Україна
Донецький окружний адміністративний суд
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
26 березня 2024 року Справа№200/7671/23
Донецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Стойки В.В., розглянувши в порядку спрощеного провадження без виклику сторін адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до Управління соціального захисту населення Добропільської міської ради (м. Добропілля, просп. Шевченка, буд.15, ЄДРПОУ 25954002) про визнання дій протиправними, зобов`язання вчинити певні дії, -
В С Т А Н О В И В:
29.12.2023 року до Донецького окружного адміністративного суду надійшла справа за позовом ОСОБА_1 до Управління соціального захисту населення Добропільської міської ради.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що з 2014 року є тимчасово переміщеною особою так як до 2014 року мешкав у м. Донецьку, з 2014 по 2022 рік у місті Маріуполі, наразі мешкає у м. Покровськ; має статус УБД.
Керуючись положеннями Постанови КМУ № 509 від 01.10.2014 року та № 280 від 18.04.2018, позивач 22.11.2023 року звернувся до відповідача із заявою про визнання його внутрішньо переміщеною особою з 2014р. та призначення йому і його сім`ї грошової компенсації для отримання житлового приміщення для внутрішньо переміщених осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України.
22.11.2023 року позивачу надано довідку про взяття на облік тимчасово переміщеної особироте ОСОБА_1 вважає, що довідка ВПО повинна фіксувати його статус з 2014 року, та просить суд:
визнати протиправною бездіяльність Управління соціального захисту населення Добропільської міської ради Донецької області щодо відмови ОСОБА_1 у взятті на облік як внутрішньо переміщеної особи з 07.07.2014р.;
зобов`язати Управління соціального захисту населення Добропільської міської ради взяти на облік позивача як внутрішньо переміщену особу та видати йому довідку про взяття на облік як внутрішньо переміщеної особи та внесення комісії щодо розгляду заяв внутрішньо переміщених осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України при Добропільській міській раді подання з усіма необхідними документами про виплату грошової компенсації ОСОБА_1 за належні для отримання жилі приміщення відповідно до Порядку виплати грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення для внутрішньо переміщених осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 18 квітня 2018 р. № 280 для розгляду;
визнати ОСОБА_1 внутрішньо переміщеною особою з 07.07.2014 р, з моменту переміщення з постійного місця проживання в АДРЕСА_2 , у зв`язку з його окупацією до м. Маріуполя, шляхом опублікування відомостей в Єдиній інформаційній базі даних про внутршньо переміщених осіб;
зобов`язати Управління соціального захисту населення Добропільської міської ради направити комісії щодо розгляду заяв внутрішньо переміщених осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України при Добропільській міській раді подання, за заявою від 22.11.2023, з усіма необхідними документами про виплату грошової компенсації ОСОБА_1 за належні для отримання жилі приміщення відповідно до Порядку виплати грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення для внутрішньо переміщених осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 18 квітня 2018 р. № 280 для розгляду.
Ухвалою від 04.01.2024 року відкрито провадження у справі та вирішено її розглядати в порядку спрощеного позовного провадження без виклику сторін.
18.01.2024 року відповідачем було надано відзив по справі, згідно змісту якого визначено, що абзацом 1 п. 6 Постанови № 509 передбачено видачу довідки у день звернення особи. Видача довіки, яка підтверджує статус ВПО за минулий проміжок часу, законодавством не передбачена. Надання позивачу статусу ВПО саме з 25.03.2022 року виключає його право на отримання грошової компенсації, передбаченої Постановою № 280 (п. 1, 2).
У зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України Указом Президента України від 24.02.2022 року № 64/2022 "Про введення воєнного стану в Україні", затвердженого Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24.02.2022 року № 2102-ІХ, введено в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24.02.2022 року строком на 30 діб.
Станом на момент прийняття рішення по справі воєнний стан продовжується, на підставі чого суд вважає за належне продовжити строки розгляду даної справи.
Дослідивши докази і письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи, суд встановив наступне.
ОСОБА_1 , згідно ID № 004424601 від 09.01.2020 року є громадянином України, згідно посвідчення НОМЕР_2 від 20.10.2015 року має статус учасника бойових дій.
Відповідно до Довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи від 25.03.2022 року № 1422-5000485609, фактичне місце перебування позивача м. Білицьке Донецької області.
Згідно Довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи від 11.08.2022 року № 6825-5001991645, фактичне місце перебування позивача м. Хмельницький Хмельницької області.
Як вбачається з Довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи від 22.11.2023 року № 1422-5003044639, фактичне місце перебування позивача м. Білицьке Донецької області.
Як вбачається з Довідки УКЗ ГУ НП в Донецькій області від 21.11.2023 року № 4288/12/01-2023, позивач з 09.11.2007 до 06.07.2014 року проходив службу у СУ ГУМВС України в Донецькій області (с дислокацією Донецька обл., м. Донецьк, в. Горького, 61); у період з 07.07.2014 року по 25.02.2022 року місце несеня служби позивача дислокувалося у м. Маріуполі, а з 26.02.2022 року - у м. Покровськ.
Заявою від 22.11.2023 року позивач звернувся до відповідача із заявою про визнання ОСОБА_1 внутрішньо переміщеною особою з 07.07.2014 р. та про розгляд питання щодо призначення йому і його сім*ї грошової компенсації для отримання жилого приміщення відповідно до Порядку виплати грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення для внутрішньо переміщених осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 18 квітня 2018 р. № 280.
З Листа відповідача від 04.12.2023 року № 01-09/3118/0/3-23 вбачається, що в задоволенні заяви позивача щодо надання статусу ВПО з 2014 року та питання щодо призначення грошової компенсації для отримання житлового приміщення для ВПО, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України згідно Постанови № 280 зі змінами від 18.04.2018 року відмовлено з посиланням на абз. 1 п. 6 Порядку оформлення і видачі довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, затвердженого постановою КМУ від 01.10.2014 року № 509 тощо.
З приводу спірних правовідносин суд зазначає наступне.
Відповідно преамбули Закону України «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб» від 20 жовтня 2014 року № 1706-VII, цей Закон відповідно доКонституціїта законів України, міжнародних договорів України, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, встановлює гарантії дотримання прав, свобод та законних інтересів внутрішньо переміщених осіб.
Частиною 1 ст. 1 Закону № 1706-VII визначено, що внутрішньо переміщеною особою є громадянин України, іноземець або особа без громадянства, яка перебуває на території України на законних підставах та має право на постійне проживання в Україні, яку змусили залишити або покинути своє місце проживання у результаті або з метою уникнення негативних наслідків збройного конфлікту, тимчасової окупації, повсюдних проявів насильства, порушень прав людини та надзвичайних ситуацій природного чи техногенного характеру. Зазначені обставини вважаються загальновідомими і такими, що не потребують доведення, якщо інформація про них міститься в офіційних звітах (повідомленнях) Верховного Комісара Організації Об`єднаних Націй з прав людини, Організації з безпеки та співробітництва в Європі, Міжнародного Комітету Червоного Хреста і Червоного Півмісяця, Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини, розміщених на веб-сайтах зазначених організацій, або якщо щодо таких обставин уповноваженими державними органами прийнято відповідні рішення.
Відповідно ч. 2 ст. 1 Закону № 1706-VII, адресою покинутого місця проживання внутрішньо переміщеної особи в розумінні цього Закону визнається адреса місця проживання особи на момент виникнення обставин, зазначених у частині першій цієї статті.
Частинами 1- 4 ст. 4 Закону № 1706-VII визначено що факт внутрішнього переміщення підтверджується довідкою про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, що діє безстроково, крім випадків, передбаченихстаттею 12цього Закону. Кожна дитина, у тому числі яка прибула без супроводження батьків, інших законних представників, отримує довідку про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи. Підставою для взяття на облік внутрішньо переміщеної особи є проживання на території, де виникли обставини, зазначенів статті 1цього Закону, на момент їх виникнення. Для отримання довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи така особа звертається із заявою до структурного підрозділу з питань соціального захисту населення районних, районних у місті Києві державних адміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі утворення) рад за місцем проживання у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України. Форма заяви затверджується центральним органом виконавчої влади з формування та забезпечення реалізації державної політики у сферах соціального захисту, соціального обслуговування населення, волонтерської діяльності, з питань сім`ї та дітей, оздоровлення та відпочинку дітей, а також захисту прав депортованих за національною ознакою осіб, які повернулися в Україну. Заява подається внутрішньо переміщеною особою, у тому числі неповнолітніми дітьми, особисто, а малолітніми дітьми, недієздатними особами або особами, дієздатність яких обмежено, - через законного представника (далі - заявник). Заява підписується заявником або особою, зазначеною в абзацах другому - четвертому цієї частини, яка дає згоду на обробку, використання, зберігання його персональних даних та персональних даних особи, від імені якої подається заява.
Відповідно ст. 4(1) Закону № 1706-VIIЄдина інформаційна база даних про внутрішньо переміщених осіб створюється з метою обліку таких осіб. Порядок створення, ведення та доступу до відомостей Єдиної інформаційної бази даних про внутрішньо переміщених осібвизначається Кабінетом Міністрів України. Центральний орган виконавчої влади з формування та забезпечення реалізації державної політики у сферах соціального захисту, соціального обслуговування населення, волонтерської діяльності, з питань сім`ї та дітей, оздоровлення та відпочинку дітей, а також захисту прав депортованих за національною ознакою осіб, які повернулися в Україну, є відповідальним за забезпечення формування та ведення Єдиної інформаційної бази даних про внутрішньо переміщених осіб.
Відповідно до п. 1 Порядку оформлення і видачі довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 1 жовтня 2014 р. № 509 (далі Порядок № 509), цей Порядок регулює механізм видачі довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи (далі - довідка). Довідка є документом, який підтверджує факт внутрішнього переміщення і взяття на облік внутрішньо переміщеної особи.
Відповідно до п. 6 Порядку № 509, у день подання заяви про взяття на облік, крім випадків, передбаченихабзацом другимпункту 4 цього Порядку, безоплатно видається довідка за формою згідно здодатком 2, яка роздруковується на аркуші формату А4, підписується посадовою особою уповноваженого органу та скріплюється печаткою такого органу.
Аналізуючи положення вищевказаного законодавства суд частково погоджується з позицією відповідача, що довідка про взяття на облік ВПО видається в день надання заяви особою, яка має намір її отримати. Проте положення Закону № 1706-VII вказують, що особа стає внутрішньопереміщеною через низку обставин, які примусили цю особу залишити або покинути своє місце проживання у результаті або з метою уникнення негативних наслідків збройного конфлікту, тимчасової окупації, повсюдних проявів насильства, порушень прав людини та надзвичайних ситуацій природного чи техногенного характеру; довідка про взяття на облік лише підтверджує цей факт.
Таком чином суд вважає, що в розумінні ч. 1 ст.1 Закону № 1706-VII позивач є внутрішньо переміщеною особою з 07.07.2014 року, проте факт цього не підтверджено відповідною довідкою.
Відповідно п. 1 Порядку виплати грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення для внутрішньо переміщених осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 18 квітня 2018 р. № 280 (далі Порядок № 280), цей Порядок визначає умови та механізм виплати грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення (далі - грошова компенсація) для внутрішньо переміщених осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах антитерористичної операції у період її проведення, у здійсненні до 1 червня 2018 р. заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, забезпеченні їх здійснення, перебуваючи безпосередньо в районах та у період здійснення зазначених заходів, та визнані особами з інвалідністю внаслідок війни III групи відповідно допунктів 11-14частини другої статті 7 або учасниками бойових дій відповідно допунктів 19-21частини першої статті 6 Закону України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту, та які потребують поліпшення житлових умов, включені у списки осіб, які користуються правом першочергового або позачергового одержання жилих приміщень, за місцем проживання відповідно до законодавства за категоріями, встановленими впункті 2цього Порядку (далі - квартирний облік), які були обліковані як внутрішньо переміщені особи в Єдиній інформаційній базі даних про внутрішньо переміщених осіб (далі - база даних) до 24 лютого 2022 р. і перебувають не менш як один рік на обліку в базі даних.
Аналізуючи вказаний пункт Порядку № 280 суд зауважує, що умовою виплати компенсації є у тому числі перебування на обліку особи як внутрішньо переміщеної в Єдиній інформаційній базі даних про внутрішньо переміщених осіб до 24 лютого 2022 р. не менш як один рік.
Тобто законодавцем закріплено, що саме перебування на обліку в Єдиній інформаційній базі даних про внутрішньо переміщених осіб до 24 лютого 2022 р., а не наявність в неї статусу внутрішньопереміщеної.
Проте, як вбачається з матеріалів справи, позивач не обліковувався в Єдиній інформаційній базі даних про внутрішньо переміщених осіб до 24 лютого 2022 р.
Посилання позивача на те, що він неодноразово звертався з вимогобю отримати довідку ВПО у період до 24.02.2022 року суд не приймає до уваги як такі, що не підтверджені жодним доказом.
Відтак суд вважає, що позовні вимоги задоволенню не підлягають.
Частиною 1 ст.77 КАС України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.
Згідно із ст.90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Отже, виходячи з заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, суд дійшов висновку, що заявлені позивачем вимоги є такими, що не підлягають задоволенню.
Керуючись положеннями КАС України, -
В И Р І Ш И В:
В задоволенні позовної заяви ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до Управління соціального захисту населення Добропільської міської ради (м. Добропілля, просп. Шевченка, буд.15, ЄДРПОУ 25954002) про визнання дій протиправними, зобов`язання вчинити певні дії, - відмовити.
Рішення може бути оскаржено до Першого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного рішення.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя В.В. Стойка
Суд | Донецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 26.03.2024 |
Оприлюднено | 29.03.2024 |
Номер документу | 117948887 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них |
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Компанієць Ірина Дмитрівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Компанієць Ірина Дмитрівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Компанієць Ірина Дмитрівна
Адміністративне
Донецький окружний адміністративний суд
Стойка В.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні