П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 120/4224/23
Головуючий суддя 1-ої інстанції - Заброцька Людмила Олександрівна
Суддя-доповідач - Ватаманюк Р.В.
01 квітня 2024 року
м. Вінниця
Сьомий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
головуючого судді: Ватаманюка Р.В.
суддів: Капустинського М.М. Сапальової Т.В. ,
розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Вінницькій області, як відокремленого підрозділу ДПС на рішення Вінницького окружного адміністративного суду від 27 червня 2023 року у справі за адміністративним позовом товариства з обмеженою відповідальністю "Юзефо-Миколаївська біогазова компанія" до Головного управління ДПС у Вінницькій області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити дії,
В С Т А Н О В И В :
І. КОРОТКИЙ ЗМІСТ ПОЗОВНИХ ВИМОГ
Позивач звернувся із позовом до Вінницького окружного адміністративного суду в якому просив:
Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС у Вінницькій області з питань зупинення реєстрації податкових накладних / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 20.03.2023 №8452354/41830261 про відмову в реєстрації податкової накладної №7 від 31.01.2023 товариства з обмеженою відповідальністю "Юзефо-Миколаївська біогазова компанія" в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну товариства з обмеженою відповідальністю "Юзефо-Миколаївська біогазова компанія" №7 від 31.01.2023 днем її первинної подачі на реєстрацію.
ІІ. ЗМІСТ СУДОВОГО РІШЕННЯ СУДУ ПЕРШОЇ ІНСТАНЦІЇ
Рішенням Вінницького окружного адміністративного суду від 27.06.2023 позов задоволено повністю.
Приймаючи оскаржуване рішення суд першої інстанції виходив з того, що зважаючи на наявність передбачених законодавством документів, які свідчать про здійснення господарських операцій між позивачем та його контрагентом, а також враховуючи те, що такі документи були надані контролюючому органу, проте залишені ним поза увагою, то у відповідача не було достатніх підстав для відмови у проведенні реєстрації податкової накладної позивача.
ІІІ. ДОВОДИ АПЕЛЯЦІЙНОЇ СКАРГИ
Не погоджуючись із рішенням суду першої інстанції, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій просить суд скасувати вказане рішення та прийняти нове, яким відмовити в задоволенні позову повністю.
В обґрунтування апеляційної скарги апелянт вказав, що судом першої інстанції безпідставно не враховано те, що позивачем документально не підтверджено по якій події виписана податкова накладна від 31.01.2023 №7 на суму 15977191,75грн., а саме: платіжні документи або акт наданих послуг, або акт взаєморозрахунків з відповідними сумою і датою.
Оскільки позивачем не надано достатньо документів, які повинні супроводжувати господарську операцію відповідно до правових норм, то контролюючим органом прийнято правомірне рішення про відмову в реєстрації податкової накладної.
Також скаржник вказує про дискреційні повноваження податкового органу.
ІV. ВІДЗИВ НА АПЕЛЯЦІЙНУ СКАРГУ
Позивач правом подання письмового відзиву на апеляційну скаргу не скористався, що в силу вимог ч. 4 ст. 304 КАС України не перешкоджає перегляду рішення суду першої інстанції.
V. РУХ СПРАВИ У СУДІ АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЇ
Ухвалою суду від 09.10.2023 відкрито апеляційне провадження у справі та призначено справу до апеляційного розгляду в порядку письмового провадження.
Враховуючи, що рішення суду першої інстанції прийняте у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін, а в матеріалах справи достатньо доказів для прийняття законного і обґрунтованого рішення, колегія суддів визнала за можливе розглянути справу в порядку письмового провадження на підставі п.3 ч.1 ст.311 КАС України.
VІ. ФАКТИЧНІ ОБСТАВИНИ СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНІ СУДОМ ПЕРШОЇ ІНСТАНЦІЇ
Відповідно до інформації з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань Товариство з обмеженою відповідальністю Юзефо-Миколаївська біогазова компанія зареєстроване з 26.12.2017 та основними видами його економічної діяльності між іншим є: 35.11. Виробництво електроенергії (основний); 46.90 Неспеціалізована оптова торгівля; 35.12 Передача електроенергії; 35.1.3 Розподілення електроенергії; 35.14 Торгівля електроенергією; 38.21 Оброблення та видалення безпечних відходів.
05.12.2019 між ДП Гарантований покупець (далі гарантований покупець) та ТОВ Юзефо-Миколаївська біогазова компанія (далі виробник за зеленим тарифом) укладено договір № 1097/01.
Згідно з п. 1 Договору № 1097/01 виробник за зеленим тарифом зобов`язується продавати, а гарантований покупець зобов`язується купувати всю відпущену електричну енергію, вироблену виробником за зеленим тарифом, та здійснювати її оплату відповідно до умов цього Договору та законодавства України, у тому числі Порядку купівлі електричної енергії за зеленим тарифом, затвердженого постановою НКРЕКП від 26.04.2019 №641 (далі - Порядок).
Відповідно до пунктів 3.1 3.3 договору №1097/01 обсяг фактично проданої та купленої електричної енергії визначається відповідно положень глави 8 Порядку на підставі даних обліку, наданих гарантованому покупцю адміністратором комерційного обліку відповідно до глави 7 Порядку.
Розрахунок за куплену гарантованим покупцем електроенергію здійснюється грошовими коштами, що перераховуються на поточний рахунок виробника за зеленим тарифом з урахуванням ПДВ.
Оплата товарної продукції (електричної енергії), купленої гарантованим покупцем у виробників за "зеленим" тарифом у розрахунковому місяці, та формування актів купівлі-продажу електричної енергії та актів купівлі-продажу відшкодування частки вартості врегулювання небалансу електричної енергії здійснюються відповідно до положень глави 10 Порядку.
У січні 2023 року, відповідно до банківських виписок № 273905 від 16.01.2023 на суму 7146616,12 грн., в тому числі ПДВ 1191102,69 грн.; № 275799 від 25.01.2023 на суму 6364933,94 грн., в тому числі ПДВ 1060822,32 грн.; № 278391 від 31.01.2023 на суму 33662,34 грн., в тому числі ПДВ 5 610,39 грн., № 277057 від 31.01.2023 на суму 2431979,35 грн., в тому числі ПДВ 405329,89 грн. ТОВ Юзефо-Миколаївська біогазова компанія отримало кошти в сумі 15977191, 5 грн., в тому числі ПДВ 2662865,29 грн. від ДП Гарантований покупець згідно умов договору №1097/01.
Відповідно до пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України, позивачем виписана і направлена на реєстрацію зведена податкова накладна від 31.01.2023 №7, на обсяг постачання ( база оподаткування ) без урахування податку на додану вартість - 28051,95 грн, суму податку на додану вартість 5610,39 грн. та на обсяг постачання ( база оподаткування ) без урахування податку на додану вартість - 13286274,51 грн, сума податку на додану вартість - 2657254,90 грн. Загальна сума коштів, що підлягає сплаті, з урахуванням ПДВ - 15977191,75 грн, загальна сума ПДВ - 2662865,29 грн.
Згідно з квитанцією від 14.02.2023 зазначену податкову накладну прийнято, але реєстрація зупинена. Підставою зупинення реєстрації зазначено: обсяг постачання товарів/послуг 2716, дорівнює або перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій та запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
На виконання вимог, які вказані в квитанції від 14.02.2023, позивачем подано повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкової накладної, реєстрацію якої зупинено, №1 від 06.03.2023, до якого долучено пояснення від 06.03.2023 №239 та копії документів щодо здійснення господарської операції в кількості 31 додатку.
Відповідно до квитанції №2 від 07.03.2023 повідомлення від 06.03.2023 №1 про надання пояснень та копії документів щодо податкової накладеної/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено, прийнято до розгляду. Про виявлені помилки чи зауваження не зазначено.
10.03.2023 Комісією ГУ ДПС у Вінницькій області направлено позивачу повідомлення №8402993/41830261 про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Відповідно до змісту вищезазначеного повідомлення контролюючий орган запропонував надати: копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено: первині документи щодо постачання / придбання товарів / послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунків-фактури / інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних; первинні документи щодо постачання послуг; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків.
У графі додаткова інформація вказано: документально не підтверджено по якій події виписана податкова накладна від 31.01.2023 №7 на суму 15977191,75грн., а саме: платіжні документи або акт наданих послуг, або акт взаєморозрахунків з відповідними сумою і датою.
20.03.2023 прийнято рішенням комісії про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №8452354/41830261, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної від 31.01.2023 №7, у зв`язку із ненаданням / частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку.
При цьому. в додатковій інформації не зазначено, які саме конкретні документи не надано.
Не погоджуючись із рішенням №8452354/41830261 від 20.03.2023, ТОВ Юзефо-Миколаївська біогазова компанія подало скаргу від 21.03.2023 до ДПС України.
За результатами розгляду скарги позивача, відповідачем 2 прийнято рішення від 28.03.2023 №30377/41830261/2, яким залишено скаргу без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН без змін.
Вважаючи рішення №8452354/41830261 від 20.03.2023 протиправним та таким, що підлягає скасуванню, позивач звернувся до суду з цим адміністративним позовом.
VІІ. ПОЗИЦІЯ СЬОМОГО АПЕЛЯЦІЙНОГО АДМІНІСТРАТИВНОГО СУДУ
Апеляційний суд погоджується з висновками суду першої інстанції за такими доводами.
Відповідно до ч.2 ст.19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Пунктом 201.10 статті 201 ПК України від 02.12.2010 № 2755-VI передбачено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Відповідно до вимог п. 201.16 ст. 201 ПК України від 02.12.2010 № 2755-VI реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Пунктами 10-11 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165 (далі - Порядок № 1165) визначено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Відповідно до пунктів 2-4 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 №520 (далі Порядок №520) прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС.
Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у терміни, визначені пунктом 9 цього Порядку, та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу.
У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.
Пунктом 5 Порядку № 520 визначено перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:
- договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
- договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
- первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;
- розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
- документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Відповідно до рішення від 20.03.2023 № 8452354/41830261 відповідач 1 відмовив у реєстрації податкової накладної, посилаючись на ненаданням / часткове надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку.
Водночас у графі додаткова інформація не вказано жодного конкретного документу, який не було надано позивачем.
Колегія суддів зазначає, що можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення контролюючим органом конкретного критерію оцінки ступеня ризиків, а також зазначення у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної чіткого переліку документів, чого зроблено не було. Надіслані позивачем письмові пояснення з копіями первинних та інших документів відображають зміст господарської операції позивача із його контрагентом та були достатніми для прийняття податковим органом рішення про реєстрацію податкової накладної.
Вказане узгоджується із висновками Верховного Суду викладеними у постанові від 13.12.2023 у справі № 500/4191/22.
При цьому Верховним Судом у постанові від 18.01.2024 у справі № 440/5989/20 вказано, що надаючи юридичну оцінку рішенням про відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування, суди першої та апеляційної інстанцій обґрунтовано врахували, що у квитанціях про зупинення їх реєстрації не було зазначено конкретного переліку документів, необхідних для їх реєстрації. З врахуванням цієї обставини, невідповідність вимоги контролюючого органу в квитанціях про зупинення реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування щодо надання документам правової визначеності виключала для контролюючого органу можливість прийняття негативного для позивача рішення з підстав невиконання ним вимоги. Можливість виконання платником податків обов`язку надати документи, необхідні для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних / розрахунків коригування, прямо залежить від чіткого визначення контролюючим органом конкретного переліку цих документів.
Загальними вимогами, яким повинен відповідати акт індивідуальної дії, як акт правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість. В разі незазначення в індивідуальному акті підстав його прийняття (фактичних і юридичних), чітких та зрозумілих мотивів його прийняття, такий акт не може вважатися правомірним.
З огляду на неконкретність вимоги контролюючого органу про надання документів, рішення про відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування не відповідають критерію обґрунтованості.
При цьому відсутність певного документа чи ненадання його контролюючому органу не може бути саме по собі підставою для відмови в реєстрації податкової накладної.
Разом з тим, матеріалами справи підтверджується, що позивачем після отримання квитанції від 14.02.2023 щодо зупинення реєстрації податкової накладної від 31.01.2023 № 7 направлено на адресу податкового органу повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкової накладної, реєстрацію якої зупинено, №1 від 06.03.2023, до якого долучено пояснення від 06.03.2023 №239 та копії документів щодо здійснення господарської операції в кількості 31 додатку.
За змістом пояснень, позивачем серед іншого зазначено, що у ТОВ "Юзефо-Миколаївська біогазова компанія" виникли податкові зобов`язання по правилу касового методу, тому була виписана і направлена на реєстрацію зведена податкова накладна № 7 від 31.01.2023.
Як встановлено судом першої інстанції, ТОВ Юзефо-Миколаївська біогазова компанія на виконання вимог договору №1097/01 від 05.12.2019 здійснює продаж електричної енергії, виробленої за зеленим тарифом (код УКТ ЗЕД 2716 00 00 00 Електроенергія), ДП Гарантований покупець, тому позивач визначає дату виникнення податкового кредиту саме за касовим методом, тобто з дати списання коштів з банківського рахунку (видачі з каси) платника податку або дата надання інших видів компенсацій вартості поставлених (або тих, що підлягають поставці) йому товарів (послуг).
Оскільки у січні 2023 року з рахунків ДП Гарантований покупець переведено на рахунки ТОВ Юзефо-Миколаївська біогазова компанія грошові кошти в загальному розмірі - 15977191, 5 грн., в тому числі ПДВ 2662865,29 грн., то у позивача виникло право на складення податкової накладної саме на вищезазначену суму.
Надходження коштів на банківський рахунок позивача від ДП Гарантований покупець підтверджується наявними у справі банківськими виписками: № 273905 від 16.01.2023 на суму 7146616,12 грн., в тому числі ПДВ 1191102,69 грн.; № 275799 від 25.01.2023 на суму 6364933,94 грн., в тому числі ПДВ 1060822,32 грн.; № 278391 від 31.01.2023 на суму 33662,34 грн., в тому числі ПДВ 5610,39 грн., № 277057 від 31.01.2023 на суму 2431979,35 грн., в тому числі ПДВ 405329,89 грн.
При цьому позивач у поясненнях від 06.03.2023 вказав про застосування ним саме касового методу при складені податкової накладної від 31.01.2023 №7, а не правила першої події, однак такі доводи не враховано Комісією та вказано про відсутність документального підтвердження по якій події складена податкова накладна.
З приводу наявного в матеріалах справи акту купівлі-продажу електроенергії від 31.01.2023, у якому вказана загальна вартість електроенергії 17505352,63 грн., у тому числі ПДВ - 2917558,77 грн., судом першої інстанції вірно враховано, що розбіжності наявні в такому акті та в поданій на реєстрацію податковій накладні пояснюються застосуванням позивачем касового методу. Тобто враховуючи те, що контрагент позивача оплатив поставлений товар в обсязі меншому, ніж зазначено у акті від 31.01.2023, то у ТОВ Юзефо-Миколаївська біогазова компанія виникли підстави для складення податкової накладної лише на суму списаних коштів з банківського рахунку платника податку.
Посилання відповідачів на те, що позивачем не надано копій відповідних документів, що підтверджують інформацію, зазначену в податковій накладній, є безпідставними, оскільки на підтвердження здійснення господарських операцій платником надано копії первинних документів, які були надіслані до податкового органу позивачем разом з повідомленням №1 від 06.03.2023.
При цьому надіслані позивачем копії первинних та інші документи відображають господарські операції ТОВ "Юзефо-Миколаївська біогазова компанія" та є достатніми для прийняття рішень про реєстрацію спірної податкової накладної.
Отже зважаючи на наявність передбачених законодавством документів, які свідчать про здійснення господарських операцій між позивачем та його контрагентом, а також враховуючи те, що такі документи були надані контролюючому органу, проте залишені ним поза увагою, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що у відповідача не було достатніх підстав для відмови у проведенні реєстрації податкової накладної позивача.
Таким чином, зважаючи на наявність достатніх документів для спростування сумнівів про ризиковість операцій, а також на те, що такі документи були надані контролюючому органу, останній не мав правових підстав для відмови позивачу у реєстрації податкової накладної.
Відтак наявні правові підстави для задоволення позову шляхом визнання протиправним та скасування рішення від 20.03.2023 №8452354/41830261 про відмову в реєстрації податкової накладної від 31.01.2023 №7 ТОВ "Юзефо-Миколаївська біогазова компанія" в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Щодо позовних вимог в частині зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати податкову накладну від 31.01.2023 №7 в Єдиному реєстрі податкових накладних, слід зазначити наступне.
Відповідно до частини 3 статті 245 КАС України, у разі скасування нормативно-правового або індивідуального акта суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.
Згідно пунктів 201.1, 201.10 статті 201 Податкового кодексу України, реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних віднесено до обов`язків платника податків.
У той же час, наведені норми розраховані на відсутність спірних правовідносин, позаяк у випадку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування механізм її подальшої реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних є іншим.
Згідно з пунктом 19, 20 Порядку №1246 податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструються у день: 1) прийняття комісією рішення про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; 2) набрання законної сили рішенням суду про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення суду).
У разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.
Оскільки матеріалами справи підтверджується, що надані позивачем документи були достатніми для реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про необхідність зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати податкову накладну № 7 від 31.01.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних датою її фактичного подання.
Крім того, застосування у цій справі способу захисту порушеного права позивача шляхом зобов`язання ДПС України зареєструвати подані позивачем податкові накладні в ЄРПН не є втручанням в дискреційні повноваження та відповідає завданням адміністративного судочинства, регламентованим статтею 2 КАС України.
Аналогічний підхід щодо обрання способу захисту порушеного права застосовано Верховним Судом у постановах від 31.01.2018 у справі № 825/849/17 та від 06.03.2018 у справі № 826/4475/16.
Також у постанові від 17.05.2023 у справі № 140/14282/20 Верховний Суд зазначив, що зобов`язання ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних подану позивачем податкову накладну датою її фактичного надходження є дотриманням судом гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений, та належним способом захисту порушеного права.
VІІІ. ВИСНОВОК ЗА РЕЗУЛЬТАТАМИ РОЗГЛЯДУ АПЕЛЯЦІЙНОЇ СКАРГИ
Оскільки доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції ухвалив оскаржуване рішення відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права, а тому підстави для його скасування або зміни відсутні.
Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 315, 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Керуючись ст.ст. 243, 250, 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд
П О С Т А Н О В И В :
апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Вінницькій області, як відокремленого підрозділу ДПС залишити без задоволення, а рішення Вінницького окружного адміністративного суду від 27 червня 2023 року - без змін.
Постанова суду набирає законної сили відповідно до ст. 325 КАС України та оскарженню не підлягає, крім випадків передбачених п. 2 ч. 5 ст. 328 КАС України.
Головуючий Ватаманюк Р.В. Судді Капустинський М.М. Сапальова Т.В.
Суд | Сьомий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 01.04.2024 |
Оприлюднено | 04.04.2024 |
Номер документу | 118082571 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних |
Адміністративне
Сьомий апеляційний адміністративний суд
Ватаманюк Р.В.
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Заброцька Людмила Олександрівна
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Заброцька Людмила Олександрівна
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Заброцька Людмила Олександрівна
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Заброцька Людмила Олександрівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні