Справа № 420/2632/24
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
26 березня 2024 року Одеський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Радчука А.А.,
розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження справу за позовом ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до Об`єднаної житлової комісії Інституту Військово-Морських Сил Національного університету Одеська морська академія (65029, м. Одеса, вул. Дідріхсона, 8, код ЄДРПОУ 26614030) про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити дії,
В С Т А Н О В И В:
До суду надійшла позовна заява ОСОБА_1 до Об`єднаної житлової комісії Інституту Військово-Морських Сил Національного університету Одеська морська академія, у якій позивач просить суд:
визнати протиправним рішення об`єднаної житлової комісії Інституту Військово-Морських Сил Національного університету Одеська морська академія від 22.09.2023 № 10/2023 в частині відмови у зарахуванні на облік осіб, які потребують поліпшення житлових умов шляхом забезпечення жилими приміщеннями для постійного проживання, майора юстиції ОСОБА_1 у загальну чергу з 17.02.2017 складом сім`ї 3 особи ОСОБА_1 1991 р.н., син ОСОБА_2 2018 р.н., син ОСОБА_3 2021 р.н., та відмови у включенні в списки на першочергове отримання жилого приміщення як учасника бойових дій з 18.12.2020;
зобов`язати об`єднану житлову комісію Інституту Військово-Морських Сил Національного університету Одеська морська академія зарахувати майора юстиції ОСОБА_4 на облік осіб, які потребують поліпшення житлових умов шляхом забезпечення жилими приміщеннями для постійного проживання, у загальну чергу з 17.02.2017 складом сім`ї 3 особи ОСОБА_1 1991 р.н, син ОСОБА_2 2018 р.н., син ОСОБА_3 2021 р.н. та включити в списки на першочергове отримання жилого приміщення як учасника бойових дій з 18.12.2020.
Адміністративний позов поданий за допомогою підсистеми Електронний суд.
В обґрунтування позовних вимог зазначено про те, що позивач проходить військову службу в Збройних Силах України.
У період з 30.06.2016 по 18.10.2018 позивач проходив службу у військовій частині НОМЕР_2 , АДРЕСА_2 , де рішенням житлової комісії військової частини НОМЕР_2 від 17.02.2017 (протокол № 1) був зарахований на квартирний облік громадян, які потребують поліпшення житлових умов, шляхом забезпечення жилих приміщень для постійного проживання, у житловій комісії в/ч НОМЕР_2 у загальній черзі складом сім`ї одна особа з 17.02.2017.
У подальшому, Наказом Командувача ВМС ЗС України від 18.10.2018 призначений на іншу посаду у військовій частині НОМЕР_3 .
Рішенням житлової комісії в/ч НОМЕР_2 від 16.11.2018 був знятий з квартирного обліку у житловій комісії в/ч НОМЕР_2 , у зв`язку з вибуттям для подальшого проходження військової служби у в/ч НОМЕР_3 АДРЕСА_2 .
Позивач вказує, що йому було видано довідку від 16.11.2018 № 1146 про те, що з 17.02.2017 по 16.11.2018 він перебував на квартирному обліку житловій комісії в/ч НОМЕР_2 у загальній черзі складом сім`ї одна особа. Копію житлової справи було направлено до в/ч НОМЕР_3 .
Під час проходження військової служби у в/ч НОМЕР_3 позивача не було зараховано на квартирний облік у житловій комісії в/ч НОМЕР_3 у загальній черзі складом сім`ї одна особа, мотивуючи це тим, що до в/ч НОМЕР_3 копія наказу начальника Одеського гарнізону від 07.10.2018 № 58 Про затвердження переліку житлових комісій Одеського гарнізону не надходила.
У зв`язку з переміщенням до нового місця служби Інституту ВійськовоМорських Сил Національного університету Одеська морська академія, ОЖК в/ч НОМЕР_3 видала довідку від 03.06.2019 № 475/686/1 про те, що позивач на квартирному обліку у в/ч НОМЕР_3 не перебував, житлом не забезпечувався.
Як вважає позивач, ОЖК в/ч НОМЕР_3 внаслідок протиправної бездіяльності порушила його законні права та інтереси, встановлені чинним законодавством, в частині зарахування на облік громадян, які потребують поліпшення житлових умов, шляхом забезпечення жилими приміщеннями для постійного проживання, внаслідок чого його не було зараховано на квартирний облік у в/ч НОМЕР_3
З 06.06.2019 позивач проходить військову службу в Інституті Військово-Морських Сил Національного університету Одеська морська академія. Звернувся до голови ОЖК Інституту з рапортом від 14.09.2023 (вх. № 2/3393) про зарахування на облік осіб для поліпшення житлових умов у загальну чергу з 17.02.2017 складом сім`ї 3 особи сам позивач, син ОСОБА_2 2018 р.н., син ОСОБА_3 2021 р.н. та включити в списки на першочергове отримання жилого приміщення як учасник бойових дій з 18.12.2020 (з моменту набуття статусу учасника бойових дій).
Зазначений рапорт був розглянутий ОЖК Інституту 22.09.2023. Проте, рішенням ОЖК Інституту від 22.09.2023, оформленим протоколом № 10/2023 та затвердженим наказом начальника Інституту від 02.10.2023 № 342, позивачу було відмовлено у зарахуванні на квартирний облік на підставі пункту 4 розділу І Інструкції № 380, з підстав відсутності вислуги 20 років.
Вважаючи протиправною відмову ОЖК Інституту щодо зарахування на облік для поліпшення житлових умов при Інституті, позивач звернувся до суду з даним позовом.
У своїх доводах позивач посилається на те, що він має право на зарахування на облік осіб, які потребують поліпшення житлових умов у загальну чергу з 17.02.2017 складом сім`ї 3 особи, та на включення в списки на першочергове отримання жилого приміщення як учасника бойових дій з 18.12.2020.
Позивач зазначає, що Інструкція з організації забезпечення військовослужбовців Збройних Сил України та членів їх сімей жилими приміщеннями затверджена наказом Міністерства оборони України від 31.07.2018 та набрала чинності 16.10.2018.
Пунктом 4 Наказу № 380 встановлено, що за військовослужбовцями та членами їх сімей, які були зараховані на облік для поліпшення житлових умов, до набрання чинності цим наказом, зберігається дата зарахування на облік для забезпечення житлом для постійного проживання.
Таким чином, позивач вважає, що оскільки його зараховано на облік 17.02.2017, тобто до набрання чинності Інструкцією № 380, то за ним зберігається дата зарахування на облік для забезпечення житлом для постійного проживання 17.02.2017 року.
Позивач також зазначає, що відповідно до пункту 9 розділу VІ Інструкції № 380 військовослужбовці, які перебували на обліку за попереднім місцем проходження військової служби, на загальних підставах в органах місцевого самоврядування та до набрання чинності цією Інструкцією зараховуються на облік із збереженням попереднього часу перебування на обліку, а також заносяться у списки осіб, що користуються правом першочергового або позачергового одержання житла за наявності підстав.
З огляду на зазначене, позивач стверджує, що під час прийняття рішення ОЖК Інституту від 22.09.2023, ОЖК Інституту при вирішення питання щодо зарахування його на облік осіб, які потребують поліпшення житлових умов шляхом забезпечення жилими приміщеннями для постійного проживання було порушено пункт 4 наказу Міністерства оборони України від 31.07.2018 № 380 та пункт 9 розділу VІ Інструкції №380.
Таким чином, як вважає позивач, ОЖК Інституту на підставі рапорту від 14.09.2023 була зобов`язана зарахувати його на квартирний облік при Інституті з 22.09.2023 із збереженням дати обліку для забезпечення житлом для постійного проживання у загальній черзі з 17.02.2017 складом сім`ї 3 особи позивач, син ОСОБА_2 2018 р.н., син ОСОБА_3 2021 р.н. та включити в списки на першочергове отримання жилого приміщення як учасник бойових дій з 18.12.2020.
Ухвалою суду від 29.01.2024 року позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито спрощене позовне провадження у справі в порядку ч. 5 ст. 262 КАС України у письмовому провадженні.
19.02.2024 року відповідачем подано відзив на позовну заяву.
Відповідно до відзиву, відповідач проти задоволення позову заперечує.
Відповідач зазначив, що з 06.06.2019 позивач проходить військову службу в Інституті та звернувся до голови ОЖК Інституту з рапортом від 14.09.2023 (вх. № 2/3393) про зарахування його на облік для поліпшення житлових умов у загальну чергу з 17.02.2017 складом сім`ї 3 особи та включити в списки на першочергове отримання жилого приміщення як учасник бойових дій. Відповідно до пункту 4 розділу І Інструкції № 380 військовослужбовцям, які перебувають на обліку осіб, що потребують поліпшення житлових умов шляхом надання житлових приміщень для постійного проживання, та які мають вислугу на військовій службі 20 років і більше, та членам їх сімей надаються житлові приміщення для постійного проживання або за їх бажанням виплачується грошова компенсація за належне їм для отримання жиле приміщення. Рішенням ОЖК Інституту від 22.09.2023, оформлене протоколом № 10/2023 та затвердженим наказом начальника Інституту від 02.10.2023 № 342, позивачу було відмовлено у зарахуванні на квартирний облік в ОЖК Інституту для забезпечення житловими приміщеннями для постійного проживання у загальну чергу складом сім`ї 3 особи та відмовлено у включенні в списки на першочергове отримання жилого приміщення як учасник бойових дій на підставі пункту 4 розділу І Інструкції № 380 як такому, що не має 20 років вислуги.
На підставі викладеного, відповідач вважає, ОЖК Інституту діяла відповідно до вимог законодавства та підстави для задоволення позову відсутні.
Інші заяви по суті справи та додаткові докази до суду не надходили.
З огляду на заявлені позивачем вимоги, справу розглянуто у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).
Дослідивши матеріали адміністративної справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується адміністративний позов, судом встановлено наступне.
Позивач ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , проходить військову службу з 30.06.2016 року, а саме: з 30.06.2016 по 18.10.2018 - у військовій частині НОМЕР_2 , АДРЕСА_2 ; з 18.10.2018 - у військовій частині НОМЕР_3 , АДРЕСА_2 ; з 06.06.2019 - в Інституті Військово-Морських Сил Національного університету «Одеська морська академія».
18.12.2020 року управлінням персоналу штабу Командування ВМС Збройних Сил України видано ОСОБА_1 безтермінове посвідчення учасника бойових дій серії НОМЕР_4 (а.с. 15).
14.09.2023 року майор юстиції ОСОБА_1 звернувся з Рапортом (вх. №2/3393) до голови об`єднаної житлової комісії Інституту Військово-Морських Сил Національного університету Одеська морська академія, яким просив зарахувати його на облік осіб для поліпшення житлових умов у м. Одесі складом сім`ї з трьох осіб (особисто ОСОБА_1 , син ОСОБА_2 2018 р.н., син ОСОБА_3 2021 р.н.), а також включити в списки на першочергове отримання жилого приміщення як учасник бойових дій.
У рапорті зазначено, що перебував на квартирному обліку за попереднім місцем служби з 17.02.2017 року складом сімї з 1 особи по військовій частині НОМЕР_2 АДРЕСА_2 (а.с. 18).
Згідно Довідки військової частини НОМЕР_2 від 16.11.2018 року №1146, старший лейтенант юстиції ОСОБА_1 перебував на квартирному обліку у військовій частині НОМЕР_2 з 17.02.2017 по 16.11.2018 рр. складом сімї з 1 особи (а.с. 20).
Згідно Витягу з протоколу №8 засідання житлової комісії військової частини НОМЕР_2 від 16.11.2018 року, на підставі Розділу VI п.17 Інструкції з організації забезпечення військовослужбовців Збройних Сил України та членів їх сімей жилими приміщеннями», затвердженої наказом МО України від 31.07.2018 №380 та підтверджуючих документів, знято з квартирного обліку в житловій комісії військової частини НОМЕР_2 старшого лейтенанта юстиції ОСОБА_1 зі складом сім`ї 1 особа (він) у зв`язку з вибуттям для подальшого проходження військової служби в військовій частині НОМЕР_3 АДРЕСА_2 (а.с. 21).
Згідно Довідки військової частини НОМЕР_3 від 03.06.2019 року №475/686/1, старший лейтенант юстиції ОСОБА_1 не перебував на квартирному обліку у військовій частині НОМЕР_3 (а.с. 20 (зворот.стор.).
Згідно Витягу з протоколу №10/2023 засідання об`єднаної житлової комісії Інституту Військово-Морських Сил Національного університету Одеська морська академія від 22.09.2023 року, затвердженого начальником Інституту Військово-Морських Сил Національного університету Одеська морська академія, за результатами розгляду Рапорту майора юстиції ОСОБА_1 щодо можливості його постановки на облік осіб, які потребують поліпшення житлових умов шляхом забезпечення жилими приміщеннями для постійного проживання при Інституті ВМС НУ ОМА у загальну чергу складом сім`ї 3 (три) особи, ухвалено рішення, яким на підставі пункту 4 розділу І Інструкції з організації забезпечення військовослужбовців Збройних Сил України та членів їх сімей жилими приміщеннями, затвердженої наказом Міністерства оборони України від 31.07.2018 № 380, відмовлено у зарахуванні на квартирний облік осіб, які потребують поліпшення житлових умов шляхом забезпечення жилими приміщеннями для постійного проживання при Інституті ВМС НУ ОМА (а.с. 21 (зворот.стор.).
У протоколі зазначено, що юрист юстиції ОСОБА_5 призначений наказом командувача Військово-Морських Сил Збройних Сил України від 21.05.2019 року №119 до ІВМС НУ «ОМА». Перебуває на обліку осіб, які потребують поліпшення житлових умов шляхом забезпечення службовими приміщеннями при Інституті ВМС НУ «ОМА» з 12.07.2019 року складом сім`ї 1 (одна) особа. Житлом від Міністерства оборони України не забезпечувався. Секретар ОЖК запропонувала відмовити майору юстиції ОСОБА_6 в зарахуванні на облік осіб, які потребують поліпшення житлових умов шляхом забезпечення жилими приміщеннями для постійного проживання на підставі пункту 4 розділу 1 Інструкції з організації забезпечення військовослужбовців Збройних Сил України та членів їх сімей жилими приміщеннями, затвердженої наказом Міністерства оборони України від 31.07.2018 №380, так як він не має 20 років вислуги.
Наказом начальника інституту Військово-Морських Сил Національного університету Одеська морська академія (з адміністративно-господарської діяльності) від 02.10.2023 року №342, на підставі протоколу об`єднаної житлової комісії Інституту від 22.09.2023 року №10/2023 та пункту 4 розділу І Інструкції з організації забезпечення військовослужбовців Збройних Сил України та членів їх сімей жилими приміщеннями, затвердженої наказом Міністерства оборони України від 31.07.2018 № 380, відмовлено у зарахуванні на квартирний облік осіб, які потребують поліпшення житлових умов шляхом забезпечення жилими приміщеннями для постійного проживання при інституті ВМС НУ ОМА майору юстиції ОСОБА_7 (а.с. 22 (зворот.стор.).
Не погоджуючись з рішенням об`єднаної житлової комісії Інституту Військово-Морських Сил Національного університету Одеська морська академія, оформленим протоколом від 22.09.2023 № 10/2023, в частині відмови у зарахуванні на облік осіб, які потребують поліпшення житлових умов шляхом забезпечення жилими приміщеннями для постійного проживання, позивач звернувся до суду з даним позовом.
Позивач вважає, що відмова на підставі пункту 4 розділу І Інструкції №380 є протиправною, оскільки його зараховано на облік 17.02.2017, тобто до набрання чинності Інструкцією № 380, отже за ним зберігається дата зарахування на облік для забезпечення житлом для постійного проживання 17.02.2017 року.
Згідно Витягу з протоколу №1 засідання житлової комісії військової частини НОМЕР_2 від 17.02.2017 року, ОСОБА_1 зараховано на квартирний облік в житловій комісії військової частини НОМЕР_2 в загальну чергу з 17.02.2017 року (а.с. 22).
Вирішуючи спірні правовідносини, суд виходить з наступного.
Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Правове регулювання відносин між державою і громадянами України у зв`язку з виконанням ними конституційного обов`язку щодо захисту Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України, здійснює Закон України «Про військовий обов`язок і військову службу» від 25.03.1992 № 2232-XII, який також визначає загальні засади проходження в Україні військової служби.
Правове регулювання відносин між державою і громадянами України у зв`язку з виконанням ними конституційного обов`язку щодо захисту Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України, здійснює Закон України «Про військовий обов`язок і військову службу» від 25.03.1992 № 2232-XII, який також визначає загальні засади проходження в Україні військової служби.
За визначенням ч. 1 ст. 2 Закону України «Про військовий обов`язок і військову службу», військова служба є державною службою особливого характеру, яка полягає у професійній діяльності придатних до неї за станом здоров`я і віком громадян України (за винятком випадків, визначених законом), іноземців та осіб без громадянства, пов`язаній із обороною України, її незалежності та територіальної цілісності. Час проходження військової служби зараховується громадянам України до їх страхового стажу, стажу роботи, стажу роботи за спеціальністю, а також до стажу державної служби.
Відповідно до ч. 3 ст. 2 Закону України «Про військовий обов`язок і військову службу», громадяни України, іноземці та особи без громадянства, які проходять військову службу, є військовослужбовцями.
Порядок проходження військової служби, права та обов`язки військовослужбовців визначаються цим та іншими законами, відповідними положеннями про проходження військової служби, що затверджуються Президентом України, та іншими нормативно-правовими актами.
Статтею 3 Закону України «Про військовий обов`язок і військову службу» визначено, що правовою основою військового обов`язку і військової служби є Конституція України, цей Закон, Закон України "Про оборону України", "Про Збройні Сили України", "Про мобілізаційну підготовку і мобілізацію", інші закони України, а також прийняті відповідно до них укази Президента України та інші нормативно-правові акти щодо забезпечення обороноздатності держави, виконання військового обов`язку, проходження військової служби, служби у військовому резерві та статусу військовослужбовців, а також міжнародні договори України, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України.
Стаття 40 Закону України «Про військовий обов`язок і військову службу» визначає, що гарантії правового і соціального захисту громадян України, які виконують конституційний обов`язок щодо захисту Вітчизни, забезпечуються відповідно до законів України "Про Збройні Сили України", "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей", "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", "Про державні гарантії соціального захисту військовослужбовців, які звільняються із служби у зв`язку з реформуванням Збройних Сил України, та членів їхніх сімей" та іншими законами.
Основні засади державної політики у сфері соціального захисту військовослужбовців та членів їх сімей визначає Закон України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» від 20.12.1991 року №2011-XII, який гарантує військовослужбовцям та членам їх сімей в економічній, соціальній, політичній сферах сприятливі умови для реалізації їх конституційного обов`язку щодо захисту Вітчизни та регулює відносини у цій галузі.
Згідно зі статтею 1 Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» (далі - Закон №2011-XII) соціальний захист військовослужбовців - діяльність (функція) держави, спрямована на встановлення системи правових і соціальних гарантій, що забезпечують реалізацію конституційних прав і свобод, задоволення матеріальних і духовних потреб військовослужбовців відповідно до особливого виду їх службової діяльності, статусу в суспільстві, підтримання соціальної стабільності у військовому середовищі. Це право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, у старості, а також в інших випадках, передбачених законом.
Відповідно до ч.2 ст.1-2 Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей», у зв`язку з особливим характером військової служби, яка пов`язана із захистом Вітчизни, військовослужбовцям надаються визначені законом пільги, гарантії та компенсації.
Стаття 12 Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» регламентує питання щодо забезпечення військовослужбовців та членів їх сімей жилими приміщеннями.
Згідно ч. 1 ст. 12 Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей», держава забезпечує військовослужбовців жилими приміщеннями або за їх бажанням грошовою компенсацією за належне їм для отримання жиле приміщення на підставах, у межах норм і відповідно до вимог, встановлених Житловим кодексом Української РСР, іншими законами, в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до ст. 38 Житлового кодексу України (назва Кодексу в редакції Закону № 2215-IX від 21.04.2022), порядок обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов, встановлюється цим Кодексом та законодавством України.
Відповідно до ст. 39 Житлового кодексу, громадяни беруться на облік потребуючих поліпшення житлових умов: за місцем проживання - виконавчим комітетом районної, міської, районної в місті, селищної, сільської ради за участю громадської комісії з житлових питань, створюваної при виконавчому комітеті; за місцем роботи - спільним рішенням адміністрації підприємства, установи, організації чи органу кооперативної або іншого громадського об`єднання і відповідного профспілкового комітету. При цьому беруться до уваги рекомендації трудового колективу. Рішення про взяття громадян на облік потребуючих поліпшення житлових умов за місцем роботи затверджується виконавчим комітетом районної, міської, районної в місті, селищної, сільської ради.
Згідно положень ст. 40 Житлового кодексу, громадяни перебувають на обліку потребуючих поліпшення житлових умов до одержання житлового приміщення, за винятком випадків, передбачених частиною другої цієї статті.
Громадяни знімаються з обліку потребуючих поліпшення житлових умов у випадках: 1) поліпшення житлових умов, внаслідок якого відпали підстави для надання іншого жилого приміщення; 1-1) одноразового одержання за їх бажанням від органів державної влади або органів місцевого самоврядування грошової компенсації за належне їм для отримання жиле приміщення у встановленому порядку; 2) {Пункт 2 частини другої статті 40 визнано таким, що не відповідає Конституції України (є неконституційним), згідно з Рішенням Конституційного Суду № 5-р(II)/2022 від 22.06.2022} виїзду на постійне місце проживання до іншого населеного пункту; 3) припинення трудових відносин з підприємством, установою, організацією особи, яка перебуває на обліку за місцем роботи, крім випадків, передбачених цим Кодексом та іншими актами законодавства України; 4) засудження до позбавлення волі на строк понад шість місяців; 5) подання відомостей, що не відповідають дійсності, які стали підставою для взяття на облік, або неправомірних дій службових осіб при вирішенні питання про взяття на облік.
У разі смерті громадянина, який перебував на обліку потребуючих поліпшення житлових умов, за членами його сім`ї зберігається право подальшого перебування на обліку. Таке ж право зберігається за членами сім`ї громадянина, який перебував на обліку у виконавчому комітеті місцевої ради і був знятий з обліку з підстав, зазначених у пунктах 2 і 4 цієї статті.
Зняття з обліку потребуючих поліпшення житлових умов провадиться органами, які винесли або затвердили рішення про взяття громадянина на облік.
Про зняття з обліку потребуючих поліпшення житлових умов громадяни повідомляються у письмовій формі з зазначенням підстав зняття з обліку.
Не знімаються з обліку потребуючих поліпшення житлових умов народні депутати України, які перейшли на постійну роботу у Верховну Раду України, і члени їх сімей за місцем попередньої роботи чи постійного проживання.
Відповідно до ст. 41 Житлового кодексу, контроль за станом обліку на підприємствах, в установах, організаціях громадян, які потребують поліпшення житлових умов, здійснюється виконавчими комітетами місцевих рад і відповідними органами професійних спілок.
У відповідності з абз. 1 ст. 44 Житлового кодексу, громадянам, які перебувають на обліку потребуючих поліпшення житлових умов, жилі приміщення надаються в порядку черговості.
У відповідності з абз. 5 ст. 44 Житлового кодексу, законодавством України окремим категоріям громадян, які перебувають у загальній черзі, може бути надано перевагу в строках одержання жилих приміщень у межах календарного року взяття на облік.
Згідно Витягу з протоколу №1 засідання житлової комісії військової частини НОМЕР_2 від 17.02.2017 року, ОСОБА_1 зарахований на квартирний облік в житловій комісії військової частини НОМЕР_2 в загальну чергу з 17.02.2017 року (а.с. 22).
Відповідно статті 12 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" постановою Кабінету Міністрів України від 3 серпня 2006 р. № 1081 затверджений Порядок забезпечення військовослужбовців та членів їх сімей житловими приміщеннями (далі Порядок №1081).
Зазначений Порядок № 1081 набрав чинності з дня опублікування - 08.08.2006 року.
Судом встановлено, що станом на дату зарахування позивача на квартирний облік в житловій комісії військової частини НОМЕР_2 в загальну чергу з 17.02.2017 року Порядок № 1081 діяв у редакції з останніми змінами від 23.09.2015 року, та передбачав наступне.
Відповідно до п. 2 Порядку №1081, військовослужбовці та члени їх сімей забезпечуються службовими житловими приміщеннями, що відповідають вимогам житлового законодавства. З цією метою у кожній військовій частині формується фонд службового житла.
У разі відсутності службового житлового фонду у військовій частині військовослужбовці рядового, сержантського і старшинського складу, які проходять військову службу за контрактом і не перебувають у шлюбі, розміщуються безоплатно в спеціально пристосованих казармах у розташуванні військової частини, а сімейні - у сімейних гуртожитках. Житлово-побутові умови у зазначених казармах повинні відповідати вимогам, які пред`являються до гуртожитків, що призначені для проживання одиноких громадян.
Для інших військовослужбовців військова частина зобов`язана орендувати житло з метою забезпечення ним військовослужбовців та членів їх сімей або за бажанням військовослужбовця виплачувати йому грошову компенсацію за піднаймання (наймання) житлового приміщення у встановленому порядку.
Відповідно до п. 3 Порядку №1081, військовослужбовцям, які мають вислугу на військовій службі 20 років і більше, та членам їх сімей надається житло для постійного проживання.
Військовослужбовці, які визнані у встановленому законодавством порядку інвалідами внаслідок поранення, контузії, каліцтва або захворювання, одержаних під час виконання обов`язків військової служби (службових обов`язків), пов`язаних із захистом незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України і безпосередньою участю в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах антитерористичної операції у період її проведення, та члени сімей військовослужбовців, які загинули (пропали безвісти) або померли внаслідок поранення, контузії, каліцтва чи захворювання, пов`язаного із захистом незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України і безпосередньою участю в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах антитерористичної операції у період її проведення, забезпечуються жилими приміщеннями для постійного проживання, що збудовані (придбані) за рахунок коштів державного бюджету та інших передбачених законодавством джерел, чи грошовою компенсацією за належне їм для отримання жиле приміщення з урахуванням пільг, установлених законами.
Забезпечення військовослужбовців та членів їх сімей житлом для постійного проживання провадиться шляхом надання один раз протягом усього часу проходження військової служби житла новозбудованого, виключеного з числа службового, вивільненого або придбаного у фізичних чи юридичних осіб, надання кредиту для спорудження (купівлі) житла.
Житлові приміщення надаються військовослужбовцям у межах норм, встановлених законодавством.
Згідно пунктів 22-24 Порядку №1081, облік військовослужбовців, які потребують поліпшення житлових умов (далі - облік), ведеться у військових частинах та квартирно-експлуатаційних органах. Для зарахування на облік військовослужбовець подає рапорт на ім`я безпосереднього командира (начальника). Військовослужбовці зараховуються на облік згідно з рішенням житлової комісії військової частини, яке затверджується командиром військової частини.
Відповідно до п. 26 Порядку №1081, військовослужбовці, які перебувають на обліку, у разі переміщення по військовій службі, пов`язаного з переїздом до іншого гарнізону (в іншу місцевість), зараховуються на облік за новим місцем служби разом з членами їх сімей із збереженням попереднього часу перебування на обліку, а також у списках осіб, що користуються правом першочергового або позачергового одержання житла.
Як встановлено судом, старший лейтенант юстиції ОСОБА_1 перебував на квартирному обліку у військовій частині НОМЕР_2 з 17.02.2017 по 16.11.2018 рр. складом сімї з 1 особи (а.с. 20).
Згідно Витягу з протоколу №8 засідання житлової комісії військової частини НОМЕР_2 від 16.11.2018 року, на підставі Розділу VI п.17 Інструкції з організації забезпечення військовослужбовців Збройних Сил України та членів їх сімей жилими приміщеннями», затвердженої наказом МО України від 31.07.2018 №380 та підтверджуючих документів, знято з квартирного обліку в житловій комісії військової частини НОМЕР_2 старшого лейтенанта юстиції ОСОБА_1 зі складом сім`ї 1 особа (він) у зв`язку з вибуттям для подальшого проходження військової служби в військовій частині НОМЕР_3 АДРЕСА_2 (а.с. 21).
Згідно Довідки військової частини НОМЕР_3 від 03.06.2019 року №475/686/1, старший лейтенант юстиції ОСОБА_1 не перебував на квартирному обліку у військовій частині НОМЕР_3 (а.с. 20 (зворот.стор.).
Суд зазначає, що обставини щодо правомірності взяття/не взяття позивача на квартирний облік у військовій частині НОМЕР_3 не входять до предмету доказування у даній справі.
На підставі викладеного, враховуючи, що позивач не перебував на квартирному обліку у військовій частині НОМЕР_3 , то при переміщені із військової частини НОМЕР_3 до відповідача (в травні 2018 року) права на збереження дати постановки на квартирний облік за попереднім місцем служби не набув, тому пункт 26 Порядку № 1081 у спірних відносинах не застосовується.
З 06.06.2019 позивач проходить службу в Інституті Військово-Морських Сил Національного університету «Одеська морська академія».
При переміщені позивача із військової частини НОМЕР_3 до відповідача, порядок постановки на квартирний облік законодавством встановлений наступний.
16.10.2018 року набув чинності Наказ Міністерства оборони України від 31 липня 2018 року № 380 «Про затвердження Інструкції з організації забезпечення військовослужбовців Збройних Сил України та членів їх сімей жилими приміщеннями».
Пунктом 4 Наказу Міністерства оборони України від 31 липня 2018 року № 380 (у редакції на дату прийняття) встановлено, що за військовослужбовцями та членами їх сімей в тому числі звільненими з військової служби в запас або відставку, які були зараховані на облік військовослужбовців та членів їх сімей, що потребують поліпшення житлових умов, до набрання чинності цим наказом, зберігається дата зарахування на облік для забезпечення житлом для постійного проживання (за результатами інвентаризації облікових справ); рішення житлових комісій військових частин, об`єднаних житлових комісій, які були прийняті до набрання чинності цим наказом, реалізуються із урахуванням вимог вищезазначеної Інструкції.
При зверненні до суду з даним позовом позивач свої вимоги обґрунтовує саме тим, що його зараховано на облік 17.02.2017 року, тобто до набрання чинності Інструкцією № 380, отже за ним зберігається дата зарахування на облік для забезпечення житлом для постійного проживання 17.02.2017 року.
Надаючи оцінку наведеним доводам, суд зазначає, що такі висновки позивача є помилковими в контексті обставин справи.
Як зазначено судом вище, позивач не перебував на квартирному обліку у військовій частині НОМЕР_3 , відтак при переміщені із військової частини НОМЕР_3 до відповідача (в травні 2018 року) права на збереження дати постановки на квартирний облік з 17.02.2017 року за попереднім місцем служби не набув.
Що стосується розгляду рапорту позивача від 14.09.2023 року вх. №2/3393 до голови об`єднаної житлової комісії Інституту Військово-Морських Сил Національного університету Одеська морська академія про зарахування його на облік осіб для поліпшення житлових умов у м. Одесі складом сім`ї з трьох осіб (особисто ОСОБА_1 , син ОСОБА_2 2018 р.н., син ОСОБА_3 2021 р.н.), а також включення в списки на першочергове отримання жилого приміщення як учасник бойових дій.
Згідно з п. 4 розд. VІ Інструкції з організації забезпечення військовослужбовців Збройних Сил України та членів їх сімей жилими приміщеннями, затвердженої Наказом Міністерства оборони України від 31 липня 2018 року № 380 (далі Інструкція №380, у редакції, чинній на момент подання рапорту позивачем), для зарахування на облік військовослужбовець подає командиру військової частини рапорт, який реєструється у службі діловодства військової частини.
До рапорту додаються документи, передбачені Порядком забезпечення військовослужбовців та членів їх сімей житловими приміщеннями, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 03 серпня 2006 року № 1081 (далі - Порядок забезпечення житловими приміщеннями), а також витяг з послужного списку військовослужбовця.
Зазначені документи направляються командиром до житлової комісії військової частини (об`єднаної житлової комісії) для прийняття рішення про зарахування на облік.
Житлова комісія військової частини (об`єднаної житлової комісії) у разі необхідності має право запитувати через командира військової частини у відповідних державних органів, установ, організацій, громадян інші документи.
Вимагати від військовослужбовців та членів їх сімей інших, не передбачених законодавством, документів забороняється.
Згідно з п. 5 розд. VІ Інструкції №380, житлова комісія військової частини (об`єднаної житлової комісії) протягом п`яти робочих днів після реєстрації рапорту військовослужбовця проводить перевірку житлових умов військовослужбовця та членів його сім`ї.
За результатами перевірки житлових умов військовослужбовця складається довідка про перевірку житлових умов (додаток 11).
Згідно з п. 6 розд. VІ Інструкції №380, після проведення перевірки житлових умов військовослужбовця житлова комісія військової частини (об`єднана житлова комісія) на найближчому засіданні, але не пізніше ніж через місяць з дати реєстрації відповідного рапорту військовослужбовця, розглядає питання щодо зарахування військовослужбовця на облік.
На засіданні житлової комісії військової частини (об`єднаної житлової комісії) має право бути присутнім військовослужбовець та члени його сім`ї, щодо яких приймається рішення.
За результатами розгляду житлова комісія військової частини (об`єднана житлова комісія) приймає рішення про зарахування військовослужбовця та членів його сім`ї на облік або відмовляє у зарахуванні на облік із зазначенням обґрунтування такої відмови з посиланням на відповідні норми законодавства.
Згідно з п. 7 розд. VІ Інструкції №380, на облік не беруться військовослужбовці та члени їх сімей, які:
забезпечувалися під час проходження військової служби житловою площею для постійного проживання від Міноборони;
мають житлову площу на праві власності, що відповідає нормам та вимогам законодавства для забезпечення громадян житлом, крім випадків забезпечення житловими приміщеннями на територіях, на яких органи державної влади тимчасово не здійснюють або здійснюють не в повному обсязі свої повноваження,- із урахуванням вимог законодавства України щодо тимчасово окупованих територій;
в інших випадках, передбачених законодавством.
Відповідно до п. 8 розд. VІ Інструкції №380, рішення житлової комісії військової частини (об`єднаної житлової комісії) затверджується командиром військової частини та оголошується в наказі про зарахування військовослужбовця та членів його сім`ї на облік із зазначенням дати зарахування на облік, складу сім`ї, підстави для зарахування на облік, а також підстави включення до списків осіб, які користуються правом першочергового або позачергового одержання жилих приміщень.
Як встановлено судом, оскаржуваним рішенням об`єднаної житлової комісії Інституту Військово-Морських Сил Національного університету Одеська морська академія, згідно Витягу з протоколу №10/2023 засідання комісії від 22.09.2023 року, за результатами розгляду рапорту позивача від 14.09.2023 року вх. №2/3393, відмовлено у зарахуванні на квартирний облік осіб, які потребують поліпшення житлових умов шляхом забезпечення жилими приміщеннями для постійного проживання при Інституті ВМС НУ ОМА на підставі пункту 4 розділу І Інструкції № 380.
У протоколі зазначено, що секретар ОЖК запропонувала відмовити майору юстиції ОСОБА_6 в зарахуванні на облік осіб, які потребують поліпшення житлових умов шляхом забезпечення жилими приміщеннями для постійного проживання на підставі пункту 4 розділу 1 Інструкції з організації забезпечення військовослужбовців Збройних Сил України та членів їх сімей жилими приміщеннями, затвердженої наказом Міністерства оборони України від 31.07.2018 №380, так як він не має 20 років вислуги.
При цьому, у протоколі зазначено, що юрист юстиції ОСОБА_5 , призначений наказом командувача Військово-Морських Сил Збройних Сил України від 21.05.2019 року №119 до ІВМС НУ «ОМА», перебуває на обліку осіб, які потребують поліпшення житлових умов шляхом забезпечення службовими приміщеннями при Інституті ВМС НУ «ОМА» з 12.07.2019 року складом сім`ї 1 (одна) особа.
Відповідно до п. 4 розд. І Інструкції №380, військовослужбовцям, які перебувають на обліку осіб, що потребують поліпшення житлових умов шляхом надання житлових приміщень для постійного проживання, та які мають вислугу на військовій службі 20 років і більше, та членам їх сімей надаються житлові приміщення для постійного проживання або за їх бажанням виплачується грошова компенсація за належне їм для отримання жиле приміщення.
Житлові приміщення для постійного проживання та грошова компенсація за належне для отримання жиле приміщення надаються один раз протягом усього часу проходження військової служби за умови, що ними не було використано право на безоплатну приватизацію житла.
Відповідно до пунктів 1-3 розд. VІ Інструкції №380, житловими приміщеннями для постійного проживання забезпечуються військовослужбовці та члени їх сімей, які відповідно до вимог статті 12 Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» набули права та не забезпечувалися постійним житлом протягом усього часу проходження військової служби і мають календарну вислугу на військовій службі 20 років і більше, зареєстровані в населеному пункті дислокації військової частини, в якій військовослужбовець проходить службу та перебуває на відповідному обліку.
Військовослужбовці та члени їх сімей визнаються такими, що потребують поліпшення житлових умов, відповідно до статті 34 Житлового кодексу Української УРСР.
Потребуючими поліпшення житлових умов також визнаються:
військовослужбовці та члени їх сімей, які проживають в одній квартирі по дві і більше сім`ї незалежно від родинних відносин, та особи різної статі старші за 9 років, крім подружжя (у тому числі, якщо займане ними жиле приміщення складається більш як з однієї кімнати);
військовослужбовці з числа осіб з інвалідністю внаслідок війни, визначених у пунктах 11, 12 частини другої статті 7 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту», та члени їх сімей;
члени сімей загиблих, визначені абзацами шостим та восьмим пункту 1 статті 10 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту»;
військовослужбовці та члени їх сімей, які були забезпечені житловими приміщеннями на територіях, на яких органи державної влади тимчасово не здійснюють або здійснюють не в повному обсязі свої повноваження,- із урахуванням вимог законодавства України щодо тимчасово окупованих територій.
Облік ведеться в житлових комісіях військових частин (об`єднаних житлових комісіях), військових комісаріатах та КЕУ, КЕВ (КЕЧ) району.
З матеріалів справи слідує, що позивач перебуває на обліку осіб, які потребують поліпшення житлових умов шляхом забезпечення службовими приміщеннями при Інституті ВМС НУ «ОМА» з 12.07.2019 року складом сім`ї 1 (одна) особа.
У рапорті від 14.09.2023 року №2/3393 позивач просив зарахувати його на облік осіб для поліпшення житлових умов у м. Одесі складом сім`ї з трьох осіб, а також включити в списки на першочергове отримання жилого приміщення як учасник бойових дій (а.с. 18).
У прохальній частині позову позивач оскаржує відмову у зарахуванні на облік осіб для поліпшення житлових умов у м. Одесі складом сім`ї з трьох осіб у загальну чергу з 17.02.2017 та у включенні в списки на першочергове отримання жилого приміщення як учасника бойових дій з 18.12.2020.
При вирішенні спору судом встановлено, що позивач права на збереження дати постановки на квартирний облік з 17.02.2017 року при переведенні на службу до Інституту ВМС НУ «ОМА» не набув.
Отже, підстави для задоволення позовних вимог щодо зарахування позивача на облік осіб для поліпшення житлових умов у м. Одесі у загальну чергу з 17.02.2017 року відсутні.
Щодо зарахування позивача на облік осіб для поліпшення житлових умов у м. Одесі складом сім`ї з трьох осіб.
Як вбачається Витягу з протоколу №10/2023 засідання об`єднаної житлової комісії Інституту Військово-Морських Сил Національного університету Одеська морська академія від 22.09.2023 року, за результатами розгляду рапорту від 14.09.2023 року №2/3393 ОСОБА_1 , відповідачем ухвалено рішення, яким на підставі пункту 4 розділу І Інструкції з організації забезпечення військовослужбовців Збройних Сил України та членів їх сімей жилими приміщеннями, затвердженої наказом Міністерства оборони України від 31.07.2018 № 380, відмовлено у зарахуванні на квартирний облік осіб, які потребують поліпшення житлових умов шляхом забезпечення жилими приміщеннями для постійного проживання при Інституті ВМС НУ ОМА, так як він не має 20 років вислуги.
Однак, суд вважає, що відповідачем не розглянуто рапорт по суті поставленого питання, а саме щодо постановки позивача на облік осіб, які потребують поліпшення житлових умов шляхом забезпечення жилими приміщеннями для постійного проживання при Інституті ВМС НУ ОМА у загальну чергу саме складом сім`ї 3 (три) особи.
Як зазначено у протоколі, позивач перебуває на обліку при Інституті ВМС НУ «ОМА» з 12.07.2019 року складом сім`ї 1 (одна) особа.
Що стосується підстави відмови, вказаної відповідачем, а саме відсутність календарної вислуги на військовій службі 20 років і більше.
Відповідно до ч. 9 ст. 12 Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей», військовослужбовці, що перебувають на обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов, при звільненні з військової служби в запас за станом здоров`я або якщо вони на час звільнення мають вислугу військової служби не менше 20 років, або у відставку, а також у зв`язку зі скороченням штатів чи проведенням інших організаційних заходів, у разі неможливості їх використання на військовій службі, залишаються на цьому обліку у військовій частині до одержання житла з державного житлового фонду або за їх бажанням грошової компенсації за належне їм для отримання жиле приміщення, а в разі її розформування - у територіальних центрах комплектування та соціальної підтримки і відповідних квартирно-експлуатаційних органах та користуються правом позачергового одержання житла. Військовослужбовцям, які мають вислугу на військовій службі 20 років і більше, та членам їх сімей надаються жилі приміщення для постійного проживання або за їх бажанням грошова компенсація за належне їм для отримання жиле приміщення. Військовослужбовці, які набули право на пенсію відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", залишаються на такому обліку та користуються правом позачергового одержання житла.
Пунктом 3 Порядку №1081 встановлено, що військовослужбовцям, які мають вислугу на військовій службі 20 років і більше, та членам їх сімей надається житло для постійного проживання.
Тлумачення зазначених норм права свідчить про те, що військовослужбовці, які мають вислугу на військовій службі 20 років і більше, та члени їх сімей мають право на отримання житла, а, отже, і на перебуванні на обліку до отримання ними житла.
Суд зазначає, що наявність 20 та більше років вислуги на військовій службі є умовою отримання постійного житла, а не постановки на облік.
Пунктом п. 7 розд. VІ Інструкції №380, визначено підстави, за яких військовослужбовці та члени їх сімей не беруться на облік (а саме ті, які забезпечувалися під час проходження військової служби житловою площею для постійного проживання від Міноборони; мають житлову площу на праві власності, що відповідає нормам та вимогам законодавства для забезпечення громадян житлом, крім випадків забезпечення житловими приміщеннями на територіях, на яких органи державної влади тимчасово не здійснюють або здійснюють не в повному обсязі свої повноваження,- із урахуванням вимог законодавства України щодо тимчасово окупованих територій; в інших випадках, передбачених законодавством).
Відповідач таких підстав у протоколі №10/2023 засідання об`єднаної житлової комісії від 22.09.2023 року не зазначив.
Таким чином, враховуючи, що у рапорті від 14.09.2023 року №2/3393 позивач просив, зокрема, зарахувати його на облік осіб для поліпшення житлових умов у м. Одесі складом сім`ї з трьох осіб, а відповідач протиправно цей рапорт не розглянув у встановленому порядку, суд вважає доцільним зобов`язати відповідача повторно розглянути рапорт ОСОБА_1 від 14.09.2023 року №2/3393 на засіданні житлової комісії в частині постановки на облік осіб, які потребують поліпшення житлових умов шляхом забезпечення жилими приміщеннями для постійного проживання, при Інституті ВМС НУ ОМА у загальну чергу складом сім`ї 3 (три) особи.
Відповідно до пункту 9 розд. VІ Інструкції №380, військовослужбовці, зараховані на облік, реєструються в Книзі обліку осіб, які потребують поліпшення житлових умов шляхом надання жилих приміщень для постійного проживання (додаток 6).
Датою зарахування військовослужбовця на облік є дата прийняття житловою комісією військової частини (об`єднаною житловою комісією) рішення про зарахування військовослужбовця на облік але не пізніше місяця з дня реєстрації рапорту військовослужбовця.
На підставі даних обліку житлова комісія військової частини (об`єднана житлова комісія) формує чергу осіб, які потребують поліпшення житлових умов шляхом надання жилих приміщень для постійного проживання. У разі якщо час зарахування на облік військовослужбовців збігається за однією датою, черговість серед них визначається відповідно до часу перебування (проходження) на військовій службі (за вислугою років) чи/або часу набуття права на пільги.
Військовослужбовці, які перебували на обліку за попереднім місцем проходження військової служби, на загальних підставах в органах місцевого самоврядування та до набрання чинності цією Інструкцією зараховуються на облік із збереженням попереднього часу перебування на обліку, а також заносяться у списки осіб, що користуються правом першочергового або позачергового одержання житла за наявності підстав. Час перебування військовослужбовців на обліку для поліпшення житлових умов шляхом забезпечення службовими жилими приміщеннями (службовою жилою площею) не враховується.
Військовослужбовцям (крім військовослужбовців, які проходили службу у військових частинах, пункти постійної дислокації яких розташовані на територіях районів проведення антитерористичної операції, а також у військових частинах, які були сформовані під час особливого періоду без визначення пункту постійної дислокації), які перебували на обліку за попереднім місцем проходження військової служби в іншому гарнізоні (в іншій місцевості), але протягом шести місяців після прибуття до нового місця проходження військової служби не зареєстрували місце проживання і не подали рапорт про зарахування на облік, попередній час перебування на обліку не зберігається.
Що стосується включення в списки на першочергове отримання жилого приміщення як учасника бойових дій з 18.12.2020 року.
Відповідно до пункту 14 частини першої статті 12 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» учасникам бойових дій (статті 5, 6) надаються такі пільги, як першочергове забезпечення жилою площею осіб, які потребують поліпшення житлових умов, та першочергове відведення земельних ділянок для індивідуального житлового будівництва, садівництва і городництва, першочерговий ремонт жилих будинків і квартир цих осіб та забезпечення їх паливом.
Учасники бойових дій, які дістали поранення, контузію або каліцтво під час участі в бойових діях чи при виконанні обов`язків військової служби, забезпечуються жилою площею, у тому числі за рахунок жилої площі, що передається міністерствами, іншими центральними органами виконавчої влади, підприємствами, установами та організаціями у розпорядження місцевих рад та державних адміністрацій, - протягом двох років з дня взяття на квартирний облік.
Згідно п. 31 Порядку №1081, житлові приміщення надаються тільки військовослужбовцям, які перебувають на обліку, крім випадків, передбачених законодавством.
Згідно п. 32 Порядку №1081, військовослужбовцям житло надається згідно з чергою.
Черговість надання житла визначається за часом зарахування на облік (включення до списків осіб, що користуються правом першочергового або позачергового одержання житлових приміщень).
Облік громадян, які потребують поліпшення житлових умов, і надання їм у безстрокове користування жилих приміщень у будинках державного і громадського житлового фонду, призначених для постійного проживання регулюють Правила обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов, і надання їм жилих приміщень в Українській РСР, затверджені постановою Ради Міністрів Української РСР і Української Республіканської Ради Професійних спілок від 11.12.1984 №470 (далі - Правила).
Згідно з п.47 Правил, громадяни, які користуються правом позачергового одержання жилих приміщень, включаються в окремий список (додаток N 6). Рішення про включення в цей список приймається відповідно виконавчим комітетом місцевої Ради народних депутатів або адміністрацією підприємства, установи, організації чи органом кооперативної або іншої громадської організації і профспілковим комітетом. Рішення адміністрації (органу громадської організації) та профспілкового комітету затверджується виконавчим комітетом місцевої Ради народних депутатів. Про прийняте рішення повідомляється заінтересованим особам. Список громадян, які користуються правом позачергового одержання жилих приміщень, вивішується для загального відома.
Громадяни виключаються з указаного списку, якщо вони були включені до нього необгрунтовано або втратили право позачергового одержання жилих приміщень. Виключення зі списку провадиться органами, які винесли або затвердили рішення про включення громадянина до списку. При розгляді цього питання на засідання відповідних органів запрошуються заінтересовані особи.
Про виключення із списку громадяни у 15-денний строк повідомляються в письмовій формі із зазначенням підстав виключення.
Судом встановлено, що з 18.12.2020 року позивач є учасником бойових дій, згідно посвідчення серії НОМЕР_4 (а.с. 15), а отже дійсно має право на першочергове забезпечення жилою площею.
Для реалізації цього права позивач має бути включений до відповідного Списку громадян, які користуються правом позачергового одержання жилих приміщень.
Враховуючи, що у рапорті від 14.09.2023 року №2/3393 позивач просив включити його в списки на першочергове отримання жилого приміщення як учасник бойових дій, а відповідач у рішенні, згідно Витягу з протоколу №10/2023 засідання комісії від 22.09.2023 року, вказане питання не розглянув, суд вважає доцільним зобов`язати відповідача повторно розглянути рапорт ОСОБА_1 від 14.09.2023 року №2/3393 на засіданні житлової комісії в частині включення його в списки на першочергове отримання жилого приміщення як учасника бойових дій з 18.12.2020 року.
Згідно з ч. 1, ч. 2 ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Відповідно до ч. 1 ст. 2 КАС України, завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Згідно з ч. 1 ст. 90 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Враховуючи вищевикладене, з`ясувавши та перевіривши всі фактичні обставини справи, оцінивши докази, враховуючи основні засади адміністративного судочинства, вимоги законодавства України та судову практику, суд дійшов висновку про те, що позовні вимоги підлягають задоволенню таким чином:
визнати протиправними дії об`єднаної житлової комісії Інституту Військово-Морських Сил Національного університету Одеська морська академія щодо неналежного розгляду рапорту ОСОБА_1 від 14.09.2023 року №2/3393 по суті поставлених в ньому питань, згідно Витягу з протоколу №10/2023 засідання об`єднаної житлової комісії Інституту Військово-Морських Сил Національного університету Одеська морська академія від 22.09.2023 року;
зобов`язати об`єднану житлову комісію Інституту Військово-Морських Сил Національного університету Одеська морська академія повторно розглянути рапорт ОСОБА_1 від 14.09.2023 року №2/3393 на засіданні житлової комісії в частині зарахування на облік осіб, які потребують поліпшення житлових умов шляхом забезпечення жилими приміщеннями для постійного проживання, при Інституті Військово-Морських Сил Національного університету Одеська морська академія у загальну чергу складом сім`ї 3 (три) особи ( ОСОБА_1 1991 р.н., син ОСОБА_2 2018 р.н., син ОСОБА_3 2021 р.н.), з урахуванням правової оцінки, наданої судом у рішенні;
зобов`язати об`єднану житлову комісію Інституту Військово-Морських Сил Національного університету Одеська морська академія повторно розглянути рапорт ОСОБА_1 від 14.09.2023 року №2/3393 на засіданні житлової комісії в частині включення ОСОБА_1 в списки на першочергове отримання жилого приміщення для постійного проживання як учасника бойових дій з 18.12.2020 року, з урахуванням правової оцінки, наданої судом у рішенні.
Отже, позов підлягає частковому задоволенню та з урахуванням ч. 2 ст. 9 КАС України.
Відповідно до п. 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень, обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення.
Згідно з практикою Європейського суду з прав людини, очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах. Щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд, що і вчинено судом у даній справі.
Відповідно до ч. 5 ст. 242 КАС України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.
Згідно зі ст. 249 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
Оцінивши докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, та враховуючи всі наведені обставини, суд дійшов до висновку про те, що адміністративний позов підлягає частковому задоволенню.
Згідно ч. 1, ч. 3 ст. 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
При частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог.
Враховуючи, що позивач був звільнений від оплати судового збору, розподіл судових витрат на його користь не здійснюється. Доказів понесення інших судових витрат на дату ухвалення рішення позивачем не надано.
Керуючись ст.ст. 2, 5-9, 72, 74-77, 90, 139, 242-246, 255, 262, 291, 295, 297 КАС України,
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до Об`єднаної житлової комісії Інституту Військово-Морських Сил Національного університету Одеська морська академія (65029, м. Одеса, вул. Дідріхсона, 8, код ЄДРПОУ 26614030) про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити дії - задовольнити частково.
Визнати протиправними дії об`єднаної житлової комісії Інституту Військово-Морських Сил Національного університету Одеська морська академія щодо неналежного розгляду рапорту ОСОБА_1 від 14.09.2023 року №2/3393 по суті поставлених в ньому питань, згідно Витягу з протоколу №10/2023 засідання об`єднаної житлової комісії Інституту Військово-Морських Сил Національного університету Одеська морська академія від 22.09.2023 року.
Зобов`язати об`єднану житлову комісію Інституту Військово-Морських Сил Національного університету Одеська морська академія повторно розглянути рапорт ОСОБА_1 від 14.09.2023 року №2/3393 на засіданні житлової комісії в частині зарахування на облік осіб, які потребують поліпшення житлових умов шляхом забезпечення жилими приміщеннями для постійного проживання, при Інституті Військово-Морських Сил Національного університету Одеська морська академія у загальну чергу складом сім`ї 3 (три) особи ( ОСОБА_1 1991 р.н., син ОСОБА_2 2018 р.н., син ОСОБА_3 2021 р.н.), з урахуванням правової оцінки, наданої судом у рішенні.
Зобов`язати об`єднану житлову комісію Інституту Військово-Морських Сил Національного університету Одеська морська академія повторно розглянути рапорт ОСОБА_1 від 14.09.2023 року №2/3393 на засіданні житлової комісії в частині включення ОСОБА_1 в списки на першочергове отримання жилого приміщення для постійного проживання як учасника бойових дій з 18.12.2020 року, з урахуванням правової оцінки, наданої судом у рішенні.
В іншій частині позову відмовити.
Рішення суду набирає законної сили в порядку, визначеному ст.255 КАС України.
Рішення може бути оскаржено в порядку та строки встановлені ст. ст. 293, 295 КАС України.
Суддя А.А. Радчук
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 26.03.2024 |
Оприлюднено | 28.03.2024 |
Номер документу | 117918722 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Радчук А.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні