Ухвала
від 01.04.2024 по справі 350/540/24
РОЖНЯТІВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ІВАНО-ФРАНКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 350/540/24

Номер провадження 2-о/350/73/2024

У Х В А Л А

про залишення без руху

01 квітня 2024 року селище Рожнятів

Суддя Рожнятівського районного суду Івано-Франківської області Бейко А.М., дослідивши заяву ОСОБА_1 , зацікавлена особа: виконавчий комітет Перегінської селищної ради Калуського району Івано-Франківської області про визнання фізичної особи недієздатною та встановлення над нею опіки,

в с т а н о в и в:

До Рожнятівського районного суду Івано-Франківської області звернувся ОСОБА_1 із заявою про визнання фізичної особи недієздатною та встановлення над нею опіки.

Вивчивши та проаналізувавши зміст вищевказаної заяви та матеріали, якими вона обгрунтована, суд прийшов до таких висновків.

Відповідно до статті 4 Цивільного процесуального кодексу України, кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи законних інтересів.

Відповідно до ч.1 ст.293 ЦПК України, окреме провадження - це вид непозовного цивільного судочинства, в порядку якого розглядаються цивільні справи про підтвердження наявності або відсутності юридичних фактів, що мають значення для охорони прав, свобод та інтересів особи або створення умов здійснення нею особистих немайнових чи майнових прав або підтвердження наявності чи відсутності неоспорюваних прав.

Частиною 2 вищезазначеної статті ЦПК України передбачено, що суд розглядає в порядку окремого провадження справи про обмеження цивільної дієздатності фізичної особи, визнання фізичної особи недієздатною та поновлення цивільної дієздатності фізичної особи.

Згідно з ч.ч.3, 4 ст.294 ЦПК України справи окремого провадження розглядаються судом з додержанням загальних правил, встановлених цим Кодексом, за винятком положень щодо змагальності та меж судового розгляду. Інші особливості розгляду цих справ встановлені цим розділом. Справи окремого провадження суд розглядає за участю заявника і заінтересованих осіб.

Відповідно до ч. 9 ст. 10 ЦПК України, якщо спірні відносини не врегульовані законом, суд застосовує закон, що регулює подібні за змістом відносини (аналогія закону), а за відсутності такого - суд виходить із загальних засад законодавства (аналогія права).

З огляду на те, що нормами ЦПК України не врегульовано питання залишення без руху заяв в порядку окремого провадження, тому у даному випадку застосуванню підлягають загальні норми цивільного процесуального законодавства.

Так, частиною 3 ст. 42 ЦПК України визначено, що у справах окремого провадження учасниками справи є заявники, інші заінтересовані особи, що також передбачено ч.4 т.294 ЦПК України.

До заінтересованих осіб належать ті, які беруть участь у справі і мають у ній матеріально-правову або державну чи громадську заінтересованість. Для них характерна юридична заінтересованість у справі. Участь у справі заінтересованих осіб зумовлюється тим, що із встановленням окремих обставин заявник може реалізувати свої права у правовідносинах, у яких беруть участь і зазначені особи.

Коло заінтересованих осіб визначається взаємовідносинами із заявником у зв`язку з обставинами, які підлягають встановленню і які можуть вплинути на їх права та обов`язки. Участь у справі цих осіб зумовлюється тим, що із установленням окремих обставин заявник може реалізувати свої права у правовідносинах, у яких беруть участь і заінтересовані особи. Для цих осіб характерним є те, що їхні суб`єктивні права та обов`язки мають юридичний зв`язок із суб`єктивними правами і обов`язками заявників.

Відповідно до ч.1 ст.299 ЦПК України справи про обмеження цивільної дієздатності фізичної особи чи визнання фізичної особи недієздатною суд розглядає за участю заявника, особи, стосовно якої розглядається справа про визнання її недієздатною, її адвоката та представника органу опіки та піклування. З урахуванням стану здоров`я особи, щодо якої розглядається справа про визнання її недієздатною, її участь у розгляді справи може відбуватися у режимі відеоконференції з психіатричного чи іншого лікувального закладу, в якому перебуває така особа, про що суд зазначає в ухвалі про відкриття провадження у справі.

У пункті 5 постанови Пленуму Верховного Суду України від 31.03.1995 № 5 "Про судову практику в справах про встановлення фактів, що мають юридичне значення" вказується, що для забезпечення правильного і своєчасного розгляду справ про встановлення фактів, які мають юридичне значення, у кожній справі після її порушення суддя зобов`язаний провести підготовчі дії, зокрема з`ясувати, які фізичні особи чи організації можуть бути заінтересовані у вирішенні даної справи і підлягають виклику в судове засідання, у необхідних випадках запропонувати заявнику та заінтересованим особам подати додаткові докази на підтвердження заявлених вимог чи заперечень проти них.

При цьому, відповідно до ч.3 ст. 25 Закону України "Про психіатричну допомогу" особи, яким надається психіатрична допомога, мають право на особисту участь у судових засіданнях, висловлення своєї думки щодо висновків лікарів-психіатрів у судовому засіданні при вирішенні питань, пов`язаних із наданням їм психіатричної допомоги та обмеженням у зв`язку з цим їх прав.

Заявник у своїй заяві не зазначив як заінтересовану особу ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , якого він просить визнати недієздатним. Водночас особа, щодо якої розглядається справа окремого провадження про визнання її недієздатною, має право на особисту участь під час розгляду відповідної справи та на справедливий її розгляд.

За таких обставин заявнику необхідно визначитися з колом заінтересованих осіб та залучити ОСОБА_2 як заінтересовану особу до участі у цій справі, оскільки ухвалення судового рішення може вплинути на його права або обов`язки.

При цьому, з урахуванням приписів ч.1 ст.177 ЦПК України, заявник повинен долучити до заяви її копії та копії всіх документів, що додаються до неї, відповідно до кількості заінтересованих осіб.

Також заявнику слід зазначити про наявність у ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 адвоката, участь якого є обов`язковою відповідно до ч. 1 ст. 299 ЦПК України.

Окрім цього, у своїй заяві ОСОБА_1 зазначив, що виконавчий комітет Перегінської селищної ради Калуського району Івано-Франківської області у цій справі є зацікавленою особою, водночас суд звертає увагу, що вищезазначеними приписами цивільного процесуального закону правовий статус осіб окремого провадження визначено як заінтересована особа, а тому заявнику при виконанні вимог цієї ухвали слід також усунути цей недолік, зазначивши статус учасників справи відповідно до вимог закону.

При цьому, як вбачається із приписів ч.1 ст.60 ЦК України, ч.1 ст.299 ЦПК України справи про визнання фізичної особи недієздатною суд розглядає за участю органу опіки та піклування.

За таких обставин зазначений заявником виконавчий комітет Перегінської селищної ради Калуського району Івано-Франківської області не може бути заінтересованою особою, оскільки в даному випадку заінтересованою особою повинен бути саме орган опіки та піклування за місцем проживання заявника та особи, яку він просить визнати недієздатною і встановити над нею опіку.

Окрім цього, відповідно до ч.1 ст.60 ЦК України, суд встановлює опіку над фізичною особою у разі визнання її недієздатною і призначає опікуна за поданням органу опіки та піклування.

Згідно з ч.1 ст.300 ЦПК України суд, ухвалюючи рішення про обмеження цивільної дієздатності фізичної особи (у тому числі обмеження або позбавлення права неповнолітньої особи самостійно розпоряджатися своїми доходами) чи визнання фізичної особи недієздатною, встановлює над нею відповідно піклування або опіку і за поданням органу опіки та піклування призначає їй піклувальника чи опікуна.

Порядок встановлення опіки над особою, яка визнана судом недієздатною, виконання опікуном своїх обов`язків та звільнення від повноважень опікуна визначений гл. 6 ЦК України та Правилами опіки та піклування, затвердженими наказом Державного комітету України у справах сім`ї та молоді, Міністерства освіти України, Міністерства охорони здоров`я України, Міністерства праці та соціальної політики України від 26 травня 1999 року № 34/166/131/88 (далі - Правила).

Згідно з ст.55 ЦК України та п. 1.2 Правил, опіка (піклування) встановлюється також для захисту особистих і майнових прав та інтересів повнолітніх осіб, які за станом здоров`я не можуть самостійно здійснювати свої права і виконувати свої обов`язки.

Положеннями статті 63 ЦК України закріплено, що опікуном або піклувальником може бути лише фізична особа з повною цивільною дієздатністю; фізична особа може бути призначена опікуном або піклувальником лише за її письмовою заявою; опікун або піклувальник призначаються переважно з осіб, які перебувають у сімейних, родинних відносинах з підопічним, з урахуванням особистих стосунків між ними, можливості особи виконувати обов`язки опікуна чи піклувальника.

Окрім цього, фізична особа може бути призначена опікуном (піклувальником) лише за її згодою, що повинно бути виражено в письмовій заяві. Особа, яка виявила бажання виконувати обов`язки опікуна (піклувальника), подає до органу заяву про клопотання перед судом про призначення її опікуном (піклувальником). До заяви додається медичний висновок про те, що за станом здоров`я заявник може бути опікуном (піклувальником). Спеціалісти органу опіки і піклування обстежують матеріально-побутові умови проживання майбутнього опікуна (піклувальника), складають відповідний акт і готують до суду подання щодо кандидатури опікуна (піклувальника).

Тобто, нормами законодавства передбачено чіткий порядок призначення над недієздатними особами опіки, а саме за поданням відповідного органу, а не за заявою фізичної особи.

Відповідно до ст.41 ЦК України правовими наслідками визнання особи недієздатною, є зокрема відсутність у неї права вчиняти самостійно будь-якого правочину. Такі дії від імені недієздатної особи вчиняє її опікун.

Отже, призначення опікуна у разі визнання особи недієздатною є обов`язком суду за умови наявності відповідного подання органу опіки та піклування, оскільки в такому випадку у повному обсязі досягається мета цивільного судочинства захист порушених, невизнаних, або оспорюваних прав особи, а в даному конкретному випадку - забезпечення повноцінного здійснення своїх прав недієздатною особою.

Проте зміст заяви та додані документи не містять даних, з яких можна було б встановити, чи звертався заявник до відповідного органу опіки та піклування зі заявою про призначення його опікуном, чи затверджено органом опіки та піклування відповідний висновок з цього питання та винесене відповідне подання органу опіки та піклування про можливість призначення заявника опікуном над недієздатною фізичною особою, при тому, що наявність такого подання є обов`язковим для ухвалення судом рішення за результатами розгляду заяви про визнання фізичної особи недієздатною.

Таким чином заявнику слід долучити до матеріалів заяви подання органу опіки та піклування про можливість (доцільність) його призначення опікуном ОСОБА_2 або докази на підтвердження того, що заявник звертався з приводу цього питання до органу опіки та піклування.

Оскільки справи окремого провадження розглядаються судом з додержанням загальних правил, встановлених ЦПК України, тому, відповідно до вимог ч. 1 ст. 185 ЦПК України, встановивши, що заяву подано без додержання вимог, викладених у ст. 177 ЦПК України, суддя приходить до висновку про необхідність залишення заяви без руху та надання заявнику строку на усунення зазначених вище недоліків та надання суду зазначених у цій ухвалі документів.

Спосіб усунення недоліків полягає в поданні до суду заяви у визначений судом строк в новій редакції відповідно до вимог ЦПК України, у тому числі із:

1) визначенням та залученням відповідно до ч.1 ст.299 ЦПК України всіх учасників справи із правильним зазначенням їх процесуального статусу;

2) долученні до заяви її копії та копій всіх документів, що до неї додаються, відповідно до кількості заінтересованих осіб;

3) долученні до матеріалів заяви вищезазначеного судом подання органу опіки та піклування або доказів на підтвердження того, що заявник звертався з приводу цього питання до відповідного органу опіки та піклування.

Слід зауважити, що залишення заяви без руху не є обмеженням права заявника на доступ до правосуддя з огляду на усталену практику Європейського суду з прав людини. Встановлюючи конкретні вимоги до змісту та форми заяви, а також до документів, які мають бути до неї додані, ЦПК України при цьому покладає обов`язок на суд перевірити виконання позивачем цих вимог та прийнятності заяви на стадії вирішення питання про відкриття провадження по справі.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст.175, 185, 295-300 ЦПК України, суддя

п о с т а н о в и в:

Заяву ОСОБА_1 , зацікавлена особа: виконавчий комітет Перегінської селищної ради Калуського району Івано-Франківської області про визнання фізичної особи недієздатною та встановлення над нею опіки - залишити без руху.

Надати заявнику строк для усунення недоліків, зазначених в ухвалі, який не може перевищувати 10 (десяти) днів з дня вручення цієї ухвали.

Роз`яснити заявнику, що у разі невиконання вимог ухвали в зазначений строк заява вважатиметься неподаною і буде повернута.

Повернення заяви не перешкоджає повторному зверненню із заявою до суду, якщо перестануть існувати обставини, що стали підставою для її повернення.

Ухвала оскарженню не підлягає та набирає законної сили з моменту підписання суддею.

Суддя А.М. Бейко

Дата ухвалення рішення01.04.2024
Оприлюднено05.04.2024
Номер документу118113730
СудочинствоЦивільне
Сутьвизнання фізичної особи недієздатною та встановлення над нею опіки

Судовий реєстр по справі —350/540/24

Ухвала від 29.04.2024

Цивільне

Рожнятівський районний суд Івано-Франківської області

Бейко А. М.

Ухвала від 01.04.2024

Цивільне

Рожнятівський районний суд Івано-Франківської області

Бейко А. М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні