Рішення
від 02.04.2024 по справі 320/2463/24
КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

02 квітня 2024 року справа №320/2463/24

Київський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Парненко В.С., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовною заявою Акціонерного товариства "Укртрансгаз" до Головного управління Державної податкової служби у Київській області про визнання бездіяльність протиправною, зобов`язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

17.01.2024 до Київського окружного адміністративного суду звернулося Акціонерне товариство "Укртрансгаз" (далі - позивач) із позовом до Головного управління Державної податкової служби у Київській області (далі - відповідач), у якому просило суд:

- визнати протиправною бездіяльність Головного управління ДПС у Київській області, яка виразилась у непідготовці та ненаданні до органу Казначейства висновку про повернення Акціонерному товариству «Укртрансгаз» сплаченого податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки в сумі 355 256,67 гривень;

- зобов`язати Головне управління ДПС у Київській області підготувати та подати до органу Казначейства висновок про повернення Акціонерному товариству «Укртрансгаз» суми сплаченого податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки в розмірі 355 256,67 гривень.

В обґрунтування позовних вимог вказано, що відповідачем не вчинено законодавчо визначених дій з повернення помилково та/або надміру сплачених коштів, а саме: не виконано обов?язку щодо складання висновку про повернення АТ «Укртрансгаз» сплаченого податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, не виконано обов?язку щодо направлення та погодження такого висновку місцевому фінансовому органу, та не подано цей висновок для виконання органу, що здійснює казначейське обслуговування. Кошти на рахунок Товариства не надійшли.

За результатами автоматизованого розподілу справ між суддями Київського окружного адміністративного суду справа №320/2463/24 передана 22.01.2024 до розгляду судді Парненко В.С.

Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 23.01.2024 р. адміністративну справу №320/2463/24 прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін.

13.02.2024 до Київського окружного адміністративного суду надійшов відзив на позовну заяву, відповідно до якої ГУ ДПС у Київській області не погоджується із позовними вимогами та вважає, що для задоволення позову підстави відсутні, оскільки право на повернення помилково сплачених коштів має виключно платник податків, який безпосередньо сплатив їх до відповідного бюджету, а позивач, на думку відповідача, таким не являється.

23.02.2024 до Київського окружного адміністративного суду надійшла відповідь на відзив, згідно якої позивач наполягає на своїй правовій позиції, викладеній у позові.

Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 04.03.2024 відмовлено у задоволенні клопотання Головного управління Державної податкової служби у Київській області про залишення позовної заяви без розгляду.

Враховуючи приписи частини 5 статті 262 КАС України справа розглядалася за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи (у письмовому провадженні).

Датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складання повного судового рішення (частина 5 статті 250 КАС України).

Згідно з частиною 4 статті 229 КАС України у разі неявки у судове засідання всіх учасників справи або якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.

Дослідивши матеріали справи, суд встановив наступні обставини та відповідні їм правовідносини.

Позивачем було обчислено податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки за 2020 рік, та подано до ГУ ДПС у Київській області звітну декларацію з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки з реєстраційним номером №9012283409, в якій задекларовано податкове зобов?язання у сумі 475 648,82 грн. з податку на об?єкти житлової нерухомості щодо об?єктів нерухомості, розташованих у Київській області.

На підставі поданих уточнюючих декларацій у АТ «Укртрансгаз» виникла переплата з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки у сумі 355 256,67 грн.

З метою повернення надміру сплачених коштів у сумі 355 256,67 грн. позивач звернувся до ГУ ДПС у Київській області із заявою від 14.06.2021 №9158605505.

За результатом розгляду вказаної заяви ГУ ДПС у Київській області направлено на адресу АТ «Укртрансгаз» лист про розгляд заяви щодо перерахування коштів від 17.06.2021 Nє24627/6/10-36-04-06, де зазначено, що для встановлення правомірності виникнення переплати за рахунок подання уточнюючих розрахунків на зменшення податкових зобов?язань з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, сплачене юридичними особами, які є власниками житлової нерухомості, АТ «Укртрансгаз» необхідно надати витяги з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності, з урахуванням змін, які відбулись в цей період, а також інші документи, що стосуються нарахування та сплати податку.

Позивач повторно подав заяву про повернення помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов?язань від 05.08.2021 №9219986893.

За результатом розгляду даної заяви позивачу було направлено лист про розгляд заяви від 26.08.2021 №31033/6/10-36-12-05-33, де вказано, що в листі від 05.08.2021 №9219986893 розрахункові документи від 26.03.2020 №1767 в сумі 118 418,89 грн., від 10.06.2020 №3319 в сумі 118 418,89 грн. та від 09.09.2020 №5792 в сумі 118 418,89 грн. були перераховані Управлінням «Укргазтехзв?язок» (код ЄДРПОУ 00154453). Виходячи з вищевикладеного, повернення помилково сплачених коштів на рахунок АТ «Укртрансгаз» (код ЄДРПОУ 30019801) неможливе, оскільки кошти перераховані до бюджету Управлінням «Укргазтехзв?язок» (код ЄДРПОУ 00154453).

ГУ ДПС у Київській області розглянувши лист АТ «Укртрансгаз» від 07.10.2021 №1001ВИХ-21-7449 щодо підготовки та подання для виконання відповідному органові, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, висновків про повернення помилково та/або надміру сплачених коштів податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, сплачений юридичними особами, які є власниками об?єктів житлової нерухомості, направило АТ «Укртрансгаз» лист від 04.11.2021 №39447/6/10-36-12-05 де зазначено, що сплачені суми податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, сплачений юридичними особами, які зазначені у заявах на повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов?язань та пені, перераховані на бюджетні рахунки не Акціонерним товариством «Укртрансгаз» (код ЄДРПОУ 30019801), а філією Управлінням «Укргазтехзв?язок» АТ «Укртрансгаз» (код ЄДРПОУ 00154453) та філією «Оператор газотранспортної системи України» АТ «Укртрансгаз» (код ЄДРПОУ 41635376).

Окрім того, відповідно до Положення філія Управління «Укргазтехзв?язок» АТ «Укртрансгаз» (код ЄДРПОУ 00154453) та філія Оператор газотранспортної системи України» АТ «Укртрансгаз» (код ЄДРПОУ 41635376) мають власний кошторис, баланс, відкриті рахунки та здійснюють окремо від АТ «Укртрансгаз» (код ЄДРІОУ 30019801) фінансово-господарську діяльність.

Таким чином, право на повернення помилково сплачених коштів має виключно платник податків, який безпосередньо сплатив їх до відповідного бюджету.

08.08.2022 АТ «Укртрансгаз» було подано нову заяву про повернення помилково та/або надміру сплачених коштів.

Розглянувши дану заяву, ГУ ДПС у Київській області направило лист про розгляд заяви щодо перерахування коштів від 12.08.2022 №18863/6/10-36-04-10 до АТ «Укртрансгаз», в якому зазначено що кошти, вказані в заяві по податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, сплачених юридичними особами, які є власниками об?єктів житлової нерухомості в сумі 355256,67 грн. були перераховані філією Управлінням «Укргазтехзв?язок» АТ «Укртрансгаз» (код ЄДРПОУ 00154453), яка здійснювала сплату податкових зобов?язань зі свої власних поточних рахунків.

З огляду на зазначене, заяву АТ «Укртрансгаз» щодо повернення помилково та/або надміру сплачених коштів залишено без виконання.

З метою захисту свого права позивач звернувся до суду з даним позовом.

Суд одразу звертає увагу, що наявність переплати з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки у сумі 355 256,67 грн. відповідачем не заперечується. Спірним при розгляді даної справи є право саме позивача на повернення надмірно сплачених коштів, оскільки згідно позиції податкового органу право на повернення надмірно сплачених коштів має виключно платник податків, який безпосередньо сплатив їх до відповідного бюджету, тобто філія «Укргазтехзв?язок», а не АТ «Укртрансгаз».

Відтак, вирішуючи спір по суті заявлених позовних вимог, суд виходить з наступного.

Акціонерне товариство «Укртрансгаз» (код ЄДРПОУ 30019801) є платником податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, який сплачується юридичними особами, що є власниками об?єктів житлової нерухомості.

Відповідно до пп. 266.1.1 п. 266.1 та пп. 266.7.5 п. 266.7 ст. 266 Податкового кодексу України (далі - ПК України) АТ «Укртрансгаз» обчислило суму податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки за 2020 рік (станом на 01.01.2020), та до 20.02.2020 подало до Головного управління ДПС у Київській області (далі - Відповідач, ГУ ДПС у Київській області) звітну декларацію з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, з реєстраційним номером №9012283409, в якій задекларовано податкове зобов?язання у сумі 475 648,82 грн. з податку на об?єкти житлової нерухомості та 257 932,48 грн. з податку на об?єкти нежитлової нерухомості щодо об?єктів нерухомості, розташованих у Київській області.

Зокрема, у складі вищевказаної декларації з податку на нерухоме майно був задекларований об?єкт нерухомості, розміщений на території Богуславської міської ради Київської області, який відповідно до Відомостей про юридичну особу (балансоутримувача державного майна) Форма №2б(к), є об?єктом державної власності та обліковувався на балансі АТ «Укртрансгаз», а саме: 50-ти квартирний житловий будинок площею 6333,2 кв.м, який розташований за адресою: Київська область, Богуславський р-н, м.Богуслав, вул. Польова, 45/21.

Таким чином, вищевказаний Об?єкт нерухомості, який розміщений на території Богуславської міської ради, є власністю Держави, та обліковувався на балансі АТ «Укртрансгаз».

На підставі вищезазначеної податкової декларації Товариством в особі Філії «Управління «Укргазтехзв?язок» (код 00154453) задекларовані суми податкових зобов?язань з податку на об?єкти нежитлової нерухомості, а за I-I квартали 2020 року на загальну суму 355 256,67 грн. були сплачені у повному обсязі платіжними дорученнями від 26.03.2020 №1767 у сумі 118 418,89 грн., від 10.06.2020 №3319 у сумі 118 418,89 грн., від 09.09.2020 №5792 у сумі 118 418,89 грн.

На підставі п. 52.5 підр.10 розділу ХХ ПК України, згідно з яким об?єкти нежитлової нерухомості, які перебувають у власності фізичних або юридичних осіб, не є об?єктом оподаткування податком на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, відповідно до статті 266 ПК України, в період з 1 березня по 31 березня 2020 року, 16.07.2020 Товариство подало уточнюючу декларацію з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, з реєстраційним номером №9169720575 на зменшення податкового зобов?язання по об?єктам нежитлової нерухомості (код податку 18010400) на суму 21 494,38 грн.

У зв?язку з тим, що Товариство не є власником об?єктів нерухомості, які є об?єктами державної власності, АТ «Укртрансгаз» (враховуючи норми пп. 266.1.1 ст. 266 ПК України, відповідно до яких платниками податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, визначені власники об?єктів нерухомості, та враховуючи Індивідуальну податкову консультацію №3715/ПК/99-00-04-03-03-06 від 04.09.2020, яка була надана ДПС України на запит Товариства 07.09.2020 вх. №1001ВИХ-20-11924), у жовтні 2020 року була подана уточнююча податкова декларація з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки (реєстраційний №9272217812 від 21.10.2020), згідно з якою було проведено зменшення задекларованих сум податку на нерухомість, за об?єктами нерухомості, які належать до категорії державного майна.

Інформація щодо задекларованих та сплачених податкових зобов?язань відображена в електронному кабінеті Товариства в інтегрованих картках платника податку.

Відповідно до ст.42-1.2. ПК України електронний кабінет забезпечує можливість реалізації платниками податків прав та обов?язків, визначених ПК України та нормативно-правовими актами, що прийняті на підставі та на виконання ПК України, зокрема проведення звірки розрахунків платників податків з державним та місцевими бюджетами, а також одержання документа, що підтверджує стан розрахунків, який формується автоматизовано шляхом вивантаження відповідної інформації з Електронного кабінету.

На підставі викладеного, у позивача виникла переплата з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки (житлова нерухомість) у сумі 355 256,67 грн.

Відповідно до п. 43.1 ст. 43 Податкового кодексу України помилково та/або надміру сплачені суми грошового зобов?язання підлягають поверненню платнику відповідно до цієї статті та статті 301 Митного кодексу України, крім випадків наявності у такого платника податкового боргу.

Відповідно до підпункту 14.1.182 Податкового кодексу України помилково сплачені грошові зобов?язання - суми коштів, які на певну дату надійшли до відповідного бюджету та/або на єдиний рахунок від юридичних осіб (їх філій, відділень, інших відокремлених підрозділів, що не мають статусу юридичної особи) або фізичних осіб (які мають статус суб?єктів підприємницької діяльності або не мають такого статусу), що не є платниками таких грошових зобов?язань, та у випадках, передбачених статтею 35-1 цього Кодексу.

Відповідно до п. 43.2. ст. 43 ПК України у разі наявності у платника податків податкового боргу, повернення помилково та/або надміру сплаченої суми грошового зобов?язання на поточний рахунок такого платника податків в установі банку або на єдиний рахунок або шляхом повернення готівковими коштами за чеком, у разі відсутності у платника податків рахунку в банку, проводиться лише після повного погашення такого податкового боргу платником податків.

Відповідно до п. 43.3, 43.4, 43.5, 43.6 ст. 43 ПК України обов?язковою умовою для здійснення повернення сум грошового зобов?язання та пені є подання платником податків заяви про таке повернення (крім повернення надміру утриманих (сплачених) сум податку з доходів фізичних осіб, які повертаються контролюючим органом на підставі поданої платником податків податкової декларації за звітний календарний рік за результатами проведення перерахунку його загального річного оподатковуваного доходу) протягом 1095 днів від дня виникнення помилково та/або надміру сплаченої суми та/або пені. Платник податків подає заяву про повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов?язань та пені у довільній формі, в якій зазначає напрям перерахування коштів: на поточний рахунок платника податків в установі банку; на єдиний рахунок (у разі його використання); на погашення грошового зобов?язання та/або податкового боргу з інших платежів, контроль за справлянням яких покладено на контролюючі органи, незалежно від виду бюджету; повернення у готівковій формі коштів за чеком у разі відсутності у платника податків рахунка в банку. Контролюючий орган не пізніше ніж за п?ять робочих днів до закінчення двадцятиденного строку з дня подання платником податків заяви готує висновок про повернення належних сум коштів з відповідного бюджету або з єдиного рахунку та - подає його для виконання до органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів.

Повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов?язань платникам податків здійснюється з бюджету, у який такі кошти були зараховані, або з єдиного рахунку.

Відповідно до п. 5 Порядку повернення (перерахування) коштів, помилково або надміру зарахованих до державного та місцевих бюджетів (затвердженого Наказом Міністерства фінансів України від 03.09.2013 №787) (далі - Порядок №787) повернення помилково або надміру зарахованих до бюджету або на єдиний рахунок (у разі його використання) податків, зборів, пені, платежів та інших доходів бюджетів, перерахування між видами доходів і бюджетів коштів, помилково та/або надміру зарахованих до відповідних бюджетів через єдиний рахунок, здійснюється за поданням (висновком, повідомленням) органів, що контролюють справляння надходжень бюджету, а при поверненні судового збору (крім помилково зарахованого) - за судовим рішенням, яке набрало законної сили.

У разі повернення помилково або надміру зарахованих до бюджету зборів, платежів та інших доходів бюджетів (крім зборів та платежів, контроль за справлянням яких покладено на органи ПС та органи Держмитслужби) орган, що контролює справляння надходжень бюджету, засобами системи Казначейства формує подання в електронній формі згідно з додатком 1 до цього Порядку та подає його до відповідного головного управління Казначейства за місцем зарахування платежу до бюджету, Казначейства. У разі повернення помилково або надміру зарахованих до бюджету або на єдиний рахунок (у разі його використання) податків, зборів, пені, платежів, контроль за справлянням яких покладено на органи ДПС, та перерахування між видами доходів і бюджетів коштів, помилково та/або надміру зарахованих до відповідних бюджетів через єдиний рахунок, до Казначейства подається висновок відповідно до Порядку інформаційної взаємодії Державної податкової служби України, її територіальних органів, Державної казначейської служби України, її територіальних органів, місцевих фінансових органів у процесі повернення платникам податків помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов?язань та пені, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 11 лютого 2019 року №60, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 08 квітня 2019 року за №370/33341.

Відповідно до п. 1, 9 розділу III Порядку інформаційної взаємодії Державної податкової служби України, її територіальних органів, Державної казначейської служби України, її територіальних органів, місцевих фінансових органів у процесі повернення (перерахування) платникам податків помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов?язань та пені (затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 11.02.2019 року №60) повернення помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов?язань та пені, у випадках, передбачених законодавством, здійснюється виключно на підставі заяви платника податку (крім повернення надміру утриманих (сплачених) сум податку на доходи фізичних осіб, які повертаються територіальним органом ДІС на підставі поданої платником податків податкової декларації за звітний календарний рік за результатами проведення перерахунку його загального річного оподатковуваного доходу (далі - податкова декларація)), поданої до територіального органу ДПС за місцем адміністрування (обліку) помилково та/або надміру сплаченої суми протягом 1095 днів від дня її виникнення.

Електронні висновки про повернення платежів, належних місцевим бюджетам, та платежів, які підлягають розподілу між державним та місцевими бюджетами (крім платежів, які сплачені у 2016 році до місцевих бюджетів населених пунктів Донецької та Луганської областей, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють своїх повноважень, перелік яких затверджений Кабінетом Міністрів України (далі непідконтрольні території), та акцизного податку з виробленого в Україні та ввезеного на митну територію України пального), направляються до Казначейства для виконання за умови їх погодження з відповідними місцевими фінансовими органами.

З наведеного вбачається, що законодавством встановлено чіткий алгоритм дій щодо повернення помилково та /або надміру сплачених сум грошових зобов?язань: 1) подання заяви до територіального органу ДПС за місцем адміністрування помилково сплаченої суми; 2) складання органами ДПС висновку про повернення належних сум коштів з відповідного бюджету; 3 направлення на погодження такого висновку до відповідного місцевого фінансового органу; 4) погодження висновку місцевим фінансовим органом; 5) направлення такого висновку до Казначейства.

14.06.2021 на виконання вимог законодавства України АТ «Укртрансгаз» до Головного управління ДПС у Київській області, Богуславська Державна податкова інспекція (Богуславський район) було подано заяву про повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов?язань та пені у розмірі 355 256,67 грн. за №9158605505.

Статтею 7 ПК України, яка визначає загальні засади встановлення податків і зборів, до одного з елементів, які обов?язково визначаються під час встановлення податку, відносяться платники податку (п. 7.1.2 ст. 7).

Згідно з п. 266.1.1 ст. 266 ПК України платниками податку є фізичні та юридичні особи, в тому числі нерезиденти, які є власниками об?єктів житлової та/або нежитлової нерухомості.

Згідно з ч. 4 ст. 64 Господарського кодексу України (далі - ГК України) підприємство має право створювати філії, представництва, відділення тa інші відокремлені підрозділи, погоджуючи питання про розміщення таких підрозділів підприємства з відповідними органами місцевого самоврядування в установленому законодавством порядку. Такі відокремлені підрозділи не мають статусу юридичної особи і діють на основі положення про них, затвердженого підприємством. Підприємства можуть відкривати рахунки в установах банків через свої відокремлені підрозділи відповідно до закону.

Згідно з ч. 2 ст. 9 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань» в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців (далі - ЄДР ЮО та ФОП) містяться, зокрема, відомості про відокремлені підрозділи юридичної особи. Згідно з даними ЄДР ЮО та ФОП АТ «Укртрансгаз» має відокремлені підрозділи - філії, зокрема Філію «Управління «Укргазтехзв?язок» Акціонерного товариства «Укртрансгаз» (код 00154453) (далі - Філія).

Філія діє відповідно до Положення про Філію «Управління «Укргазтехзв?язок» АТ «Укртрансгаз», затвердженого рішенням акціонера №188 від 05.06.2018.

Цим Положеннями, зокрема, передбачено, що Філія здійснює оперативний, бухгалтерський, податковий і статистичний облік та надає відповідну звітність згідно з чинним законодавством України та внутрішніми документами Товариства.

Згідно з Положенням:

- Філія є відокремленим підрозділом Акціонерного товариства Укртрансгаз, проводить свою діяльність від імені Товариства, не має статусу юридичної особи та - здійснює частину функцій Товариства, що відповідає статутним цілям та завданням Товариства, відповідно до чинного законодавства України та цього Положення (пункт 1.2);

- Філія здійснює сплату податків, зборів та обов?язкових платежів до бюджету відповідно до законодавства України та внутрішніх документів Товариства, крім тих, які сплачуються Товариством консолідовано (пункт 4.6);

- Філія здійснює оперативний, бухгалтерський, податковий і статистичний облік та надає відповідну звітність згідно з чинним законодавством України та внутрішніми документами Товариства (пункт 5.3).

Враховуючи, що відповідно до п. 2 ст. 3 та п. 5 ст. 8 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» фінансова, податкова, статистична та інші види звітності, що використовують грошовий вимірник, ґрунтуються на даних бухгалтерського обліку, в Товаристві запроваджена Методика ведення податкового обліку, складання і подання податкової звітності (включаючи облік ВПА та ВПЗ) за МСФЗ.

Згідно із вказаною Методикою нарахування та сплата місцевих податків та зборів відбувається неконсолідованим способом: «...нарахування податку та збору, складання податкової звітності та сплата здійснюється безпосередньо філіями та/або Апаратом АТ «Укртрансгаз», виходячи з об?єкту оподаткування, окремо обчисленого філіями та/або Апаратом АТ «Укртрансгаз».

Тобто, в межах юридичної особи (якою є АТ «Укртрансгаз») функції щодо нарахування та сплати місцевих та окремих державних податків делеговані Філіям (в залежності від місцезнаходження об?єктів оподаткування).

Відображення в ІКП АТ «Укртрансгаз» надходжень податків, зборів, митних та інших платежів до бюджету та єдиного внеску здійснюється АТ «Укртрансгаз» відповідно до норм Порядку ведення податковими органами оперативного обліку податків, зборів, платежів та єдиного внеску на загальнообов?язкове державне соціальне страхування, затвердженого Наказом Міністерства фінансів України від 12.01.2021 № 5 (далі - Порядок №5).

Відповідно до п. 1 ст. 1 розділу ІІ Порядку №5 з метою обліку нарахованих і сплачених, повернутих та відшкодованих сум платежів територіальними органами ДПС відкриваються ІКП за кожним платником та кожним видом платежу, які мають сплачуватися такими платниками на рахунки, відкриті в розрізі адміністративно-територіальних одиниць.

Для організації оперативного обліку кожній ІКП присвоюється код, який її ідентифікує в інформаційній системі та не може бути присвоєний іншій ІКП. При цьому, одним із постійних реквізитів ІКП є податковий номер та найменування платника податків.

Статтею 2 розділу III Порядку №5 передбачено, що після розміщення на відповідному сервері для завантаження відомостей Казначейства про надходження сум податків, зборів, платежів та єдиного внеску у вигляді технологічних файлів @В та @Е інформаційною системою Державної податкової служби (ДПС) забезпечується автоматична обробка таких файлів та виконується розподіл записів за критеріями: рознесені платежі; нерознесені платежі; виключені з обробки платежі.

Рознесені платежі відображаються в ІКП датою зарахування на рахунки, відкриті в Казначействі, обліковими операціями зі сплати/повернення сум відповідно до поля «Призначення платежу» документів на переказ згідно з переліком кодів видів сплати, визначеним Порядком заповнення реквізиту «Призначення документів на переказ у разі сплати (стягнення) податків, зборів, платежів на бюджетні рахунки та/або єдиного внеску на загальнообов?язкове державне соціальне страхування на небюджетні рахунки, а також на єдиний рахунок, затвердженим Наказом Міністерства фінансів України від 24.07.2015 №666, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 12.08.2015 за №974/27419 (далі - Порядок №666).

З урахуванням вищезазначених вимог законодавства та з метою належної ідентифікації платежу з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, який здійснювався АТ «Укртрансгаз» в особі філії «Управління «Укргазтехзв?язок» АТ «Укртрансгаз», в розрахунковому документі у полі « 3» був вказаний податковий номер платника податків, від імені якого здійснюється (здійснювалась) сплата, а саме: податковий номер АТ «Укртрансгаз» 30019801.

Як наслідок, кошти в погашення узгоджених грошових зобов?язань з податку на нерухомість, який був перерахований платіжними документами, оформленими відповідно до вимог Порядку №5 та Порядку №666, були належним чином відображені в Електронному кабінеті в ІКП АТ «Укртрансгаз».

Факт відображення в електронному кабінеті Товариства оплати податкових зобов?язань, проведеної Філією, в свою чергу підтверджує, що АТ «Укртрансгаз» своєчасно та в повному обсязі виконало вимоги пп. 16.1.4 п. 16.4 ст. 16, ст. 36 та 38 ПК України щодо обчислення, декларування та сплати податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, а виконання зобов?язання з перерахування податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, підтверджується тим, що кошти своєчасно та в повному обсязі надійшли на рахунки ГУ ДПС у Київській області, що, в свою чергу, не заперечується відповідачем.

Із вищевикладеного вбачається, що позивач виконав всі вимоги щодо декларування та сплати податку на нерухоме майно в строки та у розмірах, встановлених ПК України.

Крім того, норми ПК України не містять будь-яких застережень або передумов для виконання відповідачем вимог п. 43.5 ст. 43 ПК України, крім наявності податкового боргу.

Вказана норма є імперативною і є обов?язковою до виконання.

Матеріалами справи підтверджено, що станом на момент подання Заяви та Заяви 2 податковий борг у позивача відсутній, що підтверджується даними з електронного кабінету АТ «Укртрансгаз» за 2021 та 2022 роки, та не заперечується відповідачем.

Таким чином, під час розгляду даної справи, підстав для відмови позивачу в поверненні надміру сплачених податкових зобов`язань, судом не встановлено.

Відповідно до частини 1 статті 17 Закону України «Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини», суди застосовують при розгляді справ Конвенцію про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року і протоколи до неї, згоду на обов`язковість яких надано Верховною Радою України та практику Європейського суду з прав людини як джерело права.

Так у пункті 23 Рішення у справі «Проніна проти України» від 18 липня 2006 року, Європейський суд з прав людини зазначив, що пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди давати обґрунтування своїх рішень, але це не може сприйматись як вимога надавати детальну відповідь на кожен аргумент. Межі цього обов`язку можуть бути різними в залежності від характеру рішення.

Суд зазначає, що відповідно до частини 2 статті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Згідно з частиною першою статті 72 КАС України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: письмовими, речовими і електронними доказами; висновками експертів; показаннями свідків.

Відповідно до статті 73 КАС України належними є докази, які містять інформацію щодо предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

За приписами статті 74 КАС України суд не бере до уваги докази, які одержані з порушенням порядку, встановленого законом. Обставини справи, які за законом мають бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.

Згідно з статтею 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст. 78 цього Кодексу.

Відповідно до ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

За наведених обставин у сукупності, судом встановлено та підтверджено матеріалами справи, що відповідачем було допушено протиправну бездіяльність, яка виразилась у н підготовці та ненаданні до органу Казначейства висновку про повернення АТ «Укртрансгаз» сплаченого податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки у сумі 355 256,67 грн., а тому позовні вимоги підлягають задоволенню у обраний позивачем спосіб захисту.

Щодо розподілу судових витрат суд зазначає наступне.

Відповідно до частини 1 статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

З огляду на те, що адміністративний позов задоволено повністю, слід стягнути на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідача судовий збір в сумі 5368,00 грн.

Керуючись статтями 2-10, 47, 72-77, 94, 122, 132, 139, 193, 241-246, 257-262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов Акціонерного товариства "Укртрансгаз" до Головного управління Державної податкової служби у Київській області про визнання бездіяльність протиправною, зобов`язання вчинити певні дії,- задовольнити;

Визнати протиправною бездіяльність Головного управління ДПС у Київській області, яка виразилась у непідготовці та ненаданні до органу Казначейства висновку про повернення Акціонерному товариству «Укртрансгаз» сплаченого податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки в сумі 355 256,67 гривень;

Зобов`язати Головне управління ДПС у Київській області підготувати та подати до органу Казначейства висновок про повернення Акціонерному товариству «Укртрансгаз» суми сплаченого податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки в розмірі 355 256,67 гривень;

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Державної податкової служби у Київській області на користь Акціонерного товариства "Укртрансгаз" судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 5368,00 грн.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.

Суддя Парненко В.С.

Дата ухвалення рішення02.04.2024
Оприлюднено05.04.2024
Номер документу118110263
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання бездіяльність протиправною, зобов`язання вчинити певні дії

Судовий реєстр по справі —320/2463/24

Рішення від 02.04.2024

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Парненко В.С.

Ухвала від 04.03.2024

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Парненко В.С.

Ухвала від 23.01.2024

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Парненко В.С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні