ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
04 квітня 2024 року
м. Київ
справа № 540/1442/21
касаційне провадження № К/990/117/22
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Гончарової І.А.,
суддів - Олендера І.Я., Ханової Р.Ф.,
розглянувши в попередньому судовому засіданні касаційну скаргу Головного управління ДПС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі
на рішення Херсонського окружного адміністративного суду від 08 вересня 2021 року (головуючий суддя - Гомельчук С.В.)
та постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 02 грудня 2021 року (колегія суддів у складі: головуючий суддя - Димерлій О.О.; судді: Єщенко О.В., Танасогло Т.М.)
у справі № 540/1442/21
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Нафтотранссервіс»
до Головного управління ДПС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі
про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,
У С Т А Н О В И В:
У квітні 2021 року Товариство з обмеженою відповідальністю «Нафтотранссервіс» (далі - ТОВ «Нафтотранссервіс», позивач, платник, товариство) звернулося до адміністративного суду з позовом до Головного управління ДПС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі (далі - ГУ ДПС у Херсонській області, АРК та м. Севастополі, відповідач, податковий орган, контролюючий орган) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення від 22 грудня 2020 року № 000101/21-22-09-/30245835.
В обґрунтування позовних вимог платник зазначив про безпідставність застосування штрафних (фінансових) санкцій оскаржуваним податковим повідомленням-рішенням, оскільки позивач належним чином зареєстрований в якості платника акцизного податку з реалізації пального.
Рішенням Херсонського окружного адміністративного суду від 08 вересня 2021 року, залишеним без змін постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 02 грудня 2021 року, позов задоволено.
Приймаючи рішення про задоволення позовних вимог, судові інстанції виходили з того, що позивач не міг виконати вимоги щодо складання і подання заяви про реєстрацію платника акцизного податку з реалізації пального або спирту етилового та/або акцизних складів у строки, встановлені пунктом 22 підрозділу 5 розділу ХХ Податкового кодексу України (далі - ПК України), у зв`язку з несвоєчасним набранням чинності наказом Міністерства фінансів України від 19 червня 2019 року № 262 «Про затвердження форм заяви про реєстрацію платника акцизного податку з реалізації пального або спирту етилового та/або акцизних складів, акцизної накладної, розрахунку коригування акцизної накладної, заявки на поповнення (коригування) залишку пального, заявки на поповнення (коригування) залишку спирту етилового, Порядку заповнення акцизної накладної, розрахунку коригування акцизної накладної, заявки на поповнення (коригування) залишку пального, заявки на поповнення (коригування) залишку спирту етилового» (далі - Наказ № 262).
При цьому судами враховано й те, що одразу з набранням чинності Наказом № 262, а саме 02 серпня 2019 року, позивачем було подано відповідну заяву нового зразка. Водночас, суди зауважили, що позивач був зареєстрований платником акцизного податку з 01 березня 2016 року, відтак висновки перевірки щодо здійснення операцій з реалізації пального у період з 01 липня 2019 року по 02 серпня 2019 року без реєстрації платником акцизного податку є необґрунтованими, оскільки перереєстрація позивача в системі електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового (далі - СЕАРП СЕ) за заявою нового зразка не є підставою для висновку про відсутність реєстрації платником акцизного податку.
Не погодившись з рішеннями судів попередніх інстанцій, ГУ ДПС у Херсонській області, АРК та м. Севастополі звернулося до Верховного Суду з касаційною скаргою, в якій просить скасувати рішення Херсонського окружного адміністративного суду від 08 вересня 2021 року, постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 02 грудня 2021 року та прийняти нове рішення, яким відмовити в задоволенні позовних вимог у повному обсязі.
Мотивуючи касаційну скаргу, податковий орган зазначає, що у зв`язку із запровадженням нової СЕАРП СЕ особи, які відповідають визначенню платників акцизного податку, зобов`язані зареєструватися в такій системі. Наказ № 262 не містить винятків щодо осіб, які вже були зареєстровані платниками акцизного податку, а встановлює обов`язок для всіх суб`єктів господарювання зареєструватися у системі. Зауважує, що ТОВ «Нафтотранссервіс» зареєструвалось платником акцизного податку з реалізації пального або спирту лише 02 серпня 2019 року. Отже, у липні 2019 року реалізація дизельного пального здійснювалась без реєстрації платником акцизного податку, що свідчить про правомірність застосування штрафних санкцій.
Ухвалою від 18 квітня 2022 року Верховний Суд відкрив касаційне провадження за касаційною скаргою ГУ ДПС у Херсонській області, АРК та м. Севастополі.
Відзив на касаційну скаргу від позивача не надійшов, що, з огляду на частину четверту статті 338 Кодексу адміністративного судочинства України, не перешкоджає перегляду рішень судів першої та апеляційної інстанцій.
Переглядаючи оскаржувані судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, перевіряючи дотримання судами норм процесуального права під час встановлення фактичних обставин у справі та правильність застосування ними норм матеріального права, Верховний Суд дійшов висновку, що касаційна скарга задоволенню не підлягає з огляду на таке.
Судовий розгляд встановив, що з 01 березня 2016 року ТОВ «Нафтотранссервіс» є платником акцизного податку з реалізації пального або спирту етилового.
У ТОВ «Нафтотранссервіс» наявна ліцензія на право оптової торгівлі пальним, за відсутності місць оптової торгівлі, від 08 липня 2019 року № 99061420190130, строком дії до 08 липня 2024 року.
На виконання вимог пункту 22 підрозділу 5 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України, пункту 2 розділу ІV Наказу № 262 ТОВ «Нафтотранссервіс» з 02 серпня 2019 року зареєстровано платником акцизного податку з реалізації пального.
23 листопада 2020 року ГУ ДПС у Херсонській області, АРК та м. Севастополі проведено фактичну перевірку ТОВ «Нафтотранссервіс» з питань дотримання суб`єктом господарювання вимог, встановлених законодавством України, які є обов`язковими до виконання при здійсненні роздрібної торгівлі алкогольними напоями, тютюновими виробами та пальним, за результатами якої складено акт № 098/32/30245835.
За висновками названого акта перевірки в період з 01 липня 2019 року по 02 серпня 2019 року позивачем здійснено реалізацію дизельного пального без реєстрації платником акцизного податку з реалізації пального в СЕАРП СЕ, що є порушенням підпункту 212.3.4 пункту 212.3 статті 212 ПК України.
На підставі акта перевірки податковим органом прийнято податкове повідомлення-рішення від 22 грудня 2020 року № 000101/21-22-09-/30245835, яким до платника застосовано штрафну санкцію в розмірі 3 372 250,20 грн.
Надаючи оцінку правомірності прийняття контролюючим органом названого акта індивідуальної дії, Верховний Суд зазначає таке.
Відповідно до підпункту 213.1.12 пункту 213.1 статті 213 ПК України об`єктами оподаткування акцизним податком є операції з реалізації з акцизного складу/акцизного складу пересувного будь-яких обсягів пального або спирту етилового понад обсяги, що: отримані з інших акцизних складів/акцизних складів пересувних, що підтверджені зареєстрованими акцизними накладними в Єдиному реєстрі акцизних накладних; ввезені (імпортовані) на митну територію України, що засвідчені належно оформленою митною декларацією; вироблені в Україні, реалізація яких є об`єктом оподаткування відповідно до підпункту 213.1.1 цього пункту, або не підлягає оподаткуванню, або звільняється від оподаткування, або оподатковується на умовах, встановлених статтею 229 цього Кодексу, що підтверджені зареєстрованими акцизними накладними в Єдиному реєстрі акцизних накладних.
За приписами пункту 232.1 статті 232 ПК України у СЕАРП СЕ в розрізі платників податку - розпорядників акцизних складів/акцизних складів пересувних та акцизних складів/акцизних складів пересувних за кожним кодом товарної підкатегорії згідно з УКТ ЗЕД ведеться окремо облік обсягів пального або спирту етилового, що оподатковуються акцизним податком, у тому числі окремо за кожною відмінною ставкою податку; оподатковуються на умовах, встановлених статтею 229 цього Кодексу; не підлягають оподаткуванню; звільняються від оподаткування.
Згідно з підпунктом 212.1.15 пункту 212.1 статті 212 ПК України платником акцизного податку є особа (у тому числі юридична особа, що веде облік результатів діяльності за договором про спільну діяльність без створення юридичної особи), яка реалізує пальне або спирт етиловий.
Підпунктом 212.3.4 пункту 212.3 статті 212 ПК України передбачено, що особи, які здійснюватимуть реалізацію пального або спирту етилового, підлягають обов`язковій реєстрації як платники податку контролюючими органами за місцезнаходженням юридичних осіб, місцем проживання фізичних осіб - підприємців до початку здійснення реалізації пального або спирту етилового.
Реєстрація платника податку здійснюється на підставі подання особою не пізніше ніж за три робочі дні до початку здійснення реалізації пального або спирту етилового заяви, форма якої затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної фінансової політики.
Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, веде реєстр платників акцизного податку з реалізації пального або спирту етилового, в якому міститься інформація про осіб, зареєстрованих платниками акцизного податку.
Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів України щодо покращення адміністрування та перегляду ставок окремих податків і зборів», який набрав чинності з 01 січня 2019 року, внесено, з-поміж іншого, зміни до підрозділу 5 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України, зокрема, доповнено пунктом 22 наступного змісту: «Платники податку зобов`язані з 1 травня 2019 року до 1 червня 2019 року зареєструвати в системі електронного адміністрування реалізації пального усі акцизні склади, розпорядниками яких такі платники податку будуть станом на 1 липня 2019 року.
Суб`єкти господарювання, які відповідатимуть визначенню платників податку з 1 липня 2019 року, зобов`язані до 1 липня 2019 року зареєструватися платниками податку та зареєструвати в системі електронного адміністрування реалізації пального усі акцизні склади, розпорядниками яких такі платники податку будуть станом на 1 липня 2019 року».
Судовим розглядом встановлено, що підставою для прийняття оскаржуваного податкового повідомлення-рішення від 22 грудня 2020 року № 000101/21-22-09-/30245835 став висновок контролюючого органу про порушення позивачем вимог саме підпункту 212.3.4 пункту 212.3 статті 212 та пункту 22 підрозділу 5 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України, за що на платника накладено штраф у сумі 3 372 250,20 грн на підставі пункту 117.3 статті 117 ПК України.
Зміст виявленого порушення полягав у тому, що всупереч обов`язку зареєструватися платником акцизного податку на пальне в СЕРП СЕ з 01 липня 2019 року ТОВ «Нафтотранссервіс» було зареєстроване платником акцизного податку в цьому реєстрі лише 02 серпня 2019 року. Наведене стало підставою для висновку про те, що у період з 01 липня 2019 року по 02 серпня 2019 року позивач здійснював реалізацію пального без реєстрації платником акцизного податку.
Разом з тим, судами встановлено, що ТОВ «Нафтотранссервіс» було зареєстровано платником акцизного податку з реалізації пального або спирту етилового з 01 березня 2016 року, а на виконання вимог пункту 22 підрозділу 5 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України, пункту 2 розділу ІV Наказу № 262 позивач 02 серпня 2019 року звернувся до податкового органу із заявою про реєстрацію платника акцизного податку з реалізації пального відповідної форми.
Верховний Суд погоджується з висновками судів попередніх інстанцій, що сам по собі факт перереєстрації позивача в СЕАРП СЕ 02 серпня 2019 року згідно з відповідною заявою в даному випадку не може бути достатньою підставою для висновку про відсутність реєстрації платником акцизного податку станом на 01 липня 2019 року.
Відсутність складу податкового правопорушення обумовлює протиправність застосування штрафних санкцій, передбачених пунктом 117.3 статті 117 ПК України, що є підставою для скасування оскаржуваного податкового повідомлення-рішення.
З огляду на викладене та враховуючи, що за правилами частини другої статті 341 Кодексу адміністративного судочинства України суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази, а суди попередніх інстанцій не допустили порушення норм процесуального права, які б могли вплинути на встановлення дійсних обставин справи, та правильно застосували норми матеріального права, Верховний Суд дійшов висновку про залишення касаційної скарги податкового органу без задоволення, а оскаржених судових рішень - без змін.
Керуючись статтями 341, 343, 349, 350, 355, 356, 359 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -
П О С Т А Н О В И В:
Касаційну скаргу Головного управління ДПС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі залишити без задоволення.
Рішення Херсонського окружного адміністративного суду від 08 вересня 2021 року та постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 02 грудня 2021 року залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та оскарженню не підлягає.
Суддя-доповідач І. А. Гончарова
Судді І. Я. Олендер
Р. Ф. Ханова
Суд | Касаційний адміністративний суд Верховного Суду |
Дата ухвалення рішення | 04.04.2024 |
Оприлюднено | 05.04.2024 |
Номер документу | 118145274 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них акцизного податку, крім акцизного податку із ввезених на митну територію України підакцизних товарів (продукції) |
Адміністративне
Касаційний адміністративний суд Верховного Суду
Гончарова І.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні