ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЖИТОМИРСЬКОЇ ОБЛАСТІ
майдан Путятинський, 3/65, м. Житомир, 10002, тел. (0412) 48 16 20,
e-mail: inbox@zt.arbitr.gov.ua, web: https://zt.arbitr.gov.ua,
код ЄДРПОУ 03499916
УХВАЛА
"27" березня 2024 р. Справа № 906/723/22.
Господарський суд Житомирської області у складі:
судді: Соловей Л.А.,
при секретарі судового засідання Васильєвої Т.О.,
розглянувши матеріали заяви Фірма "Волиньфарм" у формі товариства з обмеженою відповідальністю від 07.03.2024 про заміну сторони виконавчого провадження у справі №906/723/22
за позовом: Фірми "Волиньфарм" у формі товариства з обмеженою відповідальністю (м.Луцьк Волинської області)
до: Комунального підприємства "Фармація" Житомирської міської ради (м.Житомир)
про стягнення 640 999,96грн,
за участю представників сторін:
- від стягувача: Петрушина О.І., довіреність від 15.12.2023 (в режимі відеоконференції);
- від боржника: не з`явився;
- від органу ДВС: не з`явився;
- від Житомирської міської ради: не з`явився;
ВСТАНОВИВ:
Рішенням Господарського суду Житомирської області від 13.12.2022 позов задоволено повністю: стягнуто з Комунального підприємства "ФАРМАЦІЯ" Житомирської міської ради на користь Фірми "ВОЛИНЬФАРМ" у формі товариства з обмеженою відповідальністю 640999,96грн основного боргу; 9615,00грн судового збору.
10.01.2023 на виконання вказаного судового рішення видано відповідний наказ.
07.03.2024 від Фірми "Волиньфарм" у формі товариства з обмеженою відповідальністю надійшла заява про заміну сторони у виконавчому провадженні у справі №906/723/22, а саме: боржника - Комунальне підприємств "Фармація" Житомирської міської ради на Житомирську міську раду.
Ухвалою суду від 14.03.2024 прийнято до розгляду заяву Фірми "Волиньфарм" у формі товариства з обмеженою відповідальністю від 07.03.2024 про заміну сторони виконавчого провадження, та призначено розгляд заяви на 27.03.2024.
Представник боржника, органу ДВС та Житомирської міської ради в судове засідання не з`явилися.
19.03.2024 від Житомирської міської ради надійшло клопотання про розгляд заяви у відсутність представника.
21.03.2024 на електронну адресу суду від ліквідатора КП "Фармація" ЖМР надійшла заява про розгляд справи без участі уповноваженого представника.
В судовому засіданні 27.03.2024 представник Фірми "Волиньфарм" у формі товариства з обмеженою відповідальністю підтримала заяву від 07.03.2024 про заміну сторони виконавчого провадження.
Розглянувши заяву про заміну боржника правонаступником, суд дійшов висновку про відсутність підстав для її задоволення з огляду на таке.
Так, відповідно зі ст. 129-1 Конституції України суд ухвалює рішення іменем України. Судове рішення є обов`язковим до виконання. Держава забезпечує виконання судового рішення у визначеному законом порядку. Контроль за виконанням судового рішення здійснює суд.
Невиконання судового рішення є підставою для відповідальності, встановленої законом.
В обґрунтування поданої заяви заявник вказує, що через довготривале невиконання рішення Господарського суду Житомирської області від 13.12.2022 по справі №906/723/22, ТОВ "Фолинфарм" позбавлене можливості в повній мірі забезпечувати потреби жителів територіальних громад медпрепаратами, медтехнікою, засобами санітарії та гігієни, виробами медичного призначення вкрай необхідними і важливими під час дії воєнного стану. Тим самим порушені законодавчо гарантовані права ТОВ "Волиньфарм".
Зазначає, що боргові зобов`язання комунального підприємства "Фармація" Житомирської міської ради є наслідком кадрової та фінансової політики Житомирської міської ради. Так, комунальне підприємство "Фармація" Житомирської міської ради перебуває в процесі припинення згідно з рішенням №505 від 14.07.2022 "Про припинення комунального підприємства "Фармація" Житомирської міської ради шляхом ліквідації". Прийняття рішення міської ради "Про припинення комунального підприємства "Фармація" Житомирської міської ради шляхом ліквідації" зумовлено тим, що основним напрямком діяльності КП "Фармація" Житомирської міської ради є роздрібна та оптова торгівля лікарськими засобами, виробами медичного призначення. Підприємство діє за принципом повного госпрозрахунку, самофінансування, самоокупності. Станом на 01.01.2021 кредиторська заборгованість підприємства перед працівниками та бюджетом становила 6,05 млн. грн, станом на 01.01.2022 заборгованість зросла до 6,33 млн. грн.
В свою чергу, договір №87/7 купівлі-продажу, за яким виникла заборгованість між Фірмою "Волинфарм" у формі ТОВ та КП "Фармація" Житомирської міської ради був укладений в той період, коли засновнику боржника - Житомирській міській раді було відомо про збитковість КП "Фармація", про що і зазначено в рішення №505 від 14.07.2022 "Про припинення комунального підприємства "Фармація" Житомирської міської ради шляхом ліквідації".
Відтак, при наявності значних сум заборгованості КП "Фармація" перед працівниками, постачальниками та бюджетом, Житомирською міською радою не вчинилось відповідних дій задля економічного розвитку та погашення заборгованостей, тоді як замовлення за договором товару та його поставки тривали, збільшуючи боргові зобов`язання перед ТОВ фірма "Волиньфарм".
Разом з тим, в статуті КП "Фармація" Житомирської міської ради визначено, що підприємство за погодженням з органом управління майном планує свою діяльність, визначає стратегію та основні напрями свого розвитку відповідно до галузей науково-технічних прогнозів та пріоритетів, кон`юктури ринку продукції, товарів, робіт, послуг та ергономічної ситуації.
Крім того, директором КП "Фармація", призначеним головою Житомирської міської ради, без врахування фінансових можливостей підприємства та за наслідками дій Житомирської міської ради, як засновника боржника, були премійовані працівники, зокрема в умовах реального конфлікту інтересів.
На думку заявника, з вищевикладеного вбачається, що незважаючи на наявність заборгованості і збитковості КП "Фармація", засновником - Житомирською міською радою та органом управлінням майном - виконавчим комітетом Житомирської міської ради не було вжито необхідних заходів щодо погодження планування, визначення стратегії та основних напрямів розвитку підприємства. Тоді як, виконавчий комітет Житомирської міської ради є підконтрольним і підзвітним Житомирській міській раді, тобто Житомирська міська рада вчиняла дії, що призвели до неплатоспроможності КП "Фармація".
Питання процесуального правонаступництва регламентовані частиною першою статті 52 Господарського процесуального кодексу України, згідно з якою у разі смерті або оголошення фізичної особи померлою, припинення юридичної особи шляхом реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення), заміни кредитора чи боржника в зобов`язанні, а також в інших випадках заміни особи у відносинах, щодо яких виник спір, суд залучає до участі у справі правонаступника відповідного учасника справи на будь-якій стадії судового процесу.
Правонаступництво - це перехід суб`єктивного права від однієї особи до іншої. Правонаступництво прав та обов`язків юридичної особи може мати місце у разі коли до правонаступника переходить певне право кредитора чи обов`язок боржника.
Для процесуального правонаступництва юридичної особи, яка є стороною чи третьою особою у судовому процесі, необхідне встановлення або правонаступника такої юридичної особи внаслідок її припинення шляхом реорганізації, або правонаступника окремих її прав чи обов`язків внаслідок заміни сторони у відповідному зобов`язанні. В обох випадках для встановлення процесуального правонаступництва юридичної особи суд має визначити підстави такого правонаступництва, а також обсяг прав та обов`язків, який перейшов до правонаступника у спірних правовідносинах.
Процесуальне правонаступництво є похідним від матеріального та випливає з юридичних фактів правонаступництва (заміни сторони у матеріальному правовідношенні її правонаступником). У зв`язку з цим для вирішення судом питання про процесуальну заміну сторони у справі необхідна наявність відповідних первинних документів, які підтверджують факт вибуття особи з матеріального правовідношення та перехід її прав та обов`язків до іншої особи - правонаступника.
Отже, процесуальне правонаступництво - це перехід процесуальних прав та обов`язків сторони у справі до іншої особи у зв`язку з вибуттям особи у спірному матеріальному правовідношенні. Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 10.08.2020 у справі № 917/1339/16.
Відповідно до ч. 1,5 ст.334 ГПК України у разі вибуття однієї із сторін виконавчого провадження суд замінює таку сторону її правонаступником. Заяву про заміну сторони її правонаступником може подати сторона (заінтересована особа), державний або приватний виконавець. Положення цієї статті застосовуються також у випадку необхідності заміни боржника або стягувача у виконавчому листі до відкриття виконавчого провадження.
Згідно з відомостями з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань 19.07.2022 було внесено запис №1003051100022007401 про державну реєстрацію припинення юридичної особи в результаті її ліквідації, підстава: рішення засновників.
Згідно частини 4 статті 91 ЦК України цивільна правоздатність юридичної особи виникає з моменту її створення і припиняється з дня внесення до єдиного державного реєстру запису про її припинення.
Відповідно до ч.1 ст.104 ЦК України юридична особа припиняється в результаті реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або ліквідації. У разі реорганізації юридичних осіб майно, права та обов`язки переходять до правонаступників.
Згідно з п.1 ч.1 ст.110 ЦК України юридична особа ліквідується за рішенням її учасників або органу юридичної особи, уповноваженого на це установчими документами, в тому числі у зв`язку із закінченням строку, на який було створено юридичну особу, досягненням мети, для якої її створено, а також в інших випадках, передбачених установчими документами.
Порядок ліквідації юридичної особи визначено у ст.111 ЦК України.
За своєю правовою природою ліквідація - це така форма припинення юридичної особи, при якій припиняються всі її права та обов`язки. Ліквідація юридичної особи як форма припинення юридичної особи не передбачає правонаступництва.
Відповідно до ч.1 ст.16 Закону України "Про місцеве самоврядування" органи місцевого самоврядування є юридичними особами і наділяються цим та іншими законами власними повноваженнями, в межах яких діють самостійно і несуть відповідальність за свою діяльність відповідно до закону.
Приписами ч.1 ст.17 Закону України "Про місцеве самоврядування" передбачено, що відносини органів місцевого самоврядування з підприємствами, установами та організаціями, що перебувають у комунальній власності відповідних територіальних громад, будуються на засадах їх підпорядкованості, підзвітності та підконтрольності органам місцевого самоврядування.
Відтак, завданням Житомирської міської ради, як засновника КП "Фармація" Житомирської міської ради, є забезпечення раціонального використання майна та інших ресурсів, що перебувають у комунальній власності.
Слід зазначити, що станом на 27.03.2024 до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань не внесено запис про припинення КП "Фармація" Житомирської міської ради як юридичної особи.
Таким чином, КП "Фармація" Житомирської міської ради жодним чином не вибуло зі спірних правовідносин з позивачем, не припинило свого існування, перехід його прав та обов`язків до засновника - Житомирської міської ради не підтверджується жодними доказами.
Крім того, відповідно до п.3.7. статуту КП "Фармація" Житомирської міської ради, підприємство несе відповідальність за свої зобов`язання в межах належного йому майна згідно з чинним законодавством України. Підприємство не несе відповідальність за зобов`язаннями засновника, з а с н о в н и к н е н е с е в і д п о в і д а л ь н і с т ь з а з о б о в 'я з а н н я м и п і д п р и є м с т в а.
За таких обставин, заявником не доведено наявності правових підстав для заміни сторони у виконавчому провадженні, а відтак у задоволенні заяви про зміну сторони виконавчого провадження у справі №906/723/22 слід відмовити.
Керуючись ст.ст. 52, 232-235, 334 Господарського процесуального кодексу України, суд
УХВАЛИВ:
У задоволенні заяви Фірми "Волиньфарм" у формі ТОВ про заміну сторони (боржника) у виконавчому провадженні у справі №906/723/22 відмовити.
Ухвала набрала законної сили 27.03.2024 та може бути оскаржена в порядку та строки, визначені ст.ст.256, 257 Господарського процесуального кодексу України.
Суддя Соловей Л.А.
Друк:
1 -у справу
- Фірма "Волиньфарм" у формі товариства з обмеженою відповідальністю через підсистему "Електронний суд";
2- КП "Фармація" Житомирської міської ради код ЄДРПОУ 36617789 (рек. з повід);
- Житомирська міська рада через підсистему "Електронний суд";
- Богунський відділ державної виконавчої служби у місті Житомирі Центрального міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м.Київ) через підсистему "Електронний суд".
Суд | Господарський суд Житомирської області |
Дата ухвалення рішення | 27.03.2024 |
Оприлюднено | 04.04.2024 |
Номер документу | 118068350 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Житомирської області
Соловей Л.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні