ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД міста КИЄВА 01054, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-В, тел. (044) 284-18-98, E-mail: inbox@ki.arbitr.gov.uaРІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
м. Київ
01.04.2024Справа № 910/240/24Суддя Господарського суду міста Києва Морозов С.М. розглянувши без повідомлення сторін у спрощеному позовному провадженні справу
За позовом Акціонерного товариства "Українська залізниця", м. Київ
в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця", м. Дніпро
до Товариства з обмеженою відповідальністю "Рейл Лоджистікс", м. Київ
про стягнення 129 801,36 грн, -
ОБСТАВИНИ СПРАВИ:
04.01.2024 року Акціонерне товариство "Українська залізниця" (позивач) в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця" звернулось до Господарського суду міста Києва з позовом про стягнення з Товариства з обмеженою відповідальністю "Фінансова компанія "Рейл Лоджистікс" (відповідач) заборгованості за неналежне виконання зобов`язань за Договором про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом №40637393/2020-001 від 20.03.2020 та Договором про надання послуг власнику, орендатору або оператору щодо організації курсування власних вантажних вагонів на коліях загального користування №Пр/М-2023/НЮі від 04.02.2020 у розмірі 129 801,36 грн, що складається з плати за користування вагонами у розмірі 125 835,48 грн та збору за зберігання вантажу у розмірі 3 965,88 грн.
Згідно з п. 2 ч. 5 статті 12 Господарського процесуального кодексу України справи незначної складності, визнані судом малозначними, крім справ, які підлягають розгляду лише за правилами загального позовного провадження, та справ, ціна позову в яких перевищує п`ятсот розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб є малозначними справами.
Відповідно до ч. 1 ст. 247 Господарського процесуального кодексу України у порядку спрощеного позовного провадження розглядаються що малозначні справи.
Частиною 1 ст. 250 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що питання про розгляд справи у порядку спрощеного позовного провадження суд вирішує в ухвалі про відкриття провадження у справі.
Ухвалою Господарського суду міста Києва від 31.01.2024 року позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі, розгляд справи постановлено здійснювати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у ній матеріалами та запропоновано сторонам у встановлені судом строки подати відповідні заяви по суті.
15.02.2024 року відповідачем до суду засобами поштового зв`язку було направлено відзив на позовну заяву (відзив судом отримано 20.02.2024 року), в якому він зазначає, що після прибуття на станцію призначення вантажу всю відповідальність перед залізницею щодо цього перевезення неве одержувач. Вантажовласником (відправником/одержувачем) вагонів №59121012 та №59215855 (мають статус вантаж на своїх осях) є ПАТ «КРЦ», а не відповідач, а тому вимоги до відповідача в цій частині є безпідставними. Також накладна №45733029 щодо вагону 59124214 не має жодного відношення до відповідача. Відповідачем також зазначено, що акти загальної форми №№ 5049, 5422, 5037, 5421, 5048 (не відображені підписи представників ПАТ «КРЦ») та 5409 (не відображено підписів вантажовласника (одердувача)) мають недоліки та не можуть бути доказами в справі. У відзиві також зазначено, що позивачем не надсилався запит про ремонт спірних вагонів. Відповідачем також у відзиві наголошено на тому, що акти загальної форми містять ознаки підробки підписів.
29.02.2024 року від позивача до суду надійшла відповідь на відзив, в якій зазначено, що повідомлення про ремонт вагону №59124214 виписано і введено в електронну базу за №2024 18.03.2023 року, а повідомлення про ремонт вагонів №59121012 та №59215855 виписано і введено в електронну базу за №9399 26.03.2023 року. Також у відповіді на відзив зазначено, що відповідач як замовник, повинен забезпечувати технічну відповідність власних вагонів та проводити ремонт, а тому відповідач в повній мірі володіє відомостями про технічний стан вагонів та їх дислокацію. Посилання відповідача на п. 4.2. Правил експлуатації власних вантажних вагонів є безпідставним, оскільки вказаною нормою визначено порядок дій при усуненні поточних несправностей, які виникають при перевезенні, і не відносяться до планових видів ремонту, у т.ч. капітального. Позивачем зазначено також, що накопичувальна картка НОМЕР_1 засвідчена електронним цифровим підписом і є належним доказом правомірності нарахування плати за користування вагонами.
До відповіді на відзив позивачем також додано заяву про поновлення процесульних строків на подання до суду відповіді на відзив на позовну заяву.
Відповідно до ч. 2 ст. 119 Господарського процесуального кодексу України встановлений судом процесуальний строк може бути продовжений судом за заявою учасника справи, поданою до закінчення цього строку, чи з ініціативи суду.
Приписами частин 1, 4 статті 119 Господарського процесуального кодексу України встановлено, що суд за заявою учасника справи поновлює пропущений процесуальний строк, встановлений законом, якщо визнає причини його пропуску поважними, крім випадків, коли цим Кодексом встановлено неможливість такого поновлення. Одночасно із поданням заяви про поновлення процесуального строку має бути вчинена процесуальна дія (подані заява, скарга, документи тощо), стосовно якої пропущено строк.
Враховуючи, що позивач просить суд прийняти подану ним відповідь на відзив та долучити її до матеріалів справи, суд приймає поданий документ та долучає його до матеріалів справи із наданням йому відповідної правової оцінки.
12.03.2024 року від відповідача до суду надійшли заперечення на відповідь на відзив. В запереченнях зазначено, що відповідач заперечує проти прийняття поданої позивачем відповіді на відзив. Такод відповідачем зазначено, що ПАТ «КРЦ» є не просто особою, яка зазначена одержувачем, а є особою, яка фактично одержала такий вантаж. Окрім того, вагони 59121012 та 59215855 на момент складення накладних 46587275/46376273 були фактично одержані ПАТ «КРЦ» в статусі вантажу за накладною 45854155. Відповідач вкотре у запереченнях наголосив, що фактичним одержувачем вагонів є не відповідач, а ПАТ «КРЦ». Також, відповідач наголосив на тому, що з позивача не знімається обов`язок повідомити вантажовласника/одержувача ПАТ «КРЦ» чи відповідача про необхідність оформлення актів загальної форми.
Згідно з частиною 4 статті 240 Господарського процесуального кодексу України у разі розгляду справи без повідомлення (виклику) учасників справи суд підписує рішення без його проголошення.
Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, Господарський суд міста Києва, -
ВСТАНОВИВ:
Сторонами у справі (позивач - перевізник та відповідач-замовник) шляхом обміну заявою №40637393/2020-001 від 20.03.2020 про прийняття в цілому пропозиції (акцепту) укладення договору та повідомленням №99-40637393/2020-001 від 23.03.2020 укладено договір про надання послуг з організації перевезень вантажів залізничним транспортом.
Відповідно до пункту 1.1. предметом договору є організація та здійснення перевезення вантажів, на дання вантажного вагону для перевезення, інших послуг, пов`язаних з організацією пе ревезення вантажів у внутрішньому та міжнародному сполученнях (експорт, імпорт) у власних вагонах Перевізника, вагонах залізниць інших держав та / або вагонах Замовни ка, пов`язаних з цим супутніх послуг (далі - послуги) і проведення розрахунків за ці по слуги. У розумінні договору користування вагоном не є орендою майна, а плата за вико ристання (користування) власного вагона перевізника не є орендною платою.
Згідно з пунктом 2.1.5 договору відповідач (замовник) зобов`язався відшкодовувати перевізнику витрати, пов`язані із затримками вагонів, кон тейнерів і вантажів з причин, що не залежать від Перевізника, які виникли на станціях залізниць України, зокрема з наступних причин: неправильне оформлення відправника ми перевізних документів; недодання до накладної документів, необхідних для вико нання митних, санітарних та інших правил чи невірне їх оформлення; перевірка ванта жів (маси вантажу) митними та іншими державними органами контролю; недотримання технічних умов розміщення та кріплення вантажів; недостатність грошових коштів та закриття коду платника; інші причини.
Також, 04.12.2020 року між АТ «Укрзалізниця» (виконавець) та ТОВ «Рейл Лоджистікс» (замовник) укладено Договір Про надання послуг власнику, орендатору або оператору щодо організації курсування власних вантажних вагонів на коліях загального користуання №Пр/М-2023/НЮі.
Відповідно до умов цього Договору замовник зобов`язаний зокрема:
- організовувати ефективне використання власного рухомого складу для перевезення антажів. Не допускати скупчення рухомого складу на коліях загального користування (п.2.1.3 Договору про курсування власних вагонів),
- у відповідності з діючими нормативними документами проводити відповідні ремонти власних вагонів (п. 2.1.11 Договору про курсування власних вагонів),
- забезпечувати відповідність власних вантажних вагонів, що виходять на залізничні колії загального користування, за конструкцією, терміном служби, періодом проведення планових видів ремонту і технічним станом (п. 2.1.12 Договору про курсування власних вагонів),
- у випадку відсутності договору на гарантійне обслуговування вагонів разом із вартістю робіт відшкодовувати витрати, пов`язані із затримкою власного вагону з моменту надання повідомлення про затримку за ставками, передбаченими Збірником тарифів (п. 2.1.14 Договору про курсування власних вагонів).
Оплата належних платежів виконавцю здійснюється замовником згідно з умовами укладеного Договору про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом (п. 4.2 Договору про курсування власних вагонів).
Договір набирає чинності з моменту його підписання і діє до 31.12.2021 року включно (п. 9.1 Договору про курсування власних вагонів).
Додатковою угодою №1 від 15.12.2021 року строк дії цього договору було продовжено до 31.12.2022 року включно.
Додатковою угодою №2 від 22.12.2022 року строк дії цього договору було продовжено до 31.12.2023 року включно.
Так, 26.03.2023р. на станцію призначення Батуринська Придніпровської залізниці по накладній № 45854155 на адресу ПрАТ «КРЦ» прибув під навантаження порожній вагон № 59121012, власності TOB «КРЕА І ЮЭЙ», який знаходиться в оперативному управлінні ТОВ «Рейл Лоджистікс».
Під час комерційного огляду вагона №59121012 було виявлено, що вагон технічно несправний, про що є запис в Книзі пред`явлення вагонів вантажного парку для технічного обслуговування ф.ВУ-14.
26.03.2023р. на вагон № 59121012 виписане Повідомлення про ремонт або технічне обслуговування вагона форми ВУ-23м № 9399 о 02-40 год. і введено до автоматизованої бази AT «Укрзалізниця», що підтверджується Довідкою про дислокацію і стан вагонів № 8858 е в АСК ВП УЗ. Портал УЗ.
У зв`язку з відсутністю договору між ТОВ «Рейл Лоджистікс», Власником вагона і вагоноремонтним підприємством регіональної філії «Придніпровська залізниця», вагон №59121012 був затриманий на коліях станції Батуринська до вирішення питання Власником щодо ремонту вагона і оформлення перевізного документа.
Про початок затримки вагона № 59121012 працівниками станції Батуринська складений акт загальної форми ГУ-23 №5049 від 26.03.2023 р. Представник ТОВ «Рейл Лоджистікс» на підпис акта загальної форми ГУ-23 № не з`явився, про що зроблено запис в цьому акті.
Вагон № 59121012 простоював на коліях станції призначення Батуринська з 26.03.2023 до 03.05.2023р., а саме - до моменту отримання листа ТОВ «Рейл Лоджистікс» №Д-48/2088 від 03.05.2023р. до Виробничого підрозділу «Експлуатаційне вагонне депо Батуринська» РФ «Придніпровська залізниця» AT «Укрзалізниця» (далі ВЧДЕ Батуринська) та на станцію Батуринська щодовідправлення вагона №59121012 в ремонт на станцію Казатин-1 Південно-Західної залізниці. ВЧДЕ Батуринська на станцію Батуринська був наданий Супровідний листок № 9398 на пересилку вагона № 59121012 для капітального ремонту на станцію Казатин-1. Вагон № 59121012 був відправлений 03.05.2023р. по накладній № 46587275.
Про закінчення затримки вагона № 59121012 працівниками станції Батуринська був складений акт загальної форми ГУ-23 № 5422 від 03.05.2023р. про затримку вагона з 26.03.2023р. 15 год. 00хв. по 03.05.2023р. 17 год. 00хв.
Окрім того, 18.03.2023р. на станцію призначення Батуринська Придніпровської залізниці по накладній № 45733029 (досилка до основного документа № 45664729) на адресу ПрАТ «КРЦ» прибув порожній власний вагон № 59124214, власності ТОВ «КРЕА І ЮЭИ», які знаходяться в оперативному управлінні ТОВ «Рейл Лоджистікс», під навантаження.
Під час комерційного огляду вагона № 59124214 було виявлено, що вагон технічно несправний, про що є запис в Книзі пред`явлення вагонів вантажного парку для технічного обслуговування ф.ВУ-14.
18.03.2023р. на вагон № 59124214 виписане Повідомлення про ремонт або технічне обслуговування вагона ф.ВУ-23м № 2024 о 04 год. 15 хв.. і введено до автоматизованої бази АТ «Укрзалізниця», що підтверджується Довідкою про дислокацію і стан вагонів № 8858 е в АСК ВП УЗ. Портал УЗ.
У зв`язку з відсутністю договору між ТОВ «Рейд Лоджистікс», власником вагона і норемонтним підприємством регіональної філії «Придніпровська залізниця», вагон №59124214 був затриманий на коліях станції Батуринська до вирішення питання Власником щодо ремонту вагона і оформлення перевізного документа.
Про початок затримки вагона №59124214 працівниками станції Батуринська складений акт загальної форми ГУ-23 № 5037 від 18.03.2023 р. Представник ТОВ «Рейл Лоджистікс» на підпис акта загальної форми ГУ-23 № не з`явився, про що зроблено запис в цьому акті.
Вагон №59124214 простоював на коліях станції призначення Батуринська до 03.05.2023р. - до моменту отримання листа ТОВ «Рейл Лоджистікс» №Д-48/2089 від 03.05.2023р. до ВЧДЕ Батуринська та станцію Батуринська щодо відправлення вагона №59124214 в ремонт на станцію Зелене Поле Придніпровської залізниці.
ВЧДЕ Батуринська на станцію Батуринська був наданий Супровідний листок № 2024 на пересилку вагона № 59124214 для капітального ремонту на станцію Зелене Поле, вагон був відправлений 03.05.2023р. по накладній № 46587267.
Про закінчення затримки вагона № 59124214 працівниками станції Батуринська був складений акт загальної форми ГУ-23 № 5421 від 03.05.2023р. про затримку вагона з 18.03.2023р. 12 год. 00 хв. по 03.05.2023р. 17 год. 00 хв.
Також, 26.03.2023р. на станцію призначення Батуринська Придніпровської залізниці по накладній № 45854155 на адресу ПрАТ «КРЦ» прибув порожній власний вагон №59215855 власності ТОВ «КРЕА І ЮЭЙ», які знаходяться в оперативному управлінні ТОВ «Рейл Лоджистікс», під навантаження.
Під час комерційного огляду вагона №59215855 було виявлено, що вагон технічно несправний про що є запис в Книзі пред`явлення вагонів вантажного парку для технічного обслуговування ф.ВУ-14.
26.03.2023р. на вагон № 59215855 виписане Повідомлення про ремонт або технічне обслуговування вагона ф.ВУ-23м № 9399.
У зв`язку з відсутністю договору між ТОВ «Рейл Лоджистікс», Власником вагона і вагоноремонтним підприємством регіональної філії «Придніпровська залізниця», вагон № 59215855 був затриманий на коліях станції Батуринська до вирішення питання Власником щодо ремонту вагона і оформлення перевізного документа.
Про початок затримки вагона №59215855 працівниками станції Батуринська складений акт загальної форми ГУ-23 № 5048 від 26.03.2023 р. Представник ТОВ «Рейл Лоджистікс» на підпис акта загальної форми ГУ-23 № не з`явився, про щозроблено запис в цьому акті.
Вагон № 59215855 простоював на коліях станції призначення Батуринська з 26.03.2023 до 21.04.2023р., а саме - до моменту отримання листа ТОВ «Рейл Лоджистікс» №Д-48/1884 від 21.04.2023р. до ВЧДЕ Батуринська та станцію Батуринська щодо відправлення вагона № 59215855 в ремонт на станцію Казатин-1 Південно-Західної залізниці, вагон був відправлений 21.04.2023р. по накладній №46376273.
Про закінчення затримки вагона №59215855 працівниками станції Батуринська був складений акт загальної форми ГУ-23 №5409 від 21.04.2023р. про затримку вагона з 26.03.2023р. 15 год. 00хв. по 21,04.2023р. 15 год. 00хв.
На підставі актів загальної форми ГУ-23 №№ 5409, 5421, 5422 за час затримки вагонів в очікуванні листів власника (оператора) вагонів №Д-48/2089, №Д-48/2088, №Д-48/1884 щодо подальших дій з вагонами, працівниками станції Батуринська нарахована плата за користування вагонами по відомості плати за користування вагонами ф.ГУ-46 № 18059002 в сумі 96 043,08 грн (з ПДВ), збору за зберігання вантажу по накопичувальній картці ф.ФДУ- 92 №18059007 в сумі 3 019,92 грн. (з ПДВ), по відомості ф. ГУ-46 №24049010 в сумі 29 792,40 грн. (з ПДВ), збору за зберігання вантажу по накопичувальній картці ф.ФДУ-92 НОМЕР_1 в сумі 945,96 грн. (з ПДВ), на загальну суму 129 801,36 грн., які підписані власником вагонів із запереченням щодо незгоди з нарахованими сумами платежів, у зв`язку з чим нараховані кошти в безспіному порядку списані не були.
19.07.2023 року позивач звернувся до відповідача з претензіями №288/337 та №289/337 щодо сплати плати за користування вагонами та збору за зберігання вантажу.
14.08.2023 року відповідач у відповідях №307 та №308 вказав, що акти загальної форми не відповідають передбаченому законодавством України порядку хї складання, а тому вимоги позивача задоволенню не підлягають.
Звертаючись до суду позивач зазначає, що наявні підстави для стягнення з відповідача плати за користування вагонами у розмірі 125 835,48 грн та збору за зберігання вантажу у розмірі 3 965,88 грн.
Відповідач заперечуючи проти задоволення позовних вимог зазначив, що оскільки вантажовласником (відправником/одержувачем) вагонів є ПАТ «КРЦ», а не відповідач, тому вимоги до відповідача в цій справі є безпідставними. Відповідачем також зазначено, що акти загальної форми мають недоліки та не можуть бути доказами в справі, оскільки не містять підписів та містять ознаки підробки підписів. У відзиві також зазначено, що позивачем не надсилався запит про ремонт спірних вагонів.
Оцінюючи подані докази та наведені обґрунтування за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді в судовому засіданні всіх обставин справи в їх сукупності, суд дійшов висновку про наступне.
Як вбачається із матеріалів справи, відповідно до залізничних накладних №45854155 від 26.03.2023, №45733029 (основна) (досилочна №45664729) від 18.03.2023 та №45854155 від 26.03.2023 на станцію Батуринська Придніпровської залізниці прибули порожні вагони №59121012 (під навантаження, на адресу - ПАТ «КРЦ», власник - ТОВ «Креа і Юєй», оперативне управління - ТОВ «Рейл Лоджистікс»), №59124214 (під навантаження, на адресу - ПАТ «КРЦ», власник - ТОВ «Креа і Юєй», оперативне управління - ТОВ «Рейл Лоджистікс»), та №59215855 (під навантаження, на адресу - ПАТ «КРЦ», власник - ТОВ «Креа і Юєй», оперативне управління - ТОВ «Рейл Лоджистікс»).
Пунктом 8 Правил користування вагонами і контейнерами у разі затримки вагонів на станції з причин, які залежать від вантажовласника, складається акт загальної форми, який підписується представниками станції і вантажовласника. В акті вказується час початку та закінчення затримки вагонів і їх номери.
З матеріалів справи вбачається, що під час комерційного огляду вагона №59121012 було виявлено, що вагон технічно несправний і 26.03.2023р. на вагон №59121012 виписане Повідомлення про ремонт або технічне обслуговування вагона форми ВУ-23м № 9399. У зв`язку з відсутністю договору між ТОВ «Рейл Лоджистікс», Власником вагона і вагоноремонтним підприємством регіональної філії «Придніпровська залізниця», вагон №59121012 був затриманий на коліях станції Батуринська до вирішення питання Власником щодо ремонту вагона і оформлення перевізного документа. Про початок затримки вагона №59121012 працівниками станції Батуринська складений акт загальної форми ГУ-23 №5049 від 26.03.2023 р. Вагон №59121012 простоював на коліях станції призначення Батуринська з 26.03.2023 до 03.05.2023р. Про закінчення затримки вагона №59121012 працівниками станції Батуринська був складений акт загальної форми ГУ-23 № 5422 від 03.05.2023р. про затримку вагона з 26.03.2023р. 15 год. 00хв. по 03.05.2023р. 17 год. 00хв.
Також, під час комерційного огляду вагона №59124214 було виявлено, що вагон технічно несправний і 18.03.2023р. на вагон № 59124214 виписане Повідомлення про ремонт або технічне обслуговування вагона ф.ВУ-23м № 2024. У зв`язку з відсутністю договору між ТОВ «Рейд Лоджистікс», власником вагона і норемонтним підприємством регіональної філії «Придніпровська залізниця», вагон №59124214 був затриманий на коліях станції Батуринська до вирішення питання Власником щодо ремонту вагона і оформлення перевізного документа. Про початок затримки вагона №59124214 працівниками станції Батуринська складений акт загальної форми ГУ-23 № 5037 від 18.03.2023 р. Вагон №59124214 простоював на коліях станції призначення Батуринська до 03.05.2023р. Про закінчення затримки вагона № 59124214 працівниками станції Батуринська був складений акт загальної форми ГУ-23 № 5421 від 03.05.2023р. про затримку вагона з 18.03.2023р. 12 год. 00 хв. по 03.05.2023р. 17 год. 00 хв.
Також, під час комерційного огляду вагона №59215855 було виявлено, що вагон технічно несправний і 26.03.2023р. на вагон № 59215855 виписане Повідомлення про ремонт або технічне обслуговування вагона ф.ВУ-23м № 9399. У зв`язку з відсутністю договору між ТОВ «Рейл Лоджистікс», Власником вагона і вагоноремонтним підприємством регіональної філії «Придніпровська залізниця», вагон №59215855 був затриманий на коліях станції Батуринська до вирішення питання Власником щодо ремонту вагона і оформлення перевізного документа. Про початок затримки вагона №59215855 працівниками станції Батуринська складений акт загальної форми ГУ-23 № 5048 від 26.03.2023 р. Вагон №59215855 простоював на коліях станції призначення Батуринська з 26.03.2023 до 21.04.2023р. Про закінчення затримки вагона №59215855 працівниками станції Батуринська був складений акт загальної форми ГУ-23 №5409 від 21.04.2023р. про затримку вагона з 26.03.2023р. 15 год. 00хв. по 21.04.2023р. 15 год. 00хв.
На підставі актів загальної форми ГУ-23 №№ 5409, 5421, 5422 за час затримки вагонів в очікуванні листів власника (оператора) вагонів №Д-48/2089, №Д-48/2088, №Д-48/1884 щодо подальших дій з вагонами, працівниками станції Батуринська нарахована плата за користування вагонами по відомості плати за користування вагонами ф.ГУ-46 № 18059002 в сумі 96 043,08 грн (з ПДВ), збору за зберігання вантажу по накопичувальній картці ф.ФДУ- 92 №18059007 в сумі 3 019,92 грн. (з ПДВ), по відомості ф. ГУ-46 №24049010 в сумі 29 792,40 грн. (з ПДВ), збору за зберігання вантажу по накопичувальній картці ф.ФДУ-92 НОМЕР_1 в сумі 945,96 грн. (з ПДВ), на загальну суму 129 801,36 грн., які підписані власником вагонів із запереченням щодо незгоди з нарахованими сумами платежів, у зв`язку з чим нараховані кошти в безспіному порядку списані не були.
Статтею 306 Господарського кодексу України передбачено, що перевезенням вантажів визнається господарська діяльність, пов`язана з переміщенням продукції залізницями, автомобільними дорогами, водними та повітряними шляхами, а також транспортування продукції трубопроводами (частина перша); суб`єктами відносин перевезення вантажів є перевізники, вантажовідправники та вантажоодержувачі (частина друга); загальні умови перевезення вантажів, а також особливі умови перевезення окремих видів вантажів визначаються цим Кодексом і виданими відповідно до нього транспортними кодексами, транспортними статутами та іншими нормативно-правовими актами (частина п`ята).
Відповідно до положень ч. 5 ст. 307 Господарського кодексу України, які кореспондуються з положеннями ч. 2 ст. 908, 920 Цивільного кодексу України, умови перевезення вантажів окремими видами транспорту, а також відповідальність суб`єктів господарювання за цими перевезеннями визначаються транспортними кодексами, транспортними статутами та іншими нормативно-правовими актами. Сторони можуть передбачити в договорі також інші умови перевезення, що не суперечать законодавству та додаткову відповідальність за неналежне виконання договірних зобов`язань.
За договором перевезення вантажу одна сторона (перевізник) зобов`язується доставити довірений їй другою стороною (відправником) вантаж до пункту призначення та видати його особі, яка має право на одержання вантажу (одержувачеві), а відправник зобов`язується сплатити за перевезення вантажу встановлену плату. Укладення договору перевезення вантажу підтверджується складенням транспортної накладної (коносамента або іншого документа, встановленого транспортними кодексами (статутами) (частини 1, 3 статті 909 Цивільного кодексу України).
Частина 1 статті 193 Господарського кодексу України встановлює, що суб`єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов`язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов`язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться і до виконання господарських договорів застосовуються відповідні положення Цивільного кодексу України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом.
Умови перевезення вантажів залізничним транспортом регулюються, зокрема, Законом України "Про залізничний транспорт", Статутом залізниць України, Правилами перевезення вантажів та іншими нормативними актами.
Відповідно до ст. 8 Закону України "Про залізничний транспорт" перевезення вантажів, пасажирів, багажу, вантажобагажу і пошти залізничним транспортом загального користування організовується на договірних засадах, що відповідно до розділу IV Статуту залізниць України передбачено і для взаємовідносин залізниці з підприємством, власником під`їзних залізничних колій.
Відповідно до положень ст. 71 Статуту залізниць України взаємовідносини залізниці з підприємством, порядок і умови експлуатації залізничних під`їзних колій визначаються договором. Порядок подачі і забирання вагонів і контейнерів на залізничній під`їзній колії встановлюється договором на експлуатацію залізничної колії (договором на подачу та забирання вагонів).
Статтею 6 Статуту залізниць України визначено, що накладна є основним перевізним документом встановленої форми, оформленим відповідно до цього Статуту та Правил і наданий залізниці відправником разом з вантажем. Накладна є обов`язковою двосторонньою письмовою формою угоди на перевезення вантажу, яка укладається між відправником та залізницею на користь третьої сторони одержувача. Накладна одночасно є договором на заставу вантажу для забезпечення гарантії внесення належної провізної плати та інших платежів за перевезення. Накладна супроводжує вантаж на всьому шляху перевезення до станції призначення.
Відповідно до пункту 8 Правил зберігання вантажів збір за зберігання вантажів у вагонах (контейнерах) у разі затримки їх з вини одержувача (відправника) після закінчення терміну безоплатного зберігання сплачується незалежно від місця затримки (на станції призначення та на підходах до неї, на прикордонних, припортових станціях тощо); при цьому термін безоплатного зберігання обчислюється при затримці - з моменту затримки.
Згідно з частиною 1 статті 26 Закону України "Про залізничний транспорт" обставини, які можуть слугувати підставою для майнової відповідальності перевізників, відправників та одержувачів вантажу, багажу, вантажобагажу, пасажирів, засвідчуються актами.
Правилами складання актів, затвердженими наказом Міністерства транспорту України від 28.05.2002 №334 передбачено, що при перевезеннях у залежності від обставин, що можуть бути підставою для матеріальної відповідальності залізниці, відправника, одержувача, пасажира складаються комерційні акти та акти загальної форми.
Акти загальної форми ГУ-23 складаються для засвідчення обставин, які можуть бути підставою для матеріальної відповідальності, якщо при цьому не потрібне складання комерційного акта.
Акт загальної форми підписується особами, які беруть участь у засвідченні обставин, що стали підставою для складання акта, але не менше як двома особами (пункт 3 Правил складання актів).
Отже, з урахуванням вищенаведеного, підтвердження факту настання відповідних подій є затримки вагонів на станції є акт загальної форми ГУ-23, складений згідно з Додатком №6 до Правил користування вагонами і контейнерами.
Відповідно до ст. 119 Статуту за користування вагонами і контейнерами залізниці вантажовідправниками, вантажоодержувачами, власниками під`їзних колій, портами, організаціями, установами, громадянами - суб`єктами підприємницької діяльності вноситься плата. Порядок визначення плати за користування вагонами (контейнерами) та звільнення вантажовідправника від зазначеної плати у разі затримки забирання вагонів (контейнерів), що виникла з вини залізниці, встановлюється Правилами. Зазначена плата вноситься також за час затримки вагонів на станціях призначення і на підходах до них в очікуванні подання їх під вивантаження, перевантаження з причин, що залежать від вантажоодержувача, власника залізничної під`їзної колії, порту, підприємства. За час затримки на коліях залізниці вагонів, що належать підприємствам чи орендовані ними, стягується 50 відсотків зазначених розмірів плати.
Пунктами 9, 10 Правил користування вагонами і контейнерами, про затримку вагонів з вини вантажовласника на підходах до станції призначення залізниця видає наказ. Облік затриманих на підходах вагонів здійснюється станцією, на якій вони простоюють, на підставі акта про затримку вагонів, що складається станцією. Усі дані в цьому акті, передаються станцією у повідомленні про затримку вагонів на станцію призначення. Станція призначення інформує вантажовласника про затримку вагонів з його вини, передаючи йому копію повідомлення про затримку вагонів не пізніше двох годин після його отримання (телефонограмою, телеграфом, поштовим зв`язком, через посильних, факсом або іншим способом).
Загальний час, за який вноситься вантажовласником плата залізниці за користування вагонами, включає час затримки вагонів з його вини та час перебування їх у безпосередньому розпорядженні вантажовласника (п. 12 Правил користування вагонами).
Плата за користування стягується з вантажовласника також у разі затримки вагонів (контейнерів) під час перевезення в усіх випадках, крім тих, які залежать від залізниці п. 13 Правил користування вагонами.
Розмір плати за користування вагонами і контейнерами в залежності від часу користування встановлюється згідно з чинним законодавством п. 14 Правил користування вагонами.
Відповідно до таблиці 1 Розділу 5 Збірника тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов`язані з ними послуги та Коефіцієнтів, що застосовуються до Збірника тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов`язані з ними послуги затвердженого наказом Міністерства транспорту та зв`язку України від 26.03.2009 №317 (Збірник тарифів), плата за користування вагоном до 45 годин становить 206 грн. 20 коп., понад 45 год - 16 грн. за кожну годину за 1 вагон.
Згідно з п. 5 Розділу 5 Збірника тарифів, за затримку на станції призначення чи на підходах до неї або на станції відправлення власних та орендованих вагонів з вини одержувача, відправника або власника (орендаря) вагонів залізниці сплачується плата в розмірі 50% ставок, зазначених у таблиці 1.
Абзацом 1, п. 5.2, п.5, Розділу ІІ Тарифного керівництва №1, при округленні до 0,1 грн (до цілих 10 копійок) суми від 1 до 4 коп. не враховуються, від 5 до 9 коп. збільшуються до 0,1 грн (до цілих 10 копійок).
Заперечення відповідача щодо того, що акти загальної форми містять підроблені підписи, оскільки за візуальним оглядом почерку відповідач вбачає ідентичність почерку заповнення акту та підписів від імені Ткаченко/Чернова не можуть бути прийняті судом як обгрунтовані, оскільки обставини відповідності почерку в госпдарському процесі відповідно до положень Господарського процесуального кодексу України встановлюються шляхом призначення в межах справи відповідної судової експертизи, чого в даному випадку відповідачем заявлено не було, а тому зазначені вище акти загальної форми не оспорені відповідачем в належний процесуальним законодавством спосіб.
Відповідачем також зазначено, що оскільтки вантажовласником (відправником/одержувачем) вагонів є ПАТ «КРЦ», а не відповідач, тому вимоги до відповідача в цій справі є безпідставними.
Однак, такі твердження спротовуються матеріалами справи, а саме накладними, згідно яких відправником та платником є відповідач, а згідно даних відомостей накладних відповідач є оператором (оперативне управління) спірних вагонів.
При цьому, відповідно до Правил користування вагонами і контейнерами (затверджених наказом Міністерства транспорту України від 25.02.1999 року №113 та зареєстрованими за №165/3458 15.03.1999) (2.) поняття особи, яка вносить плату за користування вагонами і контейнерами визначене як - вантажовідправники, вантажоодержувачі, власники під`їзних колій, порти, організації, установи, фізичні особи - суб`єкти підприємницької діяльності.
Пунктом 6 вказаних Правил визначено, що усі завантажені вагони, а також порожні вагони, які належать підприємствам, організаціям, портам, установам і громадянам, та орендовані ними, що знаходяться на станціях і на підходах до них в очікуванні подавання під вантажні або інші операції з причин, які залежать від вантажовласника, є такими, що перебувають у користуванні вантажовласника.
Таким чином, запечення відповідача в цій частині не підтверджені матеріалами справи та викладеними нормами.
Перевіривши наданий позивачем розрахунок плати за користування спірними вагонами, суд прийшов до висновку, що він є обґрунтованим та арифметично правильним, з огляду на що позовні вимоги про стягнення 125 835,48 грн підлягають задоволенню в повному обсязі.
Одночасно, як вказувалось вище, на підставі вказаних вище актів загальної форми на затримку вагонів та накопичувальних карток, нараховано також збір за зберігання вантажів в розмірі 3 965,88 грн.
За приписами п. 46 Статуту залізниць вантажі, що прибули, зберігаються на станції безкоштовно протягом доби. Цей термін обчислюється з 24-ої години дати вивантаження вантажу (контейнера) засобами залізниці або з 24-ої години дати подачі вагонів під вивантаження засобами одержувача. За зберігання вантажу на станції понад зазначений термін справляється плата, встановлена тарифом.
Згідно п. 5 Правил зберігання вантажів передбачено стягнення плати за зберігання вантажу, встановленої тарифом, незалежно від того, чиїми засобами здійснюється охорона вантажу.
У п. 9 Правил зберігання вантажів вказано, що за зберігання на місцях загального користування та на коліях станції відправлення вантажів, завантажених у вагони (контейнери), які простоюють в очікуванні оформлення перевезення (у тому числі під митним оформленням та з інших причин, не залежних від залізниці), збір сплачується з моменту ввезення вантажу на станцію до моменту закінчення затримки. Факт затримки вантажу засвідчується актом загальної форми.
У розумінні пункту 46 Статуту залізниць терміни "безоплатного зберігання вантажів у вагонах, що надійшли на адресу одержувача, на коліях залізниці" та "безоплатного користування місцем загального користування на залізниці" охоплюються періодом у часі з 24-ої години дати вивантаження вантажу (контейнера) засобами залізниці або з 24-ої години дати подачі вагонів під вивантаження засобами одержувача.
Подібна правова позиція викладена у постанові Верховного суду від 18.09.2020 у справі №908/1795/19.
Суд звертає увагу, що послуги з накопичення вагонів (формування маршрутного поїзду на станційних коліях, тобто коліях загального користування, на підставі укладеного із перевізником договору), та послуги зі зберігання вантажів (матеріальна відповідальність за зберігання на місцях загального користування та на коліях станції відправлення вантажів, завантажених в вагони (контейнери), які простоюють в очікуванні оформлення перевезення відповідно до Правил №644), не є тотожними, тому, на думку суду, позивач правомірно нарахував відповідачу збір за зберігання вантажу по накопичувальним карткам у загальному розмірі 3 965,88 грн.
За приписами частин 1, 3 статті 13 Господарського процесуального кодексу України судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.
Частинами 3, 4 статті 13 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом. Кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних з вчиненням чи невчиненням нею процесуальних дій.
Згідно з частиною 1 статті 14 Господарського процесуального кодексу України суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках. Збирання доказів у господарських справах не є обов`язком суду, крім випадків, встановлених цим Кодексом.
Відповідно до ст. 74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.
Згідно статті 73 ГПК України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.
Приписами статей 76, 77 Господарського процесуального кодексу України визначено, що належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.
Відповідно до ст. 86 ГПК України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).
З огляду на викладене, враховуючи предмет та визначені позивачами підстави позову, з огляду на принципи диспозитивності, змагальності та рівності сторін перед законом і судом, суд дійшов висновку, що заявлені позовні вимоги підлягають задоволенню.
Судовий збір позивача, відповідно до положень статті 129 Господарського процесуального кодексу України, покладається на відповідача.
Керуючись ст.ст. 73-74, 76-79, 86, 129, 232, 233, 237-238, 240-241, 247-252 Господарського процесуального кодексу України, Господарський суд міста Києва, -
ВИРІШИВ:
1. Позов задовольнити повністю.
2. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Рейл Лоджистікс» (ідентифікаційний код 40637393, місцезнаходження: 03150, м. Київ, вул. Ділова, буд. 5, корпус 2) на користь Акціонерного товариства «Українська залізниця» (ідентифікаційний код 40075815, місцезнаходження: 03680, м. Київ, вул. Тверська, буд. 5) в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця" (ідентифікаційний код 40081237, місцезнаходження: 49600, м. Дніпро, пр. Дмитра Яворницького, буд. 108) суму з плати за користування вагонами у розмірі 125 835,48 грн (сто двадцять п`ять тисяч вісімсот тридцять п`ять гривень 48 копійок), суму збору за зберігання вантажу у розмірі 3 965,88 грн (три тисячі дев`ятсот шістдесят п`ять гривень 88 копійок) та суму судового збору в розмірі 2 684,00 грн. (дві тисячі шістсот вісімдесят чотири гривни 00 копійок).
3. Після вступу рішення в законну силу видати наказ.
4. Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
5. Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення в порядку, передбаченому ст. 257 Господарського процесуального кодексу України.
Суддя С. МОРОЗОВ
Суд | Господарський суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 01.04.2024 |
Оприлюднено | 04.04.2024 |
Номер документу | 118068840 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань перевезення, транспортного експедирування |
Господарське
Господарський суд міста Києва
Морозов С.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні