П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
01 квітня 2024 р.м. ОдесаСправа № 420/19300/23
Головуючий в І інстанції: Аракелян М.М.
Дата та місце ухвалення рішення: 12.12.2023 р. м. Одеса
П`ятий апеляційний адміністративний суд в складі колегії суддів:
суддя-доповідач Шеметенко Л.П.
судді Градовський Ю.М.
судді Турецької І.О.
розглянувши в порядку письмового провадження в м. Одесі апеляційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 12 грудня 2023 року по справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області про визнання відмови протиправною та зобов`язання вчинити певні дії, -
В С Т А Н О В И В:
У липні 2023 року ОСОБА_1 звернулась до суду з адміністративним позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області, в якому просила:
- визнати протиправною відмову Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області у врахуванні заробітної плати за періоди роботи з 06.09.2005 року по 30.04.2009 року в ТОВ «ЛІНІЙНЕ СУДНОПЛАВНЕ АГЕНТСТВО» та з 01.04.2011 року по 01.10.2013 року в ТОВ «ПРАЙМ МЕРІТАЙМ» для обрахунку пенсії за кодом 2233602167, як за кодом 2233602187 та у внесенні змін до Реєстру застрахованих осіб, викладену у листі від 11.07.2023 № 18496-18406/П- 02/8-1500/23;
- зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Одеській області здійснити ОСОБА_1 врахування заробітної плати за періоди роботи з 06.09.2005 року по 30.04.2009 року в ТОВ «ЛІНІЙНЕ СУДНОПЛАВНЕ АГЕНТСТВО» та з 01.04.2011 року по 01.10.2013 року в ТОВ «ПРАЙМ МЕРІТАЙМ» для обрахунку пенсії за кодом 2233602187, замість невірного 2233602167 та внести відповідні зміни до Реєстру застрахованих осіб;
- провести ОСОБА_1 розрахунок та виплату пенсії з дати її призначення з урахуванням заробітної плати за періоди роботи з 06.09.2005 року по 30.04.2009 року в ТОВ «ЛІНІЙНЕ СУДНОПЛАВНЕ АГЕНТСТВО» та з 01.04.2011 року по 01.10.2013 року в ТОВ «ПРАЙМ МЕРІТАЙМ» для обрахунку пенсії за кодом 2233602187, замість невірного 2233602167, з урахуванням вже отриманих сум пенсії.
Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 12 грудня 2023 року позов задоволено.
Визнано протиправною відмову Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області у врахуванні заробітної плати ОСОБА_1 за періоди роботи з 06.09.2005 року по 30.04.2009 року в ТОВ «ЛІНІЙНЕ СУДНОПЛАВНЕ АГЕНТСТВО» та з 01.04.2011 року по 01.10.2013 року в ТОВ «ПРАЙМ МЕРІТАЙМ» для обрахунку пенсії за кодом 2233602187 та у внесенні змін до Реєстру застрахованих осіб, викладену у листі від 11.07.2023 року №18496-18406/П- 02/8-1500/23.
Зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України в Одеській області (код ЄДРПОУ: 20987385) здійснити ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ) врахування заробітної плати за періоди роботи з 06.09.2005 року по 30.04.2009 року в ТОВ «ЛІНІЙНЕ СУДНОПЛАВНЕ АГЕНТСТВО» та з 01.04.2011 року по 01.10.2013 року в ТОВ «ПРАЙМ МЕРІТАЙМ» для обрахунку її пенсії за РНОКПП НОМЕР_1 , замість невірного НОМЕР_2 , та внести відповідні зміни до Реєстру застрахованих осіб.
Зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України в Одеській області (код ЄДРПОУ: 20987385) провести ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ) розрахунок та виплату пенсії з дати її призначення з урахуванням заробітної плати за періоди роботи з 06.09.2005 року по 30.04.2009 року в ТОВ «ЛІНІЙНЕ СУДНОПЛАВНЕ АГЕНТСТВО» та з 01.04.2011 року по 01.10.2013 року в ТОВ «ПРАЙМ МЕРІТАЙМ» для обрахунку її пенсії за РНОКПП НОМЕР_1 , замість невірного НОМЕР_2 , з урахуванням вже отриманих сум пенсії.
Стягнуто з Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області за рахунок бюджетних асигнувань на користь ОСОБА_1 судовий збір у розмірі 1073,60 грн.
Не погоджуючись з рішенням суду першої інстанції, Головне управління Пенсійного фонду України в Одеській області подало апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи, просить скасувати рішення та прийняти нове, яким відмовити у задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 .
В обґрунтування доводів апеляційної скарги апелянт зазначив, що підстави для зарахування до загального страхового стажу ОСОБА_1 періодів роботи з 06.09.2005 року по 30.04.2009 року в ТОВ «ЛІНІЙНЕ СУДНОПЛАВНЕ АГЕНТСТВО» та з 01.04.2011 року по 01.10.2013 року в ТОВ «ПРАЙМ МЕРІТАЙМ» на підставі невірних даних в реєстрі застрахованих осіб відсутні.
Також, апелянт зазначив, що в рішенні суду від 14.03.2023 по справі № 420/829/23 на Головне управління Пенсійного фонду України в Одеській області покладено зобов`язання щодо зарахування до страхового стажу для здійснення перерахунку та виплати пенсії з урахуванням періоду роботи ТОВ «ЛІНІЙНЕ СУДНОПЛАВНЕ АГЕНТСТВО» з 06.09.2005 року по 30.04.2009 року та періоду в ТОВ «ПРАЙМ МЕРІТАЙМ» з 01.04.2011 року по 01.10.2013 року та отриманої заробітної плати за визначені періоди, і не покладено зобов`язань щодо внесення змін до відомостей в Реєстрі застрахованих осіб.
Позивач надав до суду відзив, в якому, посилаючись на законність рішення суду першої інстанції, просить у задоволенні апеляційної скарги відповідача відмовити, а рішення Одеського окружного адміністративного суду від 12.12.2023 року залишити без змін.
Апеляційний розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження відповідно до п. 3 ч. 1 ст. 311 КАС України, якою передбачено, що суд апеляційної інстанції може розглянути справу без повідомлення учасників справи (в порядку письмового провадження) за наявними у справі матеріалами, якщо справу може бути вирішено на підставі наявних у ній доказів, у разі подання апеляційної скарги на рішення суду першої інстанції, які ухвалені в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у порядку письмового провадження).
Заслухавши суддю-доповідача, переглянувши справу за наявними в ній доказами, перевіривши законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги, колегія суддів приходить до наступних висновків.
Як встановлено судом першої інстанції та вбачається з матеріалів справи, ОСОБА_1 з 26.08.2020 року перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України в Одеській області та отримує пенсію за віком відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування».
21.11.2022 року ОСОБА_1 звернулась до Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області із заявою, в якій просила ГУ ПФУ в Одеській області включити до страхового стажу періоди роботи з 06.09.2005 року по 30.04.2009 року в ТОВ «ЛІНІЙНЕСУДНОПЛАВНЕ АГЕНТСТВО» та з 01.04.2011 року по 01.10.2013 року в ТОВ «ПРАЙМ МЕРІТАЙМ» згідно із записами трудової книжки.
Листом №20016-17589/П-02/8-1500/22 від 07.12.2022 року ГУ ПФУ в Одеській області відмовило позивачці у зарахуванні до страхового стажу спірних періодів роботи у зв`язку з тим, що згідно наявних даних, що містяться в реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування, страхувальниками ТОВ «ЛІНІЙНЕ СУДНОПЛАВНЕ АГЕНТСТВО», код ЄДРПОУ 33720938 за період з 06.09.2005 року по 31.12.2008 рік та ТОВ «ПРАЙМ МЕРІТАЙМ», код ЄДРПОУ 35641476 за період з 01.04.2011 року по 31.07.2013 рік було надано відомості за позивачку, як за найманого працівника, з невірним реєстраційним номером облікової картки платника податків, а саме: НОМЕР_2 , замість вірного НОМЕР_1 .
Не погоджуючись в такими діями пенсійного органу, ОСОБА_1 звернулась до Одеського окружного адміністративного суду з позовною заявою.
Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 14.03.2023 року у справі №420/829/23 позов задоволено.
Визнано протиправною бездіяльність Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області щодо не зарахування до страхового стажу ОСОБА_1 періоду роботи з 06.09.2005 року по 30.04.2009 року в ТОВ «ЛІНІЙНЕ СУДНОПЛАВНЕ АГЕНТСТВО» та з 01.04.2011 року по 01.10.2013 року в ТОВ «ПРАЙМ МЕРІТАЙМ».
Зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України в Одеській області зарахувати до страхового стажу ОСОБА_1 періоди роботи з 06.09.2005 року по 30.04.2009 року в ТОВ «ЛІНІЙНЕ СУДНОПЛАВНЕ АГЕНТСТВО» та з 01.04.2011 року по 01.10.2013 року в ТОВ «ПРАЙМ МЕРІТАЙМ» та здійснити перерахунок та виплату пенсії з урахуванням зазначених періодів роботи та отриманої заробітної плати за визначені періоди з 26.08.2020 року, з урахуванням вже отриманих сум пенсії.
На виконання вищезазначеного рішення суду ГУ ПФУ України листом від 08.05.2023 року повідомило позивачку про виконання рішення суду по справі №420/829/23 та зазначило, що після перерахунку пенсія зменшилась і її розмір склав 3009,50 грн. Разом з тим, пенсійний орган вказав, що оскільки за періоди роботи з 06.09.2005 року по 30.04.2009 року, з 01.04.2011 року по 01.10.2013 року страхувальники ТОВ «ЛІНІЙНЕ СУДНОПЛАВНЕ АГЕНТСТВО» та ТОВ «ПРАЙМ МЕРІТАЙМ» не сплатили страхові внески до Пенсійного фонду України, то зазначені періоди в розрахунок заробітної плати внесено нульовим значенням.
ОСОБА_1 звернулась до Пенсійного фонду України з заявою від 24.05.2023 року, в якій просила для обчислення її пенсії зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Одеській області провести перерахунок відомостей про застрахованих осіб та звіти щодо сум донарахованих страхових внесків за період роботи з 06.09.2005 року по 30.04.2009 року в ТОВ «ЛІНІЙНЕ СУДНОПЛАВНЕ АГЕНТСТВО», за з 01.04.2011 року по 01.10.2013 року в ТОВ «ПРАЙМ МЕРІТАЙМ», оскільки кількість стажу суттєво впливає на розмір пенсії.
На вказану заяву ГУПФУ в Одеській області листом від 12.06.2023 року, надало відповідь, в якому зазначено, що згідно наявних даних, що містяться в реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування, страхувальниками ТОВ «ЛІНІЙНЕ СУДНОПЛАВНЕ АГЕНТСТВО», код ЄДРПОУ 33720938 за період з 06.09.2005 року по 31.12.2008 року та «ПРАЙМ МЕРІТАЙМ», КОД ЄДРПОУ 35641476 за період з 01.04.2011 року по 31.07.2013 року було надано відомості за позивачку, як за найманого працівника, з невірним реєстраційним номером облікової картки платника податків - НОМЕР_2 .
Також, у листі пенсійний орган зазначив, що персоніфіковані відомості за формою «Індані» за ОСОБА_1 , як за найманого працівника за період з 01.01.2009 року по 30.04.2009 року ТОВ «ЛІНІЙНЕ СУДНОПЛАВНЕ АГЕНТСТВО», код ЄДРПОУ 33720938 до органів Пенсійного фонду не подавались. Згідно даних з ІКІС ПФУ: Підсистеми «Відомості з реєстру страхувальників» «ЛІНІЙНЕ СУДНОПЛАВНЕ АГЕНТСТВО», код ЄДРПОУ 33720938 знято з обліку (ліквідоване за рішенням суду у зв`язку з визнанням банкрутом) 22.02.2012 року.
В зв`язку з вищевикладеним, ГУ ПФУ в Одеській області роз`яснило ОСОБА_1 , що для внесення змін до відомостей Реєстру застрахованих осіб за періоди 2005-2009 років необхідно звернутися до суду.
Крім того, ГУ ПФУ в Одеській області повідомило, що страхувальнику ТОВ «ПРАЙМ МЕРІТАЙМ» (ЄДРПОУ 35641476), неодноразово надсилались листи від 20.07.2021 року №1500-0605-8/90737, від 02.08.2021 року №1500-0605- 8/95850, від 05.12.2022 року №1500-0705-8/125354, від 29.05.2023 року №1500-0705-8/67805 з проханням терміново перевірити та виправити інформацію, однак, відповідей станом на 12.06.2023 року не надійшло. У разі надання зазначеним страхувальником виправленого звіту за 2011-2013 роки дані в Реєстрі застрахованих осіб будуть приведені у відповідність. Додатково повідомлено, що останній звіт зазначеним страхувальником надавався в грудні 2013 року.
Також, пенсійний орган зазначив, що в рішенні суду від 14.03.2023 по справі №420/829/23 на ГУ ПФУ в Одеській області покладено зобов`язання щодо зарахування до страхового стажу для здійснення перерахунку та виплати пенсії з урахуванням періоду роботи ТОВ «ЛІНІЙНЕ СУДНОПЛАВНЕ АГЕНТСТВО» з 06.09.2005 року по 30.04.2009 року та періоду в ТОВ «ПРАЙМ МЕРІТАЙМ» з 01.04.2011 року по 01.10.2013 року та отриманої заробітної плати за визначені періоди і не покладено зобов`язань щодо внесення змін до відомостей в Реєстрі застрахованих осіб.
28.06.2023 року ОСОБА_1 звернулась до відповідача із заявою, в якій зазначила, що рішенням суду по справі №420/829/23 зобов`язано відповідача здійснити перерахунок та виплату пенсії з урахуванням періодів роботи у ТОВ «ЛІНІЙНЕ СУДНОПЛАВНЕ АГЕНТСТВО» з 06.09.2005 року по 30.04.2009 року та періоду в ТОВ «ПРАЙМ МЕРІТАЙМ» з 01.04.2011 року по 01.10.2013 року та отриманої заробітної плати за ці періоди.
На вказану заяву отримано відповідь ГУ ПФУ в Одеській області від 11.07.2023 року, в якій зазначено, що по суті порушеного у зверненні питання позивачці надавалися роз`яснення листом ГУ ПФУ в Одеській області від 12.06.2023 року.
Не погоджуючись із зазначеними діями ГУ ПФУ в Одеській області та вважаючи їх протиправними, позивач звернулась до адміністративного суду.
Суд першої інстанції, вирішуючи справу та задовольняючи позовні вимоги, зазначив, що відповідно до копії трудової книжки позивачки від 15.08.1978 року, яка є основним документом, що підтверджує стаж роботи, в період з 06.09.2005 року по 30.04.2009 року остання працювала на посаді фінансового директора ТОВ «ЛІНІЙНЕ СУДНОПЛАВНЕ АГЕНТСТВО»; в період з 01.04.2011 року по 01.10.2013 року - на посаді економіста у ТОВ «ПРАЙМ МЕРІТАЙМ».
Також, суд першої інстанції зазначив, що посилання відповідача на неможливість врахування заробітної плати позивачки за періоди роботи з 06.09.2005 року по 30.04.2009 року в ТОВ «ЛІНІЙНЕ СУДНОПЛАВНЕ АГЕНТСТВО» та з 01.04.2011 року по 01.10.2013 року в ТОВ «ПРАЙМ МЕРІТАЙМ» для обрахунку пенсії, на підставі невірних даних в реєстрі застрахованих осіб, є необґрунтованими, оскільки вини позивачки у цьому немає і такі відомості відповідно до вимог Закону №1058-IV подаються підприємствами, установами, організаціями, які виплачують заробітну плату та/або грошове забезпечення.
Колегія суддів погоджується з вказаними висновками суду першої інстанції, вважає їх правильними та такими, що відповідають вимогам норм процесуального та матеріального права, з огляду на наступне.
Відповідно до вимог ч.2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно ст.46 Конституції України громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.
Це право гарантується загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням за рахунок страхових внесків громадян, підприємств, установ і організацій, а також бюджетних та інших джерел соціального забезпечення; створенням мережі державних, комунальних, приватних закладів для догляду за непрацездатними.
Пенсії, інші види соціальних виплат та допомоги, що є основним джерелом існування, мають забезпечувати рівень життя, не нижчий від прожиткового мінімуму, встановленого законом.
Відповідно до ст. 1 Закону №1058-ІV застрахована особа - фізична особа, яка відповідно до цього Закону підлягає загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню і сплачує (сплачувала) та/або за яку сплачуються чи сплачувалися у встановленому законом порядку страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування та до накопичувальної системи загальнообов`язкового державного пенсійного страхування; страховий стаж - період (строк), протягом якого особа підлягала державному соціальному страхуванню, якою або за яку сплачувався збір на обов`язкове державне пенсійне страхування згідно із законодавством, що діяло раніше, та/або підлягає загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню згідно із цим Законом і за який сплачено страхові внески; страхові внески - кошти відрахувань на соціальне страхування, збір на обов`язкове державне пенсійне страхування та страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, сплачені (які підлягають сплаті) згідно із законодавством, що діяло раніше; надходження від сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, що спрямовуються на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування; страхувальники - роботодавці та інші особи, які відповідно до закону сплачують єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування та/або є платниками відповідно до цього Закону.
Згідно ст. 24 Закону №1058-IV страховий стаж - період (строк), протягом якого особа підлягає загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню та за який щомісяця сплачені страхові внески в сумі не меншій, ніж мінімальний страховий внесок.
За приписами ч. 2 ст. 24 Закону № 1058-IV страховий стаж обчислюється територіальними органами Пенсійного фонду відповідно до вимог цього Закону за даними, що містяться в системі персоніфікованого обліку, а за періоди до впровадження системи персоніфікованого обліку - на підставі документів та в порядку, визначеному законодавством, що діяло до набрання чинності цим Законом, а також даних, включених на підставі цих документів до реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування.
Пункт 1 ст. 11 Закону № 1058-IV встановлює, що загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню підлягають громадяни України, іноземці (якщо інше не встановлено міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України) та особи без громадянства, які працюють на підприємствах, в установах, організаціях, створених відповідно до законодавства України, незалежно від форми власності, виду діяльності та господарювання, у тому числі які є резидентами Дія Сіті, у філіях, представництвах, відділеннях та інших відокремлених підрозділах цих підприємств та організацій, у громадських об`єднаннях, у фізичних осіб - підприємців, осіб, які провадять незалежну професійну діяльність, та в інших фізичних осіб на умовах трудового договору (контракту) або працюють на інших умовах, передбачених законодавством, або виконують роботи (надають послуги) на зазначених підприємствах, в установах, організаціях чи у фізичних осіб за гіг-контрактами, іншими договорами цивільно-правового характеру.
Відповідно до п. 1 ст. 14 Закону №1058-IV страхувальниками відповідно до цього Закону є: підприємства, установи і організації, створені відповідно до законодавства України, незалежно від форми власності, виду діяльності та господарювання, об`єднання громадян, профспілки, політичні партії (у тому числі філії, представництва, відділення та інші відокремлені підрозділи зазначених підприємств, установ, організацій, об`єднань громадян, профспілок, політичних партій, які мають окремий баланс і самостійно ведуть розрахунки із застрахованими особами), фізичні особи - підприємці та інші особи (включаючи юридичних та фізичних осіб - підприємців, які обрали особливий спосіб оподаткування (єдиний податок, фіксований сільськогосподарський податок), які використовують працю фізичних осіб на умовах трудового договору (контракту) або на інших умовах, передбачених законодавством, або за договорами цивільно-правового характеру, - для осіб, зазначених у пунктах 1, 4-1, 10, 14 статті 11 цього Закону.
Згідно зі ст.20 Закону № 1058-IV обчислення страхових внесків застрахованих осіб, здійснюється страхувальниками на підставі бухгалтерських та інших документів, відповідно до яких провадиться нарахування (обчислення) або які підтверджують нарахування (обчислення) заробітної плати (доходу), грошового забезпечення, на які відповідно до цього Закону нараховуються страхові внески.
Якщо страхувальники несвоєчасно або не в повному обсязі сплачують страхові внески, до них застосовуються фінансові санкції, передбачені цим Законом, а посадові особи, винні в порушенні законодавства про сплату страхових внесків, несуть дисциплінарну, адміністративну, цивільно-правову або кримінальну відповідальність згідно із законом.
Страхові внески є складовою умовою існування солідарної системи і підлягають обов`язковій сплаті, перерахунок пенсії провадиться з урахуванням часу, коли особа підлягає загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню, та за який підприємством, де працює людина, (страхувальником) сплачені щомісячні страхові внески в сумі не меншій, ніж мінімальний страховий внесок.
За змістом вищезазначених норм, обов`язок по сплаті страхових внесків та відповідальність за несвоєчасну або не в повному обсязі сплату страхових внесків законом покладено на страхувальника.
Таким чином, відповідальність за несплату страхових внесків несе підприємство-страхувальник, оскільки здійснює нарахування страхових внесків із заробітної плати застрахованої особи.
Відповідно до ч.1, ч.2 ст. 21 Закону №1058-IV персоніфікований облік у системі загальнообов`язкового державного пенсійного страхування здійснюється з метою обліку застрахованих осіб, учасників накопичувальної системи пенсійного страхування та їх ідентифікації, а також накопичення, зберігання та автоматизованої обробки інформації про облік застрахованих осіб і реалізацію ними права на страхові виплати у солідарній системі загальнообов`язкового державного пенсійного страхування та накопичувальній системі пенсійного страхування.
Для формування інформаційної бази системи персоніфікованого обліку використовуються відомості, що надходять від: державних реєстраторів юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців; роботодавців; застрахованих осіб; фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування; центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації актів цивільного стану, виконавчих органів сільських, селищних, міських (крім міст обласного значення) рад та уповноважених суб`єктів для обліку даних Єдиного державного демографічного реєстру; податкових органів, територіальних органів Пенсійного фонду за результатами перевірок платників єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування та/або в порядку міжвідомчого обміну інформацією; державної служби зайнятості; інших підприємств, установ, організацій та військових частин; компаній з управління активами; зберігачів; інших джерел, передбачених законодавством.
Персоніфікований облік у системі загальнообов`язкового державного пенсійного страхування є складовою частиною Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування, порядок ведення якого встановлюється Законом України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування».
На кожну застраховану особу відкривається персональна електронна облікова картка, якій присвоюється унікальний номер електронної облікової картки.
Унікальний номер електронної облікової картки формується автоматично шляхом додавання одиниці до останнього наявного унікального номера електронної облікової картки. Порядок та строки впровадження унікальних номерів електронних облікових карток застрахованих осіб, порядок ведення персональних електронних облікових карток визначаються Пенсійним фондом.
Порядок організації ведення реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування та порядок надання інформації з Реєстру застрахованих осіб визначений Положенням про реєстр застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування, затвердженим постановою правління Пенсійного фонду України №10-1 від 18.06.2014 року (далі- Положення №10-1).
Відповідно до п.8 розділу IV Положення №10-1 у разі виявлення застрахованою особою некоректних відомостей в її обліковій картці (прізвище, ім`я, по батькові на поточний момент; реєстраційний номер облікової картки платника податків; дата народження, місце народження; стать; громадянство; серія та номер паспорта; номер телефону (за згодою); адреса місця проживання) ця особа може подати до територіального органу Пенсійного фонду України особисто або через представника анкету застрахованої особи для внесення/зміни/уточнення даних в Реєстр(і) застрахованих осіб (далі - Анкета) за формою згідно з додатком 2 до цього Положення та документи, що підтверджують внесення/зміну/уточнення даних та належність помилкових даних цій особі (паспорт (інший документ, що посвідчує особу), трудова книжка, документ, який підтверджує реєстраційний номер облікової картки платника податків або право здійснювати будь-які платежі за серією та/або номером паспорта). Внесення/зміни/уточнення даних до умовно-постійної частини облікової картки відповідно до поданої Анкети та доданих до неї документів, а у частині інформації про реєстраційний номер облікової картки платника податків - після підтвердження відповідності реєстраційних даних згідно з пунктом 3 розділу III цього Положення здійснюється на підставі наказу керівника відповідного територіального органу Пенсійного фонду України у п`ятиденний строк.
Як вбачається з матеріалів справи, 28.06.2023 року ОСОБА_1 звернулась до Пенсійного фонду України із заявою, в якій зазначила, що ТОВ «ЛІНІЙНЕ СУДНОПЛАВНЕ АГЕНТСТВО» та ТОВ «ПРАЙМ МЕРІТАЙМ» помилково був внесений код ОСОБА_1 , у зв`язку з чим дані у звітах подані за кодом 2233602167. На підставі зазначеного, позивачка просила пенсійний орган вжити заходів щодо врахування заробітної плати за період роботи з 06.09.2005 року по 30.04.2009 року в ТОВ «ЛІНІЙНЕ СУДНОПЛАВНЕ АГЕНТСТВО» та з 01.04.2011 року по 01.10.2013 року в ТОВ «ПРАЙМ МЕРІТАЙМ» для обрахунку пенсії за кодом 2233602167 та здійснити розрахунок та виплату пенсії з урахуванням заробітної плати, яку їй виплачували та з якої було сплачено страхові внески.
Однак, ГУ ПФУ в Одеській області повідомило позивачку про відсутність підстав для внесення змін до відомостей про застраховану особу за визначені періоди роботи в Реєстрі застрахованих осіб.
Також, відповідно записів до трудової книжки НОМЕР_3 від 15.09.1978 року ОСОБА_1 з 06.09.2005 року прийнята на посаду фінансового директора ТОВ «ЛІНІЙНЕ СУДНОПЛАВНЕ АГЕНТСТВО» (наказ №1 від 06.09.2005 року) та 30.04.2009 року звільнена за власним бажанням (наказ) №8 від 30.04.2009 року; 01.04.2011 року прийнята на посаду економіста у ТОВ «ПРАЙМ МЕРІТАЙМ» (наказ №3 від 01.04.2011 року) та 01.10.2013 року звільнена за власним бажанням (наказ №7 від 01.10.2013 року).
Крім того, з матеріалів справи вбачається, що ТОВ «ЛІНІЙНЕ СУДНОПЛАВНЕ АГЕНТСТВО» та ТОВ «ПРАЙМ МЕРІТАЙМ» сплачували страхові внески за ОСОБА_1 , але з помилкою в реєстраційному номері облікової картки платника податків, а саме: « НОМЕР_2 » замість « НОМЕР_1 », що стало підставою для призначення їй пенсії без урахування страхових внесків, сплачених за неї цими роботодавцями.
Колегія суддів звертає увагу, що відповідачем не спростовуються наявні відповідні записи у трудовій книжці позивачки щодо зазначених періодів її роботи та сплату страхових внесків, але з помилкою в реєстраційному номері облікової картки платника податків, а саме: « НОМЕР_2 » замість « НОМЕР_1 ».
Колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що найманий працівник не може відповідати за правильність та повноту оформлення документів на підприємстві, а неналежний порядок ведення та заповнення трудової книжки чи іншої документації з вини адміністрації підприємства не може бути підставою для позбавлення особи її конституційного права на соціальний захист щодо вирішення питання надання пенсії за віком.
Колегія суддів зазначає, що доводи апелянта на неможливість врахування заробітної плати ОСОБА_1 за періоди роботи з 06.09.2005 року по 30.04.2009 року в ТОВ «ЛІНІЙНЕ СУДНОПЛАВНЕ АГЕНТСТВО» та з 01.04.2011 року по 01.10.2013 року в ТОВ «ПРАЙМ МЕРІТАЙМ» для обрахунку пенсії, є безпідставними, оскільки у спірному випадку, позивач не повинна відповідати за неналежне виконання страхувальником свого обов`язку стосовно подання звітності щодо сплати внесків за застраховану особу.
На підставі наведеного, колегія суддів зазначає, що при вирішенні справи, суд першої інстанції дійшов вірних висновків про обґрунтованість та задоволення позовних вимог.
Доводи апеляційної скарги не спростовують встановлених обставин та висновків суду першої інстанції.
З огляду на вищевикладене, колегія суддів приходить до висновку, що при розгляді справи судом першої інстанції правильно встановлено обставини у справі, судове рішення ухвалено з додержанням норм матеріального та процесуального права, а наведені в апеляційній скарзі доводи не дають підстав для висновку про незаконність чи необґрунтованість судового рішення.
За таких обставин підстав для скасування рішення суду першої інстанції та задоволення апеляційної скарги не вбачається.
Керуючись ст.ст. 241, 243, 250, 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329 КАС України, суд, -
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області залишити без задоволення.
Рішення Одеського окружного адміністративного суду від 12 грудня 2023 року залишити без змін.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку у випадках, визначених ст. 328 КАС України, протягом тридцяти днів з дня складення постанови в повному обсязі безпосередньо до Верховного Суду.
Судове рішення складено у повному обсязі 01.04.2024 р.
Суддя-доповідач: Л.П. Шеметенко
Суддя: Ю.М. Градовський
Суддя: І.О. Турецька
Суд | П'ятий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 01.04.2024 |
Оприлюднено | 03.04.2024 |
Номер документу | 118045085 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них |
Адміністративне
П'ятий апеляційний адміністративний суд
Шеметенко Л.П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні