Вирок
від 28.03.2024 по справі 490/288/23
ПРИМОРСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД М.ОДЕСИ

28.03.2024

Справа № 490/288/23

Провадження по справі № 1-кп/522/412/24

ВИРОК

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

28 березня 2024 року м. Одеса

Приморський районний суд м. Одеси в складі:

головуючого судді - ОСОБА_1 ,

за участі секретаря судового засідання - ОСОБА_2 ,

здійснивши судовий розгляд у відкритому засіданні в залі суду №106 м. Одеси в порядку спеціального судового провадження за відсутності обвинуваченого (in absentia), кримінального провадження, внесеного до Єдиного реєстру досудових розслідувань за №22022230000000592 від 16.12.2022 року, стосовно:

ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , уродженки смт. Нововоронцовка Херсонської області, громадянки України, яка проживала за адресою: АДРЕСА_1 , раніше не судимої,

за обвинуваченням у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 28, ч. 5 ст. 111-1 КК України,

за участю сторін кримінального провадження:

прокурора - ОСОБА_4 ,

захисника обвинуваченого - ОСОБА_5 (в режимі відеоконференцзв`язку за допомогою власних технічних засобів через ВКЗ),-

ВСТАНОВИВ:

Обставини вчинення кримінального правопорушення та формулювання обвинувачення, яке суд вважає доведеним.

Згідно з Конституцією України Україна є суверенною і незалежною державою. Суверенітет України поширюється на всю її територію, яка в межах існуючого кордону є цілісною і недоторканною. Перебування на території України підрозділів збройних сил інших держав з порушенням процедури, визначеної Конституцією та законами України, Гаазькими конвенціями 1907 року, IV Женевською конвенцією 1949 року, а також всупереч Меморандуму про гарантії безпеки у зв`язку з приєднанням України до Договору про нерозповсюдження ядерної зброї 1994 року, Договору про дружбу, співробітництво і партнерство між Україною і російською федерацією (далі - рф) 1997 року та іншими міжнародно-правовими актами, є окупацією частини території суверенної держави Україна та міжнародним протиправним діянням з усіма наслідками, передбаченими міжнародним правом.

У порушення вимог п. п. 1, 2 Меморандуму про гарантії безпеки у зв`язку з приєднанням України до Договору про нерозповсюдження ядерної зброї від 05.12.1994, принципам Заключного акту Наради з безпеки та співробітництва в Європі від 01.08.1975 та вимогам ч. 4 ст. 2 Статуту ООН і Декларацій Генеральної Асамблеї Організації ОСОБА_6 від 09.12.1981 № 36/103, від 16.12.1970 № 2734 (ХХV), від 21.12.1965 № 2131 (ХХ), від 14.12.1974 № 3314 (ХХІХ) президент, а також інші невстановлені на цей час досудовим розслідуванням представники влади рф спланували, підготували і розв`язали агресивну війну та воєнний конфлікт проти України, а саме - віддали наказ на вторгнення підрозділів збройних сил рф (далі - зс рф) на територію України.

24 жовтня 1945 року набув чинності Статут Організації Об`єднаних Націй, підписаний 26 червня 1945 року, яким фактично створено Організацію Об`єднаних Націй (далі - ООН).

До складу ООН входять Україна, рф та ще 49 країн-засновниць, а також інші країни світу.

Відповідно до ч. 4 ст. 2 Статуту ООН усі члени вказаної організації утримуються в своїх міжнародних відносинах від погрози силою або її застосування як проти територіальної недоторканності або політичної незалежності будь-якої держави, так і будь-яким іншим чином, несумісним із цілями Об`єднаних Націй.

Декларацією Генеральної Асамблеї ООН № 36/103 від 09 грудня 1981 року про недопустимість інтервенції та втручання у внутрішні справи держав та резолюціями: № 2131 (XX) від 21 грудня 1965 року, що містить Декларацію про неприпустимість втручання у внутрішні справи держав та про захист їх незалежності та суверенітету; № 2625 (XXV) від 24 жовтня 1970 року, що містить Декларацію про принципи міжнародного права, що стосуються дружніх відносин і співробітництва між державами відповідно до Статуту ООН; № 2734 (XXV) від 16 грудня 1970 року, що містить Декларацію про зміцнення міжнародної безпеки; № 3314 (XXIX) від 14 грудня 1974 року, що містить визначення агресії, установлено, що жодна з держав не має права здійснювати інтервенцію чи втручання у будь-якій формі або з будь-якої причини у внутрішні та зовнішні справи інших держав. Цими ж міжнародними документами закріплено обов`язок держав: утримуватися від озброєної інтервенції, підривної діяльності, військової окупації, здійснення сприяння, заохочення чи підтримки сепаратистської діяльності; не допускати на власній території навчання, фінансування та вербовки найманців чи засилання таких найманців на територію іншої держави.

Крім того, у статтях 1-5 Резолюції Генеральної Асамблеї ООН від 14 грудня 1974 року № 3314 (XXIX), серед іншого визначено, що ознаками агресії є:

-застосування збройної сили державою проти суверенітету, територіальної недоторканності чи політичної незалежності іншої держави;

-застосування збройної сили державою в порушення Статуту ООН.

Будь-яке з наступних діянь, незалежно від оголошення війни, кваліфікується як акт агресії:

-вторгнення або напад збройних сил держави на територію іншої держави або будь-яка військова окупація, який би тимчасовий характер вона не мала, яка є результатом такого вторгнення або нападу, або будь-яка анексія із застосуванням сили території іншої держави або частини її;

-бомбардування збройними силами держави території іншої держави або застосування будь-якої зброї державою проти території іншої держави;

-блокада портів або берегів держави збройними силами іншої держави:

-напад збройними силами держави на сухопутні, морські або повітряні сили, або морські та повітряні флоти іншої держави;

-застосування збройних сил однієї держави, що знаходяться на території іншої держави за угодою з приймаючою державою, у порушення умов, передбачених в угоді, або будь-яке продовження їх перебування на такій території після припинення дії угоди;

-дія держави, яка дозволяє, щоб її територія, яку вона надала в розпорядження іншої держави, використовувалася цією іншою державою для здійснення акту агресії проти третьої держави;

-засилання державою або від імені держави збройних банд, груп, іррегулярних сил або найманців, які здійснюють акти застосування збройної сили проти іншої держави, які мають настільки серйозний характер, що це є рівносильним наведеним вище актам, або її значна участь у них.

Жодні міркування будь-якого характеру, чи то політичного, економічного, військового чи іншого характеру, не можуть слугувати виправданням агресії.

Крім того, принципи суверенної рівності, поваги прав, притаманних суверенітету, незастосування сили чи погрози силою, непорушності кордонів, територіальної цілісності держав, мирного врегулювання спорів та невтручання у внутрішні справи держав закріплені у Заключному акті Наради з безпеки та співробітництва в Європі від 01 серпня 1975 року, який визнається рф та Україною.

У преамбулі Декларації про державний суверенітет України від 16 липня 1990 року (далі - Декларація) вказано, що Верховна Рада Української Радянської Соціалістичної Республіки проголошує державний суверенітет України як верховенство, самостійність, повноту і неподільність влади Республіки в межах її території та незалежність і рівноправність у зовнішніх зносинах.

Відповідно до розділу V Декларації територія України в існуючих кордонах є недоторканною і не може бути змінена та використана без її згоди.

24 серпня 1991 року Верховною Радою Української Радянської Соціалістичної Республіки схвалено Акт проголошення незалежності України, яким урочисто проголошено незалежність України та створення самостійної української держави - України. Згідно з указаним документом територія України є неподільною та недоторканною.

Незалежність України визнали держави світу, серед яких і рф.

22 лютого 2022 року президент рф направив до Ради Федерації звернення про використання зс рф за межами рф, яке було задоволено.

24 лютого 2022 року президент рф публічно оголосив про рішення розпочати повномасштабну військову агресію проти України.

24.02.2022 року військовослужбовці зс рф шляхом збройної агресії із застосуванням зброї незаконно вторглися на територію України через державні кордони України в Харківській, Херсонській, Миколаївській, Сумській, Чернігівській, Запорізькій, Київській, Донецькій та Луганській областях та здійснили збройний напад на державні органи влади, органи місцевого самоврядування, підприємства, установи, організації, військові частини, інші об`єкти, які мають важливе народногосподарське чи оборонне значення для держави і у такий спосіб здійснили тимчасову окупацію частини території України.

З метою протидії збройній агресії 24.02.2022 року Указом Президента України №64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні» через військову агресію РФ проти України, на підставі пропозицій Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини першої статті 106 Конституції України, Закону України «Про правовий режим воєнного стану» введено в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб. Зазначений Указ затверджений прийнятим Верховною Радою України Законом України від 24.02.2022 року № 2102-ІХ.

У подальшому 15.03.2022 року Законом України затверджено Указ Президента України від 14.03.2022 № 133/2022 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», яким передбачено його продовження з 05 години 30 хвилин 26.03.2022 строком на 30 діб.

21.04.2022 року Законом України затверджено Указ Президента України від 18.04.2022 року №259/2022 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», яким продовжено його з 05 години 30 хвилин 25.04.2022 року строком на 30 діб.

22.05.2022 Законом України затверджено Указ Президента України від 17.05.2022 року №341/2022 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», яким передбачено його продовження з 05 години 30 хвилин 25 травня 2022 року строком на 90 діб.

15.08.2022 року Законом України затверджено Указ Президента України від 12.08.2022 року №573/2022 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», яким продовжено його з 05 години 30 хвилин 23 серпня 2022 року строком на 90 діб.

16.11.2022 року Законом України затверджено Указ Президента України від 07.11.2022 року №757/2022 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», яким продовжено його з 05 години 30 хвилин 21 листопада 2022 року строком на 90 діб.

Таким чином, у період з 05 години 30 хвилин 24.02.2022 року по цей час на всій території України введено та діє правовий режим воєнного стану, що пов`язано із розв`язанням рф військової агресії проти України та веденням повномасштабних бойових дій на території України.

Відповідно до ст. 42 Положення про закони і звичаї війни на суходолі IV Конвенції про закони і звичаї війни на суходолі від 18 жовтня 1907 року, ратифікованої Україною 24.08.1991, територія визнається окупованою якщо вона фактично перебуває під владою армії супротивника. Окупація поширюється лише на ту територію, де така влада встановлена і здатна виконувати свої функції.

Відповідно до Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України» тимчасово окупована рф територія України (тимчасово окупована територія) - це частини території України, в межах яких збройні формування рф та окупаційна адміністрація рф встановили та здійснюють фактичний контроль або в межах яких збройні формування рф встановили та здійснюють загальний контроль з метою встановлення окупаційної адміністрації рф.

Окупаційна адміністрація рф - сукупність державних органів і структур рф, функціонально відповідальних за управління тимчасово окупованими територіями та підконтрольних рф самопроголошених органів, які узурпували виконання владних повноважень на тимчасово окупованих територіях та які виконували чи виконують властиві органам державної влади чи органам місцевого самоврядування функції на тимчасово окупованій території України, в тому числі органи, організації, підприємства та установи, включаючи правоохоронні та судові органи, нотаріусів та суб`єктів адміністративних послуг.

У період з 24.02.2022 по цей час більшу частину території Херсонської області захоплено військовослужбовцями зс рф і вона знаходиться під тимчасовою окупацією держави-агресора, що визначено Переліком територіальних громад, що розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні) станом на 25 квітня 2022 року, затвердженим наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 25.04.2022 № 75.

Достовірно знаючи про вищевказані обставини, які є загальновідомим фактом, у липні-вересні 2022 року так званим головою військово-цивільної адміністрації Херсонської області ОСОБА 1 (матеріали відносно якого виділені в окреме кримінальне провадження) разом із іншими учасниками окупаційної влади держави-агресора, вчинили дії направлені на порушення статей 1, 2, 5, 73 Конституції України, статей 1, 18, 20 Закону України «Про всеукраїнський референдум» від 26.01.2021 року, тобто умисно, усвідомлюючи протиправність своїх дій, діючи на виконання заздалегідь узгодженого злочинного плану, вчинили дії щодо проведення на тимчасово окупованій території Херсонської області незаконного референдуму з метою зміни меж території та державного кордону України на порушення порядку, встановленого Конституцією України в інтересах рф, для створення у міжнародної спільноти думки щодо добровільності з дотриманням демократичних засад входження частини території України - Херсонської області до складу рф .

Крім того для участі у процесі підготовки та проведення незаконного референдуму з питання приєднання частини території України - Херсонської області до складу рф на порушення порядку, передбаченого Конституцією України, керівництвом так званої окупаційної військово-цивільної адміністрації Херсонської області за сприяння і підтримки військово-політичного керівництва рф залучались й інші особи з числа військових і спеціальних служб, правоохоронних та інших відомств рф, цивільних громадян рф і України, які перебували у той час на тимчасово окупованій території Херсонської області.

На виконання зазначеної вище злочинної мети, у першій половині вересня 2022 року у тимчасово окупованому військами рф місті Херсон керівництвом окупаційної військово-цивільної Херсонської області, до складу якої входили ОСОБА 1, ОСОБА 2, ОСОБА 3, (матеріали відносно яких виділено в інше кримінальне провадження), а також інші невстановлені досудовим розслідуванням особи, сформували склад та організували роботу структури для проведення незаконного референдуму, до якої також входила одна із територіальних виборчих комісій на території Бериславського району (далі - ТВК) № 8 і 32 (тридцять дві) дільничні виборчі комісії (далі - ДВК) у складі ТВК № 8.

У цей же період в селі Новоолександрівка Бериславського району Херсонської області (до 03.10.2022 року перебувало під окупацією зс рф) знаходилась громадянка України ОСОБА_3 , яка підтримувала встановлення та утвердження тимчасової окупації частини території України, виконувала рішення держави-агресора, збройних формувань та окупаційної адміністрації держави-агресора, якою є цивільно-військова адміністрація Херсонської області та створені нею незаконні органи влади, добровільно прийняла участь в організації і проведенні незаконного референдуму на території населених пунктів Новоолександрівка, Гаврилівка, Михайлівка, Золота Балка Бериславського району Херсонської області.

Так ОСОБА_3 , будучи обізнаною про проведення незаконного референдуму на тимчасово окупованій території Херсонської області, з метою зміни меж території та державного кордону України умисно, в порушення Конституції України, Закону України «Про всеукраїнський референдум», Закону України «Про правовий режим воєнного стану», добровільно розпочала виконувати повноваження голови ДВК та вчиняла умисні дії щодо формування реєстру виборців на території закріпленої за нею дільничної виборчої комісії, з числа місцевих мешканців, які залишились на тимчасово окупованій території, з урахуванням тих, які виїхали з місць постійного проживання через військове вторгнення рф в Україну, готувала для роботи приміщення незаконної ДВК, що розташувалась за адресою: АДРЕСА_2 , залучила до роботи у незаконній ДВК за попередньою змовою з групою осіб місцевих мешканок ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 та інших не встановлених досудовим розслідуванням осіб, які здійснювали у визначені дні - з 23 по 27 вересня 2022 року, подвірний обхід жителів сіл Новоолександрівка, Гаврилівка, Михайлівка, Золота Балка Бериславського району Херсонської області, з агітацією до участі у незаконному референдумі, надавали місцевим жителям бюлетені для голосування і збирали їх, для передачі через ОСОБА_3 до ТВК.

За результатами виконання вищевказаних протиправних дій ОСОБА_3 , а також інших учасників цієї групи осіб у період з 23 по 27 вересня 2022 року на тимчасово окупованій частині території сіл Новоолександрівка, Гаврилівка, Михайлівка, Золота Балка Бериславського району Херсонської області пройшла незаконна, тобто з порушенням положень Конституції України та Закону України «Про всеукраїнський референдум» процедура проведення голосування без дотримання основних принципів вільної участі та добровільного таємного голосування, публічності та відкритості референдуму із створенням уяви у невизначеного кола осіб у легітимності проведення процедури плебісциту.

В подальшому точний час та місце органом досудового розслідування не встановлено, але не пізніше 29 вересня 2022 року після завершення оформлення так званої виборчої документації ОСОБА_3 було відправлено її за місцем знаходження ТВК № 8 (конкретне місце органом досудового розслідування не встановлено).

27 вересня 2022 року так звана центральна виборча комісія Херсонської області, яка підконтрольна окупаційним керівникам військово-цивільної адміністрації Херсонської області, за результатами підрахунку всіх бюлетенів визнала незаконний референдум таким, що відбувся. Відповідно до його результатів задекларовано 497051 громадян, що становить 87.05 % від загальної кількості виборців, які прийняли участь у голосуванні, виявили бажання за входження Херсонської області у склад рф.

Дії ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , кваліфіковано за ч. 2 ст. 28, ч. 5 ст. 111-1 КК України - колабораційна діяльність, а саме добровільна участь в організації та проведенні незаконного референдуму на тимчасово окупованій території, вчиненій за попередньою змовою групою осіб.

Досліджені під час судового розгляду докази.

Під час судового розгляду кримінального провадження судом досліджено докази, які підтверджують вину ОСОБА_3 у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 28, ч. 5 ст. 111-1 КК України, а саме:

- витяг з Єдиного реєстру досудових розслідувань №22022230000000592 від 16.12.2022 року, згідно якого, гр. ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , здійснила організацію проведення незаконного референдуму на території с. Новоолександрівка Бериславського району Херсонської області, щодо приєднання Херсонської області до російської федерації, без дотримання основних принципів вільної участі та добровільного таємного голосування, публічності та відкритості референдуму (а.п. 1);

- повідомлення про виявлення кримінального правопорушення, складено т.в.о. начальника Управління СБ України в Херсонській області ОСОБА_11 , згідно якого встановлено, що група осіб з числа мешканців Херсонської області, які раніше почали співпрацювати з представниками країни - агресора (російська федерація), проводять діяльність спрямовану на зміну меж території України. Зокрема, вказані особи розпочали організаційні заходи з підготовки так званого «референдуму з питань входження Херсонської області до складу російської федерації» (а.п. 3-4);

- рапорт про виявлення кримінального правопорушення, складений старшим оперуповноваженим в ОВС 1 сектору 3 відділу ГВ ЗНД УСБУ в Херсонській області підполковником Тарасом Бурячок, згідно якого група осіб з числа мешканців Херсонської області, а саме ОСОБА 1, ОСОБА, 2, ОСОБА 3, ОСОБА 4, ОСОБА 5, ОСОБА 6, ОСОБА 7, ОСОБА 8, ОСОБА 9, які раніше почали співпрацювати з представниками країни - агресора (російська федерація), проводять діяльність спрямовану на зміну меж території України. Зокрема, вказані особи розпочали організаційні заходи з підготовки так званого «референдуму з питань входження Херсонської області до складу російської федерації» (а.п. 5-6);

- доручення про здійснення досудового розслідування, складене начальником слідчого відділу Управління полковника юстиції ОСОБА_12 від 25.07.2022 року про здійснення відповідно до вимог ст. 39, 214 КПК України, досудового розслідування за повідомленням 3-го відділу ГВ ЗНД УСБУ в Херсонській області про вчинення кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 110 КК України (а.п. 7);

- витяг з Єдиного реєстру досудових розслідувань №22022230000000265 від 25.07.2022 року, згідно якого, в період з липня по теперішній час, в умовах воєнного стану мешканці Херсонської області, а саме: ОСОБА 1, ОСОБА, 2, ОСОБА 3, ОСОБА 4, ОСОБА 5, ОСОБА 6, ОСОБА 7, ОСОБА 8, ОСОБА 9, які раніше добровільно надали згоду на співпрацю з представниками країни - агресора рф, за попередньою змовою групою осіб проводять діяльність спрямовану на зміну меж території країни, шляхом організації заходів з підготовки так званого «референдуму з питань входження Херсонської області до складу російської федерації» (а.п. 8);

- лист начальник а слідчого відділу Управління полковника юстиції ОСОБА_13 від 25.07.2022 року №1/34-1324 про початок досудового розслідування у кримінальному провадження №22022230000000265 від 25.07.2022 року (а.п. 9);

- постанову про визначення групи слідчих у кримінальному провадженні №22022230000000265 від 25.07.2022 року від 25.07.2022 року (а.п. 10);

- постанову про створення слідчої групи №22022230000000265 від 25.07.2022 року від 29.11.2022 року (а.п. 11-12);

- постанову про визначення групи прокурорів у кримінальному провадженні №22022230000000265 від 25.07.2022 року від 25.07.2022 року (а.п. 13-14);

- рапорт про вчинене кримінальне правопорушення, складений старшим слідчим в ОВС слідчого відділу УСБУ в Херсонській області підполковником юстиції ОСОБА_14 від 23.09.2022 року, згідно якого у матеріалах кримінального провадження №22022230000000265 від 25.07.2022 року з правовою кваліфікацією за ч. 2 ст. 110 КК України, наявні відомості про вчинення кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 28, ч. 5 ст. 111-1 КК України (а.п. 15);

- витяг з Єдиного реєстру досудових розслідувань №22022230000000420 від 23.09.2022 року, мешканці Херсонської області, а саме: ОСОБА 1 (так званий керівник ВЦА Херсонської області; ОСОБА 2 (так званий заступник керівника ВЦА Херсонської області), ОСОБА 10 (так звана начальниця департаменту внутрішньої та зовнішньої політики ВЦА Херсонської області, куратор проведення референдуму), ОСОБА 11 (так звана голова територіальної виборчої комісії Генічеського району у складі Генічеської ВЦА), ОСОБА 12 (так звана голова територіальної виборчої комісії Бериславського району у складі Бериславської ВЦА), ОСОБА13 (так звана голова територіальної виборчої комісії у складі Новокаховської ВЦА), ОСОБА14 (так звана голова територіальної виборчої комісії Скадовського району у складі Скадовської ВЦА), а також інші особи, діючи за попередньою змовою, приймають участь в організації та проведенні незаконного референдуму щодо виходу Херсонської області із складу України та входження її до складу російської федерації, що відбувається на тимчасово окупованій території Херсонської області, а також здійснюють публічні заклики до його проведення (а.п. 16);

- доручення про проведення досудового розслідування, складене начальником слідчого відділу Управління полковника юстиції ОСОБА_12 від 23.09.20022 року, про проведення досудового розслідування у кримінальному провадженні №22022230000000420 від 23.09.2022 року (а.п. 17);

- повідомлення про початок досудового розслідування №22022230000000420 від 23.09.2022 року, складене начальником слідчого відділу Управління полковником юстиції ОСОБА_12 від 23.09.2022 року №1/48-1154 (а.п. 18);

- постанову про визначення групи прокурорів від 23.09.2022 року у кримінальному провадженні №22022230000000420 від 23.09.2022 року (а.п. 19-20);

- постанова про об`єднання матеріалів досудових розслідувань від 23.09.2022 року, згідно якої матеріали кримінальних проваджень №22022230000000265 від 25.07.2022 року та №22022230000000420 від 23.09.2022 року об`єднати в одне провадження, подальше досудове розслідування здійснювати в рамках кримінального провадження №22022230000000265 від 25.07.2022 року (а.п. 21-22);

- постанова про виділення матеріалів із кримінального провадження в окреме кримінальне провадження від 16.12.2022 року, згідно якої з кримінального провадження №22022230000000265 від 25.07.2022 року виділено в окреме провадження матеріали досудового розслідування відносно ОСОБА_3 за ч. 2 ст. 28, ч. 5 ст. 111-1 КК України (а.п. 23-25);

- реєстр матеріалів досудового розслідування у кримінальному провадженні №22022230000000592 від 23.09.2022 року, які виділено з кримінального провадження №22022230000000265 від 25.07.2022 року (а.п. 26-28);

- постанову про визначення групи прокурорів від 16.12.2022 року у кримінальному провадженні №22022230000000592 від 16.12.2022 року (а.п. 28а);

- ухвалу Центрального районного суду м. Миколаєва від 26.12.2022 року про надання дозволу на здійснення спеціального досудового розслідування у кримінальному провадженні №22022230000000592 від 16.12.2022 року (а.п. 50-57);

- постанову про доручення призначити адвоката для здійснення захисту за призначенням від 05.11.2022 року у кримінальному провадженні №22022230000000265 від 25.07.2022 року (а.п. 105-106);

- доручення про надання безоплатної вторинної правової допомоги від 05.11.2022 року № 004-40002012 у кримінальному провадженні №22022230000000265 від 25.07.2022 року (а.п. 107);

- копію паспорта ОСОБА_3 (а.п. 108-109);

- 2 вимоги УІАП ГУНП в Херсонській області від 21.12.2022 року стосовно ОСОБА_3 , згідно яких остання є раніше не судимою особою (а.п. 110-113);

- характеристику на ОСОБА_3 , складену сільським головою Новоолександрівської сільської ради ОСОБА_15 №02-30-105 від 10.01.2023 року, згідно якої ОСОБА_3 зареєстрована в селі Новоолександрівка Бериславського району Херсонської області з жовтня 2020 року. До цього періоду деякий час проживала у селі без реєстрації разом із сім`єю. Жоден із членів родини ніде офіційно не працював. Особисте селянське господарство не вели. На життя заробляли тимчасовими підробітками, в тому числі незаконною торгівлею дров та риби. В громадському житті села участь не брала, алкогольними напоями не зловживала. Скарг від жителів села до сільської ради на ОСОБА_3 не надходило (а.п. 113а);

- довідку Новоолександрівської сільської ради №02-30/06 від 10.01.2023 року, згідно якої за час проживання в селі ОСОБА_3 ніде не працювала, в тому числі і в органах місцевого самоврядування. На життя разом з чоловіком заробляли браконьєрством: незаконною виробкою дерев та ловлею риби (а.п. 113б);

- запит старшого слідчого в ОВС слідчого відділу УСБУ в Херсонській області підполковника юстиції ОСОБА_16 від 02.01.2023 року №71/22/1/85-12 до КПН «Нововоронцовська центральна лікарня» Нововорнцовської селищної ради, що перебування ОСОБА_3 на обліку або лікуванні у лікаря психіатра/нарколога (а.п. 114);

- відповідь КПН «Нововоронцовська центральна лікарня» Нововорнцовської селищної ради від 03.01.2023 року №01-13/03, згідно якої ОСОБА_3 на обліку у лікарів психіатра та нарколога не перебуває (а.п. 115);

- запит начальника слідчого відділу Управління полковника юстиції ОСОБА_13 від 06.12.2022 року №71/22/1/85-781 до ІНФОРМАЦІЯ_2 про надання інформації про транспортні засоби, які належать на праві власності ОСОБА_3 (а.п. 116);

- відповідь начальника територіального сервісного центру МВС №4841 ОСОБА_17 від 15.12.2022 року №31/1308-14-1-2022 року на запит від 06.12.2022 року №71/22/1/85-781, що згідно Єдиного державного реєстру транспортних засобів, які належать на праві власності ОСОБА_3 не зареєстровано (117);

- Інформацію з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборони відчуження об`єктів нерухомого майна щодо суб`єкта від 05.12.2022 року, згідно яких володіє на праві власності двома земельними ділянками, а саме: земельну ділянку площею 0,0183 га, яка розташована на території Осокорівської сільської ради Нововоронцовського району Херсонської області (кадастровий номер 6524184500:02:001:0020, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 120801365241); земельну ділянку площею 0,0578 га, яка розташована на території Осокорівської сільської ради Нововоронцовського району Херсонської області (кадастровий номер 6524184500:02:001:0021, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 121434765241) (а.п. 118-119; 120-121);

- ухвалу Центрального районного суду м. Миколаєва від 23.12.2022 року про накладення арешту, на нерухоме майно (вищевказані земельні ділянки), яке перебуває у власності ОСОБА_3 із забороною його розпорядження та відчуження (а.п. 127-134);

- постанову старшого слідчого в ОВС слідчого відділу УСБУ в Херсонській області підполковника юстиції ОСОБА_16 від 13.12.2022 року про оголошення розшуку ОСОБА_3 (а.п. 135);

- доручення начальника слідчого відділу УСБУ в Херсонській області полковника юстиції ОСОБА_13 у порядку ст. 39-41, ч. 3 ст. 281 КПК України від 13.12.2022 року №7/22/1/85-1084 про організацію розшукових заходів щодо ОСОБА_3 (а.п. 136-137);

- довідку щодо розшукуваної особи ОСОБА_3 ;

- лист начальника Бериславського РВ УСБ України в Херсонській області ОСОБА_18 від 15.12.2022 року №71/22/1/41-1288, згідно якого ОСОБА_3 , перебуваючи на території с. Новоолександрівка Бериславського району Херсонської області, без будь-якого примусу погодилась на співпрацю з окупаційними органами влади та безпосередньо приймала участь в організації та проведенні незаконного референдуму щодо приєднання Херсонської області до складу рф, яка в подальшому виїхала на непідконтрольну українській владі частину Херсонської області, яка до теперішнього часу є окупованою (а.п. 138а);

- заяву секретаря Новоолександрівської сільської ради Бариславського району ОСОБА_19 від 10.10.2022 року, про надання добровільної згоди на проведення огляду приміщення Новоолександрівської сільської ради (а.п. 1);

- протокол огляду складений старшим слідчим в ОВС СВ УСБУ в Херсонській області підполковника юстиції ОСОБА_20 від 10.10.2022 року, оглядом встановлено: в одному з кабінетів Новоолександрівської сільської ради за адресою: Херсонська область, Бериславський район, с. Новоолександрівка, вул. 1 Травня, 96, знаходяться речі і документи, що підтверджують факт підготовки та проведення незаконного референдуму на окупованій території Херсонської області (7 розібраних скриньок для голосування; 19 наборів пломб для опечатування скриньок для голосування (пломби номерні); 7 скриньок для голосування, які знаходились у зібраному стані на частині з них містились наліпки з символікою рф та написи «выборы»; сейф-пакети (номерні) для пересилки документів; наклейки з написами «выборы» та символікою російської федерації; прапор російської федерації; вивіска дільниці з проведення референдуму в Херсонській області; чорнові записи на шматках аркушів паперу щодо проведення референдуму у кількості 14 штук; бланки обліку виборців та виданих бюлетенів для голосування (незаповнені) у кількості 21 шт.; незаповнені бланки заяв про включення у список учасників голосування у кількості 3шт.; аркуш паперу з відбитком печатки круглої форми з написом «референдум Херсонской области участковая комиссия референдума "832", 1шт.; Бейджик з написом « ОСОБА_21 », 1 шт; Бейджик з написом « ОСОБА_22 », 1 шт.; 4 скриньки для голосування, які знаходились у зібраному виді з наклейками на яких міститься символіка російської федерації та напис «выборы»; переносні пластикові кабінки для голосування у кількості 6шт.; 6 картонних коробок, у яких містяться деталі для збору стаціонарних кабінок для голосування (а.п. 2-4);

- додаток до протоколу огляду в кабінету в приміщенні Новоолександрівської сільської ради за адресою: АДРЕСА_3 , а саме DVD-R диск з відеозаписом проведеного огляду приміщення Новоолександрівської сільської ради, в ході якого було вилучено речі і документи, який було оглянуто судом безпосередньо за участі сторін кримінального провадження (а.п. 5);

- постанову від 10.10.2022 року про визнання речовими доказами речей і предметів, вилучених під час огляду приміщення Новоолександрівської сільської ради, поведений 10.10.2022 року та визначення їх місця зберігання, згідно переліку зазначеному у протоколі огляду від 10.10.2022 року (а.п. 6-7);

- акт прийому - передачі на відповідальне зберігання голові Новоолександрівської сільської ради від 10.10.2022 року, а саме вилученого в ході огляду майна: переносні пластикові кабінки для голосування у кількості 6шт.; 6 картонних коробок, у яких містяться деталі для збору стаціонарних кабінок для голосування (а.п. 8);

- протокол пред`явлення особи для впізнання складений старшим слідчим в ОВС слідчого відділу УСБУ в Херсонській області підполковником юстиції Андрієм Віслоух від 26.12.2022 року, згідно якого свідок ОСОБА_10 впізнала серед осіб на фотокартці №3 фототаблиці №1, на якій зображена ОСОБА_3 , яка приймала участь у організації та проведенні референдуму у вересні 2022 року на території с. Новоолександрівка с. Михайловка (а.п. 17-18); з додатком до протоколу пред`явлення особи для впізнання за фотознімками від 26.12.2022 року у виді фототаблиці (а.п. 19); та DVD-R диском з відеозаписом проведення слідчої дії, який був досліджений судом безпосередньо за участі сторін кримінального провадження (а.п. 20);

- протокол пред`явлення особи для впізнання за фотознімком складений т.в.о. слідчого в ОВС СВ УСБУ в Херсонській області полковником поліції ОСОБА_23 від 04.11.2022 року, згідно якого свідок ОСОБА_24 впізнає особу на фототаблиці №3, на якій зображено ОСОБА_3 (а.п. 130-131); з додатками до протоколу пред`явлення особи для впізнання за фотознімками від 04.11.2022 року у виді фототаблиці №1, №2 та довідками до них, на яких свідок ОСОБА_24 впізнав ОСОБА_10 та ОСОБА_8 , відповідно, які разом з ОСОБА_3 приймали участь у проведенні незаконного референдуму (а.п. 132-137); з додатком до протоколу у виді DVD-R диску, з відеозаписом проведення слідчої дії, який був досліджений судом безпосередньо за участі сторін кримінального провадження (а.п. 138);

- протокол пред`явлення особи для впізнання за фотознімками т.в.о. слідчого в ОВС СВ УСБУ в Херсонській області полковником поліції ОСОБА_23 від 15.11.2022 року, згідно якого свідок ОСОБА_25 впізнає особу на фототаблиці АДРЕСА_4 , на якій зображено ОСОБА_3 (а.п. 162-163); на фототаблиці № 1 впізнає ОСОБА_9 ; з додатками до протоколу пред`явлення особи для впізнання за фотознімками від 15.10.2022 року у виді фототаблиці №1 (а.п. 164, 165); з довідкою до фототаблиці, на яких зображені ОСОБА_3 та ОСОБА_9 (а.п. 166); з додатком до протоколу пред`явлення особи до впізнання особи у виді DVD-R диск з відеозаписом проведення слідчої дії, який був досліджений судом безпосередньо за участі сторін кримінального провадження (а.п. 167);

- протокол огляду складений старшим слідчим в ОВС слідчого відділу УСБУ в Херсонській області підполковником юстиції ОСОБА_14 від 30.12.2022 року, об`єктом огляду є загальнодоступна сторінка Всесвітньої мережі Інтернет, а саме російського офіційного інтернет - ресурсу «Официальный сайт ІНФОРМАЦІЯ_3 » за посиланням (Інтернет-адресою) « ІНФОРМАЦІЯ_4 », де розміщено публікацію щодо результатів незаконного референдуму в Херсонській області, згідно якого 87% жителів Херсонської області висловилися за входження в склад російської федерації; зі скріншоту екрану робочого комп`ютеру із публікацією, а саме рішення так званої виборчої комісії Херсонської області від 27.09.2022 року №05/01 про результати референдуму Херсонської області про вихід Херсонської області зі складу України и входження Херсонської області до складу російської федерації на правах суб`єкта російської федерації (а.п. 213-220);

- додаток до протоколу огляду у виді DVD-R диск з відеозаписом проведення слідчої дії, який був досліджений судом безпосередньо за участі сторін кримінального провадження (а.п. 221);

Судом також були дослідженні безпосередньо наступні речові докази: чорнові записи на шматках аркушів паперу щодо проведення референдуму у кількості 14 штук; бланки обліку виборців та виданих бюлетенів для голосування (незаповнені) у кількості 21 шт.; незаповнені бланки заяв про включення у список учасників голосування у кількості 3шт.; аркуш паперу з відбитком печатки круглої форми з написом «референдум Херсонской области участковая комиссия референдума "832", 1шт.; Бейджик з написом « ОСОБА_21 », 1 шт; Бейджик з написом « ОСОБА_22 », 1 шт.

За клопотанням прокурора судом було допитано у якості свідків ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_26 , ОСОБА_24 , які будучи попередженими про кримінальну відповідальність за ст. 384, 385 КК України, під присягою надали суду такі показання.

Свідок ОСОБА_9 , ІНФОРМАЦІЯ_5 , надала суду показання про те, що під час окупації Херсонської області, вона проживала в АДРЕСА_5 . ОСОБА_3 вона знала до війни, оскільки проживали в одному селі. Повідомила, що уклала угоду про визнання винуватості, у якій однією з умов було надання викривальних показів щодо осіб причетних до організації виборів на тимчасово окупованій території Херсонської області. Вона також приймала участь в незаконному референдумі, за що була засуджена та наразі відбуває покарання. ОСОБА_3 добровільно приймала участь в організації та проведенні незаконного референдуму та тимчасово окупованій території Бериславського району Херсонської області, створила виборчу комісію, давала їй особисто вказівки носити скриньки для голосування, з яким пройтися по вулиці. Вона запропонувала їй прийняти участь у незаконному референдумі, сказала, що за це дадуть гроші, конкретну суму не називала, на що свідок погодилась. Незаконний референдум тривав три дні в період з 23 вересня 2022 року по 27 вересня 2022 року. Організація референдуму у їхньому селі здійснювалася в сільраді АДРЕСА_6 . Бюлетені та скриньки для голосування видавала ОСОБА_3 , яка їм не пояснювала, що за референдум, сказала тільки пройти по вулицям села зібрати голоси, та вони пройшли по одній вулиці. ОСОБА_3 супроводжували російські військові під час референдуму. Коли вони були з бюлетенями, їх також супроводжували російські військові для безпеки, однак їм не погрожували. Після чого приїхала машина їх забрала та вони віддали бюлетені зі скринькою ОСОБА_3 . Хто рахував голоси їй невідомо. ОСОБА_3 з комісією у складі 3-4 осіб одразу їхали до м. Берислав, однак що там відбувалось їй невідомо. Які результати референдуму їй невідомо та обіцяної грошової винагороди їй ніхто не заплатив.

Свідок ОСОБА_10 , ІНФОРМАЦІЯ_6 , надала суду показання про те, що під час окупації Херсонської області, вона проживала в с. Новоолександрівка Бериславського району Херсонської області. ОСОБА_3 вона знала до війни, оскільки проживали в одному селі, проте особисто з нею не знайома. Коли вона прийшла у сільраду отримати гуманітарну допомогу для маленького онука, де зустріла ОСОБА_3 , яка їй запропонувала прийняти участь у незаконному референдумі, а саме розносити бюлетені зі скриньками для голосування, оскільки як вона повідомила, не вистачало для цього людей, просила прийти допомогти, за що обіцяла заплатити гроші, точну суму не змогла назвати, на що вона погодилась. Вказала що в бюлетенях для голосування потрібно було зазначити особа «за» чи «проти» приєднання окупованої території Херсонської області до рф. В період коли проводився незаконний референдум, 23 чи 25 вересня 2022 року їй ОСОБА_3 видала прозору скриньку та бюлетені, сказала пройти по вулиці, зібрати голоси та принести бюлетені у скриньці. Вони разом з ОСОБА_8 у супроводі двох російських військових з автоматами пройшли по вулиці Незалежності в селі Новоолександрівка, щоб зібрати голоси. Люди майже не виходили. Скриньки з бюлетенями віддавали ОСОБА_3 в холі сільської ради, що з ними було далі їй невідомо. ОСОБА_27 мала свій кабінет. На її переконання ОСОБА_3 приймала участь в організації та проведенні незаконного референдуму за гроші. Обіцяні гроші свідку ніхто не заплатив. Де знаходиться ОСОБА_3 на даний час їй невідомо, оскільки після визволення окупованої території Херсонської області Збройними Силами України, вона більше її не бачила. Які результати голосування їй невідомо, оскільки ящики були опечатані.

Свідок ОСОБА_7 , ІНФОРМАЦІЯ_7 , надала суду покази про те, що під час окупації Херсонської області, вона проживала в с. Новоолександрівка Бериславського району Херсонської області. Познайомилась з ОСОБА_3 коли остання продавала рибу до війни у їхньому селі. ОСОБА_3 добровільно приймала участь в організації та проведенні незаконного референдуму, та запропонувала їй розносити бюлетені для голосування по селу, за що обіцяла грошову винагороду, на що вона погодилась. Однак гроші нікому не заплатила. ОСОБА_3 видавала їй скриньки для голосування, які носили невідомі їй чоловік та жінка. Бюлетені вона не рахувала. Вона особисто носила бюлетені зі скринькою по селу Михайлівка Бериславського району Херсонської області один день 24.09.2022 року у супроводі трьох російських військових з автоматами. Що було написано в бюлетенях їй невідомо. Коли під`їхали до центру с. Михайлівка, передали скриньки з бюлетенями ОСОБА_3 , які вона поклала в машину та поїхала у напрямку села Новоолександрівка. Хто рахував голоси їй невідомо, їй це не довіряли робити. Які результати референдуму їй невідомо. Де зараз знаходиться ОСОБА_3 їй невідомо.

Свідок ОСОБА_8 , ІНФОРМАЦІЯ_8 , надала суду покази про те, що під час окупації Херсонської області, вона проживала в с. Новоолександрівка Бериславського району Херсонської області. З ОСОБА_3 вона познайомилась приблизно за рік до військової агресії зі сторони рф проти України, коли та торгувала рибою. ОСОБА_3 запропонувала їй прийняти участь в незаконному референдумі, на що вона погодилась. Під час окупації села вона була у центрі, де ОСОБА_3 роздавала гуманітарну допомогу та запропонувала їй носити скриньки з бюлетенями на референдумі за грошову винагороду, яку потім їй не заплатила. В сільській раді ОСОБА_3 видавала їй бюлетені та скриньки. Вона один день 23.09.2022 року ходила збирала голоси разом з невідомими їй особами по АДРЕСА_2 у супроводі двох російських солдатів, які ходили з ними мовчки, не знала навіщо. В кінці вулиці вони сіли у машину, під`їхали до сільради, де віддали скриньки з бюлетенями ОСОБА_3 , поряд з якою були військові, які її супроводжували. У бюлетенях зазначалось, що особа має поставити відмітку «за» чи «проти» приєднання Херсонської області до рф. Свідок звернула увагу, що під час проведення незаконного референдуму ОСОБА_3 була спокійна, вдоволена, посміхалась, що вказує на те, що остання добровільно приймала участь у псевдореферендумі. Результати незаконного референдуму їй невідомі. Коли Збройні Сили України зайшли до села, тоді ОСОБА_28 втекла.

Свідок ОСОБА_26 , ІНФОРМАЦІЯ_9 , надала суду покази про те, що під час окупації Херсонської області, вона проживала в с. Придніпровське Херсонської області, звідки не виїжджала. З ОСОБА_3 знайома, яка була її сусідкою та при окупаційній владі одразу стала «старостою» в селі, та в подальшому була головою виборчої комісії під час проведення незаконного референдуму в кінці вересня 2022 року. Вона точно не знала, які у ОСОБА_3 були повноваження, однак остання відчувала себе впевнено та вільно при окупаційній російській військовій владі. Вона не бучила, щоб ОСОБА_3 хтось примушував приймати участь у заходах організованих окупаційною владою, вона добровільно все робила. Коли вона прибирала у сільській раді, ОСОБА_3 запропонувала їй участь у проведенні незаконного референдуму, на що свідок не одразу погодилась, та під тиском ОСОБА_3 та російських військових з автоматами вона дала згоду. ОСОБА_3 грошей їй не заплатила. Вказала, що їй видали скриньку, з якою вона ходила по АДРЕСА_7 та збирала голоси. Також з нею були ще одна невідома їй особа та російські військові з автоматами. Скриньки з бюлетенями у неї забрали та повезли до сільської ради, а потім ОСОБА_3 разом з іншою невідомою їй особою приїхали на машині та забрали ці скриньки до АДРЕСА_2 . Вона особисто не здійснювала підрахунок голосів.

Свідок ОСОБА_24 , ІНФОРМАЦІЯ_10 , надав суду покази про те, що під час окупації Херсонської області, він проживав в с. Новоолександрівка Бериславського району Херсонської області. З ОСОБА_3 познайомився до війни, вона займалася рибалкою. Зазначив, що ОСОБА_3 добровільно приймала участь в організації та проведенні незаконного референдуму в кінці вересня 2022 року, який повністю організовувала російська окупаційна влада. Вона їздила по територіальних громадах та селах АДРЕСА_8 . Сама ОСОБА_3 не ходила зі скриньками, ходили інші люди по вулицях сіл, яких возили російські солдати з автоматами та заходили у кожну домівку. Куди передавали бюлетені після голосування йому невідомо. Також вказав, що ОСОБА_3 вважала себе головою сільської ради чи головою виборчої комісії окупаційної влади, точно сказати не міг, однак точно знав, що остання видавала гуманітарну допомогу людям та гроші пенсіонерам.

Від допиту інших зазначених у реєстрі матеріалів досудового розслідування свідків ОСОБА_25 , ОСОБА_29 , ОСОБА_30 та ОСОБА_31 прокурор відмовився та захисник на їх допиті не наполягав.

Ретельно дослідивши в повному обсязі й зіставивши зібрані у кримінальному провадженні докази, надавши їм правову оцінку з точки зору належності, допустимості і достовірності, суд дійшов висновку, що вони в своїй сукупності та взаємозв`язку узгоджуються між собою та є допустимими і достатніми для ухвалення обвинувального вироку стосовно обвинуваченої ОСОБА_3 .

Суд вважає безпосередньо досліджені докази належними, допустимими, достовірними, і в сукупності достатніми для належної правової оцінки дій обвинуваченої та визнання її винуватості.

Неможливість проведення допиту обвинуваченої ОСОБА_3 , жодним чином не впливає на повноту судового розгляду і на переконання суду щодо доведеності «поза розумним сумнівом» винуватості обвинуваченої ОСОБА_3 , у вчиненні інкримінованого їй злочину, оскільки сукупність безпосередньо досліджених в судовому засіданні доказів прямо і опосередковано свідчить про вчинення нею інкримінованого злочину.

Вважаючи достатньо забезпеченими в ході судового розгляду процесуальні права сторони захисту та сторони обвинувачення на надання ними доказів на підтвердження та спростування висунутого обвинувачення, колегія суддів виходить із принципів реалізації права особи на справедливий суд, яке закріплено в ст.6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, за яким винуватість особи у вчиненні злочину має бути доведена поза розумним сумнівом.

Суд також враховує, що дане кримінальне провадження розглядалось в порядку спеціального судового провадження, згідно вимог ст.323 КПК України, за відсутності обвинуваченого (in absentia) відповідає загальним засадам кримінального провадження, з урахуванням особливостей, встановлених законом.

Відповідно до вимог ч.5 ст.374 КПК України, суд переконався, що стороною обвинувачення, під час здійснення спеціального досудового розслідування та спеціального судового провадження (in absentia) були використані всі передбачені законом можливості для дотримання прав обвинувачених. Також, суд пересвідчився, що існували процесуальні підстави для здійснення спеціального досудового та судового провадження про що є відповідні рішення судів, в яких наведені належні мотиви і достатні обґрунтування. Також, судом забезпечено публікацію повісток про виклик обвинувачених в засобах масової інформації загальнодержавної сфери розповсюдження, а копії процесуальних документів, що підлягають врученню обвинуваченим були вручені їх захисникам. З урахуванням чого суд та сторона обвинувачення дотрималась усіх гарантій, встановлених Кримінальним процесуальним кодексом України для забезпечення правосуддя у межах розгляду даного кримінального провадження.

Відповідно до вимог закону, обвинувачена ОСОБА_3 про час та дату всіх судових засідань повідомлялась у передбачений законом спосіб, через опублікування виклику у газеті «Урядовий кур`єр». Захист інтересів ОСОБА_3 здійснював захисник, як на досудовому слідстві так і в суді, що свідчить про те, що права обвинуваченої в ході досудового слідства, а також у судовому засіданні порушені не були.

Таким чином, вина ОСОБА_3 у вчиненні вказаного кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 28, ч. 5 ст. 111-1 КК України повністю доведена наданими стороною обвинувачення доказами, наявними в матеріалах кримінального провадження, які було досліджено судом безпосередньо та суд кваліфікує її дії за такими ознаками: колабораційна діяльність, а саме добровільна участі в організації та проведенні незаконного референдуму на тимчасово окупованій території, вчиненій за попередньою змовою групою осіб.

Мотиви та нормативно-правове обґрунтування прийнятого судом рішення.

Відповідно до ст. 2 КПК України завданнями кримінального провадження є захист особи, суспільства та держави від кримінальних правопорушень, охорона прав, свобод, законних інтересів учасників кримінального провадження, а також забезпечення швидкого, повного та неупередженого розслідування і судового розгляду з тим, щоб кожний, хто вчинив кримінальне правопорушення був притягнутий до відповідальності в міру своєї вини, жоден невинуватий не був обвинувачений або засуджений, жодна особа не була піддана необґрунтованому процесуальному примусу і щоб до кожного учасника кримінального провадження була застосована належна правова процедура.

Відповідно до вимог ст. 370 КПК України судове рішення повинно бути законним, обґрунтованим і вмотивованим. Законним є рішення, ухвалене компетентним судом згідно з нормами матеріального права з дотриманням вимог щодо кримінального провадження, передбачених цим Кодексом. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі об`єктивно з`ясованих обставин, які підтверджені доказами, дослідженими під час судового розгляду та оціненими судом відповідно до статті 94 цього Кодексу. Вмотивованим є рішення, в якому наведені належні і достатні мотиви та підстави його ухвалення.

Відповідно до вимог ст. 337 КПК України судовий розгляд проводиться лише стосовно особи, якій висунуте обвинувачення, і лише в межах висунутого обвинувачення відповідно до обвинувального акту.

Згідно з п. 1 ч. 1 ст. 91 КПК України у кримінальному провадженні підлягають доказуванню подія кримінального правопорушення (час, місце, спосіб та інші обставини вчинення кримінального правопорушення); винуватість обвинуваченого у вчиненні кримінального правопорушення, форма вини, мотив і мета вчинення кримінального правопорушення; вид і розмір шкоди, завданої кримінальним правопорушенням, а також розмір процесуальних витрат; обставини, які впливають на ступінь тяжкості вчиненого кримінального правопорушення, характеризують особу обвинуваченого, обтяжують чи пом`якшують покарання, які виключають кримінальну відповідальність або є підставою закриття кримінального провадження; обставини, що є підставою для звільнення від кримінальної відповідальності або покарання; та інші обставини.

Статтею 94 КПК України передбачено, що суд за своїм внутрішнім переконанням, яке ґрунтується на всебічному, повному й неупередженому дослідженні всіх обставин кримінального провадження, керуючись законом, оцінюють кожний доказ з точки зору належності, допустимості, достовірності, а сукупність зібраних доказів - з точки зору достатності та взаємозв`язку для прийняття відповідного процесуального рішення. Жоден доказ не має наперед встановленої сили.

Згідно з ч. 3 ст. 62 Конституції України обвинувачення не може ґрунтуватися на доказах, одержаних незаконним шляхом, а також на припущеннях. Усі сумніви щодо доведеності вини особи тлумачаться на її користь.

Європейський Суд з прав людини наголошує, що відповідно до його прецедентної практики при оцінці доказів він керується критерієм доведення «поза розумним сумнівом» (див. вищенаведене рішення у справі «Авшар проти Туреччини» (Avsar v. Turkey), п. 282). Таке доведення має випливати із сукупності ознак чи неспростовних презумпцій, достатньо вагомих, чітких і узгоджених між собою.

Щодо призначення покарання обвинуваченій ОСОБА_3 .

Прокурор ОСОБА_4 просив призначити обвинуваченій ОСОБА_3 максимальне покарання, передбачене санкцією ч. 5 ст. 111-1 КК України, а саме 10 років позбавлення волі з позбавленням права обіймати посади або займатися діяльністю, пов`язаною з виборчим процесом строком на 15 років, з конфіскацією всього належного їй майна, оскільки таке покарання є необхідним і достатнім для її виправлення, попередження вчинення нових злочинів. Вважав, що призначення обвинуваченій саме такого покарання буде справедливим, співрозмірним і достатнім для її виправлення, кари та запобігання вчинення нових злочинів, а також буде відповідати таким принципам Європейської конвенції з захисту прав людини і основоположних свобод як пропорційність обмеження прав людини, легітимна мета та невідворотність покарання. Строк додаткового покарання у вигляді позбавленням права обіймати посади або займатися діяльністю, пов`язаною з виборчим процесом рахувати з моменту відбуття основного покарання. Долю речових доказів вирішити в порядку ст. 100 КПК України.

Захисник ОСОБА_5 просив врахувати складні обставини, в яких опинилась його підзахисна та не судити її суворо.

Приймаючи до уваги вищевказане, суд вважає, що винність обвинуваченої ОСОБА_3 у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 28, ч. 5 ст. 111-1 КК України, повністю доведена, тобто колабораційна діяльність, а саме добровільна участі в організації та проведенні незаконного референдуму на тимчасово окупованій території, вчиненій за попередньою змовою групою осіб..

Відповідно до вимог ст. 65 КК України особі, яка вчинила кримінальне правопорушення, має бути призначено покарання необхідне та достатнє для її виправлення і попередження нових кримінальних правопорушень.

Згідно ч. 2 ст. 50 КК України покарання має на меті не тільки кару, а й виправлення засуджених, а також запобігання вчиненню нових кримінальних правопорушень як засудженими, так і іншими особами.

Відповідно до абз. 3 п. 3 Постанови Пленуму Верховного Суду України «Про практику призначення судами кримінального покарання» №7 від 24.10.2003 року, досліджуючи дані про особу підсудного, суд повинен з`ясувати його вік, стан здоров`я, поведінку до вчинення злочину як у побуті, так і за місцем роботи чи навчання, його минуле (зокрема, наявність не знятих чи не погашених судимостей, адміністративних стягнень), склад сім`ї (наявність на утриманні дітей та осіб похилого віку), його матеріальний стан тощо.

Призначаючи обвинуваченій ОСОБА_3 покарання, суд враховує характер, обставини та ступінь тяжкості вчиненого кримінального правопорушення, особу обвинуваченої, яка є громадянкою України, не працевлаштована, яка проживала в Херсонській області, у лікаря на наркологічному обліку не перебуває, та те, що вона обвинувачується у вчиненні тяжкого злочину.

Відповідно до ст. 66 КК України, обставин, що пом`якшують покарання обвинуваченої ОСОБА_3 , судом не встановлено.

Відповідно до ст. 67 КК України обставиною, що обтяжує покарання обвинуваченого ОСОБА_3 , є вчинення правопорушення групою осіб за попередньою змовою (ч. 2 ст. 28 КК України).

Суд також приймає до уваги, що вчинений обвинуваченою злочин відповідно до ст. 12 КК України відноситься до категорії тяжкого.

Відповідно до ч. 2 ст. 28 КК України, кримінальне правопорушення визнається вчиненим за попередньою змовою групою осіб, якщо його спільно вчинили декілька осіб (дві або більше), які заздалегідь, тобто до початку кримінального правопорушення, домовилися про спільне його вчинення.

Санкцією ч. 5 ст. 111-1 КК України передбачено покарання у виді позбавленням волі на строк від п`яти до десяти років з позбавленням права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю на строк від десяти до п`ятнадцяти років та з конфіскацією майна або без такої.

Призначаючи у відповідності до ст. 65 КК України ОСОБА_3 вид і міру покарання, суд, керуючись правосвідомістю, враховує вчинення обвинуваченим умисного корисливого злочину, яке віднесене кримінальним Законом за формальними ознаками до тяжкого злочину, однак являється суспільно небезпечним, оскільки посягає на основи національної безпеки України, вчинений в період дії воєнного стану на території України.

Враховуючи обставини кримінального правопорушення, особу обвинуваченої, яка є раніше не судимою, відсутність пом`якшуючих покарання обставин, з урахуванням характеру вчиненого кримінального правопорушення, суд вважає за необхідне призначити ОСОБА_3 покарання у виді 10 років позбавлення волі з позбавленням права обіймати посади або займатися діяльністю, пов`язаною з виборчим процесом строком на 15 років, з конфіскацією всього належного їй майна.

На підставі вищезазначеного, суд вважає, що таке покарання буде законним, справедливим, достатнім для виправлення та попередження вчинення нових кримінальних правопорушень обвинуваченою та досягне своєї мети.

Відповідно до п. 1 ч. 4 ст. 374 КПК України у резолютивній частині вироку зазначається рішення щодо заходів забезпечення кримінального провадження, в тому числі рішення про запобіжний захід до набрання вироком законної сили.

На підставі ст. 174 КПК України підлягає скасуванню арешт, накладений ухвалою Центрального районного суду м. Миколаєва від 23.12.2022 року, на майно, яке належить ОСОБА_3 , а саме: земельну ділянку площею 0,0183 га, яка розташована на території Осокорівської сільської ради Нововоронцовського району Херсонської області (кадастровий номер 6524184500:02:001:0020, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 120801365241); земельну ділянку площею 0,0578 га, яка розташована на території Осокорівської сільської ради Нововоронцовського району Херсонської області (кадастровий номер 6524184500:02:001:0021, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 121434765241).

Запобіжний захід у вказаному кримінальному провадженні ОСОБА_3 не обирався.

Процесуальні витрати на залучення експертів у зв`язку з проведенням експертиз відсутні та цивільний позов не заявлено.

Питання щодо речових доказів судом вирішується в порядку вимог ст. 100 КПК України.

На підставі викладеного, керуючись ст. 5, 28, 50, 63, 65, 111-1 КК України, ст. 100, 297-1-297-5, 323, 372, 376, 395 КПК України, -

УХВАЛИВ:

Визнати винною ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 5 ст. 111-1 КК України.

Призначити ОСОБА_3 покарання за ч. 5 ст. 111-1 КК України у виді позбавлення волі строком на 10 (десять) років з позбавленням права обіймати посади або займатися діяльністю, пов`язаною з виборчим процесом строком на 15 (п`ятнадцять) років з конфіскацією належного їй майна.

Початок строку відбування покарання у виді позбавлення волі ОСОБА_3 обчислювати з дати її затримання.

Арешт накладений ухвалою Центрального районного суду м. Миколаєва від 23.12.2022 року, на майно, яке належить ОСОБА_3 , а саме: земельну ділянку площею 0,0183 га, яка розташована на території Осокорівської сільської ради Нововоронцовського району Херсонської області (кадастровий номер 6524184500:02:001:0020, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 120801365241); земельну ділянку площею 0,0578 га, яка розташована на території Осокорівської сільської ради Нововоронцовського району Херсонської області (кадастровий номер 6524184500:02:001:0021, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 121434765241) - скасувати.

Речові докази:

7 розібраних скриньок для голосування; 19 наборів пломб для опечатування скриньок для голосування; 7 скриньок для голосування, які знаходились у зібраному стані; сейф-пакети (номерні) для пересилки документів; наклейки з написами «выборы» та символікою російської федерації; прапор російської федерації; вивіска дільниці з проведення референдуму в Херсонській області; чорнові записи на шматках аркушів паперу щодо проведення референдуму у кількості 14 штук; бланки обліку виборців та виданих бюлетенів для голосування (незаповнені) у кількості 21 шт.; незаповнені бланки заяв про включення у список учасників голосування у кількості 3шт.; аркуш паперу з відбитком печатки круглої форми з написом «референдум Херсонской области участковая комиссия референдума "832", 1шт.; Бейджик з написом « ОСОБА_21 », 1 шт; Бейджик з написом « ОСОБА_22 », 1 шт.; 4 скриньки для голосування, які знаходились у зібраному виді з наклейками на яких міститься символіка російської федерації та напис «выборы»; переносні пластикові кабінки для голосування у кількості 6шт.; 6 картоних коробок, у яких містяться деталі для збору стаціонарних кабінок для голосування - знищити.

Запобіжний захід у вказаному кримінальному провадженні ОСОБА_3 не обирався. Цивільний позов не заявлено.

Копію вироку негайно після його проголошення вручити захиснику обвинуваченої та прокурору, а інформацію про вирок опублікувати в газеті «Урядовий кур`єр» та на офіційному веб-сайті суду відповідно до вимог ст. 323 КПК України.

Вирок набирає законної сили після закінчення строку на апеляційне оскарження та на нього може бути подана апеляційна скарга протягом 30 днів з дня проголошення вироку через Приморський районний суд м. Одеси до Одеського апеляційного суду.

Суддя Приморського районного

суду м. Одеси ОСОБА_1

СудПриморський районний суд м.Одеси
Дата ухвалення рішення28.03.2024
Оприлюднено03.04.2024
Номер документу118049908
СудочинствоКримінальне
КатегоріяЗлочини проти основ національної безпеки України Колабораційна діяльність

Судовий реєстр по справі —490/288/23

Ухвала від 13.11.2024

Кримінальне

Одеський апеляційний суд

Журавльов О. Г.

Ухвала від 13.11.2024

Кримінальне

Одеський апеляційний суд

Журавльов О. Г.

Ухвала від 03.05.2024

Кримінальне

Одеський апеляційний суд

Журавльов О. Г.

Ухвала від 03.05.2024

Кримінальне

Одеський апеляційний суд

Журавльов О. Г.

Вирок від 28.03.2024

Кримінальне

Приморський районний суд м.Одеси

Циб І. В.

Ухвала від 15.01.2024

Кримінальне

Приморський районний суд м.Одеси

Циб І. В.

Ухвала від 14.12.2023

Кримінальне

Приморський районний суд м.Одеси

Циб І. В.

Ухвала від 09.11.2023

Кримінальне

Приморський районний суд м.Одеси

Циб І. В.

Ухвала від 12.10.2023

Кримінальне

Приморський районний суд м.Одеси

Циб І. В.

Ухвала від 05.09.2023

Кримінальне

Приморський районний суд м.Одеси

Циб І. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні