ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
18 жовтня 2024 рокуЛьвівСправа № 380/20814/23 пров. № А/857/10222/24
Восьмий апеляційний адміністративний суд в складі:
головуючого суддіОбрізко І.М.,
суддівІщук Л.П., Шинкар Т.І.,
розглянувши у порядку письмового провадження у місті Львові апеляційну скаргу обслуговуючого кооперативу «Гаражно - будівельний кооператив «На Музики» на рішення Львівського окружного адміністративного суду від 02 квітня 2024 року, прийняте суддею Качур Р.П. у місті Львові, у справі за позовом обслуговуючого кооперативу «Гаражно - будівельний кооператив «На Музики» до Франківської районної адміністрації Львівської міської ради, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, Львівська міська рада про зобов`язання вчинити дії,-
встановив:
обслуговуючий кооператив «Гаражно-будівельний кооператив «На Музики» (надалі ОК «ГБК «На Музики», позивач) звернувся в суд з позовом до Франківської районної державної адміністрації (надалі - відповідач) про зобов`язання скерувати лист до Львівської філії ДП «Національні системи» для внесення до Словника іменованих об`єктів «Обслуговуючий кооператив «Гаражно-будівельний кооператив «На Музики».
Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 02 квітня 2024 відмовлено в задоволенні позову.
Суд виходив з того, що інформація до Словника іменованих об`єктів та словника вулиць вноситься на підставі повідомлення органу місцевого самоврядування, тоді як контроль за такою інформацією здійснюють посадові особи органів місцевого самоврядування, які надали відповідну інформацію.
При цьому, законодавством не передбачено права юридичних осіб на подання відповідних заяв чи зобов`язання органу місцевого самоврядування подати відповідне повідомлення для внесення змін до Словника іменованих об`єктів та словника вулиць.
Суд звернув увагу на те, що обов`язковою умовою для внесення відомостей до Словника іменованих об`єктів є частиною Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, наявність відповідного майна у власності особи, відомості стосовно якої вносяться до такого Словника.
Позивачем не надано доказів наявності у нього права власності або права користування земельною ділянкою, як і не надано доказів на спростування інформації, зазначеної у листі ОКП ЛОР «Бюро технічної інвентаризації та експертної оцінки» № 3457 від 23.08.2023 про те, що реєстрація права власності на гаражі, як об`єкти нерухомості, які знаходяться за адресою: м. Львів вул. Музики 5, не здійснювалася.
Крім того, позивачем не наведено аргументів на підтвердження підстав внесення спірної інформації до Словника іменованих об`єктів за відсутності права власності у нього на нерухоме майно.
Не погодившись із зазначеним судовим рішенням, ОК «ГБК «На Музики» подав апеляційні скарги. Вважає, що судом першої інстанції ухвалено рішення із невідповідністю висновків, викладених у рішенні суду, обставинам справи та із неправильним застосуванням норм матеріального та процесуального права. Просить скасувати рішення та прийняти постанову, якою задовольнити позов.
В обґрунтування апеляційної скарги зазначає, що вказані металеві гаражі встановлені на підставі розпоряджень та рішень Радянської районної ради на земельній ділянці та у відповідності до списку землекористувачів і землевласників Франківського району м. Львова. Рішенням виконавчого комітету Львівської міської ради № 51 від 06.02.1998 затверджено матеріали інвентаризації усіх категорій земель м. Львова. Затверджені матеріали інвентаризації усіх категорій земель м. Львова вважати даними державного земельного кадастру.
Всі ці матеріали були предметом дослідження в судах, на підставі яких ухвалено судові рішення.
Рішення Господарського суду Львівської області від 19.05.2021, постанова Західного апеляційного господарського суду від 21.09.2021 та рішення Львівського окружного адміністративного суду від 24.04.2020 набрали законної сили. В таких наведено всі мотиви, на які посилалися суди при ухваленні рішень і являються доказом, так як в таких встановлено всі обставини, що мають значення для вирішення спору по суті.
Звертає увагу на те, що позивач як юридична особа не може подати до Львівської філії ДП «Національні системи» для внесення до Словника іменованих об`єктів через відсутність листа Франівської районної адміністрації Львівської міської ради, а оформлення права власності на гаражі не має жодного відношення до предмета спору.
Відповідно до пункту 3 частини першої статті 311 Кодексу адміністративного судочинства України суд апеляційної інстанції може розглянути справу без повідомлення учасників справи (в порядку письмового провадження) за наявними у справі матеріалами, якщо справу може бути вирішено на підставі наявних у ній доказів, у разі подання апеляційної скарги на рішення суду першої інстанції, які ухвалені в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у порядку письмового провадження).
Заслухавши доповідь головуючого судді, дослідивши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, апеляційний суд приходить до висновку, що апеляційна скарга підлягає до часткового задоволення, а провадження у справі закриттю, у зв`язку з тим, що даний спір не підлягає розгляду в порядку адміністративного судочинства.
Судом встановлено, що рішеннями виконавчого комітету Радянської районної ради народних депутатів м. Львова Львівської області № 790 від 23.11.1976, № 401 від 06.07.1982, № 702 від 16.11.1982, № 45 від 25.01.1983, № 186 від 15.03.1983, № 194 від 15.03.1983, розпорядженням виконавчого комітету Радянської районної ради народних депутатів № 197 від 26.10.1982, № 111 від 21.06.1983, № 137 від 12.05.1985, № 301 від 12.09.1988, рішенням виконкому Радянської районної ради депутатів трудящих № 712 від 12.08.1975, № 795 від 23.11.1976, дозволено фізичним особам тимчасово встановити збірно-розбірні металеві гаражі для зберігання легкових автомобілів по вулиці Кулібіна (станом на сьогодні вулиця Музики).
Частина власників вказаних металевих гаражів 05.10.2018 створила та зареєструвала ОК «ГК «На Музики». Як слідує зі Списку присутніх на установчих зборах ГК «На Музики» від 01.08.2018 участь у створенні кооперативу взяло 25 фізичних осіб, при тому, що на момент створення, на АДРЕСА_1 знаходився 41 гаражний бокс, що підтверджується протоколом установчих зборів № 1 від 01.08.2018.
Відповідно до пунктів 1 та 2 Статуту ОК «ГК «На Музики» (в редакції станом на момент створення) кооператив діє відповідно до Конституції України, ЦК України, Закону України «Про кооперацію», інших чинних законодавчих актів України та цього Статуту. Засновниками кооперативу є фізичні особи, які прийняли рішення про його створення.
Кооператив створюється з метою задоволення економічних, соціальних та інших потреб членів кооперативу, на основі поєднання їх особистих та колективних інтересів, розвитку їх самоорганізації, самоуправління та самоконтролю, поділу між ними витрат та можливих ризиків (п. 1 розд. 3 Статуту).
У подальшому Статут та найменування ОК «ГК «На Музики» зазнавали змін. Зокрема, 03.08.2020 було затверджено нову редакцію Статуту та змінено найменування кооперативу на ОК «ГБК «На Музики». Втретє редакцію Статуту кооперативу було змінено 25.03.2023.
Пунктом 2 розділу 3 Статуту кооперативу (в редакції від 25.03.2023) передбачено види його діяльності: будівництво та обслуговування гаражів; експлуатація та ремонт службових приміщень, підсобних та технічних споруд, комунікацій та інших інженерних мереж; забезпечення охорони гаражів, що належать членам Кооперативу та майна Кооперативу; управління нерухомим майном згідно з прийнятими рішеннями правління, затвердженими рішеннями загальних зборів (зборів Уповноважених).
Розділ 4 Статуту кооперативу встановлює такі основні завдання кооперативу: акумуляція фінансових коштів і матеріальних ресурсів членів кооперативу для вирішення статутних положень та завдань; надання інформаційно-консультативних послуг членам кооперативу; забезпечення протипожежної, екологічної, санітарної, електробезпеки та утилізації відходів на території кооперативу; проведення діяльності, на яку кооператив має право відповідно до мети створення кооперативу та вимог чинного законодавства України, у тому числі будівництво, обслуговування гаражів, здійснення заходів щодо приватизації земельної ділянки, яка виділена кооперативу; ведення обліку членів кооперативу.
Матеріалами справи підтверджується та обставина, що після створення кооперативу, а саме 15.11.2018 його засновникам видано 22 технічні паспорти на гаражні бокси, які знаходяться у АДРЕСА_1 , зокрема:
ОСОБА_1 - гаражний НОМЕР_1 ; ОСОБА_2 - гаражний НОМЕР_2 ; ОСОБА_3 - гаражний НОМЕР_3 ; ОСОБА_4 - гаражний НОМЕР_4 ; ОСОБА_5 - гаражний НОМЕР_5 ; ОСОБА_6 - гаражний НОМЕР_6 ; ОСОБА_7 - гаражний НОМЕР_7 ; ОСОБА_8 - гаражний НОМЕР_8 ; ОСОБА_9 - гаражний НОМЕР_9 ; ОСОБА_10 - гаражний НОМЕР_10 ; ОСОБА_11 - гаражний НОМЕР_11 ; ОСОБА_12 - гаражний НОМЕР_12 ; ОСОБА_13 - гаражний бокс № 29; ОСОБА_14 гаражний НОМЕР_13 ; ОСОБА_15 - гаражний НОМЕР_14 ; ОСОБА_16 - гаражний НОМЕР_15 ; ОСОБА_17 - гаражний НОМЕР_16 ; ОСОБА_18 - гаражний НОМЕР_17 ; ОСОБА_19 - гаражний НОМЕР_18 ; ОСОБА_20 - гаражний НОМЕР_19 ; ОСОБА_21 - гаражний бокс № 39; ОСОБА_22 - гаражний бокс № 40.
Однак, реєстрація права власності на гаражі, як об`єкти нерухомості, які знаходяться за адресою: АДРЕСА_1 , не здійснювалася, що слідує зі змісту листа ОКП ЛОР «Бюро технічної інвентаризації та експертної оцінки» № 3457 від 23.08.2023. Вказаним листом встановлено, що відповідна інформація надана відповідно до архівних даних станом на 29.12.2012. Проте, представниками сторін не долучено жодних доказів, які б підтверджували реєстрацію права власності на гаражні бокси за адресою АДРЕСА_1 після 29.12.2012.
Представниками Львівської міської ради 19.07.2023 проведено позивача обстеження земельної ділянки, яка знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 , загальною орієнтовною площею 0,2318 га та встановлено, що останній у цій справі самовільно зайняв та фактично використовує земельну ділянку для обслуговування тимчасових металевих гаражів на вул. Музики біля буд. 5, за відсутності відповідного рішення органу місцевого самоврядування про її надання в користування (оренду) та за відсутності вчиненого правочину щодо такої земельної ділянки.
Вказані обставини також відображені в Акті обстеження земельної ділянки № 284 від 19.07.2023, до якого додається план-схема земельних ділянок.
Судом також встановлено, що протягом 2020-2021 років господарськими судами розглядалася справа № 914/2500/20 за позовом Головного управління Держгеокадастру у Львівській області до ОК «ГБК «На Музики» про повернення самовільно зайнятої земельної ділянки.
У межах справи № 914/2500/20 Львівська міська рада подала позов третьої особи, яка заявляє самостійні вимоги на предмет спору до ОК «ГБК «На Музики» про зобов`язання повернути земельну ділянку на вул. Музики 5 у м. Львові. Підставами позовних вимог були обставини неправомірного користування кооперативом вказаною земельною ділянкою через те, що на ній знаходяться металеві гаражі.
Рішенням Господарського суду Львівської області від 19.05.2021 у справі № 914/2500/20, залишеним без змін згідно постанови Західного апеляційного господарського суду від 21.09.2021 в задоволенні позовних вимог ГУ Держегеокадастру та позовних вимог Львівської міської ради відмовлено повністю.
Вказане судове рішення мотивовано тим, що при створенні кооперативу, спірні металеві гаражі вже були розташовані на земельній ділянці по АДРЕСА_1 , та належали фізичним особам. Частина власників металевих гаражів створили в подальшому кооператив. Однак доказів передачі цими членами своїх гаражів кооперативу суду не надано; позов у справі пред`явлено до кооперативу, як неналежного відповідача, оскільки у матеріалах справи немає доказів користування кооперативом спірною земельною ділянкою шляхом розміщення на ній гаражів. Щодо членів кооперативу та інших осіб, що розмістили на спірній земельній ділянці металеві гаражі, то такі є окремими суб`єктами цивільних правовідносин і до них позовні вимоги не пред`явлено.
Позивач звернувся до відповідача із листом від 30.05.2023 № 2-9623-Ф-35 у якому просив підготувати лист до Львівської філії ДП «Національні системи» для внесення до Словника іменованих об`єктів ОК «ГБК «На Музики», зареєстрованого за адресою м. Львів, вул. Я. Музики 5А.
Франківська районна адміністрація звернулася до Директора юридично департаменту із листом від 30.06.2023 № 4-35-28457, у якому для надання відповіді на звернення, зареєстрованого 30.05.2023 за № 2-9623-Ф- 35, просила надати юридичну оцінку щодо наявності підстав щодо скерування листа до Львівської філії ДП «Національні системи» для внесення до Словника іменованих об`єктів Обслуговуючий кооператив «Гаражний кооператив «На Музики», зареєстрованого за адресою: м. Львів вул. Я. Музики 5А.
Листом Юридичного департаменту Львівської міської ради від 04.08.2023 № 4-2901-10581 повідомлено голову Франківської районної адміністрації про те, що Юридичним департаментом 10.07.2023 скеровано лист за № 4-2901- 29987 до управління державного контролю за використанням та охороною земель Департаменту містобудування щодо проведення обстеження вказаної земельної ділянки. За результатами обстеження встановлено, що ГБК «На Музики» фактично використовує та самовільно зайняв земельну ділянку № 1 орієнтовною площею 0,2318 га для обслуговування тимчасових металевих гаражів на вул. Я. Музики, біля буд. № 5 у м. Львові за відсутності відповідного рішення органу місцевого самоврядування про її надання в користування (оренду) та за відсутності вчиненого правочину щодо такої земельної ділянки. Враховуючи вищевикладене, вважає, що відсутні підстави щодо скерування листа до Львівської філії ДП «Національні системи» для внесення до Словника іменованих об`єктів Обслуговуючий кооператив «Гаражний кооператив «На Музики».
Листом від 11.08.2023 № 35-вих-99435 відповідач повідомив позивача про те, що Управлінням державного контролю за використанням та охороною земель департаменту містобудування проведено обстеження, за результатами якого, встановлено, що ГБК «На Музики» фактично використовує та самовільно зайняв земельну ділянку № 1 для обслуговування тимчасових металевих гаражів за вказаною адресою. Враховуючи викладене, повідомив позивача про відсутність підстав щодо скерування листа до Львівської філії ДП «Національні системи» для внесення до Словника іменованих об`єктів ОК «ГБК «На Музики».
Відповідно достатті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свободвід 04 листопада 1950 кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом.
Згідно із частиною першоюстатті 2 КАС Українизавданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
На підставі пункту 7 частини першоїстатті 4 КАС Українисуб`єктом владних повноважень є орган державної влади, орган місцевого самоврядування, їх посадова чи службова особа, інший суб`єкт при здійсненні ними публічно-владних управлінських функцій на підставі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень, або наданні адміністративних послуг.
Пунктом 1 частини першоїстатті 19 КАС Українивизначено, що юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи в публічно-правових спорах, зокрема спорах фізичних чи юридичних осіб із суб`єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи індивідуальних актів), дій чи бездіяльності, крім випадків, коли для розгляду таких спорів законом установлено інший порядок судового провадження.
Отже, до компетенції адміністративних судів належать спори фізичних чи юридичних осіб з органом державної влади, органом місцевого самоврядування, їхньою посадовою або службовою особою, предметом яких є перевірка законності рішень, дій чи бездіяльності цих органів (осіб), прийнятих або вчинених ними при здійсненні владних управлінських функцій, крім спорів, для яких законом установлений інший порядок судового вирішення.
Публічно-правовий спір має особливий суб`єктний склад. Участь суб`єкта владних повноважень є обов`язковою ознакою для того, щоб класифікувати спір як публічно-правовий. Проте сама собою участь у спорі суб`єкта владних повноважень не дає підстав ототожнювати спір з публічно-правовим та відносити його до справ адміністративної юрисдикції.
Під час визначення предметної юрисдикції справ суди повинні виходити із суті права та/або інтересу, за захистом якого звернулася особа, заявлених вимог, характеру спірних правовідносин, змісту та юридичної природи обставин у справі.
Визначальною ознакою справи адміністративної юрисдикції є суть (зміст, характер) спору. Публічно-правовий спір, на який поширюється юрисдикція адміністративних судів, є спором між учасниками публічно-правових відносин і стосується саме цих відносин.
Разом з тим приватноправові відносини вирізняються наявністю майнового чи немайнового інтересу учасника. Спір має приватноправовий характер, якщо він обумовлений порушенням або загрозою порушення приватного права чи інтересу, як правило майнового, конкретного суб`єкта, що підлягає захисту в спосіб, передбачений законодавством для сфери приватноправових відносин, навіть якщо до порушення приватного права чи інтересу призвели управлінські дії суб`єктів владних повноважень.
Як установлено матеріалами справи, ОК «ГБК «На Музики» звернувся в суд з позовом про зобов`язання відповідача скерувати лист до Львівської філії ДП «Національні системи» для внесення до Словника іменованих об`єктів ОК «ГБК «На Музики».
Відповідно до пункту 2.3 розділу 2 Порядку ведення словників Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, затвердженогонаказом Міністерства юстиції України від 06 липня 2012 № 1014/5, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 09 липня 2012 за № 1151/21463, інформація до словника іменованих об`єктів та словника вулиць вноситься на підставі повідомлення органу місцевого самоврядування, оформленого відповідно до законодавства, на території адміністративно-територіальної одиниці якого розташовані відповідні вулиці або іменовані об`єкти, до якого додається копія відповідного рішення щодо найменування (перейменування) вулиці або найменування (перейменування), уточнення, зміни, ліквідації тощо іменованого об`єкта.
Контроль за повноту інформації, що вноситься до словника адміністративно-територіального устрою України, словника іменованих об`єктів та словника вулиць, здійснюють посадові особи органів місцевого самоврядування, які надали відповідну інформацію.
Як свідчать матеріали справи, позивач заперечує правомірність відмови відповідача щодо внесення до Словника іменованих об`єктів Обслуговуючий кооператив «Гаражний кооператив «На Музики», зареєстрованого за адресою м. Львів, вул. Я. Музики 5А, оскільки не погоджується з тим, що він фактично використовує та самовільно зайняв земельну ділянку № 1 орієнтовною площею 0,2318 га для обслуговування тимчасових металевих гаражів на вул. Я. Музики, біля буд. № 5 у м. Львові.
Згідно з пунктом 6 частини першоїстатті 20 ГПК Українигосподарські суди розглядають справи у спорах щодо права власності чи іншого речового права на майно (рухоме та нерухоме, в тому числі землю), реєстрації або обліку прав на майно, яке (права на яке) є предметом спору, визнання недійсними актів, що порушують такі права, крім спорів, стороною яких є фізична особа, яка не є підприємцем, та спорів щодо вилучення майна для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності, а також справи у спорах щодо майна, що є предметом забезпечення виконання зобов`язання, сторонами якого є юридичні особи та (або) фізичні особи - підприємці.
Оскільки позовні вимоги у справі заявлено на внесення до Словника іменованих об`єктів ОК «ГБК «На Музики», а також оскільки дослідженню у межах цієї справи підлягають обставини щодо майнових прав ОК «ГБК «На Музики» на земельну ділянку № 1 орієнтовною площею 0,2318 га для обслуговування тимчасових металевих гаражів на вул. Я. Музики, біля буд. № 5 у м. Львові, колегія суддів приходить до висновку про те, що, незважаючи на участь у спорі суб`єкта владних повноважень, цей спір не є публічно-правовим, а має вирішуватися судами за правиламиГПК України.
Зазначений вище висновок апеляційного суду відповідає позиції Верховного Суду, викладеній у постанові від 22 січня 2020 у справі № 640/18604/18.
Відповідно до пункту 1 частини першої статті 238 Кодексу адміністративного судочинства України суд закриває провадження у справі, якщо справу не належить розглядати в порядку адміністративного судочинства.
За таких обставин слід закрити провадження у справі, роз`яснивши позивачу що даний спір підлягає до розгляду в порядку господарського судочинства України.
Керуючись ст.ст. 243, 308, 315, 319, 321, 322, 325, 328 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-
постановив:
Апеляційну скаргу обслуговуючого кооперативу «Гаражно - будівельний кооператив «На Музики» задовольнити частково.
Скасувати рішення Львівського окружного адміністративного суду від 02 квітня 2024 року у справі № 380/20814/23.
Провадження у справі за позовом обслуговуючого кооперативу «Гаражно - будівельний кооператив «На Музики» до Франківської районної адміністрації Львівської міської ради, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, Львівська міська рада про зобов`язання вчинити дії - закрити.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття, та може бути оскаржена до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення, шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду.
Головуючий суддя І. М. Обрізко судді Л. П. Іщук Т. І. Шинкар
Суд | Восьмий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 18.10.2024 |
Оприлюднено | 21.10.2024 |
Номер документу | 122413516 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері містобудування; архітектурної діяльності |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Обрізко Ігор Михайлович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Качур Роксолана Петрівна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Качур Роксолана Петрівна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Качур Роксолана Петрівна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Качур Роксолана Петрівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні