КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
м.Київ
02 квітня 2024 року № 640/12848/22
Суддя Київського окружного адміністративного суду Терлецька О.О., розглянувши порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Департаменту боротьби з наркозлочинністю Національної поліції України про визнання протиправними дій, зобов`язати вчинити дії,
в с т а н о в и в:
До Окружного адміністративного суду м. Києва звернувся ОСОБА_1 з позовом до Департаменту боротьби з наркозлочинністю Національної поліції України.
Відповідно до Розділу ІІ "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про ліквідацію Окружного адміністративного суду міста Києва та утворення Київського міського окружного адміністративного суду" до початку роботи Київського міського окружного адміністративного суду справи, підсудні окружному адміністративному суду, територіальна юрисдикція якого поширюється на місто Київ, розглядаються та вирішуються Київським окружним адміністративним судом.
Позовні вимоги мають наступний зміст:
1. Визнати протиправним та скасувати наказ Департаменту боротьби з наркозлочинністю Національної поліції України від 23.04.2022 № 8 про застосування до майора поліції ОСОБА_1 , старшого оперуповноваженого в особливо важливих справах 2-го відділу (протидії правопорушенням на об`єктах легального обігу наркотиків та організаційно-аналітичної роботи) управління боротьби з наркозлочинністю в Херсонській області дисциплінарного стягнення у виді звільнення із служби в поліції.
2. Визнати протиправним та скасувати наказ Департаменту боротьби з наркозлочинністю Національної поліціїУкраїни від 23.04.2022 № 74 о/с про звільнення зі служби в поліції майора поліції ОСОБА_1 , старшого оперуповноваженого в особливо важливих справах 2-го відділу (протидії правопорушенням на об`єктах легального обігу наркотиків та організаційно-аналітичної роботи) управління боротьби з наркозлочинністю в Херсонській області (як виконання накладеного дисциплінарного стягнення - звільнення зі служби в поліції відповідно до Дисциплінарного статуту Національної поліції України).
3. Поновити майора поліції ОСОБА_1 , старшого оперуповноваженого в особливо важливих справах 2-го відділу (протидії правопорушенням на об`єктах легального обігу наркотиків та організаційно-аналітичної роботи) управління боротьби з наркозлочинністю в Херсонській області на раніше займаній посаді з 23.04.2022.
4. Стягнути з Департаменту боротьби з наркозлочинністю Національної поліції України на користь майора поліції ОСОБА_1 грошове забезпечення (заробітну плату) за час вимушеного прогулу з дня звільнення по день постановления рішення судом.
5. Допустити до негайного виконання судове рішення в частині поновлення майора поліції ОСОБА_1 на посаді старшого оперуповноваженого в особливо важливих справах 2-го відділу (протидії правопорушенням на об`єктах легального обігу наркотиків та організаційно-аналітичної роботи) управління боротьби з наркозлочинністю в Херсонській області та виплати заробітної плати за час вимушеного прогулу в межах суми стягнення за один місяць.
Позивач вважає дії відповідача протиправними вказуючи, що з 20.04.2022 по 23.04.2022 перебував на території міста Каховка Херсонської області. а місцем перебування приймав участь у відстеженні збройних сил рф, передавав нформацію ЗСУ про розташування військових рф. Протягом перебування з 24.02.2022 по 22.04.2022 на території м. Каховка не надходило жодних письмових чи усних наказів, організаційно-розпорядчих документів, телефонограм чи повідомлень будь-якими каналами зв`язку від мого керівництва; не доводилося керівництвом наказів чи інструкцій щодо вчинення конкретних дій. явки чи перебування у конкретному місці, встановлення обмежень та заборон і т.п. Зазначає, що лише в липні 2022 року стало відомо, що наказом Департаменту боротьби з наркозлочинністю Національної поліції України від 23.04.2022 №74 о/с його звільнено зі служби в поліції.
Також позивач вказує, що при звільненні Відповідач не провів належного службового розслідування, порушив вимоги ч. ч. 1, 10 ст. 14 Дисциплінарного статуту та п.п. 1, 4 розділу 5 Порядку (не було зібрано й перевірено відомостей про обставини, що мають значення для справи, не прийнято до уваги, що поліцейський увесь період з 24.02.2022 по червень 2022 року виконував обов`язки поліцейського на території міста Каховки, був вірним Присязі українському народові і захищав Батьківщину, не було встановлено обставин, що знімають безпідставні звинувачення з поліцейського).
Від відповідача надійшов відзив в якому заперечував проти задоволення позовних вимог.
Відповідач посилається на наказ ГУНП в Херсонській області від 24.02.2022 № 87 «Про введення Плану евакуації (передислокації) підрозділів ГУНП в Херсонській області в безпечний район».
Наказ Національної поліції України від 10.03.2022 № 190 «Про деякі питання проходження служби поліцейськими на період дії воєнного стану» вимагалося прибуття усіх поліцейських, протягом доби, до найближчого органу поліції для реєстрації та постановки на облік чи до органу поліції за місцем несення служби.
Відповідачем надано скріншоти з меседжура "WhatsApp" з письмовими поясненнями позивача щодо дисциплінарного провадження та підтвердження ознайомлення з наказом про звільнення.
Окрім того, відповідач надає копії рапортів складених працівниками, які неодноразово зв`зувались з позивачем та повідомляли про необхідність прибути до місця дислокації підрозділу.
Дослідивши обставини справи судом було встановлено наступне.
Позивач із січня 2010 року проходив службу в органах внутрішніх справ та Національній поліції України, з 07 січня 2022 року працював на посаді старшого оперуповноваженого в особливо важливих справах 2-го відділу (протидії правопорушенням на об`єктах легального обігу наркотиків та організаційно-аналітичної роботи) управління боротьби з наркозлочинністю в Херсонській області Департаменту боротьби з наркозлочинністю Національної поліції України.
Указом Президента України від 14 березня 2022 року № 133/2022 «Про продовження воєнного стану в Україні» унесено часткову зміну до статті 1 Указу Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 «Про введення військового стану України», затвердженого Законом України від 24 лютого 2022 року № 2102-ІХ та продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 26 березня 2022 року, строком на З0 діб.
На виконання вказаних доручень Уряду, наказом Національної поліції України від 24 лютого 2022 року № 175 «Про повне підпорядкування особового складу», начальникам міжрегіональних територіальних органів, керівникам закладів та установ, що належать до сфери управління Національної поліції України наказано здійснити повне підпорядкування особового складу керівникам ГУНП за місцем дислокації, відповідно до наказу МВІС України від 31.10.2016 № 1129 «Про затвердження Інструкції про порядок взаємодії територіальних органів поліції та міжрегіональних територіальних органів Національної поліції України під час реагування на надзвичайні ситуації, у випадку уведення правового режиму воєнного чи надзвичайного стану», зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 19 січця 2017 року за № 85/29953.
Також, наказом ГУНП в Херсонській області від 24.02.2022 № 87 «Про введення Плану евакуації (передислокації) підрозділів ГУНП в Херсонській області в безпечний район», у зв`язку з веденням активних бойових дій на більшості території Херсонської області, введено у дію План евакуації, основним місцем евакуації визначено Миколаївську область, додатковими місцями евакуації визначено Кіровоградську, Чернівецьку та Івано-Франківську області.
Крім цього, наказом Національної поліції України від 10.03.2022 № 190 «Про деякі питання проходження служби поліцейськими на період дії воєнного стану» вимагалося прибуття усіх поліцейських, протягом доби, до найближчого органу поліції для реєстрації та постановки на облік чи до органу поліції за місцем несення служби.
У подальшому, наказом Національної поліції України від 07 квітня 2022 року № 239 «Про деякі питання проходження служби поліцейськими на період дії воєнного стану», визнано таким, що втратив чинність наказ Національної поліції України від 10.03.2022 № 190 та вимагалося прибуття усіх поліцейських, у термін з 11 квітня 2022 року, протягом 1 доби, до найближчого органу поліції для реєстрації та постановки на облік чи до органу поліції за місцем несення служби.
Позивач залишився на тимчасово окупованій території у м. Каховка Херсонської області.
Всупереч наказам Національної поліції і наказу ГУНП в Херсонській області позивач починаючи з 12 квітня 2022 року та у подальшому не прибув у встановлені строки і визначені місця евакуації територіальних органів поліції для подальшого несення служби, свої посадові (функціональні) обов`язки та основні обов`язки поліцейського передбачені статтею 18 Закону України «Про Національну поліцію» не виконував.
Своє рішення та дії ОСОБА_1 мотивував станом здоров`я своїх літніх батьків та не організацією його керівництвом евакуаційних заходів для населення. Також Позивач приймав участь у відстеженні збройних сил рф, передавав нформацію ЗСУ про розташування військових рф. При цьому останній жодних заходів до подолання перешкод у виконанні наказу не вжив, підтверджуючих документів з обґрунтуванням поважності причин невиходу на службу і невиконання наказів не надав.
Спілкування членівз ОСОБА_1 відбувалося за допомогою месенджеру «WhatsApp». За допомогою вказаного засобу електронного зв`язку, ОСОБА_1 надіслав своє пояснення по суті заданих питань під час службового розслідування.
Начальник УБН в Херсонській області підполковник поліції ОСОБА_2 у ході численних телефонних розмов щодо евакуації до місця дислокації підрозділу в ГУНП в Кіровоградській області, ОСОБА_1 залишати окуповану територію відмовився, посилаючись на необхідність догляду за пристарілими та тяжкохворими родичами.
Згідно з рапортом начальника відділу кадрового забезпечення ДБН полковника поліції ОСОБА_3 перед призначенням службового розслідування за фактом відсутності позивача на робочому місці вона особисто телефоном повідомила йому про необхідність прибуття до визначеного для УБН в Херсонській області місця несення служби або ж до найближчого органу поліції на підконтрольній території, а також наголосила, що в разі неприбуття на службу буде призначено службове розслідування.
Разом з цим, інші працівники УБН в Херсонській області прибулі до визначеного місця евакуації і подальшого проходження служби - ГУНП в Кіровоградській області в період з 27 лютого по 18 квітня 2022 року.
Наказом ДБН від 23 квітня 2022 року № 8 позивача притягнуто до дисциплінарної відповідальності у вигляді звільнення із служби в поліції.
Наказом ДБН від 23 квітня 2022 року № 74 о/с позивача звільнено зі служби у зв`язку з реалізацією дисциплінарного стягнення у вигляді звільнення зі служби.
Правова позиція суду.
Відповідно до частини першої статті 8 Закону України «Про Національну поліцію» (далі - Закон), поліція діє виключно на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України.
Згідно пунктів 1 та 2 частини першої статті 18 Закону, поліцейський зобов`язаний неухильно дотримуватися положень Конституції України, законів України та інших нормативно-правових актів, що регламентують діяльність поліції, та Присяги поліцейського, професійно виконувати свої службові обов`язки відповідно до вимог нормативно-правових актів, посадових (функціональних) обов`язків, наказів керівництва.
Служба в поліції є державною службою особливого характеру, яка є професійною діяльністю поліцейських з виконання покладених на поліцію повноважень.
Служба в поліції має свої особливості, зокрема необхідність проходити службу там, де це викликано інтересами служби і обумовлено наказами керівника органу (закладу, установи) поліції, до повноважень якого належить право призначення на посаду та звільнення з посади (абз.2 ч. 8 ст. 65 Закону України «Про Національну поліцію»). З дня тимчасової окупації території Херсонської області виконання обов`язків поліцейського є неможливим на цій території.
Статтею 64 Закону затверджено текст Присяги працівника поліції, складаючи яку, особа, яка вступає на службу до поліції зобов`язується дотримуватися Конституції та законів України, втілювати їх у життя, поважати та охороняти права і свободи людини, честь держави, з гідністю нести високе звання поліцейського та сумлінно виконувати свої службові обов`язки.
Відповідно до частини першої статті 1 Дисциплінарного отатуп Національної поліції України (далі - Статут), службова дисциплін дотримання поліцейським Конституції і законів України, міжнародних договорів, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, актів Президента України і Кабінету Міністрів України, наказів Національної поліції України, нормативно-правових актів Міністерства внутрішніх справ України, Присяги поліцейського, наказів керівників.
Частиною першою статті 12 Статуту, дисциплінарним проступком визнається протиправна винна дія чи бездіяльність поліцейського, що полягає в порушенні ним службової дисципліни, невиконанні чи неналежному виконанні обов`язків поліцейського або виходить за їх межі, порушенні обмежень та заборон, визначених законодавством для поліцейських, а також у вчиненні дій, що підривають авторитет поліції.
Пунктами 1, 4, 5, 6 частини третьої статті 1 Статуту передбачено, що службова дисципліна, крім основних обов`язків поліцейського, визначених статтею 18 Закону України «Про Національну поліцію» зобов`язує поліцейського бути вірним Присязі поліцейського, мужньо і вправно служити народу України, безумовно виконувати накази керівників, віддані (видані) в межах наданих їм повноважень та відповідно до закону, вживати заходів до негайного усунення причин та умов, що ускладнюють виконання обов`язків поліцейського, та негайно інформувати про це безпосереднього керівника, утримуватися від дій, що перешкоджають іншим поліцейським виконувати їхні обов`язки, а також які підривають авторитет Національної поліції України.
Частиною першою статті 5 Статуту визначено, що поліцейський отримує наказ від керівника в порядку підпорядкованості та зобов`язаний неухильно та у визначений строк точно його виконувати. Забороняється обговорення наказу чи його критика.
Частиною другою статті 5 Статуту визначено, що за відсутності можливості виконати наказ поліцейський зобов`язаний негайно повідомити про це безпосередньому керівнику з обґрунтуванням причин невиконання і повідомленням про вжиття заходів до подолання перешкод у виконанні наказу.
Абзацами другим і третім пункту 1 розділу II Правил етичної поведінки поліцейських, затверджених наказом МВС від 09 листопада 2016 року №1179, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 06 грудня 2016 року за № 1576/29706 визначено, що під час виконання службових обов`язків поліцейський повинен неухильно дотримуватися положень Конституції та законів України, інших нормативно-правових актів, що регламентують діяльність поліції, та Присяги поліцейського, професійно виконувати свої службові обов`язки, діяти лише на підставі, у межах повноважень та в спосіб, що визначені Конституцією, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до Конституції та законів України, міжнародними договорами України, а також цими Правилами.
Позивачем не доведено зазначені ним обставини щодо неповідомлення про необхідність здійснити передислокацію та про ненадання можливості подати пояснення щодо службового розслідування.
Натомість відповідачем надано достані докази щодо повідомлення позивача про необхідність передислокації. З доданих до справі матеріалів вбачається, що позивач скористався й можливістю подати пояснення з приводу обставин, які були предметом службового розслідування.
Відповіді на відзив позивач не надав.
Позивачем не спростовано аргумент відповідача щодо неухильного виконання наказів. Окрім того, ОСОБА_1 не вжито заходів до подолання перешкод у виконанні наказу.
Передача інформації ЗСУ про розташування військових Російської Федерації не звільняє позивача від обов`язку неухильного виконувати накази керівника.
Відповідно до ч.1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодесу.
Позивачем не доведено обставини на якиї ґрунтуються позовні вимоги.
Враховуючи вищевикладене, суд відмовляє в задоволенні позовних вимог.
Керуючись статтями 9, 14, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 90, 143, 242- 246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
в и р і ш и в:
Відмовити в задоволенні позовних вимог.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду. Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення. У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.
Суддя Терлецька О.О.
Суд | Київський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 02.04.2024 |
Оприлюднено | 04.04.2024 |
Номер документу | 118076549 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо звільнення з публічної служби, з них |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Василенко Ярослав Миколайович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Василенко Ярослав Миколайович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Василенко Ярослав Миколайович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Василенко Ярослав Миколайович
Адміністративне
Київський окружний адміністративний суд
Терлецька О.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні