РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
і м е н е м У к р а ї н и
02 квітня 2024 року м. Рівне№460/8896/20
Рівненський окружний адміністративний суд у складі судді Махаринця Д.Є., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи, адміністративну справу за позовом
Фізична особа-підприємець ОСОБА_1 доГощанська районна рада про визнання протиправним та скасування рішення, -
В С Т А Н О В И В:
Фізична особа-підприємець ОСОБА_1 (далі позивач) звернувся з позовом до Гощанської районної ради (далі відповідач) про визнання протиправним та скасування рішення №596 від 20.10.2020 "Про встановлення (зміну) меж села Андрусіїв на території Липківської сільської ради Гощанського району Рівненської області".
Ухвалою суду 14.01.2021 відкрито провадження в справі, вирішено її розгляд проводити за правилами спрощеного позовного провадження без виклику сторін.
Ухвалою суду від 01.06.2021зупинено провадження у справі до набрання законної сили рішенням у справі №460/464/20.
Ухвалою суду від 22.05.2023 поновлено провадження у справі.
Позов обґрунтовано протиправністю спірного рішення.
Відповідач подав відзив на позовну заяву. В обґрунтування заперечень вказав, що рішенням №596 жодним чином не порушено права, свободи або законні інтереси позивача.
Дослідивши матеріали справи, з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги та заперечення, оцінивши докази, які мають юридичне значення для вирішення спору по суті, суд встановив такі обставини та відповідні їм правовідносини.
Позивач є фізичною особою - підприємцем, що підтверджується відомостями з Єдиного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.
В 2009 році позивач отримав в строкове платне користування земельну ділянку для риборозведення за рахунок земель водного фонду, що знаходиться за межами території Липківської сільської ради в селі Андрусіїв.
09 березня 2009 року у смт.Гоща, було укладено Договір оренди землі, стороною якого є Орендодавець - Гощанська районна державна адміністрація та Орендар - фізична особа підприємець ОСОБА_1 .
За умовами даного договору Орендодавець надав, а Орендар прийняв в строкове платне користування земельну ділянку для риборозведення, площею 13,43 га., яка знаходиться за межами с. Андрусіїв на території Липківської сільської ради Гощанського району, Рівненської області за межами населеного пункту. Договір укладено на 10 (десять) років.
01 червня 2009 року у смт.Гоща, було укладено Договір оренди водного об`єкта, стороною якого є Орендодавець - Гощанська районна державна адміністрація та Орендар - фізична особа підприємець ОСОБА_1 .
За умовами договору Орендодавець надав, а Орендар прийняв в строкове платне користування земельну ділянку для риборозведення, загальною площею 13,43 га, площа водного дзеркала 6,79 га., яка знаходиться за межами с. Андрусіїв на території Липківської сільської ради Гощанського району, Рівненської області за межами населеного пункту.
Рішенням Гощанської районної ради Рівненської області (сьомого скликання) №543 від 18 грудня 2019 року "Про встановлення (зміну) меж села Липки на території Липківської сільської ради Гощанського району Рівненської області" затверджено проект землеустрою щодо встановлення (зміни) меж села Липки на території Липківської сільської ради Гощанського району Рівненської області; внесено зміни в межі села Липки на території Липківської сільської ради Гощанського району Рівненської області згідно з додатком: виключено з меж села Липки 0,4905 гектара земель; включено в межі села Липки 119,0505 гектара земель; затверджено територію села Липки загальною площею 280,3600 гектарів.
Також, рішенням Гощанської районної ради Рівненської області (сьомого скликання) №544 від 18 грудня 2019 року "Про встановлення (зміну) меж села Андрусіїв на території Липківської сільської ради Гощанського району Рівненської області" затверджено проект землеустрою щодо встановлення (зміни) меж села Андрусіїв на території Липківської сільської ради Гощанського району Рівненської області; внесено зміни в межі села Андрусіїв на території Липківської сільської ради Гощанського району Рівненської області, включивши в межі села Андрусіїв 108,2770 гектара земель згідно з додатком та затверджено територію села Андрусіїв загальною площею 198,0770 гектарів.
Рішенням Рівненського окружного адміністративного суду від 21.07.2020 у справі №460/464/20 визнано протиправним та скасовано рішення Гощанської районної ради Рівненської області № 544 від 18.12.2019 року "Про встановлення (зміну) меж села Андрусіїв на території Липківської сільської ради Гощанського району Рівненської області".
Зазначене рішення набрало законної сили 09.12.2021.
Приймаючи зазначене рішення, суд дійшов висновку, що станом на 18.12.2019, тобто дату прийняття рішень Гощанської районної ради проект землеустрою щодо зміни меж села Андрусіїв не відповідав вимогам чинного законодавства України, докази оприлюднення проекту у встановленому порядку відсутні, а відтак, при прийнятті свого рішення відповідач діяв не на підставі, не в межах повноважень та не у спосіб встановлений чинним законодавством України.
Рішенням Гощанської районної ради Рівненської області (сьомого скликання) №596 від 20.10.2020 "Про встановлення (зміну) меж села Андрусіїв на території Липківської сільської ради Гощанського району Рівненської області" затверджено проект землеустрою щодо встановлення (зміни) меж села Андрусіїв на території Липківської сільської ради Гощанського району Рівненської області; внесено зміни в межі села Андрусіїв на території Липківської сільської ради Гощанського району Рівненської області, включивши в межі села Андрусіїв 108,2770 гектара земель згідно з додатком та затверджено територію села Андрусіїв загальною площею 198,0770 гектарів.
Не погоджуючись з таким рішенням відповідача позивач звернувся до суду з цим позовом.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд виходив з такого.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до частини 5 статті 59 Закону №280 Закону України "Про місцеве самоврядування" акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування нормативно-правового характеру набирають чинності з дня їх офіційного оприлюднення, якщо органом чи посадовою особою не встановлено пізніший строк введення цих актів у дію, а згідно частини 11 цієї ж статі Закону №280 акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування підлягають обов`язковому оприлюдненню та наданню за запитом відповідно до Закону України "Про доступ до публічної інформації"; проекти актів органів місцевого самоврядування оприлюднюються в порядку, передбаченому Законом України "Про доступ до публічної інформації", крім випадків виникнення надзвичайних ситуацій та інших невідкладних випадків, передбачених законом, коли такі проекти актів оприлюднюються негайно після їх підготовки.
Відповідно до статті 10-1 Закону №2939 Закону України "Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні" (далі Закон 2939) розпорядники інформації зобов`язані надавати публічну інформацію у формі відкритих даних на запит, оприлюднювати і регулярно оновлювати її на єдиному державному веб-порталі відкритих даних та на своїх веб-сайтах.
Пунктом 2 частини 1 та частиною 3 статті 15 Закону №2939 визначено, що розпорядники інформації зобов`язані оприлюднювати нормативно-правові акти, акти індивідуальної дії (крім внутрішньоорганізаційних), прийняті розпорядником, проекти рішень, що підлягають обговоренню, інформацію про нормативно-правові засади діяльності. Проекти нормативно-правових актів, рішень органів місцевого самоврядування, розроблені відповідними розпорядниками, оприлюднюються ними не пізніш як за 20 робочих днів до дати їх розгляду з метою прийняття.
Отже, з наведеного вище вбачається, що проекти рішень органів місцевого самоврядування, не пізніш як за 20 робочих днів до дати їх розгляду оприлюднюються органами місцевого самоврядування з метою прийняття.
Рішенням Рівненського окружного адміністративного суду у справі №460/464/20 відповідачем порушено порядок оприлюднення проекту рішень від 18.12.2019 за номерами 543 та 544.
Поряд з цим, не дочекавшись набрання законної сили вказаного судового рішення відповідачем було прийняте рішення №596 від 20.10.2020, яке за своїм змістом є аналогічним рішенню №544.
Судом у справі №460/464/20 було також встановлено, що 13 вересня 2019 року Головним управлінням Держгеокадастру в Рівненській області на замовлення ПП «Земельний наділ» проведено обов`язкову державну експертизу землевпорядної документації, а саме, проекту землеустрою щодо встановлення (зміни) меж села Андрусів Липківської сільської ради Гощанського району Рівненської області.
За результатами проведення обов`язкової експертизи Головним управлінням Держгеокадастру у Рівненській області було прийнято висновок № 270 від 13.09.2019 року згідно якого проект землеустрою визнано таким, що не відповідає вимогам чинного законодавства України, встановленим нормам і правилам і оцінюється негативно.
В подальшому, ПП «Земельний наділ» подав вищевказану документацію на повторну державну експертизу землевпорядної документації,
За результатами повторної експертизи було прийнято висновок від 11.12.2019 № 364, відповідно до якого проект землеустрою визнано таким , що в цілому відповідає вимогам чинного законодавства України, встановленим нормам і правилам, оцінюється позитивно при умові виправлення зауважень в п. 10 Висновку. Контроль за виправленням зауважень покладається на Головне управління Держгеокадастру у Рівненській області.
У пункті 10 Висновку зазначено наступні зауваження: до проекту землеустрою долучити (вшити) копію рішення районної ради про встановлення площі с. Андрусів 89,8 га; долучити каталоги координат земельних ділянок, які включаються в межі с. Андрусів в УСК-2000.
18 грудня 2019 року Гощанською районною, радою прийнято рішення № 544 яким затверджується проект землеустрою щодо встановлення (зміни) меж села Андрусів на території Липківської сільської ради Гощанського району Рівненської області незважаючи на те, що зауваження до вказаного проекту землеустрою розробником усунено не було.
На час прийняття відповідачем вказаного вище рішення Головним управлінням Держгеокадастру відмітки про усунення зауважень зазначених в пункті 10 висновку державної експертизи землевпорядної документації від №364 здійснено не було.
Відповідно до ст.1 Закону України "Про державну експертизу землевпорядної документації" від 17.06.2004 року №1808-IV (далі - Закон №1808) державна - експертиза землевпорядної документації (далі - державна експертиза) - це діяльність, метою якої є дослідження, перевірка, аналіз та оцінка об`єктів експертизи на предмет їх відповідності вимогам законодавства, встановленим стандартам, нормам і правилам, а також підготовка обґрунтованих висновків для прийняття рішень щодо об`єктів експертизи.
Відповідно до статті 9 Закону №1808 визначено, що проекти щодо встановлення (зміни) меж адміністративно-територіальних одиниць підлягають обов`язковій державній експертизі землевпорядної документації.
Згідно з частиною 1, 2 статті 35 Закону №1808 результатом проведення державної експертизи є висновок державної експертизи. Висновки державної експертизи повинні містити оцінку допустимості та можливості прийняття рішення щодо об`єкта державної експертизи і враховувати соціально-економічні наслідки.
Відповідно до частини 6 статті 35 Закону №1808 у разі якщо об`єкт державної експертизи не повною мірою відповідає вимогам законодавства, встановленим стандартам, нормам і правилам, він повертається на доопрацювання. При цьому вказуються конкретні вимоги відповідно до яких необхідно внести зміни і доповнення до об`єкта державної експертизи.
Тобто, якщо об`єкт державної експертизи підготовлений згідно з вимогами законодавства, встановленими стандартами, нормами і правилами, то він позитивно оцінюється та погоджується. У разі необхідності погодження маже обумовлюватися певними умовами щодо додаткового опрацювання окремих питань та внесення коректив, виконання яких не потребує суттєвих доробок.
Позитивні висновки державної експертизи щодо об`єктів обов`язкової державної експертизи є підставою для прийняття відповідного рішення органами виконавчої влади чи органами місцевого самоврядування, відкриття фінансування робіт з реалізації заходів, передбачених відповідною документацією.
Реалізація заходів, передбачених документацією із землеустрою та документацією з оцінки земель, види яких визначені законом, а також матеріалами і документацією державного земельного кадастру щодо об`єктів обов`язкової державної експертизи, без позитивних висновків державної експертизи забороняється.
У разі якщо об`єкт державної експертизи не повною мірою відповідає вимогам законодавства, встановленим стандартам, нормам і правилам, він повертається на доопрацювання. При цьому вказуються конкретні вимоги, відповідно до яких необхідно внести зміни і доповнення до об`єкта державної експертизи.
Об`єкт державної експертизи, який не відповідає вимогам законодавства, встановленим стандартам, нормам і правилам, оцінюється негативно і не погоджується. Негативна оцінка об`єкта державної експертизи повинна бути всебічно обґрунтована відповідно до вимог законодавства, встановлених стандартів, норм і правил. . '
Висновки державної експертизи після їх затвердження спеціально уповноваженим органом виконавчої влади у сфері державної експертизи є обов`язковими для прийняття до розгляду замовником і врахування при прийнятті відповідного рішення щодо об`єктів державної експертизи.
Абзацом 3 і 8 ст. 35 Закону 1808 передбачено, що якщо об`єкт державної експертизи підготовлений згідно з вимогами законодавства, встановленими стандартами, нормами і правилами, то він позитивно оцінюється та погоджується. У разі необхідності погодження може обумовлюватися певними умовами щодо додаткового опрацювання окремих питань та внесення коректив, виконання яких не потребує суттєвих доробок. Висновки державної експертизи після їх затвердження спеціально уповноваженим органом виконавчої влади у сфері державної експертизи є обов`язковими для прийняття до розгляду замовником і врахування при прийнятті відповідного рішення щодо об`єктів державної експертизи.
Пунктом 3.5.9. Методики проведення державної експертизи землевпорядної документації, затвердженої наказом Держкомзему від 03.12.2004 №391 встановлено, що контроль за усуненням зауважень державної експертизи здійснюють виконавці експертизи (експерти) чи, за їх дорученням, керівники територіальних органів Держгеокадастру. Факт внесення виправлень, врахування зазначених у висновку зауважень та пропозицій посвідчується відповідним записом на висновку експертизи керівника експертного підрозділу або керівника територіального органу Держгеокадастру, на якого покладено контроль за усуненням зауважень державної експертизи.
Так, Згідно пункту 3.5.9. Методики проведення державної експертизи землевпорядної документації контроль за усуненням зауважень державної експертизи здійснюють виконавці експертизи (експерти) чи, за їх дорученням, керівники територіальних органів Держгеокадастру. Контроль за виправленням зауважень зазначених у висновку від 11.12.2019 №364 згідно пункту 11 покладено на Головне управлінням Держгеокадастру у Рівненській області.
Як вже зазначалося, судом на час прийняття відповідачем рішення №544 Головним управлінням Держгеокадастру відмітки про усунення зауважень зазначених в пункті 10 висновку державної експертизи землевпорядної документації від №364 здійснено не було.
Відповідачем не доведено та не спростовано, що при прийнятті спірного рішення такі зауваження землевпорядної документації були враховані та усунуті.
Враховуючи викладене, рішення №596 від 20.10.2020 "Про встановлення (зміну) меж села Андрусіїв на території Липківської сільської ради Гощанського району Рівненської області" є протиправним та підлягає скасуванню.
Згідно з ч.1, 2 ст.77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст.78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
З огляду на зазначене, суд дійшов висновку, що позовні вимоги є обґрунтованими та підлягають задоволенню.
Відповідно до частини 1 статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Керуючись статтями 241-246, 255, 257-262, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В :
Позов задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати рішення Гощанської районної ради Рівненської області №596 від 20.10.2020 "Про встановлення (зміну) меж села Андрусіїв на території Липківської сільської ради Гощанського району Рівненської області".
Стягнути на користь фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 за рахунок бюджетних асигнувань Гощанської районної ради судовий збір у сумі 2102,00грн.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.
Учасники справи:
Позивач - Фізична особа-підприємець ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , ЄДРПОУ/РНОКПП НОМЕР_1 )
Відповідач - Гощанська районна рада (вул. Незалежності, 72,смт. Гоща,Рівненська область,35400, ЄДРПОУ/РНОКПП 24171930)
Суддя Д.Є. Махаринець
Суд | Рівненський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 02.04.2024 |
Оприлюднено | 04.04.2024 |
Номер документу | 118078942 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них |
Адміністративне
Рівненський окружний адміністративний суд
Д.Є. Махаринець
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні