Рішення
від 29.03.2024 по справі 400/13846/23
МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

29 березня 2024 р. № 400/13846/23 м. Миколаїв

Миколаївський окружний адміністративний суд, у складі головуючого судді Малих О.В., розглянувши в письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу

за позовомОСОБА_1 , АДРЕСА_1 , до відповідачаКомунального некомерціного підприємства «Миколаївський обласний клінічний госпіталь ветеранів війни» Миколаївської обласної ради, вул. Київська, 1, м. Миколаїв, 54058, провизнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії,ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 (далі позивач) звернувся до суду з адміністративним позовом до Комунального некомерційного підприємства «Миколаївський обласний клінічний госпіталь ветеранів війни» Миколаївської обласної ради (далі також відповідач), в якому просить суд:

- визнати протиправними дії Військово-лікарської комісії відповідача щодо нерозгляду направлення ІНФОРМАЦІЯ_1 від 01.11.2023 року, зареєстроване 02.11.2023 року, ОСОБА_1 на медичний огляд Військово-лікарською комісією при Комунальному некомерційному підприємстві «Миколаївський обласний клінічний госпіталь ветеранів війни» Миколаївської обласної ради;

- зобов`язати Військово-лікарську комісію при Комунальному некомерційному підприємстві «Миколаївський обласний клінічний госпіталь ветеранів війни» Миколаївської обласної ради розглянути направлення від 01.11.2023 року, зареєстроване 02.11.2023 року, на медичний огляд, видане ОСОБА_1 ІНФОРМАЦІЯ_2 , прийнявши відповідну постанову.

Ухвалою від 20.11.2023 року суд відкрив провадження у справі та ухвалив розглядати справу за правилами спрощеного позовного провадження, без виклику сторін у судове засідання.

В обґрунтування своїх вимог позивач зазначив, що відмова військово-лікарської комісії у здійсненні медичного огляду ОСОБА_1 на предмет надання відпустки є протиправною та порушує його права і соціальні гарантії.

Відповідач надав відзив на позовну заяву, в якому у задоволенні вимог позивача просив відмовити. Заперечуючи проти позову, відповідач зазначив, що направлення яке не відповідає вимогам пунктів 61., 6.5, 6.15. Положення № 402, в якому мета огляду не відповідає меті встановленої Положенням та вимагає від ВЛК прийняття рішення поза межами його повноважень і всупереч приписам п. 20.3. Положення, не може виконуватись ВЛК, оскільки це буде прямо суперечити приписам ст. 19 Конституції України.

Суд розглянув справу в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.

З`ясувавши усі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, оцінивши докази у їх сукупності, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, дослідивши матеріали, що містяться у справі, суд встановив наступне:

ОСОБА_1 перебуває на військовій службі в ЗСУ, що підтверджується посвідченням офіцера НОМЕР_1 .

01.11.2023 року позивач отримав направлення № 3/6937 на медичний огляд військово-лікарського комісією з метою отримання військовослужбовцю відпустки для лікування у зв`язку з хворобою .

Листом від 06.11.2023 року Госпіталь повідомив позивачу про неможливість проведення ВЛК за вказаним направленням у зв`язку з невідповідністю направлення вимогам Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України.

Не погоджуючись з зазначеним, позивач звернувся до суду.

Приймаючи рішення у справі, суд виходить з наступного:

Згідно ч. 1, 2 ст. 17 Конституції України захист суверенітету і територіальної цілісності України, забезпечення її економічної та інформаційної безпеки є найважливішими функціями держави, справою всього Українського народу. Оборона України, захист її суверенітету, територіальної цілісності і недоторканності покладаються на Збройні Сили України.

Згідно ст. 65 Конституції України захист Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України, шанування її державних символів є обов`язком громадян України. Громадяни відбувають військову службу відповідно до закону.

Відповідно до ст. 106 Конституції України Президент України, зокрема, приймає відповідно до закону рішення про загальну або часткову мобілізацію та введення воєнного стану в Україні або в окремих її місцевостях у разі загрози нападу, небезпеки державній незалежності України.

Статтею 1 Закону України «Про оборону України» від 06.12.1991 року № 1932-XII передбачено, що воєнний стан це особливий правовий режим, що вводиться в Україні або в окремих її місцевостях у разі збройної агресії чи загрози нападу, небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності та передбачає надання відповідним органам державної влади, військовому командуванню та органам місцевого самоврядування повноважень, необхідних для відвернення загрози та забезпечення національної безпеки, а також тимчасове, зумовлене загрозою, обмеження конституційних прав і свобод людини і громадянина та прав і законних інтересів юридичних осіб із зазначенням строку дії цих обмежень.

Згідно ч. 1 ст. 9 Закону України «Про військовий обов`язок і військову службу» від 25.03.1992 року № 2232-ХІІ, щодо військового обов`язку громадяни України поділяються на такі категорії:

допризовники особи, які підлягають приписці до призовних дільниць;

призовники особи, приписані до призовних дільниць;

військовослужбовці особи, які проходять військову службу;

військовозобов`язані особи, які перебувають у запасі для комплектування Збройних Сил України та інших військових формувань на особливий період, а також для виконання робіт із забезпечення оборони держави;

резервісти особи, які проходять службу у військовому резерві Збройних Сил України, інших військових формувань і призначені для їх комплектування у мирний час та в особливий період.

Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України затверджено наказом Міністра оборони України 14.08.2008 року № 402 та зареєстровано в Міністерстві юстиції України 17.11.2008 року за № 1109/15800 (далі та раніше за текстом Положення № 402).

Відповідно до п. 1.1 розділу І Положення № 402 військово-лікарська експертиза визначає придатність за станом здоров`я до військової служби призовників, військовослужбовців та військовозобов`язаних, установлює причинний зв`язок захворювань, травм (поранень, контузій, каліцтв) та визначає необхідність і умови застосування медико-соціальної реабілітації та допомоги військовослужбовцям.

Згідно п. 1.2 розділу І Положення № 402 військово-лікарська експертиза це, зокрема, медичний огляд допризовників, призовників; визначення ступеня придатності до військової служби.

Відповідно до . 1.1 глави 1 розділу II Положення № 402 медичний огляд включає в себе вивчення та оцінку стану здоров`я і фізичного розвитку громадян на момент огляду в цілях визначення ступеня придатності до військової служби, навчання за військово-обліковими спеціальностями, вирішення інших питань, передбачених цим Положенням, з винесенням письмового висновку (постанови). Під придатністю до військової служби у цьому Положенні розуміється такий стан здоров`я і фізичного розвитку громадян, який дозволяє їм виконувати передбачені статутами, інструкціями службові обов`язки з конкретної військової спеціальності у виді Збройних Сил України та інших військових формуваннях у мирний та воєнний час.

Пунктом 2.1 розділу І Положення № 402 передбачено, що для проведення військово-лікарської експертизи створюються військово-лікарські комісії (далі ВЛК), штатні та позаштатні (постійно і тимчасово діючі).

Штатні та позаштатні (постійно і тимчасово діючі) ВЛК (лікарсько-льотні комісії 1 (далі ЛЛК)) приймають постанови. Постанови ВЛК (ЛЛК) оформлюються свідоцтвом пре хворобу, довідкою військово-лікарської комісії, протоколом засідання військово-лікарської І комісії з визначення причинного зв`язку захворювань, поранень, контузій, травм, каліцтв у І колишнього військовослужбовця.

Постанови штатних та позаштатних ВЛК обов`язкові до виконання.

Пунктом 3.1 глави 3 Розділу II Положення №402 визначено, що медичний огляд військовозобов`язаних проводиться за рішенням військового комісара ВЛК військових І комісаріатів.

Позивач знаходився на стаціонарному лікуванні у терапевтичному відділенні в Госпіталі з 27.10.2023 року по 07.11.2023 року.

В період знаходження позивача на стаціонарному лікуванні, він 02.11.2023 року надав до Госпіталя направлення № 3/6937 від 01.11.2023 року (далі Направлення), видане ІНФОРМАЦІЯ_2 (далі ІНФОРМАЦІЯ_3 ) на медичний огляд військово-лікарською комісією з метою «отримання військовослужбовцю відпустки для лікування у зв`язку з хворобою».

Листом від 06.11.2023 року Госпіталь повідомив позивачу про неможливість проведення ВЛК за вказаним Направленням у зв`язку з невідповідністю Направлення вимогам Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України.

07.11.2023 року позивач був виписаний з Госпіталя.

За висновками лікарів, що проводили обстеження позивача при стаціонарному лікуванні, у виписному епікризі було вказано: рекомендовано оперативне лікування пластика недостьового сухожилку та консультація військового травматолога для вирішення питання для вирішення оперативного лікування.

Відповідно до п. 6.15. Положення№ 402, відпустка для лікування у зв`язку з хворобою або відпустка для лікування після поранення (контузії, травми або каліцтва) надається військовослужбовцю командиром військової частини (закладу, установи), де він проходить службу. на підставі постанови ВЛК.

Пунктом 6.5. Положення № 402 передбачено, що для вирішення питання про потребу у відпустці для лікування у зв`язку з хворобою, або про потребу у відпустці для лікування після поранення (контузії, травми або каліцтва), або звільненні від виконання службових обов`язків (у тому числі і повторно) військовослужбовець може направлятися на медичний огляд начальником (керівником) відділення або профільним головним (провідним) фахівцем закладу охорони здоров`я (установи), у якому він знаходиться на стаціонарному або амбулаторному лікуванні, про що робиться запис в медичній карті стаціонарного (амбулаторного) хворого (медичній книжці), який завіряється підписом відповідної посадової особи.

Згідно додатку № 14 до Положення № 402, у направленні на медичний огляд військово-лікарською комісії має бути вказана мета огляду.

При цьому, ця мета огляду не може суперечити або не відповідати визначенню, які наведені в Положенні № 402.

Як зазначалось вище, відповідно до п. 6.1 глави 6 розділу ІІ Положення № 402, направлення на медичний огляд військовослужбовців проводиться у порядку та з метою, визначеними цим Положенням.

Підпунктом «в» п. 20.3 глави 20 розділу II Положення № 402 передбачено, що постанова ВЛК (стосовно відпусток) має бути наступного змісту: «Потребує»: відпустки для лікування у зв`язку з хворобою на ____ календарних днів; відпустки для лікування після поранення (контузії, травми або каліцтва) на ___ календарних днів.

Таким чином, наведені норми Положення № 402 встановлюють, що:

-відпустка військовослужбовцю надається командиром військової частини (закладу, установи), де він проходить службу;

- надання відпустки не відноситься до повноважень ВЛК, ВЛК може лише зробити висновок про потребу у такій відпустці, а не вирішувати питання щодо надання відпустки.

Отже, формулювання мети огляду в Направлені має відповідати меті огляду, що визначена в Положенні № 402. Направлення, яке не відповідає вимогам п. 6.1, 6.5, 6.15. Положення № 402, в якому мета огляду не відповідає меті встановленої Положенням та вимагає від ВЛК прийняття рішення поза межами його повноважень і всупереч приписам п. 20.3 Положення № 402 не може виконуватись ВЛК, оскільки це суперечить приписам ст. 19 Конституції України.

Відповідно до п. 6.1. глави 6 розділу ІІ Положення № 402, направлення на медичний огляд військовослужбовців проводиться: прямими начальниками від командира окремої частини, йому рівних та вище, штатних ВЛК, керівниками ІНФОРМАЦІЯ_3 , начальниками (керівниками) закладів охорони здоров`я за місцем лікування, органів військового управління та підрозділів Військової служби правопорядку Збройних Сил України, органами прокуратури судом у порядку та з метою, визначеними цим Положенням.

Пунктом 6.5. Положення № 402 передбачено, що для вирішення питання про потребу у відпустці для лікування у зв`язку з хворобою або про потребу у відпустці для лікування після поранення (контузії, травми або каліцтва), або звільненні від виконання службових обов`язків (у тому числі і повторно) військовослужбовець може направлятися на медичний огляд начальником (керівником) відділення або профільним головним (провідним) фахівцем закладу охорони здоров`я (установи), у якому він знаходиться на стаціонарному або амбулаторному лікуванні, про що робиться запис в медичній карті стаціонарного (амбулаторного) хворого (медичній книжці), який завіряється підписом відповідної посадової особи.

Згідно п. 6.34 Положення № 402, в особливий період лікування військовослужбовців має бути закінчене у закладі охорони здоров`я (установі) (солдатів, матросів, сержантів і старшин у батальйонах (командах) видужуючих). У виняткових випадках військовослужбовцям може бути надана відпустка для лікування у зв`язку з хворобою або відпустка для лікування після поранення (контузії, травми або каліцтва) на 30 календарних днів. За постановою ВЛК відпустка для лікування у зв`язку з хворобою або відпустка для лікування після поранення (контузії, травми або каліцтва) може бути продовжена на такий самий строк, а за відповідних медичних показань повторно продовжена ще на 30 календарних днів.

Відповідно до вказаних положень, огляд вказаними лікарями військовослужбовців, направлених на ВЛК для вирішення питання про потребу у відпустці для лікування у зв`язку з хворобою, або про потребу у відпустці для лікування після поранення (контузії, травми або каліцтва), або у звільненні від виконання службових обов`язків, проводиться за медичними показаннями.

Таким чином, виходячи зі змісту наведених норм Положення № 402:

- в особливий період (в даному випадку воєнний стан) лікування військовослужбовців має бути закінчено у закладі охорони здоров`я (установі);

- відпустка надається тільки у виняткових випадках;

- у разі якщо військовослужбовець знаходиться на стаціонарному лікуванні, направлення на медичний огляд надається начальником (керівником) відділення або профільним головним (провідним) фахівцем закладу охорони здоров`я (установи), у якому він знаходиться на стаціонарному або амбулаторному лікуванні.

Незважаючи на те, що позивач знаходився на стаціонарному лікуванні в Госпіталі, направлення на ВЛК, в порушення пунктів 6.1, 6.5, 6.34 Положення № 402 було надано ТЦК та СП, а не начальником (керівником) відділення або профільним головним (провідним) фахівцем закладу охорони здоров`я (установи), у якому позивач знаходиться на стаціонарному лікуванні.

Отже, Направлення було видане органом, який в на той час не мав повноважень на це, що в свою чергу виключає можливість його виконання ВЛК відповідача.

На підставі ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно ч. 2 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); добросовісно; розсудливо.

Згідно ч. 1 та 2 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Враховуючи викладене, позовні вимоги задоволенню не підлягають.

Керуючись ст.ст. 2, 9, 19, 77, 139, 241 246, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -

ВИРІШИВ:

У задоволенні позову ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_2 ) до Комунального некомерційного підприємства «Миколаївський обласний клінічний госпіталь ветеранів війни» Миколаївської обласної ради (вул. Київська, 1, м. Миколаїв, 54058, код ЄДРПОУ 02007087) про: визнання протиправними дій Військово-лікарської комісії відповідача щодо нерозгляду направлення ІНФОРМАЦІЯ_1 від 01.11.2023 року, зареєстроване 02.11.2023 року, ОСОБА_1 на медичний огляд Військово-лікарською комісією при Комунальному некомерційному підприємстві «Миколаївський обласний клінічний госпіталь ветеранів війни» Миколаївської обласної ради; зобов`язання Військово-лікарської комісії при Комунальному некомерційному підприємстві «Миколаївський обласний клінічний госпіталь ветеранів війни» Миколаївської обласної ради розглянути направлення від 01.11.2023 року, зареєстроване 02.11.2023 року, на медичний огляд, видане ОСОБА_1 ІНФОРМАЦІЯ_2 , прийнявши відповідну постанову відмовити.

Рішення суду першої інстанції набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи в порядку, визначеному ст. 255 КАС України. Апеляційна скарга може бути подана до П`ятого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення.

Повний текст рішення складено 29.03.2024 року.

Суддя О.В. Малих

Дата ухвалення рішення29.03.2024
Оприлюднено01.04.2024
Номер документу118008617
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —400/13846/23

Ухвала від 29.04.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Бітов А.І.

Ухвала від 29.04.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Бітов А.І.

Рішення від 29.03.2024

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Малих О.В.

Ухвала від 20.11.2023

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Малих О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні