Рішення
від 21.03.2024 по справі 908/3694/23
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

номер провадження справи 22/3/24

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

21.03.2024 Справа № 908/3694/23

м. Запоріжжя Запорізької області

Господарський суд Запорізької області у складі судді Ярешко О.В.,

При секретарі судового засідання Красніковій С.І.

За участю представників учасників справи:

від позивача Дерев`янко Д.В., довіреність № 21/183-10 від 17.11.2023

від відповідача не з`явився

від третьої особи не з`явився

Розглянувши в судовому засіданні матеріали справи № 908/3694/23

за позовом: Казенного підприємства Науково-виробничий комплекс Іскра (вул. Магістральна, буд. 84, м. Запоріжжя, 69071)

до відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю Норма (вул. Шкільна, буд. 4а, м. Запоріжжя, 69095)

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача: Державна податкова служба України в особі Головного управління ДПС у Запорізькій області (пр. Соборний, буд. 166, м. Запоріжжя, 69107)

про стягнення 538 911,62 грн.

ВСТАНОВИВ:

1. Короткий зміст позовних вимог та заяви позивача

15.12.2023 до Господарського суду Запорізької області через систему Електронний суд надійшла позовна заява (вих. № 14/12-юр від 15.12.2023) Казенного підприємства Науково-виробничий комплекс Іскра до Товариства з обмеженою відповідальністю Норма про стягнення 538911,62 грн. збитків.

Позов обґрунтовано нереєстрацією відповідачем податкових накладних, що позбавило позивача на включення сум ПДВ до податкового кредиту. Оскільки відповідачу 17.01.2022 було анульовано реєстрацію платника ПДВ, то свій обов`язок щодо реєстрації податкових накладних в ЄРПН він вже не виконає.

Інші заяви по суті справи до суду не надходили.

2. Позиція (аргументи) відповідача. Заяви відповідача

Відзив на позов не надійшов.

Інші заяви по суті справи до суду не надходили.

3. Пояснення третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача, щодо позову або відзиву

15.01.2024 через систему «Електронний суд» надійшло пояснення щодо позову. Було встановлено, що ТОВ «Норма» за період: грудень 2020 надано податкову декларацію з ПДВ показниками, що свідчать про відсутність постачання/придбання товарів, здійснених з метою формування податкового зобов`язання чи податкового кредиту. Також за період: січень 2021 листопад 2021 декларації з ПДВ взагалі не надавались. Таким чином, підприємство згідно пп. «г» п. 184.1 ст. 184 ПК України підлягало виключенню з Реєстру платників ПДВ. Було прийнято рішення «Про анулювання реєстрації платника податку на додану вартість» від 17.01.2022 № 8878, про що письмово повідомлено підприємство листом. Згідно даних ЄРПН, за період з 2020 по теперішній час ТОВ «Норма» направляло на реєстрацію податкові накладні по взаємовідносинам з контрагентом КП «НВК «Іскра» на загальну суму 563547,52 грн. ПДВ. Вказані податкові накладні в ЄРПН мають статус «Реєстрацію зупинено». Зазначені податкові накладні в повному обсязі відображені в деклараціях з ПДВ ТОВ «Норма» за період: січень, лютий, червень 2020. КП «НВК «Іскра» не скористалось своїм правом надати заяву зі скаргою на постачальника, який порушив граничні терміни реєстрації в ЄРПН податкових накладних.

Інші заяви по суті справи до суду не надходили.

4. Процесуальні питання, вирішені судом

Відповідно до протоколу розподілу судової справи між суддями від 15.12.2023 здійснено автоматизований розподіл позовної заяви між суддями, присвоєно єдиний унікальний номер судової справи 908/3694/23 та визначено до розгляду судді Ярешко О.В.

Ухвалою суду від 19.12.2023 позовну заяву залишено без руху.

25.12.2023 до суду через систему «Електронний суд» надійшла заява вих. № б/н від 25.12.2023 про усунення недоліків позовної заяви.

Ухвалою Господарського суду Запорізької області від 02.01.2024 суддею Ярешко О.В. прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі № 908/3694/23 за правилами загального позовного провадження, підготовче засідання призначено на 30.01.2024. На підставі ст. 50 ГПК України залучено до участі в справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача: Державну податкову службу України в особі Головного управління ДПС у Запорізькій області.

Підготовче засідання 30.01.2024 не відбулося в зв`язку з перебуванням судді Ярешко О.В. з 30.01.2024 на лікарняному; учасників справи письмово повідомлено про неможливість проведення судового засідання.

Ухвалою суду від 05.02.2024 підготовче засідання призначено на 21.02.2024.

Ухвалою суду від 21.02.2024 підготовче провадження в справі закрито, справу призначено до судового розгляду по суті на 21.03.2024.

У судове засідання 21.03.2024 з`явився представник позивача.

Відповідно до ст. 222 Господарського процесуального кодексу України, здійснювалося фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу.

У судове засідання 21.03.2024 представники відповідача та третьої особи не з`явилися, причини неявки суду невідомі. Про дату, час і місце судового засідання повідомлені відповідно до вимог Господарського процесуального кодексу України.

Усі процесуальні документи, що надсилалася відповідачу на адресу, зазначену в позовній заяві та згідно даних з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань: вул. Шкільна, буд. 4-а, м. Запоріжжя, 69095, повернуті до суду АТ «Укрпошта» без вручення в зв`язку з відсутністю адресата за вказаною адресою; за закінченням терміну зберігання.

Відповідач не повідомляв суд про зміну місцезнаходження.

Відповідно до правової позиції Верховного Суду, викладеної в постанові від 15.05.2018 у справі № 904/6063/17, отримання поштової кореспонденції залежить від волевиявлення юридичної особи і на неї, як на суб`єкта господарської діяльності покладається обов`язок належної організації отримання поштової кореспонденції, пов`язаної із здійснюваною господарською діяльністю. Сам лише факт неотримання скаржником кореспонденції, якою суд із додержанням вимог процесуального закону надсилав ухвалу для вчинення відповідних дій за належною адресою та яка повернулася до суду у зв`язку з її неотриманням адресатом, не може вважатися поважною причиною невиконання ухвали суду, оскільки наведене зумовлено не об`єктивними причинами, а суб`єктивною поведінкою сторони щодо отримання кореспонденції, яка надходила на її адресу (аналогічна позиція викладена в постановах КГС ВС від 16.05.2018 у справі № 910/15442/17, від 10.09.2018 у справі № 910/23064/17, від 24.07.2018 у справі № 906/587/17).

Відповідно ч. 9 ст. 165 ГПК України, у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин, суд вирішує справу за наявними матеріалами.

Суд визнав можливим розглянути дану справу за відсутності представників відповідача та третьої особи за наявними матеріалами. Судом враховано, що явка представників учасників справи в судове засідання з розгляду справи по суті обов`язковою не визнавалась.

У судовому засіданні 21.03.2024 судом справу розглянуто по суті, підписано та оголошено вступну та резолютивну частини рішення.

5. Обставини справи, встановлені судом, та докази що їх підтверджують

14.04.2020 між Казенним підприємством Науково-виробничий комплекс Іскра (покупець, позивач) та Товариством з обмеженою відповідальністю Норма (постачальник, відповідач) укладено договір поставки № 17/159-юр, відповідно до пункту 1.1 якого, постачальник зобов`язується передати у власність покупця товар, а покупець зобов`язується прийняти вказаний товар та сплатити його вартість на умовах, передбачених договором.

Відповідно до пункту 2.3 договору, оплата здійснюється в розмірах, що визначені в специфікації, протягом тридцяти робочих днів з дати підписання договору. Сторони можуть погодити інші умови оплати в специфікації до договору.

Пунктом 8.6 договору передбачено, що він набирає сили з дати його підписання обома сторонами і діє до 31 грудня 2021, а в частині гарантійних обов`язків та взаєморозрахунків до їх виконання. Додатком до договору є специфікація № 1 від 14.04.2020, що підписана між сторонами.

Згідно рахунку-фактури від 15.04.2020 № СФ-0030 позивач сплатив на рахунок відповідача відповідно до платіжного доручення від 11.06.2020 № 2186 грошові кошти на загальну суму 529920,00 грн. (в тому числі 88 320,00 грн. ПДВ). Факт передачі товарно-матеріальних цінностей від постачальника до покупця підтверджено видатковою накладною від 30.06.2020 № РН-000039 на суму 529920,00 грн. (в тому числі 88 320,00 грн. ПДВ).

Згідно рахунку-фактури від 15.04.2020 № СФ-0031 позивач сплатив на рахунок відповідача відповідно до платіжного доручення від 04.06.2020 № 1925 грошові кошти на загальну суму 443439,36 грн. (в тому числі 73 906, 56 грн. ПДВ). Факт передачі товарно-матеріальних цінностей від постачальника до покупця підтверджено видатковою накладною від 30.06.2020 № РН-000040 на суму 443439,36 грн. (в тому числі 73 906, 56 грн. ПДВ).

Згідно рахунку-фактури від 15.04.2020 № СФ-0032 позивач сплатив на рахунок відповідача відповідно до платіжного доручення від 04.06.2020 № 1917 грошові кошти на загальну суму 24660, 00 грн. (в тому числі 4 110,00 грн. ПДВ). Факт передачі товарно-матеріальних цінностей від постачальника до покупця підтверджено видатковою накладною від 16.06.2020 № РН-000034 на суму 24660,00 грн. (в тому числі 4 110,00 грн. ПДВ).

Згідно рахунку-фактури від 16.09.2020 № СФ-0075 позивач сплатив на рахунок відповідача відповідно до платіжного доручення від 04.06.2020 № 1918 грошові кошти на загальну суму 44112,00 грн. (в тому числі 7 352,00 грн. ПДВ). Факт передачі товарно-матеріальних цінностей від постачальника до покупця підтверджено видатковою накладною від 16.09.2020 № РН-000078 на суму 44112,00 грн. (в тому числі 7 352,00 грн. ПДВ).

Згідно рахунку-фактури від 17.04.2020 № СФ-0036 позивач сплатив на рахунок відповідача відповідно до платіжного доручення від 11.06.2020 № 2173 грошові кошти на загальну суму 51600,00 грн. (в тому числі 8 600,00 грн. ПДВ). Факт передачі товарно-матеріальних цінностей від постачальника до покупця підтверджено видатковою накладною від 30.06.2020 № РН-000078 на суму 51600,00 грн. (в тому числі 8 600,00 грн. ПДВ).

Згідно рахунку-фактури від 17.04.2020 № СФ-0035 позивач сплатив на рахунок відповідача відповідно до платіжного доручення від 11.06.2020 № 2182 грошові кошти на загальну суму 193074,00 грн. (в тому числі 32 179,00 грн. ПДВ). Факт передачі товарно-матеріальних цінностей від постачальника до покупця підтверджено видатковою накладною від 30.06.2020 № РН-000041 на суму 193074,00 грн. (в тому числі 32 179,00 грн. ПДВ).

Згідно рахунку-фактури від 20.05.2020 № СФ-0041 позивач сплатив на рахунок відповідача відповідно до платіжного доручення від 16.06.2020 № 2374 грошові кошти

на загальну суму 44388,00 грн. (в тому числі 7 398 ,00грн. ПДВ). Факт передачі товарно-матеріальних цінностей від постачальника до покупця підтверджено видатковою накладною від 17.06.2020 № РН-000052 на суму 44388,00 грн. (в тому числі 7 398,00 грн. ПДВ).

Згідно рахунку-фактури від 23.06.2020 № СФ-0065 позивач сплатив на рахунок відповідача відповідно до платіжного доручення від 17.07.2020 № 3023 грошові кошти на загальну суму 44388,00 грн. (в тому числі 7 398,00 грн. ПДВ). Факт передачі товарно-матеріальних цінностей від постачальника до покупця підтверджено видатковою накладною від 19.08.2020 № РН-000069 на суму 44388,00 грн. (в тому числі 7 398,00 грн. ПДВ).

Згідно рахунку-фактури від 23.07.2020 № СФ-0075 позивач сплатив на рахунок відповідача відповідно до платіжного доручення від 12.08.2020 № 3484 грошові кошти на загальну суму 44112,00 грн. (в тому числі 7 352,00 грн. ПДВ). Факт передачі товарно-матеріальних цінностей від постачальника до покупця підтверджено видатковою накладною від 13.07.2020 № РН-000047 на суму 44112,00 грн. (в тому числі 7 352,00 грн. ПДВ).

Згідно рахунку-фактури від 06.08.2020 № СФ-0089 позивач сплатив на рахунок відповідача відповідно до платіжного доручення від 26.10.2020 № 2157 грошові кошти на загальну суму 11508,00 грн. (в тому числі 1 918,00 грн. ПДВ). Факт передачі товарно-матеріальних цінностей від постачальника до покупця підтверджено видатковою накладною від 03.11.2020 № РН-000096 на суму 11508,00 грн. (в тому числі 1 918,00 грн. ПДВ).

Згідно рахунку-фактури від 14.09.2020 № СФ-0107 позивач сплатив на рахунок відповідача відповідно до платіжного доручення від 26.10.2020 № 2119 грошові кошти на загальну суму 6576,00 грн. (в тому числі 1 096,00 грн. ПДВ). Факт передачі товарно-матеріальних цінностей від постачальника до покупця підтверджено видатковою накладною від 03.11.2020 № РН-000095 на суму 6576,00 грн. (в тому числі 1 096,00 грн. ПДВ).

Згідно рахунку-фактури від 16.11.2020 № СФ-0125 позивач сплатив на рахунок відповідача відповідно до платіжного доручення від 19.11.2020 № 2970 грошові кошти на загальну суму 22200,00 грн. (в тому числі 3 700, 00 грн. ПДВ). Факт передачі товарно-матеріальних цінностей від постачальника до покупця підтверджено видатковою накладною від 01.12.2020 № РН-000108 на суму 22200,00 грн. (в тому числі 3 700, 00 грн. ПДВ).

Згідно рахунку-фактури від 16.12.2020 № СФ-0136 позивач сплатив на рахунок відповідача відповідно до платіжного доручення від 29.01.2021 № 708 грошові кошти на загальну суму 22200,00 грн. (в тому числі 3 700, 00 грн. ПДВ). Факт передачі товарно-матеріальних цінностей від постачальника до покупця підтверджено видатковою накладною від 10.02.2021 № РН-08 на суму 2 200,00 грн. (в тому числі 3 700, 00 грн. ПДВ).

Згідно рахунку-фактури від 16.12.2020 № СФ-0139 позивач сплатив на рахунок відповідача відповідно до платіжного доручення від 11.01.2021 № 123 грошові кошти на загальну суму 42309,60 грн. (в тому числі 7 051, 60 грн. ПДВ). Факт передачі товарно-матеріальних цінностей від постачальника до покупця підтверджено видатковою накладною від 29.01.2021 № РН-06 на суму 42309,60 грн. (в тому числі 7 051, 60 грн. ПДВ).

Згідно рахунку-фактури від 24.12.2020 № СФ-0144 позивач сплатив на рахунок відповідача відповідно до платіжного доручення від 26.01.2021 № 641 грошові кошти на загальну суму 22056,00 грн. (в тому числі 3 676, 00 грн. ПДВ). Факт передачі товарно-матеріальних цінностей від постачальника до покупця підтверджено видатковою накладною від 29.01.2021 № РН-07 на суму 22056,00 грн. (в тому числі 3 676, 00 грн. ПДВ).

Згідно рахунку-фактури від 24.12.2020 № СФ-0143 позивач сплатив на рахунок відповідача відповідно до платіжного доручення від 15.01.2021 № 319 грошові кошти на загальну суму 8220,00 грн. (в тому числі 1370, 00 грн. ПДВ). Факт передачі товарно-матеріальних цінностей від постачальника до покупця підтверджено видатковою накладною від 20.01.2021 № РН-01 на суму 8220,00 грн. (в тому числі 1370, 00 грн. ПДВ).

Згідно рахунку-фактури від 02.02.2021 № СФ-05 позивач сплатив на рахунок відповідача відповідно до платіжного доручення від 17.02.2021 № 1024 грошові кошти

на загальну суму 41100, 00 грн. (в тому числі 6 850, 00 грн. ПДВ). Факт передачі товарно-матеріальних цінностей від постачальника до покупця підтверджено видатковою накладною від 25.02.2021 № РН-13 на суму 41100, 00 грн. (в тому числі 6 850, 00 грн. ПДВ).

02.03.2021 між Казенним підприємством Науково-виробничий комплекс Іскра (покупець, позивач) та Товариством з обмеженою відповідальністю Норма (постачальник, відповідач) укладено договір поставки № 17/240-юр, відповідно до пункту 1.1 якого, постачальник зобов`язується передати у власність покупця товар, а покупець зобов`язується прийняти вказаний товар та сплатити його вартість на умовах, передбачених договором.

Відповідно до пункту 2.3 договору, оплата здійснюється в розмірах, що визначені в специфікації, протягом тридцяти робочих днів з дати підписання договору. Сторони можуть погодити інші умови оплати в специфікації до договору.

Пунктом 8.6 договору передбачено, що він набирає сили з дати його підписання обома сторонами і діє до 31 грудня 2022, а в частині гарантійних обов`язків та взаєморозрахунків до їх виконання. Додатком до договору є специфікація № 1 від 02.03.2021, що підписана між сторонами.

Згідно рахунку-фактури від 17.03.2021 № СФ-19 позивач сплатив на рахунок відповідача відповідно до платіжного доручення від 19.03.2021 № 1520 грошові кошти на загальну суму 676003,38 грн. (в тому числі 112 667,23 грн. ПДВ). Факт передачі товарно-матеріальних цінностей від постачальника до покупця підтверджено видатковою накладною від 17.03.2021 № РН-25 на суму 676003,38 грн. (в тому числі 112 667,23 грн. ПДВ).

Згідно рахунку-фактури від 24.03.2021 № СФ-30 позивач сплатив на рахунок відповідача відповідно до платіжного доручення від 31.03.2021 № 873 грошові кошти на загальну суму 676003,38 грн. (в тому числі 112 667,23 грн. ПДВ). Факт передачі товарно-матеріальних цінностей від постачальника до покупця підтверджено видатковою накладною від 01.04.2021 № РН-32 та видатковою накладною від 02.06.2021 № РН-56 на суму 676003,38 грн. (в тому числі 112667,23 грн. ПДВ).

29.04.2021 між Казенним підприємством Науково-виробничий комплекс Іскра (покупець, позивач) та Товариством з обмеженою відповідальністю Норма (постачальник, відповідач) укладено договір поставки № 17/572-юр, відповідно до пункту 1.1 якого, постачальник зобов`язується передати у власність покупця товар, а покупець зобов`язується прийняти вказаний товар та сплатити його вартість на умовах, передбачених договором.

Відповідно до пункту 2.3 договору, оплата здійснюється в розмірах, що визначені в специфікації, протягом тридцяти робочих днів з дати підписання договору. Сторони можуть погодити інші умови оплати в специфікації до договору.

Пунктом 8.6 договору передбачено, що він набирає сили з дати його підписання обома сторонами і діє до 31 грудня 2022, а в частині гарантійних обов`язків та взаєморозрахунків до їх виконання. Додатком до договору є специфікація № 1 від 29.04.2021, що підписана між сторонами.

Згідно рахунку-фактури від 30.04.2021 № СФ-58 позивач сплатив на рахунок відповідача відповідно до платіжного доручення від 12.05.2021 № 1923 грошові кошти на загальну суму 285600,00 грн. (в тому числі 47 600,00 грн. ПДВ). Факт передачі товарно-матеріальних цінностей від постачальника до покупця було підтверджено видатковою накладною від 13.04.2021 № РН-58 та видатковою накладною від 21.07.2021 № РН-59 на суму 285600,00 грн. (в тому числі 47 600,00 грн. ПДВ).

За даними Єдиного реєстру податкових накладних, що підтверджено в письмовому поясненні Державної податкової служби України в особі Головного управління ДПС у Запорізькій області, податкові накладні відповідачем в установлений податковим законодавством строк не зареєстровані, всі податкові накладні, які складалися по взаємовідносинам із позивачем у період: січень, лютий, червень 2020, в ЄРПН мають статус «Реєстрацію зупинено».

Комісією, створеною відповідно до наказу ГУ ДПС у Запорізькій області «Про затвердження складу комісії» від 06.01.2021 № 36, ухвалено рішення № 8878 від 17.01.2022 «Про анулювання реєстрації платника податку на додану вартість» ТОВ «Норма», яке було надіслано відповідачу поштою.

Листом від 19.01.2022 вих. № 3162/08-01-18-06 ГУ ДПС у Запорізькій області звернулося до ТОВ «Норма», в якому зазначено про анулювання реєстрації платника податку на додану вартість згідно пп. г п. 184.1 ст. 184 ПК України. Зазначено про необхідність протягом 15 робочих днів надати інформацію та підтверджуючі документи щодо визнання умовного продажу по товарах/послугах, не оборотних активах, що рахувались на балансі підприємства на момент анулювання свідоцтва платника ПДВ.

Будь-якої відповіді чи виконання вказаного запиту відповідачем матеріали справи не містять.

6. Норми права та мотиви, з яких виходить господарський суд при ухваленні рішення

За змістом статті 224 ГК України, учасник господарських відносин, який порушив господарське зобов`язання або установлені вимоги щодо здійснення господарської діяльності, повинен відшкодувати завдані цим збитки суб`єкту, права та законні інтереси якого порушено. Під збитками розуміються витрати, зроблені управненою стороною, втрата або пошкодження її майна, а також не одержані нею доходи, які управнена сторона одержала б у разі належного виконання зобов`язання або додержання правил здійснення господарської діяльності другою стороною.

За змістом частини першої статті 225 Господарського кодексу України, до складу збитків, що підлягають відшкодуванню особою, яка допустила господарське правопорушення, включаються: вартість втраченого, пошкодженого або знищеного майна, визначена відповідно до вимог законодавства; додаткові витрати (штрафні санкції, сплачені іншим суб`єктам, вартість додаткових робіт, додатково витрачених матеріалів тощо), понесені стороною, яка зазнала збитків внаслідок порушення зобов`язання другою стороною; неодержаний прибуток (втрачена вигода), на який сторона, яка зазнала збитків, мала право розраховувати у разі належного виконання зобов`язання другою стороною; матеріальна компенсація моральної шкоди у випадках, передбачених законом.

Відповідно до частин 1, 2 статті 22 ЦК України, особа, якій завдано збитків у результаті порушення її цивільного права, має право на їх відшкодування. Збитками є: 1) витрати, яких особа зазнала у зв`язку зі знищенням або пошкодженням речі, а також витрати, які особа зробила або мусить зробити для відновлення свого порушеного права (реальні збитки); 2) доходи, які особа могла б реально одержати за звичайних обставин, якби її право не було порушене (упущена вигода).

Згідно п. 14.1.181 ст. 14 Податкового кодексу України (надалі ПК України в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин), податковий кредит це сума, на яку платник податку на додану вартість має право зменшити податкове зобов`язання звітного (податкового) періоду, визначена згідно з розділом V цього Кодексу.

За змістом пп. «а» п. 198.1 ст. 198 ПК України, до податкового кредиту відносяться суми податку, сплачені/нараховані у разі здійснення операцій з придбання або виготовлення товарів та послуг.

Пунктом 201.10 ст. 201 ПК України передбачено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

При цьому, відповідно до п. 198.6 ст. 198 ПК України, не відносяться до податкового кредиту суми податку, сплаченого (нарахованого) у зв`язку з придбанням товарів/послуг, не підтверджені зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних податковими накладними/розрахунками коригування до таких податкових накладних. Податкові накладні, отримані з Єдиного реєстру податкових накладних, є для отримувача товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту. У разі якщо платник податку не включив у відповідному звітному періоді до податкового кредиту суму податку на додану вартість на підставі отриманих податкових накладних/розрахунків коригування до таких податкових накладних, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних, таке право зберігається за ним протягом 365 календарних днів з дати складення податкової накладної/розрахунку коригування. Суми податку, сплачені (нараховані) у зв`язку з придбанням товарів/послуг, зазначені в податкових накладних/розрахунках коригування до таких податкових накладних, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних з порушенням строку реєстрації, включаються до податкового кредиту за звітний податковий період, в якому зареєстровано податкові накладні/розрахунки коригування до таких податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, але не пізніше ніж через 365 календарних днів з дати складення податкових накладних/розрахунків коригування до таких податкових накладних. У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних згідно з пунктом 201.16 статті 201 цього Кодексу перебіг строків, зазначених у цьому пункті, переривається на період зупинення реєстрації таких податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Відповідно до п. 201.1 ст. 201 Податкового кодексу України, на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Згідно п. 187.1 ст. 187 ПК України, датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.

Пунктом 201.7 статті 201 ПК України передбачено, що податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс).

Відповідно п. 201.10 ст. 201 ПК України, при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту. Податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних. Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня. З метою отримання податкової накладної/розрахунку коригування, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних, покупець надсилає в електронному вигляді запит до Єдиного реєстру податкових накладних, за яким отримує в електронному вигляді повідомлення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та податкову накладну/розрахунок коригування в електронному вигляді. Такі податкова накладна/розрахунок коригування вважаються зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних та отриманими покупцем. Покупцю товарів/послуг податкова накладна/розрахунок коригування можуть бути надані продавцем таких товарів/послуг в електронній формі з дотриманням вимог законів України "Про електронні документи та електронний документообіг" та "Про електронні довірчі послуги". Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку. Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків: для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені; для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені. Відсутність факту реєстрації платником податку - продавцем товарів/послуг податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних не дає права покупцю на включення сум податку на додану вартість до податкового кредиту та не звільняє продавця від обов`язку включення суми податку на додану вартість, вказаної в податковій накладній, до суми податкових зобов`язань за відповідний звітний період.

Як вбачається з викладеного вище, згідно з п. 201.10 ст. 201 Податкового кодексу України, на продавця товарів/послуг покладено обов`язок в установлені терміни скласти податкову накладну та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних, чим зумовлено обґрунтоване сподівання контрагента на те, що це зобов`язання буде виконано, оскільки тільки підтверджені зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних податковими накладними/розрахунками коригування до таких податкових накладних суми податку можуть бути віднесені до складу податкового кредиту.

Усі податкові накладні, що складалися відповідачем, мають статус «Реєстрацію зупинено».

Відповідно до пункту 5 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 № 520, платник податку, який склав податкову накладну/розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації таких податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі може подати документи, визначені цим пунктом.

Згідно п. 6 вказаного Порядку, письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування.

Доказів оскарження зупинення реєстрації податкових накладних матеріали справи не містять. У матеріалах справи відсутні будь-які докази на підтвердження того, що відповідач звертався до податкового органу з письмовими поясненнями та підтверджуючими документами стосовно підтвердження інформації, зазначеної в податкових накладних.

Рішенням № 8878 від 17.01.2022 ТОВ «Норма» анульовано реєстрацію платника податку на додану вартість, відповідно свій обов`язок щодо реєстрації податкових накладних в ЄРПН відповідач вже не виконає.

Відповідно до пункту 201.10 статті 201 ПК України, відсутність факту реєстрації платником податку - продавцем товарів/послуг податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних не дає права покупцю на включення сум податку на додану вартість до податкового кредиту та не звільняє продавця від обов`язку включення суми податку на додану вартість, вказаної в податковій накладній, до суми податкових зобов`язань за відповідний звітний період.

Приписами статті 623 Цивільного кодексу України унормовано, що боржник, який порушив зобов`язання, має відшкодувати кредиторові завдані цим збитки. При цьому, розмір збитків, завданих порушенням зобов`язання, доказується кредитором.

Відповідно статті 614 Цивільного кодексу України, особа, яка порушила зобов`язання, несе відповідальність за наявності її вини (умислу або необережності), якщо інше не встановлено договором або законом. Особа є невинуватою, якщо вона доведе, що вжила всіх залежних від неї заходів щодо належного виконання зобов`язання. Відсутність своєї вини доводить особа, яка порушила зобов`язання.

При вирішенні спорів про відшкодування збитків доказуванню підлягають: факт спричинення шкоди, протиправність дій заподіювача і його вина, причинний зв`язок між протиправною дією і негативними наслідками. Обов`язок доказування розподіляється таким чином: позивач доказує наявність шкоди та її розмір, а відповідач - відсутність його вини в заподіянні шкоди.

Протиправна поведінка особи може виявлятися у прийнятті нею неправомірного рішення або у неправомірній поведінці (діях або бездіяльності). Протиправною у цивільному праві вважається поведінка, яка порушує імперативні норми права або санкціоновані законом умови договору, внаслідок чого порушуються права іншої особи.

Важливим елементом доказування наявності збитків є встановлення причинного зв`язку між протиправною поведінкою боржника та збитками потерпілої сторони. Слід довести, що порушення боржником зобов`язання є причиною, а збитки, які завдано особі, - наслідком такого порушення. Протиправна дія чи бездіяльність заподіювача тільки тоді є причиною збитків, коли вона прямо (безпосередньо) пов`язана зі збитками, та є невідворотнім наслідком порушення відповідачем взятих на себе зобов`язань.

Порушення обов`язку з реєстрації податкових накладних у встановлені законодавством строки з боку відповідача позбавили позивача можливості включити суми ПДВ до складу податкового кредиту та, відповідно, скористатись правом на зменшення податкового зобов`язання на суму 538911,62 грн., що фактично є збитками цієї особи.

Обов`язком сторін у господарському процесі є доведення суду тих обставин, на які вони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень. Тобто, обов`язок доказування покладається на сторони. Докази повинні бути належними та допустимими (ст.ст. 74, 76, 77 ГПК України).

Відповідач не спростував доводів позивача, доказів реєстрації податкових накладних не надав.

Враховуючи викладене, суд визнає обґрунтованими позовні вимоги про стягнення з відповідача на користь позивача збитків у сумі 538911,62 грн.

Таким чином, позов судом задовольняється повністю.

7. Судові витрати

Відповідно п. 2 ч. 1, п. 1 ч. 4 ст. 129 ГПК України, судовий збір покладається у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав, - на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог. Інші судові витрати, пов`язані з розглядом справи, покладаються у разі задоволення позову - на відповідача.

Судовий збір у сумі 6466,94 грн. стягується з відповідача на користь позивача.

Керуючись ст.ст. 129, 232, 233, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити повністю.

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю Норма (вул. Шкільна, буд. 4-а, м. Запоріжжя, 69095, код ЄДРПОУ 20474579) на користь Казенного підприємства Науково-виробничий комплекс Іскра (вул. Магістральна, буд. 84, м. Запоріжжя, 69071, код ЄДРПОУ 14313866) 538911 (п`ятсот тридцять вісім тисяч дев`ятсот одинадцять) грн. 62 коп. збитків, 6466 (шість тисяч чотириста шістдесят шість) грн. 94 коп. судового збору.

Відповідно ст. 241 ГПК України, рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закритті апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його (її) проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повне судове рішення складено згідно з вимогами ст. 238 ГПК України та підписано 28 березня 2024.

Рішення розміщується в Єдиному державному реєстрі судових рішень за веб-адресою у мережі Інтернет за посиланням: http://reyestr.court.gov.ua.

Суддя О.В. Ярешко

Дата ухвалення рішення21.03.2024
Оприлюднено01.04.2024
Номер документу117985125
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —908/3694/23

Судовий наказ від 24.04.2024

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Ярешко О.В.

Рішення від 21.03.2024

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Ярешко О.В.

Ухвала від 21.02.2024

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Ярешко О.В.

Ухвала від 05.02.2024

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Ярешко О.В.

Ухвала від 02.01.2024

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Ярешко О.В.

Ухвала від 19.12.2023

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Ярешко О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні