Рішення
від 26.03.2024 по справі 520/4228/23
ХАРКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

26 березня 2024 р. № 520/4228/23

Харківський окружний адміністративний суд у складі судді Панова М.М., розглянувши в порядку спрощеного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру у Харківській області про визнання протиправними та скасування постанови, припису, -

В С Т А Н О В И В:

ОСОБА_1 звернулась до Харківського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом, в якому просить суд:

- визнати протиправною та скасувати постанову про накладення адміністративного стягнення №404-ДК/0220По/08/01/-21 від 07.10.2021 року, складену начальником відділу державного контролю за використанням та охороною земель №5 Управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Харківській області Сем`ян Вадима Анатолійовича, якою визнано ОСОБА_1 винною у вчиненні адміністративного правопорушення, передбаченого ст. 53-1 КУпАП, та накладено адміністративне втягнення у виді штрафу в розмірі 170,00 грн, провадження у справі про адміністративне правопорушення закрити;

- визнати протиправним та скасувати припис №404-ДК/0303Пр/03/01/-21 від 07.10.2021 року, складений державним інспектором у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель головним спеціалістом відділу здійснення державного контролю за використанням та охороною земель №5 Управління з контролю за використання та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Харківській області Черновим Геннадієм Костянтиновичем.

Ухвалою Харківського окружного адміністративного суду від 08.06.2023 закрито провадження по справі за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру у Харківській області про визнання протиправними та скасування постанови.

Не погоджуючись з судовим рішенням першої інстанції позивачем було подано апеляційну скаргу на ухвалу Харківського окружного адміністративного суду від 08.06.2023.

Постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 07.12.2023 апеляційну скаргу ОСОБА_1 задоволено, ухвалу Харківського окружного адміністративного суду від 08.06.2023 по справі №520/4228/23 скасовано, справу №520/4228/23 направлено до Харківського окружного адміністративного суду для продовження розгляду.

Згідно витягу з протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 18.01.2024 вказана справа передана на розгляд судді Панова М.М.

Ухвалою Харківського окружного адміністративного суду від 24.01.2024 адміністративну справу №520/4228/23 за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру у Харківській області про визнання протиправними та скасування постанови, припису - прийнято до розгляду. Справу вирішено розглядати за правилами спрощеного позовного провадження в порядку ст. 257 КАС України

В обґрунтування позовних вимог позивачем зазначено, що припис №404-ДК/0303Пр/03/01/-21 від 07.10.2021 та постанова про накладення адміністративного стягнення №404-ДК/0220По/08/01/-21 від 07.10.2021 прийняті відповідачем всупереч нормам діючого законодавства, необґрунтовано, є протиправними та тому підлягають скасуванню.

Представником відповідача надано відзив на позовну заяву, в якому він просив відмовити позивачу в задоволенні позовних вимог, та зазначає, що діяв в межах повноважень та згідно норм чинного законодавства, яке регулює спірні правовідносини.

З матеріалів справи судом встановлено, що 07 жовтня 2021 року державним інспектором у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель - головним спеціалістом відділу здійснення державного контролю за використанням та охороною земель №5 Управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Харківській області ОСОБА_2 складено протокол про адміністративне правопорушення №404-ДК/0302П/07/01/-21.

Зі змісту вказаного протоколу вбачається, що при перевірці дотримання вимог земельного законодавства при використанні земельної ділянки площею 67 га, що знаходиться поруч із земельною ділянкою з кадастровим номером 6324884000:02:000:0108 на території Лигівського старостинського округу Сахновщинської ОТГ Красноградського району Харківської області (за межами населених пунктів), встановлено, що 08.09.2021 земельна ділянка колективної форми власності, земель сільськогосподарського призначення, площею 2,0 га, яка розташована на території Лигівського старостинського округу Сахновщинської ОТГ Красноградського району Харківської області (за межами населених пунктів), має кадастровий номер 6324884000:02:000:0848, використовується ОСОБА_1 для вирощування сільськогосподарських культур. Вказана земельна ділянка використовується без відповідного рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування щодо надання її у власність чи користування (оренду) та за відсутності вчиненого правочину щодо цієї земельної ділянки та вчинено ОСОБА_1 самовільне зайняття цих земель, що є порушенням ст.ст. 125, 126 Земельного кодексу України та ст. 4 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень". В даному протоколі зазначено, що правопорушенням заподіяно матеріальну шкоду (збитки). Відповідальність за вчинене правопорушення передбачена ст. 53-1 КУпАП та п. «б» ч. 1 ст. 211 Земельного кодексу України.

За результатом розгляду протоколу про адміністративне правопорушення №№404-ДК/0298П/07/01/-21 від 07.10.2021, начальником відділу державного контролю за використанням та охороною земель №5 Управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Харківській області Сем`ян В.А. прийнято постанову про накладення адміністративного стягнення №404-ДК70220По/08/01/-21 від 07.10.2021, якою встановлено порушення позивачем вимог ст.ст. 125, 126 Земельного кодексу України та ст. 4 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", а саме використання земельної ділянки без відповідного рішення (розпорядження) органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування щодо надання у власність чи користування (оренду) та за відсутності вчиненого правочину щодо цієї земельної ділянки. У зв`язку з викладеним, позивача визнано винною у вчиненні адміністративного правопорушення, передбаченого ст. 53-1 Кодексу України про адміністративні правопорушення, та накладено адміністративне стягнення у вигляді штрафу в розмірі 170,00 грн.

07 жовтня 2021 року державним інспектором у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель - головним спеціалістом відділу здійснення державного контролю за використанням та охоронною земель №5 Управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Харківській області Черновим Г.К. складено припис №404-ДК/0303Пр/03/01/-21, яким приписано усунути виявлені порушення земельного законодавства України, а саме ст.ст. 125, 126 Земельного кодексу України, ст. 4 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" шляхом та у спосіб, що не суперечить чинному законодавству України, у 30-ти денний термін.

З приводу спірних правовідносин, суд зазначає, що статтею 15-2 Земельного кодексу України визначено, що до повноважень центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері здійснення державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, у сфері земельних відносин, належить організація та здійснення державного нагляду (контролю) за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності, у тому числі за дотриманням органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами вимог земельного законодавства та встановленого порядку набуття і реалізації права на землю.

Відповідно до статті 187 Земельного кодексу України контроль за використанням та охороною земель полягає в забезпеченні додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами, організаціями і громадянами земельного законодавства України.

Згідно зі статтею 188 Земельного кодексу України державний контроль за використанням та охороною земель здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері здійснення державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, а за додержанням вимог законодавства про охорону земель - центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів. Порядок здійснення державного контролю за використанням та охороною земель встановлюється законом.

Аналогічні повноваження закріплені у статтях 5, 6, 10 Закону України «Про державний контроль за використанням та охороною земель» та статтях 5, 19 Закону України «Про охорону земель».

Статтею 1 Закону України від 19.06.2003 № 963-ІV «Про державний контроль за використанням та охороною земель» визначено, що охорона земель - система правових, організаційних, економічних, технологічних та інших заходів, спрямованих на раціональне використання земель, запобігання необґрунтованому вилученню земель сільськогосподарського призначення для несільськогосподарських потреб, захист від шкідливого антропогенного впливу, відтворення і підвищення родючості ґрунтів, підвищення продуктивності земель лісового фонду, забезпечення особливого режиму використання земель природоохоронного, оздоровчого, рекреаційного та історико-культурного призначення.

Відповідно до статті 5 Закону України «Про охорону земель», державний контроль за використанням та охороною земель усіх категорій та форм власності здійснює центральний орган виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі.

Згідно із статтею 9 Закону України «Про державний контроль за використанням та охороною земель» державний контроль за використанням та охороною земель, дотриманням вимог законодавства України про охорону земель і моніторинг ґрунтів здійснюються шляхом проведення перевірок, моніторингів, тощо.

Положеннями статті 10 вищезазначеного Закону визначено повноваження державних інспекторів у сфері державного контролю за використанням та охороною земель та дотриманням вимог законодавства України про охорону земель, зокрема прямо передбачені права стосовно обстеження земельних ділянок, складання матеріалів перевірки (приписи, акти тощо) та передавати до органів прокуратури, органів досудового розслідування акти перевірок та інші матеріали про діяння, в яких вбачаються ознаки кримінального правопорушення.

Реалізація вищевикладених прав та обов`язків законодавчо закріплена за Державною службою України з питань геодезії, картографії та кадастру, що підтверджується постановою Кабінету Міністрів України від 14.01.2015 № 15 «Про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру» (зі змінами) та постановою Кабінету Міністрів України від 22.07.2016 № 482 «Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України» (зі змінами).

Зокрема Держгеокадастр, відповідно до покладених на нього завдань організовує та здійснює державний нагляд (контроль) за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності.

Вищезазначене свідчить, що забезпечення та реалізація державного контролю, зокрема шляхом проведення перевірок, є прямим обов`язком Держгеокадастру та його територіальних органів, визначеним законодавством.

Щодо підстав та порядку проведення перевірки, суд зазначає наступне.

За результатами аналізу (моніторингу) достовірності інформації щодо дотримання вимог земельного законодавства при використанні земельної ділянки орієнтованою площею 67 га, що знаходиться поруч із земельною ділянкою з кадастровим номером 6324884000:02:000:0108, яка розташована на території Лигівського старостинського округу Сахновщинської ОТГ Красноградського району, на підставі наказу Головного управління Держгеокадастру у Харківській області від 15.07.2021 № 404-ДК, державними інспекторами відділу державного контролю за використанням та охороною земель № 5 Управління з контролю за використанням та охороною земель ОСОБА_2 , ОСОБА_3 та начальником відділу ОСОБА_4 29.07.2021 було здійснено заходи державного нагляду (контролю) та складено акт обстеження земельної ділянки № 404-Дк/352/АО/10/01-21 від 29.07.2021 та акт перевірки № 404-Дк/457/АП/09/01-21 від 30.07.2021.

Згідно з інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно право власності на земельну ділянку з кадастровим номером 6324884000:02:000:0848 було зареєстровано за ОСОБА_1 12.11.2021 13:39:03.

Перевіркою було встановлено, що на зазначеній ділянці здійснюється обробка ґрунту та вирощування різних видів товарної продукції (соняшник, жито). Зазначена земельна ділянка оброблялась не встановленими особами без відповідного рішення (розпорядження) органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування щодо надання її у власність чи користування та за відсутності вчиненого правочину щодо цієї земельної ділянки, чим порушено вимоги статей 125, 126 Земельного кодексу України та статті 4 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень».

Як зазначалось раніше, 07 жовтня 2021 року державним інспектором у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель - головним спеціалістом відділу здійснення державного контролю за використанням та охороною земель №5 Управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Харківській області ОСОБА_2 складено протокол про адміністративне правопорушення №404-ДК/0302П/07/01/-21.

Зі змісту вказаного протоколу вбачається, що при перевірці дотримання вимог земельного законодавства при використанні земельної ділянки площею 67 га, що знаходиться поруч із земельною ділянкою з кадастровим номером 6324884000:02:000:0108 на території Лигівського старостинського округу Сахновщинської ОТГ Красноградського району Харківської області (за межами населених пунктів), встановлено, що 08.09.2021 земельна ділянка колективної форми власності, земель сільськогосподарського призначення, площею 2,0 га, яка розташована на території Лигівського старостинського округу Сахновщинської ОТГ Красноградського району Харківської області (за межами населених пунктів), має кадастровий номер 6324884000:02:000:0848, використовується ОСОБА_1 для вирощування сільськогосподарських культур. Вказана земельна ділянка використовується без відповідного рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування щодо надання її у власність чи користування (оренду) та за відсутності вчиненого правочину щодо цієї земельної ділянки та вчинено ОСОБА_1 самовільне зайняття цих земель, що є порушенням ст.ст. 125, 126 Земельного кодексу України та ст. 4 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень". В даному протоколі зазначено, що правопорушенням заподіяно матеріальну шкоду (збитки). Відповідальність за вчинене правопорушення передбачена ст. 53-1 КУпАП та п. «б» ч. 1 ст. 211 Земельного кодексу України.

За результатом розгляду протоколу про адміністративне правопорушення №№404-ДК/0298П/07/01/-21 від 07.10.2021, начальником відділу державного контролю за використанням та охороною земель №5 Управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Харківській області Сем`ян В.А. прийнято постанову про накладення адміністративного стягнення №404-ДК70220По/08/01/-21 від 07.10.2021, якою встановлено порушення позивачем вимог ст.ст. 125, 126 Земельного кодексу України та ст. 4 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", а саме використання земельної ділянки без відповідного рішення (розпорядження) органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування щодо надання у власність чи користування (оренду) та за відсутності вчиненого правочину щодо цієї земельної ділянки. У зв`язку з викладеним, позивача визнано винною у вчиненні адміністративного правопорушення, передбаченого ст. 53-1 Кодексу України про адміністративні правопорушення, та накладено адміністративне стягнення у вигляді штрафу в розмірі 170,00 грн.

07 жовтня 2021 року державним інспектором у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель - головним спеціалістом відділу здійснення державного контролю за використанням та охоронною земель №5 Управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Харківській області Черновим Г.К. складено припис №404-ДК/0303Пр/03/01/-21, яким приписано усунути виявлені порушення земельного законодавства України, а саме ст.ст. 125, 126 Земельного кодексу України, ст. 4 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" шляхом та у спосіб, що не суперечить чинному законодавству України, у 30-ти денний термін.

Відповідно до ст. 53-1 КУпАП самовільне зайняття земельної ділянки - тягне за собою накладення штрафу на громадян від десяти до п`ятдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян і на посадових осіб - від двадцяти до ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Згідно з ч. 1 ст. 9 КУпАП адміністративним правопорушенням (проступком) визнається протиправна, винна (умисна або необережна) дія чи бездіяльність, яка посягає на громадський порядок, власність, права і свободи громадян, на встановлений порядок управління і за яку законом передбачено адміністративну відповідальність.

Як свідчать матеріали справи, державним інспектором при проведенні перевірки стану додержання вимог земельного законодавства встановлено факт самовільного зайняття земельної ділянки з кадастровим номером 6324884000:02:000:0848 площею 2,000 га та констатовано порушення ОСОБА_1 вимог статей 125, 126 Земельного кодексу України та статті 4 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень».

Згідно з інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно право власності на земельну ділянку з кадастровим номером 6324884000:02:000:0848 було зареєстровано за ОСОБА_1 12.11.2021 13:39:03. Тобто, на час прийняття спірних рішень (07.10.2021), право власності на дану земельну ділянку за позивачем зареєстровано не було.

Відповідно до статті 125 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Статтею 126 Земельного кодексу України передбачено, що право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень».

За визначенням, наведеним у статті 1 Закону України «Про державний контроль за використанням та охороною земель», самовільне зайняття земельної ділянки - будь-які дії, які свідчать про фактичне використання земельної ділянки за відсутності відповідного рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про її передачу у власність або надання у користування (оренду) або за відсутності вчиненого правочину щодо такої земельної ділянки, за винятком дій, які відповідно до закону є правомірними.

Відповідно до статті 211 Земельного кодексу України самовільне зайняття земельних ділянок є порушеннями земельного законодавства, за яке громадяни та юридичні особи несуть цивільну, адміністративну або кримінальну відповідальність.

Таким чином, на момент проведення перевірки відповідачем було правомірно встановлено порушення вимог статей 125, 126 Земельного кодексу України та статті 4 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень».

Суд зазначає, що оскаржуваний припис містить: дату складання, реєстраційний номер, прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи, яка вчинила порушення земельного законодавства; суть порушення земельного законодавства із зазначенням місцезнаходження земельної ділянки, категорії земель та її цільового призначення, стану земельної ділянки, статей, їх частин, пунктів законів та інших нормативно-правових актів, вимоги яких порушено; заходи, які необхідно здійснити для припинення порушення земельного законодавства, усунення його наслідків, строк їх виконання; посада, прізвище, ім`я та по батькові особи, яка вручила припис (надіслало поштою).

Таким чином, постанова про накладення адміністративного стягнення №404-ДК/0220По/08/01/-21 від 07.10.2021 та припис № 404-ДК/0303Пр/03/01/-21 від 07.10.2021 складені у відповідності до норм Конституції України, законів та нормативно-правових актів, в межах повноважень та у спосіб що передбачений чинним законодавством України, позивачем в свою чергу не доведено протилежне.

Отже, враховуючи викладене, суд приходить до висновку, що позовні вимоги ОСОБА_1 задоволенню не підлягають.

Керуючись статтями 14, 243-246, 293, 295-296 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

В И Р І Ш И В:

У задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до Головного управління Держгеокадастру у Харківській області (майдан Свободи, буд. 5, Держпром, 1 під, 6 пов., м. Харків, 61022, ЄДРПОУ 39792822) про визнання протиправними та скасування постанови, припису - відмовити.

Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня проголошення рішення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя М.М.Панов

СудХарківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення26.03.2024
Оприлюднено01.04.2024
Номер документу118009322
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері

Судовий реєстр по справі —520/4228/23

Ухвала від 16.07.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Кононенко З.О.

Ухвала від 18.06.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Кононенко З.О.

Ухвала від 18.06.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Кононенко З.О.

Рішення від 26.03.2024

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Панов М.М.

Ухвала від 24.01.2024

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Панов М.М.

Постанова від 07.12.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Рєзнікова С.С.

Постанова від 07.12.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Рєзнікова С.С.

Ухвала від 09.11.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Рєзнікова С.С.

Ухвала від 09.11.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Рєзнікова С.С.

Ухвала від 09.10.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Рєзнікова С.С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні