Справа № 758/14018/23
3/758/35/24
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
21 березня 2024 року м. Київ
Суддя Подільського районного суду м. Києва Якимець О. І., за участю секретаря судового засідання Карпишиної К.С., представників Енергетичної митниці ДМС Державної митної служби України Холодкової О.С., Швед А.О. , адвоката Бондаренко Г.П., розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м. Києві матеріали справи про притягнення до адміністративної відповідальності стосовно директора ТОВ «ПФ «КАМЕРТОН» (90400, Україна, Закарпатська обл., м. Хуст, вул. Б. Хмельницького 1/3Б, ЄДРПОУ 44732579) ОСОБА_2 щодо порушення митних правил за ознаками вчинення адміністративного правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 483 Митного кодексу України,
ВСТАНОВИВ:
відповідно до протоколу про порушення митних правил № 0280/90300/23 від 04.10.2023, 25.11.2022 через пункт пропуску «Рава-Руська - Хребенне» митного поста «Рава-Руська» Львівської митниці з Латвійської Республіки в Україну на адресу ТОВ «ПФ «КАМЕРТОН» (90400, Україна, Закарпатська обл., м. Хуст, вул. Б. Хмельницького 1/3Б) був переміщений товар «Бензин неетилований стандарт - 95» вагою 24 203 кг, 32,562 тис. л. при 15о С., вартістю 21164,07 Євро.
Переміщення товару через митний кордон України було здійснено на підставі наступних документів: товаротранспортної накладної CMR від 23.11.2022 № LV-NAFT-231122/01, рахунку (invoice) від 23.11.2022 №AP2022/020, сертифікату якості від 04.11.2022 №160855_4783502, зовнішньоекономічного контракту від 21.11.2022 №06-11/22.
Згідно з відомостями, зазначеними в наданих до митних органів документах, на митну територію України ввезено товар «Бензин неетилований стандарт - 95» походженням з Литовської Республіки.
З метою підтвердження назви товару до митних органів надано (invoice) від 23.11.2022 №AP2022/020, із зазначеною назвою товару як «Бензин неетилований стандарт - 95».
Відповідно до відомостей зазначених в сертифікаті (паспорті) якості від 04.11.2022 №160855_4783502, товар виготовлений підприємством Public Company «Orlen Lietuva» та відповідає вимогам (стандарту) LST EN 228:2012+А1:2017.
Відповідно до умов зазначеного зовнішньоекономічного контракту, продавцем та відправником товару виступає латвійське підприємство SIA "NAFTA TG" (Lauku iela 7-2, Riga, LV-1009, Latvija), одержувачем та покупцем є ТОВ «ПФ «КАМЕРТОН».
Зазначений товар 25.11.2022 агентом з митного оформлення ФОП ОСОБА_3 відповідно до договору-доручення про надання послуг по декларуванню товарів від 22.11.2022 № 22/11-ПФК був заявлений до митного оформлення та випущений у вільний обіг у відділі митного оформлення «Львів» митного поста «Західний» Енергетичної митниці за митною декларацією типу «ІМ 40 ЕА» № 22UA903050044833U7.
Згідно умов контракту від 21.11.2022 №06-11/22, укладеного між ТОВ «КАМЕРТОН» в особі директора ОСОБА_2 (покупець) та латвійське підприємством SIA "NAFTA TG" в особі ОСОБА_4 (продавець), продавець продає, а покупець купує нафтопродукти (п.1.1.). Товар, який продається за цим контрактом, повинен відповідати виданому заводом-виробником сертифікату якості (державному стандарту)(п.1.2.). пунктом 2.5 передбачено, що продукт вважається переданим покупцеві по якості - у відповідності до сертифікату якості.
Відповідно до вимог ст. 198 Митного кодексу України митному органу в пункті пропуску через державний кордон України згідно із статтею 335 цього Кодексу подаються документи, що містять відомості про товари, достатні для їх ідентифікації.
Нормами ст. 335 Митного кодексу України встановлено, що під час переміщення товарів, транспортних засобів комерційного призначення через митний кордон України декларант, уповноважена ним особа або перевізник залежно від виду транспорту, яким здійснюється перевезення товарів, надають митному органу в паперовій або електронній формі документи та відомості зокрема, що підтверджують дотримання обмежень, які виникають у зв`язку із застосуванням захисних заходів. Незалежно від виду транспорту, яким здійснюється переміщення товарів, під час прибуття товарів у пункт пропуску через державний кордон України надаються документи (відомості) або їх реквізити, у тому числі засобами інформаційних технологій (або у вигляді електронного документа), які підтверджують дотримання заборон та/або обмежень згідно із законами України.
Постановами Кабінету Міністрів України від 30.12.2015 № 1147 «Про заборону ввезення на митну територію України товарів, що походять з російської федерації» та від 09.04.2022 № 426 «Про застосування заборони ввезення товарів з російської федерації» заборонено ввезення на митну територію України в митному режимі імпорту товарів з російської федерації.
Відповідно до положень пункту 8 розділу «Вимоги щодо обігу палива на ринку» Технічного регламенту щодо вимог до автомобільних бензинів, дизельного, суднових та котельних палив, затверджених Постановою Кабінету Міністрів України від 01.08.2013 № 927 (далі Технічний регламент), «кожна партія палива, що вводиться в обіг або перебуває в обігу, повинна мати документ про якість (паспорт якості) палива». Пунктом 5 Технічного регламенту до припинення або скасування воєнного стану в Україні та протягом наступних 90 календарних днів передбачено введення в обіг палив, які ввозяться на митну територію України з держав - членів ЄС та інших держав (крім палива походженням з російської федерації та республіки білорусь та/або палива, власниками якого є юридичні особи, які зареєстровані на території російської федерації та республіки білорусь, або кінцевими бенефіціарами яких є російська федерація та республіка білорусь, фізичні та юридичні особи, стосовно яких застосовано спеціальні економічні та інші обмежувальні заходи (санкції) відповідно до Закону України «Про санкції»), на підставі документа, що підтверджує відповідність нафтопродуктів вимогам цього Технічного регламенту, виданого іноземним суб`єктом господарювання або органом з оцінки відповідності мовою оригіналу, що підтверджує відповідність нафтопродуктів стандартам EN 228 (бензин автомобільний) або їх аналогів.
З метою дотримання вищезазначених заборон та обмежень, посадовими особами «ПФ «КАМЕРТОН» під час переміщення товару через митний кордон України до митних органів, з метою підтвердження відомостей про фізико-хімічні показники товару, відповідності нафтопродукту стандартам EN 228 (бензин автомобільний) і його ідентифікації, надано документ про якість, а саме сертифікат (паспорт) якості від 04.11.2022 №160855_4783502, який містить відповідні штампи (печатки) заводу виробника - «Orlen Lietuva».
Також з метою підтвердження виробництва зазначеного товару в Литовській Республіці до митних органів України надано декларації про походження товару (заява про країну походження товару, зроблена у зв`язку з вивезенням товару виробником, продавцем, експортером (постачальником) або іншою компетентною особою на комерційному рахунку чи будь-якому іншому документі, який стосується товару, а саме рахунок-фактура від 23.11.2022 №AP2022/020, в яких зазначено, що країна походження товару - Європейський Союз.
З метою здійснення перевірки законності ввезення товару «Бензин неетилований стандарт 95» на митну територію України з наданням сертифікату (паспорту) якості від 04.11.2022 № 160855_4783502, в тому числі ввезеного товару за митною декларацією від 25.11.2022 №22UA903050044833U7 Енергетичною митницею листом від 17.01.2023 №7.6-3/7.6-20.1/26/4/159 були направлені проекти запитів до митних органів Латвійської та Литовської Республік.
Відповідно до інформації та копій документів, наданих митними органами Латвійської Республіки (лист Держмитслужби від 15.06.2023 № 26/26-04/7.6/1430) відправником товару є литовське підприємство «SIA "NAFTA TG» (Lauku iela 7-2, Riga, LV-1009, Latvija), одержувачем товару в Україні є ТОВ «ПФ «КАМЕРТОН», відвантаження товару безпосередньо здійснювало підприємство SIA PARS TERMINALS, яке являється вільною зоною та має дозвіл авторизованого вантажовідправника.
Крім того повідомлено, що товар (бензин А92) завантажений на судно «Manas» в Естонській Республіці (порт Мууга) та доставлений в Рижський порт і розміщений на зберігання на території вільної зони SIA «Pars Terminals» з наданням суднових маніфестів від 22.05.2022 та від 26.05.2022 відповідно до яких переміщувався товар «Gasoline Regular Euro 92».
Відповідно договору про надання послуг по декларуванню товарів від 22.11.2022 № 22/11-ПФК, замовник ТОВ "ПФ "КАМЕРТОН" надає виконавцю ФОП « ОСОБА_3 » всі необхідні документи для митного оформлення товару та несе повну відповідальність за достовірність наданої інформації.
Отже, з метою дотримання встановлених законодавством України з питань митної справи заборон та обмежень, ідентифікації товару при його переміщенні через митний кордон України, гр. ОСОБА_2 було надано митним органам документи, а саме сертифікат якості від 04.11.2022 №160855_4783502 що містить відомості про фізико-хімічні показники товару, які не відповідають відомостям про товар, в частині марки товару (бензин А92) наданої митними органами Латвійської Республіки.
Підставою для переміщення товарів через митний кордон є визначені нормативними актами документи, без яких неможливо одержати дозвіл митного органу на пропуск товарів через митний кордон. Це, зокрема, можуть бути митна декларація, контракт, коносамент, ліцензія, квота, товаросупровідні документи, дозвіл відповідних державних органів.
Документами, що містять неправдиві дані, є, зокрема, такі, в яких відомості щодо суті угоди, найменування, асортименту, ваги, кількості чи вартості товарів, а також їх відправника чи одержувача, держави, з якої вони вивезені чи в яку переміщуються, не відповідають дійсності. Вартість товарів - безпосередніх предметів порушення митних правил складає 805750,01 грн.
Таким чином, директором ТОВ «ПФ «КАМЕРТОН» ОСОБА_2 вчинено дії, спрямовані на переміщення через митний кордон України товару «Бензин» вагою 24203 кг, 32,562 тис. л. при 15о С., вартістю 21 164,07 Євро або 805 750,01 грн (станом на 25.11.2022 курс 1 Євро= 38,0716 грн) з приховуванням від митного контролю шляхом подання до митного органу як підстави для переміщення товарів документів, що містять неправдиві відомості, необхідні для визначення коду товару згідно з УКТЗЕД, а саме сертифіката якості від 04.11.2022 № 160855_4783502, за що ч. 1 ст. 483 МК України передбачено адміністративну відповідальність.
Від захисника ОСОБА_2 - адвоката Бондаренко Г. П. надійшли письмові пояснення, за змістом яких просила провадження у справі про притягнення ОСОБА_2 до адміністративної відповідальності за ч. 1 ст. 483 МК України закрити за відсутністю складу адміністративного правопорушення. Зазначила, що ОСОБА_2 не є суб`єктом правопорушення, оскільки не вчиняв безпосередньо переміщення товарів або дій, спрямованих на переміщення товарів через митний кордон України з приховуванням від митного контролю, безпосередньо митному органу документи для митного оформлення не надавав. Відповідно до протоколу про порушення митних правил № 0280/90300/23 від 04.10.2023 ОСОБА_2 ставиться у вину вчинення правопорушення шляхом подання до митного органу, як підстави для переміщення товару документів, що містили неправдиві відомості, необхідні для визначення коду товару згідно з УКТЗЕД. Звертає увагу, що товар, задекларований за митною декларацією №22UA903050044833U7 від 25.11.2022р., був оформлений Енергетичною митницею у митному режимі імпорту без будь-яких зауважень, згідно поданих товаросупровідних та інших документів, опис товару, код згідно з УКТЗЕД, митну вартість, кількість та іншу необхідну для митного оформлення інформацію було прийнято та не змінено у порядку, передбаченому чинним законодавством. Щодо коду УКТЗЕД - то згідно ч. 2 та 4 ст. 69 МК України митні органи здійснюють контроль правильності класифікації товарів, поданих до митного оформлення, згідно з УКТ ЗЕД. У разі виявлення під час митного оформлення товарів або після нього порушення правил класифікації товарів митний орган має право самостійно класифікувати такі товари. Жодного рішення про зміну коду товару 2710124512, заявленого у вищевказаних митних деклараціях, Енергетичною митницею у відповідності до ст. 69 МК України не приймалося. Відбору проб товару також не здійснювалося та товар не досліджувався у відповідності до ст. ст. 356 та 357 МК України на предмет показників, необхідних для його класифікації. Натомість на підтвердження того, що товар є бензином стандарту 95 свідчить сертифікат якості №160855_4783502 від 04.11.2022р, виданий Литовським підприємством Orlen Lietuva на бензин неетильований марки «Premium» з октановим числом 95,2. Даний сертифікат якості було надано ТОВ «ПФ «КАМЕРТОН» компанією SIA «NAFTA TG» на виконання п. 1.2. та 2.4. Договору купівлі №06-11/22, він супроводжував товар, оскільки був наданий відправником перевізнику P.E. BALABAN KAMILA, про що вказано у графі 5 автотранспортної накладної CMR LV-NAFT- 231122/01 від 23.11.2022. Митним органом до матеріалів справи не надано доказів, що документи, подані для митного оформлення товару, містять неправдиві дані, зокрема не надано документів, які б доводили, що товар, який перемістився через митний кордон України за товарно-транспортною накладною CMR LV-NAFT-231122/01 від 23.11.2022 на підставі інвойсу №AP2022/020 від 23.11.2022р. та сертифікату якості №160855_4783502 від 04.11.2022р., виданого виробником Orlen Lietuva, не є бензином марки А 95. Фактично дії щодо надання документів до митного оформлення здійснювала уповноважена особа - агент з митного оформлення. ОСОБА_2 не вчиняв безпосередньо переміщення товарів або дій, спрямованих на переміщення товарів через митний кордон України з приховуванням від митного контролю, безпосередньо митному органу документи для пропуску товарів на митну територію України та митного оформлення не надавав. Відповідно до протоколу про порушення митних правил №0280/90300/23 ОСОБА_2 ставиться у вину вчинення правопорушення шляхом подання до митного органу, як підстави для переміщення товару документів, що містять неправдиві відомості. Проте матеріали справи не містять доказів, що він виступав декларантом товару.
Представником Енергетичної митниці подано заперечення на письмові пояснення адвоката, у яких представник Енергетичної митниці зазначає, що переміщення товару через митний кордон України було здійснено на підставі наступних документів: товаротранспортної накладної CMR від 23.11.2022 № LV-NAFT-231122/01, рахунку (invoice) від 23.11.2022 №AP2022/020, сертифікату якості від 04.11.2022 №160855_4783502, зовнішньоекономічного контракту від 21.11.2022 №06-11/22. Згідно з відомостями, зазначеними в наданих до митних органів документах, на митну територію України ввезено товар «Бензин неетилований стандарт - 95» походженням з Литовської Республіки. З метою підтвердження назви товару до митних органів надано (invoice) від 23.11.2022 №AP2022/020, із зазначеною назвою товару як «Бензин неетилований стандарт - 95». Відповідно до відомостей зазначених в сертифікаті (паспорті) якості від 04.11.2022 №160855_4783502, товар виготовлений підприємством Public Company «Orlen Lietuva» та відповідає вимогам (стандарту) LST EN 228:2012+А1:2017. Відповідно до умов зазначеного зовнішньоекономічного контракту, продавцем та відправником товару виступає латвійське підприємство SIA "NAFTA TG" (Lauku iela 7-2, Riga, LV-1009, Latvija), одержувачем та покупцем є ТОВ «ПФ «КАМЕРТОН». Зазначений товар 25.11.2022 агентом з митного оформлення ФОП ОСОБА_3 відповідно до договору-доручення про надання послуг по декларуванню товарів від 22.11.2022 № 22/11-ПФК був заявлений до митного оформлення та випущений у вільний обіг у відділі митного оформлення «Львів» митного поста «Західний» Енергетичної митниці за митною декларацією типу «ІМ 40 ЕА» № 22UA903050044833U7. Згідно умов контракту від 21.11.2022 №06-11/22, укладеного між ТОВ «КАМЕРТОН» в особі директора ОСОБА_2 (покупець) та латвійське підприємством SIA "NAFTA TG" в особі ОСОБА_4 (продавець), продавець продає, а покупець купує нафтопродукти (п.1.1.). Товар, який продається за цим контрактом, повинен відповідати виданому заводом-виробником сертифікату якості (державному стандарту) (п.1.2.). пунктом 2.5 передбачено, що продукт вважається переданим покупцеві по якості - у відповідності до сертифікату якості. З метою дотримання вищезазначених заборон та обмежень, посадовими особами «ПФ «КАМЕРТОН» під час переміщення товару через митний кордон України до митних органів, з метою підтвердження відомостей про фізико-хімічні показники товару, відповідності нафтопродукту стандартам EN 228 (бензин автомобільний) і його ідентифікації, надано документ про якість, а саме сертифікат (паспорт) якості від 04.11.2022 №160855_4783502, який містить відповідні штампи (печатки) заводу виробника - «Orlen Lietuva». Також з метою підтвердження виробництва зазначеного товару в Литовській Республіці до митних органів України надано декларації про походження товару (заява про країну походження товару, зроблена у зв`язку з вивезенням товару виробником, продавцем, експортером (постачальником) або іншою компетентною особою на комерційному рахунку чи будь-якому іншому документі, який стосується товару, а саме рахунок-фактура від 23.11.2022 №AP2022/020, в яких зазначено, що країна походження товару - Європейський Союз. З метою здійснення перевірки законності ввезення товару «Бензин неетилований стандарт 95» на митну територію України з наданням сертифікату (паспорту) якості від 04.11.2022 № 160855_4783502, в тому числі ввезеного товару за митною декларацією від 25.11.2022 №22UA903050044833U7 Енергетичною митницею листом від 17.01.2023 №7.6-3/7.6-20.1/26/4/159 були направлені проекти запитів до митних органів Латвійської та Литовської Республік. Відповідно до інформації та копій документів, наданих митними органами Латвійської Республіки (лист Держмитслужби від 15.06.2023 № 26/26-04/7.6/1430) відправником товару є литовське підприємство «SIA "NAFTA TG» (Lauku iela 7-2, Riga, LV-1009, Latvija), одержувачем товару в Україні є ТОВ «ПФ «КАМЕРТОН», відвантаження товару безпосередньо здійснювало підприємство SIA PARS TERMINALS, яке являється вільною зоною та має дозвіл авторизованого вантажовідправника. Крім того повідомлено, що товар (бензин А92) завантажений на судно «Manas» в Естонській Республіці (порт Мууга) та доставлений в Рижський порт і розміщений на зберігання на території вільної зони SIA «Pars Terminals» з наданням суднових маніфестів від 22.05.2022 та від 26.05.2022 відповідно до яких переміщувався товар «Gasoline Regular Euro 92». Відповідно договору про надання послуг по декларуванню товарів від 22.11.2022 № 22/11-ПФК, замовник ТОВ "ПФ "КАМЕРТОН" надає виконавцю ФОП « ОСОБА_3 » всі необхідні документи для митного оформлення товару та несе повну відповідальність за достовірність наданої інформації. Отже, з метою дотримання встановлених законодавством України з питань митної справи заборон та обмежень, ідентифікації товару при його переміщенні через митний кордон України, гр. ОСОБА_2 було надано митним органам документи, а саме сертифікат якості від 04.11.2022 №160855_4783502 що містить відомості про фізико-хімічні показники товару, які не відповідають відомостям про товар, в частині марки товару (бензин А92) наданої митними органами Латвійської Республіки. У відповідності до інвойсу (документа, що визначає вартість товару) від 23.11.2022 №AP2022/020 відповідно до вищевказаного контракту продається товар «GAZOLINE REGULAR EURO» вагою 24,203 тн., марка бензину не зазначена. Сертифікат якості, який був наданий митним органам України, - від 04.11.2022 № 160855_4783502, є єдиним документом, що містить відомості про фізико-хімічні характеристики товару, у відповідності до яких можливо ідентифікувати та класифікувати товар: віднесення його до марки 95, та, відповідно до коду згідно УКТ ЗЕД. Вказаний товар Енергетичною митницею був випущений у вільний обіг як бензин марки 95 з відповідним октановим числом «детонаційна стійкість» 95,2. В подальшому Енергетична митниця була повідомлена, що відповідно до інформації та копій документів, наданих митними органами Латвійської Республіки (лист Держмитслужби від 15.06.2023 № 26/26-04/7.6/1430) відправником товару є литовське підприємство «SIA "NAFTA TG» (Lauku iela 7-2, Riga, LV-1009, Latvija), одержувачем товару в Україні є ТОВ «ПФ «КАМЕРТОН», відвантаження товару безпосередньо здійснювало підприємство SIA PARS TERMINALS, яке являється вільною зоною та має дозвіл авторизованого вантажовідправника. Крім того повідомлено, що товар (бензин А92) завантажений на судно «Manas» в Естонській Республіці (порт Мууга) та доставлений в Рижський порт і розміщений на зберігання на території вільної зони SIA «Pars Terminals» з наданням суднових маніфестів від 22.05.2022 та від 26.05.2022 відповідно до яких переміщувався товар «Gasoline Regular Euro 92». Відповідно договору про надання послуг по декларуванню товарів від 22.11.2022 № 22/11-ПФК, замовник ТОВ "ПФ "КАМЕРТОН" надає виконавцю ФОП « ОСОБА_3 » всі необхідні документи для митного оформлення товару та несе повну відповідальність за достовірність наданої інформації. Отже, з метою дотримання встановлених законодавством України з питань митної справи заборон та обмежень, ідентифікації товару при його переміщенні через митний кордон України, гр. ОСОБА_2 було надано митним органам документи, а саме сертифікат якості від 04.11.2022 №160855_4783502 що містить відомості про фізико-хімічні показники товару, які не відповідають відомостям про товар, в частині марки товару (бензин А92) наданої митними органами Латвійської Республіки.
В судовому засіданні представники Енергетичної митниці ДМС України Холодкова О.С., Швед А.О., зазначили що у зв`язку із порушенням митних правил, відносно ОСОБА_2 складений протокол, в якому викладені всі обставини справи, що підтверджують вину у вчиненні порушення, передбаченого ч. 1 ст. 483 МК України, просили застосувати стягнення, передбачене санкцією вказаної статті.
Адвокат Бондаренко Г.П. просила закрити провадження у справі відносно ОСОБА_2 у зв`язку із відсутністю складу адміністративного правопорушення за ч. 1 ст. 483 МК України. Зазначила, що ОСОБА_2 не переміщував товар через митний кордон, та не подавав до митниці будь-яких документів, як підстави для переміщення товару. Сертифікат якості не відноситься ні до транспортних документів, ні до комерційних, ні до документів, які підтверджують дотримання заборон та/або обмежень згідно із законами України щодо пропуску товарів через митний кордон України, він не є визначеною законодавством підставою для переміщення товару, а відноситься до документів, що визначають фізико-хімічні показники товару, необхідні для опису та визначення коду товару згідно УКТЗЕД у митній декларації, що подається для митного оформлення. Протокол про порушення митних правил №0280/90300/23 не містить чітко визначених обставин та відомостей, які б однозначно підтверджували вчинення ОСОБА_2 порушення митних правил, передбаченого ч.1 ст. 483 МК України.
Суд, заслухавши пояснення учасників справи, дослідивши матеріали справи, приходить до наступного висновку.
Згідно ч. 1 ст. 486 Митного кодексу України, завданнями провадження у справах про порушення митних правил є своєчасне, всебічне, повне та об`єктивне з`ясування обставин кожної справи, вирішення її з дотриманням вимог закону, забезпечення виконання винесеної постанови, а також виявлення причин та умов, що сприяють вчиненню порушень митних правил, та запобігання таким правопорушенням.
За змістом ст.489 МК України посадова особа при розгляді справи про порушення митних правил зобов`язана з`ясувати: чи було вчинено адміністративне правопорушення, чи винна дана особа в його вчиненні, чи підлягає вона адміністративній відповідальності, чи є обставини, що пом`якшують та/або обтяжують відповідальність, чи є підстави для звільнення особи, що вчинила правопорушення від адміністративної відповідальності, а також з`ясувати інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
Так, відповідно до ст. 458 МК України порушення митних правил є адміністративним правопорушенням, яке являє собою протиправні, винні (умисні або з необережності) дії чи бездіяльність, що посягають на встановлений цим Кодексом та іншими актами законодавства України порядок переміщення товарів, транспортних засобів комерційного призначення через митний кордон України, пред`явлення їх митним органам для проведення митного контролю та митного оформлення, а також здійснення операцій з товарами, що перебувають під митним контролем або контроль за якими покладено на митні органи цим Кодексом чи іншими законами України, і за які цим Кодексом передбачена адміністративна відповідальність.
Підставою притягнення особи до адміністративної відповідальності є наявність в її діях складу адміністративного правопорушення - сукупності юридичних ознак (об`єктивних і суб`єктивних), що визначаються вчинене протиправне діяння як конкретне адміністративне правопорушення.
Тобто, при складанні протоколу про порушення митних правил враховуються ознаки складу правопорушення, які мають узгоджуватись з диспозицією статті, до відповідальності за якою притягується особа. У іншому випадку відсутність однієї із ознак складу правопорушення виключає можливість притягнення особи до відповідальності.
Згідно з ч. 1 ст. 483 МК України відповідальність настає за переміщення або дії, спрямовані на переміщення товарів через митний кордон України з приховуванням від митного контролю, тобто з використанням спеціально виготовлених сховищ (тайників) та інших засобів або способів, що утруднюють виявлення таких товарів, або шляхом надання одним товарам вигляду інших, або з поданням митному органу як підстави для переміщення товарів підроблених документів чи документів, одержаних незаконним шляхом, або таких, що містять неправдиві відомості щодо найменування товарів, їх ваги (з урахуванням допустимих втрат за належних умов зберігання і транспортування) або кількості, країни походження, відправника та/або одержувача, кількості вантажних місць, їх маркування та номерів, неправдиві відомості, необхідні для визначення коду товару згідно з УКТ ЗЕД та його митної вартості.
Безпосереднім об`єктом посягання при вчиненні правопорушення, передбаченого ст. 483 МК України, є встановлений порядок переміщення товарів через митний кордон України.
Об`єктивною стороною правопорушення є дії, спрямовані на переміщення товарів через митний кордон України, тобто, розуміється активна поведінка (вчинок) особи.
Переміщення предметів із приховуванням від митного контролю - це їх переміщення через митний кордон різними шляхами, зокрема, шляхом подання до митного органу України підроблених документів, які містять неправдиві дані.
Суб`єктивна сторона вказаного правопорушення характеризується прямим умислом, тобто усвідомленням особою, яка вчинила правопорушення характеру незаконного переміщення товарів через митну територію України.
Відповідно до п. 6 Постанови Пленуму Верховного Суду України №8 від 03 червня 2005 року «Про судову практику у справах про контрабанду та порушення митних правил» незаконне переміщення предметів із приховуванням від митного контролю - це їх переміщення через митний кордон України з використанням спеціально виготовлених сховищ (тайників) та інших засобів чи способів, що утруднюють їх виявлення, або шляхом надання одним товарам вигляду інших, або з поданням митному органу як підстави для переміщення товарів підроблених документів чи одержаних незаконним шляхом або таких, що містять неправдиві дані.
Підставою для переміщення товарів через митний кордон є визначені нормативними актами документи, без яких неможливо одержати дозвіл митного органу на пропуск товарів через митний кордон. Це, зокрема, можуть бути митна декларація, контракт, коносамент, ліцензія, квота, товаросупровідні документи, дозвіл відповідних державних органів.
Документами, що містять неправдиві дані, є, зокрема, такі, в яких відомості щодо суті угоди, найменування, асортименту, ваги, кількості чи вартості товарів, а також їх відправника чи одержувача, держави, з якої вони вивезені чи в яку переміщуються, не відповідають дійсності.
Згідно матеріалів справи, 25.11.2022 через пункт пропуску «Рава-Руська - Хребенне» митного поста «Рава-Руська» Львівської митниці з Латвійської Республіки в Україну на адресу ТОВ «ПФ «КАМЕРТОН» (90400, Україна, Закарпатська обл., м. Хуст, вул. Б. Хмельницького 1/3Б) був переміщений товар «Бензин неетилований стандарт - 95» вагою 24 203 кг, 32,562 тис. л. при 15о С., вартістю 21164,07 Євро.
Переміщення товару через митний кордон України було здійснено на підставі наступних документів: товаротранспортної накладної CMR від 23.11.2022 № LV-NAFT-231122/01, рахунку (invoice) від 23.11.2022 №AP2022/020, сертифікату якості від 04.11.2022 №160855_4783502, зовнішньоекономічного контракту від 21.11.2022 №06-11/22.
Згідно з відомостями, зазначеними в наданих до митних органів документах, на митну територію України ввезено товар «Бензин неетилований стандарт - 95» походженням з Литовської Республіки.
З метою підтвердження назви товару до митних органів надано (invoice) від 23.11.2022 №AP2022/020, із зазначеною назвою товару як «Бензин неетилований стандарт - 95».
Відповідно до відомостей зазначених в сертифікаті (паспорті) якості від 04.11.2022 №160855_4783502, товар виготовлений підприємством Public Company «Orlen Lietuva» та відповідає вимогам (стандарту) LST EN 228:2012+А1:2017.
Відповідно до умов зазначеного зовнішньоекономічного контракту, продавцем та відправником товару виступає латвійське підприємство SIA «NAFTA TG» (Lauku iela 7-2, Riga, LV-1009, Latvija), одержувачем та покупцем є ТОВ «ПФ «КАМЕРТОН».
Згідно умов контракту від 21.11.2022 №06-11/22, укладеного між ТОВ «КАМЕРТОН» в особі директора ОСОБА_2 (покупець) та латвійське підприємством SIA "NAFTA TG" в особі ОСОБА_4 (продавець), продавець продає, а покупець купує нафтопродукти (п.1.1.). Товар, який продається за цим контрактом, повинен відповідати виданому заводом-виробником сертифікату якості (державному стандарту)(п.1.2.). пунктом 2.5 передбачено, що продукт вважається переданим покупцеві по якості - у відповідності до сертифікату якості.
З метою здійснення перевірки законності ввезення товару «Бензин неетилований стандарт 95» на митну територію України з наданням сертифікату (паспорту) якості від 04.11.2022 № 160855_4783502, в тому числі ввезеного товару за митною декларацією від 25.11.2022 №22UA903050044833U7 Енергетичною митницею листом від 17.01.2023 №7.6-3/7.6-20.1/26/4/159 були направлені проекти запитів до митних органів Латвійської та Литовської Республік.
Відповідно до інформації та копій документів, наданих митними органами Латвійської Республіки (лист Держмитслужби від 15.06.2023 № 26/26-04/7.6/1430) відправником товару є литовське підприємство «SIA "NAFTA TG» (Lauku iela 7-2, Riga, LV-1009, Latvija), одержувачем товару в Україні є ТОВ «ПФ «КАМЕРТОН», відвантаження товару безпосередньо здійснювало підприємство SIA PARS TERMINALS, яке являється вільною зоною та має дозвіл авторизованого вантажовідправника.
Крім того повідомлено, що товар (бензин А92) завантажений на судно «Manas» в Естонській Республіці (порт Мууга) та доставлений в Рижський порт і розміщений на зберігання на території вільної зони SIA «Pars Terminals» з наданням суднових маніфестів від 22.05.2022 та від 26.05.2022 відповідно до яких переміщувався товар «Gasoline Regular Euro 92».
Відповідно договору про надання послуг по декларуванню товарів від 22.11.2022 № 22/11-ПФК, замовник ТОВ «ПФ «КАМЕРТОН» надає виконавцю ФОП « ОСОБА_3 » всі необхідні документи для митного оформлення товару та несе повну відповідальність за достовірність наданої інформації.
Отже, з метою дотримання встановлених законодавством України з питань митної справи заборон та обмежень, ідентифікації товару при його переміщенні через митний кордон України, гр. ОСОБА_2 було надано митним органам документи, а саме сертифікат якості від 04.11.2022 №160855_4783502 що містить відомості про фізико-хімічні показники товару, які не відповідають відомостям про товар, в частині марки товару (бензин А92) наданої митними органами Латвійської Республіки.
Так, відповідно до п. 43 ст. 4 МК України посадовими особами підприємств є керівники та інші працівники підприємств (резиденти та нерезиденти), які в силу постійно або тимчасово виконуваних ними трудових (службових) обов`язків відповідають за додержання такими підприємствами вимог, встановлених цим Кодексом, законами та іншими нормативно-правовими актами України, а також міжнародними договорами України, укладеними в установленому порядку.
Директор ТОВ «ПФ «КАМЕРТОН» ОСОБА_2 відповідно до ст. 65 Господарського кодексу України як керівник підприємства без доручення діє від імені підприємства, представляє його інтереси в органах державної влади і вирішує питання діяльності підприємства.
Дослідивши та вивчивши документи, які долучені до протоколу про адміністративне правопорушення, слід дійти висновку, що об`єктивною стороною даного правопорушення є вчинення дій директором ТОВ «ПФ «КАМЕРТОН» ОСОБА_2 , спрямованих на переміщення через митний кордон України товару «Бензин» вагою 24203 кг, 32,562 тис. л. при 15о С., вартістю 21 164,07 Євро або 805 750,01 грн (станом на 25.11.2022 курс 1 Євро= 38,0716 грн) з приховуванням від митного контролю шляхом надання до митного органу, як підстави для переміщення документів, а саме сертифікату якості від 04.11.2022 № 160855_4783502, що містить неправдиві відомості необхідні для визначення коду товару згідно з УКТЗЕД., чим вчинив порушення митних правил, передбаченого ч. 1 ст. 483 МК України.
Вирішуючи питання про призначення виду стягнення за порушення митних правил, суддя бере до уваги, що адміністративне стягнення є мірою відповідальності і застосовується з метою виховання особи, яка вчинила адміністративне правопорушення, а також запобігання вчиненню нових правопорушень як самим правопорушником, так і іншими особами.
Водночас, частиною 3 статті 3 Митного кодексу України передбачено, що норми законів України, які пом`якшують або скасовують відповідальність особи за порушення митних правил, передбачені цим Кодексом, мають зворотну дію в часі, тобто їх норми поширюються і на правопорушення, вчинені до прийняття цих законів. Норми законів України, які встановлюють або посилюють відповідальність за такі правопорушення, зворотної дії в часі не мають.
Відповідно до статті 58 Конституції України, закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом`якшують або скасовують відповідальність особи. Ніхто не може відповідати за діяння, які на час їх вчинення не визнавалися законом, як правопорушення.
На момент вчинення правопорушення санкція статті 483 МК України передбачала накладення штрафу в розмірі 100 відсотків вартості товарів - безпосередніх предметів порушення митних правил з конфіскацією цих товарів, а також товарів, транспортних засобів із спеціально виготовленими сховищами (тайниками), що використовувалися для переміщення товарів - безпосередніх предметів порушення митних правил через митний кордон України.
У той же час на момент прийняття рішення у цій справі набули чинності зміни до санкції ст. 483 МК України, яка наразі передбачає накладення штрафу в розмірі від 50 до 100 відсотків вартості товарів - безпосередніх предметів порушення митних правил з конфіскацією товарів, транспортних засобів із спеціально виготовленими сховищами (тайниками), що використовувалися для приховування товарів - безпосередніх предметів порушення митних правил від митного контролю, або з конфіскацією товарів - безпосередніх предметів порушення митних правил, а також товарів, транспортних засобів із спеціально виготовленими сховищами (тайниками), що використовувалися для приховування товарів - безпосередніх предметів порушення митних правил від митного контролю.
У даному випадку слід враховувати практику ЄСПЛ щодо співмірності покарання, застосованого до особи, що передбачає обов`язкове застосування штрафу та конфіскація товару, як санкції за порушення митних правил, встановлених ст. 483 Митного кодексу («Краєва проти України» (заява №72858/13).
Так, ЄСПЛ у вказаній справі зазначив, що у питанні встановлення критерію справедливого балансу між інтересами суспільства та правами людини, високі судді не сприйняли аргументів представника України. Вони зазначили, що національний суд лише формально послався на характер правопорушення, дав інформацію про заявницю та її фінансове становище. Проте у тексті рішення не було дано оцінку обставинам поведінки особи, зв`язку між поведінкою та правопорушенням. І оскільки обсяг перевірки був надмірно вузьким, критерій справедливого балансу не дотримано. Крім того, згідно зі ст. 483 Митного кодексу штраф у розмірі вартості товару та конфіскація товару були обов`язковими санкціями. Відсутність дискреції для судів не залишала можливості враховувати індивідуальні обставини. Це позбавляє сенсу будь-яку оцінку. ЄСПЛ раніше зазначав, що подібна жорстка система не здатна забезпечити необхідний справедливий баланс між спільним інтересом та захистом права власності окремо взятої особи. З огляду на це ЄСПЛ дійшов висновку, що в даній справі мало місце неспіврозмірне втручання у майнові права заявника. Тому ст. 1 Протоколу № 1 до Конвенції була порушена.
Окрім того, у рішенні ЄСПЛ від 06.11.2008 року у справі «Ісмаїлов проти Росії» встановлено, що згідно з принципом верховенства права, який закріплений в усіх статтях Конвенції, при розгляді справи та призначенні стягнення потрібно досягти справедливого балансу між загальними інтересами суспільства та вимогами захисту основоположних прав особи, щоб під час відповідного втручання був дотриманий принцип законності і воно не було свавільним, стягнення повинне бути пропорційним, відповідати тяжкості скоєного правопорушення, а також його наслідкам. У випадку, якщо суд дійде висновку, що стягнення у вигляді конфіскації майна не забезпечить балансу між загальними інтересами суспільства та вимогами захисту права власності конкретної особи, то він має право не накладати таке стягнення навіть у випадку, коли воно передбачене положеннями МК України як обов`язкове.
Відповідно до ч. 1 ст. 465 МК України конфіскація як адміністративне стягнення за порушення митних правил полягає у примусовому вилученні товарів, транспортних засобів, зазначених у пункті 3 статті 461 цього Кодексу, і безоплатній передачі їх у власність держави.
Проте у даному випадку конфіскація товарів, безпосередніх предметів вчинення адміністративного правопорушення, не може бути застосована, оскільки відсутня інформація щодо збереження таких товарів на момент розгляду справи, а тому саме накладення штрафу забезпечить той справедливий баланс між загальними інтересами суспільства та вимогами захисту основоположних прав особи, який з урахуванням практики ЄСПЛ буде достатнім заходом впливу за вчинене порушення.
З огляду на викладене, враховуючи обставини справи, вважаю за необхідне застосувати до особи, яка притягається до адміністративної відповідальності, стягнення у виді штрафу в розмірі 50 відсотків вартості товарів, що складає 402 875,00 грн.
Відповідно до Закону України «Про судовий збір» до стягнення із ОСОБА_2 підлягає судовий збір в сумі 605 грн 60 коп.
Керуючись ст.ст. 335, 459, 467, 483, 486, 487, 489, 495, 522, 527, 541 МК України, ст.ст. 33, 251-252, 268, 277, 283-285, 294 КУпАП, суддя,
ПОСТАНОВИВ:
ОСОБА_2 визнати винним у вчиненні адміністративного правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 483 МК України, та накласти штраф у розмірі 50 відсотків товару у розмірі 402 875,00 (чотириста дві тисячі вісімсот сімдесят п`ять) гривень.
Стягнути з ОСОБА_2 на користь держави судовий збір в сумі 605 (шістсот п`ять) гривень 60 коп.
Постанова судді у справах про адміністративне правопорушення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги.
Постанова судді у справі про адміністративне правопорушення може бути оскаржена особою, яку притягнуто до адміністративної відповідальності, її законним представником, захисником, потерпілим, його представником протягом десяти днів з дня винесення постанови до Київського апеляційного суду через Подільський районний суд міста Києва.
Штраф має бути сплачений добровільно не пізніш як через п`ятнадцять днів з дня вручення постанови про накладення штрафу після набрання нею законної сили, а в разі оскарження постанови, не пізніш як через п`ятнадцять днів з дня повідомлення про залишення скарги без задоволення. У разі несплати штрафу у добровільному порядку у встановлений строк, копія постанови буде направлена до відділу державної виконавчої служби для примусового виконання.
Строк пред`явлення постанови до виконання три місяці з моменту набрання нею законної сили.
Суддя: О.І. Якимець
Суд | Подільський районний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 21.03.2024 |
Оприлюднено | 28.03.2024 |
Номер документу | 117923140 |
Судочинство | Адмінправопорушення |
Категорія | Справи про порушення митних правил, які підлягають розгляду в судовому порядку Митний кодекс 2012 р. Переміщення або дії, спрямовані на переміщення товарів через митний кордон України з приховуванням від митного контролю |
Адмінправопорушення
Подільський районний суд міста Києва
Якимець О. І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні