Дата документу 05.04.2024Справа № 645/876/22 Провадження № 2/554/2717/2024
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
05.04.2024 року м. Полтава
Октябрський районний суд м. Полтави у складі:
головуючого судді - Материнко М.О.,
за участю секретаря судового засідання Литвин А.С.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м. Полтаві цивільну справу за позовною заявою Управління соціального захисту населення адміністрації Немишлянського району Харківської міської ради до ОСОБА_1 про стягнення державних коштів,-
ВСТАНОВИВ:
16.02.2022 року позивач звернувся до суду з позовом до відповідача ОСОБА_1 про стягнення державних коштів в сумі 17848 грн. 16 коп.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що 01.05.2017 року ОСОБА_1 звернулась до Управління соціального захисту населення адміністрації Немишлянського району Харківської міської ради (надалі - УСЗН Немишлянського району ХМР) з заявою про призначення житлової субсидії та декларацією продоходи і витрати осіб, які звернулись за призначенням субсидії.Рішенням позивача від 09.08.2017 року житлову субсидію було призначено відповідачу з травня 2017 року до квітень 2018 року включно на три зареєстровані особи (як було безпосередньо зазначено у поданій Декларації) з урахуванням вимог законодавства, яке діяло на момент звернення відповідача. У зв`язку з відсутністю у позивача інформації про зміну у відповідача обставин, які можуть вплинути на отримання житлової субсидії, на підставі п.14 Положення житлову субсидію відповідачу було призначено на наступні періоди без її звернення: з травня 2018 року по квітень 2019 року. Згідно п. 2постанови Кабінету Міністрів України від 27.04.2018 № 329(далі - Постанова № 329) з 01.05.2018 призначення житлової субсидії здійснюється лише після подання нових Заяви і Декларації, якщо у складі домогосподарства або у складі сім`ї члена домогосподарства є: особи, у яких за інформацією Державної податкової служби, Пенсійного фонду України відсутні доходи, які враховуються під час призначення житлової субсидії; або вони отримували середньомісячний сукупний дохід менший, ніж розмір мінімальної заробітної плати, встановленої на початок періоду, за який враховуються доходи для призначення житлової субсидії; та/або вони не сплатили єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування у розмірі, не меншому ніж мінімальний, сумарно протягом трьох місяців у періоді, за який враховуються доходи для призначення житлової субсидії; внутрішньо переміщені особи; особи, члени сім`ї яких не зареєстровані за адресою домогосподарства;особи, які є орендарями житлових приміщень (будинків); особи, які зареєстровані в житловому приміщенні (будинку), але фактично в ньому не проживають. Відповідно до Положення про порядок призначення житлових субсидій, затвердженогопостановою Кабінету Міністрів України від 21.10.1995 № 848(у редакціїпостанови Кабінету Міністрів України від 27.04.2018 № 329, яка діяла до 01.10.2019), житлова субсидія розраховується на всіх членів домогосподарства. Положенням передбачено, що у разі подання заяви протягом двох місяців з початку опалювального (неопалювального) сезону житлова субсидія призначається з початку такого сезону. Згідно з Положенням після закінчення строку отримання житлової субсидії структурні підрозділи з питань соціального захисту населення самостійно здійснюють розрахунок житлової субсидії на наступний сезон для домогосподарств, які отримували житлову субсидію у попередньому сезоні. Таким чином,постановою Кабінету Міністрів України від 27.04.2018 №329та Положенням передбачено, що призначення субсидії з травня 2018 року для громадян, які отримували субсидію у попередньому періоді, здійснюється на підставі поданих нових Заяви і Декларації, у разі якщо вони відносяться до вищезазначених категорій, в інших випадках - без додаткового звернення. У подальшому позивачем було з`ясовано, що відповідачка перебуває у зареєстрованому шлюбі, відповідно при призначенні субсидії повинні враховуватись також доходи її чоловіка, однак, інформацію про перебування у шлюбі, відповідачем не було надано позивачу. У результаті того, що у позивача відсутні відомості про доходи чоловіка відповідачки, за період з травня 2018 року неможливо здійснити перерахунок житлової субсидії для домогосподарства відповідачки. Згідно з розрахунком позивача, розмір переплати бюджетних коштів становить 17848 грн. 16 коп. З метою забезпечення цільового принципу використання бюджетних коштів, ураховуючи неповернення відповідачем суми переплати у добровільному порядку, Управління змушене звернутися до суду з метою повернення коштів до бюджету в судовому порядку.
Ухвалою судді Фрунзенського районного суду м. Харкова від 21.02.2022 відкрито провадження у справі. Вирішено здійснювати розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням сторін.
Розпорядженням голови Верховного Суду від 08.03.2022 №2/0/9-22 «Про зміну територіальної підсудності судових справ в умовах воєнного стану» змінено територіальну підсудність судових справ, зокрема, справи підсудні Фрунзенському районному суду м. Харкова підлягають розгляду Октябрським районним судом м. Полтави.
Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями Октябрського районного суду м.Полтави від 05.01.2023, головуючим по справі визначено суддю Материнко М.О.
Ухвалою Октябрського районного суду м.Полтави від 01.03.2023 справу прийнято до свого провадження та призначено її до розгляду.
Представник позивача у судове засідання не з`явився; подав до суду заяву, де прохав розгляд справи проводити за відсутності представника позивача, позовні вимоги підтримав, позовну заяву просив задовольнити, не заперечував проти винесення заочного рішення.
Відповідач у судове засідання не з`явилась, будучи належним чином повідомленою судом про дату, час і місце розгляду справи судовими повістками-викликами, що надсилалась рекомендованим листом з повідомленням про вручення, про причини своєї неявки суд не повідомляла, відзив на позов та жодних клопотань чи письмових заяв до суду від останньої не надходило.
За таких обставин, враховуючи вимоги ч. 1ст. 280 ЦПК України, судом постановлено ухвалу про заочний розгляд справи.
Суд, дослідивши зібрані у справі докази, встановив наступне.
01.05.2017 року відповідач Мосенцева Ірина Володимирівнавперше звернулась до Управління праці та соціального захисту населення адміністрації Немишлянського району Харківської міської ради із заявою про призначення житлової субсидії тадекларацією про доходиі витрати осіб, які звернулися за призначенням житлової субсидії.
Механізм та умови надання населенню житлових субсидій визначаються Положенням про порядок призначення житлових субсидій, затвердженим постановою КМУ від 21.10.1995 р. № 848 «Про спрощення порядку надання населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива».
Пунктом 4 Положення передбачено, що право на отримання житлової субсидії мають громадяни України, іноземці та особи без громадянства, які на законних підставах перебувають на території України, що проживають у житлових приміщеннях.
Згідно п. 9 Положення призначення житлових субсидій та контроль за їх цільовим використанням здійснюється структурними підрозділами з питань соціального захисту населення.
Відповідно до п 14 Положення про порядок призначення житлових субсидій, затвердженогопостановою Кабінету Міністрів України від 21.10.1995 № 848(у редакції від 21.09.2016), після закінчення строку отримання субсидії структурні підрозділи з питань соціального захисту населення самостійно здійснюють розрахунок субсидії на наступний період для домогосподарств, які отримували субсидію у попередньому періоді (крім орендарів житлового приміщення та осіб, які звертаються за субсидією на скраплений газ, тверде та рідке пічне побутове паливо).
У випадках, зазначених в абз. 4-7 п. 119 Положення, на вимогу структурного підрозділу з питань соціального захисту населення, який призначив житлову субсидію, сума надміру перерахованої (виплаченої) житлової субсидії повертається громадянином, а сума житлової субсидії, яка надавалася не у грошовій формі, повертається управителем, об`єднанням, виконавцем комунальних послуг шляхом зняття відповідних сум з особових рахунків отримувачів субсидії (п. 125 Положення).
Рішенням Управління соціального захисту населення адміністрації Немишлянського району Харківської міської ради від 09.08.2017 року житлову субсидію було призначено ОСОБА_1 з травня 2017 року по квітень 2018 року включно на три зареєстровані особи (як було безпосередньо зазначено у поданій Декларації) з урахуванням вимог законодавства, яке діяло на момент звернення відповідача.
У зв`язку з відсутністю у Управління праці та соціального захисту населення адміністрації Немишлянського району Харківської міської ради інформації про зміну у відповідача обставин, які можуть вплинути на отримання житлової субсидії, на підставі п. 14 Положення житлову субсидію відповідачу було призначено на наступні періоди без його звернення: з травня 2018 року по квітень 2019 року.
Згідно п. 2постанови Кабінету Міністрів України від 27.04.2018 № 329з 01.05.2018 призначення житлової субсидії здійснюється лише після подання нових Заяви і Декларації, якщо у складі домогосподарства або у складі сім`ї члена домогосподарства є: особи, у яких за інформацією Державної податкової служби, Пенсійного фонду України відсутні доходи, які враховуються під час призначення житлової субсидії; або вони отримували середньомісячний сукупний дохід менший, ніж розмір мінімальної заробітної плати, встановленої на початок періоду, за який враховуються доходи для призначення житлової субсидії; та/або вони не сплатили єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування у розмірі, не меншому ніж мінімальний, сумарно протягом трьох місяців у періоді, за який враховуються доходи для призначення житлової субсидії; внутрішньо переміщені особи; особи, члени сім`ї яких не зареєстровані за адресою домогосподарства;особи, які є орендарями житлових приміщень (будинків); особи, які зареєстровані в житловому приміщенні (будинку), але фактично в ньому не проживають.
Відповідно до Положення про порядок призначення житлових субсидій, затвердженогопостановою Кабінету Міністрів України від 21.10.1995 № 848(у редакціїпостанови Кабінету Міністрів України від 27.04.2018 № 329, яка діяла до 01.10.2019), житлова субсидія розраховується на всіх членів домогосподарства. Положенням передбачено, що у разі подання заяви протягом двох місяців з початку опалювального (неопалювального) сезону житлова субсидія призначається з початку такого сезону. Згідно з Положенням після закінчення строку отримання житлової субсидії структурні підрозділи з питань соціального захисту населення самостійно здійснюють розрахунок житлової субсидії на наступний сезон для домогосподарств, які отримували житлову субсидію у попередньому сезоні.
Таким чином,постановою Кабінету Міністрів України від 27.04.2018 №329та Положенням передбачено, що призначення субсидії з травня 2018 року для громадян, які отримували субсидію у попередньому періоді, здійснюється на підставі поданих нових Заяви і Декларації, у разі якщо вони відносяться до вищезазначених категорій, в інших випадках - без додаткового звернення.
Із новими Заявою та Декларацією Мосенцева Ірина Володимирівнане зверталась, тобто відповідачем не надано відомості, що його домогосподарство відноситься до тих категорій домогосподарств, яким необхідно надати нові Заяву та Декларацію.
З матеріалів справи вбачається, що особистим підписом в декларації відповідач засвідчила той факт, що вона усвідомлює, що в разі подання нею у неповному обсязі або недостовірних відомостей про осіб, які зареєстровані (фактично проживають) у житловому приміщенні/будинку, їх доходи і витрати їй може бути відмовлено у призначенні житлової субсидії або припинено її надання. У такому разі відповідач зобов`язався повернути надміру перераховану виплачену) суму житлової субсидії.
Відповідно до Положення (у редакціїпостанови Кабінету Міністрів України від 27.04.2018 № 329, яка діяла до 01.10.2019), житлова субсидія розраховується на всіх членів домогосподарства.
До складу домогосподарства включаються особи, що зареєстровані і фактично проживають в житловому приміщенні (будинку), на яких розраховуються соціальні норми житла та соціальні нормативи житлово-комунального обслуговування і доходи яких враховуються під час призначення житлової субсидії.
Під час призначення житлової субсидії враховуються також доходи членів сім`ї особи із складу домогосподарства у разі, коли їх зареєстроване (фактичне) місце проживання відмінне від адреси домогосподарства (крім доходів батьків у разі призначення субсидії студентам, які зареєстровані у гуртожитку за місцем навчання, та доходів одного з батьків дитини у разі призначення субсидії другому з батьків з дитиною у разі, коли батьки розлучені або не перебували у шлюбі, а також осіб, які вважаються безвісно відсутніми за рішенням суду або мають правовий статус осіб, зниклих безвісти). При цьому соціальні норми житла та соціальні нормативи житлово-комунального обслуговування за адресою домогосподарства на таких осіб не розраховуються.
З листа органу ДРАЦС позивачем було з`ясовано, що ОСОБА_2 аперебуває у зареєстрованому шлюбі. Відповідно при призначенні субсидії повинні враховуватись також доходи її чоловіка, однак, інформацію про перебування у шлюбі, відповідачем не було надано позивачу. Отже, відповідач не мала права на отримання житлової субсидії з 01.05.2018 року без урахування відомостей про доходи і майновий стан її чоловіка.
Згідно ч. 1ст. 1166 ЦК Українимайнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала.
Відповідно до розрахунку, наданого позивачем, розмір переплати бюджетних коштів становить 18518,71 грн.
Статтею 1212 ЦК Українипередбачено, що особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала.
За таких обставин, суд приходить до висновку про те, що вимоги про стягнення з відповідача 17848 грн 16 коп. надміру виплаченої державної допомоги є обґрунтованими та підлягають задоволенню.
Судовий збір відповідно до ст. 141 ЦПК України підлягає стягненню з відповідача на користь держави.
На підставі викладеного, керуючись ст. ст.12,76-83,89,263-265,280-284 ЦПК України, суд -
ВИРІШИВ:
Позовну заяву Управління соціального захисту населення адміністрації Немишлянського району Харківської міської ради до ОСОБА_1 про стягнення державних коштів - задовольнити.
Стягнути з ОСОБА_1 на користь Управління соціального захисту населення адміністрації Немишлянського району Харківської міської ради кошти в сумі 17848 грн. 16 коп.
Стягнути з ОСОБА_1 на користь держави судовий збір в сумі 2270 грн. 00 коп.
Рішення може бути оскаржене позивачем шляхом подання апеляційної скарги до Полтавського апеляційного суду як суду апеляційної інстанції протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Заочне рішення може бути переглянуте судом, що його ухвалив, за письмовою заявою відповідача, поданою протягом тридцяти днів з дня його проголошення, а учасником справи, якому повне заочне рішення суду не було вручене у день його проголошення, має право на поновлення пропущеного строку на подання заяви про його перегляд - якщо така заява подана протягом двадцяти днів з дня вручення йому повного заочного рішення суду.
Заочне рішення набирає законної сили, якщо протягом строків, зазначених вище, не подані заява про перегляд заочного рішення або апеляційна скарга, або якщо рішення залишено в силі за результатами апеляційного розгляду справи.
Позивач:Управління соціального захисту населення адміністрації Немишлянського району Харківської міської ради, м. Харків, просп. ЛьваЛандау, 48, код ЄДРПОУ 03196653.
Відповідач: ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , проживає за адресою: АДРЕСА_1 , ідентифікаційний код: НОМЕР_1 .
Повний текст рішення складено 05 квітня 2024 року.
Суддя М.О.Материнко
Суд | Октябрський районний суд м.Полтави |
Дата ухвалення рішення | 05.04.2024 |
Оприлюднено | 08.04.2024 |
Номер документу | 118166151 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи у спорах про недоговірні зобов’язання, з них про повернення безпідставно набутого майна (коштів) |
Цивільне
Октябрський районний суд м.Полтави
Материнко М. О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні