020030735U3, від 10.05.2023 № 23UA408020030726U8, від 10.05.2023 № 23UA408020030725U9, від 10.05.2023 № 23UA408020030723U0, від 10.05.2023 № 23UA408020030722U1, від 10.05.2023 № 23UA408020030720U3, від 10.05.2023 № 23UA408020030719U0, від 10.05.2023 № 23UA408020030718U1, від 10.05.2023 № 23UA408020030716U3, від 10.05.2023 № 23UA408020030715U4, від 10.05.2023 № 23UA408020030712U7, від 10.05.2023 № 23UA408020030709U6, від 10.05.2023 № 23UA408020030708U7, від 10.05.2023 № 23UA408020030704U0, від 10.05.2023 № 23UA408020030698U0, від 10.05.2023 № 23UA408020030695U3, від 10.05.2023 № 23UA408020030692U6, від 09.05.2023 № 23UA408020030455U0, від 09.05.2023 № 23UA408020030441U0, від 09.05.2023 № 23UA408020030438U9, від 09.05.2023 № 23UA408020030435U1, від 09.05.2023 № 23UA408020030433U3, від 09.05.2023 № 23UA408020030390U6, від 09.05.2023 № 23UA408020030387U5, від 09.05.2023 № 23UA408020030384U8, від 09.05.2023 № 23UA408020030378U0, від 09.05.2023 № 23UA408020030376U1, від 09.05.2023 № 23UA408020030375U2, від 09.05.2023 № 23UA408020030371U6, від 09.05.2023 № 23UA408020030369U4, від 09.05.2023 № 23UA408020030368U5, від 09.05.2023 № 23UA408020030364U9, від 09.05.2023 № 23UA408020030363U0, від 08.05.2023 № 23UA408020030218U5, від 08.05.2023 № 23UA408020030212U0, від 08.05.2023 № 23UA408020030210U2, від 08.05.2023 № 23UA408020030193U9, від 08.05.2023 № 23UA408020030191U0, від 08.05.2023 № 23UA408020030188U0, від 08.05.2023 № 23UA408020030186U1, від 08.05.2023 № 23UA408020030184U3, від 08.05.2023 № 23UA408020030183U4, від 08.05.2023 № 23UA408020030181U6, від 08.05.2023 № 23UA408020030180U7, від 08.05.2023 № 23UA408020030177U6, від 08.05.2023 № 23UA408020030176U7, від 08.05.2023 № 23UA408020030174U9, від 08.05.2023 № 23UA408020030170U2, від 08.05.2023 № 23UA408020030167U1, від 08.05.2023 № 23UA408020030160U8, від 08.05.2023 № 23UA408020030149U0, від 04.05.2023 № 23UA408020029334U6, від 04.05.2023 № 23UA408020029330U0, від 04.05.2023 № 23UA408020029327U9, від 03.05.2023 № 23UA408020029199U4, від 03.05.2023 № 23UA408020029198U5, від 03.05.2023 № 23UA408020029197U6, від 03.05.2023 № 23UA408020029196U7, від 03.05.2023 № 23UA408020029195U8, від 03.05.2023 № 23UA408020029194U9, від 03.05.2023 № 23UA408020029193U0, від 03.05.2023 № 23UA408020029189U0, від 03.05.2023 № 23UA408020029188U0, від 03.05.2023 № 23UA408020029170U3, від 03.05.2023 № 23UA408020029167U2, із зменшенням розміру митних платежів, митному органу подано, як підставу для застосування преференційної ставки вивізного мита, що складає в 2023 році 2,7% (повна ставка 10%), сертифікати з перевезення (походження) товарів EUR.1, які видані на основі документів, що містять неправдиві відомості щодо виробника товарів.
Відповідно до частини 2 статті 459 Митного кодексу України суб`єктами адміністративної відповідальності за порушення митних правил можуть бути громадяни, які на момент вчинення такого правопорушення досягли 16-річного віку, а при вчиненні порушень митних правил підприємствами - посадові особи цих підприємств.
Згідно з пунктом 43 частини 1 статті 4 Митного кодексу України посадові особи підприємств - керівники та інші працівники підприємств (резиденти та нерезиденти), які в силу постійно або тимчасово виконуваних ними трудових (службових) обов`язків відповідають за додержання вимог, встановлених цим Кодексом, законами та іншими нормативно-правовими актами України, а також міжнародними договорами України, укладеними у встановленому законом порядку.
Відповідно до частини 3 статті 65 Господарського кодексу України для керівництва господарською діяльністю підприємства власник (власники) безпосередньо або через уповноважені органи чи наглядова рада такого підприємства (у разі її утворення) призначає (обирає) керівника підприємства, який є підзвітним власнику, його уповноваженому органу чи наглядовій раді.
Керівник підприємства без доручення діє від імені підприємства, представляє його інтереси в органах державної влади і органах місцевого самоврядування, інших організаціях, у відносинах з юридичними особами та громадянами, формує адміністрацію підприємства і вирішує питання діяльності підприємства в межах та порядку, визначених установчими документами (частини 5 статті 65 Господарського кодексу України).
Відповідно до наявної у митного органу інформації, на момент митного оформлення вказаних товарів ОСОБА_1 обіймав посаду керівника ТОВ «ПРОМІНЬ АГРОЛАЙТ».
Таким чином, керівник ТОВ «ПРОМІНЬ АГРОЛАЙТ» ОСОБА_1 вчинив дії, спрямовані на неправомірне зменшення розміру митних платежів на суму 981 144,23 грн, шляхом надання митному органу документів, а саме сертифікатів з перевезення (походження) товару EUR.1, які не є доказом того, що товари відповідають вимогам правил визначення преференційного походження, при застосуванні преференційних ставок вивізного мита, оскільки видані на підставі документів, що містять неправдиві відомості щодо виробника товарів та країни виробництва товарів, в результаті чого застосовано тарифну пільгу вивізного мита за відсутності законних підстав. Зазначені дії гр. ОСОБА_1 мають ознаки порушення митних правил, відповідальність за які передбачені статтею 485 Митного кодексу України.
Представники Координаційно-моніторингової митниці Державної митної служби України Ясінська О.Я. та Борматова О.М. в ході судового розгляду справи, просили суд визнати ОСОБА_1 винним у порушенні митних правил, передбачених ст. 485 Митного кодексу України, та накласти на нього адміністративне стягнення у виді штрафу у розмірі від 50 до 150 відсотків несплаченої суми митних платежів. В ході судового розгляду, підтримали письмові доводи, долучені до протоколу про порушення митних правил.
Представник ОСОБА_1 - адвокат Карпенко А.А. заперечувала проти доводів представників митниці, зазначила, що протокол складений з порушенням, оскільки він містить лише припущення та зазначає про те, що насіння соняшника не походить з України, в той же час Митниця не може надати доказів, які спростовують подані документи та довести протилежне. Представник зазначила, що ТОВ «Промінь Агролайт» у схемі постачання виступає Експортером (не виробником) та не має обов`язку перевіряти достовірність документів контрагента та відповідно не несе відповідальності за дії контрагента (виробника насіння соняшника). Факт наявності у контрагента сертифікату Eur.1 вже свідчить про наявність підстав для застосування преференційних ставок.
Суд, заслухавши пояснення представників митниці, дослідивши матеріали справи, дійшов наступного висновку.
Відповідно до ч. 1 ст. 458 Митного кодексу України, заявлення в митній декларації з метою неправомірного звільнення від сплати митних платежів чи зменшення їх розміру неправдивих відомостей щодо істотних умов зовнішньоекономічного договору (контракту), ваги (з урахуванням допустимих втрат за належних умов зберігання і транспортування) або кількості, країни походження, відправника та/або одержувача товару, неправдивих відомостей, необхідних для визначення коду товару згідно з УКТ ЗЕД та його митної вартості, та/або надання з цією ж метою митному органу документів, що містять такі відомості, або несплата митних платежів у строк, встановлений законом, або інші протиправні дії, спрямовані на ухилення від сплати митних платежів, а так само використання товарів, стосовно яких надано пільги щодо сплати митних платежів, в інших цілях, ніж ті, у зв`язку з якими було надано такі пільги, тягнуть за собою адміністративну відповідальність.
Об`єктивна сторона правопорушення, відповідальність за яке встановлено ст. 485 Митного кодексу України, полягає у поданні неправдивих відомостей, тобто зовнішній прояв діяння обов`язково повинен поєднуватися з умислом суб`єкта на посягання на охоронювані законом суспільні відносини.
Таким чином, декларант або уповноважена ним особа на момент подачі декларації повинен усвідомлювати факт заявлення неправдивих відомостей та умисно бажати, щоб заявлені ним неправдиві відомості вплинули на розмір митних платежів, які необхідно сплатити за митне оформлення задекларованого ним товару.
В той же час, суб`єктивна сторона вказаного адміністративного правопорушення передбачає певний психічний стан суб`єкта, зокрема, мотив і мета вчинення правопорушення.
Суд зазначає, що сам факт заповнення у графі 36 електронної митної декларації код митної преференції «410» (товари, що вивозяться з України відповідно до Угоди про асоціацію між У країною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським Співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони (Угода про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським Співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони, стаття 31 Угоди, додаток 1-С до глави 1 розділу IV «Торгівля та питання пов`язані з торгівлею», без усвідомлення реальної відсутності таких підстав, не може свідчити про наявність у ОСОБА_1 на момент подачі уповноваженою особою декларації, умислу заявлення неправдивих відомостей з метою вплинули на розмір митних платежів, які необхідно сплатити за митне оформлення задекларованого ним товару.
Разом з тим, наявність сертифікату з перевезення товару «EUR.1» підтверджує преференційний характер походження товару та підтверджує відсутність у ОСОБА_1 мотиву вчинення правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 485 Митного Кодексу України.
Згідно позиції Верховного Суду у Постанові від 20 листопада 2018 року у справі №816/4805/15, відповідно до якої сертифікат про перевезення товару є офіційним документом, у відповідності до якого настають чітко визначені законом юридичні наслідки, а тому для його спростування такий документ потребує встановлення його у відповідності до закону нечинним, підробленим чи недійсним.
Аналогічним чином Верховний Суд застосував норми матеріального права і у постанові від 24 листопада 2021 року у справі № 460/2786/19, де Суд наголосив на тому, що «...сертифікати про походження EUR 1 ... не скасовані, недійсними не визнані, тобто є чинними, а, відтак, є єдиним документом, що підтверджує походження товару з країн Європейського Союзу, та надає пільги зі сплати митних платежів».
Таким чином, враховуючи, що, ТОВ «ПРОМІНЬ АГРОЛАЙТ» та ТОВ «АГРОМАКС ЛТД» виступали експортерами товару насіння соняшнику у ланцюжку постачання та не є виробниками товару, наявність у контрагентів сертифікату «EUR 1», який у встановленому законом порядку не скасований та не визнаний недійсним, свідчить про те, що у ТОВ «ПРОМІНЬ АГРОЛАЙТ» та ТОВ «АГРОМАКС ЛТД» були підстави вважати за можливе застосування коду митної преференції «410» у графі 36 електронних митних декларацій.
Верховний Суд України у п.39 своєї постанови від 08 липня 2020р. у справі №463/1352/16-а (провадження №К/9901/21241/18) зазначив, що у силу принципу презумпції невинуватості, що підлягає застосуванню у справах про адміністративні правопорушення, всі сумніви щодо події порушення та винності особи, що притягується до відповідальності, тлумачяться на її користь. Недоведені подія та вина особи мають бути прирівняні до доведеної невинуватості цієї особи.
Аналізуючи вищевикладене та обставини справи, суд дійшов висновку, що митним органом не доведено наявність в діях ОСОБА_1 умислу, мотиву і мети, вчинення правопорушення, передбаченого ст. 485 Митного кодексу України, що у свою чергу свідчить про відсутність об`єктивної так і суб`єктивної сторони правопорушення - порушення митних правил за статтею 485 Митного кодексу України.
На підставі наведеного, оскільки в матеріалах справи відсутні дані про те, що в діях ОСОБА_1 наявні ознаки правопорушення передбаченого ч.1 ст.485 Митного кодексу України, провадження у справі підлягає закриттю на підставі п.1 ч.1 ст.247 КУпАП за відсутністю події та складу адміністративного правопорушення, передбаченого ч.1 ст.485 Митного кодексу України.
Керуючись ст.ст. 485, 519, 524, 526, 527, 528 Митного кодексу України, ст. ст. 33, 34, 40-1, 251, 283 Кодексу України про адміністративні правопорушення, суд
ПОСТАНОВИВ:
Провадження про адміністративне правопорушення відносно ОСОБА_1 за ч.1 ст. 485 Митного кодексу України закрити за відсутністю події та складу адміністративного правопорушення.
Постанова може бути оскаржена до Київського апеляційного суду протягом 10 днів з дня її винесення шляхом подачі апеляційної скарги через Шевченківський районний суду м. Києва.
Суддя:
Суд | Шевченківський районний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 29.02.2024 |
Оприлюднено | 28.03.2024 |
Номер документу | 117914941 |
Судочинство | Адмінправопорушення |
Категорія | Справи про порушення митних правил, які підлягають розгляду в судовому порядку Митний кодекс 2012 р. Дії, спрямовані на неправомірне звільнення від сплати митних платежів чи зменшення їх розміру, а також інші протиправні дії, спрямовані на ухилення від сплати митних платежів |
Адмінправопорушення
Шевченківський районний суд міста Києва
Мєлєшак О. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні