ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
27 березня 2024 рокусправа № 380/8569/23
Львівський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Кравціва О.Р. розглянув у порядку спрощеного позовного провадження справу за позовом Фермерського господарства Хомяк Світлани Миколаївни до ІНФОРМАЦІЯ_1 , треті особи які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Міністерство оборони України, про визнання протиправними дій.
Суть справи.
До Львівського окружного адміністративного суду звернулося Фермерське господарство ОСОБА_1 (далі позивач, ФГ Хомяк С.М.) з позовом до ІНФОРМАЦІЯ_1 (далі відповідач), в якому просить:
- визнати протиправними дії ІНФОРМАЦІЯ_1 , що виразились у відмові ІНФОРМАЦІЯ_2 ОСОБА_1 у наданні працівникам Фермерського господарства ОСОБА_1 відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації та на воєнний час;
- зобов`язати ІНФОРМАЦІЯ_3 зарахувати заброньованих працівників Фермерського господарства ОСОБА_1 на спеціальний військовий облік відповідно до Додатку до листа Міністерства аграрної політики та продовольства України від 18.10.2022 №21-1660- 05/20046 - Пропозицій Міністерства аграрної політики та продовольства України щодо бронювання військовозобов`язаних, яким надається відстрочка від призову на військову службу під час мобілізації та на воєнний час згідно щодо бронювання військовозобов`язаних №21-1660-05/20046 від 18.10.2022, окрім пропозиції №4.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що наказом Міністерства економіки України від 01.12.2022 №4976 «Про бронювання військовозобов`язаних за ПСП «Корпорація України», ФГ «Дар», ТОВ «Черкащина», ПрАТ «АТ 15339», ФГ « ОСОБА_1 », ФОП « ОСОБА_2 » наказано забронювати за ФГ ОСОБА_1 на період мобілізації та на воєнний час військовозобов`язаних, які працюють у цьому фермерському господарстві. Позивач вказує, що листом ІНФОРМАЦІЯ_4 від 11.04.2023 №3295 відмовлено ФГ « ОСОБА_1 » у наданні працівникам фермерського господарства відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації та на воєнний час. Таку відмову, позивач вважає протиправною, тому звернувся до суду з даним позовом.
Ухвалою суду від 26.04.2023 відкрито спрощене позовне провадження у справі та залучено до участі у справі, як третю особу яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Міністерство оборони України (далі третя особа 1).
Міністерство оборони України надало пояснення по суті спору. Вказано, що в даному випадку рішення ІНФОРМАЦІЯ_4 від 11.04.2023 №3295, щодо відмови ФГ ОСОБА_1 у наданні працівникам фермерського господарства відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації та на воєнний час, прийняте в порядку, спосіб та в межах наданих законом повноважень, а відтак відсутні правові підстави для задоволення позову.
Відповідач проти позову заперечив з підстав викладених у відзиві. В зв`язку з ненадходженням витягу з наказу Міністерства економіки України про бронювання військовозобов`язаних за ФГ Хомяк С.М., у ІНФОРМАЦІЯ_4 відсутній обов`язок щодо зарахування таких працівників на спеціальний військовий облік.
Позивач подав відповідь на відзив. Зазначає, що бронювання військовозобов`язаних працівників не є тотожним із доведенням до ІНФОРМАЦІЯ_5 витягів з наказів Мінекономіки про таке бронювання. За змістом норм законодавства, наведених як у позовній заяві, так і у відзиві на неї, до ІНФОРМАЦІЯ_5 доводяться витяги вже з прийнятих наказів, тобто таке доведення здійснюється вже після бронювання військовозобов`язаних працівників. У випадку спірних правовідносин неможливість зарахування заброньованих працівників ФГ ОСОБА_1 на спеціальний військовий облік зумовлена невиконанням уповноваженим органом державної влади обов`язку щодо доведення до відома відповідача витягу з наказу про їх бронювання, що стверджує відповідач у своєму відзиві, а не відсутністю передбаченого законодавством рішення (наказу) про їх бронювання, яке власне є підставою зарахування заброньованих працівників на такий облік згідно ч. 7 п. 11 Порядку №97.
Ухвалою суду від 29.05.2023 залучено до участі у справі, як третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - Міністерство економіки України (далі - третя особа 2).
Міністерство економіки України подало пояснення щодо позову. Вказано що наказ 01.12.2022 №4976 «Про бронювання військовозобов`язаних за ПСП «Корпорація України», ФГ «Дар», ТОВ «Черкащина», ПрАТ «АТ 15339», ФГ « ОСОБА_1 », ФОП « ОСОБА_2 » видано на виконання власних повноважень та у межах і спосіб передбачених чинним законодавством. Зазначено, що відстрочки від призову під час мобілізації, які були надані військовозобов`язаним рішеннями Мінекономіки до 31.01.2023 відповідно до постанови №194 є чинними протягом строку на який вони видані.
Розгляд справи по суті за правилами спрощеного позовного провадження починається з відкриття першого судового засідання. Якщо судове засідання не проводиться, розгляд справи по суті розпочинається через тридцять днів, а у випадках, визначених ст. 263 цього Кодексу, - через п`ятнадцять днів з дня відкриття провадження у справі (ч. 2 ст. 262 КАС України).
Суд на підставі позовної заяви, відзиву, пояснень, а також долучених письмових доказів,-
в с т а н о в и в :
Фермерське господарство ОСОБА_1 є юридичною особою, зареєстроване у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань за ЄДРПОУ 22383817.
З метою бронювання працівників ФГ Хомяк С.М., Міністерство аграрної політики та продовольства України звернулось в Міністерство оборони України з листом від 18.10.2022 №21-1660-05/20046 «Про погодження пропозицій щодо бронювання військовозобов`язаних», в якому просило погодити пропозиції щодо бронювання військовозобов`язаних працівників ФГ Хомяк С.М., задіяних у виробництві сільськогосподарської продукції для забезпечення виконання мобілізаційного завдання, оскільки їх призов на військову службу вплине на збільшення ризиків внутрішньої загрози продовольчій безпеці держави та зниження рівня забезпечення продовольством потреб Збройних Сил України та населення в умовах воєнного стану.
Наказом Міністерства економіки України від 01.12.2022 №4976 «Про бронювання військовозобов`язаних за ПСП «Корпорація України», ФГ «Дар», ТОВ «Черкащина», ПрАТ «АТ 15339», ФГ « ОСОБА_1 », ФОП « ОСОБА_2 » наказано забронювати за ФГ ОСОБА_1 на період мобілізації та на воєнний час військовозобов`язаних, які працюють у цьому фермерському господарстві.
Червоноградською районною військовою адміністрацією надіслано ФГ Хомяк С.М. копію листа ІНФОРМАЦІЯ_6 від 11.04.2023 №3295 у відповідь на лист ФГ Хомяк С.М. у Червоноградську РВА від 06.04.2023 №11, щодо надання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації та на воєнний час.
Вказаним листом ІНФОРМАЦІЯ_4 від 11.04.2023 №3295 повідомлено начальника Червоноградської районної адміністрації проте, що згідно з отриманими документами Міністерством економіки України видано наказ від 01.12.2022 №4976 про бронювання працівників Фермерського господарства ОСОБА_1 , але копії наказу Міністерства оборони України про погодження вказаного наказу не надано. Також зазначено, що на адресу ІНФОРМАЦІЯ_4 від ІНФОРМАЦІЯ_1 наказ Міністерства економіки України від 01.12.2022 №4976 який погоджено з Міністерством оборони України не надходив.
Вважаючи відмову відповідача протиправною, позивач звернувся до суду з цим позовом.
Вирішуючи справу суд керується таким.
Завданням адміністративного судочинства України відповідно до частини 1 статті 2 КАС України є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до статті 17 Конституції України держава забезпечує соціальний захист громадян України, які перебувають на службі у Збройних Силах України та в інших військових формуваннях, а також членів їхніх сімей.
Відповідно до частини 1 статті 2 Закону України «Про військовий обов`язок і військову службу» від 25.03.1992 №2232-XII (далі Закон №2232-XII), військова служба є державною службою особливого характеру, яка полягає у професійній діяльності придатних до неї за станом здоров`я і віком громадян України (за винятком випадків, визначених законом), іноземців та осіб без громадянства, пов`язаній із обороною України, її незалежності та територіальної цілісності. Час проходження військової служби зараховується громадянам України до їх страхового стажу, стажу роботи, стажу роботи за спеціальністю, а також до стажу державної служби.
Проходження військової служби здійснюється: громадянами України - у добровільному порядку (за контрактом) або за призовом (частини 2 статті 2 Закону №2232-XII).
У добровільному порядку громадяни проходять: військову службу (навчання) за контрактом курсантів у вищих військових навчальних закладах, а також закладах вищої освіти, які мають у своєму складі військові інститути, факультети військової підготовки, кафедри військової підготовки, відділення військової підготовки (далі - військові навчальні підрозділи закладів вищої освіти); військову службу за контрактом осіб рядового складу; військову службу за контрактом осіб сержантського і старшинського складу; військову службу за контрактом осіб офіцерського складу.
За призовом громадяни проходять: строкову військову службу; військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період; військову службу за призовом осіб офіцерського складу.
Суд акцентує увагу, що Законом України «Про оборону України» від 06 грудня 1991 року №1932-XII (зі змінами та доповненнями) (далі Закон №1932-ХІІ) визначено, що особливий період - період, що настає з моменту оголошення рішення про мобілізацію (крім цільової) або доведення його до виконавців стосовно прихованої мобілізації чи з моменту введення воєнного стану в Україні або в окремих її місцевостях та охоплює час мобілізації, воєнний час і частково відбудовний період після закінчення воєнних дій (абзац 13 статті 1 Закону №1932-ХІІ).
У свою чергу воєнний стан - це особливий правовий режим, що вводиться в Україні або в окремих її місцевостях у разі збройної агресії чи загрози нападу, небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності та передбачає надання відповідним органам державної влади, військовому командуванню та органам місцевого самоврядування повноважень, необхідних для відвернення загрози та забезпечення національної безпеки, а також тимчасове, зумовлене загрозою, обмеження конституційних прав і свобод людини і громадянина та прав і законних інтересів юридичних осіб із зазначенням строку дії цих обмежень (абзац 14 статті 1 Закону №1932-ХІІ).
З 24 лютого 2022 року у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України Указом Президента України №64/2022 введено воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року, який триває на даний час.
Указом Президента України від 24.02.2022 №69/2022 «Про загальну мобілізацію» постановлено оголосити та провести загальну мобілізацію. Мобілізацію провести на території Вінницької, Волинської, Дніпропетровської, Донецької, Житомирської, Закарпатської, Запорізької, Івано-Франківської, Київської, Кіровоградської, Луганської, Львівської, Миколаївської, Одеської, Полтавської, Рівненської, Сумської, Тернопільської, Харківської, Херсонської, Хмельницької, Черкаської, Чернівецької, Чернігівської областей, міста Києва.
Згідно пункту цього Указу мобілізація проводиться протягом 90 діб із дня набрання чинності цим Указом.
Статтею 1 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» від 21.10.1993 №3543-ХІІ (далі - Закон №3543-ХІІ) визначено, що мобілізація - комплекс заходів, здійснюваних з метою планомірного переведення національної економіки, діяльності органів державної влади, інших державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ і організацій на функціонування в умовах особливого періоду, а Збройних Сил України, інших військових формувань, Оперативно-рятувальної служби цивільного захисту - на організацію і штати воєнного часу. Мобілізація може бути загальною або частковою та проводиться відкрито чи приховано.
Статтею 22 Закону №3543-ХІІ визначені обов`язки громадян щодо мобілізаційної підготовки та мобілізації.
Відповідно до ч.ч. 3, 5 ст. 22 Закону №3543-XII під час мобілізації громадяни зобов`язані з`явитися до військових частин або на збірні пункти територіального центру комплектування та соціальної підтримки у строки, зазначені в отриманих ними документах (мобілізаційних розпорядженнях, повістках керівників територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки), або у строки, визначені командирами військових частин (військовозобов`язані, резервісти Служби безпеки України - за викликом керівників органів, в яких вони перебувають на військовому обліку, військовозобов`язані, резервісти Служби зовнішньої розвідки України - за викликом керівників відповідних підрозділів Служби зовнішньої розвідки України, військовозобов`язані Оперативно-рятувальної служби цивільного захисту - за викликом керівників відповідних органів управління центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері цивільного захисту).
Призов громадян на військову службу під час мобілізації або залучення їх до виконання обов`язків за посадами, передбаченими штатами воєнного часу, здійснюють територіальні центри комплектування та соціальної підтримки за сприяння місцевих органів виконавчої влади або командири військових частин (військовозобов`язаних, резервістів Служби безпеки України - Центральне управління або регіональні органи Служби безпеки України, військовозобов`язаних, резервістів Служби зовнішньої розвідки України - відповідний підрозділ Служби зовнішньої розвідки України, військовозобов`язаних Оперативно-рятувальної служби цивільного захисту - відповідні органи управління центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері цивільного захисту).
Відповідно до пункту 1 Положення про територіальні центри комплектування та соціальної підтримки, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23.02.2022 №154, територіальні центри комплектування та соціальної підтримки є органами військового управління, що забезпечують виконання законодавства з питань військового обов`язку і військової служби, мобілізаційної підготовки та мобілізації.
Згідно з абзацом 2 частини 1 статті 23 Закону №3543-ХІІ не підлягають призову на військову службу під час мобілізації військовозобов`язані, заброньовані на період мобілізації та на воєнний час за органами державної влади, іншими державними органами, органами місцевого самоврядування, а також за підприємствами, установами і організаціями в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Згідно зі статтею 25 Закону №3543-ХІІ бронюванню підлягають військовозобов`язані, які працюють:
1)в органах державної влади, інших державних органах, органах місцевого самоврядування, у разі якщо це необхідно для забезпечення функціонування зазначених органів;
2)на підприємствах, в установах і організаціях, яким встановлено мобілізаційні завдання (замовлення), у разі якщо це необхідно для виконання встановлених мобілізаційних завдань (замовлень);
3)на підприємствах, в установах і організаціях, які здійснюють виробництво товарів, виконання робіт і надання послуг, необхідних для забезпечення потреб Збройних Сил України, інших військових формувань;
4)на підприємствах, в установах і організаціях, які є критично важливими для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період. Критерії та порядок, за якими здійснюється визначення підприємств, установ і організацій, які є критично важливими для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період, встановлюються Кабінетом Міністрів України.
Військовозобов`язані, зазначені у частині першій цієї статті, не підлягають прийняттю на службу у військовому резерві.
Порядок бронювання військовозобов`язаних визначено Постановою Кабінету Міністрів України від 03.03.2022 №194 «Деякі питання бронювання військовозобов`язаних в умовах правового режиму воєнного стану» (далі Постанова №194), яка була чинна на час виникнення спірних правовідносин. Тому, твердження позивача про подальше її скасування не можуть бути враховані при прийнятті рішення.
Відповідно до пункту 1 Постанови №194, в умовах правового режиму воєнного стану бронювання військовозобов`язаних за органами державної влади, іншими державними органами, а також підприємствами, установами, організаціями, які задовольняють потреби Збройних Сил, інших військових формувань, населення, здійснюється у порядку, визначеному цією постановою. Згідно з пунктом 2 Постанови №194, органи державної влади, інші державні органи подають Міністерству економіки погоджені Міністерством оборони пропозиції щодо бронювання військовозобов`язаних у відповідних сферах управління, галузях національної економіки, на підприємствах, в установах і організаціях за формою згідно з додатком 1 в друкованій формі та/або в електронній формі з відповідним обґрунтуванням. Пунктом 3 Постанови №194, визначено, що Міністерство економіки узагальнює подані органами державної влади, іншими державними органами пропозиції щодо бронювання військовозобов`язаних і протягом одного робочого дня приймає відповідне рішення та надсилає його копію Міністерству оборони, а також зазначеним органам. Відповідно до пункту 6 Міністерство оборони організовує через Генеральний штаб Збройних Сил доведення в одноденний строк до територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки витягів з наказів Міністерства економіки.
При прийнятті рішення суд бере до уваги, що у матеріалах справи відсутня інформація про те, що Міністерство економіки України надіслало свій наказ від 01.12.2022 №4976 «Про бронювання військовозобов`язаних» Міністерству оборони України, відповідно, даний наказ не був доведений до ІНФОРМАЦІЯ_4 в порядку визначеному Постановою №194.
Ба більше, суд враховує доводи викладені у письмових поясненнях Міністерства економіки України та акцентує увагу на тому, що відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, які були надані військовозобов`язаним рішенням Мінекономіки до 31.01.2023 відповідно до Постанови №194 є чинними протягом строку на які вони видані. А відповідно до наказу Міністерства економіки України від 01.12.2022 №4976 /арк.спр.15/, заброньованим згідно з пунктом 1 цього наказу військовозобов`язаним надано відстрочку від призову на військову службу під час мобілізації строком на 6 місяців.
Тобто вже після спливу вказаного строку процедура бронювання визначається постановою Кабінету Міністрів України від 27.01.2023 №76 «Деякі питання реалізації положень Закону України Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію щодо бронювання військовозобов`язаних на період мобілізації та на воєнний час», якою затверджено новий Порядок бронювання військовозобов`язаних за списком військовозобов`язаних під час дії воєнного стану і на підставі якої Постанова №194 втратила чинність.
Суд у даному випадку звертає увагу позивача, що дія наказу від 01.12.2022 №4976 на час відмови відповідача від бронювання ще не сплила, тобто працівники залишилися заброньованими від призову відповідно до вказаного наказу. Наказ Міністерства економіки України від 01.12.2022 №4976 який погоджено з Міністерством оборони України відповідно до приписів Постанови №194 до відповідача не надходив. Отже підстав для визнання протиправними дій ІНФОРМАЦІЯ_7 , що виразились у відмові ІНФОРМАЦІЯ_4 ФГ ОСОБА_1 у наданні його працівникам відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації та на воєнний час немає.
Суд наголошує, що після спливу строку визначеного наказом від 01.12.2022 №4976 ФГ Хомяк С.М. не було позбавлене права звернутися до уповноважених органів для бронювання своїх працівників у встановлений Порядком №76 спосіб.
Згідно з вимогами статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Відповідно до статті 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Враховуючи викладене, у задоволенні позову слід відмовити повністю.
Відповідно до приписів статті 139 КАС не передбачено повернення судового збору позивачу, якому відмовлено у задоволенні позовних вимог.
Керуючись статтями 2, 19, 22, 25, 72-77, 90, 139, 241-246, 250, 263, суд,-
в и р і ш и в :
1. У задоволенні позову відмовити повністю.
2. Судовий збір покласти на позивача.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення до Восьмого апеляційного адміністративного суду.
Суддя Кравців Олег Романович
Суд | Львівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 27.03.2024 |
Оприлюднено | 01.04.2024 |
Номер документу | 117978540 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо |
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Кравців Олег Романович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні