Рішення
від 29.12.2023 по справі 567/791/23
ОСТРОЗЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД РІВНЕНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 567/791/23

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

19 грудня 2023 року м. Острог

Острозький районний суд Рівненської області у складі:

головуючий суддя - Василевич О.В.

секретар - Клімович О.О.

з участю прокурора ОСОБА_1

розглянувши у відкритому судовому засіданні у порядку загального позовного провадження цивільну справу за позовом керівника Здолбунівської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області до ОСОБА_2 , треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору: Острозька міська рада Рівненської області, ОСОБА_3 , про припинення права власності на земельні ділянки шляхом їх конфіскації та продажу на земельних торгах, -

в с т а н о в и в :

Заступник керівника Здолбунівської окружної прокуратури, діючи в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області, звернувся в суд з позовом до ОСОБА_2 , громадянки російської федерації (жительки АДРЕСА_1 ОСОБА_4 , російська федерація), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на стороні позивача - Острозька міська рада Рівненської області, про припинення права власності на земельні ділянки шляхом їх конфіскації та продажу на земельних торгах.

В обгрунтування позовних вимог зазначає, що відповідачці ОСОБА_2 на підставі рішення Острозької міської ради № 282 від 25.06.2021 року передано у власність земельні ділянки з цільовим призначенням для ведення особистого селянського господарства (пай) (спадщина) з кадастровим номером 5624288000:09:002:0288 площею 0,0856 га, з кадастровим номером 5624288000:09:002:0279 площею 0,2073 га, з кадастровим номером 5624288000:10:004:0122 площею 2,473 га, з кадастровим номером 5624288000:10:004:0123 площею 0,08 га, що розташовані на території Острозької територіальної громади Рівненського району Рівненської області (колишньої Української сільської ради Острозького району Рівненської області).

21.09.2021 року право власності на вищевказані земельні ділянки було зареєстровано за відповідачкою у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та протягом року такі земельні ділянки підлягали відчуженню, проте в порушення ч.4 ст.81 ЗК України відповідачка ОСОБА_2 , будучи іноземною громадянкою, зазначені земельні ділянки сільськогосподарського призначення протягом року добровільно їх не відчужила, у зв`язку чим її право власності на такі земельні ділянки підлягає припиненню шляхом їх конфіскації та продажу на земельних торгах.

Зазначає, що підставою представництва прокурором інтересів держави у спірних правовідносинах є бездіяльність органу, уповноваженого державою здійснювати відповідні функції держави у спірних правовідносинах. Головне управління Держгеокадастру у Рівненській області є уповноваженим органом щодо здійснення державного контролю за використанням та охороною земель, та з урахуванням положень ч.4 ст.145 ЗК України вправі звертатися до суду із позовом про конфіскацію земельних ділянок та продажу їх на земельних торгах. Здолбунівська окружна прокуратура листом від 23.03.2023 року повідомила Головне управління Держгеокадастру у Рівненській області про виявлені порушення та наявність підстав для вжиття заходів з метою припинення права власності ОСОБА_2 на земельні ділянки сільськогосподарського призначення шляхом їх конфіскації за рішенням суду та продажу на земельних торгах, проте уповноважений державою орган заходів щодо конфіскації земельних ділянок на користь держави не вжив, що й спонукало звернутися до суду з вищевказаним позовом.

Ухвалою суду від 10.05.2023 року позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито загальне позовне провадження та призначено підготовче засідання, відповідачці встановлено строк для подання відзиву на позовну заяву та роз`яснено її право пред`явити зустрічний позов.

Ухвалою суду від 09.06.2023 року до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на стороні відповідачки, залучено ОСОБА_3 .

Іншою ухвалою суду від 09.06.2023 року витребувано зУправління забезпеченнянадання адміністративнихпослуг виконавчогокомітету Острозькоїміської ради належним чином завірені копії реєстраційних справ на об`єкти нерухомого майна - земельні ділянки з кадастровими номерами 5624288000:09:002:0288, площею 0,0856 га, 5624288000:09:002:0279, площею 0,2073 га, 5624288000:10:004:0122, площею 2,4730 га, 5624288000:10:004:0123 площею 0,0800 га, належні ОСОБА_2 , які розташовані на території Острозької територіальної громади Рівненського району (колишньої Української сільської ради Острозького району Рівненської області).

Ухвалою суду від 22.08.2023 року, протокольно без виходу суду до нарадчої кімнати, закрито підготовче засідання та справу призначено до судового розгляду.

Прокурор в судовому засіданні позовні вимоги підтримала з підстав, викладених у позовній заяві, просила їх задовольнити в повному обсязі.

Представник позивача Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області в судове засідання не з`явився, в поданій до суду заяві позовні вимоги підтримав в повному обсязі, просив їх задовольнити та розгляд справи здійснювати без участі представника позивача.

Відповідачка в судове засідання не з`явилася, про причини неявки суд не повідомила, хоча була неодноразово належним чином повідомлена про місце, день та час проведення судового засідання, у відповідності до ч.11 ст.128 ЦПК України, шляхом розміщення оголошення на офіційному веб-сайті судовової влади України, правом на подання відзиву на позовну заяву не скористалась.

Відповідно до ч.8 ст.178 ЦПК України у разі ненадання відповідачем відзиву на позовну заяву у встановлений строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.

Представник третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору - Острозької міської ради Рівненської області, в судове засідання не з`явилася, в поданій до суду заяві просила розгляд справи здійснювати без участі представника Острозької міської ради за наявними доказами у справи та при вирішенні спору покладається на розсуд суду.

Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору - ОСОБА_3 в судове засідання не з`явилася, в поданому до суду клопотанні просила розгляд справи здійснювати у її відсутності, та в наданих суду письмових поясненнях заперечила проти задоволення позову, мотивуючи тим, що ОСОБА_2 на підставі довіреності від 13.08.2021 року, вірність перекладу тексту якої з російської мови на українську мову засвідчено 06.09.2021 року приватним нотаріусом Рівненського районного нотаріального округу Рівненської області Сержант Н.М., зареєстровано в реєстрі за №418, уповноважила її - ОСОБА_3 на реєстрацію права власності на спірні земельні ділянки та на наступне їх відчуження шляхом дарування на користь ОСОБА_5 21.09.2021 року право власності на вищевказані земельні ділянки було зареєстовано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно на ім`я ОСОБА_2 . Однак, у зв`язку з оголошенням 24.02.2022 року в Україні воєнного стану у зв`язку із збройною агресією російської федерації вона, як уповноважена ОСОБА_2 особа, не мала реальної та об`єктивної можливості протягом одного року з моменту реєстрації права власності на спірні земельні ділянки відчужити їх шляхом укладення договору дарування з ОСОБА_5 .

ОСОБА_3 зазначає, що конфіскація спірних земельних ділянок порушує право відповідачки на мирне володіння майном, закріплене в ст.1 Першого протоколу до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, ратифікованого Законом України « Про ратифікацію Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року, Першого протоколу та протоколів №2, 4, 7 та 11 до Конвенції» від 17.07.1997 року.

Суд, дослідивши матеріали справи, повно та всебічно з`ясувавши обставини, на які посилається прокурор як на підставу для задоволення позовних вимог, вважає, що позов підлягає задоволенню виходячи з наступного.

Відповідно до рішення Острозької міської ради Рівненського району Рівненської області «Про розгляд заяв, громадян, клопотань підприємств, установ, організацій про вилучення та надання земельних ділянок в Острозькій міській територіальній громаді» №282 від 25.06.2021 року ОСОБА_2 передано у власність земельні ділянки з цільовим призначенням - для ведення особистого селянського господарства (пай) (спадщина) з наступними кадастровими номерами : 5624288000:09:002:0288 площею 0,0856 га, 5624288000:09:002:0279 площею 0,2073 га, 5624288000:10:004:0122 площею 2,4730 га, 5624288000:10:004:0123 площею 0,0800 га, які розташовані на території Острозької територіальної громади Рівненського району (колишньої Української сільської ради Острозького району Рівненської області).

Згідно із п.4.2.1 вищевказаного рішення Острозької міської ради Рівненського району Рівненської області № 282 від 25.06.2021 року зазначені земельні ділянки відповідно до ч.4 ст.81 ЗК України протягом року підлягають відчуженню.

Згідно нотаріально посвідченої довіреності від 13.08.2021 року, зареєстрованої в реєстрі за №40/59-н/40-2021-3-190, вірність перекладу тексту якої з російської мови на українську мову засвідчено 06.09.2021 року приватним нотаріусом Рівненського районного нотаріального округу Рівненської області Сержант Н.М., відповідачка ОСОБА_2 уповноважила ОСОБА_3 бути її представником з усіх питань, пов`язаних з реєстрацією права власності на її ім`я вищевказаних земельних ділянок в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, а також уповноважила подарувати зазначені земельні ділянки на користь ОСОБА_5 .

З витребуваних судом матеріалів реєстраційних справ на об`єкти нерухомого майна (земельні ділянки з вищевказаними кадастровими номерами) вбачається, що 21.09.2021 року на підставі заяв ОСОБА_3 , поданих державному реєстратору, за ОСОБА_2 в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно було зареєстровано право власності на вищевказані земельні ділянки.

Таким чином, у відповідності до ст.ст.125, 126 ЗК України та ст.29 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», саме з вказаної дати 21.09.2021 року відповідачка ОСОБА_2 стала власником земельних ділянок сільськогосподарського призначення.

Відповідно до інформаційних довідок Управління Державної міграційної служби в Рівненській області від 22.12.2022року та від 28.12.2022 року, ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , знята з реєстрації місця проживання у зв`язку з виїздом з України на постійне місце проживання за кордоном та на підставі Указу Президента України від 12.05.2008 року оформлено вихід з громадянства України.

З нотаріально посвідченої довіреності від 13.08.2021 року, зареєстрованої в реєстрі за №40/59-н/40-2021-3-190, вбачається, що особу ОСОБА_2 було встановлено як громадянку російської федерації та остання документована паспортом громадянина російської федерації НОМЕР_1 , виданого Відділом УФМС росії по ОСОБА_4 в місті Новий Уренгой 12.04.2008 року, та зареєстроване місце її проживання за адресою : АДРЕСА_1 ОСОБА_6 , російська федерація.

Отже, судом достовірно встановлено, що відповідачка на момент набуття права власності на вищевказані земельні ділянки була іноземною громадянкою.

За змістом положень ст.41 Конституції України, ст.ст.319, 321 ЦК України кожен має право володіти, користуватися і розпоряджатися своєю власністю. Право власності набувається в порядку, визначеному законом. Особа може бути позбавлена права власності або обмежена у його здійсненні лише у випадках і в порядку, встановлених законом.

Особливості правових підстав набуття та припинення права власності на об`єкти нерухомого майна іноземцями (особами без громадянства) встановлені нормами розділу V Закону України «Про міжнародне приватне право», положеннями ЦК України, ЗК України.

Відповідно до ч.1, 2 ст.38 Закону України «Про міжнародне приватне право» право власності та інші речові права на нерухоме та рухоме майно визначаються правом держави, у якій це майно знаходиться, якщо інше не передбачено законом. Належність майна до нерухомих та рухомих речей, а також інша класифікація майна визначаються правом держави, у якій це майно знаходиться.

Згідно з ч.1 ст.39 Закону України «Про міжнародне приватне право» виникнення та припинення права власності та інших речових прав визначається правом держави, у якій відповідне майно перебувало в момент, коли мала місце дія або інша обставина, яка стала підставою для виникнення або припинення права власності та інших речових прав, якщо інше не передбачено законом або міжнародним договором України.

Таким чином, оскільки земельні ділянки з кадастровими номерами 5624288000:09:002:0288, 5624288000:09:002:0279, 5624288000:10:004:0122 та 5624288000:10:004:0123 в силу ч.1 ст.181 ЦК України належать до нерухомого майна та знаходяться на території України, а відтак на спірні правовідносини поширюється дія права України.

Згідно зі ст.378 ЦК України право власності особи на земельну ділянку може бути припинене за рішенням суду у випадках, встановлених законом.

Відповідно до ст.ст.373, 374 ЦК України, ст.80 ЗК України право власності на землю (земельну ділянку) набувається і здійснюється відповідно до закону. Суб`єктами права власності на землю (земельні ділянки) є фізичні особи, юридичні особи, держава, територіальні громади.

Іноземці та особи без громадянства можуть набувати права власності на земельні ділянки.

Зокрема, іноземні громадяни та особи без громадянства відповідно до ч.2 ст.81 ЗК України можуть набувати права власності на земельні ділянки несільськогосподарського призначення в межах населених пунктів, а також на земельні ділянки несільськогосподарського призначення за межами населених пунктів, на яких розташовані об`єкти нерухомого майна, що належать їм на праві приватної власності.

За змістом ч.4 ст.81 ЗК України землі сільськогосподарського призначення, прийняті у спадщину іноземцями, а також особами без громадянства, протягом року підлягають відчуженню.

Зазначена норма також кореспондується з ч.1 ст.145 ЗК України, відповідно до якої, якщо до особи переходить право власності на земельну ділянку, яка за цим Кодексом не може набуватися нею у власність, ця ділянка підлягає відчуженню її власником протягом року з моменту переходу такого права.

Разом з тим, невиконання іноземним громадянами та особами без громадянства вказаного обов`язку відповідно до ч.1 ст.143, ч.2 ст.145 ЗК України є підставою для примусового припинення права власності на земельну ділянку шляхом її конфіскації за рішенням суду та продажу на земельних торгах.

Вищевказані норми ЗК України не містять будь-яких винятків.

Відповідачка ОСОБА_2 в порушення вимог ч.4 ст.81 ЗК України, будучи громадянкою РФ, впродовж року після набуття права власності на успадковані земельні ділянки сільськогосподарського призначення з 21.09.2021 року по 21.09.2022 року, добровільно їх не відчужила. Вказане порушення вимог земельного законодавства триває з 21.09.2022 року (кінцевий строк відчуження земельних ділянок) по даний час.

Об`єктивних причин, які б перешкоджали відповідачці виконати вимоги земельного законодавства та відчужити протягом року з моменту переходу до неї права власності на земельні ділянки ОСОБА_2 суду не наводить і такі докази відсутні в матеріалах справи.

Згідно ч.2, 4 ст.145 ЗК України у разі якщо відповідно до закону власник земельної ділянки зобов`язаний відчужити її протягом певного строку і земельна ділянка не була відчужена ним протягом такого строку, така ділянка підлягає конфіскації за рішенням суду. Позов про конфіскацію земельної ділянки подається до суду органом, що здійснює державний контроль за використанням та охороною земель. Конфіскована земельна ділянка за рішенням суду підлягає продажу на земельних торгах. Ціна проданої на земельних торгах земельної ділянки, за вирахуванням витрат, пов`язаних з її продажем, виплачується її колишньому власнику.

Таким чином, держава покладає на себе замість власника тягар щодо продажу земельної ділянки і виплачує вартість проданої земельної ділянки колишньому власнику, за вирахуванням витрат, пов`язаних з її продажем.

Відповідно до ч.1 ст.143 ЗК України примусове припинення прав на земельну ділянку здійснюється у судовому порядку у разі конфіскації земельної ділянки.

Окрім того, згідно п.10 ч.1 ст.346 ЦК України однієї з підстав припинення права власності визначено конфіскацію.

Відповідно до пункту д) ч.1 ст.140 ЗК України підставою для припинення права власності на земельну ділянку є конфіскація за рішенням суду.

Згідно з ч.5 ст.41 Конституції України конфіскація майна може бути застосована виключно за рішенням суду у випадках, обсязі та порядку, встановлених законом.

Відповідно до ст.1 Першого протоколу до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, кожна фізична або юридична особа має право мирно володіти своїм майном. Ніхто не може бути позбавлений своєї власності інакше як в інтересах суспільства і на умовах, передбачених законом і загальними принципами міжнародного права.

Європейський суд з прав людини наголошує, що вжиття непропорційного заходу, особливо без будь-якої схеми компенсації, не задовольняє вимог охорони майна згідно зі ст.1 Першого протоколу до Конвенції. Водночас ЄСПЛ зазначає, що втручання у мирне користування майном має забезпечити «справедливий баланс» між суспільними інтересами та основними правами особи. Зокрема має існувати розумне співвідношення пропорційності між використовуваними засобами та метою, яку прагнуть досягти у будь-який спосіб, який позбавляє людину її майна. Умови компенсації згідно з відповідним законодавством є суттєвим фактором для оцінки наявності справедливого балансу, тому позбавлення майна без відповідної компенсації зазвичай буде вважатися непропорційним втручанням (рішення Європейського суду з прав людини «Котенч проти Угорщини», «Агро-Пахт Кфт. проти Угорщини», «Сзайкі Мезогаздашагі Зрт проти Угорщини», «Спорронг і Льоннрот проти Швеції», «Кривенький проти України», «Рисовський проти України»).

Процедура конфіскації земель сільськогосподарського призначення, що перебувають у власності іноземних громадян, чітко визначена нормами ЗК України. Окрім того, положеннями ст.145 ЗК України передбачена оплатна конфіскація земельної ділянки. Тому у даному випадку, на переконання суду, не порушується ст.1 Першого протоколу до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод.

З огляду на характер спірних правовідносин, не вбачається невідповідності заходу втручання держави в право власності відповідачки як критеріям правомірного втручання в право особи на мирне володіння майном, так і порушення принципу пропорційності, котрі сформовані у сталій практиці Європейського суду з прав людини.

Беручи до уваги, що відповідачка ОСОБА_2 , будучи іноземною громадянкою, впродовж року після набуття права власності на земельні ділянки сільськогосподарського призначення (з 21.09.2021 року по даний час), добровільно їх не відчужила, суд приходить до висновку про обґрунтованість позовних вимог та про наявність фактичних та правових підстав для конфіскації вищевказаних земельних ділянок за рішенням суду та продажу їх на земельних торгах. На підставі викладеного та керуючись ст.ст.10,12, 81,263-265, 351 ЦПК України, -

у х в а л и в :

Позов керівника Здолбунівської окружної прокуратури (місцезнаходження: м.Здолбунів, вул.Княгині Ольги, 36 Рівненської області, індекс 35705, код ЄДРПОУ 02910077) в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області (місцезнаходження: м.Рівне, вул.Симона Петлюри, 37 Рівненської області, індекс 33013, код ЄДРПОУ 39768252) до ОСОБА_2 (громадянки російської федерації, зареєстроване місце проживання : АДРЕСА_1 ОСОБА_4 російська федерація), треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору: Острозька міська рада Рівненської області (місцезнаходження: м.Острог, вул.Героїв Майдану, 4 Рівненської області, індекс 35800, код ЄДРПОУ 05391005), ОСОБА_3 (місце проживання: АДРЕСА_2 ), про припинення права власності на земельні ділянки шляхом їх конфіскації та продажу на земельних торгах - задовольнити.

Припинити ОСОБА_2 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 , громадянка російської федерації, зареєстроване місце проживання : АДРЕСА_1 ОСОБА_4 російська федерація, паспорт НОМЕР_1 , виданий 12.04.2008 року відділом УФМС росії по ОСОБА_4 в м.Новий Уренгой) право власності на земельні ділянки з цільовим призначенням для ведення особистого селянського господарства : кадастровий номер 5624288000:09:002:0288 площею 0,0856 га (реєстраційний номер об`єкта нерухомомого майна 2462619156060), кадастровий номер 5624288000:09:002:0279 площею 0,2073 га (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2462514556060), кадастровий номер 5624288000:10:004:0122 площею 2,473 га (реєстраційний номер об`єкта нерухомомого майна 2462588456060), кадастровий номер 5624288000:10:004:0123 площею 0,08 га (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2462451156060), що розташовані на території Острозької територіальної громади Рівненського району Рівненської області (колишньої Української сільської ради Острозького району Рівненської області), шляхом їх конфіскації на користь держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області та продажу на земельних торгах.

Стягнути з ОСОБА_2 (громадянки російської федерації, зареєстроване місце проживання : АДРЕСА_1 ОСОБА_4 російська федерація) на користь Рівненської обласної прокуратури (м.Рівне, вул.16 Липня, 52, індекс 33028, код ЄДРПОУ 02910077, р/р UA228201720343130001000015371, МФО 820172, ЗКПО 02910077, банк: Державна казначейська служба, м. Київ) судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 2 684 грн.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Рівненського апеляційного суду через Острозький районний суд протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду. Строк на апеляційне оскарження може бути також поновлений в разі пропуску з інших поважних причин, крім випадків, зазначених у частині другій статті 358 ЦПК України.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Повний текст рішення складено 29.12.2023 року.

Суддя Острозького районного судуВасилевич О.В.

СудОстрозький районний суд Рівненської області
Дата ухвалення рішення29.12.2023
Оприлюднено28.03.2024
Номер документу117931808
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них: спори про припинення права власності на земельну ділянку

Судовий реєстр по справі —567/791/23

Рішення від 29.12.2023

Цивільне

Острозький районний суд Рівненської області

Василевич О.В.

Рішення від 19.12.2023

Цивільне

Острозький районний суд Рівненської області

Василевич О.В.

Ухвала від 09.06.2023

Цивільне

Острозький районний суд Рівненської області

Василевич О.В.

Ухвала від 09.06.2023

Цивільне

Острозький районний суд Рівненської області

Василевич О.В.

Ухвала від 10.05.2023

Цивільне

Острозький районний суд Рівненської області

Василевич О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні