Рішення
від 26.03.2024 по справі 420/17576/21
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/17576/21

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

26 березня 2024 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді Вовченко О.А. розглянувши в порядку письмового провадження справу за позовною заявою Головного управління ДСНС України в Одеській області до комунальної організації Арцизький дитячий позаміський заклад оздоровлення та відпочинку «Ювілейний» Арцизької міської ради, Арцизької міської ради про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю), -

ВСТАНОВИВ:

До Одеського окружного адміністративного суду 23.09.2021 надійшов позов Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області до комунальної організації Арцизький дитячий позаміський заклад оздоровлення та відпочинку «Ювілейний» Арцизької міської ради та Арцизької міської ради, в якому позивач просить застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) до відповідача:

- у спосіб: у вигляді повного зупинення експлуатації будівель відповідача за адресою: 68142, Одеська область, Татарбунарський район, село Приморське, вул. Радісна 47;

- у порядок: шляхом відключення вищевказаних будівель від джерел електропостачання (або інших електромереж, електроприладів, пристроїв, обладнання, установок); обмеження до них доступу, за винятком проведення робіт з усунення недоліків зазначених в акті перевірки № 387 від 19.07.2021, до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, зазначених в акті перевірки № 387 від 19.07.2021.

Відповідно до витягу з протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 23.09.2021 справу №420/17576/21 передано на розгляд головуючому судді Цховребовій М.Г.

Ухвалою від 28.09.2021 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження в адміністративній справі за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області до Комунальної організації Арцизький дитячий позаміський заклад оздоровлення та відпочинку «Ювілейний» Арцизької міської ради та Арцизької міської ради та визначено, що справа буде розглядатися в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами.

01.12.2021 ухвалою суду визначено розгляд справи за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області до Комунальної організації Арцизький дитячий позаміський заклад оздоровлення та відпочинку «Ювілейний» Арцизької міської ради про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) проводити в порядку загального позовного провадження.

Відповідно до витягу з протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 20.09.2023 справу №420/17576/21 передано на розгляд головуючому судді Вовченко О.А., підстава: перебування судді у відпустці.

Ухвалою суду від 26.09.2023 року прийнято до провадження адміністративну справу №420/17576/21 за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області до Комунальної організації Арцизький дитячий позаміський заклад оздоровлення та відпочинку «Ювілейний» Арцизької міської ради та Арцизької міської ради про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю), вирішено розглядати справу за правилами загального позовного провадження з викликом учасників процесу.

12 грудня 2023 року ухвалою суду закрито підготовче провадження по справі за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області до Комунальної організації Арцизький дитячий позаміський заклад оздоровлення та відпочинку «Ювілейний» Арцизької міської ради та Арцизької міської ради про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) та призначити справу № 420/17576/21 до судового розгляду по суті.

Позов обґрунтований позивачем тим, що під час перевірки відповідача виявлені порушення, що впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі та можуть спричинити реальну загрозу життю та здоров`ю людей, а також неможливість її ефективної ліквідації та рятування людей. Подальша експлуатація Комунальною організацією Арцизький дитячий позаміський заклад оздоровлення та відпочинку «Ювілейний» Арцизької міської ради з виявленими порушеннями створює реальну загрозу життю та здоров`ю людей. Таким чином є підстави для застосування до відповідача заходів реагування.

Представник позивача в судове засідання не з`явився, надав клопотання про розгляд справи без його участі та просив задовольнити позовні вимоги в повному обсязі.

Представник відповідача від Комунальної організації Арцизький дитячий позаміський заклад оздоровлення та відпочинку «Ювілейний» Арцизької міської радинадав до суду документи, щодо часткового виконання припису Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області проте в судове засідання не з`явився, відзив на позовну заяву до суду не надав.

Представник відповідача - Арцизької міської ради в судові засідання не з`являвся, про розгляд справи сповіщений належним чином та завчасно, про причини неявки суд не попереджав, відзив на позовну заяву до суду не надав.

Згідно з ч. 9 ст. 205 КАС України якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з`явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.

Враховуючи вищевикладені приписи ст. 205 КАС України суд дійшов висновку про можливість продовження розгляду справи в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.

Вивчивши матеріали справи, ознайомившись з позовною заявою, дослідивши обставини, якими сторони обґрунтовують свої вимоги та заперечення, та перевіривши їх наданими доказами, судом встановлено наступне.

Відповідно до ст. 3 Конституції України людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.

В преамбулі Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», вказано, що цей Закон визначає правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю).

Приписами ст. 1 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», визначено, що державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

Згідно ч. 5 ст. 4 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання можуть бути зупинені повністю або частково виключно за рішенням суду.

Відповідно до ч.1 ст.5 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» планові заходи здійснюються відповідно до річних планів, що затверджуються органом державного нагляду (контролю) не пізніше 1 грудня року, що передує плановому. Внесення змін до річних планів здійснення заходів державного нагляду (контролю) не допускається, крім випадків зміни найменування суб`єкта господарювання та виправлення технічних помилок.

Положеннями ч. 7 ст. 7 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», передбачено, що на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.

Відповідно до Указу Президента України №20/2013 від 16 січня 2013 року Державна служба України з надзвичайних ситуацій (ДСНС України) є центральним органом виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сферах цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, профілактики травматизму невиробничого характеру, а також гідрометеорологічної діяльності. ДСНС України здійснює свої повноваження безпосередньо та через територіальні органи.

Відповідно до п.1 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16 грудня 2015 р. № 1052 (далі Положення), Державна служба України з надзвичайних ситуацій (ДСНС) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра внутрішніх справ і який реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а також гідрометеорологічної діяльності.

Відповідно пп. 39 п.4 Положення, ДСНС відповідно до покладених на неї завдань організовує і здійснює державний нагляд (контроль) у сфері пожежної та техногенної безпеки щодо виявлення та запобігання порушенню вимог законодавства органами та суб`єктами господарювання, аварійно-рятувальними службами, іншими юридичними особами.

Згідно з п.7 Положення, ДСНС здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку територіальні органи.

Відповідно до пп.27 п.4 Положення про Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області (далі - ГУ ДСНС України в Одеській області) затвердженого наказом ДСНС №3 від 04.02.2013 року (у редакції наказу ДСНС 12.11.2018 року № 661) ГУ ДСНС України в Одеській області відповідно до покладених на нього завдань, на відповідній території організовує і здійснює безпосередньо та через підпорядковані підрозділи державний нагляд (контроль) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки та цивільного захисту місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування та суб`єктами господарювання.

Згідно з пп. 35 п.4 вказаного Положення Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області складає акти перевірок, видає приписи, постанови, розпорядження про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки, а в разі встановлення порушень, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей, звертається до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, окремих приміщень, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту.

На підставі наказу ГУ ДСНС України в Одеській області від 29.06.2021 року №238, посвідчення на проведення заходу державного нагляду (контролю) від 01.07.2021 року №64 Білгород-Дністровського районного управління ГУ ДСНС України в Одеській області у період з 07.07.2021 року по 20.07.2021 року проведена позапланова перевірка Комунальної організації Арцизький дитячий позаміський заклад оздоровлення та відпочинку «Ювілейний» Арцизької міської ради, за результатами якої складений акт перевірки №387 від 19.07.2021 року (аркуші справи 9-21).

Зазначеною перевіркою встановлено 27 порушень щодо додержання (виконання) вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, які впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі, що можуть спричинити загрозу життю та здоров`ю людей, а також неможливістю її ефективної ліквідації та рятуванню людей.

За результатом проведеної перевірки директору Комунальної організації Арцизький дитячий позаміський заклад оздоровлення та відпочинку «Ювілейний» Арцизької міської ради вручено припис про усунення в термін до 25.09.2021 року порушень вимог законодавства у сфері техногенної та протипожежної безпеки № 275 від 19.07.2021 року (т.1 а.с.22-25).

Під час розгляду даної справи судом встановлено, що представником Комунальної організації Арцизький дитячий позаміський заклад оздоровлення та відпочинку «Ювілейний» подано до Головного управління ДСНС України в Одеській області заяву про здійснення заходу державного нагляду (контролю).

На підставі наказу ГУ ДСНС України в Одеській області від 28.11.2023 року №НС-392/60 (т.2 а.с.6), посвідчення на проведення заходу державного нагляду (контролю) від 05.12.2023 року №62 Головним управлінням ДСНС України в Одеській області (т.2 а.с. 8-9) у період з 15.12.2023 року по 18.12.2023 року проведена позапланова перевірка Комунальної організації Арцизький дитячий позаміський заклад оздоровлення та відпочинку «Ювілейний» Арцизької міської ради, за результатами якої складений акт перевірки № 9 від 18.12.2023 року (т.2 а.с. 12-19).

Директором Комунальної організації Арцизький дитячий позаміський заклад оздоровлення та відпочинку «Ювілейний» Арцизької міської ради зазначений акт підписаний, заперечення стосовно виявлених порушень не надані, тобто, фактично висновки акту перевірки не заперечуються.

За результатом проведеного позапланового заходу директору Комунальної організації Арцизький дитячий позаміський заклад оздоровлення та відпочинку «Ювілейний» Арцизької міської ради вручено припис про усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та протипожежної безпеки № 3 від 18.12.2023 року (т.2 а.с.10-11).

Зі змісту акту № 9 від 18.12.2023 року вбачається, що порушення, які були встановлені при проведенні заходу за наслідком якого складено акт перевірки №387 від 19.07.2021 року не виконані відповідачем.

Порушення, що зазначені в акті № 9 від 18.12.2023 є такими, що впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі та можуть спричинити загрозу життю та здоров`ю людей:

1. р. V, глава 1, п.1.2 Наказ МВС № 1417 від 30.12.2014, КЦЗУ № 5403-VІ стаття 55, - приміщення для сну будинків відпочинку не обладнано системами пожежної сигналізації відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 «Система протипожежного захисту»;

2. р. V, глава 1, п.1.2 Наказ МВС № 1417 від 30.12.2014, КЦЗУ № 5403-VІ стаття 55, - необладнанні приміщення системами оповіщення про пожежу відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 «Система протипожежного захисту»;

3. р.ІІІ, п.2, п.п. 2.5 Наказ МВС № 1417 від 30.12.2014, КЦЗУ № 5403-VІ стаття 55, -

дерев`яні конструкції даху капітальних будівель і споруд не оброблено засобами вогнезахисту, які забезпечують 1 групу вогнезахисної ефективності;

4. п.1.20 глави 1 розділу ІV Наказ МВС № 1417 від 30.12.2014, КЦЗУ № 5403-VІ стаття 55, - не проведено замір опору ізоляції і перевірку спрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замикання.

Кодексом цивільного захисту України регулюються відносини, пов`язані із захистом населення, територій, навколишнього природного середовища та майна від надзвичайних ситуацій, реагуванням на них, функціонуванням єдиної державної системи цивільного захисту, та визначенням повноважень органів державної влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, права та обов`язки громадян України, іноземців та осіб без громадянства, підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності.

Стаття 20 Кодексу цивільного захисту України визначає завдання і обов`язки суб`єктів господарювання, інших юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців (далі - суб`єкти господарювання) у сфері цивільного захисту.

В ст. 55 Кодексу цивільного захисту України визначені заходи щодо забезпечення пожежної безпеки. Забезпечення пожежної безпеки є невід`ємною складовою діяльності держави щодо захисту життя та здоров`я людини, майна і навколишнього природного середовища від пожеж (ч.1). Забезпечення пожежної безпеки покладається на власника (власників) земельної ділянки та іншого об`єкта нерухомого майна або наймачів (орендарів) земельної ділянки та іншого об`єкта нерухомого майна, якщо це обумовлено договором найму (оренди), а також на керівника (керівників) суб`єкта господарювання, а щодо фізичних осіб - підприємців особисто (ч.3). Проектування та обладнання системами протипожежного захисту будинків, будівель, споруд та їх частин здійснюються згідно з будівельними нормами. Підтримання експлуатаційної придатності (обслуговування) таких систем здійснюється згідно з правилами, затвердженими центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері цивільного захисту (ч.5). Обов`язок із забезпечення пожежної безпеки в житлових приміщеннях державного, комунального, громадського житлового фондів, фонду житлово-будівельних кооперативів та об`єднань співвласників багатоквартирних будинків, житлових приміщеннях приватного житлового фонду та інших спорудах, приватних житлових будинках садибного типу, дачних і садових будинках з господарськими спорудами та будівлями покладається на їхніх власників (співвласників), користувачів або наймачів, якщо це обумовлено договором найму (ч.6).

Відповідно до ст. 65 Кодексу цивільного захисту України, державний нагляд (контроль) у сфері пожежної та техногенної безпеки - це діяльність центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, спрямована на виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки (ч.1). Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, здійснює державний нагляд (контроль) у сфері пожежної та техногенної безпеки щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання, крім суб`єктів господарювання, які займаються незалежною професійною діяльністю за місцем проживання та не використовують найману працю, аварійно-рятувальними службами (ч.2). Державний нагляд (контроль) у сфері пожежної та техногенної безпеки здійснюється у встановленому Законом України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" порядку з урахуванням особливостей, визначених цим Кодексом (ч.3).

Згідно ст. 66 Кодексу цивільного захисту України, центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, щодо суб`єктів, визначених статтею 65 цього Кодексу, здійснює заходи державного нагляду (контролю) у сфері пожежної та техногенної безпеки шляхом проведення планових та позапланових перевірок земельних ділянок, будинків, будівель, споруд, у тому числі тих, що будуються, їх комплексів та/або частин будь-якого призначення та будь-якої форми власності (ч.1).

В ст. 68 Кодексу цивільного захисту України передбачено, що у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом (ч.2). Приписи, постанови, розпорядження центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, щодо усунення порушень встановлених законодавством вимог з питань техногенної та пожежної безпеки можуть бути оскаржені до суду в установлений законом строк (ч.3).

Згідно з вимогами статті 70 Кодексу цивільного захисту України підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є: 1) недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, нормами і правилами; 2) порушення вимог пожежної безпеки, передбачених нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення; 3) випуск і реалізація вибухопожежонебезпечної продукції та продукції протипожежного призначення з відхиленням від вимог, визначених нормативно-правовими актами або без даних щодо відповідності такої продукції вимогам пожежної безпеки; 4) нездійснення заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій; 5) відсутність на виробництвах, на яких застосовуються небезпечні речовини, паспортів (формулярів) на обладнання та апаратуру або систем із забезпечення їх безперебійної (безаварійної) роботи; 6) невідповідність кількості засобів індивідуального захисту органів дихання від небезпечних хімічних речовин нормам забезпечення ними працівників суб`єкта господарювання, їх непридатність або відсутність; 7) порушення правил поводження з небезпечними речовинами; 8) відсутність або непридатність до використання засобів індивідуального захисту в осіб, які здійснюють обслуговування об`єктів підвищеної небезпеки, а також в осіб, участь яких у ліквідації наслідків надзвичайної ситуації передбачена планом локалізації і ліквідації аварій та їх наслідків; 9) відсутність на об`єкті підвищеної небезпеки диспетчерської служби або її неготовність до виконання покладених на неї завдань, у тому числі через відсутність відповідних документів, приладів, обладнання або засобів індивідуального захисту; 10) неготовність до використання за призначенням аварійно-рятувальної техніки, засобів цивільного захисту, а також обладнання, призначеного для забезпечення безпеки суб`єктів господарювання; 11) проведення робіт з будівництва будинків та споруд, розміщення інших небезпечних об`єктів, інженерних і транспортних комунікацій, які порушують встановлений законодавством з питань техногенної безпеки порядок їх проведення або проведення яких створює загрозу безпеці населення, суб`єктам господарювання, обладнанню та майну, що в них перебувають. Повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.

Загальні вимоги з пожежної безпеки до будівель, споруд різного призначення та прилеглих до них територій, іншого нерухомого майна, обладнання, устаткування, що експлуатуються, будівельних майданчиків, а також під час проведення робіт з будівництва, реконструкції, реставрації, капітального ремонту, технічного переоснащення будівель та споруд (далі - об`єкт) встановлюються Правилами пожежної безпеки в Україні, затверджені наказом Міністерства внутрішніх справ України від 30.12.2014 року № 1417 (далі Правила №1417).

В п. 2 розділу I Правил № 1417 вказано, що ці Правила є обов`язковими для виконання суб`єктами господарювання, органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, які перебувають в Україні на законних підставах.

Дослідивши матеріали справи судом встановлено, що відповідачем до суду не надано належних та достатніх доказів усунення порушень вимог приписів Кодексу цивільного захисту України №5403-VІ, Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України № 1417 від 30.12.2014 року, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 05.03.2015 за №252/26697 та інших чинних нормативно-правових актів, норм і правил у сфері пожежної, техногенної безпеки, зазначених у п. 1-3 акту № 387 від 19.07.2021 року та під номерами 1-4 у акті №9 від 18.12.2023, які стосуються відповідача.

Надані до суду копії договору підряду № 07/24 від 15.01.2023 р. (т.2 а.с. 21-23) на послугу по проектуванню та подальшому монтажу системи пожежного захисту семи житлових корпусів на території КО АДПЗОВ «Ювілейний» за адресою: Одеська область, Білгород-Дністровський район, с. Приморське (Расєйка), вул. Радісна, 47 та договору № 06/24 від 15.01.2024 року (т.2 а.с 24-25) на обробку дерев`яних конструкцій покрівлі вогнегасним розчином семи житлових корпусів на території КО АДПЗОВ «Ювілейний» за адресою: Одеська область, Білгород-Дністровський район, с. Приморське (Расєйка), вул. Радісна, 47 не є належним доказом виконання зазначених в договорі робіт, а свідчать лише про намір виконання зазначених в договорах робіт та послуг.

Порядок засвідчення копій документів визначений пунктами 5.26 ДСТУ 4163:2020 «Уніфікована система організаційно-розпорядчої документації. Вимоги до оформлення документів».

Пунктами 5.26 Національного стандарту України «Уніфікована система організаційно-розпорядчої документації. Вимоги до оформлення документів» (ДСТУ 4163-2020) визначено, що відмітка про засвідчення копії документа складається з таких елементів: слів «Згідно з оригіналом» (без лапок), найменування посади, особистого підпису особи, яка засвідчує копію, її власного імені та прізвища, дати засвідчення копії. У випадках, визначених законодавством, копії документів засвідчують відбитком печатки юридичної особи, структурного підрозділу (служби діловодства, служби кадрів, бухгалтерії тощо) юридичної особи або печатки «Для копій» (п.5.26).

Надані до суду акт сдачи-прийому виконаних робіт № 01 від 29 січня 2014 року та акт сдачи-прийому виконаних робіт № 02 від 29 січня 2014 року (т.2 а.с. 42-43) суд вважає не допустимими доказами, оскільки зазначені акти не засвідченні у відповідності до положень ДСТУ 4163:2020.

Також відповідачем до суду не надано доказів проведення замірів опору ізоляції і перевірку спрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замикання.

Приписами частини першої статті 6 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» визначено, що підставами для здійснення позапланових заходів є подання суб`єктом господарювання письмової заяви до відповідного органу державного нагляду (контролю) про здійснення заходу державного нагляду (контролю) за його бажанням; перевірка виконання суб`єктом господарювання приписів, розпоряджень або інших розпорядчих документів щодо усунення порушень вимог законодавства, виданих за результатами проведення попереднього заходу органом державного нагляду (контролю).

Таким чином, суд зазначає, належним доказом усунення зафіксованих в актах перевірки № 387 від 19.07.2021 року та №9 від 18.12.2023 порушень у даній справі (з урахуванням наданих відповідачем до суду доказів) можуть бути результати повторної перевірки органом ДСНС, та що відповідач повинен був звернутись до позивача із заявою про проведення перевірки щодо такого усунення.

Вказаний висновок узгоджується з висновком Верховного Суду, наведеним у постанові від 27.11.2019 року по справі №640/4508/19 та від 11.12.2019 року №826/10795/16.

Проте, відповідачем до суду не надано висновок позивача про усунення відповідачем зафіксованих порушень в актах перевірки № 387 від 19.07.2021 року (п. 1-3) та №9 від 18.12.2023 (п.1-4).

Відповідно до ст. 3 Конституції України людина, її життя і здоров`я, і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.

Згідно частини 2 статті 70 Кодексу цивільного захисту України повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.

Кодекс цивільного захисту України пов`язує застосування заходів реагування з виявленням порушень, які створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.

Поняття «загрози життю та здоров`ю» є оціночним. Однак це не спростовує необхідність дослідження судом доказів, якими обґрунтовується їх наявність та зважаючи, що такі спори розглядаються за позовними заявами суб`єктів владних повноважень, суди не повинні обмежуватися тільки даними актів перевірок. Достовірність інформації про зафіксовані в них порушення має бути перевірена судами шляхом зібрання відповідних доказів, а застосування судом обраного заходу реагування обґрунтовуватися з дотриманням всіх принципів адміністративного судочинства.

При обранні заходу реагування позивачем як суб`єктом владних повноважень, і судом, відповідно, мають ураховуватися принцип співмірності обраного заходу реагування тим порушенням, які виникли та тим, які залишилися не усунутими на час розгляду справи, а також дотримання справедливого балансу між інтересами відповідача і публічними інтересами. Крім того, під час прийняття судового рішення мають бути враховані не лише обставини і підстави, які спонукали позивача як суб`єкта владних повноважень звернутися до суду з позовом про застосування заходів реагування, але і ті, які існують на час ухвалення судового рішення.

Вказані висновки узгоджуються з висновками, викладеними Верховним судом у постанові від 02.11.2021 у справі №420/4106/20.

Так, позивач у позовній заяві просить суд застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) до Комунальної організації Арцизький дитячий позаміський заклад оздоровлення та відпочинку «Ювілейний» Арцизької міської ради у спосіб: у вигляді повного зупинення експлуатації будівель відповідача за адресою: 68142, Одеська область, Татарбунарський район, село Приморське, вул. Радісна 47; у порядок: шляхом відключення вищевказаних будівель від джерел електропостачання (або інших електромереж, електроприладів, пристроїв, обладнання, установок); обмеження до них доступу, за винятком проведення робіт з усунення недоліків зазначених в акті перевірки № 387 від 19.07.2021, до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, зазначених в акті перевірки № 387 від 19.07.2021.

Захист прав споживачів електричної енергії, а також механізм захисту цих прав регулюються цим Законом, законами України «Про захист прав споживачів», «Про захист економічної конкуренції», іншими нормативно-правовими актами.

Розділом VII Правил роздрібного ринку електричної енергії, затверджених постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг №312 від 14.03.2018 (надалі Правила №312) встановлені наступні умови припинення постачання електричної енергії споживачу:

- електрична енергія споживачу, який не допускає порушень своїх договірних зобов`язань перед оператором системи передачі та/або оператором системи розподілу та електропостачальником, постачається безперервно, крім випадків, передбачених умовами договорів, укладених споживачами з електропостачальником та оператором системи, та нормативно-правовими актами, у тому числі цими Правилами (п.7.1);

- у разі незадовільного технічного стану електроустановок споживачів, який загрожує аварією, пожежею і створює загрозу життю обслуговуючого персоналу, населенню і сільськогосподарським тваринам, у разі невиконання вимог щодо усунення недоліків в електроустановках уповноважений представник органу виконавчої влади, на якого покладено відповідні обов`язки згідно із законодавством України, зобов`язаний видати споживачу припис щодо негайного (протягом години) припинення споживання електричної енергії та направити відповідний припис оператору системи; невиконання споживачем або оператором системи припису тягне за собою відповідальність, установлену законодавством України (п.7.2);

- обмеження у споживанні електричної енергії має проводитися за умови одночасного забезпечення збереження необхідних рівнів надійності та якості електропостачання інших споживачів та субспоживачів (п.7.3);

- у разі відсутності технічної можливості виконання умови одночасного забезпечення збереження необхідних рівнів надійності і якості електропостачання інших споживачів та субспоживачів (унаслідок застосування відповідної схеми електропостачання) споживач, електропостачання якого має бути обмежене або припинене, зобов`язаний надати доступ до власних електроустановок уповноваженим представникам оператора системи для вибіркового відключення струмоприймачів з наступним пломбуванням пристроїв їх підключення. У разі ненадання доступу для вибіркового відключення оператор системи має перед відключенням основного споживача забезпечити живлення об`єктів субспоживачів за іншою схемою. (п.7.4).

Крім того у п.7.5 Правил №312 передбачені випадки, при яких можливе повне або часткове припинення постачання електричної енергії споживачу:… невиконання припису представника відповідного органу виконавчої влади.

З наведених положень Порядку №312 вбачається, що невиконання вимог Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області може бути підставою для повного або часткового припинення постачання електричної енергії, але лише з урахуванням п.7.2 цих правил, тобто при наявності незадовільного технічного стану електроустановок споживачів, який загрожує аварією, пожежею і створює загрозу життю обслуговуючого персоналу, населенню, і лише в разі невиконання вимог щодо усунення таких недоліків в електроустановках.

Тобто, лише наявність порушень технічного стану електричних мереж та/або електричного обладнання приміщення, може бути підставою для застосування до суб`єкта заходів реагування у вигляді повного або часткового припинення постачання електричної енергії.

Порушення, зазначене у п. 4 акту №9 від 18.12.2023 може стати причиною виникнення пожеж та, відповідно, ризику завдання шкоди життю і здоров`ю населення.

Також позивачем у п. 1-3 акту № 387 від 19.07.2021 (інші порушення усунені до прийняття рішення у даній справі) та у п.1-4 акту №9 від 18.12.2023 встановлено порушення, що впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі, що можуть спричинити загрозу життю та здоров`ю людей, а також неможливістю її ефективної ліквідації та рятуванню людей.

Відтак враховуючи викладене вище та те, що позовні вимоги позивача стосуються Комунальної організації Арцизький дитячий позаміський заклад оздоровлення та відпочинку «Ювілейний» Арцизької міської ради, щодо якої встановлено порушення в п. 1-3 акту № 387 від 19.07.2021, у п.1-4 акту №9 від 18.12.2023, позовна заява підлягає задоволенню шляхом застосування до Комунальної організації Арцизький дитячий позаміський заклад оздоровлення та відпочинку «Ювілейний» Арцизької міської ради заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді повного зупинення експлуатації будівель відповідача за адресою: 68142, Одеська область, Татарбунарський район, село Приморське, вул. Радісна 47; у порядок: шляхом відключення вищевказаних будівель від джерел електропостачання (або інших електромереж, електроприладів, пристроїв, обладнання, установок); обмеження до них доступу, за винятком проведення робіт з усунення недоліків зазначених в п. 1-3 акту № 387 від 19.07.2021, у п.1-4 акту №9 від 18.12.2023, до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, зазначених в п. 1-3 акту № 387 від 19.07.2021 року, у п.1-4 акту №9 від 18.12.2023 року

Суд зазначає, що недодержання відповідачем вимог у сфері техногенної та пожежної безпеки призводить до невиправданого ризику виникнення надзвичайних ситуацій та, відповідно, ризику завдання шкоди життю і здоров`ю населення, а забезпечення державою конституційних прав громадян на захист життя, здоров`я та власності від невиправданого ризику виникнення надзвичайних ситуацій має пріоритетне значення.

Відповідно до статті 2 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод право кожного на життя охороняється законом. Цей припис зобов`язує державу вживати належних заходів для захисту життя осіб, які знаходиться під її юрисдикцією. Слід зазначити, що це зобов`язання повинно тлумачитися як таке, що застосовується в контексті будь-якої діяльності, публічної чи ні, в якій право на життя може бути поставлене під сумнів.

Згідно із ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ч.1 ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних справах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Згідно із ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Відповідно до ч. 1. ст. 72 КАС України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

Згідно з ч.ч.1.2 ст. 76 КАС України встановлено, що достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування. Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.

Частиною 1 ст. 77 КАС України визначено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

З огляду на викладене, суд при прийняті рішення приймає до уваги приписи ст. 3 Конституції України, і вважає що позовні вимоги позивача слід задовольнити.

Відповідно до ч. 2 ст. 139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

Оскільки спір вирішено на користь суб`єкта владних повноважень, а також за відсутності витрат позивача - суб`єкта владних повноважень, пов`язаних із залученням свідків та проведенням судових експертиз, судові витрати (судовий збір), відповідно до статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, стягненню з відповідача не підлягають.

Керуючись ст. ст. 6, 14, 90, 243-246, 255 КАС України, суд, -

В И Р І Ш И В:

Позовну заяву Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області - задовольнити.

Застосувати заходи реагування до Комунальної організації Арцизький дитячий позаміський заклад оздоровлення та відпочинку «Ювілейний» Арцизької міської ради у вигляді повного зупинення експлуатації будівель відповідача за адресою: 68142, Одеська область, Татарбунарський район, село Приморське, вул. Радісна 47; у порядок: шляхом відключення вищевказаних будівель від джерел електропостачання (або інших електромереж, електроприладів, пристроїв, обладнання, установок); обмеження до них доступу, за винятком проведення робіт з усунення недоліків зазначених в п. 1-3 акту № 387 від 19.07.2021, у п.1-4 акту №9 від 18.12.2023, до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, зазначених в п. 1-3 акту № 387 від 19.07.2021 року, у п.1-4 акту №9 від 18.12.2023 року.

Рішення суду набирає законної сили в порядку та строки, встановлені ст. 255 Кодексу адміністративного судочинства України.

Рішення суду може бути оскаржено в порядку та строки, встановлені ст. 295 Кодексу адміністративного судочинства України.

Позивач: Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області (вул. Прохорівська, 6, м. Одеса, 65091, код ЄДРПОУ 38643633).

Відповідачі:

Комунальна організація Арцизький дитячий позаміський заклад оздоровлення та відпочинку «Ювілейний» Арцизької міської ради (площа Механізаторів, 5, м. Арциз, Одеська область, 68142, код ЄДРПОУ 22494155).

Арцизька міська рада (вул. Соборна, 46, м. Арциз, Болградський район, Одеська область, 68400, код ЄДРПОУ 04057037).

СуддяО.А. Вовченко

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення26.03.2024
Оприлюднено28.03.2024
Номер документу117918593
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них дозвільної системи, нагляду (контролю), реалізації держ-ї регуляторної політики у сфері госп-ї д-ті; ліцензування видів господарської д-ті; розроблення і застосування національних стандар., технічних регламентів та процедур оцінки відповідності

Судовий реєстр по справі —420/17576/21

Рішення від 26.03.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Вовченко О.А.

Ухвала від 12.12.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Вовченко О.А.

Ухвала від 26.09.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Вовченко О.А.

Ухвала від 08.05.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Цховребова М.Г.

Ухвала від 09.01.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Цховребова М.Г.

Ухвала від 01.11.2022

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Цховребова М.Г.

Ухвала від 15.02.2022

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Цховребова М.Г.

Ухвала від 01.12.2021

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Цховребова М.Г.

Ухвала від 28.09.2021

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Цховребова М.Г.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні