ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
29 березня 2024 рокусправа № 380/10535/23 м. Львів
Львівський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Качур Р.П. розглянув у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Сокальської міської ради Львівського району Львівської області про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити дії -
УСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 (далі - позивач) звернувся до Львівського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Сокальської міської ради Львівського району Львівської області (далі - відповідач) у якій просить:
- визнати протиправною бездіяльність відповідача щодо неприйняття рішення про «Про зменшення відсоткової орендної плати по договору оренди земельної ділянки від 10.06.2009 року по АДРЕСА_1 »;
- зобов`язати відповідача на найближчому пленарному засіданні ради розглянути заяву в порядку визначеному законом та прийняти рішення «Про зменшення відсоткової орендної плати по договору оренди земельної ділянки від 10.06.2009 року по АДРЕСА_1 » та внести зміни до п. 2 рішення Сокальської міської ради Львівської області сесії скликання № 761 від 26.06.2019 «Про надання дозволу на поновлення договору оренди земельної ділянки несільськогосподарського призначення в АДРЕСА_1 ОСОБА_1 » в частині встановлення річної орендної плати в розмірі 3% від нормативної грошової оцінки землі.
В обґрунтування позову зазначив, що 07.02.2023 року Сокальською міською радою на сесії XXX скликання VIII від 24.01.2023 року вкотре розглядалось питання за заявою позивача про внесення змін до п. 2 рішення Сокальської міської ради № 761 від 26.06.2019 та прийняття рішення «Про зменшення відсоткової орендної плати до договору оренди земельної ділянки від 10.06.2009 року по АДРЕСА_1 ». Рішення сесією Сокальської міської ради за його заявою вдруге прийнято не було. Вказав, що листом Сокальської міської ради від 22.02.2023 року № 495/02-31 йому безпідставно відмовлено у повторному розгляді заяви на наступній сесії ради. Таку бездіяльність вважає протиправною, а дії Сокальської міської ради незаконними, такими, що грубо порушують його конституційні права, законодавство про місцеве самоврядування, про звернення громадян та земельне законодавство. Повідомив, що для розгляду на сесії Сокальської міської ради позивачем подано письмову заяву про зменшення відсоткової ставки орендної плати за договором оренди земельної ділянки для житлового будівництва по АДРЕСА_1 з 10% до 3% та внесення відповідних змін до п. 2 рішення № 761 від 26.06.2019 року «Про надання дозволу на поновлення договору оренди земельної ділянки несільськогосподарського призначення в АДРЕСА_1 ОСОБА_1 », яка відповідно до Регламенту міської ради розглянута на засіданні постійної комісії з питань агропромислового комплексу, земельних відносин, екології та природокористування, розвитку територій та інфраструктури, архітектури та будівництва міської ради, де отримала позитивний висновок. Зазначив, що проект рішення «Про зменшення відсоткової орендної плати до договору оренди земельної ділянки від 10.06.2009 року по АДРЕСА_1 » рекомендований для розгляду на сесії та включений до порядку денного сесії ХХХ скликання VIII від 24.01.2023 року. Стверджує, що 07.02.2023 року на сесії Сокальської міської ради відбулось обговорення даного проекту рішення та запропоновано постійною комісією для прийняття за основу і в цілому. Водночас за результатами поіменного голосування рішення не прийнято, оскільки із присутніх на сесії та зареєстрованих 26 депутатів (із загальної кількості 34 депутатів) за прийняття даного рішення проголосувало 13 депутатів, проти прийняття рішення не голосував жоден депутат, утрималися від голосування 5 депутатів та взагалі не голосували 8 депутатів з присутніх на сесії (у тому числі міський голова, голос якого враховується при прийнятті рішень), що підтверджується протоколом лічильної комісії і є, на думку позивача, порушенням Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» та Регламенту Сокальської міської ради. Вказав, що відповідно до вимог Регламенту Сокальської міської ради VII скликання, затвердженого рішенням сесії № 6 від 21.12.2021 року, рішення приймаються на пленарному засіданні ради більшістю депутатів від загального складу ради з урахуванням голосу міського голови відкритим, поіменним або таємним голосуванням. Головуючий після закінчення голосування повідомляє повні результати і прийняте рішення, ніхто не може перешкоджати і переривати голосування, а в разі порушення процедури голосування або виникнення перешкод під час його проведення, негайно проводиться повторне голосування без обговорення (ст.ст. 82, 83 Регламенту). Повідомив, що в той час, як рішення по питанню позивача було поставлено на голосування, депутати продовжували обговорення з місця, перешкоджали голосуванню, виходили із залу та не приймали участі в голосуванні. Однак, головуючим на сесії під час оголошення результатів за протоколом лічильної комісії, з`ясувавши, що 8 осіб із зареєстрованих депутатів не проголосували взагалі та наявні були перешкоди у його проведенні, у порушення вимог згаданого вище Регламенту не проведено повторного голосування. Листом Сокальської міської ради № 495/02-37 від 22.02.2023 року у відповідь на адвокатський запит, щодо усунення порушень Регламенту Сокальської міської ради та проведення повторного розгляду заяви позивача та прийняття рішення на найближчій сесії повідомлено про відсутність підстав для повторного розгляд даного питання черговою сесією Сокальської міської ради. Позивач вважає, що орган місцевого самоврядування не може ухилятись від прийняття рішення за заявами громадян, утримання від голосування за чи проти по питаннях, віднесених до виключної компетенції сесії місцевої ради, що суперечить основним завданням та обов`язкам депутата місцевої ради, а також нормам Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» та ст. 19 Конституції України.
Крім того зазначив, що дії Сокальської міської ради стосовно неналежного розгляду його заяв та неприйняття відповідних рішення носять системний характер, позаяк вперше ОСОБА_1 08.10.2019 подавав аналогічну письмову заяву Сокальській міській раді про встановлення орендної плати в розмірі 3%, оскільки, як вважає позивач, зміни до договору оренди додатковою угодою в частині збільшення орендної плати з існуючих 3% до 10% на підставі рішення сесії Сокальської міської ради № 761 від 26.06.2019 року внесено Сокальською міською радою одноособово, без жодного обґрунтування та без належних на це законних підстав. Повідомив, що про розгляд заяви від 08.10.2019 на сесії ради повідомлений не був, 11.10.2019 на сесії під час розгляду заяви не був присутній. У 2022 році з`ясував, що заява одержала позитивний висновок постійної комісії з питань архітектури та земельних відносин, а під час розгляду заяви на сесії ради за рішення про встановлення ставки орендної плати в розмірі 3% проголосувало 11 депутатів та 4 депутати утрималось, проти ніхто не голосував. Стверджує, що був впевнений, що голосування пройшло на його користь і заява позивача задоволена. Водночас рішення сесією прийнято не було, оскільки в протоколі голосування по даному питанню лічильною комісією проставлено відсутніх на сесії 12 осіб, в той Однак, на час як зареєстровано для участі в сесії більша кількість депутатів. У зв`язку з зазначеним звернувся до суду із цим позовом.
Ухвалою від 18.05.2023 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін за наявними у справі матеріалами; відповідачу встановлено 15-денний строк з дня вручення копії цієї ухвали для подання відзиву на позовну заяву.
Копію ухвали про відкриття провадження у справі від 18.05.2023 та копію позовної заяви з додатками надіслано відповідачу засобами електронного зв`язку за допомогою сервісу «Електронний суд», що підтверджується наявними в матеріалах справи довідками про доставку електронних листів. Крім того, копію ухвали про відкриття провадження у справі від 18.05.2023 та копію позовної заяви з додатками надіслано відповідачу на адресу електронної пошти, яка відповідає адресі електронної пошти відповідача, зазначеній у заяві (вх. № 88965 від 20.11.2023). Правом подати письмовий відзив на позовну заяву відповідач станом день розгляду справи не скористався, відтак суд, керуючись ч. 6 ст. 162 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), вирішив справу за наявними матеріалами.
Ухвалою від 07.11.2023 витребувано додаткові докази та продовжено розгляд справи.
Суд дослідив матеріали справи, всебічно і повно з`ясував усі фактичні обставини, об`єктивно оцінив докази, які мають юридичне значення для вирішення спору по суті та встановив таке.
Між Територіальною громадою в особі голови Сокальської міської ради ОСОБА_2 (орендодавець) згідно з рішенням № 55 ХХ сесії V скликання Сокальської міської ради від 10.04.2009 та ПП ОСОБА_1 укладено договір оренди землі № 040946101693 від 27 квітня 2009 року (далі - Договір).
Відповідно до п. 1 Договору Орендодавець надає, a Орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку несільськогосподарського призначення (землі житлової та громадської забудови міста), яка знаходиться на території Сокальської міської ради по вул. Курбаса діл. № 1.
В оренду передається земельна ділянка загальною площею 0,0690 в тому числі землі забудови міста. (гектарів) (п. 2 Договору).
Згідно з п. 5 Договору нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить - 112587,34 грн.
Договорів укладено строком на 10 років.
Відповідно до п. 9 Договору орендна плата вноситься орендарем у формі та розмірі 3377,62 грн за рік, у грошовій формі у розмірі 281,47 гривень за місяць і оплачується щомісячно на рахунок Сокальської міської ради в ГУДКУ у Львівській області.
Обчислення розміру орендної плати за земельні ділянки приватної власності здійснюється з урахуванням індексації. Обчислення розміру орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності здійснюється з урахуванням їх цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, за затвердженими Кабінетом Міністрів України формами, що заповнюються під час укладання або зміни умов договору оренди чи продовження його дії (п. 10 Договору).
Договір оренди землі № 040946101693 від 27 квітня 2009 року зареєстрований у Сокальському відділі ЦДЗК 10.06.2009 за № 040946101693.
Відповідно до акту прийому-передачі земельної ділянки від 10.09.2009, який складений відповідно до Договору оренди земельної ділянки від 27 квітня 2009 року територіальна громада в особі голови Сокальської міської ради передає, a ПП ОСОБА_1 приймає у користування на умовах оренди терміном на 10 років земельну ділянку площею 0,0690 га по АДРЕСА_1 із земель житлової та громадської забудови міста.
Згідно з п. 3 вказаного акта Сокальська міська рада та ПП ОСОБА_1 беруть на себе права та обов`язки по виконанню умов договору.
У силу п. 4 Договору земельна ділянка вважається переданою в оренду ПП ОСОБА_1 з моменту підписання акту прийому передачі та державної реєстрації договору оренди.
Згідно з додатком від 20.10.2010 до Договору оренди № 040946101693 від 10.06.2009, на підставі рішення ХХХ сесії V скликання від 19.10.2010, зменшено орендну плату за земельну ділянку площею 0,0690 га по АДРЕСА_1 гр. ОСОБА_1 з 6% до 3%. Перерахунок орендної плати носить орендарем у грошовій формі у розмірі 149,03 грн в місяць, 1788,35 грн в рік.
Рішенням ХХХІХ сесії VII скликання Сокальської міської ради Львівської області від 26.06.2019 № 761 «Про надання дозволу на поновлення договору оренди земельної ділянки несільськогосподарського призначення в АДРЕСА_1 ОСОБА_1 » поновлено договір оренди терміном терміном на 10 років на земельну ділянку несільськогосподарського призначення (кадастровий номер 4624810100:01:008:0260) площею 0,0690 га для будівництва житлового будинку з вбудовано-прибудованим об`єктом громадського призначення (офіс юридичної консультації) по АДРЕСА_1 ОСОБА_1 .
Пунктом 2 вказаного рішення встановлено річну орендну плату в розмірі 10% від нормативної грошової оцінки землі.
Додатковою угодою про поновлення договору оренди земельної ділянки від 22.07.2019 поновлено термін дії договору оренди земельної ділянки від 10.06.2009, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис № 040946101693 на 10 (десять) років.
Пунктом 2 Додаткової угоди внесено зміни до вищевказаного договору оренди земельної ділянки, зокрема:
- пункт 1 в розділі договору «Предмет договору» викладено в новій редакції: «Орендодавець надає, а орендар приймає у строкове платне користування земельну ділянку несільськогосподарського призначення (02.07 Для іншої житлової забудови) з кадастровим номером 4624810100:01:008:0260, яка розташована на території Сокальської міської ради по вул. Курбаса ділянка № 1»
- пункт 5 в розділі договору «Об`єкт оренди» викладено в такій редакції: «Нормативна грошова оцінка земельної ділянки на дату укладення договору становить: 222219,24 гривень (кадастровий номер земельної ділянки 4624810100:01:008:0260).
- пункт 9 в розділі договору «Орендна плата» викладено у такій редакції: «Орендна плата вноситься орендарем у формі та розмірі у грошовій формі в розмірі 10% нормативної грошової оцінки землі і оплачується, щомісячно на рахунок Сокальської міської ради в Казначейство України».
Позивач звернувся до міського голови м. Сокаля п. ОСОБА_3 із заявою від 08.10.2019 у якій просив зменшити йому встановлену річну орендну плату до 3% річних у зв`язку з тим, що станом на день подання заяви житловий будинок на стадії будівництва.
Відповідно до протоколу постійної комісії з питань архітектури та земельних відносин, заяву ОСОБА_1 призначено до розгляду на сесії ради.
Згідно з результатами поіменного голосування по питанню порядку денного XLV сесії VII скликання Сокальської міської ради від 11.10.2019, за прийняття рішення про зменшення відсоткової ставки орендної плати за земельну ділянку ОСОБА_1 проголосувало 11 депутатів ради, 4 утримались.
Позивач звернувся до Сокальського міського голови Сергія Касяна із заявою від 02.11.2022 у якій повідомив, що він є орендарем земельної ділянки у місті Сокалі по (земельна ділянка № НОМЕР_1 ). Вказав, що між ним, як орендарем, та Сокальською міською радою як орендодавцем укладено договір оренди земельної ділянки несільськогосподарського призначення для житлового будівництва за результатами конкурсної комісії ради із ставкою орендної плати в розмірі 3% від нормативної грошової оцінки, який, згодом було поновлено. Зазначив, що 22.07.2019 року відповідно до вимог земельного законодавства у зв`язку із закінченням строку оренди між позивачем та Сокальською міською радою укладено додаткову угоду про поновлення договору оренди земельної ділянки згідно з рішенням Сокальської міської ради № 761 від 26.06.2019. На вказаній сесії присутній не був, про розгляд даного питання не повідомлявся. Вказав, що зміни до договору оренди в частині збільшення орендної плати з існуючих 3% до 10% та нормативної грошової оцінки земельної ділянки винесено Сокальською міською радою одноособово, без жодного обґрунтування та без належних на це законних підстав. Також повідомив, що 08.10.2019 року письмово звернувся до Сокальської міської ради із заявою про зменшення орендної плати до 3% та відповідно приведення розміру орендної плати до договору оренди та рівної для усіх орендарів в межах міста Сокаль. Відповіді на таку заяву не отримав. Просив розглянути заяву від 08.10.2019 повторно.
Відповідно до протоколу № 14 від 05.12.2022 з питань агропромислового комплексу, земельних відносин, екології та природокористування, розвитку території, інфраструктури, архітектури та будівництва відділом земельних ресурсів та екології розроблено проект рішення за №п/п 18 «Про зменшення відсоткової орендної плати по договору оренди земельної ділянки від 10.06.2009 по АДРЕСА_1 , гр. ОСОБА_4 ». Згідно з наданим позивачем проєктом рішення Сокальської міської ради «Про зменшення відсоткової орендної плати по договору оренди земельної ділянки від 10.06.2009 по АДРЕСА_1 , гр. Карпов» задоволено заяву позивача від 02.11.2022 та встановлено розмір орендної плати - 3% від нормативної грошової оцінки землі, за згодою сторін.
Поряд з цим, вказане рішення розглянуто на ІІ пленарному засіданні чергової ХХХ сесії VIII скликання Сокальської міської ради Львівської області.
Згідно з витягом з протоколу ІІ пленарного засідання чергової ХХХ сесії VIII скликання Сокальської міської ради Львівської області від 07.02.2023 рішення не прийнято. Зазначений проєкт набрав 13 голосів «за», 0 голосів «проти», 5 «утримались», 17 не голосували.
Позивач не погоджується з бездіяльністю відповідача щодо неприйняття рішення про «Про зменшення відсоткової орендної плати по договору оренди земельної ділянки від 10.06.2009 року по АДРЕСА_1 », тому звернувся з цим позовом до суду.
При вирішенні спору суд керується таким.
Відповідно до статті 19 Конституції України, органи державної влади та місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, у межах повноважень та способом, передбаченими Конституцією та законами України.
Згідно із ст. 14 Конституції України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.
Відповідно до статті 144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов`язковими до виконання на відповідній території.
Право на земельну ділянку виникає і реалізується на підставах і в порядку, визначених Конституцією України, Земельним Кодексом України від 25.10.2001 № 2768-III (далі - ЗК України, Земельний кодекс України) та іншими законами України, що регулюють земельні відносини.
Статтею 25 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» передбачено, що сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.
Відповідно до пункту 24 частини першої статті 26 вказаного Закону виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються питання встановлення місцевих податків і зборів відповідно до Податкового кодексу України.
Пунктом 8.1. статті 8 ПК України передбачено, що в Україні встановлюються загальнодержавні та місцеві податки та збори.
До місцевих належать податки та збори, що встановлені відповідно до переліку і в межах граничних розмірів ставок, визначених цим Кодексом, рішеннями сільських, селищних, міських рад та рад об`єднаних територіальних громад, що створені згідно із законом та перспективним планом формування територій громад, у межах їх повноважень і є обов`язковими до сплати на території відповідних територіальних громад (пункт 8.3 статті 8 ПК України).
У відповідності до підпункту 14.1.147 пункту 14.1 статті 14 ПК України плата за землю - обов`язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.
Орендна плата для цілей розділу XII цього Кодексу - обов`язковий платіж за користування земельною ділянкою державної або комунальної власності на умовах оренди (підпункт 14.1.136 пункту 14.1 статті 14 ПК України).
Підпунктом 12.4.1 пункту 12.4. статті 12 ПК України до повноважень сільських, селищних, міських рад щодо податків та зборів віднесено встановлення ставок місцевих податків та зборів в межах ставок, визначених цим Кодексом.
Згідно із пунктом 284.1 статті 284 ПК України Верховна Рада Автономної Республіки Крим та органи місцевого самоврядування встановлюють ставки плати за землю та пільги щодо земельного податку, що сплачується на відповідній території.
Вказаними положеннями на відповідача покладено обов`язок щодо встановлення місцевих податків в межах ставок та прийняття відповідних рішень.
У доказах у справи відсутні докази прийняття Сокальською міською радою Львівської області рішення щодо порядку встановлення та обчислення розмірів орендної плати за земельні ділянки.
Водночас абзацом 1 пункту 288.1 статті 288 ПК України встановлено, що підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.
Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем (пункт 288.4 статті 288 ПК України).
Відповідно до підпункту 288.5.1 пункту 288.5. статті 288 ПК України розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою за розмір земельного податку:
для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких проведено, - у розмірі не більше 3 відсотків їх нормативної грошової оцінки, для земель загального користування не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки, для сільськогосподарських угідь не менше 0,3 відсотка та не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки;
для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких не проведено, - у розмірі не більше 5 відсотків нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області, для сільськогосподарських угідь не менше 0,3 відсотка та не більше 5 відсотків нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області;
Згідно з підпунктом 288.5.2 пункту 288.5. статті 288 ПК України розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки.
Отже, визначаючи ставку орендної плати, орган місцевого самоврядування має враховувати мінімальний та максимальний розмір орендної плати, встановлений статтею 288 ПК України, а тому доводи позивача щодо необхідності передбачення річної орендної ставки в розмірі 3% від нормативної грошової оцінки для земельних ділянок рекреаційного призначення підлягають відхиленню.
Відповідно до статті 21 Закону України «Про оренду землі» орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).
Пунктом 289.1 статті 289 ПК України передбачено, що для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.
Стаття 1 Закону України «Про оцінку земель» визначає нормативну грошову оцінку земельних ділянок як капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.
Згідно із статтею 18 Закону України «Про оцінку земель» нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення проводиться не рідше ніж один раз на 5-7 років.
Статтею 20 вказаного Закону встановлено, що за результатами бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація, а за результатами проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок складається звіт.
Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.
Факт проведення нормативної грошової оцінки земельної ділянки, яка є предметом Договору оренди землі № 040946101693 від 27.04.2009 не заперечується сторонами.
Суд враховує, що додатковою угодою про поновлення договору оренди земельної ділянки від 22.07.2019 поновлено термін дії договору оренди земельної ділянки від 10.06.2009, внесено зміни до вищевказаного договору оренди земельної ділянки, зокрема:
- пункт 1 в розділі договору «Предмет договору» викладено в новій редакції: «Орендодавець надає, а орендар приймає у строкове платне користування земельну ділянку несільськогосподарського призначення (02.07 Для іншої житлової забудови) з кадастровим номером 4624810100:01:008:0260, яка розташована на території Сокальської міської ради по вул. Курбаса ділянка № 1»
- пункт 5 в розділі договору «Об`єкт оренди» викладено в такій редакції: «Нормативна грошова оцінка земельної ділянки на дату укладення договору становить: 222219,24 гривень (кадастровий номер земельної ділянки 4624810100:01:008:0260).
Пунктом 289.1 статті 289 ПК України врегульовано, що для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до законодавства.
Як вже встановлено судом пунктом 288.5 статті 288 ПК України визначено, що розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою за розмір земельного податку для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких проведено, - у розмірі не більше 3 відсотків їх нормативної грошової оцінки, та не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки.
Отже, нормативно грошова оцінка є основою для визначення розміру орендної плати, а тому зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати.
За приписами ст. 18 ЗК України до земель України належать усі землі в межах її території, в тому числі острови та землі, зайняті водними об`єктами, які за основним цільовим призначенням поділяються на категорії. Категорії земель України мають особливий правовий режим.
Відповідно до пункту "а" частини 3 статті 22 ЗК України землі сільськогосподарського призначення передаються у власність та надаються у користування громадянам - для ведення особистого селянського господарства, садівництва, городництва, сінокосіння та випасання худоби, ведення товарного сільськогосподарського виробництва, фермерського господарства.
Порядок набуття права на землю визначається главою 19 Розділу IV ЗК України.
Згідно з частиною першої статті 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.
Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.
Факт надання позивачу земельної ділянки несільськогосподарського призначення (землі житлової та громадської забудови міста), яка знаходиться на території Сокальської міської ради по вул. Курбаса діл. № 1 підтверджується доказами у справі та не заперечується сторонами.
Надання у користування земельної ділянки в інших випадках здійснюється на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості). У такому разі розроблення такої документації здійснюється на підставі дозволу, наданого Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування, відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, крім випадків, коли особа, зацікавлена в одержанні земельної ділянки у користування, набуває право замовити розроблення такої документації без надання такого дозволу.
За приписами ч. 1 ст. 122 ЗК України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.
Статтею 144 Конституції України передбачено, що органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов`язковими до виконання на відповідній території.
Відповідно до положень ч. 1 ст. 59 Закону України від 21.05.1997 року № 280/97-ВР "Про місцеве самоврядування в Україні" (далі - Закон № 280/97-ВР) рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.
За змістом пункту 34 частини першої статті 26 закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються питання щодо регулювання земельних відносин.
Разом з тим, зі змісту протоколу № 14 від 05.12.2022 з питань агропромислового комплексу, земельних відносин, екології та природокористування, розвитку території, інфраструктури, архітектури та будівництва слідує, що відділом земельних ресурсів та екології розроблено проект рішення за №п/п 18 «Про зменшення відсоткової орендної плати по договору оренди земельної ділянки від 10.06.2009 по АДРЕСА_1 , гр. ОСОБА_4 ». Згідно з наданим позивачем проєктом рішення Сокальської міської ради «Про зменшення відсоткової орендної плати по договору оренди земельної ділянки від 10.06.2009 по АДРЕСА_1 , гр. Карпов» задоволено заяву позивача від 02.11.2022 та встановлено розмір орендної плати - 3% від нормативної грошової оцінки землі, за згодою сторін.
Вказаний проект рішення розглянуто на ІІ пленарному засіданні чергової ХХХ сесії VIII скликання Сокальської міської ради Львівської області.
Згідно з витягом з протоколу ІІ пленарного засідання чергової ХХХ сесії VIII скликання Сокальської міської ради Львівської області від 07.02.2023 рішення не прийнято. Зазначений проєкт набрав 13 голосів «за», 0 голосів «проти», 5 «утримались», 17 не голосували.
Таким чином, відповідачем не прийнято ані рішення «Про зменшення відсоткової орендної плати по договору оренди земельної ділянки від 10.06.2009 по АДРЕСА_1 , гр. ОСОБА_4 », ані про відмову у задоволенні заяви позивача. Вказані обставини додаткового підтверджуються витягом з протоколу засідання XXXIV сесії VIII скликання Сокальської міської ради Львівської області від 14.07.2023 відповідно до якого рішення «Про відмову у зменшенні відсоткової ставки орендної плати за орендовану земельну ділянку гр. ОСОБА_1 в АДРЕСА_1 » не прийнято, оскільки таке набрало лише 15 голосів «за».
Відповідно до пункту 34 статті 26 Закону України «Про місцеве самоврядування» до виключної компетенції сільської, селищної, міської ради віднесено вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.
Таким чином, оскільки питання регулювання земельних відносин відносяться до виключної компетенції сільської ради та вирішуються на її пленарних засіданнях, суд не вправі перебирати на себе її повноваження.
Суд зазначає, що «утримання» від голосування за проект рішення, який розглядається на сесії ради розцінюється як ухилення від прийняття рішення. В протоколі від 07.02.2023 ІІ пленарного засідання чергової ХХХ сесії VIII скликання Сокальської міської ради Львівської області відсутні зауваження щодо питання, яке розглядалося, що є порушенням прав та інтересів позивача.
З огляду на викладене, суд вважає, що в спірному випадку слід позовні вимоги задовольнити частково та зобов`язати відповідача повторно з урахуванням висновків суду, розглянути заяву позивача від 02.11.2022 та прийняти, відповідно до вимог Земельного кодексу України рішення «Про зменшення відсоткової орендної плати по договору оренди земельної ділянки від 10.06.2009 по АДРЕСА_1 , гр. Карпов» або про відмову у його задоволенні.
Відповідно до ч. 2 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії) та пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія).
Суд зазначає, що відповідні критерії відповідачем не дотримані.
Відповідно до ч. 2 ст. 73 КАС України предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.
Згідно з ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Оцінивши докази, які є у справі за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, та враховуючи всі наведені обставини, суд дійшов до висновку про часткове задоволення позову.
Відповідно до ч. ч. 1, 3 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, усі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа. При частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог.
Отже, з урахуванням обсягу задоволених позовних вимог (задоволено вимогу немайнового характеру), судовий збір у розмірі 1073,60 грн підлягає стягненню за рахунок бюджетних асигнувань відповідача на користь позивача.
Керуючись статтями 19, 22, 25,72-77, 90, 139, 241-246, 250, 255, 293, 295 КАС України, суд -
ВИРІШИВ:
1. Адміністративний позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_2 ; РНОКПП НОМЕР_2 ) до Сокальської міської ради Львівської області (80001 Львівська область м. Сокаль вул. А. Шептицького; код ЄДРПОУ 26205171) про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити дії задовольнити частково.
2. Зобов`язати Сокальську міську раду Львівської області повторно з урахуванням висновків суду, розглянути заяву ОСОБА_1 від 02.11.2022 та прийняти відповідно до вимог Земельного кодексу України рішення «Про зменшення відсоткової орендної плати по договору оренди земельної ділянки від 10.06.2009 по АДРЕСА_1 , гр. Карпов» або про відмову у його задоволенні.
3. У задоволенні інших позовних вимог відмовити.
4. Стягнути на користь ОСОБА_1 за рахунок бюджетних асигнувань Сокальської міської ради Львівської області 1073 (одна тисяча сімдесят три) грн 60 коп. сплаченого судового збору.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Суддя Р. П. Качур
Суд | Львівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 29.03.2024 |
Оприлюднено | 01.04.2024 |
Номер документу | 118008449 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них з питань здійснення публічно-владних управлінських функцій з розпорядження земельними ділянками |
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Качур Роксолана Петрівна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Качур Роксолана Петрівна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Качур Роксолана Петрівна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Качур Роксолана Петрівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні