КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД У Х В А Л А
про закриття провадження у справі
27 березня 2024 року м. Київ320/5111/20
Київський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Жука Р.В., розглянувши в порядку письмового провадження питання закриття провадження в адміністративній справі
за позовом ОСОБА_1
до Державної служби України з безпеки на транспорті
третя особа Товариства з обмеженою відповідальністю «ЛВ-Транс»
про визнання протиправними та скасування акта, постанови,
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 звернувся до Київського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Київського міжрегіонального управління Укртрансбезпеки, в якому просить суд:
- визнати протиправним та скасувати акт №219230 від 22.04.2020 з розрахунком до акта на суму 137,64 Євро по габаритно-ваговому контролю стану дотримання габаритно-вагових норм автомобіля MAN д.н. НОМЕР_1 з напівпричіпом SCHMITTS д.н. НОМЕР_2 ;
- скасувати постанову №205658 від 02.06.2020 про застосування адміністративно-господарського штрафу у розмірі 17000,00 грн.
Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 13.08.2020 відкрито спрощене позовне провадження та призначено судове засідання.
Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 21.09.2020 витребувано докази від відповідача.
Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 26.10.2020 залучено до участі у справі Товариство з обмеженою відповідальністю «ЛВ-Транс» в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору.
Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 09.12.2020 клопотання третьої особи про здійснення розгляду справи в режимі відеоконфренції - залишено без розгляду. Подальший розгляд справи вирішено здійснювати в порядку письмового провадження.
03.11.2023 відповідно до протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями справу передано на розгляд судді Київського окружного адміністративного суду Жуку Р.В.
Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 06.11.2023 адміністративну справу прийнято до провадження за правилами спрощеного позовного провадження.
Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 27.03.2024 замінено первісного відповідача у даній справі - Київське міжрегіональне управління Укртрансбезпеки на належного - Державну службу України з безпеки на транспорті (код ЄДРПОУ 39816845).
Розглянувши питання про закриття провадження у справі в частині заявлених позовних вимог про визнання протиправним та скасування акта №219230 від 22.04.2020 з розрахунком до акта на суму 137,64 Євро по габаритно-ваговому контролю стану дотримання габаритно-вагових норм автомобіля MAN д.н. НОМЕР_1 з напівпричіпом SCHMITTS д.н. НОМЕР_2 , суд зазначає таке.
Згідно із частиною першою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
На підставі пункту 7 частини першої статті 4 Кодексу адміністративного судочинства України суб`єктом владних повноважень є орган державної влади, орган місцевого самоврядування, їх посадова чи службова особа, інший суб`єкт при здійсненні ними публічно-владних управлінських функцій на підставі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень, або наданні адміністративних послуг.
Пунктом 1 частини першої статті 19 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах, зокрема спорах фізичних чи юридичних осіб із суб`єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи індивідуальних актів), дій чи бездіяльності, крім випадків, коли для розгляду таких спорів законом установлено інший порядок судового провадження.
Отже, до компетенції адміністративних судів належать спори фізичних чи юридичних осіб з органом державної влади, органом місцевого самоврядування, їхньою посадовою або службовою особою, предметом яких є перевірка законності рішень, дій чи бездіяльності цих органів (осіб), прийнятих або вчинених ними при здійсненні владних управлінських функцій, крім спорів, для яких законом установлений інший порядок судового вирішення.
Публічно-правовий спір має особливий суб`єктний склад. Участь суб`єкта владних повноважень є обов`язковою ознакою для того, щоб класифікувати спір як публічно-правовий. Проте сама собою участь у спорі суб`єкта владних повноважень не дає підстав ототожнювати спір із публічно-правовим та відносити його до справ адміністративної юрисдикції.
Під час визначення предметної юрисдикції справ суди повинні виходити із суті права та/або інтересу, за захистом якого звернулася особа, заявлених вимог, характеру спірних правовідносин, змісту та юридичної природи обставин у справі.
Визначальною ознакою справи адміністративної юрисдикції є суть (зміст, характер) спору. Публічно-правовий спір, на який поширюється юрисдикція адміністративних судів, є спором між учасниками публічно-правових відносин і стосується саме цих відносин.
Так, предметом розгляду справи, серед іншого є визнання протиправним та скасування акта №219230 від 22.04.2020 з розрахунком до акта на суму 137,64 Євро по габаритно-ваговому контролю стану дотримання габаритно-вагових норм автомобіля MAN д.н. НОМЕР_1 з напівпричіпом SCHMITTS д.н. НОМЕР_2 .
Відповідно до абзацу четвертого пункту 1 постанови Кабінету Міністрів України від 10 вересня 2014 року № 442 «Про оптимізацію системи центральних органів виконавчої влади» утворено Укртрансбезпеку, шляхом реорганізації (злиття) Державної інспекції з безпеки на морському та річковому транспорті та Державної інспекції України з безпеки на наземному транспорті (далі - Укртрансінспекція).
Відповідно до пункту 1 Положення про Державну службу України з безпеки на транспорті, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.02.2015 № 103 (далі - Положення № 103), Укртрансбезпека є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра інфраструктури і який реалізує державну політику з питань безпеки на наземному транспорті та у сфері безпеки на морському та річковому транспорті (крім сфери безпеки мореплавства суден флоту рибного господарства).
Згідно з підпунктами 15, 27 пункту 5 Положення № 103 Укртрансбезпека відповідно до покладених на неї завдань здійснює: габаритно-ваговий контроль транспортних засобів на автомобільних дорогах загального користування; нарахування плати за проїзд автомобільними дорогами транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, під час здійснення габаритно-вагового контролю.
З наведеного вбачається, що відповідач виконує функції габаритно-вагового контролю транспортних засобів та нараховує відповідну плату за перевищення нормативів допустимої ваги транспортного засобу.
За змістом пункту 3 Порядку здійснення габаритно-вагового контролю та справляння плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27.06.2007 № 879 (далі - Порядок № 879) габаритно-ваговий контроль транспортних засобів на автомобільних дорогах загального користування здійснюється Укртрансбезпекою, її територіальними органами та уповноваженими підрозділами Національної поліції.
За результатами габаритно-вагового контролю на стаціонарному або пересувному пункті водієві транспортного засобу видається довідка про здійснення габаритно-вагового контролю із зазначенням часу і місця його здійснення (пункт 18 Порядку № 879).
Згідно з пунктом 21 Порядку №879 у разі виявлення факту перевищення хоча б одного вагового та/або габаритного нормативного параметра більш як на 2 % подальший рух транспортного засобу забороняється до внесення плати за його проїзд автомобільними дорогами загального користування. Плата за проїзд великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу, що рухався без відповідного дозволу, здійснюється у подвійному розмірі за пройдену частину маршруту по території України.
Також пунктами 26, 27 Порядку №879 передбачено, що кошти, стягнені за проїзд автомобільними дорогами загального користування великовагових та/або великогабаритних транспортних засобів, спрямовуються в установленому порядку до державного бюджету в національній валюті за офіційним курсом гривні, встановленим Національним банком на день проведення розрахунку.
Відповідно до пункту 28 Порядку №879 плата за проїзд автомобільними дорогами загального користування великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу вноситься перевізником за затвердженими ставками виходячи з вагових та/або габаритних параметрів транспортного засобу, протяжності маршруту, кількості перевезень.
Методику розрахунку плати за проїзд великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу залежно від маси такого транспортного засобу, навантаження на вісь (осі), габаритів та протяжності маршруту визначено пунктом 30 Порядку №879.
Разом з тим, Велика Палата Верховного Суду в постанові від 06.06.2018 у справі №820/1203/17 зазначає, що повноваження Укртрансбезпеки щодо плати за проїзд великовагових транспортних засобів обмежуються лише нарахуванням такої плати.
При цьому, за своєю правовою природою плата за проїзд великоваговим транспортним засобом є не штрафною санкцією, а сумою відшкодування матеріальних збитків державі внаслідок руйнування автомобільних доріг загального користування.
Як зазначалося, у спірних відносинах відповідач, відповідно до наданих йому повноважень під час проведення габаритно-вагового контролю перевищення автомобілем перевізника вагових або габаритних показників встановив перевищення нормативних показників, про що оформлені довідка та акт, на підставі яких, за встановленою формулою здійснив нарахування плати за проїзд, що оформлене відповідним розрахунком.
З огляду на викладене, вбачається, що повноваження відповідача у цьому випадку обмежуються лише нарахуванням плати за проїзд великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу у разі виявлення факту перевищення їх фактичних параметрів, та з транспортних засобів, які виїжджають за межі України і на які в установленому порядку не отримано дозвіл на рух або не внесено плату за проїзд. Водночас, сама плата за проїзд є сумою відшкодування матеріальних збитків державі внаслідок руйнування автомобільних доріг загального користування та у разі недобровільної сплати стягується шляхом звернення до суду з відповідним позовом.
Отже, враховуючи викладене, акт від 02.06.2020 №205658 з розрахунком до акта на суму 137,64 Євро по габаритно-ваговому контролю стану дотримання габаритно-вагових норм автомобіля MAN д.н. НОМЕР_1 з напівпричіпом SCHMITTS д.н. НОМЕР_2 по своїй суті ніяким чином не впливають на права та обов`язки позивача у справі. Розрахунок та акти не є рішеннями суб`єкта владних повноважень у розумінні статті 19 Кодексу адміністративного судочинства України, а тому вони не можуть бути предметом спору. Відсутність спору, у свою чергу, виключає можливість звернення до суду, оскільки відсутнє право, що підлягає судовому захисту.
Аналогічна правова позиція щодо застосування вказаних норм матеріального права вже була висловлена в постанові Верховного Суду від 23.01.2020 у справі №811/1456/17.
Відповідно до пункту 1 частини першої статті 238 Кодексу адміністративного судочинства України суд закриває провадження у справі: якщо справу не належить розглядати за правилами адміністративного судочинства.
З урахуванням того, що спір між позивачем та відповідачем про визнання протиправним та скасування акта №219230 від 22.04.2020 з розрахунком до акта на суму 137,64 Євро по габаритно-ваговому контролю стану дотримання габаритно-вагових норм автомобіля MAN д.н. НОМЕР_1 з напівпричіпом SCHMITTS д.н. НОМЕР_2 не підлягає розгляду в порядку адміністративного судочинства, отже суд вбачає наявними підстави для закриття провадження у справі у вказаній частині.
Крім того, суд вважає за необхідне роз`яснити позивачеві, що оскільки вимога про визнання протиправним та скасування акта №219230 від 22.04.2020 з розрахунком до акта на суму 137,64 Євро по габаритно-ваговому контролю стану дотримання габаритно-вагових норм автомобіля MAN д.н. НОМЕР_1 з напівпричіпом SCHMITTS д.н. НОМЕР_2 не може бути предметом судового розгляду, відсутні підстави для роз`яснення заявникові, до юрисдикції якого суду віднесено розгляд цієї вимоги, що узгоджується з правовим висновком, наведеним у постанові Великої Палати Верховного Суду від 30.01.2019 у справі №803/3/18.
Керуючись статтями 47, 238, 239, 248, 256 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -
УХВАЛИВ:
Провадження в адміністративній справі №320/5111/20 за позовом ОСОБА_1 до Державної служби України з безпеки на транспорті за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, Товариства з обмеженою відповідальністю «ЛВ-Транс» закрити в частині позовних вимог про визнання протиправним та скасування акта №219230 від 22.04.2020 з розрахунком до акта на суму 137,64 Євро по габаритно-ваговому контролю стану дотримання габаритно-вагових норм автомобіля MAN д.н. НОМЕР_1 з напівпричіпом SCHMITTS д.н. НОМЕР_2 .
Роз`яснити позивачеві, що повторне звернення до Київського окружного адміністративного суду зі спору між тими самими сторонами, про той самий предмет і з тих самих підстав не допускається.
Ухвала суду набирає законної сили в порядку, передбаченому статтею 256 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржена до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими статтями 292-297 Кодексу адміністративного судочинства України.
.
Суддя Жук Р.В.
Суд | Київський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 27.03.2024 |
Оприлюднено | 03.04.2024 |
Номер документу | 118041235 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо дорожнього руху, транспорту та перевезення пасажирів, з них транспорту та перевезення пасажирів |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Штульман Ігор Володимирович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Штульман Ігор Володимирович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Штульман Ігор Володимирович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Штульман Ігор Володимирович
Адміністративне
Київський окружний адміністративний суд
Жук Р.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні