Рішення
від 08.04.2024 по справі 295/17400/23
БОГУНСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД М. ЖИТОМИРА

Справа №295/17400/23

Категорія 54

2/295/201/24

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

(заочне)

08.04.2024 року м. Житомир

Богунський районний суд м. Житомира у складі

Головуючої судді Воробйової Т.А.,

розглянувши у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін

цивільну справу за позовом Управління соціального захисту населення Богунського району департаменту соціальної політики Житомирської міської ради

до ОСОБА_1

про стягнення надміру перерахованих коштів у вигляді субсидії для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг,

в с т а н о в и в:

Позивач звернувся до суду з позовом, в якому просить стягнути з відповідача суму надміру перерахованих коштів у вигляді житлової субсидії у розмірі 36 515,23 грн, а також стягнути понесені судові витрати по сплаті судового збору.

В обґрунтування позову зазначено, що 06.10.2016 до Управління соціального захисту населення Богунського району департаменту соціальної політики Житомирської міської ради звернулась ОСОБА_1 із заявою про призначення житлової субсидії. До заяви відповідач додала всі необхідні документи для призначення субсидії для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива.

На підставі поданих документів ОСОБА_1 була призначена субсидія на період з жовтня 2016 року по квітень 2017 року.

Призначення субсидій та контроль за їх цільовим використанням здійснюється відповідно до Положення про порядок призначення житлових субсидій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.10.1995 №848 «Про спрощення порядку надання населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива».

Відповідно до пункту 16 Положення, після закінчення строку отримання житлової субсидії структурні підрозділи з питань соціального захисту населення самостійно здійснюють розрахунок житлової субсидії на наступний сезон для домогосподарств, які отримували житлову субсидію попередньому сезоні.

На підставі вищевикладеного ОСОБА_1 житлова субсидія нараховувалася автоматично за період з травня 2017 року по квітень 2022 року.

У позові вказано, що житлова субсидія розраховується на всіх членів домогосподарства. До складу домогосподарства включаються всі особи, що зареєстровані в житловому приміщенні (будинку), на яких розраховуються соціальні норми житла та соціальні нормативи житлово-комунального обслуговування і доходи яких враховуються під час призначення житлової субсидії. Під час призначення житлової субсидії враховуються також доходи членів сім`ї із складу домогосподарства у разі, коли їх зареєстроване (фактичне) місце проживання відмінне від адреси домогосподарства. Відповідно до пункту 30 Положення для розрахунку житлової субсидії враховуються нараховані доходи членів домогосподарства, членів сім`ї особи із складу домогосподарства, зазначених у пунктах 24-28 цього Положення, які досягли 14-річного віку станом на початок періоду, за який враховуються такі доходи. Відповідно до пункту 90 Положення громадянин, якому призначено житлову субсидію, зобов`язаний протягом 30 календарних днів поінформувати структурний підрозділ з питань соціального захисту населення про виникнення обставин, зокрема щодо настання умов, зазначених у підпунктах 2 і 4 пункту 14 цього Положення.

Водночас, відповідно до підпункту 2 пункту 14 Положення (зміни були внесені у 2018 році) житлова субсидія не призначається, якщо будь-хто із складу домогосподарства або член сім`ї особи із складу домогосподарства має у власності транспортний засіб, що підлягає державній реєстрації і з дати випуску якого минуло менше п`яти років (крім мопеда і причепа). При цьому не враховуються транспортні засоби, одержані безоплатно чи придбані на пільгових умовах через структурні підрозділи з питань соціального захисту населення, у тому числі за рахунок грошової допомоги на придбання автомобіля, а також транспортні засоби, придбані батьками-вихователями дитячих будинків сімейного типу.

Наявність (відсутність) у власності зазначених осіб транспортних засобів зазначається у декларації про доходи і витрати осіб, які звернулися за призначенням житлової субсидії. Якщо право власності на транспортний засіб набуто під час отримання житлової субсидії, громадянин, якому призначено житлову субсидію, протягом 30 календарних днів зобов`язаний повідомити про це структурному підрозділу з питань соціального захисту населення незалежно від розміру вартості транспортного засобу.

В серпні 2021 року спеціалістами управління було проведено перевірку правильності та повноти інформації, що надається заявниками для призначення житлових субсидій, в зв`язку з чим було виявлено, що під час написання заяви про призначення житлової субсидії ОСОБА_1 не вказала свого чоловіка - ОСОБА_2 , який має у власності автомобіль марки Toyota Camry, 2017 року випуску, зареєстрований 10.10.2017.

У зв`язку з тим, що відповідач, при зверненні до управління, у заяві та декларації про доходи і витрати осіб не вказала свого чоловіка, та у зв`язку з тим, що він має право власності на автомобіль 2017 року випуску, тобто якому з дати випуску минуло менше п`яти років станом на 2018 рік, виникла переплата житлової субсидії.

Рішенням начальника управління від 17.08.2021 ОСОБА_1 було припинено житлову субсидію з 01.09.2021.

Внаслідок свідомо поданих документів із неправдивими відомостями виникла переплата житлової субсидії в сумі 36515,23 грн за період з 01.10.2018 по 31.08.2021.

У позові вказано, що управлінням вжито заходів досудового врегулювання спору, а саме: на адресу гр. ОСОБА_1 неодноразово направлялись повідомлення з проханням з`явитись до управління для вирішення питання переплати, але врегулювати вказане питання так і не вдалось. Станом на 15.12.2023 відповідачем сума переплати в розмірі 36515,23 грн не сплачена.

Ухвалою Богунського районного суду м. Житомира від 19.01.2024 відкрито провадження у даній справі, розгляд справи призначено у порядку спрощеного позовного провадження без виклику (повідомлення) сторін; визначено сторонам строк для подачі заяв по суті справи.

Заяв по суті справи до суду не надійшло.

Сторони не скористались своїм правом та не подали до суду клопотань про розгляд справи у судовому засіданні з повідомленням сторін.

Згідно з ч.5 ст. 279 ЦПК України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше.

Відповідно до положень ст.280 ЦПК України суд вважає за можливе ухвалити заочне рішення.

Дослідивши матеріали справи, суд дійшов наступного висновку.

Судом встановлено, що 06.10.2016 ОСОБА_1 звернулась до Управління соціального захисту населення із заявою про призначення житлової субсидії для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг за адресою: АДРЕСА_1 , та подала декларацію про доходи і витрати осіб, які звернулися за призначенням житлової субсидії, у якій вказала, що особами, які входять до складу домогосподарства, є: ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_2 .

Рішеннями УПСЗН Богунського району ОСОБА_1 була призначена субсидія для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг на період з жовтня 2016 року по квітень 2022 року.

Статтею 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Правовідносини, що виникли між сторонами, регулюються Положенням про порядок призначення житлових субсидій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.10.1995 №848 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 27.04.2018 №329) (далі - Положення).

Відповідно до п. 1 Положення житлова субсидія є безповоротною адресною державною соціальною допомогою громадянам - мешканцям домогосподарств, що проживають в житлових приміщеннях (будинках) і не можуть самотужки платити за житлово-комунальні послуги, оплачувати витрати на управління багатоквартирним будинком.

Право на отримання житлової субсидії мають громадяни України, іноземці та особи без громадянства, які на законних підставах перебувають на території України (далі - громадяни), що проживають у житлових приміщеннях (будинках) (п. 2 Положення).

Згідно з п. 3 Положення призначення житлових субсидій та контроль за їх цільовим використанням здійснюється структурними підрозділами з питань соціального захисту населення районних, районних у мм. Києві і Севастополі держадміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі їх створення) рад (далі - структурні підрозділи з питань соціального захисту населення).

Відповідно до пп. 2 п. 6 Положення Житлова субсидія не призначається (у тому числі на наступний період), якщо будь-хто із складу домогосподарства або член сім`ї особи із складу домогосподарства має у своєму володінні транспортний засіб, що підлягає державній реєстрації і з дати випуску якого минуло менше п`яти років (крім мопеда).

Житлова субсидія розраховується на всіх членів домогосподарства.

До складу домогосподарства включаються особи, що зареєстровані і фактично проживають в житловому приміщенні (будинку), на яких розраховуються соціальні норми житла та соціальні нормативи житлово-комунального обслуговування і доходи яких враховуються під час призначення житлової субсидії.

Під час призначення житлової субсидії враховуються також доходи членів сім`ї особи із складу домогосподарства у разі, коли їх зареєстроване (фактичне) місце проживання відмінне від адреси домогосподарства. При цьому соціальні норми житла та соціальні нормативи житлово-комунального обслуговування за адресою домогосподарства на таких осіб не розраховуються (пп. 1-3 п. 9 Положення).

Для розрахунку житлової субсидії враховуються доходи членів домогосподарства, членів сім`ї особи із складу домогосподарства, зазначених у пункті 9 цього Положення, які досягли 14-річного віку станом на початок періоду, за який враховуються такі доходи (пп. 1 п. 10 Положення).

Після закінчення строку отримання житлової субсидії структурні підрозділи з питань соціального захисту населення самостійно здійснюють розрахунок житлової субсидії на наступний сезон для домогосподарств, які отримували житлову субсидію у попередньому сезоні (крім орендарів, внутрішньо переміщених осіб та осіб, які звертаються за призначенням житлової субсидії на придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива, а також домогосподарств, у яких кількість фактично проживаючих зареєстрованих осіб менша, ніж кількість зареєстрованих осіб).

Для цього структурні підрозділи з питань соціального захисту населення без звернення громадян збирають необхідну інформацію у порядку, передбаченому пунктом 14 цього Положення, і протягом 10 днів після отримання зазначеної інформації приймають рішення про призначення (відмову в призначенні) житлової субсидії та інформують про прийняте рішення громадян у порядку, визначеному пунктом 14 цього Положення.

Громадянин, якому призначено житлову субсидію, зобов`язаний протягом 30 календарних днів проінформувати структурний підрозділ з питань соціального захисту населення про обставини для перерахунку призначеної житлової субсидії, зокрема: зміну складу зареєстрованих у житловому приміщенні (будинку) членів домогосподарства (орендар, внутрішньо переміщена особа - членів домогосподарства, які фактично проживають в житловому приміщенні (будинку), їх соціального статусу; зміни у складі сім`ї члена домогосподарства; зміну переліку отримуваних житлово-комунальних послуг, умов їх надання; зміну переліку витрат на управління багатоквартирним будинком; зміну управителя, виконавця комунальних послуг, створення об`єднання; настання умов, зазначених у підпунктах 2 і 4 пункту 6 цього Положення.

У разі зміни складу зареєстрованих (фактично проживаючих) у житловому приміщенні (будинку) осіб, складу сім`ї члена домогосподарства подаються нові заява та декларація (п. 16 Положення).

З декларації ОСОБА_1 про доходи і витрати, осіб які звернулися за призначенням житлової субсидії, судом встановлено, що особами, які входять до складу домогосподарства, відповідачем вказано: ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_2 .

Разом з тим, згідно з копією паспорта ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , 20.04.1993 зареєстровано шлюб з ОСОБА_4 , 1962 року народження.

За даними повідомлення Міністерства фінансів України про результати запиту на відповідність повідомленої реципієнтом інформації даним, що обробляються стосовно нього в інформаційно-аналітичній платформі електронної верифікації та моніторингу, за ОСОБА_2 зареєстровано право власності автомобіль марки Toyota Camry, 2017 року випуску, зареєстрований 10.10.2017.

Доказів того, що відсутні підстави для врахування доходів чоловіка відповідача ОСОБА_2 при призначенні субсидії ОСОБА_5 , матеріали справи не містять.

На момент прийняття рішення про припинення житлової субсидії ОСОБА_1 , діяла редакція Положення про порядок призначення житлових субсидій, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 21.10.1995 №848, від 14.08.2021 (далі - Положення у редакції від 14.08.2021).

Громадянин, якому призначено житлову субсидію, зобов`язаний протягом 30 календарних днів поінформувати структурний підрозділ з питань соціального захисту населення про виникнення обставин, зокрема, щодо зміни складу зареєстрованих у житловому приміщенні (будинку) членів домогосподарств (п. 90 Положення у редакції від 14.08.2021).

За рішенням структурного підрозділу з питань соціального захисту населення надання раніше призначеної житлової субсидії припиняється, у тому числі за поданням управителів, об`єднань, виконавців комунальних послуг у разі, коли громадянин не повідомив структурному підрозділу з питань соціального захисту населення про обставини, зазначені у пункті 90 цього Положення, протягом 30 календарних днів з дня їх виникнення (п. 119 Положення у редакції від 14.08.2021).

За змістом п. 121, 125 Положення у редакції від 14.08.2021 надання житлової субсидії у випадках, зазначених у пунктах 119 і 120 цього Положення, припиняється з місяця, що настає за місяцем, в якому їх виявлено (якщо інше не передбачено заявою). У випадках, зазначених в абзацах четвертому, п`ятому пункту 119 цього Положення, на вимогу структурного підрозділу з питань соціального захисту населення, який призначив житлову субсидію, сума надміру перерахованої (виплаченої) житлової субсидії повертається громадянином.

У разі відмови громадянина добровільно повернути суму надміру перерахованої (виплаченої) житлової субсидії питання про її примусове стягнення вирішується органом, який призначив житлову субсидію, у судовому порядку, що передбачено п. 127 Положення у редакції від 14.08.2021).

Як вбачається з копії розрахунку суми заборгованості, станом на 01.09.2022 сума заборгованості ОСОБА_1 по житловій субсидії для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг за період з 01.10.2018 по 31.08.2021 становить 36 515,23 грн.

Відповідно до повідомлень Управління соціального захисту населення Богунського району департаменту соціальної політики Житомирської міської ради від 13.07.2022 №1900/07, від 15.09.2021 №1962/07, та претензії від 03.02.2013 №357/02, ОСОБА_1 повідомлено про надміру виплачені кошти в сумі 36 515,23 грн та про необхідність їх повернення.

За положеннями ч.1 ст.1212 ЦК України особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала.

Не підлягають поверненню безпідставно набуті заробітна плата і платежі, що прирівнюються до неї, пенсії, допомоги, стипендії, відшкодування шкоди, завданої каліцтвом, іншим ушкодженням здоров`я або смертю, аліменти та інші грошові суми, надані фізичній особі як засіб до існування, якщо їх виплата проведена фізичною або юридичною особою добровільно, за відсутності рахункової помилки з її боку і недобросовісності з боку набувача (ст. 1215 ЦК України).

Враховуючи, що у зв`язку із внесенням постановою Кабінету Міністрів України від 27.04.2018 №329 змін до Положення про порядок призначення житлових субсидій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.10.1995 №848, ОСОБА_1 втратила право на отримання субсидії, оскільки член її сім`ї набув транспортний засіб, що підлягає державній реєстрації і з дати випуску якого минуло менше п`яти років, однак відповідні відомості до органу соціального захисту населення не подала, тобто діяла недобросовісно, відтак безпідставно набула виплачену Управлінням субсидію в сумі 36 515,23 грн за період з 01.10.2018 по 31.08.2021.

Таким чином, оскільки ОСОБА_1 в добровільному порядку не повернула Управлінню соціального захисту населення Богунського району департаменту соціальної політики Житомирської міської ради грошові кошти в розмірі 36 515,23 грн, які були безпідставно виплачені їй у зв`язку з відсутністю права на їх отримання, суд дійшов висновку, що позов є обґрунтованим та підлягає задоволенню.

З огляду на задоволення позову, відповідно до ст. 141 ЦПК України з відповідача на користь позивача належить стягнути витрати по сплаті судового збору.

Керуючись статтями 5, 12, 13, 81, 89, 258, 259, 263-265, 268, 273, 280, 354 ЦПК України, суд,-

в и р і ш и в:

Позов задовольнити.

Стягнути з ОСОБА_1 на користь Управління соціального захисту населення Богунського району департаменту соціальної політики Житомирської міської ради надміру перераховані кошти у вигляді субсидії для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг в розмірі 36 515,23 грн.

Стягнути з ОСОБА_1 на користь Управління соціального захисту населення Богунського району департаменту соціальної політики Житомирської міської ради судовий збір в сумі 2 684,00 грн.

Заочне рішення може бути переглянуто судом, що його ухвалив, за письмовою заявою відповідача. Заяву про перегляд заочного рішення може бути подано протягом тридцяти днів з дня його складення.

Учасник справи, якому повне заочне рішення суду не було вручене у день його складення, має право на поновлення пропущеного строку на подання заяви про його перегляд - якщо така заява подана протягом двадцяти днів з дня вручення йому повного заочного рішення суду.

Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана позивачем протягом тридцяти днів з дня його складення до Житомирського апеляційного суду.

Заочне рішення набирає законної сили, якщо протягом строків, встановлених ЦПК України, не подані заява про перегляд заочного рішення або апеляційна скарга, або якщо рішення залишено без змін за результатами апеляційного розгляду справи.

Відомості про учасників справи:

Позивач: Управління соціального захисту населення Богунського району департаменту соціальної політики Житомирської міської ради, адреса: м. Житомир, вул. Перемоги, 55, код: 42103456.

Відповідач: ОСОБА_1 , адреса: АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 .

Суддя: Т.А. Воробйова

Дата ухвалення рішення08.04.2024
Оприлюднено09.04.2024
Номер документу118179486
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи у спорах про недоговірні зобов’язання, з них про спонукання виконати або припинити певні дії

Судовий реєстр по справі —295/17400/23

Рішення від 08.04.2024

Цивільне

Богунський районний суд м. Житомира

Воробйова Т. А.

Ухвала від 08.04.2024

Цивільне

Богунський районний суд м. Житомира

Воробйова Т. А.

Ухвала від 19.01.2024

Цивільне

Богунський районний суд м. Житомира

Воробйова Т. А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні