Рішення
від 27.03.2024 по справі 420/32240/23
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/32240/23

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

27 березня 2024 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Попова В.Ф., розглянувши в письмовому провадженні адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління ДПС Херсонській області, АР Крим та м. Севастополі про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення рішення,

встановив:

ОСОБА_1 звернувся з позовом ГУ ДПС України в Херсонській області, АР Крим та м. Севастополі, в якій позивач просить суд:

- визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення - рішення Головного управління ДПС України у Херсонській області, АР Крим та м. Севастополі №8411565-2403-2103-UА65100070000064512 від 26.09.2023 року на суму 11 367,60 (одинадцять тисяч триста шістдесят сім гривень шістдесят копійок);

Ухвалою суду від 11 грудня 2023 року позовну заяву ОСОБА_1 до ГУ ДПС України в Херсонській області, АР Крим та м. Севастополі в частині вимог про зобов`язання здійснити перерахунок розміру орендної плати за земельну ділянку, кадастровий № 6520331000:01:028:0002., відповідно до вимог законодавчої бази, з урахуванням нормативної грошової оцінки земельної ділянки, яка діяла до скасованих рішень та раніше сплачених сум повернуто позивачу.

В частині вимог визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення - рішення ГУ ДПС України у Херсонській області, АР Крим та м. Севастополі №8411565-2403-2103-UА65100070000064512 від 26.09.2023 року провадження по справі відкрито.

Обґрунтовуючи позовні вимоги позивач зазначив, що нарахована податковим повідомленням-рішенням сума орендної плати за землю розрахована виходячи з нормативно грошової оцінки земельної ділянки 169 551,84 грн яка була затверджена рішенням 24 сесії шостого скликання Дар`ївської сільської ради. Зазначене рішення скасоване Постановою П`ятого ААС, що свідчить про неправомірне використання вказаної нормативно-грошової оцінки та відповідно проведеного розрахунку орендної плати. Просить задовольнити позовні вимоги.

Від представника ГУ ДПС в Херсонській області АР Крим та м. Севастополі надійшов відзив на позовну заяву, відповідно до якого позовні вимоги не визнали та зазначили, що додатковою угодою внесені зміни до договору оренди земельної ділянки, визначено сторонами НГО у розмірі 169 551,84 грн та із застосуванням відповідних коефіцієнтів розрахована орендна плата у розмірі 11 367,60 грн. Оскільки підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки то сума визначена відповідно до вказаного договору. Просять відмовити у задоволенні позовних вимог.

Судом встановлені такі обставини по справі.

28.11.2005 р. між Дар`ївською сільською радою та ОСОБА_1 укладено договір оренди від земельної ділянки площею 0,0472 га, для будівництва та обслуговування будівель торгівлі (кафе з літнім майданчиком) кадастровий номер 6520381000:01:028:0002, розташованої за адресою: АДРЕСА_1 .

Згідно п. 9 договору, орендна плата встановлена у розмірі 5% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки щорічно, що складає 716,85 грн. в рік.

Відповідно п.10 договору обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексації інфляції.

Розмір орендної плати переглядається, зокрема, у разі зміни розміру земельного податку, підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції та на інших випадках, передбачених законом (п. 13 договору).

Додатковою угодою від 14.03.2016, підписаною сторонами, внесені зміни, зокрема, встановлено нормативно-грошову оцінку земельної ділянки 0,0472 га, кадастровим номером 06520381000:01:028:0002, станом на 02.02.2016 у розмірі 169 551,84 грн.

Дар`ївською сільською радою листом від 26.07.2023 № 1595 надано уточнюючий перелік орендарів, з якими укладено договори оренди земельних ділянок, в якому зазначено, що в оренді у ОСОБА_1 перебуває земельна ділянка площею 0,0472 га, кадастровим номером 06520381000:01:028:0002, нормативно-грошова оцінка земельної ділянки - 169 551,84 грн., ставка податку - 5% від нормативно-грошової оцінки земельної ділянки.

Державною службою України з питань геодезії, картографії та кадастру, надано інформацію стосовно коефіцієнтів індексації нормативно-грошової оцінки земель, зокрема для земель не сільськогосподарського призначення, за 2016 рік - 1,06, 2017рік - 1, 2018 рік - 1, 2019 рік - 1, 2020 рік - 1, 2021 рік - 1,1, 2022 рік - 1,15.

З урахуванням коефіцієнтів індексації грошової оцінки, нормативно-грошової оцінки, ГУ ДПС в Херсонській області, АР Крим та м. Севастополі проведено нарахування орендної плати на 2023 рік та винесено податкове повідомлення-рішення від 26.09.2023№84111565-2403-2103- НОМЕР_1 про визначення суми податкового зобов`язання у розмірі 11 367,60 грн., яке є предметом оскарження у цій справі.

Відповідно до Постанови П`ятого ААС у справі 821/938/18 визнане протиправним та скасоване рішення Дар`ївської сільської ради Білозерського району Херсонської області 24 сесії шостого скликання №214 від 12 грудня 2012 року «Про затвердження технічної документації з нормативно-грошової оцінки земель села Дар`ївка Дар`ївської сільської ради».

Визнане протиправним та скасоване рішення Дар`ївської сільської ради Білозерського району Херсонської області 28 сесії шостого скликання №249 від 22 березня 2013 року «Про внесення змін до рішення 24 сесії сільської ради шостого скликання від 12 грудня 2012 року №214».

Постанова суду вступила в законну силу.

Саме посилаючись на вказану постанову суду, позивач вважає, що сума нарахованої орендної плати є завищеною, розрахована з НГО рішення по затвердження якої є скасованим.

Дослідивши позиції сторін викладені у їх заявах по суті, оцінивши надані сторонами докази та обґрунтування, враховуючи приписи діючого законодавства, суд приходить до висновку, що позовні вимоги задоволенню не підлягають виходячи з наступного.

Відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються Земельним та Цивільним кодексами України, Законом України від 06.10.1998 року № 161 «Про оренду землі» (далі-Закон № 161), іншими законами України та нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди.

Відповідно до ст. 13 Закону №161 договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Згідно ст.21 Закону № 161 орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.

Розмір, умови і строк внесення орендної плати за землю встановлюється за згодою сторін у договорі (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).

Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди.

Правове регулювання оцінки земель визначає Закон України «Про оцінку земель» № 1378-ІУ від 11.12.2023.

Відповідно до ст.13 Закону України «Про оцінку земель» визначені вимоги щодо обов`язкового проведення грошової оцінки земельних ділянок, зокрема, нормативно-грошова оцінка проводиться у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

Відповідно до пп.14.1.147 п.14.1 ст.14 ПК України плата за землю - обов`язків платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.

Орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної - обов`язків платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (пп.14.1.136 п.14.1 ст.14 ПК України).

Пунктом 288.1 ст.288 ПК України визначено, що підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.

Органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, які укладають договори оренди землі, повинні до 1 лютого подавати контролюючому органу за місцезнаходженням земельної ділянки перелік орендарів, з якими укладено договори оренди землі на поточний рік та інформувати відповідний контролюючий орган про укладення нових, внесення змін до існуючих договір оренди землі та їх розірвання до 1 числа місяця, що настає за місяцем, у якому відбулися зазначені зміни.

Згідно із п.288.4 ст.288 ПК України розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем.

Відповідно до п.288.7 ст.288 ПК України податковий період, порядок обчислення орендної плати, строк сплати та порядок її зарахування до бюджетів застосовується відповідно до вимог статей 285 -287 цього розділу.

Згідно п.287.1 ст.287 ПК України власники землі та землекористувачі сплачують плату за землю з дня виникнення права власності або права користування земельною ділянкою.

Базовим податковим (звітнім) періодом для плати за землю є календарний рік (п.285.1 ст.285 ПК України).

Відповідно до п.286.5 ст.286 ПК України, у чинній редакції з 01.01.2022, нарахування фізичним особам сум плати за землю проводиться контролюючими органами (за місцем знаходження земельної ділянки, у тому числі право на яку фізична особа має як власник земельної частки (паю), які надсилають платнику податку у порядку, визначеному ст..42 ПК України, до 1 липня поточного року податкове повідомлення-рішення про внесення податку за формою, встановленою у порядку, визначеному ст.58, разом із детальним розрахунком суми податку, який зокрема, але не виключно, має містити кадастровий номер та площу земельної ділянки, розмір ставки податку та розмір пільги зі сплати податку.

Підпунктом 271.1.1 п.271.1 ст.271 ПК України встановлено, що базою оподаткування є нормативно-грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого цим розділом.

Згідно п.289.1 ст.289 ПК України, для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативно-грошова оцінка земельних ділянок, у тому числі право на які фізичні особи мають як власники земельних ділянок (паїв), з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до законодавства.

Системний аналіз вищенаведених приписів законодавства дає підстави для висновку, що основним документом яким врегульовані правовідносини щодо оренди земельної ділянки є договір, а нормативно-грошова оцінка є розрахунковою величиною для визначення розміру орендної плати.

У цій справі позивач та Дар`ївська сільська рада, укладаючи договір оренди земельної ділянки орендну плату встановили у розмірі 5% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки щорічно, що складало 716,85 грн. в рік на момент укладання.

Відповідно п.10, п.13 договору обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексації інфляції. Розмір орендної плати переглядається, зокрема, у разі зміни розміру земельного податку, підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції та на інших випадках, передбачених законом.

На виконання зазначених умов, додатковою угодою від 14.03.2016 р. підписаною сторонами, внесені зміни до договору, зокрема, встановлено нормативно-грошову оцінку земельної ділянки 0,0472 га, кадастровим номером 06520381000:01:028:0002, станом на 02.02.2016 у розмірі 169 551,84 грн та визначили орендну плату в сумі 8 477,55 грн.

Таким чином, орендна плата визначена сторонами договору у конкретній сумі та відображена у договорі.

Відповідно, в разі зміни НГО сторони мають право на внесення змін до таких суттєвих умов договору як орендна плата, що станом на день розгляду цієї справи сторонами не зроблено.

Суд вважає, що перегляд орендної плати у зв`язку зі зміною НГО не є обов`язковим, оскільки сторони обмежені встановленням виключно мінімального рівня орендної плати у договорі і шляхом переговорів можуть дійти згоди про встановлення будь-якого розміру орендної плати, однак не нижчого мінімального.

Оскільки ОСОБА_1 та Дар`ївська сільська рада визначили у додатковій угоді суму орендної плати у розмірі 5% від НОГ яка становила 169 551,84 грн, то зміна таких умов договору може бути здійснена лише шляхом їх перегляду та підписання додаткової угоди у відповідності до норм цивільного законодавства.

Виходячи з викладеного, суд відхиляє обґрунтування позивача та посилання на постанову П`ятого ААС, якою скасовано рішення про затвердження НГО землі як підстави задоволення позовних вимог.

Таким чином, оскаржуване податкове-повідомлення рішення винесено правомірно і з підстав наведених позивачем не підлягає скасуванню.

Верховний Суд України в постанові від 09.11.2021 у справі № 635/4233/19, № 14-139цс20, зазначив, що з аналізу нормативно-правових норм ПК України, Закону України «Про оцінку земель» № 1378, Закону України «Про оренду землі» № 161, суд дійшов висновку, що нормативно-грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної і комунальної власності, а зміна нормативно-грошової оціни земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати.

Постановою Верховного Суду України від 16.04.2018 по справі № 910/7905/17 визначено, що рішення міської ради може бути самостійною підставою для внесення змін до договору оренди виключно тоді, якщо сторони цього договору визначили безпосередньо в самому договорі таку підставу для внесення змін до нього, що відповідає принципу свободи договору, встановленому статтями 3, 6, 627 Цивільного кодексу України.

Приймаючи до уваги викладені обставини, суд вважає позовні вимоги не обґрунтованими і такими, що не підлягають задоволенню .

Керуючись ст. 242- 246, 250, 255 КАС України, суд

вирішив:

У задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 відмовити повністю.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку безпосередньо до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складання повного судового рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.

Суддя В.Ф. Попов

.

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення27.03.2024
Оприлюднено01.04.2024
Номер документу117978936
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них

Судовий реєстр по справі —420/32240/23

Постанова від 06.01.2025

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Осіпов Ю.В.

Ухвала від 30.04.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Осіпов Ю.В.

Ухвала від 30.04.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Осіпов Ю.В.

Рішення від 27.03.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Попов В.Ф.

Ухвала від 28.02.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Попов В.Ф.

Ухвала від 12.02.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Попов В.Ф.

Ухвала від 11.12.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Попов В.Ф.

Ухвала від 11.12.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Попов В.Ф.

Ухвала від 27.11.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Попов В.Ф.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні