Україна
Донецький окружний адміністративний суд
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
26 березня 2024 року Справа№200/425/24
Донецький окружний адміністративний суд у складі судді Куденкова К.О., розглянувши в порядку письмового провадження позов Товариства з обмеженою відповідальністю «Промальпсервіс» до Головного управління ДПС у Донецькій області, Державної податкової служби України про визнання протиправним і скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,
УСТАНОВИВ:
У січні 2024 року Товариство з обмеженою відповідальністю «Промальпсервіс» (далі ТОВ «Промальпсервіс» звернулося до Донецького окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління ДПС у Донецькій області (далі ГУ ДПС в Донецькій області, відповідач-1), Державної податкової служби України (далі ДПС України, відповідач-2), в якому, просить: - визнати протиправним і скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС у Київській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 18.12.2023 № 10185072- 32934863 про відмову у реєстрації податкової накладної від 14.11.2023 № 2; - зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну від 14.11.2023 № 2, датою її подання на реєстрацію 27.11.2023.
На обґрунтування позову Товариство з обмеженою відповідальністю «Промальпсервіс» посилається на те, що рішення контролюючого органу є суперечливими і невизначеними для платника податків. Крім того, вважає, що такі дії відповідачів є безпідставними і протиправними.
Відповідачі надали відзиви на адміністративний позов, якими просять відмовити в задоволенні позовних вимог у повному обсязі. Зазначають, що згідно з відомостями інформаційних баз даних ДПС України, ТОВ «Промальпсервіс» виписано наступну податкову накладну від 14.11.2023 № 2 на загальну суму 1272884,57 грн, в тому числі ПДВ 212147,43 грн за описом послуг продавця «Поточний ремонт багатоквартирного житлового будинку за адресою: Київська область, Бучанський район, м. Ірпінь, вул. Павла Глазового (Кошового),буд.13-Б/1» код послуги згідно з ДКПП 41.00.40. В подальшому зазначену податкову накладну 27.11.2023 було відправлено підприємством засобами електронного зв`язку на реєстрацію в ЄРПН. Зазначають, що у відповідності до пунктів 5, 6 Порядку №1165, подані на реєстрацію в ЄРПН податкові накладні ТОВ «Промальпсервіс», після проведення перевірки на відповідність ознакам безумовної реєстрації, були автоматично перевірені щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій, які зазначено у додатку 3 до Порядку №1165. Після цього, за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної було встановлено, що відображені в них операції відповідають пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операції, тому реєстрація таких ПН була зупинена на підставі пункту 7 Порядку №1165. Посилаються на те, що згідно з відомостями інформаційних баз даних ДПС господарська операція з реалізації послуги ТОВ «Промальпсервіс» «Поточний ремонт багатоквартирного житлового будинку за адресою: Київська область, Бучанський район, м. Ірпінь, вул. Павла Глазового (Кошового),буд.13-Б/1» кодом 41.00.40), що відображалась у направленій для реєстрації податковій накладній в ЄРПН відповідає опису пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, оскільки код ДКПП послуги 41.00.40 відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість (не подавалась), як послуга, що постачається на постійній основі. Зазначають, що внаслідок відповідності критерію ризиковості здійснення операцій реєстрація ПН в ЄРПН була автоматично зупинена на підставі абзацу 10 пункту 12 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року № 1246. У зв`язку з зупиненням реєстрації вищевказаних ПН, згідно з пунктами 8, 10 Порядку №1165, а також пункту 17 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року №1246 , до електронного кабінету позивача засобами електронного зв`язку надіслано перші квитанції про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування кількісних і вартісних показників щодо зупинення реєстрації: - ПН №2 від 14.11.2023 у ЄРПН з наступним змістом у полі «Результат обробки»: «Документ доставлено до ДПС України. Документ збережено. Реєстрація зупинена. Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165 (зі змінами), реєстрація податкової накладної від 14.11.2023 №2 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 41.00, перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 Порядку). Додатково повідомляємо: показник "D"=9.9612%, "P"=4546.25 Пропонуємо надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних». Відповідачі зазначають, що на думку контролюючого органу, ними було дотримано усіх вимог, зазначених у пунктах 10, 11 Порядку 1165. Пропозиція надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній, була викладена у відповідності до вимог пунктів 4,5 Порядку прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 № 520 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 13.12.2019 за № 1245/34216. Посилаються на те, що зупинення реєстрації податкової накладної відбувається в автоматичному режимі за наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування. Контролюючий орган при дослідженні поданих податкових накладних не може знати які саме первинні бухгалтерські документи використовувались платником податку при проведення своїх господарських операцій, а тому зазначає про необхідність надання платником податків первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних. Зазначають, що відповідно до пункту 4 Порядку № 520, згідно з відомостями Журналу розгляду Повідомлень щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по відмовленій ПН/РК (АІС «Робота комісії ДПС» розділу «Аналітична система» ІС «Податковий блок»), ТОВ «Промальпсервіс» на розгляд комісії контролюючих органів надано повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо ПН від 14.11.2023 № 2 повідомлення від 28.11.2023 № 2. Посилаються на те, що відповідно до пункту 9 Порядку № 520, Комісією проаналізовано письмові пояснення та копії документів, які надані платником податків та у встановлені терміни прийнято рішення щодо направлення до ПН від 14.11.2023 № 2 повідомлення від 04.12.2023 № 10073572/32934863 про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, за формою згідно з додатком 2 до Порядку № 520 з пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень та копій документів, що підтверджують інформацію, зазначену у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, а саме: інформацію щодо наявності працівників, накази на відрядження. Також посилаються на те, що згідно з відомостями Журналу розгляду Повідомлень щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по відмовленим ПН/РК (АІС «Робота комісії ДПС» розділу «Аналітична система» ІС «Податковий блок»), ТОВ «Промальпсервіс» по ПН №2 від 14.11.2023 додаткові пояснення та/або документи необхідні для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН у встановлені терміни не надано. Зазначають, що відповідно до пункту 9 Порядку № 520, згідно з відомостями Журналу розгляду Повідомлень щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по відмовленій ПН/РК (АІС «Робота комісії ДПС» розділу «Аналітична система» ІС «Податковий блок»), ТОВ «Промальпсервіс» на розгляд комісії контролюючих органів не надано повідомлення про подання додаткових пояснень та / або документів необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Посилаються на те, що повідомлення від 07.12.2023 № 9331886892 про подання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, не було прийнято до розгляду. По ПН/РК від 14.11.2023 № 2 відсутнє Повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Отже, у зв`язку з ненаданням позивачем додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, Комісією по ПН від 14.11.2023 № 2 Комісією прийнято Рішення від 18.12.2023 № 10185072/32934863 про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних у зв`язку з ненаданням / наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію якої зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку. Крім того, згідно з відомостями інформаційних баз даних ДПС України, на розгляд комісії центрального рівня (комісією ДПС України з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних): - на скаргу від 27.12.2023 № 9354421289 на рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 18.12.2023 № 10185072/32934863 по ПН від 14.11.2023 № 2, відповідно до пункту 56.23 статті 56 Податкового кодексу України, прийнято рішення від 04.01.2024 № 282/32934863/2 щодо залишення скарги без задоволення та рішення комісії регіонального рівня без змін, причини відмови в полі «Підстави»: «ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання i транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (iнвентаризацiйнi описи), у тому числi рахунки-фактури/iнвойси, акти приймання-передачi товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних». Вважають, що оскільки позивачем не надано контролюючому органу копії первинних документів на підтвердження інформації, зазначеної в податкових накладних, та необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної, тому рішення Головного управління ДПС у Донецькій області про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийнято правомірно і не підлягають скасуванню. До податкового органу не було надано усіх необхідних та належних документів, які б дійсно підтверджували дійсне виконання господарських операцій між позивачем та його контрагентом, та спростували б сумнів, який виник у податкового органу з приводу підтвердження фактичного виконання господарської операції із наведеним контрагентом. Вважають, що спірні рішення були прийняті відповідачем на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України, а тому вважають, що позовні вимоги задоволенню не підлягають. Крім того вважають, що позовні вимоги щодо зобов`язання ДПС України зареєструвати в ЄРПН податкові накладні, слід розцінювати саме як вимога про втручання в дискреційні повноваження відповідача та виходить за межі завдань адміністративного судочинства.
Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 26 січня 2024 року суддею прийнято позовну заяву до розгляду і відкрито провадження в адміністративній справі. Розгляд справи вирішено проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін, витребувано докази.
Ухвалою суду від 8 лютого 2024 року залишено без задоволення заяву Головного управління ДПС у Донецькій області про розгляд справи за правилами загального позовного провадження, з повідомленням (викликом) сторін.
Суд, перевіривши матеріали справи та оцінивши повідомлені сторонами обставини, дійшов наступних висновків.
Товариство з обмеженою відповідальністю «Промальпсервіс» (ідентифікаційний код: 32934863) зареєстроване як юридична особа, місцезнаходження: 84301, Донецька область, місто Краматорськ, вул. Ярослава Мудрого, будинок 33, квартира 8, і здійснює наступні види діяльності: 41.20 Будівництво житлових і нежитлових будівель (основний); 43.21 Електромонтажні роботи; 43.29 Інші будівельно-монтажні роботи; 43.91 Покрівельні роботи; 43.99 Інші спеціалізовані будівельні роботи, н.в.і.у.; 71.12 Діяльність у сфері інжинірингу, геології та геодезії, надання послуг технічного консультування в цих сферах, про що зазначено у витязі з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 08.08.2023 № 31198935.
Позивачем складена податкова накладна від 14.11.2023 № 2 щодо постачання на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Важмашбуд» товарів/послуг продавця: - Поточний ремонт багатоквартирного житлового будинку за адресою: Київська область, Бучанський район, м. Ірпінь, вул. Павла Глазового (Кошового), буд.13-Б/1 (послуга згідно з ДКПП 41.00.40) у кількості (об`ємі/обсязі) 0,699999999, ціною постачання одиниці товару/послуги або максимально роздрібна ціна товарів без урахування податку на додану вартість 1 515 338,78 грн, кодом ставки 20, на обсяг постачання 1 060 737,14 грн, сума ПДВ 212 147,428 грн, загальна сума коштів, що підлягають сплаті, з урахуванням податку на додану вартість 1 272 884,57 грн.
Позивач отримав квитанцію від 27.11.2023, з якої випливає, що вказану податкову накладну доставлено до ДПС України. Документ збережено. Реєстрація зупинена. Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної /розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165 (зі змінами), реєстрація податкової накладної від 14.11.2023 №2 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 41.00, перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 Порядку). Додатково повідомлено: показник "D"=9.9612%, "P"=4546.25. Запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
ТОВ «Промальпсервіс» складено повідомлення від 28.11.2023 № 2 до Головного управління ДПС у Донецькій області про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено, щодо податкової накладної від 14.11.2023 № 2, в яких позивач зазначив, що пояснення до Повідомлення вкладені в окремих документах, що додаються.
До вказаного повідомлення додані копії документів (18 одиниць).
Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних складено і направлено позивачу повідомлення від 04.12.2023 № 10073572/32934863 про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до податкової накладної від 14.11.2023 № 2. У цьому повідомленні зазначено, що у зв`язку з необхідністю надання додаткових пояснень та/або документів для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних запропоновано надати такі додаткові пояснення та копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, а саме, копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування: інших документів, що підтверджують інформацію, зазначену у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних. Додаткова інформація: щодо наявності працівників, накази на відрядження.
ТОВ «Промальпсервіс» складено повідомлення від 13.12.2023 № 1 до Головного управління ДПС у Донецькій області про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено, щодо податкової накладної від 14.11.2023 № 2, в яких позивач зазначив, що копії наказів на відрядження не додаються до договору субпідряду № 1-23/СП від 14.11.2023 оскільки була передоплата (Банківська виписка від 14.11.23 р.). Виконання ремонтних робіт підприємство розпочне в березні 2024 року.
Відповідно до квитанції від 13.12.2023 до вказаного повідомлення, зазначене повідомлення не прийняте до розгляду оскільки до податкової накладної від 14.11.2023 № 2 відсутнє повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів.
До вказаного повідомлення додані копії документів (19 шт.).
Також ТОВ «Промальпсервіс» складено повідомлення від 14.12.2023 № 1 до Головного управління ДПС у Донецькій області про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено, щодо податкової накладної від 14.11.2023 № 2, в яких позивач зазначив, що копії наказів на відрядження не додаються до договору субпідряду № 1-23/СП від 14.11.23 р. оскільки була передоплата (Банківська виписка від 14.11.23 р.). Виконання ремонтних робіт підприємство розпочне у березні 2024 року.
До вказаного повідомлення додані копії документів (19 шт.).
Відповідно до квитанції від 14.12.2023 до вказаного повідомлення, зазначене повідомлення не прийняте до розгляду оскільки порушено термін подання повідомлення.
Рішенням про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 10185072/32934863 від 18.12.2023 відмовлено в реєстрації податкової накладної від 14.11.2023 № 2 у зв`язку з ненаданням / частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку.
На рішення № № 10185072/32934863 від 18.12.2023 позивачем подана скарга від 27.12.2023, в якій зазначено, що ТОВ «Промальпсервіс» наразі не виконуються роботи відповідно до укладеного Договору. Платнику податків на цей час (на дату реєстрації податкової накладної за фактом одержання попередньої оплати) не потрібно мати у штаті та/або на договірних засадах працівників для робіт, що виконуватимуться за кілька місяців. Тим більше платник податків не має можливості надати документи щодо відряджень яких ще не було. При цьому ТОВ «Промальпсервіс» додано копію штатного розкладу на 2023 рік, який свідчить про наявність у штаті підприємства 6 працівників, зокрема будівельних спеціальностей. Також зазначено, що на виконання вимог контролюючого органу ТОВ «Промальпсервіс» надало всі первинні документи які можливо надати на цьому етапі виконання Договору. Дані первинні документи разом із іншою інформацією свідчать про реальність господарської операції за результатами вчинення якої, була складена податкова накладна № 2 від 14.11.2023. Крім того, повідомлено, що податкова накладна № 2 від 14.11.2023 складена та відправлена на реєстрацію правомірно, у відповідності до вимог законодавства України (обов`язок складення та направлення на реєстрацію випливає з Податкового кодексу України), на підставі реальної господарської операції за наявності достатніх трудових, матеріальних та інших ресурсів.
Рішенням від 04.01.2024 № 282/32934863/2 скарга позивача залишена без задоволення з підстав ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання i транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (iнвентаризацiйнi описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.
Позивачем надані наступні документи:
- банківська виписка по особовим рахунку позивача за 14.11.2023, за якою позивач отримав від Товариства з обмеженою відповідальністю «Важмашбуд» 1 272 884,57 грн призначенням платежу: аванс згідно з договором субпідряду № 1 -23/СП від 14.11.2023 ;
- наданий позивачу дозвіл Територіального управління Держгірнагляду у Донецькій області Державної служби гірничого нагляду та промислової безпеки України № 0315.13.14 від 11.02.2013 щодо виконання робіт підвищеної небезпеки;
- штатний розклад робітників ТОВ «Промальпсервіс» на 2023 рок, відповідно до якого позивач має 6 штатних одиниць;
- рахунок-фактуру № СФ-0000033 від 14.11.2023, який виставлено ТОВ «Важмашбуд» за поточний ремонт багатоквартирного житлового будинку за адресою: Київська область, Бучанський район, м. Ірпінь, вул. Павла Глазового (Кошового), буд. 13-Б/1, разом без ПДВ на суму 1515338,78 грн, ПДВ на суму 303067,76 грн, всього з ПДВ на суму 1818406,54 грн;
- ліцензія Державної архітектурно-будівельної інспекції України від 04.12.2019 № 69-Л щодо господарської діяльності з будівництва об`єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з середнім та значними наслідками;
- виписка з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань № 369175837866 від 22.12.2020 щодо позивача;
-договір субпідряду № 1-23/СП від 14.11.2023 який укладено між ТОВ «Важмашбуд» (як підрядник) і позивачем (як субпідрядник), щодо зобов`язання субпідрядника, з додержанням діючого законодавства виконати поточний ремонт багатоквартирного житлового будинку Київська область, Бучанський район, м. Ірпінь, вул. Павла Глазового (Кошового), буд. 13-Б/1 (роботи), а підрядник зобов`язується прийняти і оплатити виконані субпідрядником роботи відповідно до умов цього договору. Договірна ціна складає 1818406,54 грн. Також передбачено попередню оплату (аванс) у розмірі 70 %, а саме 1 272 884,58 грн. До цього договору наданий календарний рафік виконання робіт, за яким термін виконання робіт травень 2024 року;
- витяг з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань щодо ТОВ «Важмашбуд» від 12.09.2023;
- повідомлення про схвалення заявки Державної установи «Фонд Енергоефективності» від 07.11.2023 №19/3017/23-K203R на адресу Голови правління ОСББ «КОШОВОГО 13-Б/1»;
- податкова накладна від 14.11.2023 № 3;
- рішення про реєстрацію податкової накладної від 11.12.2023 № 10129485/32934863 податкової накладної від 14.11.2023 № 3
Спірні правовідносини виникли з приводу правомірності відмови в реєстрації податкових накладних.
Пунктом 201.1 ст. 201 Податкового кодексу України, у редакції, чинній на момент виникнення спірних праовідносин, передбачено, що на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Пунктом 201.7 ст. 201 Податкового кодексу України встановлено, що податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на рахунок у банку/небанківському надавачу платіжних послуг як попередня оплата (аванс).
Суд звертає увагу на те, що податкова накладна від 14.11.2023 № 2 була складена у зв`язку з отриманням попередньої оплати (авансу).
Також пунктом 201.10 ст. 201 Податкового кодексу України встановлено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Згідно з п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України встановлено, що реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Згідно з п.п. 7, 11 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року № 1165 (далі Порядок 1165), передбачено, що в разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів відповідно до Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Мінфіну від 12 грудня 2019 р. № 520.
Пунктом 5 Порядку прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого Наказом Міністерства фінансів України від 12 грудня 2019 року № 520 (далі Порядок № 520), зареєстровано в Міністерстві юстиції України 13 грудня 2019 року за № 1245/34216, передбачено, що Платник податку, який склав податкову накладну / розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації таких податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі може подати такі документи: договори, у тому числі зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури / інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством; інші документи, що підтверджують інформацію, зазначену у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі.
Приписами п. 9 Порядку № 520 установлено, що письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня
За результатами розгляду поданих письмових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку:
- або приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку;
- або надсилає повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (далі - Повідомлення), засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 2 до цього Порядку з пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування;
- або приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у разі надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства, та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.
Платник податку має право подати до контролюючого органу додаткові пояснення та копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, протягом 5 робочих днів з дня, наступного за днем отримання Повідомлення.
Додаткові письмові пояснення та копії документів, зазначені в абзаці шостому цього пункту, платник податку подає до ДПС засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги».
За результатами розгляду поданих додаткових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем їх отримання, приймає рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.
Якщо платник податку не надав додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі протягом 5 робочих днів, що настають за днем граничного строку їх подання, визначеного абзацом шостим цього пункту, та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.
Відповідно до пунктів 10 і 12 Порядку № 520 Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання / часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні Повідомлення; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку.
Верховний Суд у постанові від 4 серпня 2021 року у справі № 0840/4088/18 зазначив, загальними вимогами, які висуваються до акта індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення контролюючим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття. Здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. Здійснення моніторингу не повинне підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій контролюючого органу.
Викладена у квитанціях від 27.11.2023 пропозиція щодо надання пояснень та копій документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних є неконкретизованою.
Судом установлено, що додаткові пояснення та документи на повідомлення контролюючого органу від 04.12.2023 були надані після спливу п`яти робочих днів з моменту його отримання.
Проте суд вважає, що формальне застосування наслідків пропуску платником податків указаного строку для подання додаткових пояснень і документів є безпідставним у випадку коли витребувані в повідомленні контролюючого органу пояснення та/або документи безпосередньо не стосуються підстав складання платником податків податкової накладної.
Відповідачі у справі не спростовують отримання від позивача копії договору субпідряду № 1-23/СП від 14.11.2023, яким передбачено сплату на користь позивача попередньої оплати (авансу) в сумі 1 272 884,58 грн.
Отримання позивачем авансу в розмірі 1 272 884,57 грн від контрагента за вказаним договором підтверджується випискою з банківського рахунку.
Тому відповідно до п. 201.7 ст. 201 Податкового кодексу України на цю суму коштів позивач склав податкову накладну.
У повідомленні від 04.11.2023 контролюючий орган не просив надати підтвердження (додаткові підтвердження) щодо отримання позивачем указаних коштів від Товариства з обмеженою відповідальністю «Важмашбуд». Отже, контролюючий орган не висловив обґрунтованих сумнівів щодо фактичного отримання позивачем цих коштів.
З огляду на викладене, суд вважає, що витребувані повідомленням від 04.12.2023 документи щодо наявності працівників і наказів про відрядження не можуть впливати на підстави складання позивачем податкової накладної від 14.11.2023 № 2, а тому не надання у встановлений строк пояснень і документів на повідомлення від 04.12.2023 не може бути підставою для відмови в реєстрації податкової накладної.
Відтак суд вважає протиправним рішення № 10185072/32934863 від 18.12.2023.
Також суд звертає увагу на те, що в позовній заяві позивач просить визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС у «Київській» області. Проте зі змісту викладених у позовній заяві, а також установлених судом обставин, з урахуванням зазначення належного співвідповідача - Головного управління ДПС у Донецькій області, суд вважає, що позивач лише допустив описку в найменуванні контролюючого органу, рішення якого позивач просить скасувати. Зазначене не повинне впливати на вирішення спору по суті.
З огляду на викладене, суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення позовних вимог.
Водночас суд звертає увагу на те, що жодні висновки в цій справі не вказують на реальність або нереальність господарських операції між позивачем та Товариством з обмеженою відповідальністю «Важмашбуд», оскільки податкова накладна від 14.11.2023 № 2 була складена у зв`язку з отриманням позивачем коштів із призначенням платежу як авансу, а не у зв`язку із виконанням робіт.
Відповідно до квитанції № 4891-4847-3873-9110 від 23.01.2024 позивачем сплачено 2422,40 грн судового збору за подання позову.
У відповідності до ч. 1 ст. 139 КАС України встановлено, що при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Отже, стягненню на користь позивача підлягає 2422,40 грн сплаченого судового збору за рахунок бюджетних асигнувань відповідача-1 і відповідача-2.
Керуючись статтями 2, 5-10, 19, 72-77, 90, 132-139, 143, 241-246, 250, 255, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
Позов Товариства з обмеженою відповідальністю «Промальпсервіс» (ідентифікаційний код: 32934863; 84301, Донецька область, м. Краматорськ, вул. Ярослава Мудрого, буд. 33, кв. 8) до Головного управління ДПС у Донецькій області (ідентифікаційний код ВП: 44070187, 87500, Донецька область, м. Маріуполь, вул. Італійська, буд. 59), Державної податкової служби України (ідентифікаційний код: 43005393, 04053, м. Київ, Львівська площа, буд. 8) про визнання протиправним і скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії задовольнити повністю.
Визнати протиправним і скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС у Донецькій області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 18.12.2023 № 10185072- 32934863 про відмову у реєстрації податкової накладної від 14.11.2023 № 2.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю «Промальпсервіс» від 14.11.2023 № 2, датою її подання на реєстрацію 27.11.2023.
Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Промальпсервіс» за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Донецькій області суму судових витрат у розмірі 1211 (одна тисяча двісті одинадцять) гривень 20 (двадцять) копійок.
Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Промальпсервіс» за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України суму судових витрат у розмірі 1211 (одна тисяча двісті одинадцять) гривень 20 (двадцять) копійок.
Повне рішення суду складено 26 березня 2024 року.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення суду може бути оскаржено в апеляційному порядку до Першого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Суддя К.О. Куденков
Суд | Донецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 26.03.2024 |
Оприлюднено | 28.03.2024 |
Номер документу | 117916584 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Гайдар Андрій Володимирович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Гайдар Андрій Володимирович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Гайдар Андрій Володимирович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Гайдар Андрій Володимирович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Гайдар Андрій Володимирович
Адміністративне
Донецький окружний адміністративний суд
Куденков К.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні