ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД СУМСЬКОЇ ОБЛАСТІ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
25.03.2024м. СумиСправа № 920/1168/23
Господарський суд Сумської області у складі судді Жерьобкіної Є.А.,
за участю секретаря судового засідання Гордієнко Ж.М.,
розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження з повідомленням сторін справу № 920/1168/23
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Сумитеплоенерго" (40022, м. Суми, вул. 2-га Залізнична, буд. 10, код ЄДРПОУ 33698892)
до відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю "ОМІКО" (40030, м. Суми, вул. Богуна, буд. 11, кв. 1, код ЄДРПОУ 40963240)
про стягнення 184866 грн 56 коп.
представники учасників справи:
від позивача - Приходько Д.В.
від відповідача - Брайко Ю.В.
1. Короткий зміст позовних вимог, заперечень проти позову та хід розгляду справи.
1.1. У жовтні 2023 позивач звернувся з позовом до суду, в якому просить стягнути з відповідача на свою користь заборгованість за послуги з централізованого опалення та постачання гарячої води на загальну суму 184866 грн 56 коп., у тому числі: 145657 грн 21 коп. боргу, 2232 грн 50 коп. 3% річних, 3711 грн 95 коп. інфляційних втрат, 33264 грн 90 коп. пені; судові витрати.
1.2. Згідно протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 10.10.2023, справу призначено до розгляду судді Жерьобкіній Є.А.
1.3. Ухвалою від 13.10.2023 Господарський суд Сумської області прийняв позовну заяву до розгляду та відкрив провадження у справі № 920/1168/23, суд визначив, що справа підлягає розгляду в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи за наявними у справі матеріалами; надав відповідачу п`ятнадцятиденний строк з дня вручення ухвали про відкриття провадження у справі для подання відзиву на позовну заяву з урахуванням вимог ст. 165 ГПК України; копія відзиву та доданих до нього документів повинна бути надіслана (надана) іншим учасникам справи одночасно з надісланням (наданням) відзиву до суду; клопотання про розгляд справи у судовому засіданні з повідомленням сторін відповідач має подати в строк для подання відзиву, а позивач - разом з позовом або не пізніше п`яти днів з дня отримання відзиву (ч. 7 ст. 252 ГПК України); позивачу надав семиденний строк з дня отримання відзиву на позовну заяву для подання відповіді на відзив відповідно до ст. 166 ГПК України; відповідачу надав семиденний строк з дня отримання відповіді на відзив для подання заперечення відповідно до ст. 167 ГПК України.
1.4. Представник відповідача - адвокат Брайко Ю.В. подала відзив на позовну заяву (вх. № 6921 від 02.11.2023), в якому проти вимог позивача заперечує, посилаючись на те, що відповідач не підписував акти приймання-передачі послуг, рахунки та акти відповідачем не були отримані, тому не було можливості надати вмотивовану відмову. Представник відповідача у відзиві надає пояснення та заперечення щодо вимог по кожному об`єкту, за яким позивачем нарахована заборгованість у даній справі; вказує на те, що обсяг теплової енергії, витраченої на забезпечення функціонування внутрішньобудинкових систем опалення трубопроводами у неопалювальному приміщенні не є утилізаційними та є тепловитратами, а за втрати теплової енергії у трубопроводах відповідач не має підстав сплачувати як за повноцінну надану послугу з опалення. Враховуючи відсутність у відповідача зобов`язань зі сплати основного боргу, представник відповідача вказує на безпідставність покладення відповідальності у вигляді 2232 грн 50 коп. 3% річних, 33264 грн 90 коп. пені та 3711 грн 95 коп. інфляційних втрат. У поданому відзиві представник відповідача просить суд розглядати дану справу за правилами загального позовного провадження, з обов`язковим викликом сторін, посилаючись на її складність та недоцільність розгляду в спрощеному позовному провадженні (вх. № 4227 від 02.11.2023).
1.5. Ухвалою від 03.11.2023 Господарський суд Сумської області у задоволенні клопотання (вх. № 4227 від 02.11.2023) Товариства з обмеженою відповідальністю "ОМІКО" про розгляд справи № 920/1168/23 за правилами загального позовного провадження - відмовив. Призначив судове засідання для розгляду справи по суті на 04.12.2023, 11:15.
1.6. Позивач подав відповідь на відзив № 1080 від 22.11.2023 (вх. № 7379 від 23.11.2023), в якому вказує, що відносини між позивачем та відповідачем є договірними та обумовлені договором № 1600-Т від 01.10.2017 про надання послуг з централізованого опалення та постачання гарячої води, який є чинним, а не обумовлені договорами оренди приміщень. Облік спожитої теплової енергії проводиться відповідно до вимог Методики розподілу між споживачами обсягів спожитих у будівні комунальних послуг, затвердженої наказом Мінрегіонбуду від 22.11.2018 № 315, відповідно до якої для приміщень, оснащених приладами обліку теплової енергії щомісячно здійснюються донарахування обсягу теплової енергії до величини мінімальної частки середнього питомого споживання теплової енергії по будівлі, незалежно від споживання послуги. Зазначене донарахування проводиться з метою унеможливлення опалення приміщень за рахунок суміжних опалювальних квартир або нежитлових приміщень, запобігання утворення грибків та плісняви в приміщеннях, а також недопущення зниження нормального строку експлуатації будівлі. Згідно п. 3.4. Договору № 1600-Т відповідач повинен щомісячно отримувати у позивача акти прийому-передачі теплової енергії, чого ним зроблено не було. Позивач направив рахунки та акти приймання-передачі теплової енергії за період стягнення (грудень 2022 - травень 2023) на електронну адресу через автоматизовану систему програмного забезпечення клієнтів позивача. Одночасно рахунки та акти приймання-передачі теплової енергії та гарячої води за січень-лютий 2023 вручені відповідачу нарочно, але не повернуті позивачу. Відповідач передавав нульові показники, тому відбувалось донарахування до мінімальних значень на загальнобудинкові потреби. В приміщенні відсутні опалювальні прилади (батареї), що і підтверджує представник відповідача, але наявні транзитні мережі опалення (трубопровід), що підтверджується Робочим проектом розрахунку теплових втрат транзитних трубопроводів системи опалення гуртожитку через нежитлові приміщення ФОП ОСОБА_1 по АДРЕСА_1 . Таким чином, нарахування за вищезазначеною адресою відбувається за транзит теплової енергії по трубопроводу. Згідно Методики зі змінами, внесеними згідно з Наказами Міністерства розвитку громад та територій № 358 від 28.12.2021, № 61 від 26.03.2022 «Про затвердження Методики розподілу між споживачами обсягів спожитих у будівлі комунальних послуг», для приміщень з індивідуальним опаленням та окремих приміщень з транзитними мережами опалення, окрім визначеної частки спожитої у будівлі/будинку теплової енергії на загальнобудинкові потреби опалення, здійснюється розподіл теплової енергії, що надходить у ці приміщення від транзитних ділянок трубопроводів внутрішньобудинкових систем опалення та ГВП, що прокладені у цих приміщеннях. Отже, нарахування за вищезазначеною адресою відбувається за транзит теплової енергії по трубопроводу, МЗК так як приміщення знаходиться в житловому будинку та здійснюється донарахування обсягу теплової енергії до мінімального показника. Позивач зауважує, що від ТОВ «Оміко» не надходило ніяких заперечень, щодо відмови підписання актів прийому - передачі, підписано всі рахунки, але акти не повернуті на адресу TОB «Сумитеплоенерго». Таким чином, послуга була надана в обсязі, що зазначена в актах та прийнята Споживачем (відповідачем) без заперечень. Відповідач систематично порушує взяті на себе зобов`язання зя Договорам, ухиляючись від підписання актів приймання-передачі теплової енергії.
1.7. До суду надійшла заява про вступ у справу як представника позивача - адвоката Пилипенко О.В. (вх. № 1363 від 28.11.2023).
1.8. До суду надійшов лист позивача № 2048 від 14.04.2023 щодо нарахування за теплову енергію (вх. № 7558 від 04.12.2023), відповідно до якого позивач просив відповідача надати договори оренди, витяги з Державного реєстру речових прав та технічні паспорти по приміщенням ТОВ «ОМІКО» для уникнення в подальшому непорозумінь в частині нарахувань за теплову енергію.
1.9. В судовому засіданні 04.12.2023 Господарський суд Сумської області постановив протокольну ухвалу про прийняття до розгляду відзиву на позовну заяву (вх. № 6921 від 02.11.2023), відповіді на відзив (вх. № 7379 від 23.11.2023), копії листа ТОВ "Сумитеплоенерго" вих. № 2048 від 14.04.2023; оголошення перерви в судовому засіданні до 13.12.2023, 14:00.
1.10. До суду надійшла заява про вступ у справу як представника відповідача - адвоката Брайко Ю.В. (вх. № 1404 від 04.12.2023).
1.11. Відповідач подав суду заперечення на відповідь на відзив (вх. № 7693 від 08.12.2023), відповідно до яких вказує, що договір не передбачає надання послуг з опалення місць загального користування або суміжних квартир (приміщень). Відповідач здійснює опалення приміщень електричними приладами. Позивач жодного разу не виходив комісійно для перевірки температурного режиму в приміщеннях відповідача, доказів вручення рахунків та актів приймання передачі послуги суду не надав. Відповідач зауважує, що об`єкт по АДРЕСА_4 обладнаний окремою системою опалення, незалежною від загально будинкових мереж, приміщення має окремий вхід/вихід. Підтверджень того, що температура у приміщенні була нижче +4 позивачем суду не подано. Об`єкт по АДРЕСА_1 не має транзитних мереж. Відповідачем розроблено робочий проект та подано заяву на надання технічних умов на встановлення вузла обліку, проте, позивачем не було надано технічних умов. Об`єкт по АДРЕСА_3 обладнаний лічильником тепла, опалення в приміщенні було вимкнено. Показники становили 0.00. Приміщення обладнане окремою системою опалення, незалежною від загально будинкових мереж. Приміщення має окремий вхід/вихід. Об`єкт по АДРЕСА_2 обладнаний лічильником тепла, опалення в приміщенні було вимкнено. Показники становили 0.00. Приміщення обладнане окремою системою опалення, незалежною від загально будинкових мереж. Приміщення має окремий вхід/вихід.
1.12. Позивач направив додаткові пояснення № 5649 від 15.12.2023 (вх. № 7876 від 18.12.2023), в яких вказав, що листом № 5227 від 21.12.2022 позивач звернувся до Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури України з проханням надати роз`яснення з питання щодо донарахування до мінімального споживання теплової енергії нежитловим приміщенням у разі, якщо окреме приміщення будинку є самостійним об`єктом нерухомого майна, має окремий інженерний ввід або окреме відгалуженням, яке оснащене вузлом обліку теплової енергії.
Листом № 7/11//13660-22 від 14.12.2022 Міністерство надало наступне роз`яснення, що юридичні особи, які є власниками об`єктів нерухомого майна у багатоквартирному будинку (включаючи тих, що мають окремий інженерний ввід), обладнують свої приміщення саме вузлами розподільного обліку. В той час як будівля загалом або її частина обладнується вузлом комерційного обліку. Для споживачів, приміщення яких оснащені вузлами розподільного обліку, розподілене питоме споживання теплової енергії з розрахунку на 1 кв м. площі квартири (іншого приміщення) не може становити менше мінімальної частки питомого споживання теплової енергії, яка визначається згідно з методикою розподілу між споживачами обсягів спожитих у будівлі комунальних послуг для опалювального приміщення, оснащеного приладом (приладами) розподільного обліку теплової енергії, крім обсягу теплової енергії, визначеного на підставі його/їх показань, донараховується обсяг теплової енергії, якщо фактичне споживання теплової енергії у такому приміщенні менше мінімальної частки середнього питомого споживання, яка визначається відповідно до пунктів 1-3 розділу VI цієї Методики.
Аналогічне роз`яснення було надано Міністерством (лист № 7/11/749-23 від 24.01.2023 р. на лист Відповідача № 5227 від 21.12.2022 року.
1.13. 13.12.2023 розгляд справи не відбувся, у зв`язку з тим, що у період з 13.12.2023 до 22.12.2023 суддя Жерьобкіна Є.А. перебувала у відпустці.
Ухвалою від 25.12.2023 Господарський суд Сумської області призначив судове засідання для розгляду справи по суті на 10.01.2024.
1.14. У судовому засіданні 10.01.2024 Господарський суд Сумської області, за участю позивача та відповідача, постановив протокольну ухвалу про оголошення перерви в судовому засіданні до 29.01.2024, 12:15; зобов`язання відповідача подати суду підтверджуючі документи на право користування відповідачем приміщеннями за укладеним з позивачем договором; витребувані документи подати до суду протягом 5 днів (до 16.01.2024).
1.15. До суду надійшло клопотання представника відповідача про долучення документів (вх. № 271 від 18.01.2024), на виконання вимог протокольної ухвали суду від 10.01.2024, а саме: витяги з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності від 13.02.2020, 17.12.2015, 21.03.2019, 14.04.2021, договори оренди приміщень № 14/04-2 від 14.04.2022, № 01/08-3 від 01.08.2022, № 8/04-19 від 08.04.2019.
1.16. До суду надійшло клопотання представника відповідача про виклик свідка - ОСОБА_1 (вх. № 319, 320 від 17.01.2024).
1.17. 29.01.2024 представник відповідача Брайко Ю.В. звернулася до суду з клопотанням про відкладення розгляду справи у зв`язку з перебуванням на лікарняному (вх. № 470 ід 29.01.2024).
1.18. Через загрозу безпеці учасників справи, у зв`язку з тим, що з 12:03 до 12:44 у Сумській області була оголошена повітряна тривога (повідомлення Telegram - каналу, що інформує про повітряну тривогу "Тривога. Сумська область"), судове засідання у справі 29.01.2024 о 12:15 не відбулось.
1.19. Ухвалою від 29.01.2024 Господарський суд Сумської області призначив судове засідання для розгляду справи по суті на 07.02.2024, 14:45.
1.20. Представник відповідача подала суду письмові пояснення (вх. № 540, 551 від 31.01.2024), відповідно до яких зауважила, що всі приміщення опалювалися електричними приборами, а температура повітря була вища +4. Позивач для визначення чи необхідно донарахувати до мінімальної частки середнього питомого споживання теплової енергії на опалення мав здійснити заміри температури а приміщенні відповідача, чого зроблено не було.
1.21. У судовому засіданні 07.02.2024 Господарський суд Сумської області постановив протокольну ухвалу про прийняття до розгляду клопотання відповідача (вх. № 271 від 18.01.2024), продовження строку для подання доказів, прийнято до розгляду клопотання відповідача про відновлення строку для подання клопотання про виклик свідків та клопотання про виклик свідка (вх. № 319, 320 від 17.01.2024); оголошення перерви в судовому засіданні до 04.03.2024, 14:00.
1.22. Представник позивача продала суду відповідь на письмове пояснення № 287 від 12.02.2024 (вх. № 813 від 14.02.2024).
1.23. Представник позивача подала суду клопотання про відкладення розгляду справи (вх. № 1237 від 04.03.2024).
1.24. У судовому засіданні 04.03.2024 Господарський суд Сумської області постановив протокольну ухвалу про оголошення перерви в судовому засіданні до 11.03.2024, 14:00.
1.25. У судовому засіданні 11.03.2024 Господарський суд Сумської області постановив протокольну ухвалу про оголошення перерви в судовому засіданні до 25.03.2024, 14:00.
1.26. У судовому засіданні 25.03.2024 Господарський суд Сумської області, розглянувши клопотання відповідача про виклик свідка та заслухавши представників сторін, керуючись ст. 89 ГПК України, постановив протокольну ухвалу про відмову в задоволенні клопотань відповідача (вх. № 319, 320 від 19.01.2024).
У судовому засіданні 25.03.2024 представник позивача підтримала позовні вимоги, представник відповідача проти позову заперечувала.
1.27. За приписами ст. 248 ГПК України суд розглядає справи у порядку спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів з дня відкриття провадження у справі.
Враховуючи достатність часу, наданого сторонам для подання доказів в обґрунтування своїх позицій по справі, приймаючи до уваги принципи змагальності та диспозитивності господарського процесу, господарський суд, в межах наданих йому повноважень, створив належні умови для реалізації учасниками процесу своїх прав.
2. Фактичні обставини справи, встановлені судом.
2.1. ТОВ «ОМІКО» є орендарем:
нежитлового приміщення по АДРЕСА_4, площею 255,5 кв.м, що підтверджено Договором оренди приміщення № 14/04-2 від 14.04.2022;
нежитлового приміщення по АДРЕСА_1, площею 125,7 кв.м; нежитлового приміщення по АДРЕСА_3, площею 291,2 кв.м що підтверджено Договором оренди приміщення № 01/08-3 від 01.08.2022;
нежитлового приміщення по АДРЕСА_2, площею 296,0 кв.м, що підтверджено Договором оренди приміщення № 8/04-19 від 08.04.2019.
Власником нежитлового приміщення по АДРЕСА_4, площею 255,5 кв.м (орендодавцем) є ОСОБА_3, що підтверджено Витягом з державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності № 252641583 від 14.04.2021.
Власником нежитлового приміщення по АДРЕСА_1, площею 125,7 кв.м; нежитлового приміщення по АДРЕСА_3, площею 291,2 кв.м; нежитлового приміщення по АДРЕСА_2 , площею 296,0 кв.м (орендодавцем) є ОСОБА_2, що підтверджено Витягами з державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності № 160402104 від 21.03.2019, № 50120778 від 17.12.2015, № 200073723 від 13.02.2020.
2.2. Рішенням Виконавчого комітету Сумської міської ради № 745 від 21.12.2019 «Про встановлення розмірів внесків за обслуговування вузлів комерційного обліку теплової енергії, яке здійснюється ТОВ «Сумитеплоенерго» вирішено, зокрема, встановити розміри внесків за обслуговування вузлів комерційного обліку теплової енергії, споживачам, які приєднані до інженерних мереж ТОВ «Сумитеплоенерго» окремо для кожної будівлі згідно з додатками 1, 2 до цього рішення; Товариству з обмеженою відповідальністю «Сумитеплоенерго» нарахування внесків здійснювати за кожен календарний квартал.
2.3. 01.10.2017 між ТОВ «Сумитеплоенерго» (виконавець) та ТОВ «ОМІКО» (споживач) укладено договір № 1600-Т про надання послуг з централізованого опалення та постачання гарячої води, відповідно до умов п.1.1 якого, виконавець зобов`язується надавати споживачеві вчасно та відповідної якості послуги з централізованого опалення та постачання гарячої води, а споживач зобов`язується своєчасно оплачувати надані послуги за встановленими тарифами у строки і на умовах передбачених договором. Характеристика об`єкту (об`єктів) надання послуг, обсяги та нормативи (норми) споживання - договірні навантаження теплової енергії вказані в додатку №1, який є невід`ємною частиною цього договору.
2.4. Умови обліку споживання послуг, характеристики засобів обліку води і теплової енергії вказані в додатку № 2, який є невід`ємною частиною цього договору. Розмір тарифів на послуги встановлюється Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг України (НКРЕКП) відповідно до чинного законодавства України.
2.5. На момент укладання договору тарифи на теплову енергію встановлені Постановою НКРЕКП № 151 від 01.02.2017 року та становлять:
для потреб інших споживачів - 1554,12 грн./Гкал (без ПДВ) за такими складовими:
тариф на виробництво теплової енергії - 1506,88 грн./Гкал (без ПДВ);
тариф на транспортування теплової енергії' - 46,01 грн./Гкал (без ПДВ);
тариф на постачання теплової енергії - 1,23 грн./Гкал (без ПДВ).
2.6. У разі зміни тарифів на послуги Виконавець повідомляє про це Споживача через засоби масової інформації. Оплата за послуги за новими тарифами здійснюється з календарного дня встановлення нових тарифів.
2.7. Розмір щомісячної плати за надані послуги на момент укладання договору згідно з нормативами (нормами) споживання - договірними навантаженнями вказаний в додатку № 1, який є невід`ємною частиною цього договору.
2.8. Плата за надані послуги за наявності засобів обліку води і теплової енергії справляється за їх показаннями за умови їх підключення та введення в дію у встановленому порядку.
2.9. Згідно розділу 3 Договору «Оплата споживачем спожитих послуг» розрахунки за послуги проводяться в грошовій формі (гривні) на умовах передплати відповідно до встановлених тарифів, які визначені умовами цього договору, або додатками до цього договору. Зміна форми розрахунків допускається за згодою Сторін. Споживач має право вносити авансові платежі без обмеження їх граничного розміру. У випадку зміни тарифів на послуги Виконавець здійснює перерахунки згідно п. 2.2 договору.
2.10. Розрахунковим періодом є календарний місяць (в подальшому за текстом цього договору - розрахунковий місяць). Споживач до 15 числа розрахункового періоду сплачує Виконавцю вартість зазначеної в договорі кількості теплової енергії, передбаченої на розрахунковий період (п. 3.2., 3.3. Договору).
2.11. Щомісячно 6-го числа Споживач отримує від Виконавця акт прийому-передачі теплової енергії (далі - акт прийому-передачі послуг), форма якого (додаток №3) є невід`ємною частиною договору та рахунок за спожиту теплову енергію. Несвоєчасне отримання рахунку не звільняє Споживача від відповідальності щодо сплати за надані Виконавцем послуги. Остаточний розрахунок за спожиту теплову енергію здійснюється до 10 числа місяця, наступного за розрахунковим, з урахуванням залишкової суми (сальдо) розрахунків на початок місяця (п. 3.5. Договору).
2.12. Згідно Розділу 4 Договору споживач зобов`язаний оплачувати послуги в установлені цим договором строки. Повідомити Виконавця про всі об`єкти теплоспоживання, підключені до теплових мереж Споживача (найменування, максимальні теплові навантаження, обсяги теплоспоживання, займана площа орендарів тощо) та надати іншу інформацію, необхідну Виконавцю для належного виконання умов договору. Письмово сповіщати Виконавця про зміну власного найменування, організаційно-правової форми, місцезнаходження, банківських реквізитів, а також про зміни суб`єктів користування послугами не пізніше 5-ти календарних днів з моменту настання зазначених у цьому пункті подій.
2.13. Виконавець має право нараховувати пеню у разі несвоєчасного внесення Споживачем плати за надані послуги у розмірі, встановленому чинним законодавством України та цим договором (подвійна ставка НБУ) (п. 3.4.1. Договору).
2.14. В разі несвоєчасної сплати Споживачем грошових коштів, які передбачені термінами цього договору, за послуги Виконавця, Споживач сплачує Виконавцю пеню у розмірі подвійної облікової ставки НБУ (яка діяла на момент прострочення виконання грошового зобов`язання споживачем) від суми несвоєчасно виконаного грошового зобов`язання за кожен календарний день (враховуючи вихідні і святкові дні) прострочення виконання грошового зобов`язання. Споживач, який прострочив виконання грошового зобов`язання, на вимогу Виконавця зобов`язаний сплатити суму боргу з урахуванням встановленого індексу інфляції за весь час прострочення, а також три проценти річних (п. 5.1.5. Договору).
2.15. Споживач не звільняється від оплати вартості послуг з теплопостачання наданих відповідно до даного договору, а також штрафних санкцій, в разі несвоєчасного повідомлення ( не повідомлення) Виконавця (письмово) про зміну свого місцезнаходження, зміну власника приміщення, або звільнення приміщення до якого подається теплопостачання з будь-яких інших причин (п. 5.1.9. Договору).
2.16. Відповідно до п. 10.1 договору № 1600-Т договір укладається на 1 рік і набирає чинності з дня його укладання. Договір вважається щороку продовженим, якщо за місяць до закінчення його строку однією із сторін не буде письмово заявлено про розірвання або необхідність перегляду.
Тому станом на дату подання позовної заяви, договір № 1600 -Т про надання послуг з централізованого опалення та постачання гарячої води від 01.10.2017 року чинний.
2.17. Згідно додатка № 1 до Договору № 1600-Т, об`єкти надання послуг: магазин АДРЕСА_3, магазин АДРЕСА_1.
2.18. Згідно додатку № 2 до Договору № 1600-Т для підтвердження кількості фактично спожитих послуг, щомісячно 6-го числа Сторони складають та підписують визначений п. 11 договору акт прийому-передачі послуг. Споживач на протязі 2-х днів з дня отримання від Виконавця акту прийому-передачі послуг, зобов`язаний направити Виконавцю підписаний зі свого боку акт прийому-передачі послуг або вмотивовану відмову від його підписання. Якщо Споживач на протязі строку, вказаного в п. 9 даного додатку, не підпише зі свого боку віщевказаний акт та не надасть вмотивовану відмову щодо причин його не підписання, вважається, що акт прийому-передачі послуг є підписаним без заперечень, а послуги (теплова енергія) вважаються наданими в обсязі, вказаному в акті (п. 9, 10 Додатку № 2).
Засоби обліку води і теплової енергії - теплолічильники заводські номери 67005090 (Ultraheat 2WR) та 69193374 (Ultraheat 2WR6).
Орієнтована річна вартість теплової енергії, розрахована згідно договірних (проектних) навантажень, відповідно до тарифів, діючих на момент укладання Договору, що закріплено згідно додатків до Договору та становить 118690,29 гривень, ПДВ 23738 грн 05 коп., усього 142428 грн 34 коп. (Додаток 1 від 01.12.2020 року).
2.19. Згідно додаткової угоди від 01.12.2020 до договору № 1600-T від 01.10.2017 внесено зміни до додатку № 1 та № 2, відповідно до яких: об`єкти надання послуг: АДРЕСА_3, АДРЕСА_1, АДРЕСА_4, АДРЕСА_2.
2.20. Так, облік спожитої теплової енергії по АДРЕСА_3 відбувається розрахунково згідно «Норм та вказівок по нормуванню витрат палива та теплової енергії на опалення житлових та громадських споруд, а також господарсько-побутові потреби в Україні" (КТМ 204 України 244-94) по формулі:
Q міс =С)год х (tBH -t)/ (tBH - tpo ) x n x 24
де, Q міс - місячна потреба в тепловій енергії на опалення (Гкал) приміщень юридичних осіб;
Q год - максимальні погодинні витрати теплової енергії на опалення приміщень юридичних осіб (згідно договору);
tBH= 18° С - усереднена розрахункова температура внутрішнього повітря приміщень;
t - середньомісячна температура зовнішнього повітря;
tpo= -25°С - розрахункова температура зовнішнього повітря для проектування опалення;
24 - кількість годин роботи систем опалення на добу;
n - кількість днів.
2.21. Облік спожитої теплової енергії об`єктів за адресами: АДРЕСА_1; АДРЕСА_2, АДРЕСА_4 проводиться відповідно до вимог Методики розподілу між споживачами обсягів спожитих у будівлі комунальних послуг, затвердженої наказом Мінрегіонбуду від 22.11.2018р. №315 (далі-Методика), зареєстрованої в Мінюсті від 28.12.2018р. за №1502/32954.
Для опалюваного приміщення, оснащеного приладом (приладами) розподільного обліку теплової енергії, крім обсягу теплової енергії, визначеного на підставі його/їх показань, здійснюється донарахування обсягу теплової енергії з метою унеможливлення опалення приміщення за рахунок суміжних опалюваних приміщень або опалюваних МЗК та допоміжних приміщень, запобігання утворенню грибків та плісняви в приміщеннях, МЗК та допоміжних приміщеннях, а також недопущення зниження нормативного строку експлуатації приміщення/будівлі/будинку.
Для споживачів, приміщення яких оснащені приладами розподільного обліку теплової енергії, розподілене питоме споживання теплової енергії в розрахунку на 1 квадратний метр площі (1 кубічний метр об`єму) квартири (іншого приміщення) не може становити менше мінімальної частки питомого споживання теплової енергії. Мінімальна частка середнього питомого споживання теплової енергії дорівнює 50 % від середнього питомого споживання теплової енергії на опалення приміщення.
Середнє питоме споживання теплової енергії розраховується як сумарний обсяг теплової енергії, витраченої на опалення всіх опалюваних приміщень будівлі, віднесений до сумарної опалюваної площі цих приміщень (у тому числі приміщень, не оснащених приладами обліку, за винятком приміщень з індивідуальним опаленням та/або окремих приміщень з транзитними мережами опалення.
2.22. За адресою АДРЕСА_1, в приміщенні відсутні опалювальні прилади (батареї), але наявні транзитні мережі опалення (трубопровід), що підтверджується «Робочим проектом розрахунку теплових втрат транзитних трубопроводів системи опалення гуртожитку через нежитлові приміщення ФОП ОСОБА_1 по АДРЕСА_1 ».
Тобто, під транзитними мережами опалення маються на увазі трубопроводи централізованого опалення, що проходять через приміщення, яке має індивідуальне опалення та/або окремо стоячого приміщення і віддають певний обсяг теплової енергії, що надходить від трубопроводів до такого приміщення. Приміщення за адресою по АДРЕСА_1 розташоване на першому поверсі. Таким чином, нарахування за вищезазначеною адресою відбувається за транзит теплової енергії по трубопроводу.
Згідно Методики зі змінами, внесеними згідно з Наказами Міністерства розвитку громад та територій № 358 від 28.12.2021 № 61 від 26.03.2022 «Про затвердження Методики розподілу між споживачами обсягів спожитих у будівлі комунальних послуг», для приміщень з індивідуальним опаленням та окремих приміщень з транзитними мережами опалення, окрім визначеної частки спожитої у будівлі/будинку теплової енергії на загальнобудинкові потреби опалення, здійснюється розподіл теплової енергії, що надходить у ці приміщення від транзитних ділянок трубопроводів внутрішньобудинкових систем опалення та ГВП, що прокладені у цих приміщеннях (Qвідкл.пр).( розділ 3, пункту 3, абз.3).
Таким чином, нарахування за вищезазначеною адресою відбувається за транзит теплової енергії по трубопроводу, МЗК так як приміщення знаходиться в житловому будинку та здійснюється донарахування обсягу теплової енергії до мінімального показника.
2.23. Облік спожитої теплової енергії у приміщенні по АДРЕСА_4 відбувається на загальних засадах, по показникам загальною будинкового приладу обліку. Розподіл облікованої теплової енергії відбувається виходячи з різниці показників на кінець та початок звітного періоду та розподілу загального обсягу спожитої теплової енергії між споживачами будівлі в залежності від опалювального об`єму.
2.24. Матеріали справи містять:
довідки про розподіл витрат будинкового приладу обліку теплової енергії в січні, лютому, березні, квітні 2023, грудні 2022, за адресою: м. Суми, АДРЕСА_1, відповідно до яких: у грудні 2022 донараховано споживачу до мінімального споживання 2908 грн 93 коп., у квітні 2023 - 384 грн 14 коп., у березні 2023 - 1857 грн 29 коп., у лютому 2023 - 2618 грн 78 коп., у січні 2023 - 2420 грн 31 коп.;
довідки про розподіл витрат будинкового приладу обліку теплової енергії в січні, лютому, березні, квітні 2023, грудні 2022, за адресою: м. Суми, АДРЕСА_4, відповідно до яких: у грудні 2022 донараховано споживачу до мінімального споживання 6100 грн 48 коп., у квітні 2023 - 501 грн 63 коп., у березні 2023 - 8915 грн 89 коп., у лютому 2023 - 5698 грн 61 коп., у січні 2023 - 11239 грн 51 коп.
довідки про розподіл витрат будинкового приладу обліку теплової енергії в січні, лютому, березні, квітні 2023, грудні 2022, за адресою: м. Суми, АДРЕСА_2, відповідно до яких: у грудні 2022 донараховано споживачу до мінімального споживання 9382 грн 72 коп., у квітні 2023 - 1122 грн 30 коп., у березні 2023 - 4719 грн 76 коп., у лютому 2023 - 7150 грн 56 коп., у січні 2023 - 5886 грн 93 коп.
2.25. Згідно відомостей зняття показників лічильника комерційного обліку теплової енергії від 22.11.2022, зафіксовано показник по АДРЕСА_1 - 788711,3 м.куб.
Згідно відомостей зняття показників лічильника комерційного обліку теплової енергії від 13.04.2023, зафіксовано показник по АДРЕСА_1 - 798298,9 м.куб.
Згідно відомостей зняття показників лічильника комерційного обліку теплової енергії від 26.01.2023, зафіксовано показник по АДРЕСА_1 - 792978,2 м.куб.
Згідно відомостей зняття показників лічильника комерційного обліку теплової енергії від 28.02.2023, зафіксовано показник по АДРЕСА_1 - 795528,6 м.куб; по АДРЕСА_3 - 30362,99 м. куб.
Згідно відомостей зняття показників лічильника комерційного обліку теплової енергії від 30.03.2023, зафіксовано показник по АДРЕСА_1 - 797771,6 м.куб.
2.26. Згідно відомостей зняття показників лічильника комерційного обліку теплової енергії від 23.11.2022, зафіксовано показник по АДРЕСА_4 - 16033,501 м.куб.
Згідно відомостей зняття показників лічильника комерційного обліку теплової енергії від 22.12.2022, зафіксовано показник по АДРЕСА_4 - 18572,501 м.куб.
Згідно відомостей зняття показників лічильника комерційного обліку теплової енергії від 27.01.2023, зафіксовано показник по АДРЕСА_4 - 22571,701 м.куб.
Згідно відомостей зняття показників лічильника комерційного обліку теплової енергії від 27.02.2023, зафіксовано показник по АДРЕСА_4 - 26059,001 м.куб.
Згідно відомостей зняття показників лічильника комерційного обліку теплової енергії від 29.03.2023, зафіксовано показник по АДРЕСА_4 - 29674,701 м.куб.
Згідно відомостей зняття показників лічильника комерційного обліку теплової енергії від 13.04.2023, зафіксовано показник по АДРЕСА_4 - 30678,501 м.куб.
2.27. Матеріали справи місять звіти про споживання теплової енергії за грудень 2022, січень - квітень 2023 ТОВ «ОМІКО» за адресою: м. Суми, АДРЕСА_4 - магазин «ІНФОРМАЦІЯ_1», підписані та скірплені печатками ТОВ «Сумитеплоенерго» та ТОВ «Оміко».
2.28. Згідно відомостей зняття показників лічильника комерційного обліку теплової енергії від 24.11.2022, зафіксовано показник по АДРЕСА_2 - 142640,01 м.куб.
Згідно відомостей зняття показників лічильника комерційного обліку теплової енергії від 23.12.2022, зафіксовано показник по АДРЕСА_2 - 14511,70 м.куб.
Згідно відомостей зняття показників лічильника комерційного обліку теплової енергії від 30.01.2023, зафіксовано показник по АДРЕСА_2 - 149281,28 м.куб.
Згідно відомостей зняття показників лічильника комерційного обліку теплової енергії від 27.02.2023, зафіксовано показник по АДРЕСА_2 - 152075,53 м.куб.
Згідно відомостей зняття показників лічильника комерційного обліку теплової енергії від 31.03.2023, зафіксовано показник по АДРЕСА_2 - 155441,9 м.куб.
Згідно відомостей зняття показників лічильника комерційного обліку теплової енергії від 13.04.2023, зафіксовано показник по АДРЕСА_2 - 156230,4 м.куб.
2.29. За адресою по АДРЕСА_3 в приміщенні прилад обліку був розпломбований та знятий на повірку, що підтверджується актом розпломбування засобу обліку теплової енергії для проведення державної повірки від 14.05.2021. Після проведення повірки представник відповідача повинен був повідомити ТОВ «Сумитеплоенерго» про проведення повірки та викликати представника ТОВ «Сумитеплоенерго» для засвідчення факту встановлення приладу обліку після її проходження, але Споживач (Відповідач) не направив засіб обліку теплової енергії на повірку. В наслідок чого, нарахування за даною адресою за період стягнення здійснювались з урахуванням п. 8 додатку №2 до Договору №1600 -Т - у разі розташування Споживача, який не має приладів обліку теплової енергії у будинку, що обладнаний приладами загального обліку - від загального споживання теплової енергії, яке визначено за приладами обліку будинку, віднімається кількість тепла, спожитого іншими Споживачами із приладами обліку, а решта розподіляється між Споживачами, які приладів обліку не мають, пропорційно об`єму займаних площ (договірних навантажень).
2.30. В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на те, що відповідач в грудні 2022 - травні 2023 року користувався послугами позивача з централізованого опалення, але на даний час так і не сплатив суму боргу за спожиту теплову енергію. Станом на 09.10.2023 року, відповідач має заборгованість перед позивачем в сумі 145657 грн 21 коп., що підтверджується відомістю розрахунків за період з 01.12.2022 до 29.06.2023.
2.31. Протягом грудня 2022- травня 2023 року позивач надав відповідачу послуги з централізованого опалення на суму 145657 грн 21 коп, що підтверджується актами прийому-передачі теплової енергії до Договору про надання послуг з централізованого опалення № 1600-Т від 01.10.2017, що засвідчують факт спожитої відповідачем теплової енергії, та виставлені для оплати вартості спожитої теплової енергії рахунки, а саме:
за грудень 2022 рахунок № 1600 від 31.12.2023 на суму 32554 грн 26 коп.;
за січень 2023 рахунок № 1600 від 31.01.2023 на суму 34782 грн 71 коп.;
за лютий 2023 рахунок № 1600 від 28.02.2023 на суму 42396 грн 11 коп.;
за березень 2023 рахунок № 1600 від 31.03.2023 на суму 32350 грн 27 коп.;
за квітень 2023 рахунок № 1600 від 30.04.2023 на суму 3512 грн 90 коп.;
за травень 2023 рахунок № 1600 від 31.05.2023 на суму 60 грн 96 коп.;
Акти прийому-передачі теплової енергії та/або гарячої води до договору № 1600-Т від 01.10.2017 за травень квітень, березень, лютий, січень 2023, грудень 2022 наявні у матеріалах справи.
2.32. Рахунки за грудень 2022, січень, лютий 2023 підписані представником відповідача - юрисконсультом.
2.33. Позивач вказує, що копії актів прийому-передачі не були повернуті на адресу ТОВ «Сумитеплоенерго», тому були згенеровані з програми ТОВ «Сумитеплоенерго» та супровідним листом № 3140 від 06.07.2023 рахунки і акти прийому-передачі повторно направлені на адресу відповідача, що підтверджено описом вкладення у цінний лист № 4002108041622 від 11.07.2023 та поштовою накладною.
2.34. На адресу відповідача відправлене повідомлення про заборгованість та отримане представником ТОВ «ОМІКО», про що свідчить підпис про отримання.
2.35. Оскільки відповідач порушив умови договору та прострочив встановлений сторонами строк оплати за поставлену теплову енергію, позивачем нарахована пеня, 3% річних та інфляційні втрати.
2.36. Таким чином, позивач просить суд стягнути з відповідача заборгованість за договором № 1600-Т від 01.10.2017 в розмірі 184866 грн 56 коп., у тому числі: 145657 грн 21 коп. боргу, 2232 грн 50 коп. 3% річних, 3711 грн 95 коп. інфляційних втрат, 33264 грн 90 коп. пені.
3. Мотиви, якими керувався суд, застосоване ним законодавство та висновки за наслідками розгляду справи.
Відповідно до ст. 193 Господарського кодексу України, суб`єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов`язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов`язання відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться.
До виконання господарських договорів застосовуються відповідні положення Цивільного кодексу України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом.
Згідно ст. 509 Цивільного кодексу України зобов`язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов`язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від певної дії, а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов`язку.
У відповідності до ч. 1, 2 ст. 11 Цивільного кодексу України цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки. Підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є договори.
Статтею 173 Господарського кодексу України визначено, що господарським визнається зобов`язання, що виникає між суб`єктом господарювання та іншим учасником (учасниками) відносин у сфері господарювання з підстав, передбачених цим Кодексом, в силу якого один суб`єкт (зобов`язана сторона, у тому числі боржник) зобов`язаний вчинити певну дію господарського чи управлінсько-господарського характеру на користь іншого суб`єкта (виконати роботу, передати майно, сплатити гроші, надати інформацію тощо), або утриматися від певних дій, а інший суб`єкт (управнена сторона, у тому числі кредитор) має право вимагати від зобов`язаної сторони виконання її обов`язку.
Згідно зі ст. 526 Цивільного кодексу України зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.
Статтею 627 Цивільного кодексу України передбачено, що відповідно до статті 6 цього Кодексу сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості.
Згідно зі ст. 629 Цивільного кодексу України договір є обов`язковим для виконання сторонами.
Одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом (ст. 525 Цивільного кодексу України).
Відповідно до ч. 1 ст. 275 Господарського кодексу України за договором енергопостачання енергопостачальне підприємство (енергопостачальник) відпускає електричну енергію, пару, гарячу і перегріту воду (далі - енергію) споживачеві (абоненту), який зобов`язаний оплатити прийняту енергію та дотримуватися передбаченого договором режиму її використання, а також забезпечити безпечну експлуатацію енергетичного обладнання, що ним використовується.
Згідно з п. 2 ч. 1 ст. 16 Закону України "Про житлово-комунальні послуги" надання комунальних послуг здійснюються безперервно, крім часу перерв на міжопалювальний період для систем опалення виходячи з кліматичних умов згідно з нормативно-правовими актами.
У відповідності до приписів ст. 5 Закону України "Про житлово-комунальні послуги" до житлово-комунальних послуг належать, зокрема, комунальні послуги - послуги з постачання та розподілу природного газу, постачання та розподілу електричної енергії, постачання теплової енергії, постачання гарячої води, централізованого водопостачання, централізованого водовідведення, поводження з побутовими відходами.
Згідно ст. 12 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» передбачено, що надання житлово-комунальних послуг здійснюється виключно на договірних засадах.
Відповідно до ст. 1 Закону України "Про теплопостачання" теплова енергія - товарна продукція, що виробляється на об`єктах сфери теплопостачання для опалення, підігріву питної води, інших господарських і технологічних потреб споживачів, призначена для купівлі-продажу:
постачання теплової енергії (теплопостачання) - господарська діяльність, пов`язана з наданням теплової енергії (теплоносія) споживачам за допомогою технічних засобів транспортування та розподілом теплової енергії на підставі договору;
споживач теплової енергії - фізична або юридична особа, яка використовує теплову енергію на підставі договору;
теплопостачальна організація - суб`єкт господарської діяльності з постачання споживачам теплової енергії;
місцева (розподільча) теплова мережа - сукупність енергетичних установок, обладнання і трубопроводів, яка забезпечує транспортування теплоносія від джерела теплової енергії, центрального теплового пункту' або магістральної теплової мережі до теплового вводу споживача.
Згідно з ч. 3 ст. 19 Закону України "Про теплопостачання" споживач повинен щомісячно здійснювати оплату теплопостачальній організації за фактично отриману теплову енергію.
Зміни порядку нарахування вартості за послуги з постачання теплової енергії, які відбулися відповідно до нової редакції положення Методики розподілу між споживачами обсягів спожитих у будівлі комунальних послуг (далі - Методика), затвердженої наказом Мінрегіонбуду від 22.11.2018р. №315, зареєстрованої в Мінюсті від 28.12.2018р. за №1502/32954.
Нарахування за опалення та розподіл між споживачами обсягів спожитої теплової енергії проводиться відповідно до положень Закону України «Про житлово-комунальні послуги» від 09.11.2017року N 2189-VIII, враховуючи вимоги Закону України «Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання» від 09.06.2018 р. № 2119-VIII та Методики розподілу між споживачами обсягів спожитих у будівлі комунальних послуг, що затверджена наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово- комунального господарства України від 28.12.2018 № 315 зі змінами, внесеними Наказом Міністерства розвитку громад та територій України від 28.12.2021 р. № 358 (далі - Методика).
Житловий будинок обладнаний загальнобудинковим приладом обліку теплової енергії. Загальний обсяг спожитої у будинку теплової енергії визначається за показаннями будинкового лічильника тепла.
Згідно п. 2 Розділу II Методики загальний обсяг спожитої у будинку теплової енергії на опалення у кожному розрахунковому періоді розподіляється на потреби безпосередньо опалення житлових/нежитлових приміщень та забезпечення загальнобудинкових потреб опалення (витрати на опалення місць загального користування та допоміжних приміщень, функціонування виутрішньобудинкових систем опалення будівлі/будинку).
Обсяг теплової енергії, витрачений на опалення ЗБП, визначається як частка від загального обсягу споживання теплової енергії на опалення будівлі, визначеного за показниками будинкового лічильника теплової енергії, і залежить від поверховості будинку та розподіляється серед всіх споживачів (включаючи приміщення з індивідуальним опаленням, нежитлові приміщення) пропорційно до їх загальних/опалюваних площ/об`ємів, і складає для 1-5 поверхових будівель 25 %.
Пунктом 7 Розділом IV Методики передбачено, що Розрахунок обсягу теплової енергії, витраченого на загальнобудинкові потреби, проводиться незалежно від наявності опалювальних приладів у МЗК та допоміжних приміщеннях.
Пунктом 24 Правил надання послуг з постачання теплової енергії, затверджених Постановою КМУ № 830 від 21.08.2019 р., передбачено, що у випадку якщо проектом на будівлю/будинок було передбачено встановлення приладів опалення у місцях загального користування та допоміжних приміщеннях, але вони були демонтовані, то для забезпечення нормативної температури у цих приміщеннях такі прилади опалення повинні бути відновлені виконавцем послуги з управління багатоквартирним будинком.
Пунктом 38 Постанови Кабінету Міністрів України від 21 серпня 2019 р. № 830 «Про затвердження Правил надання послуги з постачання теплової енергії» (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 8 вересня 2021 № 1022) передбачено, що споживач не звільняється від оплати за послуги у частині відшкодування витрат за частину обсягу теплової енергії на задоволення загальнобудинкових потреб на опалення, який складається з обсягу теплової енергії на опалення місць загального користування і допоміжних приміщень будинку та обсягу теплової енергії на забезпечення функціонування внутрішньобудинкових систем опалення та гарячого водопостачання, у разі відключення (відокремлення) його квартири або нежитлового приміщення від мереж (систем) централізованого опалення (теплопостачання).
Для приміщень оснащених приладами обліку теплової енергії, згідно VI розділу Методики, щомісячно здійснюється донарахування обсягу теплової енергії до величини мінімальної частки середнього питомого споживання теплової енергії по будівлі, незалежно від споживання послуги. Зазначене донарахування проводиться з метою унеможливлення опалення приміщень за рахунок суміжних опалювальних квартир або нежитлових приміщень, запобігання утворення грибків та плісняви в приміщеннях, а також недопущення зниження нормативного строку експлуатації будівлі.
Таким чином, облік спожитої теплової енергії проводиться відповідно до вимог Методики розподілу між споживачами обсягів спожитих у будівлі комунальних послуг, затвердженої наказом Мінрегіонбуду від 22.11.2018р. № 315 (далі-Методика), зареєстрованої в Мінюсті від 28.12.2018 за №1502/32954.
Відповідно до приписів ст. 530 Цивільного кодексу України якщо у зобов`язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін), якщо строк (термін), виконання боржником обов`язку не встановлений або визначений моментом пред`явлення вимоги, кредитор має право вимагати його виконання у будь-який час, а боржник повинен виконати такий обов`язок у семиденний строк від дня пред`явлення вимоги.
Порушенням зобов`язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання) (ст. 610 Цивільного кодексу України).
Статтею 625 Цивільного кодексу України боржник не звільняється від відповідальності за неможливість виконання ним грошового зобов`язання. Боржник, який прострочив виконання грошового зобов`язання, на вимогу кредитора зобов`язаний сплатити суму боргу з урахуванням встановленого індексу інфляції за весь час прострочення, а також три проценти річних від простроченої суми, якщо інший розмір процентів не встановлений договором або законом.
Настання для Споживача несприятливих наслідків (нарахування пені, штрафу, інфляційних втрат та 3% річних), пов`язаних з простроченням виконання грошового зобов`язання, окрім умов Договору, передбачено також нормами Господарського та Цивільного кодексів України, а також Законом України "Про відповідальність за несвоєчасне виконання грошових зобов`язань".
Згідно ст. 74 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи.
Згідно статей 76 - 79 Господарського процесуального кодексу України суд не може збирати докази, що стосуються предмета спору, з власної ініціативи, крім витребування доказів судом у випадку, коли він має сумніви у добросовісному здійсненні учасниками справи їхніх процесуальних прав або виконанні обов`язків щодо доказів. Належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.
Обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування. Докази, одержані з порушенням закону, судом не приймаються.
Достовірними є докази, створені (отримані) за відсутності впливу, спрямованого на формування хибного уявлення про обставини справи, які мають значення для справи.
Наявність обставини, на яку сторона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, вважається доведеною, якщо докази, надані на підтвердження такої обставини, є більш вірогідними, ніж докази, надані на її спростування. Питання про вірогідність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.
Відповідно до статті 86 Господарського процесуального кодексу України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.
Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також вірогідність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).
Суд встановив, що 01.10.2017 між ТОВ «Сумитеплоенерго» (виконавець) та ТОВ «ОМІКО» (споживач) укладено договір № 1600-Т про надання послуг з централізованого опалення та постачання гарячої води.
Станом на дату подання позовної заяви, договір № 1600 -Т про надання послуг з централізованого опалення та постачання гарячої води від 01.10.2017 року чинний.
Згідно п. 3.2., 3.3. Договору розрахунковим періодом є календарний місяць. Споживач до 15 числа розрахункового періоду сплачує Виконавцю вартість зазначеної в договорі кількості теплової енергії, передбаченої на розрахунковий період.
Щомісячно 6-го числа Споживач отримує від Виконавця акт прийому-передачі теплової енергії (далі - акт прийому-передачі послуг), форма якого (додаток №3) є невід`ємною частиною договору та рахунок за спожиту теплову енергію. Несвоєчасне отримання рахунку не звільняє Споживача від відповідальності щодо сплати за надані Виконавцем послуги. Остаточний розрахунок за спожиту теплову енергію здійснюється до 10 числа місяця, наступного за розрахунковим, з урахуванням залишкової суми (сальдо) розрахунків на початок місяця (п. 3.5. Договору).
Суд встановив, що протягом грудня 2022- травня 2023 року позивач надав відповідачу послуги з централізованого опалення на суму 145657 грн 21 коп, що підтверджено актами прийому-передачі теплової енергії до Договору про надання послуг з централізованого опалення № 1600-Т від 01.10.2017 та виставленими для оплати вартості спожитої теплової енергії рахунками, а саме :
за грудень 2022 рахунок № 1600 від 31.12.2023 на суму 32554 грн 26 коп.;
за січень 2023 рахунок № 1600 від 31.01.2023 на суму 34782 грн 71 коп.;
за лютий 2023 рахунок № 1600 від 28.02.2023 на суму 42396 грн 11 коп.;
за березень 2023 рахунок № 1600 від 31.03.2023 на суму 32350 грн 27 коп.;
за квітень 2023 рахунок № 1600 від 30.04.2023 на суму 3512 грн 90 коп.;
за травень 2023 рахунок № 1600 від 31.05.2023 на суму 60 грн 96 коп..
Суд встановив, що рахунки за грудень 2022, січень, лютий 2023 підписані представником відповідача.
Копії актів прийому-передачі не були повернуті на адресу ТОВ «Сумитеплоенерго», тому були згенеровані з програми ТОВ «Сумитеплоенерго» та супровідним листом № 3140 від 06.07.2023 рахунки і акти прийому-передачі повторно направлені на адресу відповідача, що підтверджено описом вкладення у цінний лист 4002108041622 від 11.07.2023 та поштовою накладною.
Крім того, суд встановив, що п. 3.4 Договору № 1600-Т визначено, що споживач щомісячно 6-го числа отримує від виконавця акт прийому-передачі теплової енергії, чого відповідачем виконано не було, чим допущено порушення взятих на себе зобов`язань за Договором.
Будь-яких листів відповідача щодо припинення надання вказаних послуг до позивача матеріали справи не містять.
Факт обмеження чи припинення постачання теплової енергії позивачем відповідачу доказами не підтверджено.
Суд встановив, що облік та нарахування вартості за надану теплову енергію по об`єктам споживача ТОВ «ОМІКО» за адресами: АДРЕСА_1, АДРЕСА_2 та АДРЕСА_4 проводиться відповідно до вимог діючих нормативних та правових актів, що регулюють діяльність у сфері теплопостачання. Розподіл обсягів теплової енергії відбувається згідно Методики розподілу між споживачами обсягів спожитих у будівлі комунальних послуг, затвердженої наказом Мінрегіонбуду від 22.11.2018р. № 315.
Представник Відповідача у відзиві на позовну заяву зазначає, що нарахування по об`єкту за адресою АДРЕСА_4 не є вірними, оскільки приміщення має окремий вхід/вихід, а тому не користується та не залежить від загальнобудинкових мереж.
Суд встановив, що вищезазначене приміщення знаходиться на першому поверсі житлового будинку, а тому нарахування обчислюються згідно Методики розподілу між споживачами обсягів спожитих у будівлі комунальних послуг (далі - Методика), затвердженої наказом Мінрегіонбуду від 22.11.2018 № 315, зареєстрованої в Мінюсті від 28.12.2018 за № 1502/32954 ( згідно пункту 1 Методики вона встановлює порядок розподілу між споживачами спожитих у будівлі/будинку послуг з постачання теплової енергії, постачання гарячої води, централізованого водопостачання (далі - комунальні послуги), обсяг споживання яких визначений за допомогою вузла (вузлів) комерційною обліку).
Згідно плану нежитлових приміщень, перший поверх по АДРЕСА_4, приміщення позначені цифрою 1, 2 обліковується лічильником теплової енергії відповідача, а приміщення з позначкою 3 обраховується загальнобудинковим приладом обліку.
Згідно п. 3, розділу 3 Методики визначено - для опалюваного приміщення, оснащеного приладом (приладами) розподільного обліку теплової енергії, крім обсягу теплової енергії, визначеного на підставі його/їх показань, донараховується обсяг теплової енергії Qдонпр.j або Qдонпр.g якщо фактичне споживання теплової енергії у такому приміщенні менше мінімальної частки середнього питомого споживання, яка визначається відповідно до пунктів 1-3 розділу VI цієї Методики. Таким чином, коли відповідач передавав нульові показники, то відбувалось донарахування до мінімальних значень та загально будинкові потреби.
Вищезазначені приміщення споживача знаходяться в системі багатоквартирних будинків (житлових будинків), таким чином відповідно до Рішення Виконавчого комітету Сумської міської ради від 12.10.2021 № 622 «Про початок та закінчення опалювального сезону 2021-2022 років в місті Суми» опалювальний період у житловому фонді міста Суми почався з 18.10.2021 року, згідно до графіків включення централізованого опалення.
Відповідно до роз`яснення Міністерства розвитку громад та територій України від 14.12.2022р. №7/11/13660-22, облік споживання теплової енергії наданої для всього багатоквартирного будинку здійснює як єдиного майнового комплексу.
Відповідно до пункту 7 розділу 1 Методики - у разі, якщо одна будівля/будинок має два та більше вводи відповідної зовнішньої інженерної мережі, які оснащено вузлами комерційного обліку, то визначення обсягу спожитої послуги та її розподіл здійснюється за сумою всіх вузлів комерційного обліку відповідної комунальної послуги у будівлі/будинку. За рішенням співвласників будівлі/будинку розподіл може здійснюватися окремо для кожної її частини, що оснащена вузлом комерційного обліку відповідної комунальної послуги.
Згідно листа Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури від 24.01.2024р № 1410/25/10-24 та пункту 1 розділу 4 Методики: для споживачів, приміщення яких оснащені приладами розподільного обліку теплової енергії, розподілене питоме споживання теплової енергії в розрахунку на 1 квадратний метр площі (1 кубічний метр об`єму) квартири (іншого приміщення) не може становити менше мінімальної частки питомого споживання теплової енергії.
Відповідно до пункту 2 розділу 2 Методики - загальний обсяг спожитої у будівлі/будинку теплової енергії на опалення у кожному розрахунковому періоді розподіляється на потреби безпосередньо опалення житлових/нежитлових приміщень, забезпечення загальнобудинкових потреб на опалення будівлі/будинку та сумарного обсягу теплової енергії, що надходить до приміщень з індивідуальним опаленням та/або окремих приміщень з транзитними мережами опалення.
Пунктом 12 розділу IV Методики визначено, що теплова енергія для загальнобудинкових потреб опалення, розподіляється між усіма співвласниками житлових та нежитлових приміщень (включаючи приміщення з індивідуальним опаленням та окремі приміщення з транзитними мережами опалення) пропорційно до опалюваних площ.
Згідно зі ст. 18 Закону «Про житлово-комунальні послуги» у разі порушення виконавцем умов договору споживач має право викликати його представника з тим, щоб зафіксувати порушення договірних зобов`язань і скласти акт-претензію.
Позивач зауважує, що за опалювальний період 2022-2023 років споживачем ТОВ «ОМІКО» надавачу послуг ТОВ «Сумитеплоенерго» не було надано результатів енергоаудиту підтверджуючих опалення приміщень альтернативами джерелами обігріву, що передбачено розділом 6 Методики, крім того від споживача не находило звернень щодо якості надання послуг, які є приводом для проведення заміру температури відповідною службою контролю.
Виходячи з вищевикладеного, всі нарахування за спожиту теплової енергії виконано відповідно до вимог чинного законодавства, що відображено у розрахунку спожитих послуг та у рахунках наданих споживачу.
З огляду на викладене, суд дійшов висновку, що позовні вимоги про стягнення з відповідача боргу за спожиту теплову енергію за період грудень 2022 - травень 2023 року в сумі 145657 грн 21 коп. є правомірними, обґрунтованими та підлягають задоволенню.
Статтею 625 Цивільного кодексу України визначено, що боржник, який прострочив виконання грошового зобов`язання, на вимогу кредитора зобов`язаний сплатити суму боргу з урахуванням встановленого індексу інфляції за весь час прострочення, а також три проценти річних від простроченої суми, якщо інший розмір процентів не встановлений договором або законом.
Згідно п. 5.1.5. Договору споживач, який прострочив виконання грошового зобов`язання, на вимогу Виконавця зобов`язаний сплатити суму боргу з урахуванням встановленого індексу інфляції за весь час прострочення, а також три проценти річних.
Відповідно до розрахунку позивача відповідачу, який прострочив виконання грошового зобов`язання, нараховано 3711 грн 95 коп. інфляційного збільшення суми боргу та 2232 грн 50 коп. 3% річних за загальний період з 15.01.2023 до 05.09.2023.
Враховуючи встановлений судом факт неналежного виконання відповідачем зобов`язань щодо своєчасної та повної оплати послуги з постачання теплової енергії, перевіривши розрахунок позивача, суд дійшов висновку, що позовні вимоги в частині стягнення з відповідача 3711 грн 95 коп. інфляційного збільшення суми боргу та 2232 грн 50 коп. 3% річних є правомірними, обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.
Щодо заявленої до стягнення пені в сумі 33264 грн 90 коп. суд зазначає наступне.
Відповідно до частини 1 статті 546 Цивільного кодексу України виконання зобов`язання, зокрема, може забезпечуватися неустойкою.
За змістом статті 549 Цивільного кодексу України неустойкою (штрафом, пенею) є грошова сума або інше майно, яке боржник повинен передати кредиторові у разі порушення боржником зобов`язання. Пенею є неустойка, що обчислюється у відсотках від суми несвоєчасно виконаного грошового зобов`язання за кожен день прострочення виконання.
Згідно п. 3.4.1. Договору виконавець має право нараховувати пеню у разі несвоєчасного внесення Споживачем плати за надані послуги у розмірі, встановленому чинним законодавством України та цим договором (подвійна ставка НБУ).
В разі несвоєчасної сплати Споживачем грошових коштів, які передбачені термінами цього договору, за послуги Виконавця, Споживач сплачує Виконавцю пеню у розмірі подвійної облікової ставки НБУ (яка діяла на момент прострочення виконання грошового зобов`язання споживачем) від суми несвоєчасно виконаного грошового зобов`язання за кожен календарний день (враховуючи вихідні і святкові дні) прострочення виконання грошового зобов`язання. Споживач, який прострочив виконання грошового зобов`язання, на вимогу Виконавця зобов`язаний сплатити суму боргу з урахуванням встановленого індексу інфляції за весь час прострочення, а також три проценти річних (п. 5.1.5. Договору).
Відповідно до розрахунку позивача, за несвоєчасну оплату послуг відповідачу нарахована пеня в розмірі 33264 грн 90 коп. за період з 15.01.2023 до 05.09.2023, зокрема:
за грудень 2022 на суму 32554 грн 26 коп. нараховано 8116 грн 27 коп. пені (15.01.2023-15.07.2023);
за січень 2023 на суму 34782 грн 71 коп. нараховано 8563 грн 22 коп пені (15.02.2023-15.08.2023);
за лютий 2023 на суму 42396 грн 11 коп. нараховано 9884 грн 69 коп. пені (15.03.2023-05.09.2023);
за березень 2023 на суму 32350 грн 27 коп. нараховано 6168 грн 71 коп. пені (15.04.2023-05.09.2023);
за квітень 2023 на суму 3512 грн 90 коп. нараховано 525 грн 49 коп. пені (15.05.2023-05.09.2023);
за травень 2023 на суму 60 грн 96 коп. нараховано 6 грн 53 коп. пені (15.06.2023-05.09.2023);
Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 9 грудня 2020 року № 1236 "Про встановлення карантину та запровадження обмежувальних протиепідемічних заходів з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2" з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2 (далі - COVID-19), з 19 грудня 2020 року до 30 червня 2023 року на території України установлено карантин, продовживши дію карантину, встановленого постановами Кабінету Міністрів України від 11 березня 2020 р. № 211 "Про запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2" (Офіційний вісник України, 2020 р., № 23, ст. 896, № 30, ст. 1061), від 20 травня 2020 р. № 392 "Про встановлення карантину з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2" (Офіційний вісник України, 2020 р., № 43, ст. 1394, № 52, ст. 1626) та від 22 липня 2020 р. № 641 "Про встановлення карантину та запровадження посилених протиепідемічних заходів на території із значним поширенням гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2" (Офіційний вісник України, 2020 р., № 63, ст. 2029).
Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 27 червня 2023 року № 651 «Про відміну на всій території України карантину, встановленого з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2» постановлено відмінити з 24 години 00 хвилин 30 червня 2023 р. на всій території України карантин, встановлений з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2.
Відповідно до пп. 4 п. 3 Прикінцевих положень Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)" від 17.03.2020 № 530-IX, на період дії карантину або обмежувальних заходів, пов`язаних із поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19), та протягом 30 днів з дня його відміни забороняється, зокрема, нарахування та стягнення неустойки (штрафів, пені) за несвоєчасне здійснення платежів за житлово-комунальні послуги.
Таким чином, нарахування пені за несвоєчасне здійснення платежів за житлово-комунальні послуги заборонено до 30 липня 2023 року.
Відповідно до частини 1 статті 1 Закону України "Про житлово-комунальні послуги" житлово-комунальні послуги - результат господарської діяльності, спрямованої на забезпечення умов проживання та/або перебування осіб у житлових і нежитлових приміщеннях, будинках і спорудах, комплексах будинків і споруд відповідно до нормативів, норм, стандартів, порядків і правил, що здійснюється на підставі відповідних договорів про надання житлово-комунальних послуг.
Споживач житлово-комунальних послуг (далі - споживач) - індивідуальний або колективний споживач. Індивідуальний споживач - фізична або юридична особа, яка є власником (співвласником) нерухомого майна, або за згодою власника інша особа, яка користується об`єктом нерухомого майна і отримує житлово-комунальну послугу для власних потреб та з якою або від імені якої укладено відповідний договір про надання житлово-комунальної послуги;
Згідно зі ст. 5 Закону України "Про житлово-комунальні послуги" до житлово-комунальних послуг належать, зокрема, послуги з постачання теплової енергії.
З огляду на приписи Закону України "Про житлово-комунальні послуги", враховуючи, що відповідно до умов укладеного між сторонами договору позивач забезпечує відповідача тепловою енергією для потреб опалення на комунально-побутові потреби, суд дійшов висновку, що положення пп. 4 п. 3 Прикінцевих положень Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)" від 17.03.2020 № 530-IX поширюються на взаємовідносини сторін за договором, оскільки послуга з постачання теплової енергії, яку позивач надає відповідачу, є житлово-комунальною послугою.
Перевіривши розрахунок позивача про нарахування пені, суд дійшов висновку про часткове задоволення позовних вимог в цій частині, а саме:
за січень 2023 на суму 34782 грн 71 коп. - 670 грн 88 коп. пені (31.07.2023-15.08.2023);
за лютий 2023 на суму 42396 грн 11 коп. - 1890 грн 98 коп. пені (31.07.2023-05.09.2023);
за березень 2023 на суму 32350 грн 27 коп. - 1442 грн 91 коп. пені (31.07.2023-05.09.2023);
за квітень 2023 на суму 3512 грн 90 коп. - 156 грн 68 коп. пені (31.07.2023-05.09.2023);
за травень 2023 на суму 60 грн 96 коп. - 2 грн 72 коп. пені (31.07.2023-05.09.2023);
Таким чином, загальна сума пені, що підлягає стягненню з відповідача складає 4164 грн 17 коп.
Враховуючи встановлену законом заборону нарахування та стягнення пені за несвоєчасне здійснення платежів за житлово-комунальні послуги на період дії карантину, в іншій частині стягнення пені суд відмовляє, оскільки остання нарахована позивачем за період з 15.01.2023 до 30.07.2023.
4. Розподіл судових витрат.
Відповідно до ст. 129 Господарського процесуального кодексу України, витрати позивача зі сплати судового збору в розмірі 2684 грн 00 коп. покладаються на відповідача.
Керуючись ст. 2, 129, 232, 233, 236, 237, 238, 240, 241, 252 Господарського процесуального кодексу України, суд
ВИРІШИВ:
1. Позов задовольнити частково.
2. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "ОМІКО" (40030, м. Суми, вул. Богуна, буд. 11, кв. 1, код ЄДРПОУ 40963240) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Сумитеплоенерго" (40022, м. Суми, вул. 2-га Залізнична, буд. 10, код ЄДРПОУ 33698892) 145657 грн 21 коп. заборгованості, 2232 грн 50 коп. 3% річних, 3711 грн 95 коп. інфляційних втрат, 4164 грн 17 коп. пені; 2684 грн 00 коп. витрат зі сплати судового збору.
3. В іншій частині позовних вимог - відмовити.
4. Видати наказ після набрання рішенням законної сили.
5. Відповідно до ст. 241 ГПК України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
6. Згідно з ст. 256 ГПК України апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Повне рішення складене та підписане суддею 01.04.2024.
Суддя Є.А. Жерьобкіна
Суд | Господарський суд Сумської області |
Дата ухвалення рішення | 25.03.2024 |
Оприлюднено | 03.04.2024 |
Номер документу | 118034965 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань купівлі-продажу поставки товарів, робіт, послуг |
Господарське
Господарський суд Сумської області
Жерьобкіна Євгенія Анатоліївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні