Постанова
від 02.04.2024 по справі 904/2066/22
ЦЕНТРАЛЬНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ЦЕНТРАЛЬНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

02.04.2024 року м. Дніпро Справа № 904/2066/22

Центральний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючого судді: Кощеєва І.М. ( доповідач )

суддів: Дарміна М.О., Чус О.В.

секретар судового засідання: Солодова І.М.

представники сторін:

від позивача: Хомік О.В.

від позивача: Маглиш А.С.

від відповідача: Красюк Н.І.

від третьої особи: не з`явився

розглянувши у відкритому судовому засіданні

в режимі відеоконференції апеляційну скаргу

Публічного акціонерного товариства "Укрнафта"

на рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 22.06.2023 р.

( суддя Бєлік В.Г., повний текст складено 21.07.2023 р. )

у справі № 904/2066/22

за первісним позовом

Покровської міської ради Дніпропетровської області,

м. Покров, Нікопольський район, Дніпропетровська область

до

Публічного акціонерного товариства "Укрнафта",

м. Київ

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору,

на стороні Позивача за первісним позовом

Головне управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області,

м. Дніпро

про стягнення заборгованості у розмірі 75 743,10 грн.

та за зустрічним позовом

Публічного акціонерного товариства "Укрнафта",

м. Київ

до

Покровської міської ради Дніпропетровської області,

м. Покров, Нікопольський район, Дніпропетровська область

про визнання укладеним договору оренди земельної ділянки,

ВСТАНОВИВ:

1. Короткий зміст позовних вимог.

Покровська міська рада Дніпропетровської області, звернулася до Господарського суду Дніпропетровської області з позовною заявою, у якій просить стягнути з Публічного акціонерного товариства "Укрнафта" заборгованість за договором оренди землі б/н від 28.05.2015р., у розмірі 75 743,10 грн..

Позовні вимоги обґрунтовані порушенням Відповідачем зобов`язань за договором оренди землі від 28.05.2015 р. в частині повного та своєчасного внесення орендної плати за користування земельною ділянкою в період з січня по травень 2022 року та, відповідно, наявністю боргу у сумі 75 743,10 грн.

Відповідач за первісним позовом проти задоволення позовних вимог заперечує та зазначає, що не погодився із ціною зазначеною у п. 4 проекту Договору оренди, як з тією що не відповідає фактичному розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки - про що письмово повідомив Покровську міську раду - листом від 23.06.2022 р. вих. № 01/01/12/01/03/09-02/01/143 та надав витяг з нормативної грошової оцінки земельної ділянки кадастровий номер 1212100000:01:016:0001. ПАТ «УКРНАФТА» на підставі поданої електронної заяви 13.01.2022 р. № 910\303-22 отримало від Головного управління Держтеокадастру у Дніпропетровській області управління надання адміністративних послуг Витяг із технічної документації з нормативної грошової оцінки на земельну ділянку кадастровий номер 1212100000:01:016:0001 від 14.01.2022 р. вих. № 910/303-22, вартість якої вказана у розмірі - 1 514 842,20 грн. Відповідач зазначив, що оскільки Договір припинив свою дію, а відповідно до ст. 206 ЗК України використання землі в Україні є платним, ПАТ «Укрнафта» керуючись приписами норм ПК України та враховуючи положення рішення № 11 від 27.06.2019 р. «Про затвердження ставок орендної плати за користування земельними ділянками на території Покровської міської ради», задекларувало та сплачувало протягом січня - травня 2022 року орендну плату за землю у розмірі 12 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки кадастровий № 1212100000:01:016:0001 ( визначена згідно з Витягом із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок на земельну ділянку кадастровий номер 1212100000:01:016:0001 від 14.01.2022 р. вих.№ 910\303-22 ). Натомість Позивач не тільки продовжує у лютому-червні 2022 року нараховувати Відповідачу орендну плату за договором оренди, який припинив свою дію 16.02.2022 р., а також здійснює розрахування її розміру виходячи із нормативної грошової оцінки земельної ділянки у розмірі 3 029 703,57 грн - при цьому не надаючи жодного належного доказу - а саме Витягу із технічної документації з нормативної грошової оцінки на земельну ділянку кадастровий номер 1212100000:01:016:0001 - про розмір грошової оцінки за вказану земельну ділянку саме у сумі 3 029 703,57 грн.

Від Публічного акціонерного товариства "Укрнафта" до канцелярії Господарського суду Дніпропетровської області надійшла зустрічна позовна заява про визнання укладеним договору оренди земельної ділянки з кадастровим номером 1212100000:01:016:0001, що розташована за адресою: Дніпропетровська область, м. Покров, вул. Чехова, буд. 25, в редакції Публічного акціонерного товариства "УКРНАФТА".

Позовні вимоги за зустрічним позовом обґрунтовані тим, що розмір орендної плати у 2022 році на вище вказану земельну ділянку повинен складати 15 148,62 грн, та повинен розраховуватися виходячи із розміру нормативної грошової оцінки за вказану земельну ділянку 1 514 842,20 грн., що підтверджується Витягом із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок на земельну ділянку кадастровий номер 1212100000:01:016:0001 від 14.01.2022 р. вих. № 107. Товариство не зобов`язано сплачувати орендні платежі за лютий-червень 2022 року керуючись договором, строк дії якого скінчився 16.02.2022 р.. У разі задоволення позивних вимог ПАТ «УКРНАФТА» до Покровської міської ради за зустрічною позовною заявою щодо визнання Договору оренди землі на земельну ділянку кадастровий номер 1212100000:01:016:0001 укладеним в редакції ПАТ «Укрнафта» автоматично буде вирішено спір щодо розміру грошової оцінки за вказану земельну ділянку, а також відпадуть підстави щодо стягнення безпідставно нарахованої за первісним позовом Покровської міської ради заборгованості за використання ПАТ «Укрнафта» кадастровий номер 1212100000:01:016:0001 розташованої за адресою: Дніпропетровська область, м. Покров, вул. Чехова, 25 ( АЗС № 03/024 ).

Відповідач за зустрічним позовом позовні вимоги не визнає, посилаючись на те, що Покровська міська рада Дніпропетровської області не заперечує проти укладення з Публічним акціонерним товариством «Укрнафта» договору оренди земельної ділянки кадастровий номер 1212100000:01:016:0001 та категорично не згодна з нормативно грошовою оцінкою вказаної земельної ділянки вказаної ПАТ «Укрнафта» в п. 4 договору оренди землі, а саме 1 514 842,20 гpн. Остання нормативно грошова оцінка по місту Покров, введена в дію з 01.01.2018 р. ( розроблена станом на 01.01.2014 р. ) отже станом на поточну дату нова нормативно грошова оцінка Покровською міською радою не приймалася.

2. Короткий зміст оскаржуваного судового рішення у справі.

Рішенням Господарського суду Дніпропетровської області від 22.06.2023 р. первісний позов задоволено у повному обсязі. Стягнуто з Публічного акціонерного товариства "Укрнафта" на користь Покровської міської ради Дніпропетровської області основну заборгованість у розмірі 75 743,10 грн, а також витрати по сплаті судового збору у розмірі 2 481,00 грн.. В задоволенні зустрічного позову відмовлено в повному обсязі.

3. Короткий зміст вимог апеляційної скарги.

Не погодившись з вказаним рішенням суду першої інстанції, Публічне акціонерне товариство "Укрнафта" звернулось до суду з апеляційною скаргою, в якій просить скасувати рішення господарського суду та прийняти нове рішення, яким у задоволенні первісних позовних вимог відмовити, а зустрічний позов задовольнити у повному обсязі.

4. Узагальнені доводи особи, яка подала апеляційну скаргу.

Обґрунтовуючи доводи апеляційної скарги, Скаржник не погоджується з доводами, викладеним в оскаржуваному рішенні, вважає його незаконним та необґрунтованим, прийнятим з порушенням та неправильним застосуванням норм матеріального права та норм процесуального права. Крім того, суд проігнорував докази, наявні в матеріалах справи, які спростовують твердження Позивача, наведені в первісному позові, та підтверджують обґрунтованість зустрічних позовних вимог.

Водночас, на думку Скаржника, зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки з кадастровим № 1212100000:01:016:0001, зокрема, і у зв`язку з її зменшенням є підставою укладених сторонами відповідних додаткових угод до договору. Разом з тим, у зв`язку з незгодою з розміром нормативної грошової оцінки, підтвердженим витягом станом на 2022 рік, Позивач відмовився укладати з Відповідачем додаткову угоду до поновленого договору оренди землі, що і стало предметом спору у даній справі.

При цьому Скаржник зазначає, що саме витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель є належним та допустимим доказом у даній справі, який підтверджує актуальний розмір нормативної грошової оцінки землі. А оскільки і згідно умов договору, укладеного сторонами і відповідно до сталої судової практики, зміна нормативної грошової оцінки є підставою для внесення змін до договору оренди землі, відповідно Позивач зобов`язаний врахувати саме актуальний ( станом на 2022 рік ) розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки під час поновлення договору оренди та укладення додаткової угоди до нього. Зазначене, нівелює правову позицію суду першої інстанції про так звагу «вірогідність доказів».

Скаржник наголошує на тому, що з метою спростування позиції суду першої інстанції щодо не врахування актуальної нормативної грошової оцінки землі ( станом на 2022 рік ) і як наслідок відмова у задоволенні зустрічних позовних вимог Відповідача, останнім отримано витяг з нормативної грошової оцінки станом на 09.08.2023 р.. Так, згідно витягу із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок № НВ-1200610732023 ( копія додається ), нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим № 1212100000:01:016:0001 становить 1 742 088,52 грн. Зазначене підтверджує правову позицію Відповідача, оскільки розмір нормативної грошової оцінки станом на 2022 рік з урахуванням коефіцієнту індексації на 2023 рік становить: 1 514 842,20 * 1,15 = 1 724 068,53 грн. Зазначене також підтверджується витягом з Акту податкової перевірки №1357/ж5/31-00-07-03-01-20/00135390 від 28.06.2023 р.. Оскільки зазначені докази, отримані Відповідачем після прийняття судом першої інстанції оскаржуваного рішення, Відповідач вважає за доцільне долучити їх до апеляційної скарги та просить суд апеляційної інстанції переглянути рішення з урахуванням цих доказів.

Відтак, на думку Скаржника, рішення суду першої інстанції прийняте з порушенням норм матеріального та процесуального права, а тому рішення має бути скасоване та прийнято нове рішення про задоволення зустрічного позову Публічного акціонерного товариства «Укрнафта» та відмову у задоволенні позовних вимог Покровської міської ради.

5. Узагальнений виклад позиції інших учасників справи.

Від Покровської міської ради надійшов відзив на апеляційну скаргу, в якому міська рада не погоджується з доводами апеляційної скарги, вважає її безпідставною і необґрунтованою.

Зокрема, міська рада посилається на те, що зміна розміру НГО за вказану земельну ділянку в 2017-2018 р.р., на яку посилається Відповідач за первісним позовом в апеляційній скарзі, ніяким чином не впливає на здійснення правильного розрахунку розміру орендної плати, й не може враховуватися як доказ, який підтверджував би позицію ПАТ "Укрнафта" щодо доведеності розміру НГО у сумі 1 514 842,20 грн. В даному випадку суд, приймаючи рішення, оцінював ( і має оцінювати ) два витяги щодо розміру НГО - від 14.01.2022 р. за № 107, наданий ПАТ "Укрнафта" та № 1110 від 10.07.2018 р., наданий Покровською міською радою, відповідно до якого НГО спірної земельної ділянки складає 2 754 275, 97 грн.

Враховуючи, що витяги від 18.01.2017 р. за № 4/86-17 та від 24.01.2018 р. за № 34, згідно яких розмір НГО становить відповідно 4 474 437,57 грн. та 5 508 551,95 грн. не покладаються сторонами як докази в обгрунтування своїх позовних вимог та не використовуються для розрахунку орендної плати, Позивач за первісним позовом вважає, що рішення суду не може грунтуватися на цих доказах.

Крім того, у відзиві міська рада наголошує, що неодноразове невиконання третьою особою - Головним управлінням Држгеокадастру у Дніпропетровській області вимог суду першої інстанції щодо надання розрахунку розміру НГО у сумі 1 514 842,20 грн., зазначеній у витягу від 14.01.2022 р. за № 107, й ненадання такого розрахунку ПАТ "Укрнафта", і є свідченням неправомірності позовних вимог за зустрічним позовом.

При цьому, Позивач за первісним позовом зазначає, що використання Кф ( коефіцієнту, який характеризує функціональне використання земельної ділянки ) у розмірі 2,0 було обумовлено відсутністю у відомостях Державного земельного кадастру коду Класифікації видів цільового призначення земель для вказаної земельної ділянки. У 2018 році ПАТ "Укрнафта" виправило цю помилку, про що свідчить лист ПАТ "Укрнафта" від 08.10.2018 р. за № 390 Н, який представником Позивача був витребуваний при підготовці відзиву на апеляційну скаргу у відділі землекористування виконавчого комітету Покровської міської ради.

Відтак, Позивач за первісним позовом вказує на те, що нормативно грошова оцінка земельної ділянки кадастровий номер 1212100000:01:016:0001 складає 3 998 ( площа земельної ділянки ) * 363,12 грн/м2 ( вартість одного квадратного метра земельної ділянки) * 1,249*1,433*1,06*1,0*1,0*1,0*1,0 ( коефіцієнти індексації нормативної грошової оцінки земель по роках = 2 754 275,97 грн.

6. Рух справи в суді апеляційної інстанції.

Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 14.08.2023 р. для розгляду справи визначена колегія суддів у складі: головуючого судді Кощеєв І.М. ( доповідач ), судді Дармін М.О., Березкіна О.В..

Ухвалою Центрального апеляційного господарського суду від 15.08.2023 р. витребувано у Господарського суду Дніпропетровської області матеріали справи/копії матеріалів справи № 904/2066/22. Розгляд питання про залишення апеляційної скарги без руху, про повернення апеляційної скарги, відмову у відкритті апеляційного провадження або про відкриття апеляційного провадження за апеляційною скаргою Публічного акціонерного товариства "Укрнафта" на рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 22.06.2023 р. у справі № 904/2066/22 відкладено до надходження матеріалів оскарження до суду апеляційної інстанції.

16.08.2023 р. матеріали справи № 904/2066/22 надійшли до Центрального апеляційного господарського суду.

Ухвалою Центрального апеляційного господарського суду від 16.08.2023 р. апеляційну скаргу Публічного акціонерного товариства "Укрнафта" на рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 22.06.2023 р. у справі № 904/2066/22 залишено без руху, надано Апелянту строк для усунення недоліків, а саме, для надання суду доказів сплати судового збору, у розмірі 5 954 грн. 40 коп..

Після усунення недоліків апеляційної скарги, ухвалою Центрального апеляційного господарського суду від 23.08.2023 р. поновлено строк на подання апеляційної скарги, відкрито апеляційне провадження у справі та призначено апеляційну скаргу до розгляду в судове засідання на 25.10.2023 р..

Від представника Публічного акціонерного товариства "Укрнафта" ( адвоката Красюк Наталії Іванівни ) через сиситему "Електронний суд" надійшло клопотання про її участь у судовому засіданні в режимі відеоконференції поза межами приміщення суду, з використанням власних технічних засобів. Адреса електронної пошти, що буде використана заявником для входу до системи "EasyCon".

Ухвалою Центрального апеляційного господарського суду від 04.09.2023 р., судове засідання у справі № 904/2066/22, призначене на 25.10.2023 р., вирішено провести з представником Публічного акціонерного товариства "Укрнафта", в приміщенні Центрального апеляційного господарського суду ( зал судового засідання № 511 ) в режимі відеоконференції поза межами приміщення суду з використанням власних технічних засобів в системі відеокоференцзв`язку "EasyCon" (https://vkz.court.gov.ua/).

Розпорядженням керівника апарату суду від 24.10.2023 р., у зв`язку з припиненням повноважень судді Березкіної О.В., відповідно до ст. 123 Закону України «Про судоустрій та статус суддів», відповідно до п. 2.4.6 Засад використання автоматизованої системи документообігу суду у Центральному апеляційному господарському суді, затверджених рішенням, оформленим протоколом зборів суддів Центрального апеляційного господарського суду № 2 від 08.10.2018 р. зі змінами, призначено проведення автоматичної зміни складу колегії суддів.

Автоматичною системою документообігу для розгляду справи визначено суддю-доповідача Кощеєва І. М. у складі колегії суддів: Дарміна М.О., Чус О.В..

Ухвалою Центрального апеляційного господарського суду від 25.10.2023 р. апеляційну скаргу Публічного акціонерного товариства "Укрнафта" на рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 22.06.2023 р. у справі № 904/2066/22 прийнято до свого провадження.

Ухвалою Центрального апеляційного господарського суду від 25.10.2023 р. оголошено перерву в судовому засіданні до 07.02.2024 р..

Від представника Покровської міської ради Дніпропетровської області, через сиситему "Електронний суд", надійшло клопотання про участь у судовому засіданні в режимі відеоконференції поза межами приміщення суду, з використанням власних технічних засобів. Адреса електронної пошти, що буде використана заявником для входу до системи "EasyCon".

Ухвалою Центрального апеляційного господарського суду від 30.10.2023 р. судове засідання у справі № 904/2066/22 призначене на 07.02.2024 р. вирішено провести з представником Покровської міської ради Дніпропетровської області, в приміщенні Центрального апеляційного господарського суду ( зал судового засідання № 511 ) в режимі відеоконференції поза межами приміщення суду з використанням власних технічних засобів в системі відеокоференцзв`язку "EasyCon" (https://vkz.court.gov.ua/).

У судовому засіданні 07.02.2024 р. по справі була оголошена перерва до 20.02.2024 р..

У судовому засіданні 20.02.2024 р. по справі була оголошена перерва до 02.04.2024 р..

Третя особа не скористалася своїм правом участі в судовому засіданні та не забезпечила явку уповноваженого представника, хоча про час та місце судового засідання була повідомлена належним чином.

Беручи до уваги, що неявка вказаного учасника провадження у справі, належним чином повідомленого про дату, час і місце розгляду справи, не перешкоджає розгляду справи, матеріали справи є достатніми для розгляду апеляційної скарги, апеляційний господарський суд дійшов висновку про розгляд справи за відсутності представника Третьої особи.

У судовому засіданні 02.04.2024 р., проведеному в в режимі відеоконференції, була оголошена вступна та резолютивна частини постанови Центрального апеляційного господарського суду.

7. Встановлені судом обставини справи.

28.05.2015 р. між Покровською міською радою Дніпропетровської області ( Орендодавець ) та Публічним акціонерним товариством «Укрнафта» ( Орендар ) укладено договір оренди землі, відповідно до п. 1 якого Орендодавець надає, а Орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку несільськогосподарського призначення - землі житлової та громадської забудови, яка знаходиться по: вул. Чехова, 25 в м. Орджонікідзе, Дніпропетровської області.

Вказаний Договір оренди землі було зареєстровано в Орджонікідзсвському МУЮ Дніпропетровської області про що у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно вчинено запис від 16.02.2016 р. за № 13396803.

Згідно з п. 2 договору в оренду передається земельна ділянка кадастровий номер 1212100000:01:016:0001 загальною площею 0,3998 га ( 3998,0 кв.м.) згідно рішення 54 сесії 5 скликання Орджонікідзевської міської ради від 26.10.2010 р.

Відповідно до п. 3 договору на земельній ділянці знаходяться об`єкти нерухомого майна, інші об`єкти інфраструктури: будівлі та споруди автозаправочної станції.

Нормативна грошова оцінка земельної ділянки підлягає щорічній обов`язковій індексації і за станом на 10.07.2018 р. становить 2 754 275,97 грн. ( п. 4 договору ) в редакції додаткової угоди № 2 від 25.10.2018 р. до договору оренди землі №13396803 від 16.02.2016 р. ( кадастровий номер 1212100000:01:016:0001, площею 0,3998 га ).

Згідно з п. 8 Договору оренди землі в редакції додаткової угоди від 29.01.2020 р. до договору оренди землі б/н від 28.05.2015 р. ( кадастровий номер 1212100000:01:016:0001, площею 0,3998 га ) з 01.01.2020 р. орендна плата вноситься Орендарем у грошовій формі згідно ставок орендної плати, затверджених рішенням 46 сесії міської ради 7 скликання від 27.06.2019 р. № 11 «Про затвердження ставок орендної плати за користування земельними ділянками на території Покровської міської ради».

Згідно з п. 9 договору орендна плата вноситься у такі строки: щомісячно протягом 25 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного податкового місяця.

Відповідно до п. 13 договору, розмір орендної плати змінюється у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; в разі коригування нормативної грошової оцінки земель міста; в разі прийняття нового рішення Про затвердження ставок орендної плати за користування земельними ділянками на території Орджонікідзевської міської ради; в інших випадках, передбачених законодавчими актами України.

На виконання умов Договору оренди землі Покровською міською радою було передано, а Публічним акціонерним товариством Укрнафта прийнято в оренду земельну ділянку, яка знаходиться за адресою: вул. Чехова, 25 на території Покровської міської ради, Дніпропетровської області, загальна площа: 0,3998 га.

Нормативно грошова оцінка земельної ділянки переданої Відповідачу в оренду становить 2 754 275,97 грн. ( витяг із технічної документації про нормативно грошову оцінку земельної ділянки № 1110 від 10.07.2018 р. ).

У 2020 році, нормативно грошова оцінка земель не змінювалася ( коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель становить 1,0 ).

У 2021 році коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель становить 1,1.

Враховуючи вище наведене, Відповідачеві була встановлена орендна плата за вказану земельну ділянку, в наступному розмірі: з 01.01.2020 р. 330 513,15 грн, на рік та 27 542,76 грн. на місяць. ( 2 754 275,97 грн. (нормативно грошова оцінка) * 12% ( ставка орендної плати відповідно до рішення 46 сесії міської ради 7 скликання від 27.06.2019 р. № 11 Про затвердження ставок орендної плати за користування земельними ділянками на території Покровської міської ради /12 місяців ); з 01.01.2021 р. 330 513.15 грн. на рік та 27 542,76 грн. на місяць. ( 2 754 275,97 грн. ( нормативно грошова оцінка ) * 12% (ставка орендної плати відповідно до рішення 46 сесії міської ради 7 скликання від 27.06.2019 р. № 11 «Про затвердження ставок орендної плати за користування земельними ділянками на території Покровської міської ради» /12 місяців); з 01.01.2022 р. 363 564,48 грн. на рік та 30 297,04 грн. на місяць. ( 3 029 703,57 грн. ( нормативно грошова оцінка з урахуванням коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель -1,1 ) * 12% (ставка орендної плати відповідно до рішення 46 сесії міської ради 7 скликання від 27.06.2019 р. № 11 «Про затвердження ставок орендної плати за користування земельними ділянками на території Покровської міської ради» /12 місяців).

Відповідачем надано докази оплати за користування земельною ділянкою за період січень-травень 2022 року в сумі 75 742,10 грн. із розрахунку 15 148,42 грн. за місяць.

На підтвердження свого розрахунку Відповідач за первісним позовом надав витяг із технічної документації з нормативної грошової оцінки від 14.01.2022. У цьому витязі зазначено нормативно грошову оцінку земельної ділянки, якою користується Відповідач на рівні 1 514 842,20 грн.

Позивач за первісним позовом зазначив, що заборгованість Відповідача перед Позивачем по Договору оренди земельної ділянки за період з січня 2022 року по травень 2022 року ( включно) складає 75 743,10 грн. ( 15 148,62 грн. (орендна плата за січень 2022 р.) + 15 148,62 грн. ( орендна плата за лютий 2022 р. ) + 15 148,62 грн. (орендна плата за березень 2022р.) + 15148,62 грн. (орендна плата за квітень 2022 р.) + 15 148,62 грн. (орендна плата за травень 2022 р.) = 75 743,10 грн.) та даний час не погашена, що і є причиною виникнення спору.

ПАТ «Укрнафта» звернулося до Покровської міської ради із заявою від 05.01.2022 р. про поновлення договору оренди земельної ділянки на той саме строк, на тих саме умовах в порядку ст. 33 Закону України "Про орендну землі".

Рішенням № 9 від 27.02.2022 р. з урахуванням змін, внесених рішенням № 10 від 24.06.2022 р. Покрвська міська рада вирішила в зв`язку з закінченням строку, на який було укладено договір оренди землі № 13396803, вважати його припиненим. Передати в оренду ПАТ Укрнафта терміном на три роки земельну ділянку загальною площею 0,3998га кадастровий номер 1212100000:01:016:0001, зобов`язати ПАТ «Укрнафта» в термін до 31.12.2022 р. укласти договір оренди землі.

За наслідками розгляду позову господарським судом прийнято оскаржуване рішення у даній справі.

8. Оцінка аргументів учасників справи і висновків суду першої інстанції.

Відповідно до ст. 269 ГПК України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги (ч. 1). Суд апеляційної інстанції досліджує докази, що стосуються фактів, на які учасники справи посилаються в апеляційній скарзі та (або) відзиві на неї (ч. 2). Докази, які не були подані до суду першої інстанції, приймаються судом лише у виняткових випадках, якщо учасник справи надав докази неможливості їх подання до суду першої інстанції з причин, що об`єктивно не залежали від нього (ч. 3). Суд апеляційної інстанції не обмежений доводами та вимогами апеляційної скарги, якщо під час розгляду справи буде встановлено порушення норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права (ч. 4).

Заслухавши доповідь судді-доповідача, пояснення представників сторін, дослідивши доводи, наведені в апеляційній скарзі, перевіривши на підставі встановлених фактичних обставин справи правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, апеляційний господарський суд дійшов висновку, що в задоволенні апеляційної скарги слід відмовити, а рішення господарського суду залишити без змін, виходячи з наступного.

Щодо додаткових доказів доданих Скаржником до апеляційної скарги ( витяг з нормативної грошової оцінки станом на 09.08.2023 рік. № НВ-1200610732023 ) слід зазначити про таке.

Враховуючи, що учасник судового процесу додав вказаний документальний доказ під час розгляду апеляційної скарги, на дату прийняття оскаржуваного рішення суду таких доказів суд першої інстанції в своєму розпорядження не мав.

Згідно з ч. 1 ст. 269 ГПК України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

Докази, які не були подані до суду першої інстанції, приймаються судом лише у виняткових випадках, якщо учасник справи надав докази неможливості їх подання до суду першої інстанції з причин, що об`єктивно не залежали від нього ( ч. 3 ст. 269 ГПК України).

У вирішенні питань щодо прийняття додаткових доказів суд апеляційної інстанції повинен повно і всебічно з`ясовувати причини їх неподання з урахуванням конкретних обставин справи і об`єктивно оцінити поважність цих причин. У разі прийняття додаткових доказів у постанові апеляційної інстанції мають зазначатися підстави такого прийняття.

Колегія суддів зауважує учасникам судового процесу на тому, що підставою для прийняття апеляційною інстанцією додаткових доказів є докази неможливості їх подання до суду першої інстанції з причин, що об`єктивно не залежали від учасників судового процесу.

Основними засадами судочинства, закріпленими у ст. 129 Конституції України, є, зокрема, законність, рівність усіх учасників судового процесу перед законом і судом, змагальність сторін та свобода в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Принцип законності визначається тим, що суд у своїй діяльності при вирішенні справ повинен додержуватись норм процесуального права.

Відповідно до ст. 124, п.п. 2, 3, 4 ч. 2 ст. 129 Конституції України, ст. 4-2, 4-3 Господарського процесуального кодексу України основними засадами судочинства є рівність всіх учасників судового процесу перед законом та судом, змагальність сторін та свобода в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Прийняття судом апеляційної інстанції додаткових документів на стадії апеляційного провадження за відсутності визначених ст. 269 ГПК України підстав для їх прийняття, тобто без наявності належних доказів неможливості їх подання суду першої інстанції з причин, що не залежали від заявника, фактично порушує принцип рівності всіх учасників судового процесу перед законом і судом, адже у такому випадку суд створює апелянтові більш сприятливі, аніж позивачу умови в розгляді конкретної справи.

Оскаржуване рішення у цій справі було проголошено 22.06.2023 р., а новий доказ, який надає Скаржник датований 09.08.2023 р., відтак колегія суддів зазначає про те, що вказаний документ фактично на дату винесення оспорюваної ухвали не існував, в той час як за приписами ГПК Україна надання учасником судового процесу нових доказів у справі, які станом на дату винесення судового рішення не існували, не віднесено до підстав для скасування такого судового рішення, а відтак такий документ не може бути прийнятий судом апеляційної інстанції як додатковий доказ.

За таких обставин, доданий Апелянтом під час апеляційного перегляду витяг з нормативної грошової оцінки станом на 09.08.2023 рік. № НВ-1200610732023 як додатковий доказ колегією суддів не приймаються.

Як зазначалося раніше, між ПАТ «Укрнафта» та Покровською міською радою Нікопольського району Дніпропетровської області, було укладено Договір оренди землі б/н від 28.05.2015 р. ( державна реєстрація 16.02.2016 р. №13396803:. Предметом Договору є земельна ділянка, розташована за адресою: Дніпропетровська область, м. Покров, вул. Чехова, 25 (АЗС №03/024).

Відповідно до п. 7 Договору ( враховуючи зміни викладені в Додатковій угоді №3 від 11.02.2019 р. ( державна реєстрація 25.02.2019 року №157497536 ), строк дії договору - 3 роки, а саме до 16.02.2022 р.

Відповідач звертався до Позивача із заявою від 05.01.2022 р. про поновлення договору оренди земельної ділянки на той саме строк, на тих саме умовах в порядку ст. 33 Закону України "Про орендну землі"

Рішенням Покровської міської ради № 9 від 27.02.2022 р. з урахуванням змін, внесених рішенням № 10 від 24.06.2022 р., міська рада вирішила в зв`язку з закінченням строку, на який було укладено договір оренди землі № 13396803 від 16.02.2016 р., вважати його припиненим. Передати в оренду ПАТ Укрнафта терміном на три роки земельну ділянку загальною площею 0,3998 га кадастровий номер 1212100000:01:016:0001, зобов`язати ПАТ «Укрнафта» в термін до 31.12.2022 р. укласти договір оренди землі.

На час звернення Позивача до суду, договір оренди між сторонами укладено не було. Як вбачається з матеріалів справи, між сторонами існує спір щодо розміру орендної плати.

Виходячи з викладеного, Відповідач з березня 2022 року користується спірною земельною ділянкою без достатніх правових підстав.

За користування вказаною земельною ділянкою в період березень - травень 2022 року Відповідачем сплачено по 15 148,62 грн. за кожен місяць. Залишок неплаченої орендної плати становить 15 148,62грн. за кожен місяц та загалом складає 30 297,24 грн.

Відповідач вважає сплачені ним платежі, такими, що сплачені в повному обсязі та посилається на на витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок від 14.01.2022 р. як на підставу розрахунку оплати орендної плати виходячи з розміру нормативної грошової оцінки орендованої земельної ділянки в сумі 1 514 842,20 грн.

Згідно з п. 30 договору оренди землі від 28.05.2015 о., зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв`язується у судовому порядку.

Зміна нормативної грошової оцінки орендованої земельної ділянки може бути підставою для внесення змін до договору оренди земельної ділянки, проте не є підставою для одноособового перерахунку розміру орендної плати.

Відповідачем не надано доказів внесення змін до договору оренди землі в частині зміни розміру орендної плати. Тому під час визначення розміру заборгованості з орендної плати за користування земельною ділянкою за період січень-лютий 2022року слід виходити із розміру нормативної грошової оцінки орендованої земельної ділянки визначеної договором, тобто 3 029 703,57грн.

Отже Позивачем вірно визначений розмір орендної плати на рівні 30 297,04 грн. та відповідно сума боргу за цей період.

Відповідно до положень ст. 80 ЗК України, суб`єктами права на землі комунальної власності є територіальні громади, які реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування.

Згідно зі ст. 206 ЗК України, використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.

Плата за землю - обов`язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності; (підпункт 14.1.147 пункту 14.1 статті 14 ПК України).

Земельним податком є обов`язковий платіж, що справляється з власників земельних ділянок та земельних часток (паїв), а також постійних землекористувачів, а орендною платою за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов`язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (підпункти 14.1.72, 14.1.136 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України).

З наведеного вбачається, що чинним законодавством розмежовано поняття "земельний податок" і "орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності".

Відповідач не є власником або постійним землекористувачем спірної земельної ділянки, а тому не є суб`єктом плати за землю у формі земельного податку, при цьому, єдино можливою формою здійснення плати за землю для нього як землекористувача є орендна плата (підпункт 14.1.72 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України).

В силу статей 122, 123, 124 ЗК України міські ради передають земельні ділянки у власність або користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб. Надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється на підставі рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі - продажу права оренди земельної ділянки.

Відповідно до ст. 21 Закону України Про оренду землі орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди.

Згідно частини 1 ст. 79 ЗК України, земельна ділянка - це частина земної поверхні з установленими межами, певним місцем розташування, з визначеними щодо неї правами.

За змістом частин 1, 3, 4, 9 ст. 79-1 ЗК України формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру; сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі. Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера.

Відповідно до ч. 2 ст. 152 ЗК України власник земельної ділянки може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, відшкодування завданих збитків. При цьому згідно з ч. 1 ст. 156 ЗК України власникам землі відшкодовуються збитки, заподіяні внаслідок неодержання доходів за час тимчасового невикористання земельної ділянки.

До моменту оформлення власником об`єкта нерухомого майна права оренди земельної ділянки, на якій розташовано цей об`єкт, відносини з фактичного користування земельною ділянкою без укладеного договору оренди та недоотримання її власником доходів у вигляді орендної плати є за своїм змістом кондикційними.

Отже на підставі вищевикладеного, у випадку використання землекористувачем сформованої земельної ділянки комунальної власності, якій присвоєно кадастровий номер, без оформлення договору оренди, власник земельної ділянки може захистити своє право на компенсацію йому вартості неотриманої орендної плати в порядку ст. 1212 ЦК України.

Судом встановлено, що земельна ділянка, розташована за адресою: вул. Чехова, 25 у м. Покров Нікопольського району Дніпропетровської області, якій присвоєно кадастровий номер: 1212100000:01:016:0001 є сформованою та є об`єктом цивільних прав, як така що передається в оренду.

За користування цією земельною ділянкою в період березень - травень 2022 року підлягає стягненню з Відповідача 45 445,86 грн. з огляду на таке.

За змістом ч. 1 ст. 181 ЦК України, до нерухомих речей (нерухоме майно, нерухомість) належать земельні ділянки, а також об`єкти, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких є неможливим без їх знецінення та зміни їх призначення.

Нерухоме майно нерозривно пов`язане із земельною ділянкою, на якій воно знаходиться, і переміщення такого майна неможливе без його знецінення, а тому використання нежитлових приміщень, які належать Відповідачу, неможливе без відповідної земельної ділянки.

Ст. 12 ЗК України, до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст, крім іншого, віднесено надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до Земельного кодексу України.

Матеріали справи не містять доказів належного оформлення Відповідачем права користування земельною ділянкою за адресою: вул. Чехова, 25 у м. Покров Нікопольського району Дніпропетровської області , кадастровий номер 1212100000:01:016:0001, зокрема, укладення відповідного договору оренди з Відповідачем та державної реєстрації такого права.

Отже, фактичний користувач земельної ділянки, який без достатньої правової підстави за рахунок власника земельної ділянки зберіг у себе кошти, які мав заплатити за користування нею, зобов`язаний повернути ці кошти власнику земельної ділянки на підставі ч. 1 ст. 1212 ЦК України.

Схожі висновки зроблені Великою Палатою Верховного Суду у постановах від 04.12.2019 р. в справі №917/1739/17, від 23.05.2018 р. в справі № 629/4628/16-ц, від 20.11.2018 р. в справі № 922/3412/17.

Отже, як вірно зазначив суд першої інстанції - ПАТ "Укрнафта", як фактичний користувач земельної ділянки з кадастровим номером 1212100000:01:016:0001, що без достатньої правової підстави за рахунок Пркровської міської ради зберегло у себе кошти, які мало заплатити за користування нею на рівні орендної плати за період січень-травень 2022, зобов`язаний повернути ці кошти власнику земельної ділянки (позивачу) на підставі ч. 1 ст. 1212 ЦК України.

Згідно з пунктом 289.1 статті 289 Податкового кодексу України ( надалі - ПК України ) для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до законодавства.

Базою оподаткування землі в Україні є нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого Податковим кодексом України, та площа земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких не проведено (пп.пп. 271.1.1, 271.1.2 п. 271.1 ст. 271 ПК України).

Підпунктом 14.1.125 пункту 14.1 статті 14 ПК України унормовано, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок - це капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений відповідно до законодавства центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

За ст. 18 Закону України «Про оцінку земель» нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності.

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться, розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років.

Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки ( ст.20 Закону України «Про оцінку земель»).

Велика Палата Верховного Суду у постанові від 23.05.2018 р. у справі № 629/4628/16-ц дійшла висновку, що обов`язковими для визначення орендної плати є відомості у витягах з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок, про що також наголошено у постанові Великої Палати Верховного Суду від 13.02.2019 р. у справі № 320/5877/17 ( п.71).

Разом з тим, у відповідності до ст. 23 Закону України «Про оцінку земель» технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою.

Також, в силу ст. 143 Конституції України, ст. 12 ПК України, ч. 1 ст. 69 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», міська рада наділена повноваженнями самостійно встановлювати місцеві податки та збори у порядку, визначеному Податковим кодексом України, чим забезпечується реалізація принципу правової, організаційної та матеріально-фінансової самостійності місцевого самоврядування, під яким розуміється право територіальної громади самостійно вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України.

До місцевих податків, зокрема, належить податок на майно, до складу якого входить плата за землю - обов`язковий платіж, що справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності (ст. 10, пп. 14.1.147. п. 14.1 ст. 14 ПК України).

За умовами підпунктів 288.5.1, 288.5.2 пункту 288.5. ст. 288 ПК України розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою за розмір земельного податку та не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки.

Отже, нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної і комунальної власності, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати.

Ст. 12 Закону України «Про оцінку земель» нормативно-методичне регулювання оцінки земель здійснюється у відповідних нормативно-правових актах, що встановлюють порядок проведення оцінки земель, організації і виконання землеоціночних робіт, склад і зміст технічної документації та звітів з експертної грошової оцінки земельних ділянок, вимоги до них, порядок їх виконання.

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності (ст.13 цього Закону).

Нормативно-грошова оцінка земельних ділянок у межах населених пунктів проводиться не рідше ніж на 5 - 7 років . Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться юридичними особами, які є розробниками документації із землеустрою відповідно до Закону України "Про землеустрій" ( ст. 18 Закону України «Про оцінку земель» ).

Відповідно до ст. 20 Закону України «Про оцінку земель» за результатами бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація, а за результатами проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок складається звіт.

Ч. 2 ст. 20 Закону України «Про оцінку земель» передбачено, що дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

Згідно з положеннями ч. 3 ст. 23 цього Закону витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається органами, що здійснюють ведення Державного земельного кадастру.

Процедура проведення нормативної грошової оцінки земель визначається Порядком нормативної грошової оцінки земель населених пунктів № 489, що затверджений Наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 25.11.2016 р. № 489 ( зі змінами та доповненнями ). В основі нормативної грошової оцінки земель населених пунктів лежить капіталізація рентного доходу, що отримується залежно від місця розташування населеного пункту в загальнодержавній, регіональній і місцевій системах виробництва та розселення, облаштування його території та якості земель з урахуванням природно-кліматичних та інженерно-геологічних умов, архітектурно-ландшафтної та історико-культурної цінності, екологічного стану, функціонального використання земель ( пункт 1 розділу ІІ Порядку № 489 ).

Нормативна грошова оцінка всіх категорій земель та земельних ділянок населених пунктів ( за винятком земель сільськогосподарського призначення та земельних ділянок водного фонду, що використовуються для риборозведення) визначається за формулою: Цн = (В * Нп) : Нк * Кф * Км, де Цн - нормативна грошова оцінка квадратного метра земельної ділянки (у гривнях); В - витрати на освоєння та облаштування території з розрахунку на квадратний метр (у гривнях); Нп - норма прибутку (6 %); Нк - норма капіталізації (3 %); Кф - коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки; Км - коефіцієнт, який характеризує місце розташування земельної ділянки.

Індексація нормативної грошової оцінки земельних ділянок здійснюється відповідно до ст. 289 ПК України (пункт 3 розділу ІІ Порядку № 489).

Рішенням 11 сесії міської ради 7 скликання від 30.08.2016 р. № 8 «Про затвердження «Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Покров Дніпропетровської області»», була затверджена технічна документація з нормативної грошової оцінки земель міста Покров Дніпропетровської області, яка відповідно пункту 4 рішення вводиться в дію з 01.01.2018 р..

Так, нормативно грошова оцінка земельної ділянки кадастровий номер 1212100000:01.016:0001 становить 2 754 275,97 грн ( витяг із технічної документації про нормативно грошову оцінку земельної ділянки №1110 від 10.07.2018 р. ).

У 2020 році, нормативно грошова оцінка земель не змінювалася (коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель становить 1,0 ).

У 2021 році коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель становить 1,1.

Як вбачається з вище наведеного, нормативно грошова оцінка земельної ділянки кадастровий номер 1212100000:01:016:0001 складає: 2020 році 2 754 275,97 грн (витяг із технічної документації про нормативно грошову оцінку земельної ділянки № 1110 від 10.07.2018 р.); 2021 році 2 754 275,97 грн ( 2 754 275,97 грн ( нормативно грошову оцінку земельної ділянки ) х на 1,0 ( коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель за 2020 p.) = 2 754 275,97 гpн); 2022 році 3 029 703,57 грн ( 2 754 275,97 грн (нормативно грошову оцінку земельної ділянки) х на 1,1 (коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель 2021 p.) = 3 029 703,57 гpн ).

Виходячи з проіндексованої нормативноі грошової оцінки земельної ділянки, яка знаходиться у користуванні Відповідача розмір плати за місяць має складати 30 297,04грн.

Відповідачем за період березень-травень 2022 сплачено 45 445,26 грн., по 15 148,42 грн. за місяць. Залишок несплаченої суми складає 45 445,86 грн. по 15 148,42 грн. на місяць.

Відтак, враховуючи вищенаведене суд першої інстанції дійшов обгрунтованого висновку, що Позивачем належними та допустимими доказами доведено правомірність здійсненого нарахування та розмір заявлених до стягнення коштів, за весь спірний період, а саме січень-травень 2022 року, що в свою чергу свідчить про обґрунтованість позовних вимог про стягнення з Відповідача 75 743,10 грн. за користування земельною ділянкою за цей період.

Позивачем на підтвердження розміру орендної плати за земельну ділянку, яку орендував та не повернув після закінчення договору оренди Відповідач наданий витяг з нормативної грошової оцінки земельних ділянок від 10.07.2018 р..

На підтвердження розрахунку надано рішення Покровської міської ради від 30.08.2016 р., яким затверджено «Технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Покров Дніпропетровської області», розроблену Державним підприємством Українським державно науково-дослідним інститутом проектування міст «Дніпромісто» імені Ю.М. Білоконя.

Відповідно до п. 3,4 цього рішення затверджено базову вартість земель міста Покров Дніпропетровської області станом на 01.01.2014 рік на рівні 121,65 грн. Ввести в дію нормативну грошову оцінку земель м. Покров Дніпропетровської області з 01.01.2018 року.

За результатами нормативної грошової оцінки земель складається технічна документація. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються за заявою зацікавленої особи (додаток 8) як витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки (додаток 9). (пункт 1 розділу III Порядку № 489).

Отже, результатом нормативної грошової оцінки конкретної земельної ділянки є технічна документація на неї, а надання витягу з технічної документації є послугою компетентного органу (Держгеокадастру та його територіальних органів), який веде відповідний облік згідно з Порядком ведення Державного земельного кадастру, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 р. № 1051 (далі - Порядок № 1051), про що зазначено в пункті 2 розділу III Порядку № 489.

Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки - це роздруковані за допомогою програмного забезпечення актуальні дані про земельну ділянку, які є у Державному земельному кадастрі та технічній документації з нормативної грошової оцінки земель станом на певну дату.

Згідно з підпунктом 14 пункту 24 Порядку № 1051 до державного земельного кадастру вносяться відомості про земельні ділянки, зокрема, відомості про нормативну грошову оцінку: значення нормативної грошової оцінки земельної ділянки, яке розраховується за допомогою програмного забезпечення Державного земельного кадастру на підставі відомостей про земельну ділянку, зазначених у цьому пункті, та відомостей про нормативну грошову оцінку земель у межах території адміністративно - територіальної одиниці згідно з підпунктом 8 пункту 22 цього Порядку; дата проведення нормативної грошової оцінки земель.

Відтак, виходячи з приписів вищезазначених норм Витяг про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, виготовлений на конкретну земельну ділянку уповноваженим органом є належним доказом на обґрунтування нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

Відповідачем надано Витяг про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 14.01.2022 р., в якому зазначена оцінка земельної ділянки, що знаходиться у його користуванні на рівні 1 514 842,20 грн., що значно нижче ніж вартість той саме земельної ділянки за наданим позивачем Витягом.

Відповідно до ст. 286.2 Податкового кодексу України платники плати за землю (крім фізичних осіб) самостійно обчислюють суму плати за землю щороку станом на 1 січня і не пізніше 20 лютого поточного року подають до відповідного контролюючого органу за місцем знаходження земельної ділянки податкову декларацію на поточний рік за формою, встановленою у порядку, передбаченому статтею 46 цього Кодексу, з розбивкою річної суми рівними частками за місяцями. Подання такої декларації звільняє від обов`язку подання щомісячних декларацій. При поданні першої декларації (фактичного початку діяльності як платника плати за землю) разом з нею подається витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, а надалі такий витяг подається у разі затвердження нової нормативної грошової оцінки землі.

Позивач зазначив у позові та підтвердив під час судових засідань, що ним не приймалось рішень про затвердження нормативної грошової оцінки землі м. Покров після 30.08.2016 р.. Відповідачем не надано доказів, що спростовують це твердження.

З огляду на наявність у матеріалах справи двох взаємовиключних витягів із технічної документації про нормативну грошову земельної ділянки, з метою з`ясування які саме дані використовувались під час виготовлення таких витягів Головне управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області було залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору, на стороні позивача за первісним позовом.

Головне управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області в судові засідання на виклик суду не з`являлось, письмових пояснень щодо змісту наданого витягу із нормативної грошової оцінки не надало.

Отже, як слушно зауважив суд першої інстанції - Відповідачем та Третьою особою не надано належних і допустимих доказів на спростування вартості земельної ділянки кадастровий номер 1212100000:01:016:0001, яка зазначена у витязі з технічної документації про нормативно грошову оцінку земельної ділянки № 1110 від 10.07.2018 р.та складає 2 754 275,97 грн. та з урахуванням індексації становить 3 029 703,57 грн.

Предметом судового розгляду за зустрічним позовом ПАТ «Укрнафта» до Покровської міської ради є матеріально-правова вимога про визнання укладеним договору оренди земельної ділянки площею 0,3998 га, кадастровий номер 1212100000:01:016:0001.

Позовні вимоги за зустрічним позовом обґрунтовані тим, що розмір орендної плати у 2022 році на вище вказану земельну ділянку повинен складати 15 148,62 грн, та повинен розраховуватися виходячи із розміру нормативної грошової оцінки за вказану земельну ділянку 1 514 842,20 грн., що підтверджується Витягом із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок на земельну ділянку кадастровий номер 1212100000:01:016:0001 від 14.01.2022 р. вих. № 107 Товариство не зобов`язано сплачувати орендні платежі за лютий-червень 2022 року керуючись договором, строк дії якого скінчився 16.02.2022 р..

Відповідно до ст. 14 Конституції України, з якою кореспондуються приписи ч. 1, 2 ст. 373 ЦК країни та ст. 1 ЗК України, земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.

Правовідносини щодо володіння, користування і розпорядження землею регулюються, зокрема, приписами Земельного кодексу України, а також прийнятими відповідно до нього нормативно-правовими актами.

Згідно із ч. 1-3 ст. 78 ЗК України право власності на землю - це право володіти, користуватися і розпоряджатися земельними ділянками. Право власності на землю набувається та реалізується на підставі Конституції України, цього Кодексу, а також інших законів, що видаються відповідно до них. Земля в Україні може перебувати у приватній, комунальній та державній власності.

Частинами 1-2 ст. 83 ЗК України визначено, що землі, які належать на праві власності територіальним громадам є комунальною власністю. У комунальній власності перебувають усі землі в межах населених пунктів, крім земельних ділянок приватної та державної власності.

За змістом ст. 144 Конституції України, ст. 12, 122 ЗК України до повноважень міських рад належить вирішення питань про надання у користування земельних ділянок із земель комунальної власності відповідних територіальних громад.

Громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування (абз. 1 ч. 1-2 ст. 116 ЗК України).

При цьому ч. 1 ст. 93 ЗК України, приписи якої кореспондуються зі ст. 1 Закону України "Про оренду землі", визначено, що засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності, є правом оренди земельної ділянки.

Відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються ЗК України, ЦК України, Законом України "Про оренду землі", законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі (за змістом ч. 9 ст. 93 ЗК України та ч. 1 ст. 2 Закону України "Про оренду землі").

Відповідно до ч. 1 ст. 6 Закону України "Про оренду землі" орендарі набувають права оренди земельної ділянки на підставах і в порядку, передбачених ЗК України, ЦК України, цим та іншими законами України і договором оренди землі.

Порядок передачі земельних ділянок в оренду визначено ст. 124 ЗК України, за змістом частини першої якої передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями.

Згідно з ч. 1 ст. 123 ЗК України ( в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин ) визначено, що надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється на підставі рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування. Рішення зазначених органів приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у разі: зміни цільового призначення земельних ділянок; надання в користування земельних ділянок, межі яких не встановлені в натурі (на місцевості).

Право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав (ст.125 ЗК України ).

Разом з тим, згідно з ч. 2 ст. 16 Закону України "Про оренду землі" укладення договору оренди земельної ділянки із земель державної або комунальної власності здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування - орендодавця, прийнятого у порядку, передбаченому Земельним кодексом України, або за результатами аукціону.

З наведеного вбачається, що передача земельної ділянки в оренду здійснюється на підставі рішення органу місцевого самоврядування шляхом укладення відповідного договору оренди. Тобто прийняття уповноваженим органом місцевого самоврядування рішення про передачу в користування (оренду) земельної ділянки, яка перебуває у комунальній власності, є необхідною умовою для передачі такої земельної ділянки в оренду.

Відповідно до п. 7 Договору оренди землі № 13396803 від 16.02.2016 р. ( враховуючи зміни викладені в Додатковій угоді № 3 від 11.02.2019 р. ( державна реєстрація 25.02.2019 р. року №157497536), строк дії договору - 3 роки, а саме до 16.02.2022 року.

Керуючись положенням ст. 33 Закону та п. 7 Договору ПАТ «Укрнафта», як Орендар звернулося до Покровської міської ради з листом-заявою від 05.01.2022 р. за вих. № 01 /01/12/01 /03/09-02/01 /01 щодо поновлення договору оренди на той самий строк, на тих самих умовах.

Рішенням № 9 від 27.02.2022 р. з урахуванням змін, внесених рішенням № 10 від 24.06.2022 р. Покровська міська рада вирішила в зв`язку з закінченням строку, на який було укладено договір оренди землі № 13396803 від 16.02.2016 р., вважати його припиненим. Передати в оренду ПАТ Укрнафта терміном на три роки земельну ділянку загальною площею 0,3998 га кадастровий номер 1212100000:01:016:0001, зобов`язати ПАТ «Укрнафта» в термін до 31.12.2022 р. укласти договір оренди землі.

Листом вих. № 1261/06-24/10-22 від 13.05.2022 р. Покровська міська рада, за твердженням Позивача за зустрічним позовом, надала йому в одному примірнику проект договору оренди землі, без номеру, без дати, без підпису та печатки зі сторони Орендодавця.

Покровська міська рада розраховує орендну плату за земельну ділянку виходячи з нормативної грошової оцінки у розмірі 3 029 703,57 грн, та зазначає цей розмір нормативної грошової оцінки у п. 4 проекту договору та у розрахунку розміру орендної плати на 2022 рік.

Позивач за зустрічним позовом наполягає на застосуванні у договорі оренди землі на наступний термін вартості земельної ділянки на рівні 1 514 842,20 грн, яка зазначена у Витязі із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки кадастровий номер 1212100000:01:016:0001, виданому ГУ Держгеокадастру у Дніпропетровській області 14.01.2022 р. вих. № 910/303-22.

Отже сторонами надано два Витяги із нормативної грошової оцінки видані на одну і ту саме земельну ділянку видані уповноваженим органом у різний час, та які містять різну інформацію щодо вартості цієї ділянки.

Як зазначалося раніше, Головне управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області письмових пояснень щодо розбіжності у відомостях, зазначених у витягах із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки кадастровий номер 1212100000:01:016:0001 не надало.

Згідно з ч. 1 ст. 638 ЦК України, договір є укладеним, якщо сторони досягли згоди з усіх істотних умов договору. Істотними умовами договору є умови про предмет договору, умови, що визначені законом як істотні або є необхідними для договорів даного виду, а також усі ті умови, щодо яких за заявою хоча б однієї із сторін має бути досягнуто згоди. Згідно з частиною 2 договір укладається шляхом пропозиції однієї сторони укласти договір (оферти) і прийняття пропозиції (акцепту) другою стороною.

За змістом ч. 2 ст. 792 ЦК України відносини щодо найму (оренди) земельної ділянки регулюються законом.

Відповідно до ст. 15 Закону України «Про оренду землі» істотними умовами договору оренди землі є: об`єкт оренди (кадастровий номер, місце розташування та розмір земельної ділянки); дата укладення та строк дії договору оренди; орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату. За згодою сторін у договорі оренди землі можуть зазначатися інші умови. У разі якщо договором оренди землі передбачено здійснення заходів, спрямованих на охорону та поліпшення об`єкта оренди, до договору додається угода щодо відшкодування орендарю витрат на такі заходи. Договір оренди може передбачати надання в оренду декількох земельних ділянок, що перебувають у власності одного орендодавця (а щодо земель державної та комунальної власності - земельних ділянок, що перебувають у розпорядженні одного органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування). У разі укладення договору оренди (суборенди) в порядку обміну правами користування земельними ділянками сільськогосподарського призначення, розташованими у масиві земель сільськогосподарського призначення, у такому договорі зазначається договір, взамін якого він укладений.

Отже, договір оренди земельної ділянки є укладеним з моменту досягнення сторонами згоди з усіх його істотних умов та його підписання у встановленій простій письмовій формі, якщо інше не узгоджено між сторонами, тобто дотримання сторонами вимог статей 638, 759 та 792 ЦК України та статті 15 Закону 161-XIV.

У разі якщо сторони не досягли згоди з усіх істотних умов господарського договору, такий договір вважається неукладеним (таким, що не відбувся). Якщо одна зі сторін здійснила фактичні дії щодо його виконання, правові наслідки таких дій визначаються нормами ЦК України ( ч. 8 ст. 181 ГК України).

Враховуючи, що між сторонами не досягнуто згоди щодо однієї із істотних умов договору оренди земельної ділянки - розміру орендної плати, такий договір вважається неукладеним, що є підставою для відмови у задоволені зустрічного позову Публічного акціонерного товариства "УКРНАФТА" про визнання укладеним договору оренди земельної ділянки з кадастровим номером 1212100000:01:016:0001, що розташована за адресою: Дніпропетровська область, м. Покров, вул. Чехова, буд. 25, в редакції Позивача за зустрічним позовом.

Підсумовуючи вищевикладене, судова колегія вважає, що висновки суду першої інстанції про встановлені обставини і правові наслідки є вичерпними, відповідають дійсності і підтверджуються достовірними доказами.

Викладені у апеляційній скарзі аргументи не можуть бути підставами для скасування рішення місцевого господарського суду, оскільки вони не підтверджуються матеріалами справи та ґрунтуються на неправильному тлумаченні Скаржником норм матеріального та процесуального права, що в сукупності виключає можливість задоволення апеляційної скарги Публічного акціонерного товариства "Укрнафта".

9. Висновки за результатами розгляду апеляційної скарги.

У справі "Руїз Торіха проти Іспанії", ЄСПЛ вказав, що відповідно до практики, яка відображає принцип належного здійснення правосуддя, судові рішення мають в достатній мірі висвітлювати мотиви, на яких вони базуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Межі такого обов`язку можуть різнитися залежно від природи рішення та мають оцінюватися у світлі обставин кожної справи.

Аналізуючи питання обсягу дослідження доводів Скаржника та їх відображення у судовому рішенні, питання вичерпності висновків суду, суд апеляційної інстанції ґрунтується на висновках, що їх зробив Європейський суд з прав людини у справі "Проніна проти України" ( Рішення ЄСПЛ від 18.07.2006 р. ).

Зокрема, ЄСПЛ у своєму рішенні зазначив, що п. 1 ст. 6 Конвенції зобов`язує суди давати обґрунтування своїх рішень, але це не може сприйматись як вимога надавати детальну відповідь на кожен аргумент. Межі цього обов`язку можуть бути різними в залежності від характеру рішення. Крім того, необхідно брати до уваги різноманітність аргументів, які сторона може представити в суд, та відмінності, які існують у державах-учасницях, з огляду на положення законодавства, традиції, юридичні висновки, викладення та формулювання рішень. Таким чином, питання, чи виконав суд свій обов`язок щодо подання обґрунтування, що випливає зі статті 6 Конвенції, може бути визначено тільки у світлі конкретних обставин справи.

У даній справі суд дійшов висновку, що Скаржникові було надано вичерпну відповідь на всі істотні питання, що виникають при кваліфікації спірних відносин як у матеріально-правовому, так і у процесуальному сенсах.

З огляду на приписи ст. 17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини від 23.02.2006 р." Конвенція застосовується судами України як частина національного законодавства, а практика ЄСПЛ, через рішення якого відбувається практичне застосування Конвенції, застосовується судами як джерело права.

Отже, доводи заявника апеляційної скарги про порушення норм матеріального та процесуального права судом попередньої інстанцій під час прийняття оскаржуваного процесуального документу не знайшли свого підтвердження.

За змістом ст. 236 ГПК України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Судове рішення має відповідати завданню господарського судочинства, визначеному цим Кодексом. Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 275 ГПК України суд апеляційної інстанції за результатами розгляду апеляційної скарги має право залишити судове рішення без змін, а апеляційну скаргу без задоволення.

Згідно із ст. 276 ГПК України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

За таких обставин та з урахуванням меж розгляду апеляційної скарги в порядку ст. 269 ГПК України, апеляційна скарга задоволенню не підлягає, а оскаржуване рішення підлягає залишенню без змін.

10. Судові витрати.

У зв`язку з відмовою в задоволенні апеляційної скарги, згідно вимог ст. 129 ГПК України, витрати по сплаті судового збору за її подання і розгляд покладаються на Скаржника.

На підставі вищевикладеного, керуючись статтями 269, 270, 273, 275 - 285, 287 ГПК України, Центральний апеляційний господарський суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Публічного акціонерного товариства "Укрнафта" залишити без задоволення.

Рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 22.06.2023 р. у справі № 904/2066/22 залишити без змін.

Витрати зі сплати судового збору за подання апеляційної скарги покласти на Скаржника.

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття. Право касаційного оскарження, строк на касаційне оскарження та порядок подання касаційної скарги передбачено ст. ст. 286-289 ГПК України.

Повний текст постанови складено 08.04.2024 р.

Головуючий суддя І.М. Кощеєв

Суддя М.О. Дармін

Суддя О.В. Чус

Дата ухвалення рішення02.04.2024
Оприлюднено11.04.2024
Номер документу118196054
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —904/2066/22

Судовий наказ від 10.04.2024

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Бєлік Вікторія Геннадіївна

Постанова від 02.04.2024

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Кощеєв Ігор Михайлович

Ухвала від 20.02.2024

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Кощеєв Ігор Михайлович

Ухвала від 28.11.2023

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Кощеєв Ігор Михайлович

Ухвала від 30.10.2023

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Кощеєв Ігор Михайлович

Ухвала від 25.10.2023

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Кощеєв Ігор Михайлович

Ухвала від 25.10.2023

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Кощеєв Ігор Михайлович

Ухвала від 04.09.2023

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Кощеєв Ігор Михайлович

Ухвала від 23.08.2023

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Кощеєв Ігор Михайлович

Ухвала від 16.08.2023

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Кощеєв Ігор Михайлович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні