Рішення
від 21.03.2024 по справі 923/1137/20
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

65119, м. Одеса, просп. Шевченка, 29, тел.: (0482) 307-983, e-mail: inbox@od.arbitr.gov.ua

веб-адреса: http://od.arbitr.gov.ua


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"21" березня 2024 р.м. Одеса Справа № 923/1137/20

Господарський суд Одеської області

У складі судді Желєзної С.П.

Секретаря судових засідань Босової Ю.С.

За участю представників сторін:

Від позивача: Здоровєйщева Т.Ю. на підставі ордеру;

Від відповідача: Табакар В.С. на підставі довіреності;

Від третьої особи: не з`явився;

Розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю "Укрсільгоспмаш" до Херсонської міської ради Херсонської області, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача: Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області, про визнання договору оренди земельної ділянки укладеним,

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю "Укрсільгоспмаш" (далі по тексту ТОВ "Укрсільгоспмаш") звернулось до Господарського суду Херсонської області з позовом до Херсонської міської ради Херсонської області (далі по тексту Рада) про визнання договору оренди земельної ділянки площею 68,1393 га, під виробничою базою, яка знаходиться в м. Херсоні по вул. Тираспольській 1, кадастровий номер ділянки 6510136900:01:001:1952, укладеним в редакції позивача.

Позовні вимоги обґрунтовані фактом ухилення відповідача від підписання договору у запропонованій позивачем редакції незважаючи на раніше прийняте відповідачем рішення від 27.12.2017 № 1168 "Про затвердження ТОВ "Укрсільгоспмаш" проектів землеустрою та передачу в оренду земельних ділянок».

ТОВ "Укрсільгоспмаш" зазначає, що відмова відповідача укласти договір оренди земельної ділянки з посиланням на відсутність затвердженої нормативної грошової оцінки земель м. Херсон є безпідставною, оскільки в такому випадку під час визначення розміру орендної плати слід керуватись абзацом 2 п. 288.5.1 ст. 288 Податкового кодексу України.

Рада під час розгляду справи заперечувала проти задоволення позову, вказуючи про відсутність правових підстав для розрахунку орендної плати на підставі нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по області. Так, на думку Ради, нормативна грошова оцінка має визначатись із урахуванням витягу за 2019 рік, виданого Головним управлінням Держгеокадастру у Херсонській області.

Головне управління Держгеокадастру у Херсонській області заперечувало проти задоволення заявлених позивачем вимог, зазначаючи про неможливість надання витягів про нормативну грошову оцінку земельних ділянок, оскільки рішення Ради про нормативну грошову оцінку були скасовані.

Рішенням Господарського суду Херсонської області від 09.02.2021 по даній справі, залишеним без змін постановою Південно-західного апеляційного господарського суду від 17.06.2021, позов задоволено в повному обсязі, визнано укладеним договір оренди земельної ділянки комунальної власності, площею 68,1393 га, кадастровий номер 6510136900:01:001:1952, що розташована по вулиці Тираспольська, 1, м. Херсон, Херсонської області, у редакції позивача.

Проте, постановою Верховного Суду від 17.11.2021 касаційну скаргу Ради було задоволено частково, рішення від 09.02.2021 та постанова від 17.06.2021 були скасовані, справа №923/1137/20 передана на новий розгляд до суду першої інстанції.

Верховним Судом у постанові від 17.11.2021 зазначено, що суди попередніх інстанцій, приймаючи рішення про визнання договору оренди землі укладеним із застосуванням правового механізму, передбаченого положеннями ГК України, якими врегульовано питання укладення, зміни і розірвання господарських договорів, не врахували положення закону щодо розмежування відносин у сфері господарювання з іншими видами відносин, зокрема земельними, не застосували законодавство, яке підлягає застосуванню до цих правовідносин, тому дійшли передчасного висновку про наявність правових підстав для задоволення позову.

Верховним Судом у постанові від 17.11.2021 було враховано правовий висновок Великої Палати Верховного Суду, наведений у постанові від 16.02.2021 у справі № 921/530/18, згідно якого до спору, який виник між сторонами у земельних відносинах положення ГК України, відповідно до частини 1 статті 4 цього Кодексу, не застосовуються.

Відповідно до ст. 316 ГПК України вказівки, що містяться у постанові суду касаційної інстанції, є обов`язковими для суду першої та апеляційної інстанцій під час нового розгляду справи. Постанова суду касаційної інстанції не може містити вказівок для суду першої або апеляційної інстанції про достовірність чи недостовірність того чи іншого доказу, про переваги одних доказів над іншими, про те, яка норма матеріального права повинна бути застосована і яке рішення має бути прийнято за результатами нового розгляду справи.

Після надходження матеріалів справи до Господарського суду Херсонської області за результатами проведеного повторного автоматичного розподілу, дану справу було передано на розгляд судді Соловйова К.В., який ухвалою від 12.01.2022 прийняв справу до свого провадження.

Розпорядженням голови Верховного Суду від 18.03.2022 № 11/0/9-22 Про зміну територіальної підсудності судових справ в умовах воєнного стану (окремі суди Донецької, Харківської та Херсонської областей) змінено територіальну підсудність судових справ Господарського суду Херсонської області з визначенням їх територіальної підсудності Господарському суду Одеської області.

Після надходження матеріалів справи №921/530/18 до Господарського суду Одеської області дана справа була передана на розгляд судді Бездолі Д.О., який ухвалою від 21.06.2023 прийняв справу до свого провадження.

Ухвалою суду від 09.10.2023 заяви сторін про проведення процедури врегулювання спору за участю судді було задоволено, призначено у справі проведення процедури врегулювання спору за участю судді Бездолі Д.О., зупинено провадження у справі на період проведення процедури врегулювання спору за участю судді.

Ухвалою від 06.11.2023 судом було припинено процедуру врегулювання спору за участю судді, поновлено провадження у справі, справу передано на розгляд іншому судді, визначеному в порядку, встановленому статтею 32 ГПК України.

За результатами проведеного 10.11.2023 автоматизованого розподілу судової справи між суддями дана справа була передана на розгляд судді Желєзній С.П., яка прийняла справу до свого провадження згідно з ухвалою від 15.11.2023.

Під час нового розгляду справи ТОВ "Укрсільгоспмаш" було підтримано заявлені позовні вимоги. Відповідач заперечував проти задоволення заявленого позову з раніше наведених підстав, третя особа у судові засідання не з`являлась.

Дослідивши матеріали справи, заслухавши доводи та пояснення представників сторін, господарський суд встановив наступне.

27.12.2017 Херсонської міською радою було прийнято рішення № 1168 «Про затвердження ТОВ «Укрсільгоспмаш» проектів землеустрою та передачу в оренду земельних ділянок», відповідно до якого позивачу було, зокрема, затверджено проект землеустрою щодо відведення в оренду земельних ділянок та передано в оренду строком на 15 років земельну ділянку (кадастровий номер 6510136900:01:001:1952), площею 68,1393 га, із земель комунальної власності, по вул. Тираспольській, 1, під виробничою базою, категорія земель - землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення, за умови відшкодування збитків за самовільне використання земельної ділянки за попередні 3 роки у розмірі 16 317 318,17 грн. Вказаним рішенням позивача було зобов`язано у місячний термін надати документи для укладення договору (п. 3.2 рішення). При цьому, Управління земельних відносин Департаменту містобудування та землекористування у місячний термін з моменту отримання документів від позивача мало підготувати проект договору та включити до проекту умову про відшкодування позивачем збитків за самовільне використання земельної ділянки за попередні 3 роки у розмірі 16 317 318,17 грн. (п. 4 рішення).

Листом від 26.01.2018 ТОВ «Укрсільгоспмаш» на виконання рішення Херсонської міської ради № 1168 від 27.12.2017 було надано Управлінню земельних відносин Департаменту містобудування та землекористування документи, необхідні для укладення договору оренди земельної ділянки.

Листами від 29.01.2018, від 27.08.2018 Міжрегіональним управлінням у м. Херсоні та Автономній республіці Крим Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області у відповідь на звернення позивача було повідомлено про неможливість надання витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки із кадастровим номером 6510136900:01:001:1952.

Рішенням Херсонського окружного адміністративного суду від 13.11.2018 по справі №821/1271/18 було задоволено адміністративний позов ТОВ «Укрсільгоспмаш», визнано протиправним та скасовано в повному обсязі рішення ХІХ сесії Херсонської міської ради VІІ скликання від 23.02.2018 № 1227 "Про внесення змін до рішення міської ради від 27.12.2017 № 1168 "Про затвердження товариству з обмеженою відповідальністю (ТОВ) "Укрсільгоспмаш" проектів землеустрою та передачу в оренду земельних ділянок"; визнано протиправним та скасовано пп. 1.2 п.1 рішення ХVІІІ сесії Херсонської міської ради VІІ скликання від 27.12.2017 № 1168 "Про затвердження товариству з обмеженою відповідальністю (ТОВ) "Укрсільгоспмаш" проектів землеустрою та передачу в оренду земельних ділянок" в частині "... за умови відшкодування збитків за самовільне використання земельної ділянки за попередні 3 роки в розмірі 16317318,17 грн..."; визнано протиправним та скасовано п. 4 рішення ХVІІІ сесії Херсонської міської ради VІІ скликання від 27.12.2017 № 1168 "Про затвердження товариству з обмеженою відповідальністю (ТОВ) "Укрсільгоспмаш" проектів землеустрою та передачу в оренду земельних ділянок" в частині "... додавши до договору оренди пункт щодо відшкодування збитків за самовільне використання земельної ділянки за попередні 3 роки в розмірі 16317318,17 грн...".

16.01.2019 Головним управлінням Держгеокадастру у Херсонській області було видано витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки №32-21-0-172-137/0/208-19, з якого вбачається, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки за кадастровим номером 6510136900:01:001:1952 становить 33 2062 376,33 грн.

Постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 27.06.2019 по справі №2140/1869/18, залишеною без змін постановою Верховного Суду від 16.04.2020, рішення Херсонського окружного адміністративного суду від 13.11.2018 було скасовано, у задоволенні адміністративного позову ТОВ «Укрсільгоспмаш» до Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійні вимоги на предмет спору, Херсонської міської ради Херсонської області, про визнання протиправною бездіяльність щодо не видачі витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок, зобов`язання видати витяги було відмовлено.

Рішенням Херсонського окружного адміністративного суду від 11.06.2019 по справі №540/597/19, залишеним без змін постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 16.03.2020, було задоволено адміністративний позов ТОВ «Укрсільгоспмаш», ПрАТ «Херсонський нафтопереробний завод», ПрАТ «Херсонський Хлібокомбінат», визнано протиправним та нечинним рішення Херсонської міської ради від 05.06.2018 №1398 «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Херсона».

Рішенням Господарського суду Херсонської області від 29.08.2019 по справі №923/583/19 позов Ради до ТОВ «Укрсільгоспмаш» було задоволено, визнано укладеним між Радою та ТОВ «Укрсільгоспмаш» поданий позивачем проект договору оренди земельної ділянки комунальної власності, площею 68,1393 га, кадастровий номер 6510136900:01:001:1952, що розташована по вулиці Тираспольська, 1, м. Херсон.

06.08.2020 ТОВ «Укрсільгоспмаш» звернулось до Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області із листом №36, відповідно до якого просило надати інформацію про нормативну грошову оцінку одиниці площі ріллі по Херсонській області.

12.08.2020 ТОВ «Укрсільгоспмаш» звернулось до Ради з листом №37, відповідно до якого позивачем була викладена пропозиція укласти договір оренди земельної ділянки, площею 68,1393 га, по вул. Тираспольській, 1, під виробничою базою, строком на 15 років, з орендною платою у розмірі 24 450,00 грн. До листа було додано підписані два примірники проекту договору оренди відповідної земельної ділянки.

Листом №8/7012-18/21 від 27.08.2020 Департамент містобудування та землекористування Херсонської міської ради у відповідь на лист позивача №37 від 12.08.2020 повідомив, що питання про укладення договору буде розглянуто після прийняття рішення у справі № 923/583/19.

Листом від 11.09.2020 Головне управління Держгеокадастру у Херсонській області у відповідь на звернення позивача №36 від 06.08.2020 повідомило, що нормативна грошова оцінка одиниці площі ріллі по Херсонській області станом на 01.01.2020 складає 24 450,00 грн.

Постановою Південно-західного апеляційного господарського суду від 23.09.2020 по справі №923/583/19 рішення суду від 29.08.2019 було скасовано з підстав визнання протиправними та скасування рішення Херсонської міської ради від 31.03.2011 №178 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Херсона" та рішення Херсонської міської ради від 22.11.2013 №1238 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Херсона" у судовому порядку, що не було враховано судом першої інстанції.

25.09.2020 ТОВ «Укрсільгоспмаш» звернулось до Ради із листом (офертою) №43 про укладення договору оренди земельної ділянки, площею 68,1393 га, по вул. Тираспольській, 1, під виробничою базою, строком на 15 років, з орендною платою у розмірі 24 450,00 грн. До листа було додано підписані два примірники проекту договору оренди відповідної земельної ділянки.

Листом від 09.10.2020 Департамент містобудування та землекористування Херсонської міської ради у відповідь на лист позивача №43 від 25.09.2020 було повідомлено про наявність зауважень щодо проекту договору, у зв`язку з чим, позивачу надано підписаний Радою договір оренди землі від 09.10.2020 із протоколом узгодження розбіжностей.

Листом від 20.10.2020 ТОВ «Укрсільгоспмаш» було повідомлено Раду про власну позицію щодо наданого протоколу узгодження розбіжностей та запропоновано підписати протокол узгодження розбіжностей від 20.10.2020.

У листі № 8-9212-18/5 від 30.10.2020 Департамент містобудування та землекористування Херсонської міської ради повідомив про відмову Ради узгоджувати запропоновані позивачем умови з урахуванням коригувань від 20.10.2020 та зауважив про можливість вирішення цього питання в суді.

Листом від 30.10.2020 Головне управління Держгеокадастру у Херсонській області у відповідь на звернення позивача повідомило, що оскільки рішення Ради №2504 від 02.09.2020, яким затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель м. Херсона, набирає чинності з 01.01.2022, отримати витяг про нормативну грошову оцінку земельної ділянки (кадастровий номер 6510136900:01:001:1952) можна після 01.01.2022.

Згідно витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки №НВ-9923835242023 від 06.07.2023 нормативна грошова оцінка земельної ділянки за кадастровим номером 6510136900:01:001:1952 становить 598 064 066,24 грн.

Вирішуючи питання про правомірність та обґрунтованість заявлених в межах даної справи позовних вимог, суд виходить із наступного.

Згідно з ч. 2 ст. 4 ГПК України юридичні особи та фізичні особи - підприємці, фізичні особи, які не є підприємцями, державні органи, органи місцевого самоврядування мають право на звернення до господарського суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав та законних інтересів у справах, віднесених законом до юрисдикції господарського суду, а також для вжиття передбачених законом заходів, спрямованих на запобігання правопорушенням.

Відповідно до ст. 15 ЦК України кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання. Кожна особа має право на захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства.

Право на захист - це юридично закріплена можливість особи використати заходи правоохоронного характеру для поновлення порушеного права і припинення дій, які порушують це право.

Положеннями ст. 16 ЦК України передбачено, що кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу, та встановлено перелік способів захисту цивільних прав та інтересів.

Варто зауважити, що застосування конкретного способу захисту цивільного права залежить як від змісту суб`єктивного права, за захистом якого звернулася особа, так і від характеру його порушення, у зв`язку з чим, суд повинен з`ясувати характер спірних правовідносин сторін (предмет та підставу позову), характер порушеного права позивача та можливість його захисту в обраний ним спосіб.

При цьому, особа, яка звертається до суду з позовом, самостійно визначає у позовній заяві, яке її право чи охоронюваний законом інтерес порушено особою, до якої пред`явлено позов, та зазначає, які саме дії необхідно вчинити суду для відновлення порушеного права. В свою чергу, суд має перевірити доводи, на яких ґрунтуються позовні вимоги, у тому числі щодо матеріально-правового інтересу у спірних відносинах, і у разі встановлення порушеного права з`ясувати, чи буде воно відновлено у заявлений спосіб.

Предметом заявлених у межах даної справи вимог є вимоги ТОВ «Укрсільгоспмаш» до Ради про визнання укладеним договору оренди земельної ділянки площею 68,1393 га, кадастровий номер 6510136900:01:001:1952, під виробничою базою, яка знаходиться у м. Херсоні, по вул. Тираспольський, 1, у редакції, наведеній у позовній заяві.

Господарським судом було встановлено, що сторони фактично не узгодили пункти 5 та 9 договору, які визначають розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки та розмір орендної плати. Незгода із вказаними пунктами, відповідно, має наслідком незгоду відповідача з розрахунком орендної плати (додаток №2 до договору).

Верховним Судом у постанові від 17.11.2021 зазначено, що суди попередніх інстанцій, приймаючи рішення про визнання договору оренди землі укладеним із застосуванням правового механізму, передбаченого положеннями ГК України, якими врегульовано питання укладення, зміни і розірвання господарських договорів, не врахували положення закону щодо розмежування відносин у сфері господарювання з іншими видами відносин, зокрема земельними, не застосували законодавство, яке підлягає застосуванню до цих правовідносин, тому дійшли передчасного висновку про наявність правових підстав для задоволення позову.

Верховним Судом у постанові від 17.11.2021 було враховано правовий висновок Великої Палати Верховного Суду, наведений у постанові від 16.02.2021 у справі № 921/530/18, згідно якого до спору, який виник між сторонами у земельних відносинах положення ГК України, відповідно до частини 1 статті 4 цього Кодексу, не застосовуються.

Таким чином, для правильного вирішення даного спору, в першу чергу, необхідно встановити наявність передбаченої законом можливості визнавати договір оренди землі укладеним на підставі рішення суду.

За змістом п. 1 ч. 2 ст. 11 ЦК України підставою виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є договори та інші правочини.

Згідно з ч. 1 ст. 628 ЦК України зміст договору становлять умови, визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов`язковими відповідно до актів цивільного законодавства.

За змістом глави 15 Земельного кодексу України право користування земельною ділянкою комунальної власності реалізується, зокрема, через право оренди.

Відповідно до ч. ч. 1, 9 ст. 93 Земельного кодексу України право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності. Відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються законом.

Згідно з ч. 1 ст. 124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу.

Відповідно до ст. 1, абзацу 2 ст. 4 Закону України „Про оренду землі від 06.10.1998р. N 161-XIV (з наступними змінами та доповненнями) оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності. Орендодавцями земельних ділянок, що перебувають у комунальній власності, є сільські, селищні, міські ради в межах повноважень, визначених законом.

Верховний Суд України у постанові від 17.01.2011 по справі №35/390 (провадження № 3-66г10) висловив правову позицію щодо застосування приписів статті 116 і частини першої статті 124 Земельного кодексу України при вирішенні спору про визнання укладеним договору оренди земельної ділянки комунальної власності та вказав, що визнання судом укладеним договору оренди земельної ділянки за відсутності рішення органу місцевого самоврядування про передачу позивачу цієї ділянки в оренду є порушенням виключної компетенції органу місцевого самоврядування на розпорядження землями від імені народу України.

Слід зазначити, що ст. 116 Земельного кодексу України визначає підстави набуття права на землю із земель державної та комунальної власності.

Велика Палата Верховного Суду у постанові від 04.12.2018 по справі № 32/563 (провадження №12-172гс18) дійшла висновку про відсутність підстав для відступлення від висновку Верховного Суду України, наведеного у постанові від 17.01.2011 по справі №35/390 (провадження № 3-66г10).

Згідно з ч. 2 ст. 16 Закону України „Про оренду землі укладення договору оренди земельної ділянки із земель державної або комунальної власності здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування - орендодавця, прийнятого у порядку, передбаченому Земельним кодексом України, або за результатами аукціону.

У постанові від 04.12.2018 по справі № 32/563 (провадження №12-172гс18) Велика Палата Верховного Суду наголосила про відсутність підстав для задоволення позову про визнання права оренди земельної ділянки та визнання укладеним відповідного договору оренди за відсутності рішення органу місцевого самоврядування про передачу її в користування (оренду).

Проте, у межах даної справи судом було встановлено, що Рада висловила своє волевиявлення на укладення з ТОВ «Укрсільгоспмаш» договору шляхом прийняття рішення Про затвердження ТОВ «Укрсільгоспмаш» проектів землеустрою та передачу в оренду земельних ділянок» № 1168 від 27.12.2017. Таким чином, у межах даної справи Рада висловила своє волевиявлення на укладення договору, але в подальшому ухилилась від його укладення.

Згідно з ч. 1 ст. 59, ч. 1 ст. 73 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» 21.05.1997 № 280/97-ВР рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов`язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об`єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.

Суд зазначає, що ст. 124 Земельного кодексу України, якою визначено порядок передачі земельних ділянок в оренду, не визначає дій потенційного орендаря у випадку ухилення ради від укладення договору. Проте, з огляду на обов`язковість прийнятих радою рішень, в тому числі безпосередньо і для ради, господарський суд доходить висновку про наявність правових підстав для визнання укладеним договору оренди земельної ділянки комунальної власності на підставі рішення суду у випадку прийняття радою рішення про передачу земельної ділянки у користування .

Вирішуючи питання про можливість визнання укладеним договору оренди земельної ділянки комунальної власності в редакції, запропонованій ТОВ «Укрсільгоспмаш», суд виходить з наступного.

Згідно зі ст. 13 Закону України „Про оренду землі договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Відповідно до ч. 1 ст. 15 Закону України „Про оренду землі орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату є істотною умовою договору оренди землі.

В силу вимог ч. ч. 1-3 ст. 632 ЦК України визначено, що ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. Зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом. Зміна ціни в договорі після його виконання не допускається.

Судом було встановлено, що на дату направлення ТОВ «Укрсільгоспмаш» проекту договору оренди землі чинне рішення Ради було відсутнє, оскільки прийняті Радою рішення були скасовані у судовому порядку. З наведених мотивів підстави для врахування витягу технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки №32-21-0-172-137/0/208-19 від 16.01.2019 відсутні.

За змістом ст. 1 Закону України «Про оцінку земель» від 11.12.2003 № 1378-IV нормативна грошова оцінка земельних ділянок - це капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.

Нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної і комунальної власності, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати, який у будь-якому разі не може бути меншим, ніж встановлено положеннями підпункту 288.5.1 пункту 288.5 статті 288 ПК України (пункт 7.12. постанови Великої Палати Верховного Суду від 09 листопада 2021 року у справі № 905/1680/20, та постанова від 09 листопада 2021 року у справі № 635/4233/19).

Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою за розмір земельного податку:

1) для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких проведено, - у розмірі не більше 3 відсотків їх нормативної грошової оцінки, для земель загального користування - не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки;

2) для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких не проведено:

- у розмірі не більше 5 відсотків нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області, для сільськогосподарських угідь

- не менше 0,3 відсотка та не більше 5 відсотків нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області (підпункт 288.5.1 пункту 288.5 статті 288 ПК України).

Велика Палата Верховного Суду у постанові від 05.07.2023 по справі №912/2797/21 дійшла висновку, що законодавцем допускається передання власником в оренду земельної ділянки у випадку неможливості проведення нормативної грошової оцінки за об`єктивних обставин та визначено можливість розрахунку річного платежу орендної плати за певними алгоритмом, передбаченим абзацом третім підпункту 288.5.1 пункту 288.5 статті 288 ПК України. Зазначена норма є винятком із загального правила, який може застосовуватися у випадку неможливості визначення нормативної грошової оцінки певної земельної ділянки. Повноваження власника щодо вільного користування землею не можуть обмежуватися внаслідок неможливості проведення власником чи орендарем її нормативної грошової оцінки з об`єктивних причин (п. 8.26 постанови).

У постанові від 05.07.2023 по справі № 912/2797/21 Велика Палата Верховного Суду також наголосила, що зваживши на неможливість розрахунку нормативної грошової оцінки спірної земельної ділянки з вини державних органів, які не визначили межі населеного пункту та нормативну грошову оцінку квадратного метра землі у ньому, сторони спірного договору не могли бути позбавлені права на здачу землі в оренду та реалізації права на землекористування, внаслідок чого правомірно визначили в договорі як тимчасову, орендну плату відповідно до приписів підпункту 288.5.1 пункту 288.5 статті 288 ПК України в розмірі 5% від нормативної грошової оцінки ріллі по області.

З огляду на викладене, господарський суд доходить висновку, що ТОВ «Укрсільгоспмаш» на могло бути позбавлено права на отримання землі в оренду з підстав відсутності затвердженої рішенням Ради нормативної грошової оцінки земель комунальної власності. Таким чином, ТОВ «Укрсільгоспмаш» обґрунтовано врахувало вартість одиниці площі ріллі по Херсонській області та розрахувало нормативну оцінку орендованої земельної ділянки у розмірі 2 245 894,50 грн. Суд зазначає, що правомірність застосування коефіцієнтів при розрахунку нормативної оцінки орендованої земельної ділянки позивачем не доведено. Проте, в даній ситуації важливим є те, що така оцінка не є меншою, ніж 1 666 006,00 грн (24 450,00 грн.* 68,1393 га).

Господарський суд враховує, що листом від 30.10.2020 Головне управління Держгеокадастру у Херсонській області повідомляло позивача, що оскільки рішення Ради №2504 від 02.09.2020, яким затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель м. Херсона, набирає чинності з 01.01.2022, отримати витяг про нормативну грошову оцінку земельної ділянки (кадастровий номер 6510136900:01:001:1952) можна після 01.01.2022.

При цьому, згідно витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки №НВ-9923835242023 від 06.07.2023 нормативна грошова оцінка земельної ділянки за кадастровим номером 6510136900:01:001:1952 становить 598 064 066,24 грн.

Таким чином, на момент вирішення судом даного спору нормативна грошова оцінка земельної ділянки розрахована та складає 598 064 066,24 грн. З викладених обставин господарський суд вважає за необхідне зазначити наступне.

Відповідно до ч. 5 ст. 11 ЦК України у випадках, встановлених актами цивільного законодавства, цивільні права та обов`язки можуть виникати з рішення суду.

Відповідно до статті 129-1 Конституції України суд ухвалює рішення іменем України. Судове рішення є обов`язковим до виконання. Держава забезпечує виконання судового рішення у визначеному законом порядку. Контроль за виконанням судового рішення здійснює суд.

Статтею 326 ГПК України визначено, що судові рішення, які набрали законної сили, є обов`язковими на всій території України, а невиконання судового рішення є підставою для відповідальності, встановленої законом.

Велика Палата Верховного Суду у постанові від 06.03.2024 по справі №902/1207/22 дійшла висновку про те, що договір оренди землі є консенсуальним. Слід розмежовувати момент укладення договору оренди землі (це момент досягнення сторонами згоди з усіх істотних умов та підписання договорів після 01.01.2013), з якого у його сторін виникають права і обов`язки зобов`язального характеру, і момент виникнення на підставі вказаного правочину речового права, який пов`язаний з моментом державної реєстрації такого права.

Господарський суд зазначає, що у випадку визнання договору укладеним права та обов`язки за договором оренди землі у сторін виникнуть з дня набрання рішенням суду законної сили.

Таким чином, визнаючи договір укладеним суд має переконатись, що фактичні обставини, які бути підставою для подання позову на момент вирішення спору по суті, тобто після спливу 4 років, не змінились. В даній справі такими обставинами є набрання рішенням Ради №2504 від 02.09.2020 чинності з 01.01.2022 та наявність витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки №НВ-9923835242023 від 06.07.2023, згідно з яким нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 598 064 066,24 грн.

За переконанням суду визнання договору укладеним в запропонованій ТОВ «Укрсільгоспмаш» редакції не відповідає вимогам законодавства, чинного на момент вирішення спору по суті, оскільки розрахунок нормативної грошової оцінки земельної ділянки на підставі відомостей про одиницю площі ріллі міг бути здійснений лише до моменту набрання рішенням Ради №2504 від 02.09.2020 чинності, тобто до 01.01.2022. Вказана обставини не залежить від волі ТОВ «Укрсільгоспмаш», яке звернулося до суду із позовом у 2020 році, але тим не менш має бути врахована судом під час вирішення даного спору.

Підсумовуючи викладене вище, враховуючи встановлення для сторін по справі прав та обов`язків за договором оренди землі з дня набрання рішенням суду законної сили, тобто на майбутнє, приймаючи до уваги наявність затвердженої нормативної оцінки земель м. Херсона та витягу №НВ-9923835242023 від 06.07.2023, згідно з яким нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 598 064 066,24 грн., що виключає можливість розрахунку нормативної грошової оцінки земельної ділянки на підставі відомостей про одиницю площі ріллі по області, господарський суд доходить висновку про необхідність відмови у задоволенні заявленого ТОВ «Укрсільгоспмаш» позову.

Згідно вимог ст. 74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. У разі посилання учасника справи на невчинення іншим учасником справи певних дій або відсутність певної події, суд може зобов`язати такого іншого учасника справи надати відповідні докази вчинення цих дій або наявності певної події. У разі ненадання таких доказів суд може визнати обставину невчинення відповідних дій або відсутності події встановленою.

Разом з тим, ст. 86 ГПК України передбачено, що суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

Підсумовуючи викладене вище, господарський суд доходить висновку про необхідність відмови у задоволенні заявленого товариством з обмеженою відповідальністю "Укрсільгоспмаш" позову до Херсонської міської ради Херсонської області про визнання договору оренди земельної ділянки площею 68,1393 га, під виробничою базою, яка знаходиться в м. Херсоні по вул. Тираспольській 1, кадастровий номер ділянки 6510136900:01:001:1952, укладеним в редакції позивача.

Відповідно до ч. 2 ст. 333 ГПК України якщо рішення після його виконання скасовано і справу повернуто на новий розгляд, суд, ухвалюючи рішення, вирішує питання про поворот виконання, якщо при новому розгляді справи він: закриває провадження у справі; залишає позов без розгляду; відмовляє в позові повністю; задовольняє позовні вимоги в меншому розмірі.

Враховуючи відмову суду у задоволенні заявлених позивачем вимог у повному обсязі, керуючись приписами ст. 333 ГПК України, суд дійшов висновку про необхідність здійснення повороту виконання рішення Господарського суду Херсонської області від 09.02.2021 по справі №923/1137/20 в частині розподілу судових витрат, які були стягнуті із відповідача у примусовому порядку (т. 3, а/с 125-127), шляхом присудження до стягнення із позивача на користь відповідача грошових коштів у розмірі 2102,00 грн.

Судові витрати зі сплати судового збору за подання відповідачем апеляційної та касаційної скарг покладаються на позивача відповідно до приписів ст. 129 ГПК України.

Керуючись ст. ст. 86, 129, 236, 238, 240, 333 ГПК України, суд, -

ВИРІШИВ:

1.В позові відмовити.

2.Здійснити поворот виконання рішення Господарського суду Херсонської області від 09.02.2021 по справі №923/1137/20 шляхом присудження до стягнення із товариства з обмеженою відповідальністю "Укрсільгоспмаш" /09107, Київська обл., Білоцерківський р-н, місто Біла Церква, б.Грушевського Михайла, будинок 13; ідентифікаційний код 35964153/ на користь Херсонської міської ради Херсонської області /73003, Херсонська обл., місто Херсон, пр. Незалежності, будинок 37; ідентифікаційний код 26347681/ грошових коштів у розмірі 2102,00 грн. /дві тисячі сто дві грн. 00 коп./.

3.Стягнути з товариства з обмеженою відповідальністю "Укрсільгоспмаш" /09107, Київська обл., Білоцерківський р-н, місто Біла Церква, б.Грушевського Михайла, будинок 13; ідентифікаційний код 35964153/ на користь Херсонської міської ради Херсонської області /73003, Херсонська обл., місто Херсон, пр. Незалежності, будинок 37; ідентифікаційний код 26347681/ судовий збір за подання апеляційної та касаційної скарг у загальному розмірі 7 357,00 грн. /сім тисяч триста п`ятдесят сім грн. 00 коп./.

Рішення набирає законної сили в порядку, передбаченому ст. 241 ГПК України.

Накази видати після набрання рішенням законної сили.

Відповідно до ст. ст. 254, 256 ГПК України учасники справи, особи, які не брали участі у справі, якщо суд вирішив питання про їхні права, інтереси та (або) обов`язки, мають право подати апеляційну скаргу на рішення суду першої інстанції до Південно-Західного апеляційного господарського суду протягом 20 днів з дня складання повного тексту рішення суду.

Повний текст рішення складено 01 квітня 2024 р.

Суддя С.П. Желєзна

Дата ухвалення рішення21.03.2024
Оприлюднено05.04.2024
Номер документу118103298
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про невиконання або неналежне виконання зобов’язань що виникають з договорів оренди

Судовий реєстр по справі —923/1137/20

Ухвала від 15.05.2024

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Ярош А.І.

Ухвала від 07.05.2024

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Ярош А.І.

Рішення від 21.03.2024

Господарське

Господарський суд Одеської області

Желєзна С.П.

Ухвала від 29.02.2024

Господарське

Господарський суд Одеської області

Желєзна С.П.

Ухвала від 07.02.2024

Господарське

Господарський суд Одеської області

Желєзна С.П.

Ухвала від 16.01.2024

Господарське

Господарський суд Одеської області

Желєзна С.П.

Ухвала від 15.01.2024

Господарське

Господарський суд Одеської області

Желєзна С.П.

Ухвала від 14.12.2023

Господарське

Господарський суд Одеської області

Желєзна С.П.

Ухвала від 15.11.2023

Господарське

Господарський суд Одеської області

Желєзна С.П.

Ухвала від 06.11.2023

Господарське

Господарський суд Одеської області

Бездоля Д.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні