Постанова
від 18.03.2024 по справі 914/2414/23
ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

79010, м.Львів, вул.Личаківська,81


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"18" березня 2024 р. Справа №914/2414/23

Західний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючого суддіО.С. Скрипчук

суддівІ.Б. Малех

О.І. Матущака,

розглянувши у письмовому провадженні матеріали апеляційної скарги Товариства з обмеженою відповідальністю «Прем`єр Логістика» за № 01/12-23 від 01.12.2023 (вх. № 01-05/3723/23 від 07.12.2023)

на рішення Господарського суду Львівської області від 07.11.2023 (повний текст рішення складено 13.11.2023, м. Львів, суддя М.М. Петрашко)

у справі № 914/2414/23

за позовом: Львівської міської ради, м. Львів

до відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю «Прем`єр Логістика», м. Львів

про стягнення 62 647,33 грн.

ВСТАНОВИВ:

Львівська міська рада звернулась до Господарського суду Львівської області з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю «Прем`єр Логістика» про стягнення 62 647,33 грн безпідставно збережених коштів у зв`язку з користуванням без правовстановлюючих документів земельною ділянкою комунальної власності (кадастровий номер земельної ділянки: 4622785700:06:000:0005), що знаходиться за адресою: вулиця Дороша Тараса 20б у селі Малехів Львівського району Львівської області.

Рішенням Господарського суду Львівської області від 07.11.2023 позовні вимоги задоволено повністю. Стягнуто з Товариства з обмеженою відповідальністю «Прем`єр Логістика на користь Львівської міської ради суму безпідставно збережених коштів в розмірі 62 647,33 грн та 2684,00 грн витрат по сплаті судового збору.

Місцевий господарський суд зазначив, що матеріалами справи підтверджується те що, відповідач є фактичним користувачем земельної ділянки з кадастровим номером 4622785700:06:000:0005, яка використовується ним для обслуговування нежитлової будівлі за відсутності вчиненого правочину щодо даної земельної ділянки.

Відповідно до розрахунку недоотриманих коштів міським бюджетом з плати за землю внаслідок використання земельної ділянки без документів, розмір збитків, завданих власнику землі за користування відповідачем земельною ділянкою площею 0,4251 га (кадастровий номер 4622785700:06:000:0005) на вул. Дороша Тараса 20б в с. Малехів, за період з 07.03.2022 по 31.03.2023 становить 62 647,33 грн. Відтак, суд першої інстанції зазначив, що вказана сума підлягає стягненню з відповідача на користь позивача в судовому порядку.

Не погодившись з даним рішенням суду Товариство з обмеженою відповідальністю «Прем`єр Логістика» подало апеляційну скаргу за № 01/12-23 від 01.12.2023 (вх. № 01-05/3723/23 від 07.12.2023), в якій просить рішення Господарського суду Львівської області від 07.11.2023 скасувати та ухвалити нове рішення, яким у задоволенні позовних вимог відмовити.

Апеляційна скарга мотивована тим, що як вбачається із інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно №322083343 від 07.02.2023 року та витягу з Державного земельного кадастру №HB-0000418442023 від 08.03.2023 року власником земельної ділянки кадастровий номер 4622785700:06:000:0005, що знаходиться за адресою с. Малехів, вул. Дороша Тараса, 20 Б - є Малехівська сільська рада.

Відтак, на переконання апелянта, Львівська міська рада не являється належним позивачем у даній справі.

Відповідач також звертає увагу на те, що підставою для прийняття Львівською міською радою ухвал, а саме, №6 від 29.12.2020, №7 від 29.12.2020, №1575 від 04.11.2021 (які визначають Львівську міську раду як правонаступника Малехівської територіальної громади) було розпорядження Кабінету Міністрів України від 12.06.2020 №718-р "Про визначення адміністративних центрів та затвердження територій територіальних громад Львівської області", яке рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 29.03.2021 у справі №640/14698/20 було визнано протиправним в частині включення Малехівської територіальної громади Жовківського району Львівської області до Львівської територіальної громади з адміністративним центром у місті Львові.

Разом з тим, апелянт вказує, що позивачем не надано жодних документальних підтверджень, що ним було повідомлено відповідача про заперечення у поновленні договору оренди, а отже на даний момент Договір оренди земельної ділянки кадастровий номер 4622785700:06:000:0005 є діючим, підтвердженням чого є дані з інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно №322083343 від 07.02.2023 року, де зазначено що 11.12.2018 року було проведено реєстрацію права оренди земельної ділянки кадастровий номер 4622785700:06:000:0005, що знаходиться за адресою с. Малехів, вул. Дороша Тараса, 20 Б у відповідності до договору оренди землі №06/2018 від 27.11.2018 року, Орендар - ТОВ «Прем?єр Логістика», Орендодавець - Малехівська сільська рада. Запис про припинення права оренди вищевказаної земельної ділянки відсутній.

Львівська міська рада подала до суду відзив (Вх. №01-04/828/24) на апеляційну скаргу, в якому просить апеляційну скаргу залишити без задоволення, а рішення Господарського суду Львівської області без змін.

Відзив на апеляційну скаргу мотивований тим, що апеляційна скарга є необґрунтованою та висновків місцевого господарського суду не спростовує.

За вимогами частини тринадцятої статті 8 Господарського процесуального кодексу України розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами, якщо цим Кодексом не передбачено повідомлення учасників справи. У такому випадку судове засідання не проводиться.

Відповідно до статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод кожній фізичній або юридичній особі гарантується право на розгляд судом упродовж розумного строку цивільної, кримінальної, адміністративної або господарської справи.

Розумність строків є одним із основоположних засад (принципів) господарського судочинства відповідно до п.10 ч.3 ст.2 ГПК України.

Поняття розумного строку не має чіткого визначення, проте, розумним вважається строк, який необхідний для вирішення справи у відповідності до вимог матеріального та процесуального законів.

При цьому, Європейський Суд з прав людини зазначає, що розумність тривалості провадження повинна визначатися з огляду на обставини справи та з урахуванням таких критеріїв: складність справи, поведінка заявника та відповідних органів влади, а також ступінь важливості предмета спору для заявника (рішення Європейського Суду з прав людини у справах Савенкова проти України, №4469/07, від 02.05.2013, Папазова та інші проти України, №№32849/05, 20796/06, 14347/07 та 40760/07 від 15.03.2012).

Відповідно до п. 4 ст. 269 ГПК України суд апеляційної інстанції не обмежений доводами та вимогами апеляційної скарги, якщо під час розгляду справи буде встановлено порушення норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права.

Розглянувши матеріали справи, з`ясувавши всі фактичні обставини, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи, суд встановив наступне.

Відповідно до інформації із Витягу НВ-0000418442023 від 08.03.2023 з Державного земельного кадастру про земельну ділянку з кадастровим номером 4622785700:06:000:0005, вказана земельна ділянка розташована за адресою: Львівська область, Жовківський район, село Малехів, вулиця Нова, 20б, площею 0,4251 га та належить до комунальної власності (власник: Малехівська сільська рада Жовківського району Львівської області, дата державної реєстрації земельної ділянки: 25.12.2008).

Як зазначено у позовній заяві, на підставі договору оренди землі від 19.05.2006 №04:06:455:00048 укладеного між Жовківською районною державною адміністрацією та ТзОВ «Прем`єр Логістика» було передано ТзОВ «Прем`єр Логістика» в оренду земельну ділянку площею 0,4251 га в с. Малехів по вул. Нова, 20б терміном на 25 роки.

Додатковою угодою від 14.11.2016 на підставі розпорядження Жовківської районної адміністрації від 15.01.2014 №7, у зв`язку зі зміною меж населеного пункту с. Малехів, припинено договір оренди землі від 19.05.2006, зареєстрований 01.06.2006 за №04:06:466:00048.

27.11.2018 між Малехівською сільською радою та ТзОВ «Прем`єр Логістика» на підставі рішення Малехівської сільської ради від 29.09.2016 №20 укладено договір оренди землі.

Рішенням Господарського суду Львівської області від 25.10.2018 у справі №914/1087/18 було визнано укладеним між Малехівською сільською радою Жовківського району Львівської області та Товариством з обмеженою відповідальністю «Прем`єр Логістика» договір оренди землі №06/2008, яким передано в оренду земельну ділянку площею 0,4251 га для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови терміном на 3 (три) роки в с. Малехів по вул. Дороша Тараса, 20б.

Постановою Західного апеляційного господарського суду від 06.03.2019 та постановою Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного господарського суду від 13.08.2019 рішення Господарського суду Львівської області від 25.10.2018 у справі №914/1087/18 було залишено без змін.

Відповідно до інформації із вищезазначеного Витягу НВ-0000418442023 від 08.03.2023 з Державного земельного кадастру про земельну ділянку з кадастровим номером 4622785700:06:000:0005, державну реєстрацію речового права, а саме права оренди строком на 3 (три) роки вказаної земельної ділянки було здійснено 11.12.2018 за Товариством з обмеженою відповідальністю «Прем`єр Логістика» (ідентифікаційний код 33951561).

Як вказав позивач, договір оренди земельної ділянки закінчився і станом на дату подання позовної заяви у даній справі №914/2414/23 інформація про продовження дії договору оренди відсутня.

09.02.2023 головним спеціалістом відділу державного контролю за використанням та охороною земель міської агломерації Управління державного контролю за використанням та охороною земель Департаменту містобудування Львівської міської ради - Смик Іриною Богданівною, провідним спеціалістом відділу державного контролю за використанням та охороною земель міської агломерації Управління державного контролю за використанням та охороною земель Департаменту містобудування Львівської міської ради - Шайдаровою Олександрою Валеріївною, провідним спеціалістом відділу районних архітекторів Управління архітектури та урбаністики Департаменту містобудування Львівської міської ради - Мельник Віталією Андріївною, головним спеціалістом сектору «Офіс Львівської громади у с. Малехів» Управління адміністрування громад Департаменту міської агломерації Львівської міської ради Тушницькою Наталією Ігорівною на підставі наказу Департаменту містобудування від 31.01.2023 №18 проведено обстеження земельної ділянки (кадастровий номер: 4622785700:06:000:0005), за результатами якого складено акт обстеження земельної ділянки №34.

Вказаним актом обстеження земельної ділянки від 09.02.2023 №34 встановлено, що земельна ділянка (кадастровий номер: 4622785700:06:000:0005, площа: 0,4251 га), що перебуває у комунальній власності та яка розташована за адресою: село Малехів, вулиця Дороша Тараса, 20б (попередня адреса: село Малехів, вулиця Нова, 20б; вулицю «Нова» згідно з рішенням Малехівської сільської ради від 05.05.2015 №1 перейменовано на вулицю «Тараса Дороша» без зміни поштових номерів будинків) використовується Товариством з обмеженою відповідальністю «Прем`єр Логістика» (ідентифікаційний код 33951561).

Відповідно до акту обстеження земельної ділянки від 09.02.2023 №34, інформація про плату за використання землі відсутня.

Крім того актом обстеження земельної ділянки від 09.02.2023 №34 встановлено, що на вказаній земельній ділянці знаходиться будівля (літ А-1) загальною площею 3185.7 кв.м приватної форми власності, яка відповідно до інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 07.02.2023 №322092071 зареєстрована за ТзОВ «Прем`єр Логістика», код ЄПРПОУ 33951561 (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 2291569046227, дата внесення запису: 12.02.2021), документи, подані для державної реєстрації: технічний паспорт, серія та номер: 5, виданий 09.02.2021, видавник: Обласне комунальне підприємство «Бюро технічної інвентаризації та експертної оцінки», свідоцтво про право власності, серія та номер: САС №070029, виданий: 12.06.2008, видавник: Малехівська сільська рада, адреса нерухомого майна: Львівська область, село Малехів, вулиця Дороша Тараса, будинок 20б.

Як вказано в акті обстеження земельної ділянки від 09.02.2023 №34, за результатами обстеження встановлено, що земельна ділянка з кадастровим номером 4622785700:06:000:0005, площею 0,4251 га фактично використовується ТзОВ «Прем`єр Логістика» для обслуговування нежитлової будівлі за відсутності вчиненого правочину щодо даної земельної ділянки.

17.02.2023 Управління державного контролю Департаменту містобудування Львівської міської ради скерувало на адресу Товариства з обмеженою відповідальністю «Прем`єр Логістика2 лист №2412-вих-19013, в якому відповідачу було запропоновано вжити заходів щодо оформлення права користування (оренди) земельної ділянкою комунальної власності, площею 0,4251 га, на вул.Дороша Тараса, 20б у селі Малехів, кадастровий номер земельної ділянки: 4622785700:06:000:0005, для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови, а також було запропоновано провести оплату всіх належних орендодавцю безпідставно збережених коштів за користування цією земельною ділянкою.

Відповідно до поданого позивачем розрахунку суми збитків недоотриманих коштів міським бюджетом з плати за землю внаслідок використання земельної ділянки без документів, які підтверджують право користування, загальний розмір орендної плати за період з 07.03.2022 по 31.03.2023 становить 62 647,33 грн.

Таким чином враховуючи наведене, позивач звернувся до Господарського суду Львівської області з вимогою про стягнення з відповідача 62647,33 грн безпідставно збережених коштів у зв`язку з користуванням без правовстановлюючих документів земельною ділянкою комунальної власності (кадастровий номер земельної ділянки: 4622785700:06:000:0005), що знаходиться за адресою: вулиця Дороша Тараса 20б у селі Малехів Львівського району Львівської області.

При винесенні постанови колегія суддів виходила з наступного.

Відповідно до статті 509 Цивільного кодексу України, зобов`язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов`язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від певної дії, а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов`язку. Зобов`язання виникають з підстав, встановлених статтею 11 цього Кодексу.

У відповідності із статтею 193 Господарського кодексу України, зобов`язання повинні виконуватися належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов`язання відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться.

Як передбачено статтею 174 Господарського кодексу України, однією з підстав виникнення господарського зобов`язання є господарський договір та інші угоди, передбачені законом, а також угоди не передбачені законом, але які йому не суперечать.

Рішенням Господарського суду Львівської області від 25.10.2018 у справі №914/1087/18, яке залишено без змін постановою Західного апеляційного господарського суду від 06.03.2019 та постановою Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного господарського суду від 13.08.2019, було визнано укладеним між Малехівською сільською радою Жовківського району Львівської області та Товариством з обмеженою відповідальністю «Прем`єр Логістика» договір оренди землі №06/2008, яким відповідачу передано в оренду земельну ділянку площею 0,4251 га для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови терміном на 3 (три) роки в с. Малехів по вул. Дороша Тараса, 20б.

Вказане рішення Господарського суду Львівської області набрало законної сили 06.03.2019. Отже з наведеного вбачається, що трирічний строк дії договору закінчився.

Відповідно до п.8 Договору оренди землі №06/201 (встановлений рішенням суду 914/1087/18) строк дії договору становить 3 роки. Орендар, має переважне право поновлення його, на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за місяць до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію.

Відповідно до ст. 31 ЗУ «Про оренду землі» договір оренди землі припиняється в разі, зокрема закінчення строку, на який його було укладено.

Статтею 126-1 Земельного кодексу України передбачено новий механізм поновлення договорів, який стосується тих, що укладені з 16 липня 2020 року якщо договір містить умову про його автоматичне поновлення після закінчення терміну, на який його укладено, цей договір поновлюється на такий самий термін на таких самих умовах.

Якщо договір оренди землі було укладено до 16 липня 2020 року, він містить умову про його поновлення так, як це передбачено статтею 33 Закону України «Про оренду землі». «У разі оренди земель державної та комунальної власності укладення договору здійснюється на підставі рішення органу» також «Орендар, який має намір скористатися переважним правом на укладення договору оренди землі на новий строк, зобов?язаний повідомити про це орендодавця до закінчення строку дії договору».

Відтак, поновлення договору оренди землі має здійснюватися на умовах, визначених таким договором, за правилами, чинними на момент його укладення, а саме відповідно до положень ст. 33 Закону України «Про оренду землі» у редакції, чинній на час його укладення.

Матеріали справи не містять жодних повідомлень від відповідача відносно продовження договору оренди земельної ділянки чи докази наявності будь-яких інших договірних правовідносин щодо орендування відповідачем вказаної земельної ділянки.

Відтак, доводи апеляційної скарги про те, що договір оренди землі №06/201 є діючим на даний час оцінюються судом критично.

Відтак, як вбачається із матеріалів справи, відповідач є фактичним користувачем земельної ділянки, кадастровий номер 4622785700:06:000:0005, що знаходиться за адресою: вул. Дороша Тараса 20б в с.Малехів, за відсутності вчиненого правочину щодо даної земельної ділянки.

Згідно із статтями 26, 33 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" та статтею 12 Земельного кодексу України, до компетенції сільських, селищних, міських рад та їх виконавчих органів належить вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин, зокрема розпорядження землями територіальних громад, здійснення контролю за додержанням земельного природоохоронного законодавства, використання і охороною земель, вирішення земельних спорів та інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону.

Приписами частин 1 та 2 статті 83 Земельного кодексу України визначено, що землі, які належать на праві власності територіальним громадам є комунальною власністю. У комунальній власності перебувають, зокрема, усі землі в межах населених пунктів, крім земельних ділянок приватної та державної власності.

Відповідно до частини 2 статті 152 Земельного кодексу України, власник земельної ділянки може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, відшкодування завданих збитків.

Відповідно до статті 206 Земельного кодексу України, використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.

Податковим кодексом України встановлено, що плата за землю це обов`язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності (підпункт 14.1.147. пункту 14.1. статті 14 Податкового кодексу України).

Як підтверджується матеріалами справи, на земельній ділянці з кадастровим номером 4622785700:06:000:0005, площею 0,4251, яка перебуває у комунальній власності, знаходиться будівля (літ А-1) загальною площею 3185,7 кв.м приватної форми власності, яка відповідно до інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 07.02.2023 №322092071 зареєстрована за ТзОВ "Прем`єр Логістика", код ЄПРПОУ 33951561 (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 2291569046227, дата внесення запису: 12.02.2021), документи, подані для державної реєстрації: технічний паспорт, серія та номер: 5, виданий 09.02.2021, видавник: Обласне комунальне підприємство "Бюро технічної інвентаризації та експертної оцінки", свідоцтво про право власності, серія та номер: САС №070029, виданий: 12.06.2008, видавник: Малехівська сільська рада, адреса нерухомого майна: Львівська область, село Малехів, вулиця Дороша Тараса, будинок 20б.

Відтак, земельна ділянка з кадастровим номером 4622785700:06:000:0005 площею 0,4251 фактично використовується відповідачем для обслуговування нежитлової будівлі за відсутності вчиненого правочину щодо даної земельної ділянки.

За змістом статті 93 Земельного кодексу України та статті 1 Закону України "Про оренду землі", оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.

Відповідно до статті 96 Земельного кодексу України, землекористувачі зобов`язані, зокрема, своєчасно сплачувати земельний податок або орендну плату.

Предметом позову у справі, яка розглядається, є вимога позивача про стягнення з відповідача, як власника нерухомого майна (нежитлової будівлі), безпідставно збережених коштів орендної плати на підставі статей 1212-1214 Цивільного кодексу України за фактичне користування без належних правових підстав земельною ділянкою комунальної власності, на якій розміщений зазначений об`єкт, за період з 07.03.2022 по 31.03.2023.

Відповідно до частини 1 та 2 статті 1212 Цивільного кодексу України, особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала.

Положення глави 83 Цивільного кодексу України застосовуються незалежно від того, чи безпідставне набуття або збереження майна було результатом поведінки набувача майна, потерпілого, інших осіб чи наслідком події.

Відповідно до приписів статті 125 Земельного кодексу України, право оренди земельної ділянки виникає з моменту державної реєстрації цього права. Однак, з огляду на приписи частини другої статті 120 Земельного кодексу України не вважається правопорушенням відсутність у власника будинку, будівлі, споруди зареєстрованого права оренди на земельну ділянку, яка має іншого власника і на якій розташоване це нерухоме майно. До моменту оформлення власником об`єкта нерухомого майна права оренди земельної ділянки, на якій розташований цей об`єкт, відносини з фактичного користування земельною ділянкою без укладеного договору оренди та недоотримання її власником доходів у вигляді орендної плати є за своїм змістом кондикційними. Фактичний користувач земельної ділянки, який без достатньої правової підстави за рахунок власника цієї ділянки зберіг у себе кошти, які мав сплатити за користування нею, зобов`язаний повернути ці кошти власнику земельної ділянки на підставі частини першої статті 1212 Цивільного кодексу України. Зазначені правові висновки викладено в постановах Великої Палати Верховного Суду від 09.11.2021 у справі №905/1680/20, від 23.05.2018 у справі №629/4628/16-ц та від 20.11.2018 у справі №922/3412/17.

Для вирішення спору щодо стягнення з власника об`єкта нерухомого майна, безпідставно збережених коштів орендної плати згідно із статтями 1212-1214 Цивільного кодексу України за фактичне користування без належних на те правових підстав земельною ділянкою комунальної власності, на якій цей об`єкт розташований необхідно, насамперед, з`ясувати: а) чи наявні правові підстави для використання земельної ділянки; б) яка площа земельної ділянки та чи є вона сформованою відповідно до вимог земельного законодавства; в) в якому розмірі підлягають відшкодуванню доходи, пов`язані із безпідставним збереженням майна, розраховані відповідно до вимог земельного законодавства, а саме на підставі нормативної грошової оцінки землі.

Аналогічний правовий висновок викладено в постанові Верховного Суду від 10.02.2020 у справі №922/981/18, від 09.02.2021 у справі №922/3617/19.

Згідно із статтею 377 Цивільного кодексу України до особи, яка набула право власності на житловий будинок (крім багатоквартирного), будівлю або споруду, переходить право власності, право користування на земельну ділянку, на якій вони розміщені, без зміни її цільового призначення в обсязі та на умовах, встановлених для попереднього землевласника (землекористувача).

Приписами частини 1 та 2 статті 120 Земельного кодексу України також визначено, що у разі набуття права власності на жилий будинок, будівлю або споруду, що перебувають у власності, користуванні іншої особи, припиняється право власності, право користування земельною ділянкою, на якій розташовані ці об`єкти. До особи, яка набула право власності на жилий будинок, будівлю або споруду, розміщені на земельній ділянці, що перебуває у власності іншої особи, переходить право власності на земельну ділянку або її частину, на якій вони розміщені, без зміни її цільового призначення. Якщо жилий будинок, будівля або споруда розміщені на земельній ділянці, що перебуває у користуванні, то в разі набуття права власності на ці об`єкти до набувача переходить право користування земельною ділянкою, на якій вони розміщені, на тих самих умовах і в тому ж обсязі, що були у попереднього землекористувача.

Зазначені норми закріплюють загальний принцип цілісності об`єкта нерухомості із земельною ділянкою, на якій цей об`єкт розташований. За цими нормами визначення правового режиму земельної ділянки перебуває у прямій залежності від права власності на будівлю і споруду та передбачається механізм роздільного правового регулювання нормами цивільного законодавства майнових відносин, що виникають при укладенні правочинів щодо набуття права власності на нерухомість, і правового регулювання нормами земельного і цивільного законодавства відносин при переході прав на земельну ділянку в разі набуття права власності на нерухомість.

Таким чином, нормами статті 120 Земельного кодексу України закріплено загальний принцип цілісності об`єкту нерухомості із земельною ділянкою, на якій цей об`єкт розташований, а у випадку переходу права власності на жилий будинок, будівлю або споруду право на земельну ділянку виникає у набувача одночасно із виникненням права на зведені на ній об`єкти.

Отже, за змістом вказаних положень право оренди земельної ділянки виникає на підставі відповідного договору з моменту державної реєстрації цього права.

При цьому, з огляду на приписи частини 2 статті 120 Земельного кодексу України, не вважається правопорушенням відсутність у власника будинку, будівлі, споруди зареєстрованого права оренди на земельну ділянку, яка має іншого власника і на якій розташоване це нерухоме майно.

Однак, з моменту виникнення права власності на нерухоме майно у власника виникає обов`язок оформити та зареєструвати речове право на відповідну земельну ділянку, розташовану під цією будівлею.

Враховуючи те, що відповідач є власником нерухомого майна, що розташоване на земельній ділянці, яка належить до комунальної власності, тому відповідач має право на використання такої земельної ділянки.

Земельна ділянка є сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера та реєстрації її у Державному земельному кадастрі. Аналогічний висновок містяться у постанові Верховного Суду від 29.05.2020 у справі №922/2843/19.

Відповідно до статті 1 Закону України "Про Державний земельний кадастр", державна реєстрація земельної ділянки це внесення до Державного земельного кадастру передбачених цим Законом відомостей про формування земельної ділянки та присвоєння їй кадастрового номера.

Частиною 1 статті 24 Закону України "Про Державний земельний кадастр" передбачено, що державна реєстрація земельної ділянки здійснюється при її формуванні шляхом відкриття Поземельної книги на таку ділянку.

Згідно з частиною 8 статті 24 даного Закону, на підтвердження державної реєстрації земельної ділянки заявнику безоплатно видається витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку. Витяг містить всі відомості про земельну ділянку, внесені до Поземельної книги. Складовою частиною витягу є кадастровий план земельної ділянки.

Як вбачається із матеріалів справи, спірній земельній ділянці присвоєно кадастровий номер: 4622785700:06:000:0005, дана земельна ділянка перебуває у комунальній власності.

Таким чином вищезазначена земельна ділянка є сформована як об`єкт цивільних прав. Судом встановлено, що позовні вимоги враховують період використання земельної ділянки без правовстановлюючих документів з 07.03.2022 по 31.03.2023.

Ухвалою Львівської міської ради №1995 від 25.05.2017 "Про затвердження Порядку продажу земельних ділянок комунальної власності та нарахування орендної плати за землю у м. Львові" затверджено Порядок продажу земельних ділянок комунальної власності та нарахування орендної плати за землю у м. Львові.

Пунктом 5 ухвали встановлено, що ця ухвала набирає чинності з 01.01.2018 року. Пунктом 7.3 Розділу 7 вказаного Порядку визначено, що розмір орендної плати за земельні ділянки встановлюється відповідно до їх цільового (функціонального) використання у розрізі економіко-планувальних зон м. Львова згідно з цим Порядком, за винятком випадку, коли розмір орендної плати за землю визначений ухвалою міської ради про передачу земельної ділянки в оренду або результатами земельних торгів (у разі набуття права оренди на земельну ділянку на конкурентних засадах).

Відповідно до п. п. 7.5.1 Розділу 7 Порядку, річний розмір орендної плати встановлюється у розмірі у розмірі 3 відсотків від нормативної грошової оцінки земельної ділянки за винятком коли розмір орендної плати за землю визначений ухвалою міської ради про передачу земельної ділянки в оренду або протоколом аукціону (у разі набуття права оренди на земельну ділянку на конкурентних засадах) та для земельних ділянок використання яких вказано у пунктах 7.6 - 7.16 цього Порядку.

Відповідно до інформації з витягу із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки, яка перебуває у комунальній власності, нормативна грошова оцінка вказаної земельної ділянки становить 931657,42 грн.

Рішенням Малехівської сільської ради №20 від 29.09.2016 «Про надання ТзОВ «Прем`єр Логістика» земельної ділянки в оренду" затверджено розмір орендної плати, що становить 7 відсотків від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

Відповідно до розрахунку недоотриманих коштів міським бюджетом з плати за землю внаслідок використання земельної ділянки без документів, розмір збитків, завданих власнику землі за користування відповідачем земельною ділянкою площею 0,4251 га (кадастровий номер 4622785700:06:000:0005) на АДРЕСА_1 , за період з 07.03.2022 по 31.03.2023 становить 62647,33 грн.

Відповідно до листа Головного управління ДПС у Львівській області від 22.05.2023 №1.8-15349-24, відомості про задекларованих та сплачених сум плати за землю в селі Малехів, вулиця Тараса Дороша 20б (кадастровий номер 4622785700:06:000:0005) площею 0,4251 відсутні.

Відтак, загальна сума безпідставно збережених коштів в розмірі орендної плати за користування земельною ділянкою комунальної власності за період з 07.03.2022 по 31.03.2023 становить 62647,33 грн.

З огляду на викладене відповідач як фактичний користувач земельної ділянки, яка перебуває у комунальній власності, без достатньої правової підстави за рахунок власника цієї ділянки зберіг у себе кошти, які мав заплатити за користування нею, а тому зобов`язаний повернути ці кошти власнику земельної ділянки на підставі частини 1 статті 1212 Цивільного кодексу України. Аналогічний правовий висновок викладено у постанові Верховного Суду від 09.02.2021 у справі №922/3617/19.

Щодо доводів апеляційної скарги про те, що Львівська міська рада не є належним позивачем у даній справі колегія суддів вказує наступне.

Пунктом 10 Прикінцевих та перехідних положень Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" передбачено, що з набранням чинності цим Законом майно, яке до прийняття Конституції України у встановленому законодавством порядку передане державою до комунальної власності адміністративно-територіальних одиниць та набуте ними на інших законних підставах, крім майна, що відчужене у встановленому законом порядку, є комунальною власністю відповідних територіальних громад сіл, селищ, міст. Майно, передане до комунальної власності областей і районів, а також набуте на інших законних підставах, є спільною власністю територіальних громад сіл, селищ, міст, управління яким відповідно до Конституції України здійснюють районні і обласні ради або уповноважені ними органи. Відчуження зазначеного майна здійснюється лише за рішенням власника або уповноваженого ним органу. За пропозицією сільських, селищних, міських рад районні, обласні ради повинні приймати рішення про передачу до комунальної власності відповідних територіальних громад окремих об`єктів, спільної власності територіальних громад, які знаходяться на їх території і задовольняють колективні потреби виключно цих територіальних громад.

У силу статей 3, 169, 172 Цивільного кодексу України органи місцевого самоврядування є органами, через які територіальні громади набувають і здійснюють цивільні права та обов`язки як учасники цивільних відносин.

Органи місцевого самоврядування є юридичними особами і наділяються законодавством України про місцеве самоврядування власними повноваженнями, в межах яких діють самостійно і несуть відповідальність за свою діяльність відповідно до закону. Органи місцевого самоврядування в своїй самоврядній діяльності не є підпорядкованими іншим органам місцевого самоврядування.

Відповідно до статті 1 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", територіальна громада це жителі, об`єднані постійним проживанням у межах села, селища, міста, що є самостійними адміністративно-територіальними одиницями, або добровільне об`єднання жителів кількох сіл, селищ, міст, що мають єдиний адміністративний центр.

Відповідно до пункту 6-1 Розділу V (Прикінцеві та перехідні положення) Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", до прийняття закону про адміністративно-територіальний устрій України закінчення повноважень сільських, селищних, міських рад, їхніх виконавчих органів, а також реорганізація сільських, селищних, міських рад, їхніх виконавчих органів як юридичних осіб у зв`язку із змінами в адміністративно-територіальному устрої України здійснюються з урахуванням, зокрема, таких положень:

- у день набуття повноважень сільською, селищною, міською радою, обраною територіальною громадою, територія якої затверджена Кабінетом Міністрів України (далі - сформована територіальна громада), припиняються повноваження сільських, селищних, міських рад, сільських, селищних, міських голів, обраних територіальними громадами, територія яких включена до території сформованої територіальної громади (далі - розформовані територіальні громади);

- сформована територіальна громада є правонаступником усього майна, прав та обов`язків розформованої територіальної громади з урахуванням особливостей, визначених підпунктами 5 і 6 цього пункту;

- з дня затвердження новообраною радою персонального складу її виконавчого комітету починається реорганізація відповідних юридичних осіб - виконавчих комітетів рад, що припиняються, шляхом їх приєднання до юридичної особи - виконавчого комітету новообраної ради. Після завершення реорганізації відповідні юридичні особи - виконавчі комітети сільських, селищних, міських рад припиняються у порядку, визначеному цим пунктом.

Відповідно до постанови Верховної Ради України від 15.07.2020 №795-IX на 25 жовтня 2020 року було призначено чергові місцеві вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів, які проводились, серед іншого, на території Львівської територіальної громади.

24.11.2020 повноваження Малехівської сільської ради у відповідності до Розділу V (Прикінцеві та перехідні положення) Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" припинилися, оскільки було проведено перше пленарне засідання першої сесії Львівської міської ради Львівського району Львівської області.

Таким чином, Закон України "Про місцеве самоврядування в Україні" визначає, що Львівська міська територіальна громада є правонаступником всього майна, прав та обов`язків територіальних громад, територія яких включена до території Львівської міської територіальної громади, а саме Брюховицької, Винниківської, Рудненської, Грибовицької (Жовківський район), Грядівської (Жовківський район), Дублянської міської ради (Жовківський район), Зашківської (Жовківський район), Малехівської (Жовківський район), Лисиничівської (Пустомитівський район), Рясне-Руської (Яворівський район).

29.12.2020 Львівська міська рада постановила ухвалу №6 "Про функціонування Львівської міської територіальної громади", відповідно до якої з метою організації функціонування Львівської міської територіальної громади у перехідний період, а також для фінансового, матеріально-технічного забезпечення та контролю за діяльністю підприємств, установ і організацій на території населених пунктів, що увійшли до складу Львівської міської територіальної громади, керуючись Законом України "Про місцеве самоврядування в Україні", розпорядженням Кабінету Міністрів України від 12.06.2020 №718-р "Про визначення адміністративних центрів та затвердження територій територіальних громад Львівської області", враховуючи те, що Львівська міська рада є правонаступником прав та обов`язків місцевих рад, які приєднуються, міська рада ухвалила, зокрема, визначити Львівську міську територіальну громаду правонаступником всього майна, прав та обов`язків територіальних громад, територія яких включена до території Львівської міської територіальної громади, а саме Брюховицької, Винниківської, Рудненської, Грибовицької (Жовківський район), Грядівської (Жовківський район), Дублянської міської ради (Жовківський район), Зашківської (Жовківський район), Малехівської (Жовківський район), Лисиничівської (Пустомитівський район), Рясне-Руської (Яворівський район) відповідно до Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні".

Крім того згідно з ухвалою Львівської міської ради від 29.12.2020 №7 "Про припинення місцевих рад шляхом приєднання до Львівської міської ради", керуючись статтями 25, 59, пунктом 6-1 Розділу V "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", статтею 17 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб підприємців та громадських формувань", Законом України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні", частиною 4 статті 31 Закону України "Про Національний архівний фонд та архівні установи", Порядком подання фінансової звітності, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 28.02.2000 №419, Положенням про інвентаризацію активів та зобов`язань, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 02.09.2014 №879, Правилами організації діловодства та архівного зберігання документів у державних органах, органах місцевого самоврядування, на підприємствах, в установах і організаціях, затвердженими наказом Міністерства юстиції України від 18.06.2015 №1000/5, враховуючи розпорядження Кабінету Міністрів України від 12.06.2020 №718-р "Про визначення адміністративних центрів та затвердження територій територіальних громад Львівської області", відповідно до статей 104, 105, 107 Цивільного кодексу України міська рада ухвалила, зокрема, припинити шляхом приєднання до Львівської міської ради (код ЄДРПОУ 04055896, місце розташування: пл. Ринок, 1, м. Львів, Львівської області) юридичні особи, зокрема :Малехівську сільську раду Жовківського району Львівської області (код ЄДРПОУ 22355287, місце розташування: вул. Івасюка, 6, с. Малехів, Жовківського району, Львівської області).

Тобто в даному випадку відповідно до положень Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", Постанови Верховної Ради України від 17.07.2020 №807-IX "Про утворення та ліквідацію районів", а також розпорядження Кабінету Міністрів України від 12.06.2020 №718-р "Про визначення адміністративних центрів та затвердження територій територіальних громад Львівської області", повноваження Малехівської сільської ради припинено, та визначено, що Львівська міська територіальна громада у відповідності до пункту 6-1 Розділу V (Прикінцеві та перехідні положення) Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" є правонаступником всього майна, прав та обов`язків, рад, які ліквідовуються.

Крім того згідно з ухвалою Львівської міської ради від 04.11.2021 №1575 "Про прийняття у комунальну власність та реєстрацію за Львівською міською радою права комунальної власності на об`єкти нерухомого майна територіальної громади Малехівської сільської ради Жовківського району Львівської області, що увійшла до складу Львівської міської територіальної громади", з метою врегулювання відносин власності щодо об`єктів нерухомого майна територіальних громад, що увійшли до складу Львівської міської територіальної громади, керуючись ст. 144 Конституції України, ст. ст. 12, 122 Земельного кодексу України, ст. ст. 104-108 Цивільного кодексу України, Законом України "Про внесення змін до деяких законів України щодо впорядкування питань організації та діяльності органів місцевого самоврядування і районних державних адміністрацій", розділом ІІ Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності", ст. ст. 26, 60 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", розпорядженням Кабінету Міністрів України від 12.06.2020 № 718-р "Про визначення адміністративних центрів та затвердження територій територіальних громад Львівської області", ухвалою міської ради від 29.12.2020 № 6 "Про функціонування Львівської міської територіальної громади", міська рада ухвалила, зокрема, зареєструвати Львівській міській територіальній громаді в особі Львівської міської ради право комунальної власності на об`єкти нерухомого майна територіальної громади Малехівської сільської ради Жовківського району Львівської області, що увійшла до складу Львівської міської територіальної громади, згідно з додатком.

Крім того як вбачається з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, діяльність такої юридичної особи (органу місцевого самоврядування), як Малехівська сільська рада Жовківського району Львівської області (80383, Львівська область, Жовківський район, село Малехів, вулиця Івасюка, будинок 6, ідентифікаційний код 22355287) є припинена.

Згідно з частиною 1 статті 104 Цивільного кодексу України, юридична особа припиняється в результаті реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або ліквідації.

У постанові від 30.12.2020 у справі №805/4361/17-а (адміністративне провадження №К/9901/23524/20) Касаційний адміністративний суд у складі Верховного Суду дійшов висновку, що публічне правонаступництво органів державної влади є окремим, особливим видом правонаступництва, під таким терміном розуміється перехід в установлених законом випадках прав та обов`язків одного суб`єкта права іншому. При цьому обов`язок по відновленню порушених прав особи покладається на орган, компетентний відновити такі права. Такий підхід щодо переходу до правонаступника обов`язку відновити порушене право відповідає принципу верховенства права, оскільки метою правосуддя є ефективне поновлення порушених прав, свобод і законних інтересів.

Правонаступництво в сфері управлінської діяльності органів державної влади (публічне правонаступництво) передбачає повне або часткове передання (набуття) адміністративної компетенції одного суб`єкта владних повноважень (суб`єкта публічної адміністрації) до іншого або внаслідок припинення первісного суб`єкта, або внаслідок повного чи часткового припинення його адміністративної компетенції.

У такому випадку також відбувається вибуття суб`єкта владних повноважень із публічних правовідносин.

Особливістю адміністративного (публічного) правонаступництва є те, що подія переходу прав та обов`язків, що відбувається із суб`єктами владних повноважень, сама по собі має бути публічною та врегульованою нормами права.

Отже, коли відбувається публічне правонаступництво, вирішальним є встановлення факту переходу повністю чи частково функцій (адміністративної компетенції) від одного суб`єкта владних повноважень до іншого, а не факту державної реєстрації припинення вибувшого з публічних правовідносин суб`єкта владних повноважень як юридичної особи.

Враховуючи вищенаведене, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про те, шо Львівська міська рада, як уповноважена особа Львівської територіальної громади в силу закону набула статусу правонаступника на все майно, права та обов`язки територіальних громад, територія яких включена до території Львівської міської територіальної громади, в тому числі і на земельну ділянку площею 0,4251 га (кадастровий номер 4622785700:06:000:0005), що знаходиться за адресою: вул. Дороша Тараса 20б у с. Малехів.

Підсумовуючи все вищевказане, колегія суддів зазначає, що доводи скаржника не знайшли свого підтвердження в ході розгляду апеляційної скарги. Ці доводи не спростовують фактів, покладених в основу рішення Господарського суду Львівської області від 07.11.2023 у справі №914/2414/23.

За приписами частин 1, 2, 4 статті 269 Господарського процесуального кодексу України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги. Суд апеляційної інстанції досліджує докази, що стосуються фактів, на які учасники справи посилаються в апеляційній скарзі та (або) відзиві на неї. Суд апеляційної інстанції не обмежений доводами та вимогами апеляційної скарги, якщо під час розгляду справи буде встановлено порушення норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права.

Суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів (ч. 1 ст. 86 Господарського процесуального кодексу України).

Відповідно до ч.ч. 1-5 статті 236 Господарського процесуального кодексу України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Судове рішення має відповідати завданню господарського судочинства, визначеному цим Кодексом. При виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду. Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

Згідно з практикою Європейського Суду з прав людини, яка відображає принцип належного здійснення правосуддя, у рішеннях судів та органів, що вирішують спори, має бути належним чином викладено підстави, на яких вони ґрунтуються. Обсяг цього обов`язку щодо обґрунтовування рішення може бути різним залежно від характеру самого рішення і має визначатись з урахуванням обставин відповідної справи. Пункт 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод зобов`язує суди давати обґрунтування своїх рішень, але це не може сприйматись як вимога надавати детальну відповідь на кожен аргумент.

З огляду на вищевказане, колегія суддів приходить до висновку про те, що суд першої інстанції вірно встановив обставини, що мають значення для справи, надав належну оцінку дослідженим доказам, прийняв законне обґрунтоване рішення у відповідності з вимогами матеріального і процесуального права, тому його необхідно залишити без змін, апеляційну скаргу без задоволення.

Судові витрати

З огляду на те, що суд залишає апеляційну скаргу без задоволення, судові витрати, пов`язані з розглядом справи у суді апеляційної інстанції, покладаються на скаржника відповідно до статті 129 Господарського процесуального кодексу України.

Керуючись ст. ст. 86, 269, 270, 275, 276, 282 Господарського процесуального кодексу України, Західний апеляційний господарський суд

ПОСТАНОВИВ :

1.Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «Прем`єр Логістика» за № 01/12-23 від 01.12.2023 (вх. № 01-05/3723/23 від 07.12.2023) залишити без задоволення.

2. Рішення Господарського суду Львівської області від 07.11.2023 у справі №914/2414/23 без змін.

3. Судовий збір сплачений за апеляційну скаргу покласти на скаржника.

4. Постанова набирає законної сили з дня її прийняття. Строки та порядок оскарження постанов апеляційного господарського суду визначені § 1 глави 2 Розділу IV ГПК України.

Веб-адреса судового рішення в Єдиному державному реєстрі судових рішень: http//reyestr.court.gov.ua.

Головуючий суддяО.С. Скрипчук

Суддя І.Б. Малех

СуддяО.І. Матущак

СудЗахідний апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення18.03.2024
Оприлюднено01.04.2024
Номер документу118000736
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —914/2414/23

Ухвала від 13.05.2024

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Случ О.В.

Постанова від 18.03.2024

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Скрипчук Оксана Степанівна

Ухвала від 11.01.2024

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Скрипчук Оксана Степанівна

Ухвала від 12.12.2023

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Скрипчук Оксана Степанівна

Рішення від 07.11.2023

Господарське

Господарський суд Львівської області

Петрашко М.М.

Ухвала від 14.08.2023

Господарське

Господарський суд Львівської області

Петрашко М.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні