ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
02 квітня 2024 року м. Житомир справа № 240/28028/23
категорія 111030600
Житомирський окружний адміністративний суд у складі судді Лавренчук О.В., розглянувши у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Хема-Буд Україна" до Головного управління ДПС у Житомирській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії,
встановив:
Товариство з обмеженою відповідальністю "Хема-Буд Україна" звернулось до суду з позовом до Головного управління ДПС у Житомирській області, Державної податкової служби України, у яком просить:
- визнати протиправними та скасувати рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного Управління Державної податкової служби у Житомирській області № 3240 від 24.03.2023 про відповідність платника податку на додану вартість (ТОВ "Хема-Буд Україна" критеріям ризиковості платника податку;
- визнати протиправними та скасувати рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного Управління Державної податкової служби у Житомирській області № 6999 від 15.08.2023 про відповідність платника податку на додану вартість (ТОВ «Хема-Буд Україна» критеріям ризиковості платника податку;
- визнати протиправними та скасувати рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Державної податкової служби України № 7205 від 23.08.2023 за результатами розгляду скарги щодо рішення про відповідність платника податку на додану вартість (ТОВ «Хема-Буд Україна», код суб`єкта господарювання за ЄДРПОУ: 35027555) критеріям ризиковості платника податку;
- зобов`язати Головне Управління Державної податкової служби у Житомирській області (місцезнаходження: 10003, м. Житомир, вул. Юрка Тютюнника, 7, код ЄДРПОУ 14096781) виключити ТОВ «Хема-Буд Україна» (місцезнаходження: 10004, Житомирська область, Житомирський район, село Довжик, вулиця Нескорених, 12, код ЄДРПОУ 35027555) з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
В обґрунтування позову вказує, що у Рішенні від 12.08.2022 зазначено, що за даними інформації, що міститься в ІКС «Податковий блок», об`єкти оподаткування підприємства знаходяться на окупованій території України та в період з березня по серпень 2022 року подавалися на реєстрацію в ЄРПН податкові накладні на придбання/реалізацію товарів (робіт/послуг), тобто існує ймовірність здійснення ризикових операцій. Незважаючи на те, що на той момент законодавством України не було передбачено прямої вимоги для суб`єкту господарювання з місцезнаходженням на території м. Херсона, який опинився під окупацією рф, змінити свою податкову адресу, ТОВ «Хема-Буд Україна», як тільки йому стало відомо про набуття статусу ризикового платника саме з причин знаходження на окупованій території, 24 жовтня 2022 року змінило своє місцезнаходження на підконтрольну територію України - 10004, Житомирська область. Житомирський район, село Довжик, вулиця Нескорених, будинок 12. Крім того, Товариство, коли з`явилася така можливість, у відповідності до пункту 6 Порядку № 1165, через електронний кабінет платника 01.02.2023 подало до ГУ ДПС в Житомирській обл. (в зв`язку із зміною на той час свого місцезнаходження на с. Довжик Житомирського району Житомирської області), інформацію (пояснення) з доданням копій документів на підтвердження невідповідності ТОВ «ХЕМА-БУД УКРАЇНА» критеріям ризиковості платника податку. Втім, комісія контролюючого органу в своєму Рішенні від 09.02.2023 № 1590, зазначила про недостатність наданих документів на підтвердження операцій за період з 01.01.2022 по 09.02.2023 та необхідність подання підприємством ще й податкової звітності за 2022 рік. Після виконання вищезазначених вимог та подання податкової звітності за 2022 рік, Товариство 15.03.2023 через електронний кабінет платника знову подало пояснення та копії документів щодо трудових ресурсів, виробничих активів, рухомого та нерухомого майна, навантаження та розвантаження товару, тощо. Крім того, податковий орган було повідомлено, що неможливість надання деяких первинних документів Товариство в своїх поясненнях обґрунтовувало тим, що більшість з них на паперових носіях зберігалися в офісі підприємства за адресою: місто Херсон, а 16.09.2022 відбулося озброєне захоплення підприємства ТОВ «Хема-Буд Україна» (його майна та активів) окупаційною владою російської федерації з метою його «націоналізації», про що підприємством 21.09.2022 були подані відповідні заяви до СБУ та Нацполіції України. Крім того, після деокупації м. Херсона у листопаді 2022 році та появі можливості доступу до підприємства, з`ясувалося, що деякі його первинні документи та майно знищені, пошкоджені або відсутні. Про ці факти підприємством також було зроблено заяву до правоохоронних органів відповідних заяв були додані до пояснень. Втім, 24.03.2023 комісія контролюючого органу прийняла Рішення за №3240 зазначила зовсім інші, по суті, нові підстави для його прийняття. У поясненнях платником податків зазначено, що операції з ТОВ «АВАНГАРД-ОПТ» були відображені у податкових звітах нашим підприємством за відповідний період, з них були оплачені податки; операції є реальними та підтверджені наявною та той час матеріальною базою та необхідними трудовими ресурсами, а також підтверджені первинними бухгалтерськими документами, які не мають дефектів форми та змісту відповідно до вимог законодавства, а відтак враховувати ці операції при застосуванні п.8 Критеріїв ризиковості платника податків є неправомірним. Розглянувши надану ТОВ «Хема-Буд Україна» інформацію та додані документи, регіональна комісія ДПС з питань зупинення реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних за результатом такого розгляду, 15.08.2023р. прийняла Рішення № 6999 про відповідність ТОВ «Хема-Буд Україна» критеріям ризиковості платника податку (відповідність п.8 Критеріїв ризиковості платника податків). Не погоджуючись із останнім рішенням №6999 від 15.08.2023, Позивач 18.08.2023 подав ДПС України адміністративну скаргу на це рішення, однак своїм Рішенням за результатами розгляду скарги № 7205 від 23.08.2023 залишено скаргу позивача без задоволення та рішення комісії регіонального рівня №6999 від 15.08.2023 без змін. Позивач вважає, що Рішення № 3240 від 24.03.2023 та № 6999 від 15.08.2023 про відповідність платника податку на додану вартість - ТОВ «ХЕМА-БУД УКРАЇНА» критеріям ризиковості платника податку, а також рішення ДПС України № 7205 від 23.08.2023 за своїм змістом є неправомірними та таким, що грубо порушує права законні інтереси платника, а також є необґрунтованими як нормативно, так і документально, а тому підлягають скасуванню як протиправні. Просить позов задовольнити.
Суддя своєю ухвалою від 02.10.2023 прийняла позовну заяву до розгляду та відкрила спрощене позовне провадження без повідомлення учасників справи.
Відзив Головного управління ДПС у Житомирській області на позовну заяву надійшов до суду 26.10.2023. Заперечуючи позовні вимоги відповідач зазначає, що Комісією ГУ ДПС у Житомирській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, було вперше прийнято рішення 24.03.2023 №3240 про включення ТОВ «Хема-Буд Україна» до переліку ризикових платників податків. Наступне рішення, яке прийняла Комісія - №6999 від 15.08.2023, яке Позивач також оскаржує. Проте, згідно п.6 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/рахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №1165: «У разі прийняття комісією регіонального рівня рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку за результатами розгляду інформації та копій документів, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, попереднє рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку втрачає чинність. А отже рішення № 3240 від 24.03.2023 вже втратило чинність. Не погоджуючись із останнім рішенням №6999 від 15.08.2023, позивач 18.08.2023 подав до ДПС України адміністративну скаргу на це рішення. Натомість ДПС України своїм Рішенням за результатами скарги №7205 від 23.08.2023, залишив скаргу Позивача та рішенням комісії регіонального рівня №6999 від 15.08.2023 без змін. Звертає увагу суду на те, що платником податку не надано та/або в неповному обсязі копії документі, які можуть свідчити про невідповідність критеріям ризиковості платника податку, а саме: довіреність, акт керівного органу платника податку, яким оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операцій; договори з додатками до них (якщо передбачені умовами договору); первинні документи щодо зберігання, навантаження/розвантаження продукції; складські документи (інвентаризаційні описи), акти приймання - передачі товарів (робіт, послуг). З урахуванням зазначеного, на переконання відповідача, податковий орган не міг прийняти іншого, ніж оскаржуване, рішення. Просить відмовити у задоволенні позову.
Відзив ДПС України надійшов до суду 26.10.2023. Заперечуючи позовні вимоги відповідач, серед іншого зазначає, що оскаржувані рішення не містять приписів вчинити обов`язкові дії позивачу та не створюють жодних юридичних наслідків у вигляді виникнення, зміни чи припинення прав позивача, а тому не є рішенням суб`єкта владних повноважень. Просить відмовити у задоволенні позову.
Ухвалою від 27.10.2023 постановлено відмовити у задоволенні клопотання представника Головного управління ДПС у Житомирській області про розгляд адміністративної справи у порядку загального позовного провадження.
Додаткові пояснення ДПС України надійшли до суду 16.11.2023. У своїх поясненнях відповідач зазначає, що за даними інформаційно-комунікаційних систем ДПС основним видом діяльності ТОВ "ХЕМА- БУД УКРАЇНА" є оптова торгівля деревиною, будівельними матеріалами та санітарно-технічним обладнанням. Комісією центрального рівня проведено ґрунтовний аналіз діяльності платника, поданої ним податкової і іншої звітності, даних в Єдиному реєстрі податкових накладних та встановлено, що ТОВ "ХЕМА- БУД УКРАЇНА" протягом 2023 року здійснив операції з продажу товарів: плити шліфовані пінополістирольні (за кодом товару згідно з УКТЗЕД 3921), суміші клейові і армуючі для теплоізоляції (за кодом товару згідно з УКТЗЕД 3214), сітки скловолокна (за кодом товару згідно з УКТЗЕД 7019590000), утеплювачі ПРОФІТЕП (за кодом товару згідно з УКТЗЕД 7019390000), кутники (за кодом товару згідно з УКТЗЕД 7604299000) на суб`єктів господарювання, стосовно яких контролюючим органом прийняті рішення щодо відповідності критеріям ризиковості, зокрема, але не виключно: ЄВРОПОКРІВЛЯ-ПІВДЕНЬ ПП (код ЄДРПОУ 43562703), ТОВ «ТСЛ СОЛЮШН» (код ЄДРПОУ 44490436), ТОВ «АСК ІНВЕСТ КОМПАНІ» (код ЄДРПОУ 43865647), ТОВ «ТЕПЛО-ПЛАСТ» (код ЄДРПОУ 35667494). Відповідно до поданого ТОВ "ХЕМА- БУД УКРАЇНА" Податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску за ІІ квартал 2023 року заробітна плата окремим найманим працівникам виплачується менше законодавчо встановленого рівня. Крім того, ТОВ "ХЕМА- БУД УКРАЇНА" не надано інформацію щодо основних фондів підприємства, копій договорів оренди транспортних засобів, офісного та складського приміщення. За результатами опрацювання наданих ТОВ "ХЕМА- БУД УКРАЇНА" разом зі скаргою в електронному вигляді документів та відповідно до наявної інформації в інформаційних системах ДПС, комісією центрального рівня встановлено наступні обставини: недостатня кiлькiсть трудових ресурсiв, необхiдних для здiйснення господарської операцiї в обсягах, зазначених у податкових накладних/розрахунках коригування (за вiдсутностi iнформацiї щодо придбання послуг щодо виконання робiт, якi необхiднi для здiйснення господарської операцiї); постачання товарiв (послуг) платнику(ам) податку, щодо якого(их) прийняте рiшення про вiдповiднiсть критерiям ризиковостi платника податку; ненадання платником податку пояснення та копiй первинних документiв, якi пiдтверджують iнформацiю щодо господарської дiяльностi платника, що пiдтверджують фактичне здiйснення цих операцiй. Зважаючи на викладене, комісією центрального рівня колегіально, з урахуванням вимог чинного законодавства, прийнято рішення за результатами розгляду скарги щодо рішення про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку від 23.08.2023 № 7205, яким залишено скаргу без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку без змін. Зазначає, що рішення за результатами розгляду скарги щодо рішення про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку від 23.08.2023 № 7205 саме по собі не є юридично значимим для Позивача, адже не має безпосереднього впливу на його суб`єктивні права та обов`язки шляхом позбавлення можливості реалізувати належне йому право або шляхом покладення на нього будь - якого обов`язку, а лише залишає чинним (таким, що має обтяжувальну дію щодо позивача) винесене раніше рішення про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку.
Клопотання позивача про долучення доказів надійшло до суду 22.11.2023.
У період із 12.12.2023 по 25.12.2023 (включно) головуюча у справі суддя перебувала у відпустці, із 01.02.2024 по 09.02.2024 - на лікарняному, а із 25.03.2024 по 29.03.2024 (включно) - у відпустці.
Розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без проведення судового засідання та виклику учасників справи (у письмовому провадженні), з особливостями, визначеними статтями 257-263 Кодексу адміністративного судочинства України, позовну заяву та відзив, повно і всебічно з`ясувавши всі обставини справи в їх сукупності, перевіривши їх наявними в матеріалах справи і дослідженими доказами, суд дійшов наступних висновків.
Згідно з ч. 5 ст. 250 КАС України датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення.
Із виписки від 12.12.2012 з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань вбачається, що місцезнаходженням юридичної особи - Товариства з обмеженою відповідальність "Хема-Буд Україна" є: провулок Лісний, 10, м. Херсон (т. 2 а.с. 140-141)
Згідно Витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 24.10.2022 (т. 2 а.с. 142-143), місцезнаходження юридичної особи: вул. Нескорених, 12, с. Довжик, Житомирський район, Житомирська область. Види діяльності позивача згідно КВЕД:
46.73 - оптова торгівля деревиною, будівельними матеріалами та санітарно-технічним обладнанням (основний);
46.90- неспеціалізована оптова торгівля;
77.11- надання в оренду автомобілів і легкових транспортних засобів.
З матеріалів справи вбачається, що 24.03.2023 Комісією з питань зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН прийнято рішення №3240 про відповідність платника податку (Товариства з обмеженою відповідальність "Хема-Буд Україна") критеріям ризиковості платника податку. Підстава: пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку (т. 1 а.с. 40). У рядку "Код податкової інформації, яка є підставою для прийняття рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості" вказано: 03, 12, 13. У рядку Інформація, якою встановлена відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку: податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції 43331493. У рядку "ненадання платником податку копій документів, які можуть свідчити про невідповідність критеріям ризиковості платника податку" вказано: документи: первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, складські документи (інвентаризаційні описи), накладна, розрахунковий документ.
У Витягу з протоколу засідання комісії від 24.03.2023 №38/06-30-18-02-03 (т. 2 а.с. 158-160) вказано: за результатом розгляду копій документів та аналізу інформаційних баз даних ДПС встановлено: ТОВ "ХЕМА-БУД УКРАЇНА" (код згідно з ЄДРПОУ 35027555) не підлягає виключенню з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості, оскільки подані документи не відображають у повному обсязі провадження фінансово-господарських операцій, що унеможливлює прийняття рішення про невідповідність критеріям ризиковості, а саме відсутні: копії первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, складські документи, накладні, розрахункові документи. Згідно аналізу баз даних ДПС, наявна податкова інформація, що визначає ризиковість здійснення господарських операцій, а саме; відсутність необхідних умов та/або обсягів матеріальних ресурсів для виробництва товарів, виконання робіт або надання послуг в обсягах, відображених у податковій накладній/розрахунку коригування (відсутні відомості про об`єкти оподаткування, відсутнє придбання послуг оренди об`єктів оподаткування, послуг транспортування, послуг оренди місць зберігання товарно-матеріальних цінностей, послуг оренди місць зберігання паливно-мастильних матеріалів тощо), відповідно до поданої до контролюючих органів звітності; постачання та придбання товарів (послуг) платнику(ам) податку, щодо якого(их) прийняте рішення про відповідність критеріям. ризиковості платника податку, а саме; ТОВ "АВАНГАРД-ОПТ" (код згідно з ЄДРПОУ 43331493).
Встановлено, що Товариство з обмеженою відповідальністю "Хема-Буд Україна" подало до податкового органу письмові пояснення у яких, серед іншого, зазначає, що за адресою: м. Херсон, пров. Лісний, 10, Товариство користується нежитловими приміщеннями: за договором оренди № 20/1 від 21.12.2021 з ПрАТ «Херсонський завод «Заряд» (ЄРДПОУ 14307601), у Товариства знаходяться у користуванні нежитлові приміщення під розміщення офісу загальною площею 158,3 кв.м.; за договором оренди № 21 від 01.09.2021 з тим самим контрагентом - складські приміщення загальною площею 372 кв.м. Також було зазначено, що ТОВ «Хема-Буд Україна» для здійснення своєї господарської діяльності має штат працівників, кількість яких становить: на 01.01.2022 - 19 осіб, з яких 2 працюють за сумісництвом, 1 у декретній відпустці. Станом на 01.01.2023 - склад працівників той самий. На балансі Товариства знаходяться
- 01.03.2022 рахуються : основні засоби, первісною вартістю 1239728,15грн., машини та обладнання вартістю 26182,84грн, транспортні засоби вартістю 1124674,25грн., в т.ч. легкові автомобілі у кількості 2 одиниць загальною вартістю 195755,35 грн, вантажні автомобілі у кількості 6 одиниць загальною вартістю 893050,58грн, причепи бортові у кількості 2 одиниць загальною вартістю 35868,32 грн.; інструменти, прилади та інвентар вартістю 8250,00 грн; малоцінні необоротні активи вартістю 80 621,06 грн. та товарні запаси вартістю 33678873,86 грн.
- 01.01.2023 рахуються: основні засоби, первісною вартістю 1239728,15грн, машини та обладнання вартістю 26182,84грн, транспортні засоби вартістю 1124674,25грн, в т.ч. легкові автомобілі у кількості 2 одиниць загальною вартістю 195755,35 грн, вантажні автомобілі у кількості 6 одиниць загальною вартістю 893050,58 грн., причепи бортові у кількості 2 одиниць загальною вартістю 35868,32 грн; інструменти, прилади та інвентар вартістю 8250,00 грн; малоцінні необоротні активи вартістю 80621,06 грн та товарні запаси вартістю 32236082,40 грн (Оборотно-сальдові відомості (далі - ОСВ) по рахункам 104, 105, 1121, 281 були надані по Пояснень).
У поясненнях також вказано, що реалізація товарів в період з 01.03.2022 по 01.08.2022, відбувалася переважно за рахунок складських запасів, які були сформовані до 24.02.2022. Ці товари з кодом згідно з УКТ ЗЕД 3214 «Продукція хімічної та пов`язаних з нею галузей промисловості», в свою чергу, ще до 24.02.2022 були придбані у контрагентів. Зазначає, що у період з березня по серпень 2022 року, на території Херсонської області ще можливо було здійснювати розрахунки через банківські установи України, тому підприємство здійснювало реалізацію своїх складських товарних запасів (ОСВ по рахунку 281 був наданий) виключно за укладеними до 24.02.2022 договорами з контрагентами, які є резидентами України з оплатою за ці операції виключно в національній валюті України - гривні. У поясненнях також було зазначено, що продаж товарів Товариством з березня по серпень 2022 року на умовах його самовивезення покупцями був спричинений тим, що в період окупації міста Херсона військами рф виник гострий дефіцит пально-мастильних матеріалів; воєнні дії та окупація спричинили відтік кадрів у більш безпечні міста не тільки України, а й всього світу, що змусило ТОВ «ХЕМА-БУД УКРАЇНИ» у той час встановити умови продажу свого товару, за яким покупці власними силами здійснювали його навантаження у власний транспорт з території нашого підприємства. Щодо ненадання до пояснень первинних документи щодо транспортування цього товару за означений період, платник податків зазначив, що після деокупації м. Херсона у листопаді 2022 році та появі можливості доступу до підприємства, з`ясувалося, що деякі його первинні документи та майно знищені, пошкоджені або відсутні. Про ці факти підприємством також було зроблено заяву до правоохоронних органів. Зокрема, була встановлена відсутність значної кількості первинних документів (деяких оригіналів договорів на паперових носіях, ТТН, видаткових накладних, актів виконаних робіт тощо) щодо значної кількості контрагентів підприємства. Проведенню ж повної інвентаризації (аудиту) первинних документів та їх поновленню, незважаючи на відсутність перешкод у доступі до офісних та виробничих приміщень Товариства, до теперішнього часу перешкоджає ведення активних бойових дій на території м. Херсона, що унеможливлює повернення до м. Херсона працівників бухгалтерії підприємства з причин існування реальної загрози для їх життя. З тих саме причин відсутня можливість проведення інвентаризації складських залишків товару та майна підприємства, та, як наслідок, надання до Пояснень їх інвентаризаційних описів. Щодо взаємодії з контрагентом ТОВ «АВАНГАРД-ОПТ» (ЄДРПОУ 43331493), платник податків вказує, що остання поставка товару на користь контрагента і єдина за період з 24.02.2022 та до теперішнього часу відбулася 09.06.2022 на суму 130 099,68 грн., в т.ч. ПДВ 21 683,28 грн., за рахунок складських запасів ТОВ «ХЕМА-БУД Україна» шляхом самовивезення товару покупцем (копії договору поставки, видаткова накладна від 09.06.2022, ОСВ по рахунку 361 за період з 01.01.2021 по 24.03.2023, виписка з банку за період з 01.01.2021 по 24.03.2023 були надані. ТОВ "Хема-Буд Україна" зауважує, що операції з ТОВ «АВАНГАРД-ОПТ» були відображені у податкових звітах нашим підприємством за відповідний період, з них були оплачені податки; операції є реальними та підтверджені наявною та той чає матеріальною базою та необхідними трудовими ресурсами, а також підтверджені первинними бухгалтерськими документами, які не мають дефектів форми та змісту відповідно до вимог законодавства, а відтак враховувати ці операції при застосуванні п.8 Критеріїв ризиковості платника податків є неправомірним. До пояснень додано копії договорів, видаткових накладних, оборотно-сальдових відомостей, банківських виписок, актів наданих послуг. Всього 64 додатки.
З урахуванням отриманих пояснень від 07.08.2023, комісією з питань зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН прийнято рішення №6999 від 15.08.2023 (т. 1 а.с. 51-52) про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку. Підстава: пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку. У рядку "Код податкової інформації, яка є підставою для прийняття рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості" вказано: 03, 12, 13. У рядку "Інформація, якою встановлена відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку": податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції 43331493. У рядку "ненадання платником податку копій документів, які можуть свідчити про невідповідність критеріям ризиковості платника податку" вказано документи:
- довіреність, акт керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операцій;
- договір з додатками до нього;
- первинні документи щодо зберігання;
- первинні документи щодо навантаження продукції;
- первинні документи щодо розвантаження продукції;
- складські документи (інвентаризаційні описи);
- акти приймання - передачі товарів (робіт, послуг).
У Витягу з протоколу засідання комісії від 15.08.2023 №157/06-30-18-02-03 (т. 2 а.с. 161-164) вказано: ТОВ "ХЕМА- БУД УКРАЇНА" відповідно даних зазначених в АІС «Податковий блок»: взято на податковий облік ГУ ДПС у Житомирській області (Житомирська ДПІ) - 20.03.2007. Дата державної реєстрації - 15.03.2007. Платник ПДВ з 05.10.2021. Стан платника "О" - платник податків за основним місцем обліку. Податкова адреса: 10004, Житомирська обл.. Житомирський район, с. Довжик, вул. Нескорених, буд. 12. Основний вид діяльності: оптова торгівля деревиною, будівельними матеріалами та санітарно-технічним обладнанням. Керівником підприємства є ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ), АДРЕСА_1 . Засновником підприємства є ОСОБА_2 (РНОКПП НОМЕР_2 ), АДРЕСА_2 . Підприємство має відкриті рахунки у банківських установах. За даними відомостей про об`єкти оподаткування (ф. 20 - 0ППІ) - офіс, склад-магазин, автомобілі. Згідно відомості про суми нарахованого доходу, утриманого та сплаченого податку на доходи фізичних осіб та військового збору за II квартал 2023 середньооблікова кількість працюючих та повідомлень про прийняття працівника на роботу/укладення контракту - 3 особи (127 ознака). Сплачено до бюджету в 2023 році: 965,5 тис. грн.. За результатами проведеного моніторингу / аналізу ЄРПН та аналізу інформаційних баз даних, у зв`язку з отриманням інформації у процесі поточної діяльності, встановлено здійснення ризикових фінансово-господарських опepaцiй по ТОВ "ХЕМА- БУД УКРАЇНА" (код згідно з ЄДРПОУ 35027555), що відповідає п.8 критеріїв ризиковості платника податку згідно кодів податкової інформації, яка є підставою для прийняття рішення про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку, а саме:
- відсутність необхідних умов та/або обсягів матеріальних ресурсів для виробництва товарів, виконання робіт або надання послуг в обсягах, відображених у податковій накладній/розрахунку коригування (відсутні відомості про об`єкти оподаткування, відсутнє придбання послуг оренди об`єктів оподаткування, послуг транспортування, послуг оренди місць зберігання товарно-матеріальних цінностей, послуг оренди місць зберігання паливно- мастильних матеріалів тощо), відповідно до поданої до контролюючих органів звітності;
- постачання товарів (послуг) платнику(ам) податку, щодо якого(их) прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку, а саме: ТОВ "АВАНГАРД-ОПТ" (код згідно з ЄДРПОУ 43331493);
- придбання товарів (послуг) у платників податку, щодо яких прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку, а саме: ТОВ "АВАНГАРД-ОПТ" (код згідно з ЄДРПОУ 43331493).
Крім того, платником податку не надано та/або надано в неповному обсязі копії документів, які можуть свідчити про невідповідність критеріям ризиковості платника податку, а саме: довіреність, акт керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; договори з додатками до них (якщо передбачені умовами договору); первинні документи щодо зберігання, навантаження/ розвантаження продукції; складські документи (інвентаризаційні описи); акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг).
Встановлено, що 18.08.2023 Товариство з обмеженою відповідальністю "Хема - Буд Україна" подало до Державної податкової служби України скаргу на рішення комісії з питань зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН від 15.08.2023 №6999 (т. 1 а.с. 54-66).
За результатом розгляду скарги щодо рішення про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку, ДПС України прийняло рішення від 23.08.203 №7205, яким залишено скаргу без задоволення та рішення комісії без змін (т. 1 а.с. 67). У рішенні вказано, що підставою є:
- недостатня кількість трудових ресурсів, необхідних для здійснення господарської операції в обсягах, зазначених у ПН/РК (за інформації щодо придбання послуг щодо виконання робіт, які необхідні для здійснення господарської операції).
- постачання товарів (послуг) платнику(кам) податку, щодо якого (их), прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку;
- ненадання платником податків пояснення та копій первинних документів, які підтверджують інформацію щодо господарської діяльності платника, що підтверджують фактичне здійснення операцій.
Вважаючи оскаржувані рішення протиправними, а свої право та інтереси порушеними, позивач звернувся до суду.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначення вичерпного переліку податків та зборів, що справляються в Україні, порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства, регулюються Податковим кодексом України (далі - ПК України).
За приписами пп.20.1.45 п.20.1 ст.20 ПК України, контролюючі органи мають право здійснювати щоденну обробку даних та інформації електронного кабінету, необхідних для виконання покладених на них функцій з адміністрування податкового законодавства та законодавства з інших питань, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючий орган, що включає, зокрема, прийняття, обробку та аналіз документів та даних платників податків, здійснення повноважень, передбачених законом, які можуть бути реалізовані в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку.
Відповідно до п.61.1 ст.61 ПК України, податковий контроль - система заходів, що вживаються контролюючими органами з метою контролю правильності нарахування, повноти і своєчасності сплати податків і зборів, а також дотримання законодавства з питань регулювання обігу готівки, проведення розрахункових та касових операцій, патентування, ліцензування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.
Підпунктом 62.1.2 пункту 62.1 статті 62 ПК України передбачено, що податковий контроль здійснюється шляхом, серед іншого, інформаційно-аналітичного забезпечення діяльності контролюючих органів.
Згідно п.71.1 ст.71 ПК України, інформаційно-аналітичне забезпечення діяльності контролюючих органів - комплекс заходів щодо збору, опрацювання та використання інформації, необхідної для виконання покладених на контролюючі органи функцій.
Пунктами 74.1, 74.3 статті 74 ПК України визначено, що податкова інформація, зібрана відповідно до цього Кодексу, зберігається в базах даних Інформаційних, телекомунікаційних та інформаційно-телекомунікаційних систем (далі - Інформаційні системи) центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику.
Інформаційні системи і засоби їх забезпечення, розроблені, виготовлені або придбані центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, є державною власністю.
Система захисту податкової інформації, що зберігається в базах даних Інформаційних систем, встановлюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику.
Внесення інформації до баз даних Інформаційних систем та її опрацювання здійснюються контролюючими органами.
Перелік Інформаційних систем визначається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику.
Зібрана податкова інформація та результати її опрацювання використовуються для виконання покладених на контролюючі органи функцій та завдань, а також центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, для формування та реалізації єдиної державної податкової та митної політики.
Відповідно до п.201.1 ст.201 ПК України, на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
За приписами п.201.16 ст.201 ПК України, реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165 затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок № 1165).
Згідно п.2 Порядку № 1165, автоматизований моніторинг відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків - сукупність заходів та методів, що застосовуються контролюючим органом для виявлення ознак наявності ризиків порушення норм податкового законодавства за результатами проведення автоматизованого аналізу наявної в інформаційних системах контролюючих органів податкової інформації.
Критерій оцінки ступеня ризиків, достатній для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, - визначений показник автоматизованого моніторингу, що характеризує ризик.
Ризик порушення норм податкового законодавства - ймовірність складення та надання податкової накладної/розрахунку коригування для реєстрації в Реєстрі з порушенням норм підпункту "а" або "б" пункту 185.1 статті 185, підпункту "а" або "б" пункту 187.1 статті 187, абзацу першого пунктів 201.1, 201.7, 201.10 статті 201 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) за наявності об`єктивних ознак неможливості здійснення операції з постачання товарів/послуг, дані про яку зазначено в такій податковій накладній/розрахунку коригування, та/або ймовірності уникнення платником податку на додану вартість (далі - платник податку) виконання свого податкового обов`язку.
Пунктом 5 Порядку № 1165 передбачено, що платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
Згідно п.6 Порядку № 1165, у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.
У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.
Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення (додаток 4).
У рішенні зазначається підстава, відповідно до якої встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Комісією регіонального рівня розглядається питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, у разі виявлення обставин та/або отримання інформації, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку та/або отримання інформації та копій відповідних документів від платника податку, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
У разі виявлення обставин та/або отримання інформації, визначених абзацом сьомим цього пункту, та прийняття комісією регіонального рівня рішення про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку платник податку отримує таке рішення в електронному кабінеті в день його прийняття (додаток 4).
Інформація та копії документів подаються платником податку до ДПС в електронній формі засобами електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг", "Про електронні довірчі послуги" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого Мінфіном.
Документами, необхідними для розгляду питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, можуть бути: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством; інші документи, що підтверджують невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Інформацію та копії документів, подані платником податку, комісія регіонального рівня розглядає протягом семи робочих днів, що настають за датою їх надходження, та приймає відповідне рішення.
За результатами розгляду інформації та копій документів комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, яке платник податку отримує в електронному кабінеті у день його прийняття (додаток 4).
Виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.
Якщо комісією регіонального рівня протягом семи робочих днів, що настають за датою надходження зазначеної інформації та документів, не прийнято відповідного рішення, платник податку виключається з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
З матеріалів справи вбачається, що позивачем на розгляд комісії з питань зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН були надані копії договорів купівлі - продажу, договорів поставки та договорів оренди, копії видаткових накладних, банківських виписок, оборотно - сальдових відомостей, копії актів наданих послуг, а також копію повідомлення начальника СВ Херсонського РУП ГУНП в Херсонській області про реєстрацію заяви від 28.02.2023.
Копії вказаних вище документів надано до суду, а їх зміст досліджено судом.
Окрім того, у поясненнях ТОВ "Хема -Буд Україна" серед іншого, зазначає, що за адресою: м. Херсон, пров. Лісний, 10, Товариство користується нежитловими приміщеннями: за договором оренди № 20/1 від 21.12.2021 з ПрАТ «Херсонський завод «Заряд» (ЄРДПОУ 14307601), у Товариства знаходяться у користуванні нежитлові приміщення під розміщення офісу загальною площею 158,3 кв.м.; за договором оренди № 21 від 01.09.2021 з тим самим контрагентом - складські приміщення загальною площею 372 кв.м. Також було зазначено, що ТОВ «Хема-Буд Україна» для здійснення своєї господарської діяльності має штат працівників, кількість яких становить: на 01.01.2022 - 19 осіб, з яких 2 працюють за сумісництвом, 1 у декретній відпустці. Станом на 01.01.2023 - склад працівників той самий. На балансі Товариства знаходяться:
- 01.03.2022 рахуються: основні засоби, первісною вартістю 1239728,15грн., машини та обладнання вартістю 26182,84грн, транспортні засоби вартістю 1124674,25грн., в т.ч. легкові автомобілі у кількості 2 одиниць загальною вартістю 195755,35 грн, вантажні автомобілі у кількості 6 одиниць загальною вартістю 893050,58грн, причепи бортові у кількості 2 одиниць загальною вартістю 35868,32 грн.; інструменти, прилади та інвентар вартістю 8250,00 грн; малоцінні необоротні активи вартістю 80 621,06 грн. та товарні запаси вартістю 33678873,86 грн.
- 01.01.2023 рахуються: основні засоби, первісною вартістю 1239728,15грн, машини та обладнання вартістю 26182,84грн, транспортні засоби вартістю 1124674,25грн, в т.ч. легкові автомобілі у кількості 2 одиниць загальною вартістю 195755,35 грн, вантажні автомобілі у кількості 6 одиниць загальною вартістю 893050,58 грн., причепи бортові у кількості 2 одиниць загальною вартістю 35868,32 грн; інструменти, прилади та інвентар вартістю 8250,00 грн; малоцінні необоротні активи вартістю 80621,06 грн та товарні запаси вартістю 32236082,40 грн (Оборотно-сальдові відомості по рахункам 104, 105, 1121, 281 були надані по Пояснень).
У поясненнях позивачем також вказано, що реалізація товарів в період з 01.03.2022 по 01.08.2022, відбувалася переважно за рахунок складських запасів, які були сформовані до 24.02.2022. Ці товари з кодом згідно з УКТ ЗЕД 3214 «Продукція хімічної та пов`язаних з нею галузей промисловості», в свою чергу, ще до 24.02.2022 були придбані у контрагентів. Зазначає, що у період з березня по серпень 2022 року, на території Херсонської області ще можливо було здійснювати розрахунки через банківські установи України, тому підприємство здійснювало реалізацію своїх складських товарних запасів (ОСВ по рахунку 281 був наданий) виключно за укладеними до 24.02.2022 договорами з контрагентами, які є резидентами України з оплатою за ці операції виключно в національній валюті України - гривні. У поясненнях також було зазначено, що продаж товарів Товариством з березня по серпень 2022 року на умовах його самовивезення покупцями був спричинений тим, що в період окупації міста Херсона військами рф виник гострий дефіцит пально-мастильних матеріалів; воєнні дії та окупація спричинили відтік кадрів у більш безпечні міста не тільки України, а й всього світу, що змусило ТОВ «ХЕМА-БУД УКРАЇНИ» у той час встановити умови продажу свого товару, за яким покупці власними силами здійснювали його навантаження у власний транспорт з території нашого підприємства. Щодо ненадання до пояснень первинних документи щодо транспортування цього товару за означений період, платник податків зазначив, що після деокупації м. Херсона у листопаді 2022 році та появі можливості доступу до підприємства, з`ясувалося, що деякі його первинні документи та майно знищені, пошкоджені або відсутні. Про ці факти підприємством також було зроблено заяву до правоохоронних органів. Зокрема, була встановлена відсутність значної кількості первинних документів (деяких оригіналів договорів на паперових носіях, ТТН, видаткових накладних, актів виконаних робіт тощо) щодо значної кількості контрагентів підприємства. Проведенню ж повної інвентаризації (аудиту) первинних документів та їх поновленню, незважаючи на відсутність перешкод у доступі до офісних та виробничих приміщень Товариства, до теперішнього часу перещкоджає ведення активних бойових дій на території м. Херсона, що унеможливлює повернення до м. Херсона працівників бухгалтерії підприємства з причин існування реальної загрози для їх життя. З тих саме причин відсутня можливість проведення інвентаризації складських залишків товару та майна підприємства, та, як наслідок, надання до Пояснень їх інвентаризаційних описів. Щодо взаємодії з контрагентом ТОВ «АВАНГАРД-ОПТ» (ЄДРПОУ 43331493), платник податків вказує, що остання поставка товару на користь контрагента і єдина за період з 24.02.2022 та до теперішнього часу відбулася 09.06.2022 на суму 130 099,68 грн., в т.ч. ПДВ 21683,28грн, за рахунок складських запасів ТОВ «ХЕМА-БУД Україна» шляхом самовивезення товару покупцем (копії договору поставки, видаткова накладна від 09.06.2022, ОСВ по рахунку 361 за період з 01.01.2021 по 24.03.2023, виписка з банку за період з 01.01.2021 по 24.03.2023 були надані. ТОВ "Хема-Буд Україна" зауважує, що операції з ТОВ «АВАНГАРД-ОПТ» були відображені у податкових звітах нашим підприємством за відповідний період, з них були оплачені податки.
Абзацом 2 пункту 25 Порядку № 1165 визначено, що Комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Критерії ризиковості платника податку наведені у Додатку 1 до Порядку № 1165, відповідно до яких таким критерієм є, зокрема:
"8. У контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування".
Отже, законодавцем установлена певна послідовність прийняття рішення про відповідність платника податку на додану вартість Критеріям ризиковості платника податку на додану вартість.
Так, рішенню Комісії щодо відповідності платника податку Критеріям ризиковості платника податку на додану вартість має передувати складання та направлення таким платником податкової накладної/розрахунку коригування, за наслідками чого здійснюється моніторинг платника податку, податкової накладної/розрахунку коригування.
При цьому, встановленню наявності у контролюючих органах податкової інформації, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, яка стала відома контролюючому органу у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, має передувати моніторинг податкової накладної/розрахунку коригування, поданої для реєстрації.
Отже, питання відповідності платника податків Критеріям ризиковості платника ПДВ має розглядатись Комісією регіонального рівня за наслідками подання платником податків для реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування та моніторингу платника податку і податкової накладної/розрахунку коригування, що направлена для реєстрації.
Як зазначає позивач у своїх поясненнях, що надавались на розгляд комісії, за період із 24.02.2022 по дату прийняття оскаржуваних рішень позивачем було сформовано одну податкову накладну (№5 від 09.06.2022), отримувачем у якій вказано ТОВ "Авангард-ОПТ" (код ЄДРПОУ 43331493) ( т. 2 а.с. 129-130). Суд зауважує, що товар, вказаний у ній згідно УКТ ЗЕД класифікується за кодом 3214.
Водночас, підставою для прийняття оскаржуваних у даній справі рішень відповідачем слугувала наявна податкова інформація, яка отримана з інформаційних баз даних ДПСУ під час виконання завдань і функцій, а не здійснення моніторингу за наслідками подання ТОВ «Хема - Буд Україна» податкової накладної/розрахунку коригування для її реєстрації в ЄДРПН, що в свою чергу суперечить повноваженням відповідача, визначеним приведеним вище нормам Порядку № 1165.
Загальними вимогами, які висуваються до акту індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення контролюючим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.
Зі змісту п.8 додатку №1 Порядку №1165 слідує, що підставою для його застосування повинна бути певна податкова інформація. Згідно з додатком 4 Порядку №1165 в рішенні про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку обов`язково зазначається підстава його прийняття, зокрема, відповідний пункт критеріїв ризиковості платника податку та у разі відповідності п.8 Критеріїв ризиковості платника податку розшифровується яка саме податкова інформація стала підставою для такої відповідності.
Зокрема, у рішенні від 24.03.2023 №3240 та у рішенні від 15.08.2023 №6999 вказано: "Інформація, за якою встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку": період здійснення операції з постачання із 01.01.2021 по 24.03.2023, код згідно УКТЗЕД 3291; придбання: період здійснення господарської операції з 01.01.2021 по 24.03.2023, код згідно ДКПП операції, визначеної як ризикової 73.2. У обох випадках вказано податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції 43331493, тобто ТОВ "Авангард-ОПТ".
Отже, у оскаржуваних рішеннях вказано період провадження господарської діяльності позивача, яка, на переконання Головного управління ДПС у Житомирській області, є ризиковою та охоплює період із 01.01.2021 по 24.03.2023.
У протоколах засідання комісії, у яких зафіксовано прийняті оскаржувані рішення, податковий орган зазначає про "відсутність необхідних умов та/або обсягів матеріальних ресурсів для виробництва товарів, виконання робіт або надання послуг в обсягах, відображених у податковій накладній/розрахунку коригування (відсутні відомості про об`єкти оподаткування, відсутнє придбання послуг оренди об`єктів оподаткування, послуг транспортування, послуг оренди місць зберігання товарно-матеріальних цінностей, послуг оренди місць зберігання паливно- мастильних матеріалів тощо), відповідно до поданої до контролюючих органів звітності".
Під час розгляду справи судом, на підставі наданих сторонами доказів, встановлено наявність укладених позивачем договорів оренди нерухомого майна (т. 1 а.с. 69-80), договору про виконання вантажно-розвантажувальних робіт (т.1 а.с. 83-89) та договорів поставок товару (будівельних матеріалів, будівельної хімії, металевих виробів, теплоізоляційних матеріалів, будівельно-оздоблювальні матеріали), покупцем у яких вказано ТОВ "Хема - Буд Україна" (т. 1 а.с. 95-149), а також Договори поставки товарів, постачальником у яких вказано позивача (т. 1 а.с. 150-197). Зазначені договори було укладено позивачем у період із 2010 року та були чинними станом на 01.01.2021 (період, вказаний у оскаржуваних рішеннях).
Окрім того, позивачем до суду та на розгляд комісії надавались копії видаткових накладних (т. 1 а.с. 198-249, т. 2 а.с. 1-5), виписки по рахунку (т. 2 а.с. 6-26), оборотно - сальдові відомості по рахунку 104, 105, 106, 281 (т. 2 а.с. 27-60).
Окрім того, відповідачами не заперечується, що на розгляд комісії позивачем надавались документи по взаємодії з ТОВ "Авангард - ОПТ", зокрема, договір поставки товарів №01/07А від 01.07.2021 (т. 2 а.с. 100-107), договір надання послуг від 01.07.2021 (т. 2 а.с. 108-110), видаткові накладні (т. 2 а.с. 111- 116), а також акти наданих послуг (т. 2 а.с. 117-119), оборотно - сальдові відомості (т. 2 а.с. 120-120-121) та виписки по рахунках (т. 2 а.с. 122-128).
З матеріалів адміністративної справи також вбачається, що Товариство з обмеженою відповідальністю "Хема - Буд Україна" зверталось до правоохоронних органів із заявами щодо майна та документів Товариства, яке знаходиться в м. Херсон, яке перебувало під російською окупацією з березня по листопад 2022 року (т. 2 а.с. 132-139).
Суд зауважує, що надані документи у своїй сукупності вказують на дотримання позивачем вимог податкового законодавства в частині надання документів, необхідних для розгляду питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
Разом з тим, відповідач не надав до суду належних доказів, які досліджувалися в ході засідання Комісії і які слугували підставою для прийняття оскаржуваних рішень, зокрема, відповідачем не надано копії податкової накладної / розрахунку коригування, у якій, на переконання податкового органу відображено господарську операцію, не підтверджену первинними документами; доказів провадження заявником господарської діяльності в умовах та обставинах, котрі характеризуються ознаками недодержання вимог чинного законодавства України; а текст оскаржуваних рішень контролюючого органу не містять ані юридичних мотивів, ані фактичних мотивів що зумовило б включення ТОВ «Хема - Буд Україна» до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, зокрема п. 8 Критеріїв.
Отже, оскаржувані рішення комісії не містять обґрунтувань підстав та причин віднесення позивача до ризикових платників податків відповідно до п.8 Критеріїв ризиковості платника податку.
Аналогічна правова позиція викладена Верховним Судом у постановах від 19.11.2021 у справі № 140/17441/20, від 23.06.2022 у справі № 640/6130/20.
Водночас, суд зауважує, що здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. При цьому здійснення моніторингу не повинне підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу.
Отже, у разі наявності у контролюючого органу інформації, що може свідчити про вчинення позивачем порушень вимог податкового законодавства, такий орган не позбавлений можливості призначити та провести документальну перевірку платника податку, за результатами якої дослідити питання ведення ним господарської діяльності та правомірності відображення її результатів у податковому обліку.
Європейський суд з прав людини неодноразово висловлював свою позицію щодо "принципу правової визначеності" (наприклад, справа Hashman and Harrup v. The United Kingdom, Арр. 25594/94, 25 November 1999), відповідно до якого особа, здійснюючи правомірну поведінку, повинна мати можливість передбачати правові наслідки такої правової поведінки, чітко визначені законом.
Статтею 1 Протоколу до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод передбачено, що кожна фізична або юридична особа має право мирно володіти своїм майном. Ніхто не може бути позбавлений своєї власності інакше як в інтересах суспільства і на умовах, передбачених законом і загальними принципами міжнародного права.
У постанові від 20.08.2019 по справі № 2540/3009/18 Верховний Суд зазначив, що прозорість адміністративних процедур є ефективним запобіжником державному свавіллю. Вмотивоване рішення демонструє особі, що вона була почута, дає стороні можливість апелювати проти нього. Лише за умови прийняття обґрунтованого рішення може забезпечуватися належний публічний та, зокрема, судовий контроль за адміністративними актами суб`єкта владних повноважень.
Про дотримання контролюючим органом вимог обґрунтованості під час прийняття відповідного акта індивідуальної дії свідчитиме належна мотивація його висновку, зокрема зі встановленням обставин, що мають значення для реєстрації податкової накладної, а також за умови посилання на докази, якими такі обставини обґрунтовані, із зазначенням причин їх прийняття чи відхилення.
І навпаки, не наведення мотивів прийнятих рішень не дає змоги суду встановити дійсні підстави та причини, за яких цей орган дійшов саме таких висновків, надати їм належну правову оцінку, та встановити законність, обґрунтованість, пропорційність прийнятого рішення.
Суд не приймає до уваги посилання відповідача на те, що позивач проводить господарські операції з контрагентом, якого віднесено до ризикових, оскільки в додатку № 1 до Порядку № 1165 наведений виключний перелік критеріїв ризиковості платників податків, і серед цих критеріїв відсутній такий критерій як встановлення операцій з реалізації товару від/на суб`єктів господарювання з ознаками ризиковості.
Отже, лише сам факт проведення позивачем господарської операції із контрагентом, відносно якого існує рішення контролюючого органом про відповідність такого контрагента критеріям ризиковості, не є підставою для віднесення платника податку до ризикових в розумінні додатку № 1 до Порядку №1165, і відповідно не є достатньою самостійною підставою для віднесення позивача до платників податків, які відповідають критеріям ризиковості.
Суд наголошує, що поширення на позивача критерію "ризиковість" через стосунки з іншими "ризиковими" платниками податків, суперечить базовим принципам та основам податкового законодавства. Зокрема, настання визначеної законом відповідальності повинно відбуватися у разі порушення податкового законодавства безпосередньо платником податків, якого притягнуто до відповідальності.
Варто також зазначити, що поняття «добросовісний платник», яке вживається у сфері податкових правовідносин, не передбачає виникнення у платника додаткового обов`язку з контролю за дотриманням його постачальниками правил оподаткування, а сам платник не наділений повноваженнями податкового контролю для виконання функцій, покладених на податкові органи, а тому не може володіти інформацією відносно виконання контрагентами податкових зобов`язань. А відтак платник не може зазнавати негативних наслідків внаслідок діянь інших осіб, що перебувають поза межами його впливу.
Під час розгляду справи відповідач не надав належних та достатніх доказів, які би досліджувалися в ході засідань Комісії, і які слугували підставою для прийняття оскаржуваних рішень, та відповідно суд не встановив наявність у відповідача підстав для віднесення підприємства до пункту 8 Критеріїв ризиковості.
Таким чином, суд приходить висновку, що відповідачем не доведено, що існують підстави для застосування до позивача пункту 8 Критеріїв ризиковості платників податку з відповідним внесенням до переліку ризикових суб`єктів господарювання, у зв`язку з чим оскаржувані рішення №3240 від 24.03.2023, №6999 від 15.08.2023, а також рішення №7205 від 23.08.2023 за результатом розгляду скарги, - є протиправними та підлягають скасуванню.
Суд вважає необґрунтованими посилання відповідача на те, що спірні рішення про визначення товариства таким, що відповідає пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку, не створюють для позивача жодних правових наслідків у вигляді зміни або припинення його прав та не породжують для нього юридичних наслідків.
Наслідком прийняття відповідачем спірного рішення та внесення платника податку до переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості, може бути зупинення в автоматичному порядку реєстрації всіх без виключення поданих позивачем податкових накладних/розрахунків коригування, а також прийняття у подальшому рішень про відмову у такій реєстрації, що фактично позбавляє можливості платника податків належним чином здійснювати свою господарську діяльність.
При цьому, право на оскарження в судовому порядку рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника визначене в нормі пункту 6 Порядку №1165, за яким у разі надходження до контролюючого органу відповідного рішення суду, яке набрало законної сили, комісія регіонального рівня виключає платника податку з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
Право на звернення до суду також передбачене в затвердженій формі рішення (додаток 4 до Порядку № 1165), а саме «Рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку».
Аналогічна правова позиція викладена в постанові Верховного Суду від 05.01.2021 у справі №640/11321/20.
Відповідно до положень статті 6 КАС України суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого, зокрема, людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави.
Суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського суду з прав людини.
Статтею 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (право на ефективний засіб юридичного захисту) передбачено, що кожен, чиї права та свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження.
При цьому, під ефективним засобом (способом) слід розуміти такий, що призводить до потрібних результатів, наслідків, дає найбільший ефект.
Таким чином, ефективний спосіб захисту повинен забезпечити поновлення порушеного права, бути адекватним наявним обставинам.
Пунктом 6 Порядку № 1165 передбачено, що у разі надходження до контролюючого органу відповідного рішення суду, яке набрало законної сили, комісія регіонального рівня виключає платника податку з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
Таким чином, можливість (та навіть обов`язок) виключення платника податків з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, за наявності відповідного судового рішення, передбачена самим Порядком №1165.
Отже, суд не бере до уваги доводи відповідача щодо перебирання судом на себе функцій органу ДПС, у разі ухвалення рішення про зобов`язання відповідача виключити ТОВ «Хема - Буд Україна» з Переліку ризикових платників податків, оскільки можливість прийняття судом такого рішення логічно випливає зі змісту п.6 Порядку №1165.
Отже, ну думку суду, належним способом захисту прав позивача, який забезпечить їх ефективне поновлення, є зобов`язання виключити ТОВ «Хема - Буд Україна» з переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості.
У частині 2 статті 19 Конституції України зазначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Частиною першою та другою статті 77 КАС України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.
Положеннями статті 90 КАС України визначено, що суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), що міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).
Відповідно до ч.1 ст.139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
При зверненні до суду з адміністративним позовом позивачем сплачений судовий збір у розмірі 8052 грн, тобто за три позовні вимоги немайнового характеру, дві з яких заявлено до Головного управління ДПС у Житомирській області, а одне до ДПС України
У зв`язку із задоволенням позовних вимог суд дійшов висновку, що судові витрати, понесені позивачем, належать відшкодуванню за рахунок бюджетних асигнувань відповідача у повному розмірі.
Керуючись статтями 9, 72-77, 90, 242-246, 255, 258 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
вирішив:
Задовольнити позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Хема-Буд Україна" (вул. Нескорених, 12, с.Довжик, Житомирський район, Житомирська область,12417. РНОКПП/ЄДРПОУ: 35027555) до Головного управління ДПС у Житомирській області (вул. Юрка Тютюнника, 7,Житомир,10003. РНОКПП/ЄДРПОУ: 44096781), Державної податкової служби України (пл. Львівська, 8, м.Київ, 04053. РНОКПП/ЄДРПОУ: 43005393) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії.
Визнати протиправним та скасувати рішення про відповідність / невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку № 3240 від 24.03.2023.
Визнати протиправним та скасувати рішення про відповідність / невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку № 6999 від 15.08.2023
Визнати протиправним та скасувати рішення за результатами розгляду скарги щодо рішення про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку № 7205 від 23.08.2023
Зобов`язати Головне управління Державної податкової служби у Житомирській області виключити Товариство з обмеженою відповідальністю «Хема-Буд Україна» (місцезнаходження: 10004, Житомирська область, Житомирський район, село Довжик, вулиця Нескорених, 12, код ЄДРПОУ 35027555) з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Житомирській області на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Хема-Буд Україна" документально підтверджені судові витрати у сумі 5368 ( п`ять тисяч триста шістдесят вісім ) гривень 00 копійок.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Хема-Буд Україна" документально підтверджені судові витрати у сумі 2684 ( дві тисячі шістсот вісімдесят чотири ) гривні 00 копійок.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Рішення суду може бути оскаржене шляхом подання апеляційної скарги безпосередньо до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя О.В. Лавренчук
Суд | Житомирський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 02.04.2024 |
Оприлюднено | 05.04.2024 |
Номер документу | 118108040 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних |
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Лавренчук Ольга Володимирівна
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Лавренчук Ольга Володимирівна
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Лавренчук Ольга Володимирівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні