Рішення
від 26.03.2024 по справі 200/168/24
ДОНЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Україна

Донецький окружний адміністративний суд

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

26 березня 2024 року Справа№200/168/24

Донецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Аканова О.О., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 (місце проживання: АДРЕСА_1 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 ) до Головного управління Пенсійного фонду України в Сумській області (місцезнаходження: 40009, м.Суми, вул.Берестовська, 1, код ЄДРПОУ 21108013) про

визнання протиправним та скасування рішення від 13.12.2023 року № 057250005576 щодо відмови в призначенні пенсії;

зобов`язання зарахувати до страхового стажу роботи періоди роботи з 05.08.1982 по 25.08.1987 згідно довідок від 02.05.2023 №66-93 та №66-87;

зобов`язання зарахувати до страхового стажу роботи період навчання з 02.08.1982 по 25.12.1982 року згідно свідоцтва від 25.12.1982 №898918;

зобов`язання зарахувати до страхового стажу роботи повні місяці страхового стажу ведення підприємницької діяльності за період з 01.01.2004 року по 01.07.2010 року - 6 років 6 місяців 1 день;

зобов`язання призначити пенсію за віком з 11.12.2023 року,-

ВСТАНОВИВ:

Позивач звернувся до Донецького окружного адміністративного суду з позовною заявою до відповідача з вищевказаним позовом.

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що 11.12.2023 позивач звернулась до до Пенсійного фонду України із заявою про призначення пенсії за віком відповідно до ст.26 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування». Рішенням відповідача від 13.12.2023 року № 057250005576 відмовлено позивачу в призначенні пенсії через відсутність необхідного страхового стажу роботи.

Позивач вважає оспорюваний акт суб`єкта владних повноважень прийнятим з порушенням та без урахування фактичних обставин справи, тому звернулась з даним позовом до суду.

Відповідачем до суду надано відзив на адміністративний позов, в якому відповідач заперечує проти задоволення позову. Вказав, що відповідно до наданих документів страховий стаж позивача складає 21 рік 06 місяців 20 днів. До страхового стажу не зараховані періоди роботи з 05.08.1982 по 25.08.1987 згідно довідок від 02.05.2023 №66-93 та №66-87, оскільки відсутні накази про прийняття та звільнення з роботи, трудова книжка відсутня, стаж можливо зарахувати після акту перевірки; періоди навчання згідно свідоцтва від 25.12.1982 №898918, оскільки по батькові не відповідає паспортним даним позивача.

Вважають, що вимога позивача є необґрунтованою та безпідставною. Просили відмовити в задоволенні позову.

Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 12 січня 2024 року прийнято до розгляду позовну заяву та відкрито провадження в адміністративній справі; розгляд справи вирішено проводити за правилами спрощеного позовного провадження (у письмовому провадженні без повідомлення сторін).

Законом України від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, затверджено Указ Президента України від 24 лютого 2022 року N 64/2022 "Про введення воєнного стану в Україні", згідно якого, у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України, введено воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб.

Указом Президента України №133/2022 Про продовження строку дії воєнного стану в Україні, у зв`язку з триваючою широкомасштабною збройною агресією російської федерації проти України, продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 26 березня 2022 року строком на 30 діб.

Законом України Про затвердження Указу Президента України "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні" від 21 квітня 2022 року N 2212-IX, продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 25 квітня 2022 року строком на 30 діб.

Законом України Про затвердження Указу Президента України "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні" від 22 травня 2022 року №2263-ІХ, продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 25 травня 2022 року строком на 90 діб.

Законом України Про затвердження Указу Президента України "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні" від 15 серпня 2022 року №2500-ІХ, продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 23 серпня 2022 року строком на 90 діб.

ЗакономУкраїни «Про затвердження Указу Президента України "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні" від 16.11.2022р.№2738-IXстрок дії воєнного стану в Україніпродовжено з 05 години 30 хвилин 21 листопада 2022 року строком на 90 діб.

Законом України «Про затвердження Указу Президента України "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні" від 06.02.2023 №2915-ІХ строк дії воєнного стану в Україніпродовжено з 05 години 30 хвилин 19 лютого 2023 року строком на 90 діб.

Законом України «Про затвердження Указу Президента України "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні" від 02.05.2023 №3057-ІХ строк дії воєнного стану в Україніпродовжено з 05 години 30 хвилин 20 травня 2023 року строком на 90 діб.

Законом України «Про затвердження Указу Президента України "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні" від 27.07.2023 №3275-ІХ строк дії воєнного стану в Україніпродовжено з 05 години 30 хвилин 18 серпня 2023 року строком на 90 діб.

Законом України «Про затвердження Указу Президента України "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні" від 08.11.2023 № 3429-IX строк дії воєнного стану в Україніпродовжено з 05 години 30 хвилин 16 листопада 2023 року строком на 90 діб.

Законом України «Про затвердження Указу Президента України "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні" від 06 лютого 2024 № 3564-IX строк дії воєнного стану в Україніпродовжено з 05 години 30 хвилин 14 лютого 2024 року строком на 90 діб.

Враховуючи викладене в Україні продовжує діяти воєнний стан.

Відповідно до ст. 12-2 Закону України Про правовий режим воєнного стану від 12 травня 2015 року № 389-VIII, в умовах правового режиму воєнного стану суди, органи та установи системи правосуддя діють виключно на підставі, в межах повноважень та в спосіб, визначені Конституцією України та законами України.

Рішенням Ради суддів України від 24 лютого 2022 року N 9, з урахуванням положень статті 3 Конституції України про те, що людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю рекомендовано зборам суддів, головам судів, суддям судів України у випадку загрози життю, здоров`ю та безпеці відвідувачів суду, працівників апарату суду, суддів оперативно приймати рішення про тимчасове зупинення здійснення судочинства певним судом до усунення обставин, які зумовили припинення розгляду справ.

Згідно п. 4 опублікованих 02.03.2022 року Радою суддів України Рекомендацій щодо роботи судів в умовах воєнного стану, судам України рекомендовано усіх доступних працівників, по можливості, перевести на дистанційну роботу.

Місцезнаходження Донецького окружного адміністративного суду визначено м.Слов`янськ Донецької області.

У зв`язку з активізацією проведення бойових дій на території Донецької області та прилеглих областей, виникнення загрози безпеці, здоров`ю та життю людей, головою Донецького окружного адміністративного суду 26 лютого 2022 року прийнято наказ №14/І-г. Про запровадження особливого режиму роботи Донецького окружного адміністративного суду у вигляді дистанційної роботи. Наказом запроваджено особливий режим роботи з 26 лютого 2022 року до закінчення воєнного стану, і до дня відновлення роботи суду у звичайному режимі.

Перевіривши матеріали справи, вирішивши питання, чи мали місце обставини, якими обґрунтовувалися вимоги, та якими доказами вони підтверджуються, чи є інші фактичні дані, які мають значення для вирішення справи, та докази на їх підтвердження, яку правову норму належить застосувати до цих правовідносин, суд встановив наступне.

Позивач ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 є громадянином України згідно паспорта серія НОМЕР_2 .

11.12.2023 позивач звернулась до відповідача з заявою про призначення/перерахунок пенсії.

Рішенням відповідача від 13.12.2023 №057250005576 позивачу відмовлено у призначенні пенсії за віком відповідно до ст.26 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування від 09.07.2003 №1058-IV. Відповідно до наданих документів страховий стаж особи - 21 рік 6 місяців 20 днів, стаж для визначення права на призначення пенсії - 24 роки 7 місяців 2 дні. Відповідно до наданих документів до страхового стажу не зараховано періоди роботи: з 05.08.1982 по 25.08.1987 згідно довідок від 02.05.2023 №66-93 та №66-87, оскільки відсутні накази про прийняття та звільнення з роботи, трудова книжка відсутня, стаж можливо зарахувати після акту перевірки; періоди навчання згідно свідоцтва від 25.12.1982 №898918, оскільки по батькові не відповідає паспортним даним заявниці.

Роз`яснено право позивача оскарження вказаної відповіді у разі незгоди з його прийняттям.

Як вбачається зі свідоцтва № НОМЕР_3 позивач навчалась в Селидівському спортивно-технічному клубі з 02 серпня 1982 по 25 грудня 1982 року.

Відповідно до довідки позивач працювала в ПП «Ягідка» на посаді заступника директора.

Як вбачається з довідки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців серії АБ №798477, Приватне підприємство «Ягідка» зареєстровано за ідентифікаційним кодом 21984897

Відповідно до довідок від 02.05.2023 №66-93, №66-87 архівного відділу Покровського району Селидівської міської ради позивач працювала поваром в кафе «Фантазія» в «ОРС в/о «Селидіввугілля» з 05.08.1982 по 25.08.1987; вказано заробітну плату позивача за періоди: 1982 (серпень-грудень), 1983 (січень-березень, червень-грудень), 1984 (січень-травень, жовтень-грудень), 1985 (березень, травень-грудень), 1986 (січень, лютий, серпень-грудень), 1987 (січень-червень).

Позивачем до позовної заяви додано документи щодо її підприємницької діяльності:

свідоцтво про державну реєстрацію фізичної особи-підприємця серії НОМЕР_4 від 16.12.1998;

свідоцтво про державну реєстрацію (перереєстрацію) суб`єкта підприємницької діяльності фізичної особи від 23.12.1998;

довідка про взяття на облік платника податків від 16.12.1999;

свідоцтво платника єдиного податку серії НОМЕР_5 від 18.05.2012;

довідка про взяття на облік платника податків від 18.05.2012.

Згідно відомостей про трудову діяльність з реєстру застрахованих осіб позивача (РНОКПП та ПІБ фізичної особи-роботодавця 2305817504 СКРИПНИК):

01.02.1999 прийнято на роботу (основне місце роботи);

31.12.2000 звільнено з роботи (основне місце роботи);

01.01.2003 прийнято на роботу за сумісництвом;

31.12.2003 звільнено з роботи за сумісництвом;

01.01.2006 прийнято на роботу за сумісництвом;

31.12.2009 звільнено з роботи за сумісництвом.

Згідно витягу з ЄРС для ФОП 16.12.1998 проведено державну реєстрацію фізичної особи-підприємця СКРИПНИК ІРЕНА АНТАНАС-ІОНО.

Згідно індивідуальних відомостей про застраховану особу Реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування за позивача сплачено страхові внески для нарахування пенсії за звітні: 1999, 2000, 2003 (січень-вересень), 2004 (січень-червень, жовтень-грудень), 2005 (липень-вересень), 2006 2022 роки.

Як вбачається з форми РС-право в період:

з 01.01.2004 по 30.06.2004 страховий стаж 0 років 03 місяці 15 днів;

з 01.10.2004 по 31.12.2004 страховий стаж 0 років 01 місяці 03 дні;

з 01.01.2006 по 31.12.2009 страховий стаж 01 рік 01 місяць 24 дні - ПІДПРИЄМЕЦЬ (ВНЕСКИ) П. 3.1 (ПП ЗУ №1058);

з 01.04.2010 по 30.06.2010 страховий стаж 0 років 0 місяців 24 дні - ПІДПРИЄМЕЦЬ (ВНЕСКИ) П. 3.1 (ПП ЗУ №1058).

Суд, розглянувши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, встановив наступне.

Згідно ст. 3 Конституції України, Держава відповідає перед людиною за свою діяльність. Утвердження і забезпечення прав і свобод людини є головним обов`язком держави.

Відповідно до статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до частин першої та другої статті 46 Конституції України громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом. Це право гарантується загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням за рахунок страхових внесків громадян, підприємств, установ і організацій, а також бюджетних та інших джерел соціального забезпечення; створенням мережі державних, комунальних, приватних закладів для догляду за непрацездатними.

Положеннями статті 6 КАС України встановлено, що суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого, зокрема, людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики ЄСПЛ. Звернення до адміністративного суду для захисту прав і свобод людини і громадянина безпосередньо на підставі Конституції України гарантується.

Відповідно до статті 1 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування №1058-IV від 09.07.2003 року (далі Закон №1058-IV), пенсія - щомісячна пенсійна виплата в солідарній системі загальнообов`язкового державного пенсійного страхування, яку отримує застрахована особа в разі досягнення нею передбаченого цим Законом пенсійного віку чи визнання її особою з інвалідністю, або отримують члени її сім`ї у випадках, визначених цим Законом.

Згідно п. 1 ч. 1 ст. 8 Закону №1058-IV, право на отримання пенсій та соціальних послуг із солідарної системи мають громадяни України, які застраховані згідно із цим Законом та досягли встановленого цим Законом пенсійного віку.

Відповідно до п. 9 ч. 1 ст. 16 Закону №1058-IV, застрахована особа має право на отримання пенсійних виплат на умовах і в порядку, передбачених цим Законом.

Відповідно до ч.ч. 1-4 ст. 26 Закону №1058-IV, особи мають право на призначення пенсії за віком після досягнення віку 60 років за наявності страхового стажу не менше 15 років по 31 грудня 2017 року.

Починаючи з 1 січня 2018 року право на призначення пенсії за віком після досягнення віку 60 років мають особи за наявності страхового стажу: […] з 1 січня 2023 року по 31 грудня 2023 року - не менше 30 років; […].

У разі відсутності, починаючи з 1 січня 2018 року, страхового стажу, передбаченого частиною першою цієї статті, право на призначення пенсії за віком після досягнення віку 63 роки мають особи за наявності страхового стажу: […] з 1 січня 2023 року по 31 грудня 2023 року - від 20 до 30 років; […].

У разі відсутності, починаючи з 1 січня 2019 року, страхового стажу, передбаченого частинами першою і другою цієї статті, право на призначення пенсії за віком мають особи після досягнення віку 65 років за наявності страхового стажу: […] з 1 січня 2023 року по 31 грудня 2023 року - від 15 до 20 років […].

У разі відсутності, починаючи з 1 січня 2018 року, необхідного страхового стажу на дату досягнення віку, передбаченого частинами першою - третьою цієї статті, пенсію за віком може бути призначено після набуття особою страхового стажу, визначеного частинами першою - третьою цієї статті на дату досягнення відповідного віку.

Наявність страхового стажу, передбаченого частинами першою - третьою цієї статті, який дає право на призначення пенсії за віком, визначається на дату досягнення особою відповідного віку і не залежить від наявності страхового стажу на дату звернення за призначенням пенсії.

Приписами ч.ч. 1, 2 ст. 24 Закону №1058-IV визначено, що страховий стаж - період (строк), протягом якого особа підлягає загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню та за який щомісяця сплачені страхові внески в сумі не меншій, ніж мінімальний страховий внесок.

Страховий стаж обчислюється територіальними органами Пенсійного фонду відповідно до вимог цього Закону за даними, що містяться в системі персоніфікованого обліку, а за періоди до впровадження системи персоніфікованого обліку - на підставі документів та в порядку, визначеному законодавством, що діяло до набрання чинності цим Законом, а також даних, включених на підставі цих документів до реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування.

Частиною четвертою статті 24 Закону №1058-IV передбачено, що періоди трудової діяльності та інші періоди, що враховувалися до стажу роботи для призначення пенсії до набрання чинності цим Законом, зараховуються до страхового стажу в порядку і на умовах, передбачених законодавством, що діяло раніше, крім випадків, передбачених цим Законом.

Згідно статті 56 Закону України від 05.11.1991 № 1788-XII Про пенсійне забезпечення (далі - Закон № 1788-ХІІ) передбачено, що до стажу роботи зараховується робота, виконувана на підставі трудового договору на підприємствах, в установах, організаціях і кооперативах, незалежно від використовуваних форм власності та господарювання, а також на підставі членства в колгоспах та інших кооперативах, незалежно від характеру й тривалості роботи і тривалості перерв.

До стажу роботи зараховується також: а) […] період одержання допомоги по безробіттю […].

Відповідно до ч. 1 ст. 24 Закону №1058-IV, період, протягом якого особа, яка підлягала загальнообов`язковому державному соціальному страхуванню на випадок безробіття, отримувала допомогу по безробіттю (крім одноразової її виплати для організації безробітним підприємницької діяльності), допомогу по частковому безробіттю, допомогу по частковому безробіттю на період карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, та матеріальну допомогу у період професійної підготовки, перепідготовки або підвищення кваліфікації, включається до страхового стажу.

Відповідно до ст. 62 Закону № 1788-ХІІ основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка. Порядок підтвердження наявного трудового стажу при відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній встановлюється Кабінетом Міністрів України.

На виконання ст. 62 Закону № 1788-ХІІ Кабінет Міністрів України Постановою від 12.08.1993 № 637 Про затвердження Порядку підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній затвердив Порядок № 637.

Згідно п. 1 Порядку № 637 визначено, що основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка. За відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній трудовий стаж встановлюється на підставі інших документів, виданих за місцем роботи, служби, навчання, а також архівними установами.

У разі коли документи про трудовий стаж не збереглися, підтвердження трудового стажу здійснюється органами Пенсійного фонду на підставі показань свідків (пункт 2 Порядку № 637).

В п. 3 Порядку №637 передбачено, що за відсутності трудової книжки, а також у тих випадках, коли в трудовій книжці відсутні необхідні записи або містяться неправильні чи неточні записи про періоди роботи, для підтвердження трудового стажу приймаються довідки, виписки із наказів, особові рахунки і відомості на видачу заробітної плати, посвідчення, характеристики, письмові трудові договори і угоди з відмітками про їх виконання та інші документи, які містять відомості про періоди роботи.

Виходячи з наведених норм Порядку №637, у разі відсутності в трудовій книжці записів про роботу, такий стаж встановлюється на підставі інших документів, уточнюючих довідок, відомостей та інших документів, які містять відомості про періоди роботи.

Судом встановлено, що за відсутністю трудової книжки позивачем до заяви про призначення/ пенсії від 11.12.2023 додано довідки від 02.05.2023 №66-93, №66-87 архівного відділу Покровського району Селидівської міської ради позивач працювала поваром в кафе «Фантазія» в «ОРС в/о «Селидіввугілля» з 05.08.1982 по 25.08.1987; вказано заробітну плату позивача за періоди: 1982 (серпень-грудень), 1983 (січень-березень, червень-грудень), 1984 (січень-травень, жовтень-грудень), 1985 (березень, травень-грудень), 1986 (січень, лютий, серпень-грудень), 1987 (січень-червень).

Таким чином, суд вважає, що вказані довідки містять відомості про періоди роботи позивача з 05.08.1982 по 25.08.1987, а тому вказаний період необхідно зарахувати до страхового стажу позивача за відсутності трудової книжки.

Щодо зобов`язання зарахувати до страхового стажу роботи період навчання з 02.08.1982 по 25.12.1982 року згідно свідоцтва від 25.12.1982 №898918, суд зазначає наступне.

Періоду навчання позивача з 02 серпня 1982 по 25 грудня 1982 року в Селидівському спортивно-технічному клубі підтверджується свідоцтвом №898918 від 25.12.1982 року.

Судом встановлено, що позивач навчалась у вказаний період, та оскільки період навчання позивача частково збігається з періодом її роботи в кафе « ІНФОРМАЦІЯ_2 » в «ОРС в/о «Селидіввугілля» з 05.08.1982 по 25.08.1987, суд вважає, що позовні вимоги в цій частині підлягають частковому задоволенню, а саме зарахування до страхового стажу періоду навчання позивача з 02.08.1982 по 04.08.1982 року.

Щодо вимоги позивача про зобов`язання зарахувати до страхового стажу роботи ведення підприємницької діяльності за період з 01.01.2004 року по 01.07.2010 року.

За пп. 1 п. 3-1 розділу XV «Прикінцеві положення» Закону № 1058 до страхового стажу для визначення права на призначення пенсії згідно із статтею 26 цього Закону включаються періоди: ведення підприємницької діяльності із застосуванням спрощеної системи оподаткування, а також із застосуванням фіксованого податку з 1 липня 2000 року по 31 грудня 2017 року включно, за умови сплати страхових внесків (єдиного внеску) незалежно від сплаченого розміру (крім випадків звільнення від сплати єдиного внеску).

Позивачем до суду надано свідоцтво про державну реєстрацію фізичної особи-підприємця серії НОМЕР_4 від 16.12.1998; свідоцтво про державну реєстрацію (перереєстрацію) суб`єкта підприємницької діяльності фізичної особи від 23.12.1998; довідку про взяття на облік платника податків від 16.12.1999; свідоцтво платника єдиного податку серії НОМЕР_5 від 18.05.2012; довідку про взяття на облік платника податків від 18.05.2012.

Згідно витягу з ЄРС для ФОП 16.12.1998 проведено державну реєстрацію фізичної особи-підприємця СКРИПНИК ІРЕНА АНТАНАС-ІОНО.

Згідно індивідуальних відомостей про застраховану особу Реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування за позивача сплачено страхові внески для нарахування пенсії за звітні: 2004 (січень-червень, жовтень-грудень), 2005 (липень-вересень), 2006 2022 роки.

Тобто, позивачем в період з дійснення підприємницької діяльності сплачено страхові внески для нарахування пенсії: за 2004 - січень-червень, жовтень-грудень; 2005 - липень-вересень, з 01.01.2006 по 31.12.2009, 2010 квітень-грудень.

Згідно форми РС-право період з 01.01.2006 по 31.12.2009, з 01.04.2010 по 30.06.2010 зараховано до стажу з позначкою ПІДПРИЄМЕЦЬ (ВНЕСКИ) П. 3.1 (ПП ЗУ №1058), а тому в цій частині позов не підлягає задоволенню.

Позивачем не надано до суду доказу звільнення від сплати страхового внеску за період липень-вересень 2004, січень-червень, жовтень-грудень 2005, січень-березень 2010 роки.

Таким чином, суд вважає, що позовна вимога про зарахування до страхового стажу ведення підприємницької діяльності підлягає частковому задоволенню, а саме, з 01 січня 2004 по 30 червня 2004, з 01 жовтня 2004 по 31 грудня 2004, з 01 липня 2005 по 30 вересня 2005 року.

Щодо вимоги позивача про зобов`язання зарахувати до страхового стажу роботи повні місяці страхового стажу 6 років 6 місяців 1 день та зобов`язання призначити пенсію за віком з 11.12.2023 року, суд зазначає наступне.

Дискреційні повноваження - це законодавчо встановлена компетенція владних суб`єктів, яка визначає ступінь самостійності її реалізації з урахуванням принципу верховенства права; ці повноваження полягають у застосуванні суб`єктами адміністративного розсуду при здійсненні дій і прийнятті рішень. У більш звуженому розумінні дискреційні повноваження - це можливість діяти за власним розсудом, в межах закону, можливість застосувати норми закону та вчиняти конкретні дії (або дію) серед інших, кожні з яких окремо є відносно правильними (законними).

Враховуючи вищевикладене, суд вважає, що позовні вимоги в частині зобов`язання зарахувати до страхового стажу роботи повні місяці страхового стажу 6 років 6 місяців 1 день та зобов`язання призначити пенсію за віком з 11.12.2023 року з урахуванням часткового задоволення позову не підлягають задоволенню, оскільки вказані повноваження відносяться виключно до дискреційних повноважень суб`єкта владних повноважень.

Надаючи правову оцінку обраного позивачем способу захисту, слід зважати на його ефективність з точки зору статті 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод.

У пункті 145 рішення від 15 листопада 1996 року у справі Чахал проти Об`єднаного Королівства (Chahal v. The United Kingdom, (22414/93) [1996] ECHR 54) Європейський суд з прав людини зазначив, що згадана норма гарантує на національному рівні ефективні правові засоби для здійснення прав і свобод, що передбачаються Конвенцією, незалежно від того, яким чином вони виражені в правовій системі тієї чи іншої країни. Засіб захисту, що вимагається зазначеною статтею повинен бути ефективним як у законі, так і на практиці, щоб його використання не було ускладнене діями або недоглядом органів влади відповідної держави (п. 75 рішення Європейського суду з прав людини у справі Афанасьєв проти України від 5 квітня 2005 року (заява N 38722/02). Таким чином, ефективний засіб правого захисту у розумінні статті 13 Конвенції повинен забезпечити поновлення порушеного права і одержання особою бажаного результату.

Обираючи спосіб захисту, суд, зважаючи на його ефективність з точки зору статті 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, ратифікованої Україною Законом № 475/97-ВР від 17 липня 1997 року, приходить до висновку, що з метою ефективного захисту прав позивача слід прийняти рішення про визнання протиправним та скасування рішення відповідача від 13.12.2023 року №057250005576 про відмову в призначенні пенсії позивачу та зобов`язання повторно розглянути заяву позивача від 11.12.2023, з зарахуванням до страхового стажу періодів роботи позивача з 05.08.1982 по 25.08.1987 згідно довідок від 02.05.2023 №66-93 та від 02.05.2023 №66-87, періоду навчання з 02.08.1982 по 04.08.1982, періоду ведення підприємницької діяльності з 01 січня 2004 по 30 червня 2004, з 01 жовтня 2004 по 31 грудня 2004, з 01 липня 2005 по 30 вересня 2005 року.

Враховуючи вищевикладене, позов підлягає частковому задоволенню.

Вирішуючи питання щодо розподілу судових витрат, суд зазначає наступне.

Позивачем сплачено судовий збір в розмірі 968,96 грн. згідно квитанції №9835-6399-6393-8235 від 09.01.2024 року.

Згідно з положеннями частини 1 статті 139 КАС при задоволені позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрат, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Судовий збір, в зв`язку з частковим задоволенням позову, підлягає стягненню на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідача в розмірі 484,48 грн.

Керуючись ст. ст. 2, 72-77, 139, 242-246, 255, 258, 262, 293, 295 КАС України, -

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов ОСОБА_1 (місце проживання: АДРЕСА_1 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 ) до Головного управління Пенсійного фонду України в Сумській області (місцезнаходження: 40009, м.Суми, вул.Берестовська, 1, код ЄДРПОУ 21108013) про визнання протиправним та скасування рішення від 13.12.2023 року № 057250005576 щодо відмови в призначенні пенсії; зобов`язання зарахувати до страхового стажу роботи періоди роботи з 05.08.1982 по 25.08.1987 згідно довідок від 02.05.2023 №66-93 та №66-87; зобов`язання зарахувати до страхового стажу роботи період навчання з 02.08.1982 по 25.12.1982 року згідно свідоцтва від 25.12.1982 №898918; зобов`язання зарахувати до страхового стажу роботи повні місяці страхового стажу ведення підприємницької діяльності за період з 01.01.2004 року по 01.07.2010 року - 6 років 6 місяців 1 день; зобов`язання призначити пенсію за віком з 11.12.2023 року задовольнити частково.

Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Сумській області (місцезнаходження: 40009, м.Суми, вул.Берестовська, 1, код ЄДРПОУ 21108013) від 13.12.2023 року №057250005576 про відмову в призначенні пенсії ОСОБА_1 (місце проживання: АДРЕСА_1 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 ).

Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Сумській області (місцезнаходження: 40009, м.Суми, вул.Берестовська, 1, код ЄДРПОУ 21108013) повторно розглянути заяву ОСОБА_1 (місце проживання: АДРЕСА_1 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 ) від 11.12.2023, з зарахуванням до страхового стажу періодів роботи позивача з 05.08.1982 по 25.08.1987 згідно довідок від 02.05.2023 №66-93 та від 02.05.2023 №66-87; періоду навчання з 02.08.1982 по 04.08.1982; періоду ведення підприємницької діяльності з 01 січня 2004 по 30 червня 2004, з 01 жовтня 2004 по 31 грудня 2004, з 01 липня 2005 по 30 вересня 2005 року.

В іншій частині позову - відмовити.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головне управління Пенсійного фонду України в Сумській області (місцезнаходження: 40009, м.Суми, вул.Берестовська, 1, код ЄДРПОУ 21108013) на користь ОСОБА_1 (місце проживання: АДРЕСА_1 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 ) судовий збір в сумі 484,48 грн.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга подається до Першого апеляційного адміністративного суду.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя О.О. Аканов

СудДонецький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення26.03.2024
Оприлюднено28.03.2024
Номер документу117916475
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них

Судовий реєстр по справі —200/168/24

Постанова від 20.06.2024

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Блохін Анатолій Андрійович

Ухвала від 18.04.2024

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Блохін Анатолій Андрійович

Ухвала від 18.04.2024

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Блохін Анатолій Андрійович

Рішення від 26.03.2024

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Аканов О.О.

Ухвала від 12.01.2024

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Аканов О.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні