Рішення
від 08.09.2021 по справі 540/1442/21
ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

08 вересня 2021 р.м. ХерсонСправа № 540/1442/21

Херсонський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Гомельчука С.В.,

при секретарі Воронцовій К.С.,

за участю:

представника позивача - Хазов Ю.С.,

представника відповідача - Бондар І.П.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Нафтотранссервіс" до Головного управління ДПС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення - рішення,

встановив:

05 квітня 2021 року Товариство з обмеженою відповідальністю Нафтотранссервіс (далі-позивач, ТОВ Нафтотранссервіс ) звернулось до суду з позовом до Головного управління ДПС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі (далі-відповідач, ГУ ДПС у Херсонській області, АРК та м. Севастополі) з позовом про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення від 22.12.2020р. №000101/21-22-09-/30245835.

Ухвалою суду від 08 квітня 2021 року відкрито загальне провадження у справі, призначено підготовче засідання, з урахуванням неодноразового відкладення дати його проведення, на 29.07.2021 року.

Ухвалою від 29 липня 2021 року суд ухвалив підготовче провадження та призначити справу до судового розгляду по суті на 27.08.2021 року.

Позовні вимоги мотивовані тим, що за результатами проведення фактичної перевірки дотримання вимог законодавства, яке регулює зберігання та реалізацію пального, відповідачем прийнято акт, яким встановлено за позивачем порушення в частині здійснення останнім операцій з реалізації пального без реєстрації платником акцизного податку. На підставі висновків акту перевірки відповідач виніс спірне податкове повідомлення-рішення форми ПС №000101/21-22-09-/30245835 від 22.12.2020 року, яким до позивача застосовано штрафну санкцію в розмірі 3372250,20 грн. Обґрунтовуючи протиправність податкового повідомлення-рішення, позивач посилається на те, що є платником акцизного податку з реалізації пального, починаючи з 01.03.2016, що підтверджується витягом з реєстру платників акцизного податку з реалізації пального. Згідно вимог п. п. 212.3.4 п. 212.3 ст. 212 ПК України реєстрація платника здійснюється на підставі заяви, яка затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної фінансової політики. Реалізація товариством пального відбувалась в той момент, коли воно було належним чином зареєстроване платником акцизного податку з реалізації пального, оскільки реєстрація відбулась ще 01.03.2016 року.

У відзиві на позовну заяву відповідач проти задоволення позовних вимог заперечив, з огляду на те, що на підставі поданих позивачем документів, перевіркою було встановлено, що ТОВ Нафтотранссервіс протягом липня 2019 року здійснювало операції з реалізації пального на суму 3372250,20 грн., чим було порушено вимоги п. п. 212.3.4, п. 212.1 ст. 212, п.22 розділу ХХ Податкового кодексу України. Так, згідно вимог підрозділу 5 розділу ХХ Податкового кодексу України платники податку зобов`язані до 01.07.2019 зареєструватися платниками податку з реалізації пального, реєстрація товариства відбулась 02.08.2019.

У судове засідання сторони з`явились.

Представник позивача просив задовольнити позовні вимоги у повному обсязі з підстав, викладених у позовній заяві.

Представник відповідача проти задоволення позову заперечував з підстав, означених у відзиві на позовну заяву.

Розглянувши подані позивачем документи, заслухавши представників сторін, з`ясувавши фактичні обставини справи, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду спору по суті, проаналізувавши норми законодавства які регулюють спірні відносини та їх застосування сторонами, суд встановив.

ТОВ "Нафтотранссервіс" є платником акцизного податку з реалізації пального або спирту етилового, що підтверджено витягом з Реєстру платників акцизного податку з реалізації пального або спирту етилового з 01.03.2016.

На виконання вимог пункту 23 підрозділу 5 розділу ХХ "Перехідні положення" Податкового кодексу України, пункту 2 розділу ІV Порядку заповнення акцизної накладної, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 19.06.2019 № 262 товариство пройшло реєстрацію платником акцизного податку з реалізації пального та зареєстроване 02.08.2019.

Як вбачається з матеріалів справи, 23.11.2020 посадовими особами ГУ ДПС у Херсонській області, АРК та м. Севастополі проведено фактичну перевірку ТОВ "Нафтотранссервіс" з питань дотримання чинного законодавства, яке регулює придбання, зберігання та реалізацію пального.

До перевірки платником податків були надані документи та матеріали, якими оформлено господарські операції з реалізації пального за період з 10.07.2019 року по 24.07.2019 року, а також ліцензію на право оптової торгівлі пальним за відсутності місць зберігання №990614201901303 від 08.07.2019 року строком дії до 08.07.2024 року.

За результатами перевірки складено акт від 02.12.2020 №098/32/30245835 яким встановлено що ТОВ "Нафтотранссервіс" у липні 2019 здійснило реалізацію дизельного пального на загальну суму 3372250,20 грн. без реєстрації платником акцизного податку, чим порушено вимоги п.п. 212.3.4, п. 212.1 ст. 212, п.22 розділу ХХ Податкового кодексу України та за що передбачені санкції у відповідності до вимог п. 117.3, ст. 117 Податкового Кодексу України.

22.12.2020 на підставі акту перевірки від 02.12.2020 №098/32/30245835, ГУ ДПС у Херсонській області, АРК та м. Севастополі винесено податкове повідомлення-рішення №000101/21-22-09-/30245835, яким до ТОВ "Нафтотранссервіс" застосовано штрафні санкції у сумі 3372250,20 грн.

Оскарження податкового повідомлення-рішення до ДПС України позитивних наслідків не мало.

Враховуючи вказане податкове повідомлення-рішення протиправним, позивач звернувся із даним позовом до суду.

При вирішенні спору по суті суд враховує наступне.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначення вичерпного переліку податків та зборів, що справляються в Україні, порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства, регулюються Податковим кодексом України.

Відповідно до п.75.1 ст.75 ПК України контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки.

Фактичною вважається перевірка, що здійснюється за місцем фактичного провадження платником податків діяльності, розташування господарських або інших об`єктів права власності такого платника. Така перевірка здійснюється контролюючим органом щодо дотримання норм законодавства з питань регулювання обігу готівки, порядку здійснення платниками податків розрахункових операцій, ведення касових операцій, наявності ліцензій, свідоцтв, у тому числі про виробництво та обіг підакцизних товарів, дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами) (п.п.75.1.3. п.75.1 ст.75 ПК України).

Згідно зі ст.80 ПК України, фактична перевірка здійснюється без попередження платника податків (особи) та з підстав визначених п.80.2 ст.80 ПК України.

Згідно з пп. 14.1.141-1 п. 14.1 ст. 14 ПК України пальне - нафтопродукти, скрап, газ, паливо моторне альтернативне, паливо моторне сумішеве, речовини, використовуються як компоненти моторних палив, інші товари, зазначені у пп. 2 п. 215.3 ст. 215 ПК України

Реалізація пального - будь-які операції з фізичної передачі (відпуску, відвантаж пального або спирту етилового з переходом права власності на таке пальне або с етиловий чи без такого переходу, за плату (компенсацію) чи без такої плати на м території України з акцизного складу / акцизного складу пересувного: до акцизного складу; до акцизного складу пересувного; для власного споживання чи промислової переробки; будь-яким іншим особам.

Згідно п. 212.3.4. ст. 212 ПК України особи, які здійснюватимуть реалізацію пального або спирту етилового, підлягають обов`язковій реєстрації як платники податку контролюючими органами за місцезнаходженням юридичних осіб, постійних представництв, місцем проживання фізичних осіб - підприємців до початку здійснення реалізації пального або спирту етилового.

Реєстрація платника податку здійснюється на підставі подання особою не пізніше ніж за три робочі дні до початку здійснення реалізації пального заяви, форма якої затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної фінансової політики.

Об`єктами оподаткування акцизним податком є зокрема: для осіб які здійсню реалізацію з акцизного складу / акцизного складу пересувного будь-яких обсягів пального понад обсяги, що:

- отримані з інших акцизних складів / акцизних складів пересувних, що підтверджені зареєстрованими акцизними накладними в Єдиному реєстрі акцизних накладних;

- ввезені (імпортовані) на митну територію України, що засвідчені належно оформленою митною декларацією;

- вироблені в Україні, реалізація яких є об`єктом оподаткування відповідно до пп. 213.1 п. 213.1 ст. 213 ПК України, або не підлягає оподаткуванню, або звільняється в оподаткування, або оподатковується на умовах, встановлених ст. 229 ПК України і підтверджені зареєстрованими акцизними накладними в Єдиному реєстрі акцизи накладних (пп. 213.1.12 п. 213.1 ст. 213 ПК України).

Облік обсягів пального або спирту етилового у системі електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового (далі - СЕА РПСЕ) ведеться окремо в розрізі платників податку - розпорядників акцизних складів / акцизних складів пересувних та акцизних складів / акцизних складів пересувних за кожним кодом товарної підкатегорії згідно з УКТ ЗЕД (п. 232.1 ст. 232 ПК України).

Законом України Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів України щодо покращення адміністрування та перегляду ставок окремих податків і зборів від 23.11.2018 року №2628-VIII, який набрав чинності 01.01.2019 року, внесено зміни до підрозділу 5 розділу Перехідні положення ПК України. Зокрема, доповнено абзацом 2 п.22 підрозділу 5 розділу Перехідні положення ПК України, відповідно до якого, суб`єкти господарювання, які відповідатимуть визначенню платників податку з 1 липня 2019 року, зобов`язані до 1 липня 2019 року зареєструватися платниками податку та зареєструвати в системі електронного адміністрування реалізації пального усі акцизні склади, розпорядниками яких такі платники податку будуть станом на 1 липня 2019 року.

Відповідно до пункту 22, 23 підрозділу 5 розділу ХХ ПК України платники податку зобов`язані з 1 травня 2019 року до 1 червня 2019 року зареєструвати в системі електронного адміністрування реалізації пального усі акцизні склади, розпорядниками яких такі платники податку будуть станом на 1 липня 2019 року.

Суб`єкти господарювання, які відповідатимуть визначенню платників податку з 1 липня 2019 року, зобов`язані до 1 липня 2019 року зареєструватися платниками податку та зареєструвати в системі електронного адміністрування реалізації пального усі акцизні склади, розпорядниками яких такі платники податку будуть станом на 1 липня 2019 року.

Акцизні накладні / розрахунки коригування, складені:

- до 30 червня 2019 року (включно), реєструються в Єдиному реєстрі акцизних накладних до 15 липня 2019 року (включно);

- з 1 до 31 липня 2019 року (включно), реєструються в Єдиному реєстрі акцизних накладних у період з 23 липня до 15 серпня 2019 року (включно);

- з 1 серпня 2019 року, реєструються в Єдиному реєстрі акцизних накладних у терміни, передбачені пунктом 231.6 статті 231 цього Кодексу.

Для розподілу обсягів залишків пального, що обліковуються у платників податку в системі електронного адміністрування реалізації пального, між акцизними складами / акцизними складами пересувними, де такі обсяги залишків пального знаходяться фактично станом на 1 липня 2019 року:

а) платники податку та суб`єкти господарювання, які з 1 липня 2019 року не підпадають під визначення платників податку відповідно до пункту 212.1 статті 212 цього Кодексу а у яких станом на 16 липня 2019 року в системі електронного адміністрування реалізації пального обліковуються обсяги залишків пального, зобов`язані скласти акцизні накладні в двох примірниках на такі обсяги пального, перший примірник зареєструвати в Єдиному реєстрі акцизних накладних з 16 до 20 липня 2019 року (включно), із зазначенням в акцизних накладних акцизних складів / акцизних складів пересувних, де такі обсяги пального фактично знаходилися станом на 1 липня 2019 року, та розпорядників таких акцизних складів / акцизних складів пересувних шляхом заповнення обов`язкових реквізитів акцизної накладної, передбачених підпунктами "г", "ґ", "з" та "и" пункту 231.1 статті 231 цього Кодексу;

б) після виконання платником податку вимог підпункту "а" цього пункту щодо відповідного розпорядника акцизного складу / акцизного складу пересувного такий розпорядник акцизного складу / акцизного складу пересувного зобов`язаний з 16 до 22 липня 2019 року (включно) зареєструвати в Єдиному реєстрі акцизних накладних другий примірник отриманої акцизної накладної, складеної платником податку згідно з підпунктом "а" цього пункту.

Обсяги ввезеного на митну територію України пального або спирту етилового з 1 до 15 липня 2019 року (включно) обліковуються в системі електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового в такій послідовності:

- 16 липня 2019 року зараховуються автоматично на підставі оформлених належним чином митних декларацій у розрізі платників податку та умов оподаткування пального або спирту етилового за кожним кодом товарної підкатегорії згідно з УКТ ЗЕД;

- з 16 до 22 липня 2019 року (включно) розподіляються між акцизними складами пересувними, що використовуються під час такого ввезення, на підставі акцизних накладних, зареєстрованих у Єдиному реєстрі акцизних накладних, складених платником податку - розпорядником таких акцизних складів пересувних.

Тобто, для осіб, які були платниками акцизного податку з реалізації пального до 01.07.2019, передбачено здійснення розподілу наявних в СЕА РП станом на цю дату обсягів пального, шляхом складання акцизних накладних в двох примірниках. При цьому для перших примірників передбачено строк реєстрації з 16 по 20 липня 2019 року, а для других - з 16 по 22 липня 2019 року.

Як встановлено судом, 23.07.2019 року набрав чинності наказ Міністерства фінансів України від 19.06.2019 року №262 Про затвердження форм заяви про реєстрацію платника акцизного податку з реалізації пального або спирту етилового та/або акцизних складів, акцизної накладної, розрахунку коригування акцизної накладної, заявки на поповнення (коригування) залишку пального, заявки на поповнення (коригування) залишку спирту етилового, Порядку заповнення акцизної накладної, розрахунку коригування акцизної накладної, заявки на поповнення (коригування) залишку пального, заявки на поповнення (коригування) залишку спирту етилового , зареєстрований в Міністерстві юстиції України від 09.07.2019 року за №753/33724.

Так, наказом Міністерства фінансів України № 262 затверджено Порядок заповнення акцизної накладної, розрахунку коригування акцизної накладної, заявки на поповнення (коригування) залишку пального, заявки на поповнення (коригування) залишку спирту етилового, а також нові форми документів, зокрема: заяви про реєстрацію платника акцизного податку з реалізації пального або спирту етилового та/або акцизних складів; акцизну накладну форми П ; акцизну накладну форми С ; розрахунок коригування акцизної накладної форми П ; розрахунок коригування акцизної накладної форми С ; форму заявки на поповнення (коригування) залишку пального; форму заявки на поповнення (коригування) залишку спирту етилового.

З вищенаведеного випливає, що платники акцизного податку не могли виконати вимоги щодо складання і подачі заяви про реєстрацію платника акцизного податку з реалізації пального або спирту етилового та/або акцизних складів, в строки, встановлені п. 22 підрозділу 5 розділу ХХ ПКУ у зв`язку з несвоєчасним набранням чинності наказу Міністерства фінансів України від 19.06.2019 № 262.

Окрім того, як встановлено судом, на виконання вимог Закону України Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2016 році , який набрав чинності з 01.01.2016 позивача було зареєстровано платником акцизного податку з 01.03.2016, що також не спростовується відповідачем, а тому посилання останнього, що позивачем здійснювалися операції з реалізації пального у період липня 2019 року (з 10.07.2019 по 24.07.2019) без реєстрації, як платника акцизного податку є необґрунтованими, оскільки, сам по собі факт перереєстрації позивача в СЕАРП СЕ за заявою нового зразка не є підставою для висновку про відсутність реєстрації платником акцизного податку взагалі.

З аналізу положень абз. 2 п. 22 підрозділу 5 розділу ХХ ПК України суд дійшов висновку, що законодавцем не встановлено іншого порядку реєстрації платниками акцизного податку, відмінного від вже встановленого, ні повторної реєстрації вже зареєстрованих платників акцизного податку (перереєстрація), а норма ця стосується лише тих суб`єктів, які ще не зареєстровані такими платниками у зв`язку з розширенням їх кола та, відповідно, необхідністю їх реєстрації до 01.07.2019, що виключає застосування до ТОВ Нафтотранссервіс , як платника акцизного податку штрафних санкцій на підставі вимог ст. 117 ПК України.

Решта доводів сторін на правильність висновків суду не впливають.

Оцінюючи наявні докази, суд дотримується позиції, вказаної у рішенні Європейського суду з прав людини, яку він висловив у пункті 53 рішення у справі Федорченко та Лозенко проти України , відповідно до якої суд при оцінці доказів керується критерієм доведення поза розумним сумнівом .

Обставини справи, які за законом мають бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування (ч.2 ст.74 КАС України).

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин (ч.2 ст.77 КАС України).

Суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні (ч.1 ст.90 КАС України).

В судовому засіданні 08.09.2021 року проголошено вступну та резолютивну частини судового рішення.

Судові витрати розподілити відповідно до приписів ст.139 КАС України.

Керуючись статтями 9, 14, 73-78, 90, 143, 242-246, 250, 255 КАС України, суддя

вирішив :

Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Нафтотранссервіс" (код ЄДРПОУ 30245835, 73022, м. Херсон, вул. Робоча, 82-А) до Головного управління ДПС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі (код ЄДРПОУ ВП 43995495, 73022, м. Херсон, просп. Ушакова, 75) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення - рішення, задовольнити повністю.

Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення - рішення Головного управління ДПС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі від 22.12.2020 року за № 000101/21-22-09-/30245835.

Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Нафтотранссервіс" судовий збір в сумі 22 700 грн. (двадцять дві тисячі сімсот гривень) за рахунок бюджетних асигнувань з Головного управління ДПС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі, шляхом безспірного списання.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку безпосередньо до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складання повного судового рішення, при цьому відповідно до п.п. 15.5 п. 15 розділу VII "Перехідні положення" КАС України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються через суд першої інстанції,який ухвалив відповідне рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.

Повний текст рішення виготовлений та підписаний 20 вересня 2021 р.

Суддя С.В. Гомельчук

кат. 111030700

Дата ухвалення рішення08.09.2021
Оприлюднено23.09.2021
Номер документу99758011
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —540/1442/21

Постанова від 04.04.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гончарова І.А.

Ухвала від 03.04.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гончарова І.А.

Ухвала від 17.04.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гончарова І.А.

Ухвала від 13.01.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гончарова І.А.

Постанова від 02.12.2021

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Димерлій О.О.

Постанова від 02.12.2021

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Димерлій О.О.

Ухвала від 16.11.2021

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Димерлій О.О.

Ухвала від 09.11.2021

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Димерлій О.О.

Ухвала від 09.11.2021

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Димерлій О.О.

Рішення від 08.09.2021

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Гомельчук С.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні