ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
28 березня 2024 року справа №200/5646/23
м. Дніпро
Перший апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів: головуючого судді: Сіваченка І.В., суддів: Блохіна А.А., Гаврищук Т.Г., розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Донецькій області на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 12 грудня 2023 року (повне судове рішення складено 12 грудня 2023 року) у справі № 200/5646/23 (суддя в І інстанції Христофоров А.Б.) за позовом Фермерського господарства «МУЛЬТІ АГРО» до Головного управління ДПС у Донецькій області про визнання протиправним та скасування рішення,
УСТАНОВИВ:
У жовтні 2023 року через систему «Електронний суд» до суду надійшов позов Фермерського господарства «МУЛЬТІ АГРО» до Головного управління Державної податкової служби у Донецькій області, в якому позивач просив суд:
- визнати протиправними та скасувати рішення про врахування/неврахування таблиці даних платника податку на додану вартість від 02.10.2023 № 9631303/38588646, прийняте комісією регіонального рівня з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Донецькій області про неврахування таблиці даних платника податку на додану вартість.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що 25 вересня 2023 року Фермерське господарство «МУЛЬТІ АГРО» подало до контролюючого органу таблицю даних платника податку на додану вартість разом з поясненням до таблиці даних платника податку та копіями документів щодо організаційної, фінансово-господарської діяльності товариства, статистичної звітності за результатами діяльності (зареєстровано у контролюючому органі 25.09.2023 за № 9247727150).
Вказав, що відповідно до квитанції № 2 податковим органом зазначено: "Інформацію Таблиці даних платника податку на додану вартість, зареєстрованої у контролюючому органі 25.09.2023 за № 9247727150 не враховано автоматично через невиконання вимог п. 18 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165. Таблицю даних платника податку на додану вартість прийнято до розгляду». Відповідно до Рішення про врахування/неврахування таблиці даних платника податку на додану вартість від 02.10.2023 № 9631303/38588646 комісією регіонального рівня Головного управління ДПС у Донецькій області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийнято рішення про неврахування таблиці даних платника податку на додану вартість, яким визначено: «За результатами розгляду таблиці даних платника податку, зареєстрованої у контролюючому органі 25.09.2023 за № 9247727150, відповідно до пункту 16 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року № 1165, прийнято рішення про її неврахування». Підставою неврахування таблиці зазначено: «недостатня кількість працівників».
Позивач вказав, що позивач не може погодитись з вказаним рішенням відповідача, оскільки воно є безпідставним, необґрунтованим та незаконним. Так, зазначав, що податковий орган, посилаючись в рішенні на недостатню кількість найманих працівників, не вказав, в чому полягає така недостатність і якими нормативними актами врегульовано це питання. Зауважив, що жодна норма діючого законодавства України не встановлює в якості нормативу кількості працівників, необхідної для здійснення певної господарської діяльності. Натомість, вказує представник позивача, відповідно до пояснення, наданого разом з таблицею даних платника податку на додану вартість ФГ «Мульті Агро» зазначило наступне: ФГ «МУЛЬТІ АГРО» створено 21.03.2013. Основний вид діяльності господарства: 01.11 Вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур. Допоміжна діяльність: 01.61 Допоміжна діяльність у рослинництві. Основне виробництво господарства це рослинництво. ФГ «МУЛЬТІ АГРО» є платником податку на додану вартість та платником єдиного податку 4 групи. Для здійснення господарської діяльності у ФГ «МУЛЬТІ АГРО» є у власності (право власності/користування) та/або на умовах оренди земельні ділянки, загальна площа яких становить 244,3681га у т.ч. 192,5163 гектарів ріллі, 49,3548 гектарів пасовищ, 2,4970 гектарів багаторічних насаджень включно станом на 31 грудня 2022 року та які відображені в податковій звітності до 20 лютого 2022 року, та за які сплачено суму податкового зобов`язання з плати за землю, орендну плату та єдиний податок у строки, передбачені законодавством. Детальна інформація про земельні ділянки, що є у власності (право власності/ користування) та/або на умовах оренди, задекларовані в податкових деклараціях платника єдиного податку 4 групи за 2022 рік, 14.02.2022 (реєстраційний номер 9028933977), 15.02.2022 (реєстраційний номер 9030705964), 14.02.2022 (реєстраційний номер 9028940632), задекларовані в податковій декларації з плати за землю від 15.02.2022 (реєстраційний номер 9030715416) та 18.05.2022 року (реєстраційний номер 9053101011), які подані до органу ДПС. Станом на 01.01.2023 р. відповідно до даних електронного кабінету платника у розділі Стан розрахунків з бюджетом недоїмки або залишку несплаченої пені немає. Станом на 31.12.2022 відповідно до даних електронного кабінету платника у розділі Показники D та P зазначені наступні показники: D - 0,08, що є більше ніж 0,02 P - 0,00 грн В таблиці, що подана ФГ «МУЛЬТІ АГРО» зазначені товари/послуги, обсяг постачання яких згідно з податковими накладними/розрахунками коригування, зареєстрованими за останні 12 календарних місяців у Реєстрі, становить більше 25 відсотків загального обсягу операцій з постачання за останні 12 календарних місяців, а саме товари за кодами 10 та 12. Вирощена продукція урожаю 2022 року (коди продукції згідно УКТЗЕД вказані в таблиці 10 та 12) показана в звіті № 29-сг (Звіт про площі та валові збори сільськогосподарських культур) і подана до органу статистики. Аналіз обсягів постачання продукції за період 01.2022 12.2022 роки наведено в таблиці, в самому поясненні. Податкове навантаження з ПДВ за період 01.2022 31.2022 становить 0,05% У ФГ «МУЛЬТІ АГРО» станом на 31.12.2022 середньорічна кількість найманих працівників становить 4 чоловіка. Посадові оклади визначено штатним розписом. Середня заробітна плата на одного працюючого становить 7260,00 грн. на місяць. Для обробки земельних ділянок ФГ «МУЛЬТІ АГРО» користується послугами найманої техніки з робітниками. Дані про фактично нараховані доходи та кількість робітників у т.ч. за трудовими договорами помісячно наведено в таблиці, в самому поясненні. Загальна сума сплачених у попередньому звітному, тобто у 2022 році сум єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування та податків і зборів, контроль за справлянням яких покладено на ДПС, становить 286 149,55грн., у т.ч : Єдиний податок -62 503,90; ПДФО -104 206,40; ЄСВ -58571,02; Податок на землю 51 748,82; Військовий сбір- 9119,41. Детальна інформація, щодо нарахованих та сплачених податків підтверджена в квартальних звітах (Об`єднана звітність ПДФО та ЄСВ) з 1- 4 квартал 2022 р., а також Звітами про суми нарахованої заробітної плати (доходу, грошового забезпечення) застрахованим особам, та суми нарахованого єдиного внеску. Додаток 1 «Податковий розрахунок сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків -фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску, Додаток 1(Д1) Відомості про нарахування заробітної плати (доходу, грошового забезпечення) застрахованим особам за 1-4 квартал 2022 р.; Додаток 4 (ДФ) «Відомості про суми нарахованого доходу, утриманого та сплаченого податку на доходи фізичних осіб та військового збору, Додаток 5(Д5) Відомості про трудові відносини осіб та період проходження військової служби. Частково для здійснення своєї господарської діяльності Господарство має технічні ресурси. Так, станом на 31.12.2022, що підтверджено фінансовою звітністю на балансі Господарства обліковується основних засобів залишковою вартістю 3517,7 тис. грн. Додаток «S0110013 1-м 2-м Фінансова звітність малого підприємства». Інформація про наявні основні засоби власні та орендовані підтверджується Повідомленнями про об`єкти оподаткування за формою 20-ОПП. Відомість основних засобів (рахунок 10), залишкова вартість, наведені в таблиці, в самому поясненні. ФГ «МУЛЬТІ АГРО» протягом 10 років займається рослинництвом. Інформація щодо посівних площ, та врожаю відображено у відповідних звітах та подано до органу статистики: «S2700414 4-сг (річна) Звіт про посівні площі сільськогосподарських культур», «S2702915 № 29-сг (річна) Звіт про площі та валові збори сільськогосподарських культур, плодів, ягід і винограду». Відомості щодо середньої урожайність на 1 га у 2022 році наведені в таблиці, в самому поясненні. Для забезпечення виробничого процесу ФГ «МУЛЬТІ АГРО» закуповує добрива, засоби захисту рослин (ЗЗР), посівний матеріал, паливо, будівельні матеріали, техніку, оплачує послуги по посіву, обробітку та збиранню врожаю, тощо. В поясненні зазначені основні постачальники та покупці продукції ФГ «МУЛЬТІ АГРО» у 2022 році. Господарство здійснює реалізацію виключно власної сільськогосподарської продукції. Оплата за поставлену продукцію та придбані товари, послуги здійснюється в безготівковій формі. Також в поясненні до таблиці контролюючий орган повідомлявся, що ФГ «МУЛЬТІ АГРО» для обробки 244,3681 гектарів землі користується послугами найманої техніки, протягом року споживає близько 4577,15 літрів дизельного палива на загальну суму 112 136,12 грн. Середні норми витрат палива техніки, що здійснює обробку землі на 1 га складає від 10 до 30 л дизельного палива. Норми витрат палива визначені відповідно до «Типові норми продуктивності і витрат палива на сівбі, садінні та догляді за посівами», затверджені Міністерством Аграрної Політики України 2005 р. Інформація, щодо руху ПММ у 2022 році (підтверджується відповідною звітністю - «Матеріальний звіт» 01.01.2022 -31.12.2022, відомості наведені в таблиці, в самому поясненні. Інформація, щодо придбання, використання та залишки добрив (підтверджується відповідною звітністю - «Матеріальний звіт» 01.01.2022 -31.12.2022) відомості наведені в таблиці, в самому поясненні. Все вищенаведене свідчить про можливість та реальність здійснення господарських операцій за відповідними видами діяльності. Діяльність за вказаними кодами згідно з КВЕД є постійною, регулярною і впливає на фінансовий результат. Всі наведені факти в повній мірі підтверджені долученими до таблиці даних платника податку на додану вартість та пояснення копіями первинних документів щодо наявності основних засобів, найманої праці, земельних ділянок, капіталу, знань, документів щодо результатів фінансово-господарської діяльності господарства, статистичної та податкової звітності.
Однак, зауважив позивач, при прийнятті рішення, ані пояснення, ані долучені документи до уваги відповідачем не взято.
У зв`язку із наведеним просив задовольнити позовні вимоги в повному обсязі.
Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 12 грудня 2023 року позов задоволено.
Визнано протиправним та скасовано рішення про врахування/неврахування таблиці даних платника податку на додану вартість від 02.10.2023 № 9631303/38588646, прийняте комісією регіонального рівня з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Донецькій області про неврахування таблиці даних платника податку на додану вартість.
Зобов`язано Головне управління Державної податкової служби у Донецькій області врахувати подану Фермерським господарством «МУЛЬТІ АГРО» таблицю даних платника податку на додану вартість від 25.09.2023 за № 9247727150 датою фактичного отримання податковим органом.
Не погодившись з таким рішенням, Головне управління ДПС у Донецькій області подало апеляційну скаргу, посилаючись на порушення норм матеріального та процесуального права, просило рішення місцевого суду скасувати та прийняти нове, яким відмовити у задоволенні позовних вимог.
Аргументами на підтвердження правомірності свого рішення зазначає, що апелянтом було дотримано усіх вимог, зазначених у Порядку 1165.
Натомість, у поясненнях до таблиці даних платнику податків дані про найманих працівників (із зазначенням посад/професій) або інформацію про осіб, залучених за договорами цивільно-правового характеру відсутні. Виплати відповідно до умов цивільноправового договору (ознака 102) відсутні. Повідомлення про прийняття працівників за 2022-2023 р.р. не надано, тобто наявність трудових ресурсів не відповідає здійсненню господарської діяльності фермерського господарства «МУЛЬТІ АГРО».
Комісія регіонального рівня ГУ ДПС у Донецькій області, враховуючи висновки аналітичних досліджень фінансово-господарської діяльності щодо ФГ «МУЛЬТІ АГРО» прийнято рішення про неврахування таблиці даних платника податку на додану вартість. Причина неврахування таблиці даних платника податку: «недостатня кількість працівників».
Крім того податковий орган наводить перелік постанов Верховного Суду, в яких викладені висновки щодо дотримання судами принципу всебічного, повного та об`єктивного дослідження доказів, правові висновку яких, на його думку, не враховані судом першої інстанції.
Справа розглянута у порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами відповідно до ст. 311 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України).
Відповідно до ч. 1 ст. 308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність та обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів апеляційної скарги.
Суд апеляційної інстанції, заслухавши доповідь судді-доповідача, перевіривши матеріали справи і обговоривши доводи апеляційної скарги, перевіривши юридичну оцінку обставин справи та повноту їх встановлення, дослідивши правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, вважає за необхідне вимоги, викладені в апеляційній скарзі, залишити без задоволення, з таких підстав.
Судами першої та апеляційної інстанції встановлено таке.
Відповідно до даних, які містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань Фермерське господарство «МУЛЬТІ АГРО» є суб`єктом господарювання, офіційно зареєстрованим 05.05.2009. Основний вид діяльності господарства: 01.11 Вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур. Допоміжна діяльність: 01.61 Допоміжна діяльність у рослинництві. Основне виробництво господарства це рослинництво.
Фермерське господарство «МУЛЬТІ АГРО» є платником податку на додану вартість та платником єдиного податку 4 групи.
Позивачем до Головного управління ДПС у Донецькій області засобами електронного зв`язку було подано таблицю даних платника податку на додану вартість, яка була зареєстрована 25.09.2023 за № 9247727150 з поясненням щодо організаційної та фінансово-господарської діяльності фермерського господарства.
Відповідачем засобами електронного зв`язку надіслано позивачу квитанцію № 2 від 25.09.2023, в якій зазначено результат обробки: «ДОКУМЕНТ ПРИЙНЯТО», Виявлені помилки: «Інформацію Таблиці даних платника податку на додану вартість, зареєстрованої у контролюючому органі 25.09.2023 за № 9247727150 не враховано автоматично через невиконання вимог п. 18 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165. Таблицю даних платника податку на додану вартість прийнято до розгляду».
За результатами розгляду таблиці даних платника податку, зареєстрованої у контролюючому органі 25.09.2023 № 9247727150 Комісією регіонального рівня ГУ ДПС у Донецькій області прийнято рішення від 02.10.2023 № 9631303/38588646 про неврахування таблиці даних платника податку на додану вартість. Причина неврахування таблиці даних платника податку: «недостатня кількість працівників».
Вважаючи оскаржуване рішення від 02.10.2023 № 9631303/38588646 про неврахування таблиці даних платника податку від 25.09.2023 за № 9247727150 протиправним, позивач звернувся до суду із цим позовом про його скасування.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, місцевий суд виходив з наступного.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів врегульовані Податковим кодексом України.
За вимогами п.п. 16.1.2, 16.1.3 п.16.1 ст.16 ПК України платник податків зобов`язаний вести в установленому порядку облік доходів і витрат, складати звітність, що стосується обчислення і сплати податків та зборів, подавати до контролюючих органів у порядку, встановленому податковим та митним законодавством, декларації, звітність та інші документи, пов`язані з обчисленням і сплатою податків та зборів.
Постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165 затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, яким визначено механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів (далі по тексту Порядок №1165).
За визначенням у п.2 Порядку № 1165, таблиця даних платника податку - зведена інформація, що подається платником податку до контролюючого органу, щодо кодів видів економічної діяльності платника податку згідно з Класифікатором видів економічної діяльності, кодів товарів згідно з УКТЗЕД та/або кодів послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, що постачаються та/або придбаваються (отримуються) платником податку, ввозяться на митну територію України.
Пунктом 12 Порядку № 1165 встановлено, що платник податку має право подати до ДПС таблицю даних платника податку за встановленою формою (додаток 5).
Відповідно до п. 13 Порядку № 1165, у таблиці даних платника податку зазначаються: види економічної діяльності відповідно до КВЕД; коди товарів згідно з УКТЗЕД, що постачаються та/або придбаваються (отримуються) платником податку, ввозяться на митну територію України; коди послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, що постачаються та/або придбаваються (отримуються) платником податку, ввозяться на митну територію України.
За п. 14 Порядку № 1165, таблиця даних платника податку подається з поясненням, в якому зазначається вид діяльності, з посиланням на податкову та іншу звітність платника податку.
Таблиця даних платника податку з поясненнями розглядається комісією регіонального рівня протягом п`яти робочих днів після її отримання.
Комісія регіонального рівня приймає рішення про врахування або неврахування таблиці даних платника податку, яке надсилається платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу (додаток 6).
У рішенні про неврахування таблиці даних платника податку в обов`язковому порядку зазначається причина такого неврахування.
Аналіз наведених положень Порядку зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних дає підстави для висновку про обов`язковість зазначення контролюючим органом у рішенні про неврахування таблиці даних платника податку чіткої причини такого неврахування (пункти 15-17 Порядку № 1165).
Згідно п. 23 Порядку № 1165, таблиця даних платника податку подається платником податку в електронній формі засобами електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні довірчі послуги», «Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого Мінфіном.
Пунктом 25 Порядку № 1165 встановлено, що комісія центрального рівня приймає рішення про неврахування таблиці даних платника податку, розглядає скарги на рішення комісій регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.
Комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Підставою прийняття контролюючим органом оскаржуваних рішень вказано наявність в контролюючих органах податкової інформації, що свідчить про здійснення платником податків ризикових операцій.
Додатком 1 до Порядку № 1165 встановлено наступні Критерії ризиковості платника податку на додану вартість:
1. Платника податку на додану вартість (далі - платник податку) зареєстровано (перереєстровано) на підставі недійсних (втрачених, загублених) та підроблених документів згідно з інформацією, наявною в контролюючих органах.
2. Платника податку зареєстровано (перереєстровано) в органах державної реєстрації фізичними особами з подальшою передачею (оформленням) у володіння чи управління неіснуючим, померлим, безвісти зниклим особам згідно з інформацією, наявною в контролюючих органах.
3. Платника податку зареєстровано (перереєстровано) в органах державної реєстрації фізичними особами, що не мали наміру провадити фінансово-господарської діяльності або здійснювати повноваження, згідно з інформацією, наданою такими особами.
4. Платника податку зареєстровано (перереєстровано) та ним проваджено фінансово-господарську діяльність без відома і згоди його засновників і призначених у законному порядку керівників згідно з інформацією, наданою такими засновниками та/або керівниками.
5. Платник податку - юридична особа не має відкритих рахунків у банківських установах, крім рахунків в органах Казначейства (крім бюджетних установ).
6. Платником податку не подано контролюючому органу податкової звітності з податку на додану вартість за два останніх звітних (податкових) періоди всупереч нормам підпункту16.1.3 пункту 16.1 статті 16та абзацу першого пункту49.2і пункту49.18 статті 49 Податкового кодексу України.
7. Платником податку на прибуток підприємств не подано контролюючому органу фінансової звітності за останній звітний період всупереч нормам підпункту16.1.3 пункту 16.1 статті 16та пункту46.2 статті 46 Податкового кодексу України.
8. У контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.
Пунктом 6 Порядку № 1165 визначено, що питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.
У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.
Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення (додаток 4).
У рішенні зазначається підстава, відповідно до якої встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено та/або подано податкову накладну/розрахунок коригування для реєстрації в Реєстрі, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація такої податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Таким чином, внесення платника податків до переліку ризикових платників на підставі пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку фактично є підставою для зупинення реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних в подальшому всіх складених платником податку податкових накладних/розрахунків коригування.
Так, пунктом 6 Порядку № 1165 визначено, що комісією регіонального рівня розглядається питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, у разі виявлення обставин та/або отримання інформації, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку та/або отримання інформації та копій відповідних документів від платника податку, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
У разі виявлення обставин та/або отримання інформації, визначених абзацом сьомим цього пункту, та прийняття комісією регіонального рівня рішення про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку платник податку отримує таке рішення в електронному кабінеті в день його прийняття (додаток 4).
Отже, комісія, приймаючи рішення з посиланням на те, що у контролюючих органах наявна податкова інформація, має обґрунтувати, на підставі якої інформації комісія дійшла такого висновку та надати належні, допустимі докази в підтвердження цієї інформації, що узгоджується з правовою позицією Верховного Суду у постанові від 30.11.2021 у справі № 340/1098/20.
Проте, відповідачем не надано відомостей, що слугували підставою для прийняття оскаржуваного рішення, податкової інформації, що свідчить про здійснення платником податку ризикових операцій з посиланням на конкретні документи.
Посилаючись в рішенні на недостатню кількість найманих працівників, податковий орган не вказав, в чому полягає недостатність і якими нормативними актами врегульовано це питання.
Тому податкова інформація, наявна у контролюючого органу це лише статистичні дані, які самі по собі не можуть свідчити про вчинення підприємством порушень та не підтверджує ризиковість платника податків.
Також, як правильно зазначив суд першої інстанції, податковий орган, посилаючись в рішенні на недостатню кількість найманих працівників, не вказав, в чому полягає така недостатність і якими нормативними актами врегульовано це питання. При цьому, суд апеляційної інстанції зауважує, що жодна норма діючого законодавства України не встановлює в якості нормативу кількості працівників, необхідної для здійснення певної господарської діяльності.
Крім того, суд апеляційної інстанції вважає за необхідне зазначити, що перелік підстав, за наявності яких комісії контролюючих органів приймають рішення про неврахування таблиці даних платника податку, наведений в пункті 19 Порядку № 1165, а визначені відповідачем в оскаржуваному рішенні обставини фактично не підпадають під законодавчо встановлені підстави для прийняття такого рішення.
За приписами п.19 Порядку № 1165 комісія контролюючого органу приймає рішенняпро неврахування таблиці даних платника податку, зокрема, у зв`язку з наявністю у контролюючого органу виключно інформації щодоневідповідності інформації, зазначеної в таблиці даних платника податку, видам економічної діяльності відповідно доКласифікатора видів економічної діяльності, кодам товарів згідно зУКТЗЕДта/або кодам послуг згідно зДержавним класифікатором продукції та послуг, що постачаються та/або придбаваються (отримуються) платником податку, ввозяться на митну територію України, яка свідчить про надання платником податку недостовірної інформації в таблиці даних платника податку.
Слід звернути увагу на те, що позивач подавав до податкового органу разом із таблицею пояснення, відповідно до яких вказував, що ФГ «МУЛЬТІ АГРО» створено 21.03.2013 року. Основний вид діяльності господарства: 01.11 Вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур. Допоміжна діяльність: 01.61 Допоміжна діяльність у рослинництві. Основне виробництво господарства це рослинництво. ФГ «МУЛЬТІ АГРО» є платником податку на додану вартість та платником єдиного податку 4 групи. Для здійснення господарської діяльності у ФГ «МУЛЬТІ АГРО» є у власності (право власності/користування) та/або на умовах оренди земельні ділянки, загальна площа яких становить 244,3681га у т.ч. 192,5163 гектарів ріллі, 49,3548 гектарів пасовищ, 2,4970 гектарів багаторічних насаджень включно станом на 31 грудня 2022 року та які відображені в податковій звітності до 20 лютого 2022 року, та за які суму податкового зобов`язання з плати за землю, орендну плату та єдиний податок у строки, передбачені законодавством. Детальна інформація про земельні ділянки, що є у власності (право власності/ користування) та/або на умовах оренди, задекларовані в податкових деклараціях платника єдиного податку 4 групи за 2022 рік, 14.02.2022 року (реєстраційний номер 9028933977), 15.02.2022 року (реєстраційний номер 9030705964), 14.02.2022 року (реєстраційний номер 9028940632), задекларовані в податковій декларації з плати за землю від 15.02.2022 року (реєстраційний номер 9030715416) та 18.05.2022 року (реєстраційний номер 9053101011), які подані до органу ДПС. Станом на 01.01.2023 р. відповідно до даних електронного кабінету платника у розділі Стан розрахунків з бюджетом недоїмки або залишку несплаченої пені немає. Станом на 31.12.2022 р. відповідно до даних електронного кабінету платника у розділі Показники D та P зазначені наступні показники: D - 0,08, що є більше ніж 0,02 P - 0,00 грн В таблиці, що подана ФГ «МУЛЬТІ АГРО» зазначені товари/послуги, обсяг постачання яких згідно з податковими накладними/розрахунками коригування, зареєстрованими за останні 12 календарних місяців у Реєстрі, становить більше 25 відсотків загального обсягу операцій з постачання за останні 12 календарних місяців, а саме товари за кодами 10 та 12. Вирощена продукція урожаю 2022 року (коди продукції згідно УКТЗЕД вказані в таблиці 10 та 12) показана в звіті № 29-сг (Звіт про площі та валові збори сільськогосподарських культур) і подана до органу статистики. Аналіз обсягів постачання продукції за період 01.2022 12.2022 роки наведено в таблиці, в самому поясненні. Податкове навантаження з ПДВ за період 01.2022 31.2022 становить 0,05% У ФГ «МУЛЬТІ АГРО» станом на 31.12.2022 року середньорічна кількість найманих працівників становить 4 чоловіка. Посадові оклади визначено штатним розписом. Середня заробітна плата на одного працюючого становить 7260,00грн. на місяць. Для обробки земельних ділянок ФГ «МУЛЬТІ АГРО» користується послугами найманої техніки з робітниками. Дані про фактично нараховані доходи та кількість робітників у т.ч. за трудовими договорами помісячно наведено в таблиці, в самому поясненні. Загальна сума сплачених у попередньому звітному, тобто у 2022 році сум єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування та податків і зборів, контроль за справлянням яких покладено на ДПС, становить 286149,55грн., у т.ч : Єдиний податок -62503,90; ПДФО -104206,40; ЄСВ -58571,02; Податок на землю - 51748,82; Військовий сбір- 9119,41. Детальна інформація, щодо нарахованих та сплачених податків підтверджена в квартальних звітах (Об`єднана звітність ПДФО та ЄСВ) з 1- 4 квартал 2022 р., а також Звітами про суми нарахованої заробітної плати (доходу, грошового забезпечення) застрахованим особам, та суми нарахованого єдиного внеску. Додаток 1 «Податковий розрахунок сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків - Документ сформований в системі «Електронний суд» 07.10.2023 4 фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску, Додаток 1(Д1) Відомості про нарахування заробітної плати (доходу, грошового забеспечення) застрахованим особам за 1-4 квартал 2022 р.; Додаток 4 (ДФ) «Відомості про суми нарахованого доходу, утриманого та сплаченого податку на доходи фізичних осіб та військового збору, Додаток 5(Д5) Відомості про трудові відносини осіб та період проходження військової служби. Частково для здійснення своєї господарської діяльності Господарство має технічні ресурси. Так, станом на 31.12.2022 р., що підтверджено фінансовою звітністю на балансі Господарства обліковується основних засобів залишковою вартістю 3517,7 тис. грн. Додаток «S0110013 1-м 2-м Фінансова звітність малого підприємства». Інформація про наявні основні засоби власні та орендовані підтверджується Повідомленнями про об`єкти оподаткування за формою 20-ОПП. Відомість основних засобів (рахунок 10), залишкова вартість, наведені в таблиці, в самому поясненні. ФГ «МУЛЬТІ АГРО» протягом 10 років займається рослинництвом. Інформація щодо посівних площ, та врожаю відображено у відповідних звітах та подано до органу статистики: «S2700414 4-сг (річна) Звіт про посівні площі сільськогосподарських культур», «S2702915 № 29-сг (річна) Звіт про площі та валові збори сільськогосподарських культур, плодів, ягід і винограду». Відомості щодо середньої урожайність на 1 га у 2022 році наведені в таблиці, в самому поясненні. Для забезпечення виробничого процесу ФГ «МУЛЬТІ АГРО» закуповує добрива, засоби захисту рослин (ЗЗР), посівний матеріал, паливо, будівельні матеріали, техніку, оплачує послуги по посіву, обробітку та збиранню врожаю, тощо. В поясненні зазначені основні постачальники та покупці продукції ФГ «МУЛЬТІ АГРО» у 2022 році. Господарство здійснює реалізацію виключно власної сільськогосподарської продукції. Оплата за поставлену продукцію та придбані товари, послуги здійснюється в безготівковій формі. Також в поясненні до таблиці контролюючий орган повідомлявся, що ФГ «МУЛЬТІ АГРО» для обробки 244,3681 гектарів землі користується послугами найманої техніки, протягом року споживає близько 4577,15 літрів дизельного палива на загальну суму 112 136,12 грн. Середні норми витрат палива техніки, що здійснює обробку землі на 1 га складає від 10 до 30 л дизельного палива. Норми витрат палива визначені відповідно до «Типові норми продуктивності і витрат палива на сівбі, садінні та догляді за посівами», затверджені Міністерством Аграрної Політики України 2005 р. Інформація, щодо руху ПММ у 2022 році (підтверджується відповідною звітністю - «Матеріальний звіт» 01.01.2022р.-31.12.2022 р., відомості наведені в таблиці, в самому поясненні. Інформація, щодо придбання, використання та залишки добрив (підтверджується відповідною звітністю -«Матеріальний звіт» 01.01.2022 р. -31.12.2022 р.) відомості наведені в таблиці, в самому поясненні, але Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Донецькій області прийнято спірне рішення про неврахування таблиці даних платника податку на додану вартість без деталізації і пояснень.
Отже в контексті спірних відносин, з урахуванням підстав для прийняття оскаржуваного рішення, податковим органом повинно бути доведено у чому саме полягає невідповідність визначених платником податку в таблиці даних видів діяльності наявним у платника податку основним засобам.
Такої невідповідності відповідачем, під час розгляду справи судом першої інстанції, доведено не було.
Враховуючи викладене, колегія суддів погоджується з судом першої інстанції, що рішення про неврахування таблиці даних платника податків, що прийняте комісією регіонального рівня з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Донецькій області 02.10.2023 № 9631303/38588646 є протиправним та таким, що підлягає скасуванню.
Щодо обраного способу захисту порушеного права.
Згідно із частинами 1 та 2 статті 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Отже, обираючи спосіб захисту порушеного права, слід зважати й на його ефективність з точки зору статті 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод.
Стаття 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (право на ефективний засіб юридичного захисту) гарантує, що кожен, чиї права та свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження.
Під ефективним засобом (способом) необхідно розуміти такий, що призводить до потрібних результатів, наслідків, дає найбільший ефект. Тобто ефективний спосіб захисту повинен забезпечити поновлення порушеного права, бути адекватним наявним обставинам.
Приписами пункту 22 Порядку №1165 визначено, що таблиця даних платника податку враховується у разі надходження до контролюючого органу рішення суду про скасування рішення про неврахування таблиці даних платника податку, яке набрало законної сили.
Зважаючи на наведену законодавчу норму та задоволення позовних вимог про визнання протиправними та скасування рішення про неврахування таблиці даних платника податків що прийняте комісією регіонального рівня з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Донецькій області 02.10.2023 № 9631303/38588646 також правильним є висновок окружного суду про необхідність виходу за межі позовних вимог та зобов`язати відповідача врахувати подану позивачем таблицю даних.
Суд, відповідно до статті 90 КАС України, оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
Відповідно до частин першої, другої статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Надаючи оцінку всім доводам учасників справи, судова колегія також враховує рішення ЄСПЛ по справі «Ґарсія Руіз проти Іспанії» (Garcia Ruiz v. Spain), заява № 30544/96, п. 26, ECHR 1999-1, в якому суд зазначив, що «…хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, це не може розумітись як вимога детально відповідати на кожний довід…».
Частинами першою - третьоюстатті 242 КАС Українипередбачено, що рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
Рішення суду першої інстанції відповідає зазначеним вимогам та завданню адміністративного судочинства, визначеному цим Кодексом.
Отже, розглянувши подані документи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, колегія суддів приходить до висновку, що місцевий суд прийняв рішення з дотриманням як матеріального так і процесуального права, а позовні вимоги підлягають задоволенню з обранням відповідного способу захисту.
Як було зазначено вище, суд апеляційної інстанції здійснює перегляд судового рішення в межах доводів апеляційної скарги, які в свою чергу, не спростовують висновків місцевого суду.
Відповідно до положень ч. 1 ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду без змін, якщо визнає, що суд правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Керуючись статями 291, 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329, 331 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Донецькій області залишити без задоволення.
Рішення Донецького окружного адміністративного суду від 12 грудня 2023 року в справі № 200/5646/23 залишити без змін.
Повне судове рішення 28 березня 2024 року.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення в порядку, передбаченому статтею 328 Кодексу адміністративного судочинства України.
Колегія суддівІ. В. Сіваченко
А. А. Блохін
Т. Г. Гаврищук
Суд | Перший апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 28.03.2024 |
Оприлюднено | 01.04.2024 |
Номер документу | 117980317 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них |
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Сіваченко Ігор Вікторович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Сіваченко Ігор Вікторович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Сіваченко Ігор Вікторович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні