Рішення
від 02.04.2024 по справі 380/20814/23
ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

02 квітня 2024 рокусправа № 380/20814/23 м. Львів

Львівський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Качур Р.П. розглянув у порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом Обслуговуючого кооперативу "Гаражно-Будівельний кооператив "На Музики" до Франківської районної державної адміністрації Львівської міської ради, за участі третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача, Львівської міської ради про зобов`язання вчинити дії, -

УСТАНОВИВ:

Обслуговуючий кооператив "Гаражно-Будівельний кооператив "На Музики" в особі голови правління ОСОБА_1 (адреса: вул. Музики 5А м. Львів 79053) (далі - позивач) звернулося в суд з позовом до Франківської районної державної адміністрації (адреса: вул. Ген. Чупринки 85 м. Львів 79057) (далі - відповідач), в якому, з урахуванням уточненого адміністративного позову, просить зобов`язати Франківську районну адміністрацію Львівської міської ради скерувати лист до Львівської філії ДП «Національні системи» для внесення до словника іменованих об`єктів Обслуговуючий кооператив «Гаражно-будівельний кооператив «На Музики».

Ухвалою від 07.09.2023 позовну заяву залишено без руху для усунення недоліків.

Ухвалою від 02.10.2023 відкрито провадження у справі; справу вирішено розглядати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні). Цією ж ухвалою залучено до участі у справі як третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - Львівську міську раду.

Ухвалою суду від 02.04.2024 відмовлено у задоволенні клопотання відповідача про зупинення провадження у справі.

В обґрунтування позовних вимог вказав, що обслуговуючий кооператив « Гаражно-будівельний кооператив «На Музики» розташований у м. Львові по вул. Музики 5А, та зареєстрований у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань 05.10.2018 p. Стверджує, що з часу реєстрації кооперативу неодноразово надіслано листи до Франківської районної адміністрації Львівської міської ради щодо скерування листа до Львівської філії ДП «Національні системи «для внесення до словника іменованих об`єктів Обслуговуючий кооператив «Гаражно-будівельний кооператив « На Музики», однак отримано у надсиланні таких листів відмовлено. Повідомив, що Львівська міська рада листом № 35-вих-79754 від 30.06.2023 висловила свою позицію щодо того, що Гаражно-будівельний кооператив «На Музики» фактично використовує та самовільно зайняв земельну ділянку № 1 для обслуговування тимчасових металевих гаражів на вул. Я. Музики, біля буд. № 5 y м. Львові за відсутності відповідного рішення органу місцевого самоврядування про її надання в користування (оренду) та за відсутності вчиненого правочину щодо такої земельної ділянки обстеження щодо проведення обстеження вказаної земельної ділянки. За таких обставин, як стверджує позивач, Львівська міська рада вважає, що підстави щодо скерування листа до Львівської філії ДП «Національні системи» для внесення до словника іменованих об`єктів Обслуговуючий кооператив «Гаражний кооператив «На Музики» відсутні. На думку позивача, Франківська районна адміністрація Львівської міської ради як і Львівська міська рада зацікавлені у земельній ділянці, на якій розташовані гаражні бокси, в тому числі сам Обслуговуючий кооператив «Гаражно- будівельний кооператив «На Музики», оскільки у 2018 році винесено Розпорядження про демонтаж металевих гаражів по вул. Музики, 5 - 9 у м. Львові, які було оскаржено до Львівського окружного адміністративного суду. Позивач вважає, що його право на внесення до словника іменованих об`єктів Обслуговуючий кооператив «Гаражно-будівельний кооператив «На Музики» порушене відповідачем, тому звернувся із цим позовом до суду.

На адресу суду від відповідача надійшов відзив на позовну заяву (вх. № 81115 від 25.10.2023) у якому проти позову заперечив. В обґрунтування такого вказав, що на звернення голови ОК ГБК «НА МУЗИКИ» районною адміністрацією листом від 30.06.2023 № 35- Вих-79754 поінформовано заявника про продовження терміну розгляду звернення, аргументуючи тим, що районною адміністрацією скеровано листа в юридичний департамент Львівської міської ради для надання юридичної оцінки щодо наявності підстав для скерування листа до Львівської філії ДП «Національні системи» для внесення до словника іменованих об`єктів Обслуговуючий кооператив «Гаражний кооператив «НА МУЗИКИ» зареєстрованого за адресою: м. Львів, вул. Я. Музики, 5А. Юридичним департаментом опрацьовано скероване звернення голови ОК ГБК «НА МУЗИКИ» та надано відповідь районній адміністрації листом від 04.08.2023 № 4-2901-10581, з якої слідує, що юридичним департаментом 10.07.2023 було скеровано лист за № 4-2901-29987 до управління державного контролю за використанням та охороною земель департаменту містобудування щодо проведення обстеження вказаної земельної ділянки. За результатами обстеження встановлено, що Гаражно-будівельний кооператив «На Музики» фактично використовує та самовільно зайняв земельну ділянку № 1 орієнтовною площею 0,2318 га для обслуговування тимчасових металевих гаражів на вул. Я. Музики біля буд. № 5 у м. Львові за відсутності відповідного рішення органу місцевого самоврядування про її надання в користування (оренду) та за відсутності відповідного рішення суду органу місцевого самоврядування про її надання в користування (оренду) та відсутності вчиненого правочину щодо такої земельної ділянки. Відповідач стверджує, що згідно з листом юридичного департаменту Львівської міської ради від 04.08.2023 відсутні підстави щодо скерування листа до Львівської філії ДП «Національні системи» для внесення до словника іменованих об`єктів Обслуговуючий кооператив «Гаражний кооператив «На Музики». Враховуючи викладену інформацію, районною адміністрацією надано відповідь заявнику листом від 11.08.2023 № 35-вих-99435, якою вказано на відсутність підстав щодо скерування спірного листа.

Зазначив, що повноваження районної адміністрації визначено ухвалою Львівської міської ради від 08.07.2021 № 1081 «Про розмежування повноважень між виконавчими органами Львівської міської ради» та рішенням виконавчого комітету Львівської міської ради від 08.10.2021 № 914 «Про затвердження Положень про районні адміністрації Львівської міської ради та їх структур». Вказав, що позивач в своїй заяві не зазначив жодного законодавчого чи нормативно - правового акту відповідно до якого районна адміністрація зобов`язана скерувати лист до Львівської філії ДП «Національні системи» для внесення до словника іменованих об`єктів Обслуговуючий кооператив «Гаражний кооператив «На Музики». При цьому, як стверджує відповідач, у Положенні про районну адміністрацію теж відсутні повноваження щодо скерування зазначених листів, отже оскарження відповіді районної адміністрації є безпідставними.

Повідомив, що Порядком ведення словників Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, затверджено наказом Міністерства юстиції України від 06.07.2012р. № 1014/5 визначено процедуру ведення словників Державного реєстру речових прав на нерухоме майно. Відповідно до підпункту 2 пункту 2.2 вказаного Порядку інформація до словника вулиць про вулиці іменованих об`єктів та словника іменованих об`єктів вноситься технічним адміністратором Державного реєстру прав на підставі оформленого відповідно до законодавства повідомлення органу місцевого самоврядування, на території адміністративно-територіальної одиниці якого розташовані відповідні іменовані об`єкти, до якого (за наявності) додаються копія розпорядчого документа (рішення/розпорядження) органу місцевого самоврядування про найменування (перейменування), уточнення назви вулиці іменованого об`єкта або найменування (перейменування), уточнення, зміни, ліквідації тощо іменованого об`єкта, оформленого відповідно до законодавства, а також інші документи, передбачені цим Порядком. При цьому зазначив, що члени ОК ГБК «На Музики» без дозвільних документів використовують збірно-розбірні металеві гаражі за адресою: м. Львів вул. Я. Музики 9.

Вказав, що міжвідомчою комісією при районній адміністрації прийнято висновок про надання рекомендацій позивачам у місячний термін за власні кошти демонтувати металеві гаражі за адресою: м. Львів вул. Я. Музики 9. В межах наділених повноважень Франківською районною адміністрацією прийнято розпорядження від 18.05.2018р. № 206 «Про демонтаж металевого гаража на вул. Я.Музики, 9», від 18.05.2018р. № 207 «Про демонтаж металевих гаражів на вул. Я.Музики, 9», від 22.06.2018р. № 273 «Про демонтаж металевих гаражів на вул. Я.Музики, 9», від 24.04.2018р. № 155 «Про демонтаж металевого гаража на вул. Я.Музики, 9», від 18.05.2018р. № 205 «Про демонтаж металевого гаража на вул. Я.Музики, 9», від 18.05.2018р. № 208 «Про демонтаж металевого гаража на вул. Я.Музики, 9», від 13.06.2018р. № 249 «Про демонтаж металевого гаража на вул. Я.Музики, 9», від 13.06.2018р. № 250 «Про демонтаж металевого гаража на вул. Я.Музики, 9», від 13.06.2018р. № 251 «Про демонтаж металевого гаража на вул. Я.Музики, 9», від 14.06.2018р. № 252 «Про демонтаж металевих гаражів на вул. Я. Музики, 9», котрими зобов`язано позивачів у місячний термін за власні кошти демонтувати металеві гаражі за адресою: м. Львів, вул. Я. Музики, 9. При цьому зазначив, що позивачі у період з 2018-2020 рр. оскаржували розпорядження Франківської районної адміністрації від 18.05.2018 № 207, № 206 та від 22.06.2018 № 273. Львівський окружний адміністративний суд остаточним рішенням від 24.04.2020 року частково задовольнив вимоги позову та визнав протиправним та скасував Розпорядження Франківської районної адміністрації Львівської міської ради від 18.05.2018 №206 «Про демонтаж металевого гаража», в частині підпункту 3.2 пункту 3; визнав протиправним та скасував Розпорядження Франківської районної адміністрації Львівської міської ради від 18.05.2018 № 207 «Про демонтаж двох металевих гаражів», в частині підпункту 3.2 пункту 3; визнав протиправним та скасував Розпорядження Франківської районної адміністрації Львівської міської ради від 22.06.2018 № 273 «Про демонтаж металевих гаражів», в частині підпункту 9.2 пункту 9. А отже, на думку відповідача, рішення Львівського окружного адміністративного суду підтверджує факт самочинного користування металевими гаражами на вул. Музики.

Крім того зазначив, що 27.02.2019 зареєстровано звернення № 35-1518 голови Обслуговуючого кооперативу С.Р. Проха, щодо внесення запису до Львівської філії ДП «Національні інформаційні системи» щодо внесення запису в Словник іменованих об`єктів Обслуговуючий кооператив «Гаражно-будівельний кооператив «На Музики». Але через недостатню кількість поданих даних було відмовлено у задоволенні звернення.

Серед іншого вказав про відсутність у позивача права власності на об`єкти самочинного будівництва, а також відсутність доказів про прийняття спірного майна до експлуатації в установленому законодавством порядку. Просив відмовити у задоволенні позову.

Від третьої особи надійшли пояснення щодо предмета спору (вх. № 81456, № 81496 від 26.10.2023) у яких вказала, що Львівська міська рада не надавала ані земельної ділянки у власність/користування ОК «ГБК «На Музики» для обслуговування металевих гаражів, ані жодних дозволів на встановлення цих гаражів по вул. Я. Музики, біля буд. № 5 у м. Львові. Повідомила, що 19.07.2023 спеціалістами відділу державного контролю за використанням та охороною земель м. Львова управління державного контролю за використанням та охороною земель департаменту містобудування Львівської міської ради проведено обстеження земельної ділянки, орієнтовною площею 0,2318 га по вул. Я. Музики, біля буд. № 5А у м. Львові. Актом від 19.07.2023 р., серед іншого, встановлено, що Обслуговуючий кооператив «Гаражно-будівельний кооператив «На Музики» самовільно зайняв та фактично використовує земельну ділянку № 1, орієнтовною площею 0,2318 га для обслуговування тимчасових металевих гаражів на вул. Я. Музики, біля буд. 5А у м. Львові за відсутності відповідного рішення органу місцевого самоврядування про її надання в користування (оренду) та за відсутності вчиненого правочину щодо такої земельної ділянки. Зазначила, що з плану-схеми земельної ділянки № 1, за адресою: м. Львів, вул. Я. Музики, біля буд. 5А слідує, що вищезгадана земельна орієнтовною площею 0,2318 га, яка фактично використовується Обслуговуючий кооператив «Гаражно-будівельним кооперативом «На Музики», заштрихована синім кольором та на ній знаходиться самовільно встановлені тимчасові металеві гаражі. Жодних рішень щодо відведення земельної ділянки відповідно до ст. 19 Земельного кодексу України не приймалось. Стверджує, що відсутня будь-яка інформація щодо наявності в Обслуговуючого кооперативу «Гаражно-будівельного кооперативу «На Музики» правовстановлюючих документів ані на земельну ділянку, ані ні жодних дозволів на встановлення тимчасових металевих гаражів. Вказала, що факт самовільного встановлення тимчасових металевих гаражів на вул. Я. Музики, біля буд. 5А вже був об`єктом розгляду у справі Господарського суду Львівської області № 914/2500/20. Крім того вказала, що Головне управління Держгеокадастру у Львівській області 30.07.2019 склало акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об`єктом - земельної ділянки. Згідно з даним актом перевірки на території Франківського району міста Львова, на несформованій земельній ділянці комунальної власності територіальної громади міста Львова, що розташована в кварталі вулиці Музики - Боткіна Граб`янки, територія КОАТУУ 4610136900, зона 07 квартал 007 розташовані металеві гаражі обслуговуючого кооперативу «Гаражний кооператив «На Музики», код ЄДРПОУ 42523270. Доступ на територію кооперативу здійснюється через заїзд, облаштований між будинками вулиці Музики, 5 вулиці Музики 9; на заїзді встановлено знак «В`їзд заборонено» з написом «крім членів» гаражного кооперативу «На Музики» та мешканців приватного сектору». Металеві гаражі кооперативу пронумеровано, загальна кількість гаражів - 41. Відомості про зареєстроване право оренди (користування) земельною ділянкою комунальної власності в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно під гаражним кооперативом - відсутні. Таким чином, на думку третьої особи, земельна ділянка орієнтовною площею 0,0500 га самовільно зайнята обслуговуючим гаражним кооперативом «На Музики» шляхом встановлення металевих гаражів (боксів) членів кооперативу, чим порушено вимоги статей 125, 126 Земельного кодексу України. Отже, обставина самовільного встановлення тимчасових металевих гаражів на вул. Я. Музики, біля буд. 5, а визначена ще у рішенні Господарського суду Львівської області та постановою Західного апеляційного господарського суду у справі № 914/2500/20. Оскільки металеві гаражі повністю самовільно встановлені, відповідно й підстави щодо скерування листа до Львівської філії ДП «Національні системи» для внесення до словника іменованих об`єктів ОК «ГБК «На Музики» відсутні Третя особа просила у задоволенні позову відмовити.

Від представниці позивача на адресу суду надійшла відповідь на відзив (вх. № 83589 від 02.11.2023) у якій заперечила доводи відповідача, викладені у відзиві. Вказала, що гаражний кооператив створено установчими зборами Обслуговуючого кооперативу «Гаражного кооперативу «На Музики», які оформлено протоколом № 1 від 01.08.2018. Стверджує, що відповідач намагається зняти з себе відповідальність посилаючись на скерування листа в юридичний департамент Львівської міської ради та інформування позивача про продовження терміну розгляду звернення, що зазначено у відзиві на позовну заяву. Лист - відповідь юридичного департаменту ЛМР, на який посилається Відповідач щодо фактичного використання та самовільно зайнятої земельної ділянки для обслуговування тимчасових металевих гаражів та відсутності відповідного рішення органу місцевого самоврядування про її надання в користування (оренду) та відсутності вчиненого правочину щодо такої земельної ділянки не заслуговує на увагу суду на думку представниці позивача, оскільки рішенням Львівського окружного адміністративного суду 24.04.2020 року, яке набрало законної сили, позовні вимоги щодо визнання протиправними та скасування розпоряджень задоволено частково. Крім цього повідомила про наявність рішення Господарського суду Львівської області від 19.05.2021, яке залишено без змін постановою Західного апеляційного господарського суду від 21.09.2021 року. Зазначила, що посилання відповідача на повноваження районної адміністрації на ухвалу Львівської міської ради від 08.07.2021 № 1081 «Про розмежування повноважень між виконавчими органами Львівської міської ради» та рішення виконавчого комітету Львівської міської ради від 08.10.2021 р. № 914 «Про затвердження Положень про районні адміністрації Львівської міської ради та їх структур» не заслуговують на увагу суду, оскільки відповідно до п. 2.2 Порядку ведення словників Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, інформація до словника вулиць про вулиці іменованих об`єктів та словника іменованих об`єктів вноситься технічним адміністратором Державного реєстру прав на підставі оформленого відповідно до законодавства повідомлення органу місцевого самоврядування, на території адміністративно-територіальної одиниці якого розташовані відповідні іменовані об`єкти, до якого за наявності додається копія розпорядчого документа (рішення/розпорядження) органу місцевого самоврядування про найменування ( перейменування ), уточнення назви вулиці іменованого об`єкта або найменування (перейменування), уточнення, зміни, ліквідації тощо іменованого об`єкта, оформленого відповідно до законодавства, а також інші документи, передбачені цим Порядком. Представниці позивача стверджує, що оскільки ОК ГБК «На Музики» розташований на території Франківського району м. Львова, тобто на території адміністративно-територіальної одиниці Франківської районної адміністрації ЛМР, то саме до неї скеровувались листи для отримання належно оформленого повідомлення органу місцевого самоврядування, на які отримано відповіді, які є предметом оскарження. Просила позов задовольнити.

Суд всебічно і повно з`ясував усі фактичні обставини справи, дослідив матеріали справи, об`єктивно оцінив докази, які мають юридичне значення для вирішення спору по суті та встановив таке.

Рішеннями виконавчого комітету Радянської районної ради народних депутатів м. Львова Львівської області № 790 від 23.11.1976, № 401 від 06.07.1982, № 702 від 16.11.1982, № 45 від 25.01.1983, № 186 від 15.03.1983, № 194 від 15.03.1983, розпорядженням виконавчого комітету Радянської районної ради народних депутатів № 197 від 26.10.1982, № 111 від 21.06.1983, № 137 від 12.05.1985, № 301 від 12.09.1988, рішенням Виконкому Радянської районної ради депутатів трудящих № 712 від 12.08.1975, № 795 від 23.11.1976, дозволено фізичним особам тимчасово встановити збірно-розбірні металеві гаражі для зберігання легкових автомобілів по вулиці Кулібіна (станом на сьогодні вулиця Музики).

Частина власників вказаних металевих гаражів 05.10.2018 створила та зареєструвала ОК «ГК «На Музики». Як слідує зі Списку присутніх на установчих зборах ГК «На Музики» від 01.08.2018 участь у створенні Кооперативу взяло 25 фізичних осіб, при тому, що на момент створення, на АДРЕСА_1 знаходився 41 гаражний бокс, що підтверджується Протоколом установчих зборів № 1 від 01.08.2018.

Відповідно до пунктів 1 та 2 Статуту ОК «ГК «На Музики» (в редакції станом на момент створення) Кооператив діє відповідно до Конституції України, ЦК України, Закону України «Про кооперацію», інших чинних законодавчих актів України та цього Статуту. Засновниками Кооперативу є фізичні особи, які прийняли рішення про його створення.

Кооператив створюється з метою задоволення економічних, соціальних та інших потреб членів Кооперативу, на основі поєднання їх особистих та колективних інтересів, розвитку їх самоорганізації, самоуправління та самоконтролю, поділу між ними витрат та можливих ризиків (п. 1 розд. 3 Статуту).

У подальшому Статут та найменування ОК «ГК «На Музики» зазнавали змін. Зокрема, 03.08.2020 було затверджено нову редакцію Статуту та змінено найменування Кооперативу на ОК «ГБК «На Музики». Втретє редакцію Статуту Кооперативу було змінено 25.03.2023.

Пунктом 2 розділу 3 Статуту Кооперативу (в редакції від 25.03.2023) передбачено види його діяльності: будівництво та обслуговування гаражів; експлуатація та ремонт службових приміщень, підсобних та технічних споруд, комунікацій та інших інженерних мереж; забезпечення охорони гаражів, що належать членам Кооперативу та майна Кооперативу; управління нерухомим майном згідно з прийнятими рішеннями правління, затвердженими рішеннями Загальних зборів (зборів Уповноважених).

Розділ 4 Статуту Кооперативу встановлює такі основні завдання Кооперативу: акумуляція фінансових коштів і матеріальних ресурсів членів Кооперативу для вирішення статутних положень та завдань; надання інформаційно-консультативних послуг членам Кооперативу; забезпечення протипожежної, екологічної, санітарної, електробезпеки та утилізації відходів на території Кооперативу; проведення діяльності, на яку Кооператив має право відповідно до мети створення Кооперативу та вимог чинного законодавства України, у тому числі будівництво, обслуговування гаражів, здійснення заходів щодо приватизації земельної ділянки, яка виділена Кооперативу; ведення обліку членів Кооперативу.

Матеріалами справи підтверджується та обставина, що після створення Кооперативу, а саме 15.11.2018 його засновникам видано 22 технічні паспорти на гаражні бокси, які знаходяться у АДРЕСА_1 , зокрема:

ОСОБА_2 - гаражний НОМЕР_1 ; ОСОБА_3 - гаражний НОМЕР_2 ; ОСОБА_4 - гаражний НОМЕР_3 ; ОСОБА_5 - гаражний НОМЕР_4 ; ОСОБА_1 - гаражний НОМЕР_5 ; ОСОБА_6 - гаражний НОМЕР_6 ; ОСОБА_7 - гаражний НОМЕР_7 ; ОСОБА_8 - гаражний НОМЕР_8 ; ОСОБА_9 - гаражний НОМЕР_9 ; ОСОБА_10 - гаражний НОМЕР_10 ; ОСОБА_11 - гаражний НОМЕР_11 ; ОСОБА_12 - гаражний НОМЕР_12 ; ОСОБА_13 - гаражний НОМЕР_13 ; ОСОБА_14 гаражний НОМЕР_14 ; ОСОБА_15 - гаражний НОМЕР_15 ; ОСОБА_16 - гаражний НОМЕР_16 ; ОСОБА_17 - гаражний НОМЕР_17 ; ОСОБА_18 - гаражний НОМЕР_18 ; ОСОБА_19 - гаражний НОМЕР_19 ; ОСОБА_20 - гаражний НОМЕР_20 ; ОСОБА_21 - гаражний бокс № 39; ОСОБА_22 - гаражний бокс № 40.

Однак, реєстрація права власності на гаражі, як об`єкти нерухомості, які знаходяться за адресою: АДРЕСА_1 , не здійснювалася, що слідує зі змісту листа ОКП ЛОР «Бюро технічної інвентаризації та експертної оцінки» № 3457 від 23.08.2023. Вказаним листом встановлено, що відповідна інформація надана відповідно до архівних даних станом на 29.12.2012. Проте, представниками сторін не долучено жодних доказів, які б підтверджували реєстрацію права власності на гаражні бокси за адресою АДРЕСА_1 після 29.12.2012.

Представниками Львівської міської ради 19.07.2023 позивача проведено обстеження земельної ділянки, яка знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 , загальною орієнтовною площею 0,2318 га та встановлено, що позивач у цій справі самовільно зайняв та фактично використовує земельну ділянку для обслуговування тимчасових металевих гаражів на вул. Музики біля буд. 5, за відсутності відповідного рішення органу місцевого самоврядування про її надання в користування (оренду) та за відсутності вчиненого правочину щодо такої земельної ділянки.

Вказані обставини також відображені в Акті обстеження земельної ділянки № 284 від 19.07.2023, до якого додається план-схема земельних ділянок.

Судом також встановлено, що протягом 2020-2021 років господарськими судами розглядалася справа № 914/2500/20 за позовом Головного управління Держгеокадастру у Львівській області до ОК «ГБК «На Музики» про повернення самовільно зайнятої земельної ділянки.

У межах справи № 914/2500/20 Львівська міська рада подала позов третьої особи, яка заявляє самостійні вимоги на предмет спору до ОК «ГБК «На Музики» про зобов`язання повернути земельну ділянку на вул. Музики 5 у м. Львові. Підставами позовних вимог були обставини неправомірного користування Кооперативом вказаною земельною ділянкою через те, що на ній знаходяться металеві гаражі.

Рішенням Господарського суду Львівської області від 19.05.2021 у справі № 914/2500/20, залишеним без змін згідно постанови Західного апеляційного господарського суду від 21.09.2021 в задоволенні позовних вимог ГУ Держегеокадастру та позовних вимог Львівської міської ради відмовлено повністю.

Постанова суду апеляційної інстанції в касаційному порядку не оскаржувалася.

Вказане судове рішення вмотивано тим, що при створенні Кооперативу, спірні металеві гаражі вже були розташовані на земельній ділянці по АДРЕСА_1 , та належали фізичним особам. Частина власників металевих гаражів створили в подальшому Кооператив. Однак доказів передачі цими членами своїх гаражів Кооперативу суду не надано; позов у справі пред`явлено до Кооперативу, як неналежного відповідача, оскільки у матеріалах справи немає доказів користування Кооперативом спірною земельною ділянкою шляхом розміщення на ній гаражів. Щодо членів Кооперативу та інших осіб, що розмістили на спірній земельній ділянці металеві гаражі, то такі є окремими суб`єктами цивільних правовідносин і до них позовні вимоги не пред`явлено.

Позивач звернувся до відповідача із листом від 30.05.2023 № 2-9623-Ф-35 у якому просив підготувати лист до Львівської філії ДП "Національні системи" для внесення до словника іменованих об`єктів Обслуговуючий Кооператив "Гаражний кооператив "На Музики", зареєстрованого за адресою АДРЕСА_1 .

Франківська районна адміністрація звернулася до Директора юридично департаменту із листом від 30.06.2023 № 4-35-28457, у якому для надання відповіді на звернення, зареєстрованого 30.05.2023 за № 2-9623-Ф- 35, просила надати юридичну оцінку щодо наявності підстав щодо скерування листа до Львівської філії ДП «Національні системи» для внесення до словника іменованих об`єктів Обслуговуючий кооператив «Гаражний кооператив «На Музики», зареєстрованого за адресою: АДРЕСА_1 .

Листом Юридичного департаменту Львівської міської ради від 04.08.2023 № 4-2901-10581 повідомлено голову Франківської районної адміністрації про те, що Юридичним департаментом 10.07.2023 скеровано лист за № 4-2901- 29987 до управління державного контролю за використанням та охороною земель Департаменту містобудування щодо проведення обстеження вказаної земельної ділянки. За результатами обстеження встановлено, що Гаражно-Будівельний Кооператив «На Музики» фактично використовує та самовільно зайняв земельну ділянку № 1 орієнтовною площею 0,2318 га для обслуговування тимчасових металевих гаражів на вул. Я. Музики, біля буд. № 5 у м. Львові за відсутності відповідного рішення органу місцевого самоврядування про її надання в користування (оренду) та за відсутності вчиненого правочину щодо такої земельної ділянки. Враховуючи вищевикладене, вважає, що відсутні підстави щодо скерування листа до Львівської філії ДП «Національні системи» для внесення до словника іменованих об`єктів Обслуговуючий кооператив «Гаражний кооператив «На Музики».

Листом від 11.08.2023 № 35-вих-99435 відповідач повідомив позивача про те, що Управлінням державного контролю за використанням та охороною земель департаменту містобудування проведено обстеження, за результатами якого, встановлено, що Гаражно-Будівельний Кооператив «На Музики» фактично використовує та самовільно зайняв земельну ділянку № 1 для обслуговування тимчасових металевих гаражів на вул. Я. Музики, біля буд. № 5 у м. Львові за відсутності відповідного рішення органу місцевого самоврядування про її надання в користування (оренду) та за відсутності вчиненого правочину щодо такої земельної ділянки обстеження щодо проведення обстеження вказаної земельної ділянки. Враховуючи викладене, повідомив позивача про відсутність підстав щодо скерування листа до львівської філії ДП «Національні системи» для внесення до словника іменованих об`єктів Обслуговуючий кооператив «Гаражний кооператив «На Музики».

Позивач не погоджується із вказаною позицією відповідача, тому звернувся із цим позовом до суду.

При вирішенні спору по суті суд керується таким.

Частиною 2 статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно ст. 2 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» (далі в редакції на момент звернення позивача до суду) державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі - державна реєстрація прав) - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Згідно з ч. 1 ст. 4 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», державній реєстрації прав підлягають: 1) право власності та право довірчої власності як спосіб забезпечення виконання зобов`язання на нерухоме майно, об`єкт незавершеного будівництва; 2) речові права на нерухоме майно, похідні від права власності: право користування (сервітут); право користування земельною ділянкою для сільськогосподарських потреб (емфітевзис); право забудови земельної ділянки (суперфіцій); право господарського відання; право оперативного управління; право постійного користування та право оренди (суборенди) земельної ділянки; право користування (найму, оренди) будівлею або іншою капітальною спорудою (їх окремою частиною), що виникає на підставі договору найму (оренди) будівлі або іншої капітальної споруди (їх окремої частини), укладеного на строк не менш як три роки; право довірчої власності (крім права довірчої власності як способу забезпечення виконання зобов`язань); 4) обтяження речових прав на нерухоме майно, об`єкт незавершеного будівництва: заборона відчуження та/або користування; арешт; іпотека; вимога нотаріального посвідчення договору, предметом якого є нерухоме майно, встановлена власником такого майна; податкова застава, предметом якої є нерухоме майно, об`єкт незавершеного будівництва; інші обтяження відповідно до закону.

Наказом Міністерства юстиції України від 06.07.2012 № 1014/5 затверджено Порядок ведення словників Державного реєстру речових прав на нерухоме майно (далі - Порядок).

Відповідно до п. 1.2. Порядку, ведення словників Державного реєстру прав здійснюється технічним адміністратором Державного реєстру прав, який забезпечує створення та супроводження програмного забезпечення, необхідного для ведення словників Державного реєстру прав, відповідає за їх технічне і технологічне забезпечення, збереження даних, що містяться у них, а також виконує інші функції, передбачені цим Порядком.

Словник іменованих об`єктів містить інформацію про іменовані об`єкти, які є ідентифікаторами об`єктів будівництва (закінчених будівництвом об`єктів) на певній території: найменування юридичних осіб/об`єднань громадян у разі, якщо юридичні особи не були утворені (гаражних кооперативів, садових товариств тощо), автомобільних доріг, урочищ, полонин, лісництв, масивів, залізниць (перегонів, станцій, роз`їздів, пікетів, дільниць, їх кілометрів), комплексів будівель та споруд, комплексів гідротехнічних/електротехнічних споруд, заповідників, парків тощо (п. 1.11 Порядку).

Словник вулиць населених пунктів та вулиць іменованих об`єктів (далі - словник вулиць) містить назви вулиць, провулків, площ, бульварів, проспектів, проїздів тощо кожного населеного пункту України (далі - вулиці) та назви вулиць іменованих об`єктів (п. 1.12 Порядку).

Інформація до словника типів заяв, словника типів рішень, словника типів закінчених будівництвом об`єктів, словника видів іншого речового права та словника типів документів вноситься технічним адміністратором Державного реєстру прав на підставі повідомлення Міністерства юстиції України, оформленого відповідно до законодавства (п. 2.1 Порядку).

Згідно з абзацами третім і четвертим пункту 2.2. Порядку, інформація до словника вулиць про вулиці іменованих об`єктів та словника іменованих об`єктів вноситься технічним адміністратором Державного реєстру прав на підставі оформленого відповідно до законодавства повідомлення органу місцевого самоврядування, на території адміністративно-територіальної одиниці якого розташовані відповідні іменовані об`єкти, до якого (за наявності) додаються копія розпорядчого документа (рішення/розпорядження) органу місцевого самоврядування про найменування (перейменування), уточнення назви вулиці іменованого об`єкта або найменування (перейменування), уточнення, зміни, ліквідації тощо іменованого об`єкта, оформленого відповідно до законодавства, а також інші документи, передбачені цим Порядком.

Розпорядчі документи (рішення/розпорядження), якими затверджено довідники / локальні переліки вулиць, іменованих об`єктів, проте не містять чітких та вичерпних відомостей про їх найменування (перейменування), уточнення, зміну, ліквідацію тощо не можуть слугувати підставою для внесення інформації до словників.

Згідно з п. 2.3 Порядку Внесення інформації до словників Державного реєстру прав здійснюється протягом десяти робочих днів з дати отримання технічним адміністратором Державного реєстру прав відповідного повідомлення. У випадку, якщо інформація, що міститься у повідомленні, потребує додаткового уточнення, внесення інформації до словників Державного реєстру прав здійснюється протягом п`яти робочих днів після отримання необхідної уточненої інформації.

Внесення інформації до словника АТУ здійснюється на підставі повідомлення, у якому мають міститися такі відомості:

назва адміністративно-територіальної автономії у складі України - для об`єктів, розташованих на території Автономної Республіки Крим;

назва області (крім Автономної Республіки Крим, міст Києва та Севастополя);

назва району;

назва територіальної громади (у випадках, передбачених цим Порядком);

назва населеного пункту (п. 3.1. Порядку).

Відповідно до п. 5.1. Порядку внесення інформації до словника іменованих об`єктів про такі іменовані об`єкти як садове/садівницьке/садівниче товариство, гаражний/гаражно-будівельний кооператив, урочище/полонина, масив, заповідник, парк здійснюється на підставі повідомлення, у якому мають міститися такі відомості:

назва іменованого об`єкта;

місце розташування іменованого об`єкта (область, район, населений пункт/територіальна громада);

наявність/відсутність власних вулиць;

належність до певного масиву/об`єднання.

До повідомлення додаються (за наявності):

копії документів, у яких чітко зазначено повну назву іменованого об`єкта, зокрема свідоцтво про об`єднання громадян, витяг з установчих документів, протокол установчих зборів тощо (у разі, якщо відомості про іменований об`єкт не містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань);

копії документів, які підтверджують належність товариства/кооперативу до певного масиву або об`єднання (у разі зазначення про таку належність у повідомленні).

Отже, Порядком передбачено, що інформація до словника іменованих об`єктів та словника вулиць вноситься на підставі повідомлення органу місцевого самоврядування, а не будь-яких інших юридичних осіб чи фізичних осіб, тоді як контроль за такою інформацією здійснюють посадові особи органів місцевого самоврядування, які надали відповідну інформацію.

При цьому, вказаним порядком не передбачено права юридичних осіб на подання відповідних заяв чи зобов`язання органу місцевого самоврядування подати відповідне повідомлення для внесення змін до словника іменованих об`єктів та словника вулиць.

В той же час, відповідно до ст. 40 Конституції України, усі мають право направляти індивідуальні чи колективні письмові звернення або особисто звертатися до органів державної влади, органів місцевого самоврядування та посадових і службових осіб цих органів, що зобов`язані розглянути звернення і дати обґрунтовану відповідь у встановлений законом строк.

Закон України «Про звернення громадян» регулює питання практичної реалізації громадянами України наданого їм Конституцією України права вносити в органи державної влади, об`єднання громадян відповідно до їх статуту пропозиції про поліпшення їх діяльності, викривати недоліки в роботі, оскаржувати дії посадових осіб, державних і громадських органів. Закон забезпечує громадянам України можливості для участі в управлінні державними і громадськими справами, для впливу на поліпшення роботи органів державної влади і місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності, для відстоювання своїх прав і законних інтересів та відновлення їх у разі порушення.

Відповідно до ст. 7 Закону України «Про звернення громадян» звернення, оформлені належним чином і подані у встановленому порядку, підлягають обов`язковому прийняттю та розгляду.

Якщо питання, порушені в одержаному органом державної влади, місцевого самоврядування, підприємствами, установами, організаціями незалежно від форм власності, об`єднаннями громадян або посадовими особами зверненні, не входять до їх повноважень, воно в термін не більше п`яти днів пересилається ними за належністю відповідному органу чи посадовій особі, про що повідомляється громадянину, який подав звернення. У разі якщо звернення не містить даних, необхідних для прийняття обґрунтованого рішення органом чи посадовою особою, воно в той же термін повертається громадянину з відповідними роз`ясненнями.

Забороняється направляти скарги громадян для розгляду тим органам або посадовим особам, дії чи рішення яких оскаржуються.

Приписи ст. 15 Закону України «Про звернення громадян» визначають, що органи державної влади, місцевого самоврядування та їх посадові особи, керівники та посадові особи підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності, об`єднань громадян, до повноважень яких належить розгляд заяв (клопотань), зобов`язані об`єктивно і вчасно розглядати їх, перевіряти викладені в них факти, приймати рішення відповідно до чинного законодавства і забезпечувати їх виконання, повідомляти громадян про наслідки розгляду заяв (клопотань).

Відповідь за результатами розгляду заяв (клопотань) в обов`язковому порядку дається тим органом, який отримав ці заяви і до компетенції якого входить вирішення порушених у заявах (клопотаннях) питань, за підписом керівника або особи, яка виконує його обов`язки.

Рішення про відмову в задоволенні вимог, викладених у заяві (клопотанні), доводиться до відома громадянина в письмовій формі з посиланням на Закон і викладенням мотивів відмови, а також із роз`ясненням порядку оскарження прийнятого рішення.

Відповідно до ч. 1 ст. 20 Закону України «Про звернення громадян» звернення розглядаються і вирішуються у термін не більше одного місяця від дня їх надходження.

Як встановлено судом, позивач звернувся до відповідача із листом від 30.05.2023 № 2-9623-Ф-35 у якому просив підготувати лист до Львівської філії ДП "Національні системи" для внесення до словника іменованих об`єктів Обслуговуючий Кооператив "Гаражний кооператив "На Музики", зареєстрованого за адресою м. Львів, вул. Я. Музики 5А.

Франківська районна адміністрація звернулася до Директора юридично департаменту із листом від 30.06.2023 № 4-35-28457, у якому для надання відповіді на звернення, зареєстрованого 30.05.2023 за № 2-9623-Ф- 35, просила надати юридичну оцінку щодо наявності підстав щодо скерування листа до Львівської філії ДП «Національні системи» для внесення до словника іменованих об`єктів Обслуговуючий кооператив «Гаражний кооператив «На Музики», зареєстрованого за адресою: м. Львів вул. Я. Музики 5А.

Листом Юридичного департаменту Львівської міської ради від 04.08.2023 № 4-2901-10581 повідомлено голову Франківської районної адміністрації про те, що Юридичним департаментом 10.07.2023 скеровано лист за № 4-2901- 29987 до управління державного контролю за використанням та охороною земель Департаменту містобудування щодо проведення обстеження вказаної земельної ділянки. За результатами обстеження встановлено, що Гаражно-Будівельний Кооператив «На Музики» фактично використовує та самовільно зайняв земельну ділянку № 1 орієнтовною площею 0,2318 га для обслуговування тимчасових металевих гаражів на вул. Я. Музики, біля буд. № 5 у м. Львові за відсутності відповідного рішення органу місцевого самоврядування про її надання в користування (оренду) та за відсутності вчиненого правочину щодо такої земельної ділянки. Враховуючи вищевикладене, вважає, що відсутні підстави щодо скерування листа до Львівської філії ДП «Національні системи» для внесення до словника іменованих об`єктів Обслуговуючий кооператив «Гаражний кооператив «На Музики».

Листом від 11.08.2023 № 35-вих-99435 відповідач повідомив позивача про те, що Управлінням державного контролю за використанням та охороною земель департаменту містобудування проведено обстеження, за результатами якого, встановлено, що Гаражно-Будівельний Кооператив «На Музики» фактично використовує та самовільно зайняв земельну ділянку № 1 для обслуговування тимчасових металевих гаражів на вул. Я. Музики, біля буд. № 5 у м. Львові за відсутності відповідного рішення органу місцевого самоврядування про її надання в користування (оренду) та за відсутності вчиненого правочину щодо такої земельної ділянки обстеження щодо проведення обстеження вказаної земельної ділянки. Враховуючи викладене, повідомив позивача про відсутність підстав щодо скерування листа до львівської філії ДП «Національні системи» для внесення до словника іменованих об`єктів Обслуговуючий кооператив «Гаражний кооператив «На Музики».

При цьому, як вказано вище, Порядком передбачено, що інформація до словника іменованих об`єктів та словника вулиць вноситься на підставі повідомлення органу місцевого самоврядування, а не будь-яких інших юридичних осіб чи фізичних осіб, тоді як контроль за такою інформацією здійснюють посадові особи органів місцевого самоврядування, які надали відповідну інформацію.

З аналізу вказаних приписів Порядку ведення словників Державного реєстру речових прав на нерухоме майно судом встановлено, що перелік інформації, яка має бути зазначена у повідомленні про внесення інформації до словника іменованих об`єктів, є вичерпним.

У той же час, Словник іменованих об`єктів є частиною Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

З вищевказаних положень чинного законодавства суд дійшов висновку, що обов`язковою умовою для внесення відомостей до Словника іменованих об`єктів є частиною Державного реєстру речових прав на нерухоме майно є наявність відповідного майна у власності особи, відомості стосовно якої вносяться до такого Словника.

Позивачем не надано доказів наявності у нього права власності або права користування земельною ділянкою по вул. Я. Музики біля буд. № 5 у м. Львові як і не надано доказів на спростування інформації, зазначеної у листі ОКП ЛОР «Бюро технічної інвентаризації та експертної оцінки» № 3457 від 23.08.2023 про те, що реєстрація права власності на гаражі, як об`єкти нерухомості, які знаходяться за адресою: АДРЕСА_1 , не здійснювалася.

Таким чином, відповідач, реалізуючи функцію контролю за інформацією, що вноситься до словника іменованих об`єктів та словника вулиць встановив відсутність права власності та/або користування Обслуговуючого кооперативу "Гаражно-Будівельний кооператив "На Музики" на земельну ділянку по вул. Я. Музики біля буд. № 5 у м. Львові, діяв правомірно.

Крім того, позивачем не наведено аргументів на підтвердження підстав внесення спірної інформації до Словника іменованих об`єктів за відсутності права власності у нього нерухоме майно.

У зв`язку з зазначеним суд дійшов висновку про необґрунтованість позовних вимог та відсутність підстав для їх задоволення.

Згідно ч.ч. 1, 2 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Отже, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень законодавства України, доказів, наявних у матеріалах справи, суд дійшов висновку про обґрунтованість позовних вимог та вважає їх такими, що не підлягають задоволенню.

У силу приписів ст. 139 КАС України судові витрати покладаються на позивача.

Керуючись ст.ст. 19-20, 22, 72-77, 90, 132, 134, 139, 241-246, 250, 255, 293, 295 КАС України, суд -

ВИРІШИВ:

1. У задоволенні позову відмовити повністю.

2. Судові витрати розподілу не підлягають.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів до Восьмого апеляційного адміністративного суду. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Позивач: Обслуговуючий кооператив "Гаражно-Будівельний кооператив "На Музики" (79053 м. Львів вул. Музики 5а; код ЄДРПОУ 42523270).

Відповідач: Франківська районна державна адміністрація Львівської міської ради (79057 м. Львів вул. Генерала Чупринки 85; код ЄДРПОУ 04056121).

Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача,: Львівська міська рада (79008 м. Львів пл. Ринок 1; код ЄДРПОУ 04055896).

Суддя Р.П. Качур

СудЛьвівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення02.04.2024
Оприлюднено04.04.2024
Номер документу118077906
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері містобудування; архітектурної діяльності

Судовий реєстр по справі —380/20814/23

Постанова від 18.10.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Обрізко Ігор Михайлович

Ухвала від 17.06.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Обрізко Ігор Михайлович

Ухвала від 17.06.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Обрізко Ігор Михайлович

Ухвала від 03.06.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Обрізко Ігор Михайлович

Ухвала від 06.05.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Обрізко Ігор Михайлович

Рішення від 02.04.2024

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Качур Роксолана Петрівна

Ухвала від 02.04.2024

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Качур Роксолана Петрівна

Ухвала від 02.10.2023

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Качур Роксолана Петрівна

Ухвала від 07.09.2023

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Качур Роксолана Петрівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні