Постанова
від 22.03.2024 по справі 461/714/24
ЛЬВІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД

Справа № 461/714/24 Головуючий у 1 інстанції: Стрельбицький В.В.

Провадження № 33/811/353/24 Доповідач: Гончарук Л. Я.

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

22 березня 2024 року Львівський апеляційний суд у складі: судді Гончарук Л.Я., з участю представника Львівської митниці Держмитслужби України Лубоцького Богдана Ігоровича, захисника особи, щодо якої складено протокол про порушення митних правил ОСОБА_1 адвоката Павлюк Ольги Василівни, розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу представника Львівської митниці Лубоцького Богдана Ігоровича на постанову судді Галицького районного суду м. Львова від 20 лютого 2024 року,

встановив:

цією постановою, провадження у справі про порушення митних правил відносно ОСОБА_1 за ч. 1 ст. 483 МК України закрито.

Відповідно до постанови, згідно протоколу про порушення митних правил, 08.03.2023 близько 20 год. 31 хв. через пункту пропуску «Краківець - Корчова» митного поста «Яворів» Львівської митниці здійснено пропуск на митну територію України транспортного засобу з реєстраційним номером GTH830I/ НОМЕР_1 під керуванням громадянина України ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 , паспорт НОМЕР_2 ), яким переміщувалися товари гуманітарної допомоги. Як підставу для пропуску на митну територію України гуманітарної допомоги, громадянином України ОСОБА_1 для здійснення митного оформлення було подано наступні документи: 1) декларацію про перелік товарів, що визнаються гуманітарною допомогою від 08.03.2023, міжнародну товарно-транспортну накладну (СMR) від 08.03.2023 та звернення благодійного фонду «Відкрий Двері» від 08.03.2023 № 8. Відповідно до яких, на адресу благодійного фонду «Відкрий Двері» (код ЄДРПОУ 44716101; 08206, Київська область, Бучанський район, м. Ірпінь, вул. Затишна, 14/14), як гуманітарна допомога переміщується товар «одяг різний» загальною вагою 800 кг. Відправник Fundacja Hub SOS-UA (PL 03-379, Warszawa, ul. Krasiczynska, 13/165); 2) декларацію про перелік товарів, що визнаються гуманітарною допомогою від 08.03.2023, міжнародну товарно-транспортну накладну (СMR) від 08.03.2023 та лист Виконавчого комітету Житомирської міської Ради від 02.03.2023 № 11/729. Відповідно до яких, на адресу Виконавчого комітету Житомирської міської ради від 02.03.2023 № 11/729 (код ЄДРПОУ 04053625), як гуманітарна допомога, переміщується товар «грілки для тіла» загальною вагою 5640 кг. Відправник Fundacja Hub SOS-UA (PL 03-379, Warszawa, ul. Krasiczynska, 13/165). Митними органами Республіки Польщі листом від 31.08.2023 № 0201-IGM.542.567.2023.4 (лист Держмитслужби від 04.10.2023 №26/26-04/7.4/2568) скеровано копії підтвердження (potwierdzenie/confirmation) від 08.03.2023, міжнародної товарно-транспортної накладної (СMR) від 08.03.2023, заяви від 08.03.2023 № 222/273 та видруку документу 23PL401060OE013894, відповідно до яких, 08.03.2023 транспортним засобом з реєстраційним номером GTH830I/ НОМЕР_1 переміщувалося 6 440 кг товарів гуманітарної допомоги на адресу Виконавчого комітету Житомирської міської ради, а саме: 1) одяг вагою 800 кг та вартістю 1000 євро, 2) грілки для тіла вагою 5640 кг та вартістю 7000 євро. Відправник Fundacja Hub SOS-UA (PL 03-379, Warszawa, ul. Krasiczynska, 13/165). Водій ОСОБА_2 ( НОМЕР_2 ). Інформація про благодійний фонд «Відкрий Двері у вказаних документах відсутня. Виконавчий комітет Житомирської міської ради листом від 02.11.2023 № 114281 (вх. Львівської митниці від 02.11.2023 № 60275/6-20) підтвердив факт отримання ним товарів «грілки для тіла» вагою 5640кг від Fundacja Hub SOS-UA. Однак, директор благодійного фонду «Відкрий Двері» ОСОБА_3 -Онатій листом від 03.06.2023 (вх. Львівської митниці від 03.11.2023 № 60742/14-20) повідомила, що листи щодо отримання гуманітарної допомоги нею не видавалися, Fundacja Hub SOS-UA їй не відома, фонд з дати заснування до моменту надання відповіді вантажів гуманітарної допомоги не отримував. Громадянин ОСОБА_2 їй не відомий.

Таким чином, за твердженням митного органу, встановлено, що 08.03.2023 громадянином України ОСОБА_1 при ввезенні на митну територію України товару «одяг» загальною вагою 800 кг та вартістю 1000 євро, що станом на 08.03.2023 за курсом валют НБУ відповідає сумі 39 013,20 гривень, було подано до митного органу як підстави для переміщення товарів підроблених документів та таких, що містять неправдиві відомості щодо найменування відправника та одержувача товарів.

Постановою Кабінету Міністрів України від 01.03.2022 № 174 «Деякі питання пропуску гуманітарної допомоги через митний кордон України в умовах воєнного стану» встановлено, що на період дії воєнного стану пропуск через митний кордон України гуманітарної допомоги здійснюється за місцем перетину митного кордону України шляхом подання в паперовій або електронній формі декларації, заповненої особою, що перевозить відповідний товар, за формою згідно з додатком 1 (декларацію про перелік товарів, що визнаються гуманітарною допомогою) без застосування заходів нетарифного регулювання зовнішньоекономічної діяльності. Такі товари визнаються гуманітарною допомогою за декларативним принципом без прийняття відповідного рішення спеціально уповноважених державних органів з питань гуманітарної допомоги.

Частиною 1 статті 257 Митного кодексу України визначено, що декларування здійснюється шляхом заявлення за встановленою формою (письмовою, усною, шляхом вчинення дій) точних відомостей про товари, мету їх переміщення через митний кордон України, а також відомостей, не обхідних для здійснення їх митного контролю та митного оформлення.

Відповідно до частини 8 статті 257 Митного кодексу України, декларант зобов`язаний вносити до митної декларації відомості про заявлений митний режим, тип декларації та відомості про особливості переміщення, відомості про декларанта, відправника, одержувача, перевізника товарів і сторони зовнішньоекономічного договору (контракту) або іншого документа, що використовується в міжнародній практиці замість договору (контракту), а в разі якщо зовнішньоекономічний договір (контракт) укладено на підставі посередницького договору, - також про іншу, крім сторони зовнішньоекономічного договору (контракту), сторону такого посередницького договору, відомості про товари тощо.

Згідно з частиною 1 статті 266 Митного кодексу України, декларант зобов`язаний здійснити декларування товарів, транспортних засобів комерційного призначення відповідно до порядку, встановленого цим Кодексом; на вимогу митного органу пред`явити товари, транспортні засоби комерційного призначення для митного контролю і митного оформлення; надати митному органу передбачені законодавством документи і відомості, необхідні для виконання митних формальностей; у випадках, визначених цим Кодексом та Податковим кодексом України, сплатити митні платежі або забезпечити їх сплату відповідно до розділу X цього Кодексу; у випадках, визначених цим Кодексом та іншими законами України, сплатити інші платежі, контроль за справлянням яких покладено на митні органи.

Відповідно до частини 4 статті 264 Митного кодексу України, у разі самостійного декларування товарів, транспортних засобів комерційного призначення декларантом передбачену цим Кодексом відповідальність за вчинення порушення митних правил у повному обсязі несе декларант.

З метою з`ясування обставин ввезення на митну територію України вказаного товару та прийняття участі у складанні протоколу про порушення митних правил Львівською митницею листом від 28.11.2023 № 7.4/20-06/10/30969 було викликано гр. ОСОБА_1 , однак у визначений час він не з`явився та про причини неявки не повідомив.

Таким чином, митний орган (уповноважені особи) вважають, що громадянином України ОСОБА_1 вчинено дії спрямовані на переміщення через митний кордон України товару з приховуванням від митного контролю шляхом подання до митного органу як підстави для переміщення товарів підроблених документів та таких, що містять неправдиві відомості щодо найменування відправника та одержувача товарів.

Дії ОСОБА_1 митним органом кваліфіковані за ч. 1 ст. 483 МК України.

На вказану постанову представник Львівської митниці Лубоцький Б.І. подав апеляційну скаргу, в якій просить оскаржувану постанову скасувати та винести нову постанову, якою визнати громадянина ОСОБА_1 винним у вчиненні порушення митних правил, передбаченого ч. 1 ст. 483 МК України, та накласти на нього стягнення, у виді штрафу 39013,20 грн з конфіскацією предметів правопорушення, а разі неможливості конфіскації товарів, стягнути вартість цих товарів ч. 2 ст. 541 МК України - 39013,20 грн.

Вважає, що висновок суду помилковий та необґрунтований, а сама постанова необ`єктивна, невмотивована, безпідставна.

В обґрунтування зазначає, що інформація про благодійний фонд «Відкрий Двері» в листі митних органів Республіки Польщі від 31.08.2023 №0201-IGM.542.567.2023.4 відсутня.

Звертає увагу суду, що судом першої інстанції в постанові зазначається, що в ході розгляду справи досліджено наступні, надані стороною захисту, письмові докази. «Лист-відповідь J'N-R222/35 від 23.01.2024, згідно якого Fundacja HUB SOS-UA вказала, що гуманітарна допомога у виді «одяг різний» вагою 800 кг призначалася для Громадської організації «ОБОРОНА ВІЛЬНОГО СВІТУ» (ЄДРПОУ 44730770)», однак матеріали перевірки судом таких (доказів) у матеріалах справи 461/714/24 відсутні, натомість зазначається неіснуюча норма КПК України ч. 2 ст. 191.

У поданих запереченнях захисник адвокат Павлюк О.В. просить апеляційну скаргу Львівської митниці залишити без задоволення, а постанову судді Галицького районного суду м. Львова без змін.

Зауважує, що ОСОБА_1 є перевізником гуманітарної допомоги, яка була завантажена відправником.

Звертає увагу на те, що декларація про перелік товарів, що визнаються гуманітарною допомогою від 08.03.2023, міжнародна товарно-транспортну накладна (СMR) від 08.03.2023, звернення благодійного фонду «Відкрий Двері» відносно гуманітарної допомоги у вигляді «одяг різний» загальною вагою 800 кг була надана ОСОБА_1 відправником (Fundacja Hub SOS-UA), тобто ОСОБА_1 такі документи не створював, не заповнював, не формував тощо та не зобов`язаний був перевіряти достовірність зазначених відправником даних.

Вказує, що ОСОБА_1 як водій перевізник не підлягає відповідальності за переміщення товарів на підставі документів, що містять неправдиві відомості, тобто за вчинення порушення митних правил, передбаченого ч. 1 ст. 483 МК.

Вважає, що в діях ОСОБА_1 відсутній склад порушення митних правил, передбаченого ч. 1 ст. 483 МК.

У судове засідання апеляційної інстанції, особа, щодо якої складено протокол про порушення митних правил ОСОБА_1 не з`явився, хоча був належним чином повідомлений про час, дату та місце судового розгляду, клопотань про відкладення розгляду справи від такого не надходило. Натомість, захисник адвокат Павлюк О.В. не заперечила проти розгляду апеляційної скарги за відсутності ОСОБА_1 .

Заслухавши доводи представника Львівської митниці Держмитслужби України Лубоцького Б.І. на підтримання поданої апеляційної скарги, захисника адвоката Павлюк О.В., яка заперечила проти апеляційних вимог, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, апеляційний суд вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Відповідно до ч. 1 ст. 486 МК Українита ст. 245 КУпАП, завданнями провадження в справах про адміністративне правопорушення є своєчасне, всебічне, повне і об`єктивне з`ясування обставин кожної справи та вирішення її в точній відповідності з законом.

Положеннямист. 489 МК Українитаст. 280 КУпАПрегламентується, що при розгляді справи про адміністративне правопорушення необхідно з`ясувати: чи було вчинено таке правопорушення, чи винна дана особа в його вчиненні, чи підлягає вона адміністративній відповідальності, чи є обставини, що пом`якшують та /або обтяжують її відповідальність, чи є підстави для звільнення особи, що вчинила правопорушення, від адміністративної відповідальності, а також інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

В силу ст. 1 ч. 1 Першого протоколу доКонвенції про захист прав людини і основоположних свобод, ніхто не може бути позбавлений своєї власності інакше як в інтересах суспільства і на умовах, передбачених законом і загальними принципами міжнародного права.

Суддею першої інстанції при розгляді матеріалів за протоколом про порушення митних правил, складеного відносно ОСОБА_1 дані вимоги закону дотримані, суддя, всебічно й повно дослідивши докази у справі, дійшов ґрунтовного висновку про відсутність в діях останнього складу порушення митних правил, передбаченого ч. 1ст. 483 МК України.

Рішення про закриття провадження в справі у зв`язку з відсутністю в діях ОСОБА_1 складу адміністративного правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 483 МК України, суддя мотивував тим, що ОСОБА_1 не вчиняв умисні дії, спрямовані на переміщення товарів через митний кордон України з приховуванням від митного контролю, тобто з поданням митному органу як підстави для переміщення товарів документів, що містять неправдиві відомості щодо найменування відправника та одержувача товарів.

Згідно зіст. 458 МК України, порушення митних правил є адміністративним правопорушенням, яке являє собою протиправні, винні (умисні або з необережності) дії чи бездіяльність, що посягають на встановлений цим Кодексом та іншими актами законодавства України порядок переміщення товарів, транспортних засобів комерційного призначення через митний кордон України, пред`явлення їх митним органам для проведення митного контролю та митного оформлення, а також здійснення операцій з товарами, що перебувають під митним контролем або контроль за якими покладено на митні органи цим Кодексом чи іншими законами України, і за які цим Кодексом передбачена адміністративна відповідальність.

Частиною 1ст. 483 МК Українивстановлено відповідальність за переміщення або дії, спрямовані на переміщення товарів через митний кордон України з приховуванням від митного контролю, тобто з використанням спеціально виготовлених сховищ (тайників) та інших засобів або способів, що утруднюють виявлення таких товарів, або шляхом надання одним товарам вигляду інших, або з поданням митному органу як підстави для переміщення товарів підроблених документів чи документів, одержаних незаконним шляхом, або таких, що містять неправдиві відомості щодо найменування товарів, їх ваги (з урахуванням допустимих втрат за належних умов зберігання і транспортування) або кількості, країни походження, відправника та/або одержувача, кількості вантажних місць, їх маркування та номерів, неправдиві відомості, необхідні для визначення коду товару згідно з УКТ ЗЕД та його митної вартості.

Об`єктивна сторона правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 483 МК Україниполягає у переміщенні або діях, спрямованих на переміщення товарів через митний кордон України з приховуванням від митного контролю, зокрема, з поданням органу доходів і зборів як підстави для переміщення товарів підроблених документів чи документів, одержаних незаконним шляхом.

Для притягнення до відповідальності, згідно з статтею 483 МК Українинеобхідне доведення факту подання митному органу як підстави для переміщення товарів, в даному випадку, підроблених документів чи документів одержаних незаконним шляхом, або таких, що містять неправдиві відомості, вини у формі прямого умислу.

Згідно роз`яснень Пленуму Верховного Суду України, що містяться в п.6постанови від 3 червня 2005 року №8 «Про судову практику у справах про контрабанду та порушення митних правил»порушення митних правил не можливе, якщо в діях особи відсутній умисел на вчинення таких дій.

Суб`єктивна сторона адміністративного правопорушення, передбаченогост. 483 МК Українипов`язаного із переміщенням товарів через митний кордон України з поданням органу доходів і зборів як підстави для переміщення товарів підроблених документів чи документів, одержаних незаконним шляхом, або таких, що містять неправдиві відомості з метою приховування їх від митного контролю характеризується умислом.

Як вбачається з протоколу про порушення митних правил, 08.03.2023 близько 20 год. 31 хв. через пункту пропуску «Краківець - Корчова» митного поста «Яворів» Львівської митниці здійснено пропуск на митну територію України транспортного засобу з реєстраційним номером GTH830I/ НОМЕР_1 під керуванням громадянина України ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 , паспорт НОМЕР_2 ), яким переміщувалися товари гуманітарної допомоги. Як підставу для пропуску на митну територію України гуманітарної допомоги, громадянином України ОСОБА_1 для здійснення митного оформлення було подано наступні документи: 1) декларацію про перелік товарів, що визнаються гуманітарною допомогою від 08.03.2023, міжнародну товарно-транспортну накладну (СMR) від 08.03.2023 та звернення благодійного фонду «Відкрий Двері» від 08.03.2023 № 8. Відповідно до яких, на адресу благодійного фонду «Відкрий Двері» (код ЄДРПОУ 44716101; 08206, Київська область, Бучанський район, м. Ірпінь, вул. Затишна, 14/14), як гуманітарна допомога переміщується товар «одяг різний» загальною вагою 800 кг. Відправник Fundacja Hub SOS-UA (PL 03-379, Warszawa, ul. Krasiczynska, 13/165); 2) декларацію про перелік товарів, що визнаються гуманітарною допомогою від 08.03.2023, міжнародну товарно-транспортну накладну (СMR) від 08.03.2023 та лист Виконавчого комітету Житомирської міської Ради від 02.03.2023 № 11/729. Відповідно до яких, на адресу Виконавчого комітету Житомирської міської ради від 02.03.2023 № 11/729 (код ЄДРПОУ 04053625), як гуманітарна допомога, переміщується товар «грілки для тіла» загальною вагою 5640 кг. Відправник Fundacja Hub SOS-UA (PL 03-379, Warszawa, ul. Krasiczynska, 13/165). Митними органами Республіки Польщі листом від 31.08.2023 № 0201-IGM.542.567.2023.4 (лист Держмитслужби від 04.10.2023 №26/26-04/7.4/2568) скеровано копії підтвердження (potwierdzenie/confirmation) від 08.03.2023, міжнародної товарно-транспортної накладної (СMR) від 08.03.2023, заяви від 08.03.2023 № 222/273 та видруку документу 23PL401060OE013894, відповідно до яких, 08.03.2023 транспортним засобом з реєстраційним номером GTH830I/ НОМЕР_1 переміщувалося 6 440 кг товарів гуманітарної допомоги на адресу Виконавчого комітету Житомирської міської ради, а саме: 1) одяг вагою 800 кг та вартістю 1000 євро, 2) грілки для тіла вагою 5640 кг та вартістю 7000 євро. Відправник Fundacja Hub SOS-UA (PL 03-379, Warszawa, ul. Krasiczynska, 13/165). Водій ОСОБА_2 ( НОМЕР_2 ). Інформація про благодійний фонд «Відкрий Двері у вказаних документах відсутня. Виконавчий комітет Житомирської міської ради листом від 02.11.2023 № 114281 (вх. Львівської митниці від 02.11.2023 № 60275/6-20) підтвердив факт отримання ним товарів «грілки для тіла» вагою 5640кг від Fundacja Hub SOS-UA. Однак, директор благодійного фонду «Відкрий Двері» ОСОБА_3 -Онатій листом від 03.06.2023 (вх. Львівської митниці від 03.11.2023 № 60742/14-20) повідомила, що листи щодо отримання гуманітарної допомоги нею не видавалися, Fundacja Hub SOS-UA їй не відома, фонд з дати заснування до моменту надання відповіді вантажів гуманітарної допомоги не отримував. Громадянин ОСОБА_2 їй не відомий.

Таким чином, за твердженням митного органу, встановлено, що 08.03.2023 громадянином України ОСОБА_1 при ввезенні на митну територію України товару «одяг» загальною вагою 800 кг та вартістю 1000 євро, що станом на 08.03.2023 за курсом валют НБУ відповідає сумі 39 013,20 гривень, було подано до митного органу як підстави для переміщення товарів підроблених документів та таких, що містять неправдиві відомості щодо найменування відправника та одержувача товарів.

Постановою Кабінету Міністрів України від 01.03.2022 № 174 «Деякі питання пропуску гуманітарної допомоги через митний кордон України в умовах воєнного стану» встановлено, що на період дії воєнного стану пропуск через митний кордон України гуманітарної допомоги здійснюється за місцем перетину митного кордону України шляхом подання в паперовій або електронній формі декларації, заповненої особою, що перевозить відповідний товар, за формою згідно з додатком 1 (декларацію про перелік товарів, що визнаються гуманітарною допомогою) без застосування заходів нетарифного регулювання зовнішньоекономічної діяльності. Такі товари визнаються гуманітарною допомогою за декларативним принципом без прийняття відповідного рішення спеціально уповноважених державних органів з питань гуманітарної допомоги.

Частиною 1 статті 257 Митного кодексу України визначено, що декларування здійснюється шляхом заявлення за встановленою формою (письмовою, усною, шляхом вчинення дій) точних відомостей про товари, мету їх переміщення через митний кордон України, а також відомостей, не обхідних для здійснення їх митного контролю та митного оформлення.

Відповідно до частини 8 статті 257 Митного кодексу України, декларант зобов`язаний вносити до митної декларації відомості про заявлений митний режим, тип декларації та відомості про особливості переміщення, відомості про декларанта, відправника, одержувача, перевізника товарів і сторони зовнішньоекономічного договору (контракту) або іншого документа, що використовується в міжнародній практиці замість договору (контракту), а в разі якщо зовнішньоекономічний договір (контракт) укладено на підставі посередницького договору, - також про іншу, крім сторони зовнішньоекономічного договору (контракту), сторону такого посередницького договору, відомості про товари тощо.

Згідно з частиною 1 статті 266 Митного кодексу України, декларант зобов`язаний здійснити декларування товарів, транспортних засобів комерційного призначення відповідно до порядку, встановленого цим Кодексом; на вимогу митного органу пред`явити товари, транспортні засоби комерційного призначення для митного контролю і митного оформлення; надати митному органу передбачені законодавством документи і відомості, необхідні для виконання митних формальностей; у випадках, визначених цим Кодексом та Податковим кодексом України, сплатити митні платежі або забезпечити їх сплату відповідно до розділу X цього Кодексу; у випадках, визначених цим Кодексом та іншими законами України, сплатити інші платежі, контроль за справлянням яких покладено на митні органи.

Відповідно до частини 4 статті 264 Митного кодексу України, у разі самостійного декларування товарів, транспортних засобів комерційного призначення декларантом передбачену цим Кодексом відповідальність за вчинення порушення митних правил у повному обсязі несе декларант.

З метою з`ясування обставин ввезення на митну територію України вказаного товару та прийняття участі у складанні протоколу про порушення митних правил Львівською митницею листом від 28.11.2023 № 7.4/20-06/10/30969 було викликано гр. ОСОБА_1 , однак у визначений час він не з`явився та про причини неявки не повідомив.

Таким чином, митний орган (уповноважені особи) вважають, що громадянином України ОСОБА_1 вчинено дії спрямовані на переміщення через митний кордон України товару з приховуванням від митного контролю шляхом подання до митного органу як підстави для переміщення товарів підроблених документів та таких, що містять неправдиві відомості щодо найменування відправника та одержувача товарів.

Дії ОСОБА_1 митним органом кваліфіковані за ч. 1 ст. 483 МК України.

Так, підставою для переміщення предметів через митний кордон є визначені нормативними актами документи, без яких неможливо одержати дозвіл митниці на пропуск предметів через митний кордон. Законодавчими актами встановлено, зокрема, що це можуть бути митна декларація, контракт, коносамент, товарно-супровідні документи, інвойс, дозвіл відповідних державних органів, тощо.

Статтею 257 МК Українивизначено, що декларування здійснюється шляхом заявлення за встановленою формою точних відомостей про товари, мету їх переміщення через митний кордон України, а також відомостей, необхідних для здійснення їх митного контролю та митного оформлення.

Митне оформленняце виконання митних формальностей (тобто сукупності дій, що підлягають виконанню відповідними особами і митними органами з метою дотримання вимог законодавства України з питань митної справи) необхідних для випуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення; випуск товарів - це надання митним органом права на користування та/або розпорядження товарами, щодо яких здійснюється митне оформлення, відповідно до заявленої мети (стаття 4 МК України).

Так, як слідує з міжнародної товарно-транспортної накладної (CMR) від 08.03.2023, яка видана на гуманітарну допомогу у виді «одяг різний» вагою 800 кг, перевізником такої гуманітарної допомоги є ОСОБА_1 .

У своїх письмових поясненнях від 18.11.2023, ОСОБА_1 зазначив, що він 08 березня 2023 року на автомобілі з реєстраційним номером GTH830I/GER990J ввіз на територію України гуманітарну допомогу, а саме: грілки для тіла - вага 5640 кг; одяг різний - вага 800 кг. Також, він вказав, що декларації про перелік товарів, які визнаються гуманітарною допомогою, отримав при завантаженні та у подальшому подав їх митному органу у пункті пропуску «Краківець». 08 березня 2023 зазначені товари були доставлені ним за адресою, яка була вказана у CMR та декларації - Львівська обл., с. Ямпіль. Товари були прийняті на склад працівником (волонтером) Благодійного фонду «Відкрий Двері». При митному оформленні у Республіці Польща ним були подані: ID на транспортування гуманітарної допомоги в Україну; Oswiadczenie; декларації, які він отримав від Fundacja Hub SOS-UA при завантаженні.

Судом встановлено, що ОСОБА_1 являвся перевізником гуманітарної допомоги, яка була завантажена відправником. Декларація про перелік товарів, що визнаються гуманітарною допомогою від 08.03.2023, міжнародна товарно-транспортна накладна (CMR) від 08.03.2023, звернення благодійного фонду «Відкрий Двері» відносно гуманітарної допомоги у виді «одяг різний» вагою 800 кг були надані ОСОБА_1 відправником (Fundacja Hub SOS-UA). Отже, ОСОБА_1 наведені документи не створював, не заповнював, не формував.

Гуманітарна допомога у виді «одяг різний» вагою 800 кг була доставлена ОСОБА_1 за адресою, яка був зазначена міжнародній товарно-транспортній накладній (CMR) від 08.03.2023 - Львівська обл., с. Ямпіль (де знаходиться транзитний склад та була прийнята на зберігання).

Згідно листа-відповіді №N-R222/35 від 23.01.2024, Fundacja HUB SOS-UA повідомила, що гуманітарна допомога у виді «одяг різний» вагою 800 кг призначалася для Громадської організації «ОБОРОНА ВІЛЬНОГО СВІТУ» (ЄДРПОУ 44730770). Відтак, зазначення отримувачем такої гуманітарної допомоги «Благодійний фонд «Відкрий двері» відбулося випадково. Також, Fundacja HUB SOS-UA вказує, що такий вантаж знаходився на транзитному складі у Львівській обл., с. Ямпіль, після чого був переданий ГО «ОБОРОНА ВІЛЬНОГО СВІТУ». Отримання гуманітарної допомоги у виді «одяг різний» вагою 800 кг цією громадською організацією підтверджується відтиском печатки ГО «ОБОРОНА ВІЛЬНОГО СВІТУ» на Декларації про перелік товарів, що визнаються гуманітарною допомогою.

Як вбачається з листа-підтвердження керівника ГО «Оборона вільного світу», вказана громадська організація підтверджує, що ОСОБА_1 передав даній організації гуманітарну допомогу одяг різний, вагою 800 кг.

Враховуючи наведене, суд першої інстанції дійшов до вірного висновку про те, що не здобуто належних та допустимих доказів, які поза розумним сумнівом доводять винуватість ОСОБА_1 у вчиненні інкримінованого правопорушення, враховуючи вимоги закону щодо того, що усі сумніви мають трактуватись на користь особи, яка притягається до відповідальності, а відтак у діях ОСОБА_1 відсутній склад інкримінованого адміністративного правопорушення.

Водночас, суд апеляційної інстанції звертає увагу на те, що митним органом не надано жодних інших належних та допустимих доказів, які б вказували на те, що до митного органу як підстави для переміщення товарів було подано підроблені документи.

Жодним рішенням уповноваженого органу факт підробки документів не встановлено, винних осіб до відповідальності не притягнуто. Будь-яких даних про участь ОСОБА_1 у підробленні цих документів митним органом не надано.

За встановлених обставин, суд першої інстанції дійшов обґрунтованого висновку, що обставини, які викладені в протоколі про порушення митних правил, не відображають всіх ознак складу правопорушення, передбаченого ч. 1ст. 483 МК України, зокрема, відсутня об`єктивна сторона правопорушення, оскільки матеріали справи не містять доказів на підтвердження того, що ОСОБА_1 подав до митного органу декларацію, яка містить неправдиві відомості.

Окрім цього, наявні матеріали справи не доводять наявність в діях ОСОБА_1 суб`єктивної сторони порушення митних правил.

Так, наявність прямого умислу характеризується тим, що винний чітко розуміє та усвідомлює обставини і характер незаконного переміщення товарів, предметів і речовин через митну територію України і прагне їх ввезти на територію України з порушенням встановленого порядку чи вивезти з України.

Судом апеляційної інстанції встановлено, що відомості про об`єкти декларування ОСОБА_1 отримав від відправника гуманітарної допомоги - «Fundacja Hub SOS-UA», оскільки виконував лише функцію перевізника, під час завантаження та пакування товару він присутній не був, а повноваженнями на розпакування товару ні отримувач, ні постачальник, його не наділяли.

Встановлено, також, що ОСОБА_1 не є власником товару, його покупцем чи отримувачем. Більше того, ОСОБА_1 у своїх письмових поясненнях митному органу зазначив, що перевозив гуманітарну допомогу на підставі документів наданих йому під час завантаження, товар був доставлений у місце призначення та прийнятий на склад представником благодійної організації.

Наведені обставини свідчать про відсутність мотиву у ОСОБА_1 на вчинення відповідного інкримінованого правопорушення, оскільки в ході розгляду справи взагалі не встановлено, що ОСОБА_1 усвідомлював, що подані митному органу документи містять неправдиві відомості стосовно відправника та одержувачів товарів.

Відтак, за обставин, які наведені у протоколі, перевізник не може нести відповідальність за ст. 483 МК Україниза подання документів, що оформлені на підставі інформації, отриманої від відправника, та містять неправдиві відомості щодо відправника та одержувачів товарів.

Враховуючи наведене, митним органом не надано жодних належних та допустимим доказів на спростування правильних та обґрунтованих висновків суду першої інстанції та підтвердження доводів апеляційної скарги, оскільки сам факт складення митним органом протоколу про порушення митних правил відносно особи та формальне долучення документів не може свідчити про доведеність її вини у вчиненні правопорушення.

Таким чином, ОСОБА_1 особисто не вчиняв будь-які дії, що складають об`єктивну сторону такого порушення, а його вина у вчиненні правопорушення, передбаченого ч. 1ст. 483 МК України, у формі умислу чи необережності не є доведеною, а тому у його діях відсутній склад вказаного адміністративного правопорушення.

Щодо твердження в апеляційній скарзі про те, що в постанові суду першої інстанції зазначається неіснуюча норма КПК України ч. 2 ст. 191, то таке слід вважати опискою.

Апеляційний суд погоджується із висновком суду першої інстанції про те, що суду не надано достатніх, належних, достовірних та допустимих доказів вчинення ОСОБА_1 адміністративного правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 483 МК України.

Таким чином, під час розгляду даної справи як в місцевому, так і в апеляційному суді, не здобуто та суду не надано достатніх, належних, достовірних та допустимих доказів вчинення ОСОБА_1 адміністративного правопорушення, передбаченого ч. 1ст. 483 МК України.

Особа може бути притягнута до адміністративної відповідальності лише за наявності в її діях складу адміністративного правопорушення, який має бути встановлений судом тільки після всебічної та повної оцінки всіх доказів по справі.

Статтею 62Конституції України визначено, що особа вважається невинуватою у вчиненні злочину і не може бути піддана кримінальному покаранню, доки її вину не буде доведено в законному порядку і встановлено обвинувальним вироком суду. Ніхто не зобов`язаний доводити свою невинуватість у вчиненні злочину. Обвинувачення не може ґрунтуватися на доказах, одержаних незаконним шляхом, а також на припущеннях. Усі сумніви щодо доведеності вини особи тлумачиться на її користь.

Особу може бути визнано винуватою у вчиненні адміністративного правопорушення, в тому числі у сфері митного оформлення і контролю, виключно в разі встановлення в її діянні всіх ознак складу інкримінованого їй адміністративного правопорушення, тобто, за наявності усіх необхідних елементів об`єктивних та суб`єктивних ознак, які характеризують діяння як правопорушення - у сукупності.

Відповідно до 62 Конституції України, вина особи, яка притягується до відповідальності, повинна бути доведена органом який склав протокол, а доводи вини повинні ґрунтуватись на доказах, об`єктивність яких не викликала б жодних сумнівів. Усі сумніви щодо доведеності вини особи тлумачаться на її користь.

З огляду на викладене суд першої інстанції обґрунтовано дійшов висновку про відсутність в діях ОСОБА_1 складу правопорушення, передбаченого ч. 1ст. 483 МК України, належно мотивувавши своє рішення.

Істотних порушень вимог процесуального закону чи неправильного застосування норм матеріального права, які є підставою для зміни чи скасування постанови, апеляційним судом не встановлено.

З урахуванням того, що матеріали справи не містять достатніх, допустимих та належних доказів на підтвердження вини ОСОБА_1 у вчиненні правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 483 МК України, за обставин, викладених у протоколі про порушення митних правил, апеляційний суд приходить до висновку, що апеляційна скарга представника Львівської митниці Держмитслужби України не підлягає задоволенню.

Керуючись ст. 294 КУпАП, ст. 530 МК України, апеляційний суд, -

постановив:

апеляційну скаргу представника Львівської митниці Лубоцького Богдана Ігоровича залишити без задоволення, а постанову судді Галицького районного суду м. Львова від 20 лютого 2024 року, якою провадження у справі про порушення митних правил відносно ОСОБА_1 за ч. 1 ст. 483 МК України закрито - без змін.

Постанова є остаточною та оскарженню не підлягає.

Суддя Л.Я. Гончарук

СудЛьвівський апеляційний суд
Дата ухвалення рішення22.03.2024
Оприлюднено08.04.2024
Номер документу118164033
СудочинствоАдмінправопорушення
КатегоріяСправи про порушення митних правил, які підлягають розгляду в судовому порядку Митний кодекс 2012 р. Переміщення або дії, спрямовані на переміщення товарів через митний кордон України з приховуванням від митного контролю

Судовий реєстр по справі —461/714/24

Постанова від 22.03.2024

Адмінправопорушення

Львівський апеляційний суд

Гончарук Л. Я.

Постанова від 20.02.2024

Адмінправопорушення

Галицький районний суд м.Львова

Стрельбицький В. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні