ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАКАРПАТСЬКОЇ ОБЛАСТІ
вул. Коцюбинського, 2А, м. Ужгород, 88000, e-mail: inbox@zk.arbitr.gov.ua, вебадреса: http://zk.arbitr.gov.ua
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"26" березня 2024 р. м. УжгородСправа № 910/15132/23
Суддя Господарського суду Закарпатської області Лучко Р.М.,
за участю секретаря судового засідання Піпар А.Ю.
Розглянув матеріали справи
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Газопостачальна компанія «Нафтогаз України», м. Київ
до відповідача Комітету з фізичного виховання та спорту Міністерства освіти і науки України, м Київ, в особі Закарпатського обласного відділення (філія), м. Ужгород
за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Комунальної установи «Управління спільною власністю територіальних громад» Закарпатської обласної ради, м. Ужгород
про стягнення 906 275,40 грн
За участю представників:
позивача Пронюк В.Я. адвокат, довіреність від 29.12.2023 №29/12-2023/13 (в режимі ВКЗ);
відповідача Андрейчук О.М., адвокат, ордер серії АО №1115752 від 07.02.2024;
третьої особи не з`явився.
ВСТАНОВИВ:
До Господарського суду міста Києва з позовом звернулося Товариство з обмеженою відповідальністю «Газопостачальна компанія «Нафтогаз України» до Комітету з фізичного виховання та спорту Міністерства освіти і науки України в особі Закарпатського обласного відділення (філія) про стягнення заборгованості в сумі 906 275,40 грн за січень-лютий 2023 року за договором постачання природного газу постачальником «останньої надії».
Ухвалою Господарського суду міста Києва від 02.10.2023 за вказаною позовною заявою було відкрите провадження у справі № 910/15132/23, розгляд справи вирішено здійснювати за правилами спрощеного позовного провадження без виклику (повідомлення) сторін, учасникам справи надана можливість реалізувати свої процесуальні права та обов`язки.
В ході розгляду справи Господарським судом міста Києва 10.11.2023 постановлено ухвалу про передачу справи № 910/15132/23 за підсудністю до Господарського суду Закарпатської області.
28 листопада 2023 року на адресу Господарського суду Закарпатської області надійшли матеріали означеної справи та за наслідками проведеного автоматизованого розподілу судової справи між суддями справу розподілено судді Лучку Р.М., що підтверджується протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 28 листопада 2023 року.
Ухвалою від 04 грудня 2023 року суд прийняв справу № 910/15132/23 до провадження, постановив здійснити перехід від спрощеного позовного провадження до розгляду справи № 910/15132/23 за правилами загального позовного провадження зі стадії підготовчого засідання та призначив підготовче засідання на 18 січня 2024 року.
У підготовчому засіданні 18 січня 2024 року суд постановив ухвалу, якою залучив до участі у справі Комунальну установу «Управління спільною власністю територіальних громад» Закарпатської обласної ради, як третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача та відклав підготовче засідання на 15 лютого 2024 року продовживши строк підготовчого провадження у справі на тридцять днів.
За наслідками проведеного у справі підготовчого провадження, з огляду на вирішення у підготовчому засіданні зазначених у частині 2 ст. 182 ГПК України питань, що підлягали з`ясуванню судом, ухвалою суду від 15.02.2024 постановлено підготовче провадження закрити та призначити судовий розгляд справи по суті на 12.03.2024 року.
В судовому засіданні 12.03.2024 судом розпочато судовий розгляд справи по суті, заслухано вступні слова учасників справи, досліджено наявні в матеріалах справи докази та, з метою з`ясування обставин долучення відповідачем до відзиву на позов від 19.10.2023 №05-06/688, який подавався до Господарського суду міста Києва доказів поштового направлення листа від 14.02.2023 №03.02-07/99 щодо закінчення 31.12.2022 строку дії Договору оренди від 31.01.2020 №03-13-01/99 оголошено перерву в судовому засіданні до 26.03.2024 року.
В судових засіданнях представник позивача позовні вимоги підтримує з визначених в позовній заяві підстав.
Відповідач в судових засіданнях підтримує заперечення проти позову, які викладені у відзиві на позов від 19.10.2023 №05-06/688. Крім того, до початку судового засідання 26.03.2024 від відповідача на адресу суду надійшло клопотання від 20.03.2024, яким долучено до матеріалів справи фіскальні чеки та рекомендовані повідомлення про вручення поштових відправлень, які за позицією представника відповідача долучалися Комітетом до відзиву на позов від 19.10.2023 №05-06/688, який подавався до Господарського суду міста Києва.
Третя особа у справі не забезпечила участь свого представника в судових засіданнях, про причини неявки суд не повідомила, хоча про дату, час та місце розгляду була повідомлена належним чином у встановленому законом порядку шляхом надіслання ухвал від 18.01.2024, 15.02.2024 та 12.03.2024 на юридичну адресу місцезнаходження третьої особи (88000, м. Ужгород, вул. Юрія Гойди, буд. 8) та до її електронного кабінету.
Означені ухвали від 18.01.2024, 15.02.2024 та 12.03.2024 вручені Комунальній установі «Управління спільною власністю територіальних громад» Закарпатської обласної ради 30.01.2024, 08.03.2024 та 12.03.2024 відповідно, що підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення за трек-номером 0600081288345, 0600091566475, довідкою про доставку електронного листа від 12.03.2024 та вбачається з відомостей з вебсайту Укрпошти щодо відстеження рекомендованих відправлень за трек-номерами 0600081288345, 0600091566475.
Учасник справи розпоряджається своїми правами на власний розсуд (ч. 2 ст. 14 ГПК України).
Відповідно до ч. 4 ст. 13 ГПК України кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних з вчиненням чи невчиненням нею процесуальних дій.
Згідно приписів ст. 202 ГПК України, неявка у судове засідання будь якого учасника справи за умови, що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, а тому відповідно до ст. 202 ГПК України та ст. 6 Конвенції про захист прав людини та основоположних свобод, суд вважає за можливе розглянути справу без участі представника третьої особи.
Відповідно до ст. 233 ГПК України, рішення по даній справі прийнято у нарадчій кімнаті за результатами оцінки наявних в матеріалах справи доказів.
ПОЗИЦІЯ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
Правова позиція позивача.
Позовні вимоги обґрунтовані неналежним виконанням відповідачем умов договору про постачання природного газу постачальником «останньої надії» в частині своєчасного розрахунку за поставлений з 01.01.2023 по 28.02.2023 включно природній газ, у зв`язку з чим в нього виникла заборгованість в розмірі 740 491,42 грн, на яку позивачем нараховано 140 140,08 грн пені, 8437,60 грн 3 % річних та 17 206,30 грн інфляційних втрат.
Заперечення (відзив) відповідача.
Відповідач згідно з відзивом на позов від 19.10.2023 №05-06/688 заперечує проти задоволення позовних вимог. Зазначає, що Закарпатське обласне відділення (філія) не є самостійною юридичною особою, а діє виключно в межах завдань та повноважень, які філії надано Комітетом з фізичного виховання та спорту Міністерства освіти і науки України, а отже не вправі самостійно чи від свого імені укладати договори, які мають наслідком виникнення прав та обов`язків для Комітету.
З урахуванням наведеного, вказує, що копію договору, який долучено позивачем до позовної заяви укладено позивачем з особою, яка не мала повноважень на його укладення, а сам договір не містить його дати укладення.
Окремо звертає увагу, на невідповідність обставин щодо належного надіслання позивачем рахунків на оплату за природний газ відповідачу, позаяк такі надіслано не на адресу місцезнаходження Комітету.
Крім того, зауважує, що 09.01.2023 об`єкт постачання природного газу спорткомплекс «Юність», що знаходиться за адресою: м. Ужгород, вул. Марії Заньковецької, 5 було повернуто з оренди відповідачем балансоутримувачу вказаного майна Комунальній установі «Управління спільною власністю територіальних громад» Закарпатської обласної ради, а відтак, з 10.01.2023 питання фінансування видатків на покриття заборгованості за спожитий таким об`єктом природний газ повинно вирішуватися або за рахунок балансоутримувача, або за рахунок власника майна Закарпатської обласної ради.
Відповідь на відзив.
Позивачем подано суду відповідь на відзив від 30.10.2023 за змістом якої ТОВ «Газопостачальна компанія «Нафтогаз України» спростовує аргументи відповідача, які викладені у відзиві на позов.
Зазначає, що у спірний період відповідач був зареєстрований у реєстрі постачальника «останньої надії», що не спростовано Комітетом, як і не надано доказів складання актів приймання-передачі природного газу в січні-лютому 2023 року від іншого постачальника.
Пояснює, що договір постачання природного газу постачальником «останньої надії» не потребує двостороннього постачання і вважається укладеним з дня, визначеного Оператором ГТС на інформаційній платформі як день початку постачання природного газу споживачу, а сам Типовий договір постачання природного газу постачальником «останньої надії» відповідно до вимог чинного законодавства розміщено на офіційному веб-сайті позивача.
Надає, крім цього, пояснення щодо порядку реєстрації Споживача в реєстрі споживачів постачальника «останньої надії» та зауважує, що відповідна реєстрація відповідача була здійснена в період з 01.01.2023 по 28.02.2023, з 02.03.2023 по 30.04.2023 та з 02.05.2023 по 30.06.2023, однак в останні два періоди відповідно до алокацій відборів споживача постачання постачальником «останньої надії» постачання природного газу не відбувалося, а остаточна алокація дорівнює нулю.
Заперечення.
Відповідач згідно з запереченнями від 08.11.2023 №05-06/726 зазначає, що відповідач з 09.01.2023 не є споживачем поставленого газу за адресою спортивної споруди «Юність» у зв`язку з передачею даного спорткомплексу з оренди Комунальній установі «Управління спільною власністю територіальних громад» Закарпатської обласної ради.
Просить звернути увагу, що обізнаність позивача з відсутністю в керівника Закарпатського обласного відділення (філія) Комітету повноважень на укладення договору постачання природного газу постачальником «останньої надії» підтверджується в тому числі й зверненням з даним позовом не до філії, а до Комітету.
Резюмуючи викладене зазначає, що Закарпатське обласне відділення (філія) Комітету перестало використовувати газифіковані приміщення спортивного комплексу починаючи з 10.01.2023, про що було повідомлено листом від 14.02.2023, а подальше споживання природного газу відбувалось спортивним комплексом, що знаходиться за адресою: м. Ужгород, вул. Марії Заньковецької, 5, утримання якого з 10.01.2023 здійснюється балансоутримувачем майна - Комунальною установою «Управління спільною власністю територіальних громад» Закарпатської обласної ради.
ВСТАНОВЛЕНІ СУДОМ ОБСТАВИНИ СПРАВИ.
Товариство з обмеженою відповідальністю «Газопостачальна компанія «Нафтогаз України» відповідно до постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі - НКРЕКП) №880 від 04.07.2017 про видачу ліцензій на право провадження господарської діяльності з постачання природного газу, здійснює ліцензійне постачання природного газу на території України.
За результатами державного конкурсу та відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України від 22.07.2020 №917-р ТОВ «Газопостачальна компанія «Нафтогаз України» визначено постачальником «останньої надії» на ринку природного газу строком на три роки.
26.10.2021 набула чинності Постанова Кабінету Міністрів України від 25.10.2021 № 1102 «Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 30 вересня 2015 №809 і від 9 грудня 2020 №1236» (далі - Постанова КМ України №1102).
Пунктом 2 Постанови Кабінету Міністрів України №1102 визначено зобов`язання акціонерного товариства «Магістральні газопроводи України», товариства з обмеженою відповідальністю «Оператор газотранспортної системи України», операторів газорозподільних систем забезпечити автоматичне включення оператором газотранспортної системи за участю операторів газорозподільних систем до портфеля постачальника «останньої надії» обсягів природного газу, спожитих з 1 жовтня 2021 року бюджетними установами (в значенні Бюджетного кодексу України), закладами охорони здоров`я державної власності (казенні підприємства та/або державні установи тощо) та закладами охорони здоров`я комунальної власності (комунальні некомерційні підприємства та/або комунальні установи, та/або спільні комунальні підприємства тощо), постачання природного газу яким не здійснювалося жодним постачальником.
Комітет з фізичного виховання та спорту Міністерства освіти і науки України є бюджетною установою відповідно до Бюджетного кодексу України.
Позивач зазначає, що у зв`язку з відсутністю постачання природного газу іншим постачальником оператором газотранспортної системи (далі - Оператор ГТС) за участю операторів газорозподільних систем (далі - оператори ГРМ) об`єми природного газу, спожитого відповідачем в період з 01.01.2023 по 28.02.2023 включно автоматично включено до портфеля постачальника «останньої надії» - Товариства з обмеженою відповідальністю «Газопостачальна компанія «Нафтогаз України», і, відповідно, спожитий природний газ віднесено до об`ємів, поставлених позивачем.
Типовий договір постачання природного газу постачальником «останньої надії» (далі - Договір) затверджений постановою НКРЕКП від 30.09.2015 №2501.
Відповідно до п. 1.3. Договору він є договором приєднання та вважається укладеним зі Споживачем з дня, визначеного на інформаційній платформі оператора газотранспортної системи (далі - Оператор ГТС) днем початку постачання природного газу споживачу в Реєстрі споживачів постачальника «останньої надії» відповідно до Кодексу газотранспортної системи.
Згідно з п. 2.1. Договору Постачальник зобов`язується постачати природний газ Споживачу в необхідних для нього об`ємах (обсягах), а Споживач зобов`язується своєчасно сплачувати Постачальнику вартість природного газу у розмірі, строки та порядку, що визначені цим Договором.
За положеннями п.п. 3.1., 3.3. Договору постачання природного газу Споживачу здійснюється з дня, визначеного інформаційною платформою оператора газотранспортної системи днем початку постачання в Реєстрі споживачів Постачальника відповідно до Кодексу газотранспортної системи. Період безперервного постачання природного газу Постачальником не може перевищувати шістдесят діб протягом календарного року та триває до кінця календарного місяця, що настає за місяцем початку фактичного постачання природного газу Споживачу Постачальником, крім випадків дострокового розірвання договору.
Постачання природного газу здійснюється за ціною, оприлюдненою Постачальником на своєму сайті. Така ціна визначається Постачальником відповідно до розділу VI Правил постачання природного газу, затверджених постановою НКРЕКП №2496 від 30.09.2015 (надалі Правила). Нова ціна є обов`язковою для Сторін з дня, наступного за днем її оприлюднення Постачальником на власному сайті (п. 4.1. Договору).
Відповідно до п. 4.2. - 4.4. Договору об`єм (обсяг) постачання природного газу Споживачу за розрахунковий період визначається за даними Оператора ГРМ/Оператора ГТС (для прямих споживачів) за підсумками розрахункового періоду, що містяться в інформаційній платформі оператора газотранспортної системи та надані Споживачу Оператором ГРМ відповідно до умов договору розподілу природного газу.
Постачальник зобов`язаний надати Споживачу рахунок на оплату природного газу за цим Договором не пізніше 10 числа календарного місяця, наступного за місяцем постачання природного газу, в обумовлений між Постачальником і Споживачем спосіб (поштою за замовчуванням, через електронний кабінет споживача тощо - якщо Сторонами це окремо обумовлено).
Споживач зобов`язаний оплатити рахунок, наданий Постачальником відповідно до пункту 4.3 цього Договору, до закінчення календарного місяця, наступного за місяцем постачання природного газу.
Пунктами 8.1, 8.2. Договору передбачено, що за невиконання або неналежне виконання своїх зобов`язань за цим Договором Сторони несуть відповідальність, передбачену цим Договором та чинним законодавством. Постачальник має право вимагати від Споживача відшкодування збитків, а Споживач відшкодовує збитки, понесені Постачальником, виключно у разі: порушення Споживачем строків розрахунків з Постачальником - в розмірі, погодженому Сторонами в цьому Договорі; відмови Споживача надати представнику Постачальника доступ до свого об`єкта, що завдало Постачальнику збитків, - в розмірі фактичних збитків постачальника.
За положеннями п. 11.1. Договору, він набирає чинності з дня, визначеного інформаційною платформою Оператора ГТС днем початку постачання природного газу Споживачу в Реєстрі споживачів Постачальника відповідно до Кодексу газотранспортної системи. Дія цього договору не може перевищувати шістдесят діб протягом календарного року та триває до кінця календарного місяця, наступного за місяцем, в якому почалося фактичне постачання природного газу Постачальником.
Протягом строку дії Договору Споживач має право укласти договір постачання природного газу з іншим постачальником. У такому випадку цей Договір достроково припиняється по завершенню газової доби, що передує газовій добі початку постачання новим постачальником (п. 11.3. Договору).
Судом також встановлено, що ТОВ «ГК «Нафтогаз України» 15.02.2022 направлявся на адресу Закарпатського обласного відділення Комітету з фізичного виховання та спорту Міністерства освіти і науки України (88018, м. Ужгород, вул. Заньковецької, 5) підписаний Товариством примірник Договору, що підтверджується Списком згрупованих поштових відправлень №14.02.2023-Юхнель за трек-номером 0600023917960, фіскальним чеком від 14.02.2023 та між позивачем і відділенням (філією) відповідача було підписано письмовий примірник Типового договору постачання природного газу постачальником «останньої надії» без номеру та дати.
Крім того, ТОВ «ГК «Нафтогаз України» на виконання умов Договору складено та надіслано на адресу Закарпатського обласного відділення (філії) Комітету з фізичного виховання та спорту Міністерства освіти і науки України рахунки на оплату №4855 за січень 2023 року та №8466 за лютий 2023 року, у відповідності до даних оператора системи розподілу про обсяги споживання відділенням відповідача 9335 м.куб. природного газу в січні 2023 року на суму 397 346,57 грн та 9463 м.куб. природного газу в лютому 2023 року на суму 343 144,85 грн.
Надіслання відділенню відповідача означених рахунків на оплату за січень-лютий 2023 року підтверджується долученими до позовної заяви списком згрупованих поштових відправлень №14.03.2023 Малецька 2 за трек-номером 0600024754070, фіскальним чеком від 14.03.2023, роздруківкою з електронної системи 1С та не заперечено відповідачем у встановленому порядку.
Зазначені в рахунках на оплату на оплату №4855 за січень 2023 року та №8466 за лютий 2023 року обсяги переданого позивачем як постачальником «останньої надії» та прийняті відповідачем (відділенням відповідача) обсяги природного газу та період перебування останнього на постачанні «останньої надії» підтверджуються також листом оператора ГТС від 04.07.2023 №ТОВВИХ-23-9006 з інформацією щодо остаточної алокації відборів споживача з ЕІС-кодом 56XS00012О8JJ00Z (відповідача у справі).
За таких обставин, як стверджує позивач, ним було виконано в повному обсязі взяті на себе зобов`язання постачальника «останньої надії» відповідно до Договору та в період з 01.01.2023 по 28.02.2023 включно поставлено відповідачу (відділенню відповідача) природний газ в об`ємі 18 771 м.куб. на загальну суму 740 491,42 грн, тоді як відповідач свої зобов`язання за Договором в частині оплати за отриманий природний газ не виконав та не здійснював оплату спожитого газу в означений період.
У зв`язку з несплатою відповідачем виставлених позивачем рахунків за спожитий природний газ позивачем 03.05.2023 (фіскальний чек від 03.05.2023, Список згрупованих поштових відправлень №02.05.2023 Потєєв від 03.05.2023, № відправлення 0504564585201) надіслано на адресу Закарпатського обласного відділення (філії) Комітету з фізичного виховання та спорту Міністерства освіти і науки України вимогу №119/4.3-13964-2023 від 02.05.2023 про сплату до 16.05.2023 заборгованості за спожитий природний газ в розмірі 740 491,42 грн. Означена вимога залишена відповідачем без відповіді та задоволення.
З урахування викладеного, позивач стверджує, що наявна станом на 19.09.2023 (дата оформлення позовної заяви) заборгованість відповідача за Договором становить 740 491,42 грн, стягнення якої разом з нарахованими позивачем за порушення строків сплати пенею, 3% річних та інфляційними втратами є предметом судового розгляду в даній справі.
ПРАВОВЕ ОБГРУНТУВАННЯ І ОЦІНКА СУДУ
Згідно з частиною першою статті 509 Цивільного кодексу України (надалі також - ЦК України) зобов`язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов`язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від вчинення певної дії (негативне зобов`язання), а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов`язку.
За приписами статей 525, 526 цього Кодексу зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства; одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом.
Правові засади функціонування ринку природного газу України, заснованого на принципах вільної конкуренції, належного захисту прав споживачів та безпеки постачання природного газу, а також здатного до інтеграції з ринками природного газу держав - сторін Енергетичного Співтовариства, у тому числі шляхом створення регіональних ринків природного газу визначені Законом України «Про ринок природного газу» (тут і надалі в редакції станом на час виникнення спірних правовідносин).
Закон України «Про ринок природного газу» визначає, що споживачем є фізична особа, фізична особа - підприємець або юридична особа, яка отримує природний газ на підставі договору постачання природного газу з метою використання для власних потреб, а не для перепродажу, або використання в якості сировини (ст. 1).
Згідно з ч.ч. 1, 3 ст. 12 Закону України «Про ринок природного газу» постачання природного газу здійснюється відповідно до договору, за яким постачальник зобов`язується поставити споживачеві природний газ належної якості та кількості у порядку, передбаченому договором, а споживач зобов`язується оплатити вартість прийнятого природного газу в розмірі, строки та порядку, передбачених договором. Якість та інші фізико-хімічні характеристики природного газу визначаються згідно із встановленими стандартами та нормативно-правовими актами.
Постачання природного газу постачальником "останньої надії" здійснюється на підставі типового договору, що затверджується Регулятором. Типовий договір постачання природного газу постачальником "останньої надії" може містити окремі умови для різних категорій споживачів. При цьому в межах кожної категорії споживачів договір постачання природного газу постачальником "останньої надії" є публічним.
Права та обов`язки постачальників і споживачів визначаються цим Законом, Цивільним і Господарським кодексами України, правилами постачання природного газу, іншими нормативно-правовими актами, а також договором постачання природного газу.
Відповідно до ч. 2 ст. 13 Закону України «Про ринок природного газу» споживач зобов`язаний, зокрема: укласти договір про постачання природного газу; забезпечувати своєчасну та повну оплату вартості природного газу згідно з умовами договорів; не допускати несанкціонованого відбору природного газу.
Частиною 1 статті 15 Закону України «Про ринок природного газу» визначено, що у разі якщо постачальника ліквідовано, визнано банкрутом, його ліцензію на провадження діяльності з постачання природного газу анульовано або її дію зупинено, а також в інших випадках, передбачених правилами для постачальника «останньої надії», постачання природного газу споживачу здійснюється у порядку, визначеному правилами для постачальника «останньої надії», та на умовах типового договору постачання постачальником «останньої надії», що затверджується Регулятором.
Договір постачання між постачальником «останньої надії» і споживачем вважається укладеним з моменту початку фактичного постачання природного газу такому споживачу.
Постачальник «останньої надії» визначається Кабінетом Міністрів України строком на три роки за результатами конкурсу, проведеного у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Правилами постачання природного газу, затвердженими постановою НКРЕКП №2496 за 30.09.2015 (надалі Правила) врегульовано відносини, які виникають між постачальниками та споживачами природного газу, з урахуванням їх взаємовідносин з операторами газорозподільної системи/газотранспортної системи. Дія цих Правил поширюється на постачальників, споживачів природного газу - фізичних осіб (побутових споживачів), фізичних осіб - підприємців, юридичних осіб та Операторів ГРМ/ГТС.
Згідно з абз. 3 п. 3 Розділу І Правил (тут і надалі Правила в редакції на час виникнення спірних правовідносин) постачання природного газу постачання природного газу постачальником «останньої надії» здійснюється на підставі договору, який має відповідати типовому договору постачання природного газу постачальником «останньої надії», що затверджується Регулятором. Договір постачання природного газу постачальником «останньої надії» є публічним.
Особливості здійснення постачання природного газу споживачу постачальником «останньої надії» визначені розділом VI Правил.
Так, відповідно до п. 1, 2, 4 Розділу VI Правил Постачальник «останньої надії» здійснює постачання природного газу споживачам на умовах договору постачання природного газу, який укладається з урахуванням вимог цього розділу та має відповідати Типовому договору постачання природного газу постачальником «останньої надії», затвердженому постановою НКРЕКП від 30 вересня 2015 року № 2501, який є публічним, а його умови - однаковими для всіх споживачів.
Договір постачання природного газу постачальником «останньої надії» укладається у випадках, передбачених пунктом 3 цього розділу, з урахуванням вимог статей 205, 633, 634, 641, 642 Цивільного кодексу України шляхом публічної оферти постачальника «останньої надії» та її акцептування споживачем через факт споживання газу за відсутності іншого постачальника.
Договір постачання природного газу постачальником «останньої надії» не потребує двостороннього підписання. На письмове звернення споживача постачальник «останньої надії» зобов`язаний протягом десяти робочих днів з дня отримання такого письмового звернення надати споживачу підписаний уповноваженою особою постачальника примірник договору постачання природного газу.
Договір постачання між постачальником «останньої надії» і споживачем вважається укладеним з дня, визначеного на інформаційній платформі оператора газотранспортної системи днем початку постачання природного газу споживачу в Реєстрі споживачів постачальника «останньої надії» відповідно до Кодексу газотранспортної системи.
За договором постачання природного газу постачальник «останньої надії» зобов`язаний поставити споживачу природний газ у необхідних для нього об`ємах (обсягах), а споживач зобов`язаний своєчасно оплачувати постачальнику вартість природного газу в розмірі, строки та порядку, що визначені договором.
Постачальник «останньої надії» зобов`язаний на головній сторінці свого сайту розмістити діючу редакцію договору постачання природного газу постачальником «останньої надії», яка має відповідати типовому договору, роз`яснення щодо його укладання, а також ціну природного газу для споживачів, визначену згідно з вимогами цього розділу.
Постачальник «останньої надії» зобов`язаний постачати природний газ споживачам за ціною, за якою він зобов`язався постачати природний газ споживачам відповідно до умов конкурсу на обрання постачальника «останньої надії».
Ціна на природний газ публікується на веб-сайті постачальника «останньої надії».
Розрахунок за поставлений постачальником «останньої надії» природний газ здійснюється споживачем в установлений договором термін (п. 8 Розділу VI Правил).
Отже, аналіз наведених вище норм дає підстави для висновку, що у разі настання обставин, визначених у частині першій статті 15 Закону України «Про ринок природного газу», Розділу VI Правил постачальник «останньої надії» надає послуги з постачання природного газу та відповідно до пункту 26 частини першої статті 1 цього Закону не має права відмовити споживачу в укладенні договору постачання природного газу на обмежений період часу, а факт приєднання Споживача до публічного договору постачання природного газу від постачальника «останньої надії» відбувається внаслідок фактичного постачання природного газу такому споживачу без укладеного договору з іншим постачальником.
Відповідно до частин першої, другої статті 633 ЦК України публічним є договір, в якому одна сторона - підприємець взяла на себе обов`язок здійснювати продаж товарів, виконання робіт або надання послуг кожному, хто до неї звернеться (роздрібна торгівля, перевезення транспортом загального користування, послуги зв`язку, медичне, готельне, банківське обслуговування тощо). Умови публічного договору встановлюються однаковими для всіх споживачів, крім тих, кому за законом надані відповідні пільги.
Актами цивільного законодавства можуть бути встановлені правила, обов`язкові для сторін при укладенні і виконанні публічного договору (частина п`ята статті 633 ЦК України).
За визначенням наведеним у частині першій статті 634 ЦК України договором приєднання є договір, умови якого встановлені однією із сторін у формулярах або інших стандартних формах, який може бути укладений лише шляхом приєднання другої сторони до запропонованого договору в цілому. Друга сторона не може запропонувати свої умови договору.
З урахуванням наведеного, суд висновує, що між Товариством з обмеженою відповідальністю «Газопостачальна компанія «Нафтогаз України», як Постачальником та Комітетом з фізичного виховання та спорту Міністерства освіти і науки України в особі Закарпатського обласного відділення (філія) 01.01.2023 було укладено Договір постачання природного газу постачальником «останньої надії» на умовах публічного договору постачання природного газу постачальником «останньої надії», розробленого з урахуванням вимог Цивільного кодексу України та у відповідності до вимог Закону України «Про ринок природного газу», Правил постачання природного газу, затверджених Постановою НКРЕКП від 30.09.2015 № 2496.
Відповідно до п. 2 глави 7 розділу XII Кодексу газотранспортної системи, затвердженого постановою НКРЕКП від 30.09.2015 №2493, у точках виходу до газорозподільної системи з метою проведення остаточної алокації щодобових відборів/споживання, що не вимірюються щодобово, оператор газорозподільної системи до 08 числа газового місяця (М+1) надає оператору газотранспортної системи інформацію про фактичний місячний відбір/споживання природного газу окремо по кожному споживачу, відбір/споживання якого не вимірюється щодобово. У випадку якщо комерційний вузол обліку обладнаний обчислювачем (коректором) з можливістю встановити за результатами місяця фактичне щодобове споживання природного газу, така інформація додатково надається в розрізі газових днів газового місяця (М).
Факт включення 01.01.2023 відділення (філії) відповідача до реєстру споживачів постачальника «останньої надії» та віднесення спожитого таким відділенням відповідача газу до портфеля постачальника «останньої надії» з наведених вище підстав, підтверджується наданим позивачем листом Оператора ГТС від 04.07.2023 №ТОВВИХ-23-9006 з інформацією щодо остаточної алокації відборів споживача з ЕІС-кодом 56XS00012О8JJ00Z; інформацією щодо споживачів, які були зареєстровані в Реєстрі споживачів постачальника «останньої надії» від оператора ГРМ (Форма №10); відомостями з інформаційної платформи Оператора ГТС (реєстр пар споживачів) щодо споживача з ЕІС-кодом 56XS00012О8JJ00Z, інформацією щодо закріплення означеного Споживача в Реєстрі споживачів постачальників та щодо остаточної алокації відборів споживача з ЕІС-кодом 56XS00012О8JJ00Z в січні-лютому 2023 року (надано у вигляді принтскринів з особистого кабінету позивача на інформаційній платформі Оператора ГТС).
У зв`язку з наведеним, не заслуговують на увагу аргументи відповідача щодо відсутності повноважень в керівника Закарпатського обласного відділення Комітету з фізичного виховання та спорту Міністерства освіти і науки України повноважень на підписання Типового договору постачання природного газу постачальником «останньої надії» без номеру та дати, позаяк наведеним вище нормами спеціального законодавства, яким врегульовано правовідносини щодо купівлі природного газу, факт укладення договору постачальником «останньої надії» пов`язується з моментом постачання природного газу споживачу у разі настання обставин, визначених у частині першій статті 15 Закону України «Про ринок природного газу», Розділі VI Правил, що з урахуванням обставин даної справи мало місце 01.01.2023 року.
При цьому, долучений до позовної заяви письмовий примірник підписаного Типового договору постачання природного газу постачальником «останньої надії» судом розцінюються як намір сторін письмово погодити факт виникнення між ними зобов`язальних правовідносин за договором, який вже був укладений в силу закону раніше (01.01.2023) у зв`язку з початком фактичного постачання природного газу позивачем відділенню (філії) відповідача.
При цьому, оцінюючи аргументи відповідача пов`язані з відсутністю у філії правосуб`єктності суд зазначає наступне.
Відповідно до ст. 95 Цивільного кодексу України філією є відокремлений підрозділ юридичної особи, що розташований поза її місцезнаходженням та здійснює всі або частину її функцій. Представництвом є відокремлений підрозділ юридичної особи, що розташований поза її місцезнаходженням та здійснює представництво і захист інтересів юридичної особи. Філії та представництва не є юридичними особами. Вони наділяються майном юридичної особи, що їх створила, і діють на підставі затвердженого нею положення. Керівники філій та представництв призначаються юридичною особою і діють на підставі виданої нею довіреності. Відомості про філії та представництва юридичної особи включаються до єдиного державного реєстру.
Відповідно до наявної в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань до реєстру включено відомості про Закарпатське обласне відділення (філію) Комітету з фізичного виховання та спорту Міністерства освіти і науки України із зазначенням коду ЄДРПОУ відокремленого підрозділу 38872703.
За приписами ч. 1, 6 ст. 55 Господарського кодексу України суб`єктами господарювання визнаються учасники господарських відносин, які здійснюють господарську діяльність, реалізуючи господарську компетенцію (сукупність господарських прав та обов`язків), мають відокремлене майно і несуть відповідальність за своїми зобов`язаннями в межах цього майна, крім випадків, передбачених законодавством. Суб`єкти господарювання мають право відкривати свої філії, представництва, інші відокремлені підрозділи без створення юридичної особи.
У відповідності до ч. 1 ст. 62 Господарського кодексу України підприємство - самостійний суб`єкт господарювання, створений компетентним органом державної влади або органом місцевого самоврядування, або іншими суб`єктами для задоволення суспільних та особистих потреб шляхом систематичного здійснення виробничої, науково-дослідної, торговельної, іншої господарської діяльності в порядку, передбаченому цим Кодексом та іншими законами.
Підприємство має право створювати філії, представництва, відділення та інші відокремлені підрозділи, погоджуючи питання про розміщення таких підрозділів підприємства з відповідними органами місцевого самоврядування в установленому законодавством порядку. Такі відокремлені підрозділи не мають статусу юридичної особи і діють на основі положення про них, затвердженого підприємством. Підприємства можуть відкривати рахунки в установах банків через свої відокремлені підрозділи відповідно до закону (ч. 4 ст. 64 Господарського кодексу України).
Виходячи з наведених положень законодавства, юридичні особи для здійснення своїх функцій мають право створювати філії, представництва та інші відокремлені підрозділи, які не є юридичними особами.
Діяльність філій та представництв, як відокремлених структурних підрозділів не є самостійною та ініціативною, оскільки здійснюється від імені юридичної особи та на визначених нею умовах, при цьому всі ризики як майнового, так і немайнового характеру покладено на юридичну особу, що створила філію (відокремлений структурний підрозділ).
Отже, відповідальність за виконання філією функцій юридичної особи несуть юридичні особи, які створили відповідну філію (відокремлений підрозділ).
З наведеного слідує, що стороною у справі має бути юридична особа, від імені якої діє філія (відокремлений підрозділ), і рішення приймається саме стосовно підприємства чи організації - юридичної особи, але в особі її відокремленого підрозділу (аналогічний висновок викладено в постанові Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 21.07.2020 у справі № 916/1288/19).
Матеріали справи свідчать, що спірні правовідносини виникли з приводу виконання Закарпатським обласним відділенням (філія) Комітету з фізичного виховання та спорту Міністерства освіти і науки України зобов`язань за Типовим договором постачання природного газу постачальником «останньої надії», а відтак, саме відповідач несе відповідальність за виконання філією функцій юридичної особи, в тому числі й щодо укладених його філією договорів.
Позиція відповідача щодо відповідальних за оплату природного газу з 10.01.2023 року Комунальної установи «Управління спільною власністю територіальних громад» Закарпатської обласної ради та/або Закарпатської обласної ради з посиланням на акт приймання-передачі майна (повернення з оренди) від 09.01.2023, за яким Комітетом з фізичного виховання та спорту Міністерства освіти і науки України в особі керівника Закарпатського обласного відділення (філії) Комітету повернуто з оренди Комунальній установі «Управління спільною власністю територіальних громад» Закарпатської обласної ради цілісний майновий комплекс (спорткомплекс «Юність»), загальною площею 7787,41 м.кв. за адресою м. Ужгород, вул. Заньковецької, 5, - спростовуються наявними в матеріалах справи листом Оператора ГТС від 04.07.2023 №ТОВВИХ-23-9006 з інформацією щодо остаточної алокації відборів споживача з ЕІС-кодом 56XS00012О8JJ00Z; інформацією щодо споживачів, які були зареєстровані в Реєстрі споживачів постачальника «останньої надії» від оператора системи розподілу АТ «Закарпатгаз» (Форма №10); відомостями з інформаційної платформи Оператора ГТС (реєстр пар споживачів) щодо споживача з ЕІС-кодом 56XS00012О8JJ00Z, інформацією щодо закріплення означеного Споживача в Реєстрі споживачів постачальників та щодо остаточної алокації відборів споживача з ЕІС-кодом 56XS00012О8JJ00Z в січні-лютому 2023 року, за якими споживачем у спірних правовідносинах в розумінні Закону України «Про ринок природного газу», Правил постачання природного газу є Закарпатське обласне відділення (філію) Комітету з фізичного виховання та спорту Міністерства освіти і науки України за присвоєними відповідній точці споживання (точці обліку природного газу) ЕІС-кодом, які Оператором ГРМ віднесені на відповідача у справі.
Так, відповідно до п. 8 розділу ІІ Правил, у разі звільнення займаного приміщення та/або остаточного припинення користування природним газом споживач зобов`язаний повідомити постачальника та Оператора ГРМ/ГТС не пізніше ніж за 20 робочих днів до дня звільнення приміщення та/або остаточного припинення користування природним газом та надати заяву про розірвання договору і здійснити оплату всіх видів платежів, передбачених відповідними договорами, до вказаного споживачем дня звільнення приміщення та/або остаточного припинення користування природним газом включно.
У разі неповідомлення або несвоєчасного повідомлення споживачем постачальника про звільнення приміщення та/або остаточне припинення користування природним газом споживач зобов`язаний здійснювати оплату спожитого об`єктами газоспоживання природного газу та інших платежів, виходячи з умов відповідних договорів.
Договір постачання природного газу з новим споживачем укладається після розірвання договору із споживачем, який звільняє приміщення.
Матеріалами справи підтверджується, що позивач інформацію щодо споживачів та обсягу спожитої ними електричної енергії отримує від Оператора ГТС та сам позивач не має і не може мати доступу до вимірювальних приборів, а нарахування позивачем заборгованості за спожитий відповідачем природний газ відбувалося на підставі зазначених Оператором ГТС відомостей та згідно з наданою Оператором ГРМ інформацією щодо остаточної алокації відборів споживача за відповідним ЕІС-кодом..
З урахуванням наведеного, визначаючись з правовою оцінкою спірних правовідносин, суд висновує, що відповідач відповідно до змісту п. 8 розділу ІІ Правил повинен був повідомити ТОВ «Оператор газотранспортної системи» та/або АТ «Закарпатгаз» про те, що у володіння та користування територіальної громади Закарпатської області в особі Комунальної установи «Управління спільною власністю територіальних громад» Закарпатської обласної ради повертається відповідне приміщення для того щоб оператор системи розподілу відобразив такі дії в своєму обліку, а невиконання означеного обов`язку відповідно до цитованого вище змісту Правил має наслідком обов`язок Споживача здійснювати оплату спожитого природного газу та інших платежів виходячи з умов відповідних договорів.
Позатим, суд констатує, що відповідачем не надано суду належних та допустимих доказів того, що ним своєчасно було повідомлено ТОВ «Оператор газотранспортної системи» та/або АТ «Закарпатгаз» про звільнення приміщення спорткомплексу «Юність» за адресою м. Ужгород, вул. Заньковецької, 5 та, відповідно, не перебування його на постачанні у постачальника «останньої надії».
Лист Комітету з фізичного виховання та спорту Міністерства освіти і науки України від 14.02.2023 №03.02-07/99 «Про сплату комунальних послуг», яким останнім надано, зокрема, АТ «ОГС «Закарпатгаз» інформацію про закінченням з 31.12.2022 строку дії Договору оренди від 31.01.2020 №03-13-01/99, звільнення займаного приміщення 09.01.2023 та відсутність підстав і фінансування на оплату комунальних послуг, не може бути належним доказом у справі, позаяк матеріали справи не містять належних доказів направлення такого листа відповідачем та/або його вручення оператору системи розподілу.
Не може вважатися таким доказом фіскальний чек від 14.02.2023, позаяк ним підтверджується виключно оплата послуг поштового зв`язку 14.02.2023 та зазначення адресата АТ «Закарпатгаз», а не особа відправника, вміст відправлення, що виключає оцінку означеного доказу як належного на предмет доведення надіслання на адресу АТ «Закарпатгаз» саме листа від 14.02.2023 №03.02-07/99 «Про сплату комунальних послуг».
Крім того, з огляду на встановлений в п. 8 розділу ІІ Правил обов`язок Споживача повідомити Оператора ГТС/Оператора ГРМ в двадцятиденний строк до дня звільнення приміщення та/або остаточного припинення користування природним газом про відповідні обставини, навіть у разі отримання АТ «Закарпатгаз» листа відповідача від 14.02.2023 №03.02-07/99 14 лютого 2023, - наведена обставина не може спростовувати підставність перебування Закарпатського обласного відділення (філія) Комітету з фізичного виховання та спорту Міністерства освіти і науки України в період з 01.01.2023 року по 28.02.2023 року.
Таким чином, як стверджує позивач, ним проведено нарахування вартості спожитого відділенням відповідача, як Споживачем природного газу виключно на підставі даних Оператора ГРМ про об`єм (обсяг) розподіленого/спожитого Споживачем природного газу, які отримує в процесі доступу до інформаційної платформи оператора ГТС, а вартість природного газу визначається шляхом множення об`ємів природного газу, на ціну природного газу, визначену відповідно до встановленого тарифу.
Судом встановлено, що з 01 жовтня 2021 ціна природного газу, що постачається постачальником «останньої надії» щоденно розраховується за формулою, наведеною в пункті 24 Порядку проведення конкурсу з визначення постачальника «останньої надії», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.09.2015 № 809 в редакції постанови Кабінету Міністрів України № 1102 від 25.10.2021.
Цією ж постановою Кабінету Міністрів України № 1102 від 25.10.2021 на період постачання з 1 жовтня по 30 листопада 2021 встановлено граничний розмір ціни природного газу для бюджетних установ, яка не може перевищувати 16,8 гривні за 1 куб. метр з урахуванням податку на додану вартість.
Відповідно до наданого суду архіву цін природного газу ТОВ «Газопостачальна компанія «Нафтогаз України» за січень-лютий 2023 року та інформації, оприлюдненої ТОВ «Газопостачальна компанія «Нафтогаз України» на офіційному вебсайті (https://gas.ua/uk/business/news/pon-archive-price), підтверджується застосована позивачем відповідно до п. 4.1. Договору в період з 01.01.2023 по 28.02.2023 року ціна 1 м.куб. природного газу за кожну добу окремо, яка зазначена в рахунках на оплату №4855, №8466 та розрахована за формулою відповідно до п. 24 Порядку проведення конкурсу з визначення постачальника «останньої надії».
Матеріалами справи підтверджується, що нарахування позивачем заборгованості за спожитий відповідачем природний газ відбувалося на підставі остаточної алокації відборів споживача з ЕІС-кодом 56XS00012О8JJ00Z (лист оператора ГТС від 04.07.2023 №ТОВВИХ-23-9006), інформації щодо споживачів, які були зареєстровані в Реєстрі споживачів постачальника «останньої надії» від оператора ГРМ (Форма №10); відомостей з інформаційної платформи Оператора ГТС (реєстр пар споживачів) щодо споживача з ЕІС-кодом 56XS00012О8JJ00Z, інформації щодо закріплення означеного Споживача в Реєстрі споживачів постачальників та щодо остаточної алокації відборів споживача з ЕІС-кодом 56XS00012О8JJ00Z в січні-лютому 2023 року та на підставі нормативно визначеної вартості природного газу згідно з наведеними вище нормами, відповідно до яких обсяг споживання відділенням відповідача природного газу в січні 2023 року склав 9335 м.куб. вартістю 397 346,57 грн та в лютому 2023 року 9463 м.куб. вартістю 343 144,85 грн, на загальну суму 740 491,42 грн.
В даному контексті також слід зазначити, що як загальний обсяг переданого позивачем відділенням відповідача в період з 01.01.2023 по 28.02.2023 включно природного газу, так і його ціна та загальна вартість Договору не ставиться під сумнів відповідачем та є відповідно до ч. 1 ст. 75 ГПК України такою, що не підлягає доведенню.
Отже, суд доходить висновку, що факт поставки позивачем природного газу відповідачу у спірні періоди підтверджено документально, а останнім не спростовано належними доказами.
За приписами пункту 2 частини 2 статті 13 Закону України «Про ринок природного газу» Споживач зобов`язаний, зокрема, забезпечувати своєчасну та повну оплату вартості природного газу згідно з умовами договорів.
Згідно з підп. 1 п. 5.1. та підп. 1 п. 5.2. Договору, Споживач має право отримувати природний газ на умовах, зазначених у цьому Договорі та зобов`язаний забезпечувати своєчасну та повну оплату поставленого природного газу згідно з умовами цього Договору та означеному кореспондує встановлений в підп. 1 п. 6.2. Договору обов`язок Постачальника забезпечити безперервне постачання природного газу в порядку та на умовах, передбачених цим Договором та визначене в підп. 1 п. 6.1. Договору право отримувати від Споживача плату за поставлений природний газ.
Матеріалами справи підтверджується та відповідачем не спростовано направлення позивачем на адресу відділення відповідача та отримання останнім рахунків на оплату №4855 за січень 2023 року та №8466 за лютий 2023 року, а відтак, враховуючи наведені вище нормативні приписи, положення п.п. 4.3., 4.4. Договору строк оплати для відповідача природного газу за період січень-лютий 2023 року є таким, що настав 01.03.2023 та 01.04.2023 відповідно.
Частиною 1 статті 530 ЦК України обумовлено, що якщо у зобов`язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін ).
При цьому, приписи ч. 7 ст. 193 ГК України та ст. 525 ЦК України встановлюють загальне правило щодо заборони односторонньої відмови від зобов`язання або односторонньої зміни його умов, що кореспондується із вимогами ст. 629 ЦК України щодо обов`язковості договору для виконання сторонами.
Згідно із ст. 610 ЦК України, порушенням зобов`язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання).
У відповідності до ч. 1 ст. 612 ЦК України, боржник вважається таким, що прострочив, якщо він не приступив до виконання зобов`язання або не виконав його у строк, встановлений договором або законом.
Матеріалами справи встановлено, що відповідач взяті на себе зобов`язання не виконав, допустивши заборгованість за поставлений йому постачальником «останньої надії» природній газ в період з 01.01.2023 по 28.02.2023 включно у розмірі 740 491,42 грн.
За таких обставин, сума основної заборгованості перед позивачем станом на час звернення із позовом та вирішення даного спору становить 740 491,42 грн, яка відповідачем належними та допустимими доказами не спростована, а тому позовні вимоги в цій частині підлягають до задоволення як заявлені обґрунтовано та правомірно.
Щодо пені.
Згідно з приписами ст. ст. 216 - 218 Господарського кодексу України (надалі також - ГК України), учасники господарських відносин несуть господарсько-правову відповідальність за порушення у сфері господарювання шляхом застосування до правопорушників господарських санкцій. Господарськими санкціями визнаються заходи впливу на правопорушника у сфері господарювання, в результаті застосування яких для нього настають несприятливі економічні та/або правові наслідки. Господарські санкції застосовуються в установленому законом порядку за ініціативою учасників господарських відносин. Підставою господарсько-правової відповідальності учасника господарських відносин є вчинене ним правопорушення у сфері господарювання.
Одним із видів господарських санкцій згідно з частиною другою статті 217 ГК України є штрафні санкції, до яких віднесено штраф та пеню (частина перша статті 230 ГК України).
Розмір штрафних санкцій відповідно до частини четвертої статті 231 ГК України встановлюється законом, а в разі якщо розмір штрафних санкцій законом не визначено, санкції застосовуються в передбаченому договором розмірі. При цьому розмір санкцій може бути встановлено договором у відсотковому відношенні до суми невиконаної частини зобов`язання або в певній, визначеній грошовій сумі, або у відсотковому відношенні до суми зобов`язання незалежно від ступеня його виконання, або у кратному розмірі до вартості товарів (робіт, послуг).
Відповідно до частини 6 статті 232 ГК України нарахування штрафних санкцій за прострочення виконання зобов`язання, якщо інше не встановлено законом або договором, припиняється через шість місяців від дня, коли зобов`язання мало бути виконано.
Наведеною нормою передбачено період часу, за який нараховується пеня і який не повинен перевищувати шести місяців від дня, коли відповідне зобов`язання мало бути виконане; законом або укладеним сторонами договором може бути передбачено більшу або меншу тривалість цього періоду. Його перебіг починається із дня, наступного за останнім днем, у який зобов`язання мало бути виконано, і початок такого перебігу не може бути змінений за згодою сторін.
Відповідно до пункту 4.5. укладеного сторонами Договору у разі порушення Споживачем, що не є побутовим, строків оплати за цим Договором він сплачує пеню в розмірі подвійної облікової ставки Національного банку України, що діяла в період, за який сплачується пеня, від суми простроченого платежу за кожен день прострочення платежу.
Вказаний пункт Договору узгоджується із положеннями ст. ст. 1, 3 Закону України «Про відповідальність за несвоєчасне виконання грошових зобов`язань» згідно з якими платники грошових коштів сплачують на користь одержувачів цих коштів за прострочку платежу пеню в розмірі, що встановлюється за згодою сторін. Розмір пені, передбачений ст. 1 цього Закону, обчислюється від суми простроченого платежу та не може перевищувати подвійної облікової ставки Національного банку України, що діяла у період, за який сплачується пеня.
Перевіривши правильність здійсненого позивачем розрахунку та здійснивши оцінку доказів, на яких він ґрунтується, суд вважає правомірним нарахування відповідачу пені, що розрахована ТОВ Газопостачальна компанія «Нафтогаз України» за період з 01.03.2023 по 31.07.2023 по заборгованості січня 2023 року та за період з 01.04.2023 по 31.07.2023 по заборгованості лютого 2023 року, за кожен день прострочення в загальній сумі 140 140,08 грн.
Клопотань про зменшення розміру нарахованих штрафних санкцій від відповідача не надходило.
Щодо 3% річних та інфляційних нарахувань.
Пунктом 2 ст. 625 Цивільного кодексу України передбачено, що боржник, який прострочив виконання грошового зобов`язання, на вимогу кредитору зобов`язаний сплатити суму боргу з урахуванням встановленого індексу інфляції за весь час прострочення, а також три проценти річних від простроченої суми, якщо інший розмір процентів не встановлений договором або законом.
Сплата трьох процентів річних від простроченої суми (якщо інший їх розмір не встановлений договором або законом) не має характеру штрафних санкцій і є способом захисту майнового права та інтересу кредитора шляхом отримання від боржника компенсації (плати) за користування ним коштами, належними до сплати кредиторові. Сторони договору можуть зменшити або збільшити передбачений законом розмір процентів річних.
Згідно поданого Товариством розрахунку, за неналежне виконання Договору відповідачу за період з 01.03.2023 по 31.07.2023 по заборгованості січня 2023 року та за період з 01.04.2023 по 31.07.2023 по заборгованості лютого 2023 року нараховано 3% річних в сумі 8437,60 грн та 17 206,30 грн втрат від інфляції.
Здійснивши перевірку заявлених до стягнення 3% річних та інфляційних нарахувань за означені періоди, суд встановив, що такі позивачем розраховано вірно, тому вимоги про стягнення з Комітету з фізичного виховання та спорту Міністерства освіти і науки України в особі Закарпатського обласного відділення (філії) 8437,60 грн 3% річних та 17 206,30 грн інфляційних втрат підлягають до задоволення судом.
Статтею 129 Конституції України встановлено, що основними засадами судочинства є змагальність сторін та свобода в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Положеннями статей 13-14 ГПК України унормовано, що судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.
Суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках.
Збирання доказів у господарських справах не є обов`язком суду, крім випадків, встановлених цим Кодексом.
В той же час, кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних з вчиненням чи невчиненням нею процесуальних дій.
Відповідно до статей 73, 74, 76-80 ГПК України, доказами у справі є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність чи відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.
Сторонами у справі не надано суду належних та допустимих доказів на підтвердження наявності інших обставин ніж ті, що досліджені судом, а відтак, розглянувши спір на підставі поданих сторонами доказів, суд дійшов висновку, що позовні вимоги як обґрунтовано заявлені підлягають до задоволення в заявленому розмірі.
Розподіл судових витрат.
Судові витрати позивача по сплаті судового збору на підставі статті 129 Господарського процесуального кодексу України покладаються на відповідача у справі.
Враховуючи наведене та керуючись статтями 2, 13, 73, 74, 76, 77, 78, 79, 80, 126, 129, 221, 236, 238, 240, 148, 252 Господарського процесуального кодексу України, суд
УХВАЛИВ:
1. Позов задовольнити.
2. Стягнути з Комітету з фізичного виховання та спорту Міністерства освіти і науки України (01054, м Київ, вул. Дмитрівська, буд. 46, код ЄДРПОУ 03072626) в особі Закарпатського обласного відділення (філія) (88018, м. Ужгород, вул. Заньковецької, 5, код ЄДРПОУ 38872703) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Газопостачальна компанія «Нафтогаз України» (04116, м. Київ, вул. Шолуденка, 1, код ЄДРПОУ 40121452) 740 491,42 грн (сімсот сорок тисяч чотириста дев`яносто одну гривню 42 копійки) заборгованості, 140 140,08 грн (сто сорок тисяч сто сорок гривень 08 копійок) пені, 8437,60 грн (вісім тисячі чотириста тридцять сім гривень 60 копійок) 3% річних, 17 206,30 грн (сімнадцять тисяч двісті шість гривень 30 копійок) втрат від інфляції та 13 594,13 грн (тринадцять тисяч п`ятсот дев`яносто чотири гривні 13 копійок) в повернення сплаченого судового збору.
Наказ видати після набрання рішенням законної сили.
На підставі ст. 241 Господарського процесуального кодексу України рішення Господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. Апеляційна скарга на рішення суду згідно ст. 256 Господарського процесуального кодексу України подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Рішення може бути оскаржене до Західного апеляційного Господарського суду.
Повне судове рішення складено та підписано 28 березня 2024 року.
СуддяЛучко Р.М.
Суд | Господарський суд Закарпатської області |
Дата ухвалення рішення | 26.03.2024 |
Оприлюднено | 01.04.2024 |
Номер документу | 117985104 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань купівлі-продажу поставки товарів, робіт, послуг енергоносіїв |
Господарське
Господарський суд Закарпатської області
Лучко Р.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні