П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
24 грудня 2024 р.м. ОдесаСправа № 400/13846/23
Категорія:113050000Головуючий в 1 інстанції: Малих О.В.
Місце ухвалення: м. Миколаїв
Дата складання повного тексту: 29.03.2024 р.
Колегія суддів П`ятого апеляційного адміністративного суду у складі:
головуючого Бітова А.І.
суддів Лук`янчук О.В.
Ступакової І.Г.
у зв`язку з поданням апеляційної скарги на рішення суду першої інстанції, яке ухвалене в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у порядку письмового провадження), справа розглянута згідно п.3 ч.1 ст. 311 КАС України,
розглянувши в порядку письмового провадження в місті Одесі адміністративну справу за апеляційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Миколаївського окружного адміністративного суду від 29 березня 2024 року у справі за позовом ОСОБА_1 до Комунального некомерційного підприємства "Миколаївський обласний клінічний госпіталь ветеранів війни" Миколаївської обласної ради про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії,
В С Т А Н О В И Л А :
У листопаді 2023 року ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Комунального некомерційного підприємства (далі КНП) "Миколаївський обласний клінічний госпіталь ветеранів війни" Миколаївської обласної ради (далі МОР) про:
-визнання протиправними дії Військово-лікарської комісії (далі ВЛК) щодо нерозгляду направлення ІНФОРМАЦІЯ_1 (далі ТЦК та СП) міста Миколаєва від 01 листопада 2023 року, зареєстроване 02 листопада 2023 року, ОСОБА_1 на медичний огляд ВЛК при КНП "Миколаївський обласний клінічний госпіталь ветеранів війни" МОР;
-зобов`язання ВЛК при КНП "Миколаївський обласний клінічний госпіталь ветеранів війни" МОР розглянути направлення від 01 листопада 2023 року, зареєстроване 02 листопада 2023 року, на медичний огляд, видане ОСОБА_1 ІНФОРМАЦІЯ_2 , прийнявши відповідну постанову.
Обґрунтовуючи свої вимоги, позивач вказував, що відмова ВЛК у здійсненні медичного огляду ОСОБА_1 на предмет надання відпустки є протиправною та порушує його права і соціальні гарантії.
Відповідач позов не визнав, вказуючи, що направлення яке не відповідає вимогам п.п.6.1, 6.5, 6.15. Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України від 14 серпня 2008 року №402 (далі Положення №402), в якому мета огляду не відповідає меті встановленої Положенням та вимагає від ВЛК прийняття рішення поза межами його повноважень і всупереч приписам п.20.3. Положення, не може виконуватись ВЛК, оскільки це буде прямо суперечити приписам ст. 19 Конституції України.
Справу розглянуто за правилами спрощеного позовного провадження в порядку письмового провадження.
Рішенням Миколаївського окружного адміністративного суду від 29 березня 2024 року відмовлено ОСОБА_1 у задоволенні позову до КНП "Миколаївський обласний клінічний госпіталь ветеранів війни" МОР про: визнання протиправними дій ВЛК щодо нерозгляду направлення ІНФОРМАЦІЯ_2 від 01 листопада 2023 року, зареєстроване 02 листопада 2023 року, ОСОБА_1 на медичний огляд ВЛК при КНП "Миколаївський обласний клінічний госпіталь ветеранів війни" МОР; зобов`язання ВЛК при КНП "Миколаївський обласний клінічний госпіталь ветеранів війни" МОР розглянути направлення від 01 листопада 2023 року, зареєстроване 02 листопада 2023 року, на медичний огляд, видане ОСОБА_1 ІНФОРМАЦІЯ_2 , прийнявши відповідну постанову.
В апеляційній скарзі ОСОБА_1 ставиться питання про скасування судового рішення в зв`язку з тим, що воно постановлено з неправильним застосуванням норм матеріального права, з порушенням норм процесуального права, з неповним з`ясуванням обставин, що мають значення для справи, а також що у зв`язку з тим, що висновки суду не відповідають обставинам справи.
Доводи апеляційної скарги:
-відмова військово-лікарської комісії у здійсненні медичного огляду ОСОБА_1 на предмет надання відпустки є протиправною та порушує його права і соціальні гарантії;
-засідання ВЛК відповідача не проводилось, особиста заява позивача на призначення ВЛК була розглянута одноосібно посадовою особою відповідача в порушення вимог законодавства України.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши доповідача, доводи апеляційної скарги ОСОБА_1 , перевіривши законність і обґрунтованість судового рішення в межах позовних вимог і доводів апеляційної скарги, колегія суддів приходить до наступного.
Судом першої інстанції встановлені, судом апеляційної інстанції підтверджені, учасниками апеляційного провадження неоспорені наступні обставини.
ОСОБА_1 перебуває на військовій службі в Збройних Силах України, що підтверджується посвідченням офіцера НОМЕР_1 .
З 27 жовтня 2023 року по 10 листопада 2023 року ОСОБА_1 проходив стаціонарне лікування в КНП "Миколаївський обласний клінічний госпіталь ветеранів війни" МОР, за наслідками якого рекомендовано, серед іншого, консультація ендокринолога та військового травматолога для вирішення оперативного лікування (розрив сухожилку надостьового м`язу правого плечового суглобу.
01 листопада 2023 року позивач отримав направлення №3/6937 на медичний огляд ВЛК з метою отримання військовослужбовцю відпустки для лікування у зв`язку з хворобою.
Листом від 06 листопада 2023 року голова ВЛК повідомив позивачу про неможливість задоволення направлення на медичний огляд ВЛК при КНП "Миколаївський обласний клінічний госпіталь ветеранів війни" МОР у зв`язку з тим, що воно створено ІНФОРМАЦІЯ_2 , тобто не відповідає нормативним документам.
Зазначено, що старший лейтенант ОСОБА_1 проходив стаціонарне лікування у терапевтичному відділенні КНП "Миколаївський обласний клінічний госпіталь ветеранів війни" МОР із проблемами серево-судинної системи, виписаний з поліпшенням стану. На даний момент згідно Розкладу хвороб (Додаток 1 до Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Сил України) пацієнт потребує не відпустки, а оперативного лікування з приводу травми плеча в умовах стаціонару, про що зроблений відповідний запис у виписці з терапевтичного стаціонару. Для вирішення питання щодо подальшого лікування пацієнту належить звернутися до військового травматолога у день виписки з КНП "Миколаївський обласний клінічний госпіталь ветеранів війни" МОР, про що також зроблено відповідний запис у виписці.
Не погоджуючись з зазначеним, позивач звернувся до суду.
Вирішуючи справу, суд першої інстанції виходив з того, що незважаючи на те, що позивач знаходився на стаціонарному лікуванні в госпіталі, направлення на ВЛК, в порушення п.п.6.1, 6.5, 6.34 Положення №402 було надано ТЦК та СП, а не начальником (керівником) відділення або профільним головним (провідним) фахівцем закладу охорони здоров`я (установи), у якому позивач знаходиться на стаціонарному лікуванні.
Отже, направлення було видане органом, який в на той час не мав повноважень на це, що в свою чергу виключає можливість його виконання ВЛК відповідача.
Колегія суддів вважає ці висновки суду першої інстанції правильними і такими, що відповідають вимогам ст.ст. 2, 6-12, 77 КАС України, ст. 1 Закону України "Про оборону України" від 06 грудня 1991 року №1932-XII, ч.1 ст. 9 Закону України "Про військовий обов`язок і військову службу" від 25 березня 1992 року №2232-ХІІ, п.п.1.1, 1.2, 2.1, 3.1, 6.34, 6.5 розділу І Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України затверджено наказом Міністра оборони України 14 серпня 2008 року №402.
Колегія суддів не приймає до уваги доводи апелянта, виходячи з наступного.
Частиною 2 ст. 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно ч.ч.1, 2 ст. 17 Конституції України захист суверенітету і територіальної цілісності України, забезпечення її економічної та інформаційної безпеки є найважливішими функціями держави, справою всього Українського народу. Оборона України, захист її суверенітету, територіальної цілісності і недоторканності покладаються на Збройні Сили України.
Відповідно ст. 65 Конституції України захист Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України, шанування її державних символів є обов`язком громадян України. Громадяни відбувають військову службу відповідно до закону.
Статтею 106 Конституції України визначено, що Президент України, зокрема, приймає відповідно до закону рішення про загальну або часткову мобілізацію та введення воєнного стану в Україні або в окремих її місцевостях у разі загрози нападу, небезпеки державній незалежності України.
Статтею 1 Закону України "Про оборону України" від 06 грудня 1991 року №1932-XII (далі Закон №1932-ХІІ) передбачено, що воєнний стан це особливий правовий режим, що вводиться в Україні або в окремих її місцевостях у разі збройної агресії чи загрози нападу, небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності та передбачає надання відповідним органам державної влади, військовому командуванню та органам місцевого самоврядування повноважень, необхідних для відвернення загрози та забезпечення національної безпеки, а також тимчасове, зумовлене загрозою, обмеження конституційних прав і свобод людини і громадянина та прав і законних інтересів юридичних осіб із зазначенням строку дії цих обмежень.
Згідно ч.1 ст. 9 Закону України "Про військовий обов`язок і військову службу" від 25 березня 1992 року №2232-ХІІ (далі Закон №2232-ХІІ), щодо військового обов`язку громадяни України поділяються на такі категорії:
-допризовники особи, які підлягають приписці до призовних дільниць;
-призовники особи, приписані до призовних дільниць;
-військовослужбовці особи, які проходять військову службу;
-військовозобов`язані особи, які перебувають у запасі для комплектування Збройних Сил України та інших військових формувань на особливий період, а також для виконання робіт із забезпечення оборони держави;
-резервісти особи, які проходять службу у військовому резерві Збройних Сил України, інших військових формувань і призначені для їх комплектування у мирний час та в особливий період.
Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України затверджено наказом Міністра оборони України 14 серпня 2008 року №402 та зареєстровано в Міністерстві юстиції України 17 листопада 2008 року за №1109/15800 (далі Положення №402).
Відповідно п.1.1 розділу І Положення №402 військово-лікарська експертиза визначає придатність за станом здоров`я до військової служби призовників, військовослужбовців та військовозобов`язаних, установлює причинний зв`язок захворювань, травм (поранень, контузій, каліцтв) та визначає необхідність і умови застосування медико-соціальної реабілітації та допомоги військовослужбовцям.
Згідно п.1.2 розділу І Положення №402 військово-лікарська експертиза це, зокрема, медичний огляд допризовників, призовників; визначення ступеня придатності до військової служби.
Відповідно до п.1.1 глави 1 розділу II Положення №402 медичний огляд включає в себе вивчення та оцінку стану здоров`я і фізичного розвитку громадян на момент огляду в цілях визначення ступеня придатності до військової служби, навчання за військово-обліковими спеціальностями, вирішення інших питань, передбачених цим Положенням, з винесенням письмового висновку (постанови). Під придатністю до військової служби у цьому Положенні розуміється такий стан здоров`я і фізичного розвитку громадян, який дозволяє їм виконувати передбачені статутами, інструкціями службові обов`язки з конкретної військової спеціальності у виді Збройних Сил України та інших військових формуваннях у мирний та воєнний час.
Пунктом 2.1 розділу І Положення №402 передбачено, що для проведення військово-лікарської експертизи створюються військово-лікарські комісії (далі ВЛК), штатні та позаштатні (постійно і тимчасово діючі).
Штатні та позаштатні (постійно і тимчасово діючі) ВЛК (лікарсько-льотні комісії 1 (далі ЛЛК)) приймають постанови. Постанови ВЛК (ЛЛК) оформлюються свідоцтвом про хворобу, довідкою військово-лікарської комісії, протоколом засідання військово-лікарської І комісії з визначення причинного зв`язку захворювань, поранень, контузій, травм, каліцтв у І колишнього військовослужбовця.
Постанови штатних та позаштатних ВЛК обов`язкові до виконання.
Пунктом 3.1 глави 3 Розділу II Положення №402 визначено, що медичний огляд військовозобов`язаних проводиться за рішенням військового комісара ВЛК військових І комісаріатів.
Згідно п.6.34 Положення № 402, в особливий період лікування військовослужбовців має бути закінчене у закладі охорони здоров`я (установі) (солдатів, матросів, сержантів і старшин у батальйонах (командах) видужуючих). У виняткових випадках військовослужбовцям може бути надана відпустка для лікування у зв`язку з хворобою або відпустка для лікування після поранення (контузії, травми або каліцтва) на 30 календарних днів. За постановою ВЛК відпустка для лікування у зв`язку з хворобою або відпустка для лікування після поранення (контузії, травми або каліцтва) може бути продовжена на такий самий строк, а за відповідних медичних показань повторно продовжена ще на 30 календарних днів.
Пунктом 6.5. Положення №402 передбачено, що для вирішення питання про потребу у відпустці для лікування у зв`язку з хворобою, або про потребу у відпустці для лікування після поранення (контузії, травми або каліцтва), або звільненні від виконання службових обов`язків (у тому числі і повторно) військовослужбовець може направлятися на медичний огляд начальником (керівником) відділення або профільним головним (провідним) фахівцем закладу охорони здоров`я (установи), у якому він знаходиться на стаціонарному або амбулаторному лікуванні, про що робиться запис в медичній карті стаціонарного (амбулаторного) хворого (медичній книжці), який завіряється підписом відповідної посадової особи.
Згідно додатку №14 до Положення №402, у направленні на медичний огляд військово-лікарською комісії має бути вказана мета огляду.
При цьому, ця мета огляду не може суперечити або не відповідати визначенню, які наведені в Положенні №402.
Таким чином, виходячи зі змісту наведених норм Положення №402:
-в особливий період (в даному випадку воєнний стан) лікування військовослужбовців має бути закінчено у закладі охорони здоров`я (установі);
-відпустка надається тільки у виняткових випадках;
-у разі якщо військовослужбовець знаходиться на стаціонарному лікуванні, направлення на медичний огляд надається начальником (керівником) відділення або профільним головним (провідним) фахівцем закладу охорони здоров`я (установи), у якому він знаходиться на стаціонарному або амбулаторному лікуванні.
Разом з тим, як вбачається з матеріалів справи, позивач 02 листопада 2023 року, тобто під час перебування з 27 жовтня 2023 року по 07 листопада 2023 року на стаціонарному лікуванні у терапевтичному відділенні КНП "Миколаївський обласний клінічний госпіталь ветеранів війни" МОР, подав до КНП "Миколаївський обласний клінічний госпіталь ветеранів війни" МОР направлення на медичний огляд ВЛК №3/6937 від 01 листопада 2023 року, з метою "отримання військовослужбовцю відпустки для лікування у зв`язку з хворобою", видане ІНФОРМАЦІЯ_3 .
Тобто, незважаючи на те, що позивач знаходився на стаціонарному лікуванні в КНП "Миколаївський обласний клінічний госпіталь ветеранів війни" МОР, направлення на ВЛК, в порушення п.п.6.1, 6.5, 6.34 Положення №402, позивачу було надано ТЦК та СП, а не начальником (керівником) відділення або профільним головним (провідним) фахівцем закладу охорони здоров`я (установи), у якому ОСОБА_1 знаходиться на стаціонарному лікуванні.
Отже, направлення було видане органом, який в на той час не мав повноважень на це, що в свою чергу виключає можливість його виконання ВЛК відповідача.
Підсумовуючи викладене, колегія суддів погоджується з судом першої інстанції про відсутність підстав для задоволення позову ОСОБА_1 .
Враховуючи все вищевикладене, колегія судів вважає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, а наведені в скарзі доводи правильність висновків суду не спростовують, відповідно, апеляційна скарга задоволенню не підлягає.
Колегія суддів не змінює розподіл судових витрат відповідно ст. 139 КАС України.
Оскільки дана справа правомірно віднесена судом першої інстанції до категорії незначної складності та розглядалась за правилами спрощеного провадження, постанова суду апеляційної інстанції відповідно до ч.5 ст. 328 КАС України в касаційному порядку оскарженню не підлягає.
Керуючись ст.ст. 308, 311, п.1 ч.1 ст. 315, ст.ст. 316, 321, 322, 325, ч.5 ст. 328 КАС України, колегія суддів,
П О С Т А Н О В И Л А :
Апеляційну скаргу ОСОБА_1 залишити без задоволення, а рішення Миколаївського окружного адміністративного суду від 29 березня 2024 року залишити без змін.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття, оскарженню в касаційному порядку не підлягає, крім випадків передбачених п.2 ч.5 ст. 328 КАС України.
Повне судове рішення складено 24 грудня 2024 року.
Головуючий: Бітов А.І.
Суддя: Лук`янчук О.В.
Суддя: Ступакова І.Г.
Суд | П'ятий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 24.12.2024 |
Оприлюднено | 26.12.2024 |
Номер документу | 124026973 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо охорони здоров’я, з них |
Адміністративне
П'ятий апеляційний адміністративний суд
Бітов А.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні