Окрема думка
від 06.03.2024 по справі 902/1207/22
ВЕЛИКА ПАЛАТА ВЕРХОВНОГО СУДУ

ОКРЕМА ДУМКА

суддів Великої Палати Верховного Суду Шевцової Н. В., Желєзного І. В.

щодо постанови Великої Палати Верховного Суду від 06.03.2024 у справі № 902/1207/22 (провадження № 12-80гс23) за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Фінансова компанія «Монополіум Фінанс» (далі - Товариство) до Вапнярської селищної ради Тульчинського району Вінницької області (далі - Вапнярська селищна рада), треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача - Комунальне виробничо-експлуатаційне підприємство «Вапнярка Водоканал» (далі - КП «Вапнярка Водоканал») та Головне управління Держгеокадастру у Вінницькій області, про визнання незаконними і скасування рішень та реєстраційних дій, поновлення запису за касаційною скаргою Товариства на постанову Північно-західного апеляційного господарського суду від 27.09.2023

Короткий виклад історії справи

У листопаді 2022 року Товариство звернулося до Господарського суду Вінницької області з позовом до Вапнярської селищної ради, в якому з урахуванням заяв про зміну предмета позову просило:

- визнати незаконними та скасувати два рішення 19 сесії VIII скликання Вапнярської селищної радивід 22.11.2021 № 988 «Про припинення дії договору оренди землі у зв`язку з закінченням строку його дії» та № 989 «Про надання згоди на поділ земельної ділянки та розробку технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки»;

- визнати незаконними та скасувати чотири рішення 29 сесії VIII скликання Вапнярської селищної радивід 19.07.2022 № 1572 «Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки комунальної власності для будівництва та обслуговування будівель торгівлі», № 1577 «Про надання дозволу на виготовлення проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки із зміною цільового призначення з метою подальшої передачі в постійне користування КВЕП «Вапнярка Водоканал», № 1589 «Про надання в оренду земельної ділянки з кадастровим номером 0523955400:02:002:0208 Товариству з обмеженою відповідальністю «Фінансова компанія «Монополіум Фінанс»» та № 1590 «Про надання в оренду земельної ділянки з кадастровим номером 0523955400:02:002:0209 Товариству з обмеженою відповідальністю «Фінансова компанія «Монополіум Фінанс»»;

- визнати незаконним та скасувати рішення 32 сесії VIII скликання Вапнярської селищної радивід 25.10.2022 № 1647 «Про затвердження проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки КВЕП «Вапнярка Водоканал» зі зміною цільового призначення»;

- скасувати реєстрацію усіх речових прав та їх обтяжень у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно (далі - Реєстр) на новостворені земельні ділянки з кадастровими номерами 0523955400:02:002:0208, 0523955400:02:002:0209, 0523955400:02:002:0210 (далі - Земельні ділянки-2, -3, -4 відповідно), що виникли внаслідок скасування та поділу земельної ділянки з кадастровим номером 0523955400:02:002:0011 площею 3,7110 га, яка розташована на території Ради за адресою: Вінницька область, Тульчинський район, смт Вапнярка, вул. Незалежності, 231 (далі - Земельна ділянка-1);

- скасувати державну реєстрацію Земельних ділянок-2, -3, -4, які виникли внаслідок скасування та поділу Земельної ділянки-1, в Державному земельному кадастрі;

- поновити запис шляхом внесення до Державного земельного кадастру відомостей про Земельну ділянку-1, яка була надана в оренду Товариству на підставі рішення Ради (83 сесія 8 скликання) № 1320 від 05.11.2020.

Рішенням Господарського суду Вінницької області від 05.06.2023 позов задоволено.

Постановою Північно-західного апеляційного господарського суду від 27.09.2023 рішення Господарського суду Вінницької області від 05.06.2023 скасовано та ухвалено нове рішення, яким відмовлено у задоволенні позову, а також стягнуто з Товариства на користь Ради 39 899 грн судового збору за розгляд апеляційної скарги.

06.03.2024 постановою Великої Палати Верховного Суду касаційну скаргу Товариства задоволено частково. Постанову Північно-західного апеляційного господарського суду від 27.09.2023 у справі № 902/1207/22 змінено, вказавши у пункті 4 її резолютивної частини 37 215 грн судового збору, який підлягає стягненню за подання апеляційної скарги, замість 39 899 грн. В іншій частині постанову залишено без змін.

Підстави і мотиви для висловлення окремої думки

Відповідно до частини третьої статті 34 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України) суддя, не згодний з рішенням, може письмово викласти свою окрему думку.

Предметом спору у цій справі, серед іншого, є визнання незаконними та скасування рішень Вапнярської селищної ради:

від 22.11.2021, ухвалених на 19 сесії VIII скликання:

- № 988, яким Вапнярська селищна рада припинила дію договору оренди у зв`язку із закінченням строку, на який його укладено, а також доручила відділу юридичної роботи, податків та земельних ресурсів звернутися до державного реєстратора для внесення відомостей про припинення права оренди;

- № 989 «Про надання згоди на поділ земельної ділянки та розробку технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки», яким надала згоду на поділ Земельної ділянки-1 на три окремих ділянки орієнтовними площами 1,1955, 1,4030 та 1,1125 га, а також доручила селищному голові укласти із землевпорядною організацією договір на виконання таких робіт;

від 19.07.2022, ухвалених на 29 сесії VIII скликання чотири рішення:

- № 1572 «Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки комунальної власності для будівництва та обслуговування будівель торгівлі», пунктом 1 якого вирішено, зокрема, затвердити технічну документацію із землеустрою щодо поділу Земельної ділянки-1 комунальної власності для будівництва та обслуговування будівель торгівлі на Земельні ділянки-2, -3, -4 для будівництва та обслуговування будівель торгівлі (код згідно із КВЦПЗ - 03.07) загальними площами 1,1955, 1,4030 та 1,1125 га відповідно, а також зареєструвати вказані земельні ділянки;

- № 1577 «Про надання дозволу на виготовлення проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки зі зміною цільового призначення з метою подальшої передачі в постійне користування КВЕП «Вапнярка водоканал», пунктом 1 якого вирішено, зокрема, надати дозвіл на виготовлення проєкту землеустрою щодо відведення Земельної ділянки-4 із зміною цільового призначення з «03.07 - для будівництва та обслуговування будівель торгівлі» на « 11.04 - для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд технічної інфраструктури (виробництва та розподілення газу, постачання пари та гарячої води, збирання, очищення та розподілення води)» з метою подальшої передачі в постійне користування вказаної ділянки КП «Вапнярка водоканал» для будівництва магістрального водогону;

- № 1589 «Про надання в оренду земельної ділянки з кадастровим номером 0523955400:02:002:0208 Товариству з обмеженою відповідальністю «Фінансова компанія «Монополіум Фінанс»», пунктом 1 якого вирішено, зокрема, надати в оренду Товариству на 1 (один) рік Земельну ділянку-2, на якій розташовані його об`єкти приватної власності;

- № 1590 «Про надання в оренду земельної ділянки з кадастром номером 0523955400:02:002:0209 Товариству з обмеженою відповідальністю «Фінансова компанія «Монополіум Фінанс»», пунктом 1 якого вирішено, зокрема, надати в оренду Товариству на 1 (один) рік Земельну ділянку-3, на якій розташовані його об`єкти приватної власності;

- від 25.10.2022, прийняте на 32 сесії VIII скликання № 1647 «Про затвердження проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки КВЕП «Вапнярка водоканал», зі зміною цільового призначення», яким Вапнярська селищна рада, зокрема, затвердила проєкт землеустрою щодо відведення КП «Вапнярка водоканал» Земельної ділянки-4 зі зміною цільового призначення з «для будівництва та обслуговування будівель торгівлі» (код згідно з КВЦПЗД 03.07) на «для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд технічної інфраструктури (виробництва та розподілення газу, постачання пари та гарячої води, збирання, очищення та розподілення води)» (код згідно із КВЦПЗД 11.04) з метою подальшої передачі в постійне користування для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд технічної інфраструктури (виробництва та розподілення газу, постачання пари та гарячої води, збирання, очищення та розподілення води; код згідно із КВЦПЗД 11.04).

Отже, позивач, вважаючи незаконними і такими, що підлягають скасуванню, зазначені рішення Вапнярської селищної ради, оскаржив їх до суду в порядку господарського судочинства.

На наше переконання, висновок Великої Палати Верховного Суду про розгляд справи по суті вирішення позовних вимог провизнання незаконними та скасування двох рішень 19 сесії VIII скликання Вапнярської селищної ради від 22.11.2021 № 988 «Про припинення дії договору оренди землі у зв`язку з закінченням строку його дії» та № 989 «Про надання згоди на поділ земельної ділянки та розробку технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки»; чотирьох рішень 29 сесії VIII скликання Вапнярської селищної ради від 19.07.2022 № 1572 «Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки комунальної власності для будівництва та обслуговування будівель торгівлі», № 1577 «Про надання дозволу на виготовлення проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки із зміною цільового призначення з метою подальшої передачі в постійне користування КВЕП «Вапнярка Водоканал», № 1589 «Про надання в оренду земельної ділянки з кадастровим номером 0523955400:02:002:0208 Товариству з обмеженою відповідальністю «Фінансова компанія «Монополіум Фінанс»» та № 1590 «Про надання в оренду земельної ділянки з кадастровим номером 0523955400:02:002:0209 Товариству з обмеженою відповідальністю «Фінансова компанія «Монополіум Фінанс»»; рішення 32 сесії VIII скликання Вапнярської селищної ради від 25.10.2022 № 1647 «Про затвердження проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки КВЕП «Вапнярка Водоканал», зі зміною цільового призначення» у порядку господарського судочинства, є помилковим з таких міркувань.

Статтею 42 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» визначено повноваження сільського, селищного, міського голови, який, зокрема, представляє територіальну громаду, раду та її виконавчий комітет у відносинах з державними органами, іншими органами місцевого самоврядування, об`єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форм власності, громадянами, а також у міжнародних відносинах відповідно до законодавства (пункт 14 частини четвертої статті 42); укладає від імені територіальної громади, ради та її виконавчого комітету договори відповідно до законодавства (пункт 16 частини четвертої статті 42).

Відповідно до статті 143 Конституції України територіальні громади села, селища, міста безпосередньо або через утворені ними органи місцевого самоврядування управляють майном, що є в комунальній власності; затверджують програми соціально-економічного та культурного розвитку і контролюють їх виконання; затверджують бюджети відповідних адміністративно-територіальних одиниць і контролюють їх виконання; встановлюють місцеві податки і збори відповідно до закону; забезпечують проведення місцевих референдумів та реалізацію їх результатів; утворюють, реорганізовують та ліквідовують комунальні підприємства, організації і установи, а також здійснюють контроль за їх діяльністю; вирішують інші питання місцевого значення, віднесені законом до їхньої компетенції.

У статті 12 Земельного кодексу України визначені повноваження сільських, селищних, міських рад та їх виконавчих органів у галузі земельних відносин. Зокрема, відповідно до пунктів «а», «б», «в», «г» статті 12 цього Кодексу до повноважень сільських, селищних, міських рад належить розпорядження землями територіальних громад, передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб, надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності, вилучення земельних ділянок із земель комунальної власності.

Конституційний Суд України у Рішенні від 1 квітня 2010 року у справі № 10-рп/2010 за конституційним поданням Вищого адміністративного суду України щодо офіційного тлумачення положень частини першої статті 143 Конституції України, пунктів «а», «б», «в», «г» статті 12 Земельного кодексу України, пункту 1 частини першої статті 17 Кодексу адміністративного судочинства України наголосив, що за правовою позицією Конституційного Суду України (абзац другий пункту 4 мотивувальної частини Рішення від 26 березня 2002 року N 6-рп/2002) до предмету відання місцевого самоврядування згідно із Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні», зокрема, належить регулювання сільськими, селищними, міськими радами земельних відносин відповідно до закону (пункт 34 частини першої статті 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»).

Конституційний Суд України зазначив, що системний аналіз положень Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» (частини першої статті 10, статей 16, 17, 18, 25, 26 та інших) свідчить, що органи місцевого самоврядування при вирішенні питань місцевого значення, віднесених Конституцією України та законами України до їхньої компетенції, є суб`єктами владних повноважень, які виконують владні управлінські функції, зокрема нормотворчу, координаційну, дозвільну, реєстраційну, розпорядчу. Як суб`єкти владних повноважень органи місцевого самоврядування вирішують в межах закону питання в галузі земельних відносин.

За висновком Конституційного Суду України, викладеним у Рішенні від 1 квітня 2010 року у справі № 10-рп/2010, положення частини першої статті 143 Конституції України «вирішують інші питання місцевого значення, віднесені законом до їхньої компетенції» стосується вирішення органами місцевого самоврядування як суб`єктами владних повноважень питань, визначених законами, зокрема, у галузі земельних відносин.

Конституційний Суд України виснував, що повноваження сільських, селищних, міських рад та їх виконавчих органів у галузі земельних відносин, визначені у пунктах «а», «б», «в», «г» статті 12 Земельного кодексу України, охоплюються зазначеним у статті 143 Конституції України поняттям «інші питання місцевого значення», а тому при їх здійсненні сільські, селищні, міські ради виступають як суб`єкти владних повноважень, які реалізують розпорядчі та інші функції.

Таким чином, рішення органів місцевого самоврядування щодо розпорядження землями територіальних громад, в тому числі щодо укладання, розірвання договорів оренди земельних ділянок, поділу земельної ділянки комунальної власності, виготовлення проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки зі зміною цільового призначення та інші, є реалізацією суб`єктами владних повноважень владних управлінських функцій.

Відповідно до частини другої статті 55 Конституції України кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб.

Згідно з частиною першою статті 5 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси.

Приписами статей 2, 4 та 19 КАС України визначено завдання та основні засади адміністративного судочинства, зміст публічно-правового спору та справи, на які поширюється юрисдикція адміністративних судів.

Відповідно до частини першої статті 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

З огляду на викладене вважаємо, що спори щодо оскарження рішень сільських, селищних, міських рад щодо розпорядження землями територіальних громад, в тому числі щодо укладання, розірвання договорів оренди земельних ділянок, поділу земельної ділянки комунальної власності, виготовлення проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки зі зміною цільового призначення та інші, які прийняті суб`єктами владних повноважень, що реалізують розпорядчі та інші функції, в межах повноважень, визначених статтею 143 Конституції України, пунктом 34 статті 26, статтею 42 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», статтею 12 Земельного кодексу України, - належить розглядати в порядку адміністративного судочинства.

Отже, відповідно до статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року судом, встановленим законом, який розглядає справи про оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень, є суд адміністративної юрисдикції на підставі статей 5, 19 КАС України.

Ураховуючи наведене, вважаємо, що Велика Палата Верховного Суду не мала підстав розглядати справу в частині позовних вимог про визнання незаконними та скасування двох рішень 19 сесії VIII скликання Вапнярської селищної ради від 22.11.2021 № 988 «Про припинення дії договору оренди землі у зв`язку з закінченням строку його дії» та № 989 «Про надання згоди на поділ земельної ділянки та розробку технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки»; чотирьох рішень 29 сесії VIII скликання Вапнярської селищної ради від 19.07.2022 № 1572 «Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки комунальної власності для будівництва та обслуговування будівель торгівлі», № 1577 «Про надання дозволу на виготовлення проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки із зміною цільового призначення з метою подальшої передачі в постійне користування КВЕП «Вапнярка Водоканал», № 1589 «Про надання в оренду земельної ділянки з кадастровим номером 0523955400:02:002:0208 Товариству з обмеженою відповідальністю «Фінансова компанія «Монополіум Фінанс»» та № 1590 «Про надання в оренду земельної ділянки з кадастровим номером 0523955400:02:002:0209 Товариству з обмеженою відповідальністю «Фінансова компанія «Монополіум Фінанс»»; рішення 32 сесії VIII скликання Вапнярської селищної ради від 25.10.2022 № 1647 «Про затвердження проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки КВЕП «Вапнярка Водоканал», зі зміною цільового призначення». Провадження у справі в зазначеній частині позовних вимог підлягало закриттю, оскільки, на наше переконання, спір у цій частині належить розглядати в порядку адміністративного судочинства.

Судді: Н. В. Шевцова

І. В. Желєзний

СудВелика палата Верховного Суду
Дата ухвалення рішення06.03.2024
Оприлюднено04.04.2024
Номер документу118109233
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —902/1207/22

Ухвала від 28.05.2024

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Яремчук Ю.О.

Ухвала від 13.05.2024

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Яремчук Ю.О.

Ухвала від 13.05.2024

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Яремчук Ю.О.

Окрема думка від 06.03.2024

Господарське

Велика палата Верховного Суду

Погрібний Сергій Олексійович

Окрема думка від 06.03.2024

Господарське

Велика палата Верховного Суду

Шевцова Наталія Володимирівна

Постанова від 06.03.2024

Господарське

Велика палата Верховного Суду

Пільков Костянтин Миколайович

Постанова від 06.03.2024

Господарське

Велика палата Верховного Суду

Пільков Костянтин Миколайович

Ухвала від 29.02.2024

Господарське

Велика палата Верховного Суду

Пільков Костянтин Миколайович

Ухвала від 28.02.2024

Господарське

Велика палата Верховного Суду

Пільков Костянтин Миколайович

Ухвала від 30.01.2024

Господарське

Велика палата Верховного Суду

Пільков Костянтин Миколайович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні